خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۱ بهمن ۱۳۹۵ شهر کرج

روابط عمومی ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۱۱/۱
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه‌الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم‌الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. مسجد محل عبادت و بندگی خداست که اگر از روی تقوا و اخلاص ساخته‌شده باشد محل پرورش متقین است؛ که رسول خدا فرمودند: مسجد خانه هر پرهیزکاری است. مسجد است که در او انسان‌هایی ساخته می‌شود که تا پای جان از اسلام و قرآن و اهل‌بیت عصمت و طهارت دفاع می‌کنند. در مسجد است که به تعبیر قرآن کریم در آیه ۱۰۸ سوره مبارکه توبه مردانی در او هستند که پیوسته می‌کوشند که تحصیل طهارت کنند و خود را پاک نگه‌دارند. در این آیه فرمود فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ

وقتی خدا می‌خواهد بنده‌اش را رفعت بدهد و او را بالا بیاورد و در مسیر معراج او را حرکت بدهد، از مسجد شروع می‌کند؛ که در آیه اول از سوره مبارکه اسراء فرمود «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ» به‌هرتقدیر مسجد را از دست ندهید. نماز جماعت را از دست ندهید. اگر بتوانید جماعت را در مسجد بخوانید که بعضی امکان دارد که در منزل به جماعت بخوانند نماز را که فضیلت خودش را دارد؛ اما اگر بتوانید در مسجد بخوانید که در مسجد هم احیا می‌شود و فضیلت چند برابری خواهد داشت.

در روایت دارد از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم که حضرت فرمودند: هر کس توفیق جماعت پیدا کند خدای تعالی به او پنج چیز عطا فرماید. شما نماز جماعت بخوانید این پنج چیز برای شما به وجود می‌آید ۱. روزی‌اش زیاد می‌شود ۲. تنگی قبر از او برطرف شود و قبر او وسیع گردد ضیق قبر و لحد گرفته می‌شود ۳. نامه اعمالش را به دست راستش دهند ۴. از پل صراط چون برق جهنده بگذرد ۵. بدون حساب وارد بهشت شود.

کاسب هم اگر باشید، محاسبه‌گر هم اگر باشید سعی می‌کنید نمازهایتان را به جماعت بخوانید. جماعت را رها نکنید. محاسبه اگر بکنید که یک نماز فرادی بخوانیم یا جماعت بخوانیم این‌همه تفاوت داشته باشد روحیه کسب و کاسبی هم داشته باشید سعی می‌کنید که نماز را به جماعت بخوانید. حالا او را در مسجد بخوانید ارزشش چند برابر خواهد شد. خدای تعالی همه ما را از اهل تقوا قرار دهد ان‌شاءالله.

بحث ما راجع به مواردی است که رعایت آن‌ها توسط نظام، موجب ماندگاری و حفظ انقلاب اسلامی می‌شود. به مسئله عدالت اجتماعی که یکی از اساسی‌ترین مسائل هست در جلسه قبل اشاره کردیم؛ و آیه‌ای را به آن عنوان ذکر کردیم. یکی دیگر از موارد ماندگاری انقلاب اسلامی تقویت معنویت و زمینه‌سازی برای اجرای واجبات الهی است. تا وقتی مسئله معنویت و مسائل معنوی و فرهنگی در جامعه توسعه پیدا کند انقلاب اسلامی‌ مانا است. در آیه ۴۱ سوره مبارکه حج می‌شود از او این برداشت را کرد.

این آیه را زیاد شنیده‌اید به مناسبت‌های مختلف بیان‌شده است که «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ» این آیه، آیه معروفی است. کسانی که اگر آن‌ها را در زمین قدرت بدهیم این کارها را می‌کنند، اقامه نماز می‌کنند، زکات می‌پردازند، امربه‌معروف و نهی از منکر می‌کنند. این آیه علاوه بر وظایف کسانی که حاکم می‌شوند و حکومت را در اختیار می‌گیرند و باید این امور را انجام بدهند و توسعه بدهند و زمینه این‌ها را فراهم کنند، به آرمان‌های جامعه اسلامی هم اشاره می‌کند.

توجه دارید موارد تاریخی فراوانی را دیدید و شنیدید و خوانده‌اید که اگر قدرت و سلطه سیاسی در دست نااهلان باشد نه‌تنها سازندگی به وجود نمی‌آید، رشد و بالندگی در جامعه تحقق پیدا نمی‌کند بلکه تباهی و فساد و طغیان گری در جامعه رواج پیدا می‌کند. باید امور دست اهل باشد، نه نااهل. لذا نظام اسلامی برای ماندگاری خودش باید در ترویج معنویت و تقویت مبانی دینی و معرفتی مردم تلاش کند. این از آن آیات نورانی قرآن کریم است که نه‌تنها این آیه بلکه تعدادی دیگر از آیات هم به دست می‌آید که این کار باید بشود. حتی عقل هم همین را می‌گوید.

حالا ما چون فرصت شرح و تفصیل زیاد این مطلب را نداریم حتی تفسیر آیه را هم نمی‌توانیم واردش بشویم فقط اشاره می‌کنیم که دوستان می‌دانم دنبال می‌کنند. تعدادی از عزیزان این‌ها را بعد از بیان ما دنبال می‌کنند و پیگیری می‌کنند. آیات متعددی به این مطلب اشاره دارد و از او می‌شود این را فهمید. بیانی را هم رهبر معظم انقلاب دارند. در بیانات رهبری هم این‌گونه موارد زیاد است.

مثلاً دریکی از آن‌ها فرمودند: انقلاب اسلامی به وجود آمد تا به ملت ایران حیات طیبه بدهد. حیات طیبه یعنی آن چیزی که قرآن می‌فرماید «فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوهً طیِّبَهً» این ثمره و هدف نهایی انقلاب است. حیات طیبه برای همه آحاد مردم. این حرکت عظیم اتفاق افتاد که مردم در زندگی طیب و با آسایش و آرامش زندگی کنند. حیات طیبه یعنی یک ملت ازلحاظ مادی و زندگی روزمره و رفاه و امنیت و دانش و سواد و عزت سیاسی و استقلال اقتصادی و رونق مالی و اقتصادی برخوردار باشد. هم از جهت معنوی انسان‌های مؤمن و خداشناس و پرهیزکار و برخوردار از اخلاق والای الهی در آن زندگی کنند. این حیات طیبه است.

این بیان ایشان که انقلاب را و این حرکت عظیم را می‌فرماید برای این شد که مردم در معنویت زندگی کنند. خاستگاه انقلاب معنویت بود. اسلام این است و این‌گونه هم می‌خواهد. در مقابل، شما دموکراسی غربی را ببینید. ابتذالی که ترویج می‌کنند را ببینید. لگدکوب شدن اخلاق و معنویت و انسانیت را هم ببینید. تفاوت‌ها را مقایسه کنید. نظامی که انبیای الهی سرسلسله او هستند و ما وظیفه پیروی از آن‌ها را داریم و دستورات خدای تعالی را منشور زندگی خودمان قرار می‌دهیم برای دنیا و آخرتمان از آن اطاعت می‌کنیم را ببینید. در مقابلش نظام‌هایی که در او آزادی‌های حیوانی و شهوانی ملاک انسانیت قرارگرفته است و زندگی خودشان را براساس مادیت و این مسیر قراردادند این‌ها را هم ببینید که این‌ها در مقایسه معلوم می‌شود که کدام ارقی و بالا است و کدام پست است و خوار.

حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام در مقام دعا به خدای تعالی عرض می‌کند « و َإِذْ قَالَ إِبْرَاهِیمُ رَبِّ اجْعَلْ هَـَذَا بَلَدًا آمِنًا و َارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ» الی آخر آیه. آیه ۱۲۶ سوره مبارکه بقره. این آیه باز یکی از آن آیاتی است که رویش باید خیلی سخن گفت. از خدای تعالی ابراهیم علیه‌السلام جامعه توحیدی طلب می‌کند؛ یعنی جامعه‌ای که معنویت در او حرف اصلی را می‌زند. مدینه فاضله‌ای را طلب می‌کند که انسان‌ها در او بتوانند رشد معنوی داشته باشند.

بنابراین مسئولین نظام اسلامی اگر بخواهند این نظام ماندگار باشد باید تا می‌توانند در رشد معنویت و توحید مداری در آحاد جامعه تلاش کنند. هم در برنامه‌ریزی‌شان هم در بودجه‌ریزی‌شان هم در اولویت‌هایی که برای اجرا در نظر می‌گیرند و امثال‌ذلک این‌ها را لحاظ کنند؛ و الا نتیجه‌ای نخواهند گرفت. گاهی شنیده می‌شود در همین برنامه‌هایی که ریخته می‌شود، برنامه‌های توسعه پنجم ششم که الآن هم ششم در حال تصویب و نتیجه‌گیری هست مسئله فرهنگ و دین نادیده گرفته می‌شود یا کم‌رنگ دیده می‌شود؛ که اگر دقت لازم را نداشته باشند آقایان بدانند که به‌زودی پشیمان خواهند شد و این مسیری که طی می‌کنند نتیجه نخواهد داشت.

رهبری در همین دیدار اخیرشان با مردم قم که داشتند فرمودند: حمله به ایمان اسلامی جوانان خیانت به کشور است؛ یعنی اگر برنامه‌ای ریخته شود که دین جوان مورد آسیب قرار بگیرد او خیانت به کشور کرده است. معنویت در به‌وجودآمدن انقلاب اسلامی نقش اول و محوری را داشت. در مانا بودن و ماندگار بودن انقلاب اسلامی هم معنویت نقش اصلی را دارد؛ که باید توسط مسئولین نظام این مسئله پیگیری شود.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. همسایگان مسجد نباید فضیلت حضور در مسجد و نماز جماعت را از دست بدهند. در این زمینه روایات فراوان و سفارش‌های متعددی از اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام داریم. بعضی از این موارد را در این جلسات خدمت شما عرض کردیم. امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه فرمودند: همسایه مسجد چنانچه عذر یا بیماری نداشته باشد نمازش جز در مسجد قبول درگاه الهی نخواهد بود.

از حضرت سؤال شد: یا امیرالمؤمنین همسایه مسجد چه کسی است؟ حضرت فرمود: کسی که صدای اذان را بشنود. همه‌کسانی که صدای اذان مسجد را می‌شنوند همسایه مسجد هستند. در یک روایت دیگری حضرت فرمودند: حریم مسجد ۴۰ ذراع است و همسایه‌های آن ۴۰ خانه از چهار طرف. حالا آپارتمان‌ها را هم شامل می‌شود. از بالا هم اگر حساب کنید از همه طرف یک شعاع بزرگ؛ و رسول خدا در یک بیانی فرمودند «لا صلاه لجار المسجد الا فی مسجده» همسایه مسجد اگر نمازش در مسجد خوانده نشود موردقبول نیست؛ یعنی شرط قبول را ندارد. شرط صحت که تکلیف را از او برمی‌دارد دارد. در خانه بخواند ولی قبول شدنی که او را رشد می‌دهد و معنویت او را زیاد می‌کند و تقویت معنوی او را می‌کند دیگر آن نماز آن خاصیت را ندارد.

بنابراین نماز در این پایگاه الهی را به‌آسانی از دست ندهید. اولین مکانی که در عالم اسلام به دست رسول خدا ساخته شد مسجد بود. البته قبل از اسلام هم قرآن کریم اشاره دارد به مسجد. برای این‌که انبیای الهی محل‌هایی را تعبیه کرده بودند و اسم او را مسجد گذاشته بودند. کلمه مسجد اگرچه الآن اختصاصاً برای محل عبادت مسلمین بیان می‌شود برای نصاری کلیسا، برای یهود کنیسه، اما در قبل از اسلام هم باز کلمه مسجد بود. مثلاً در آیه ۲۱ سوره مبارکه کهف «قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِدًا»

آن جریان اصحاب کهف که پیش آمد، بعد هم رفتند آنجا و این تعداد از اولیای خدا را دیدند که در آنجا قرار گرفتند. بعد هم در همان‌جا از دنیا رفتند. «لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِدًا» همان محل را مسجد قراردادند؛ یعنی بنا شد آنجا مسجدی برپا شود. اتفاقاً این آیه یکی از آن آیاتی است که رد می‌کند این تفکر وهابی گری را که می‌گوید در کنار قبور انسان‌ها، اولیای خدا و افراد نمی‌شود مسجد ساخت و در آنجا نماز خواند. این آیه با صراحت می‌گوید که کنار قبور اولیای خدا مسجد ساختند و مسجد هم ساخته می‌شود. به هر جهت مسجد و نماز جماعت در مسجد را از دست ندهیم. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد.

قبل از هر مطلبی باید به عزیزان زحمت‌کش آتش‌نشان بلکه به همه مردم به خاطر واقعه‌ای که در تهران رخ داد تسلیت عرض کنم. عزیزانی که خالصانه و با شجاعت و شهامت خودشان را به خطر می‌زنند تا دیگران در آسایش و آرامش باشند. خدای تعالی خود جبران‌کننده آلام و سختی‌هایی که می‌کشند باشد ان‌شاءالله؛ اما در همین فضا لازم است نکته‌ای را عرض کنم و او این است که ما باید از وقایعی که اتفاق می‌افتد عبرت بگیریم. هم مردم هم مسئولین.

مسئولین محترم قوانین مربوط به بیمه‌ها، استحکام ساختمان‌ها، بافت فرسوده مکان‌ها و امثال‌ذلک را جدی بگیرند و دنبال کنند. مسامحه نکنند. قوانین دارد. قانون دارد. این‌ها را باید دنبال کرده و اجرا کرده و از ملامتِ ملامت کننده هم ناراحت نباشند. محکم به این امور بپردازند. چون نفع او نفع عمومی است. مردم هم این امور را ساده تلقی نکنند. اهتمام داشته باشند به رفع نقایص بپردازند. تا هم خودشان هم دیگران متضرر نشوند.

مطلب دیگر اینکه بلایای طبیعی و حتی غیرطبیعی موردی نیست. یک منزل و یک مغازه و این‌ها نیست. انتخاب نمی‌کند. یک‌مرتبه یک منطقه وسیعی را در برمی‌گیرد. پس باید آمادگی لازم همیشه فراهم باشد تا غافلگیر نشویم. شما دیدید شنیدید یک ساختمان در مرکز شهر تهران با آن کیفیت فروریخت. این‌همه نیروی امدادی و امکانات بسیج شده که یک کاری کند بازهم به کُندی پیش می‌رود. اگر یک منطقه وسیعی آسیب ببیند، ببینید چه بلیه ای خواهد بود. خسارات و تلفات قطعاً بیشتر خواهد شد. امکانات را باید امکان‌سنجی کرد. این‌ها زنگ هشدار است که نقایص جبران شود.

لازم است عزیزان مسئول در همه‌جا به‌خصوص در استان خودمان مانورهای بیشتری و تمرین‌های مستمر بیشتری داشته باشند. تمرین کنند. آمادگی خودشان را برای این‌گونه حوادث بیشتر کنند. من مطلع هستم که تمریناتی را دارند این تمرینات بیشتر شود. حتی مردمی ‌شود. خوب است در مساجد این کار بشود. من خودم در تهران آن مسجدی که نماز می‌خواندم این کار را کردم؛ یعنی تمام نمازگزارهای مسجد را آموزش دادیم که آتش را خاموش کنند. یکی دو شب گفتیم آمدند دستگاه را دادند به دستشان آتش درست کردند و یاد دادند که همه چطور آتش را خاموش کنند و مردم عملاً تعلیم ببینند. این کار باید بشود. به هر جهت هرلحظه احتمال دارد بعضی جاها هم در مظان این است که یک چنین اتفاقاتی بیفتد. مانورها و تمرین‌ها را بیشتر کنند و مردم هم کمک کنند. این یک نکته.

مطلب دیگر اینکه راجع به مردم که در مواقع این‌گونه که پیش می‌آید اگر توان کمک کردن ندارند مانع کمک‌رسانی هم نباشند. این فرهنگ را یاد بگیریم و تمرین کنیم که این‌گونه نباشد که جلوی راه را بگیریم. راه‌ها را باز نگه‌دارند تا خدمات به‌موقع برسد. اگر سدی ایجاد شود و خدای‌نکرده خسارتی وارد شود به‌واسطه این ممانعتی که ایجادشده باید افراد پاسخ‌گو باشند. به‌هرتقدیر برای همه بازماندگان ضمن عرض تسلیت مجدد صبر و اجر و برای عزیزانی که جان خودشان را در این راه از دست دادند علو درجه و مغفرت الهی را از خدای بزرگ خواهان هستیم. می‌دانید کسی که در راه کمک به مردم، کمک به مظلوم، کمک به مستمند، در روایات دارد کشته شود مقام شهید دارد اگرچه نام او شهید شاید نباشد ولی پاداش و اجر شهید به معنای عام کلمه را خواهد داشت. نثار ارواح طیبه همه شهدا و همه کسانی که در این‌گونه بلایا جان خودشان را از دست دادند صلواتی ختم کنید.

وارد ماه بهمن می‌شویم و شدیم. امروز اول بهمن است و اتفاقات مهم این ماه که در طول سالیان زمینه‌های پیروزی ملت ایران بر طاغوت و ظلم شاه را فراهم کرد، مثل اعدام انقلابی حسنعلی منصور که در همین روزها اتفاق افتاد توسط شهید بخارایی که روز اول بهمن سال ۱۳۴۳ اعدام انقلابی کرد. این شخصیت بزرگوار این منحوس و شخصیت خودفروخته و پلید رژیم پهلوی را به درک واصل کرد. چهارم بهمن سال ۱۳۵۷ اشغال نظامی فرودگاه را داشتیم توسط بختیار که قصد ممانعت داشت که امام رضوان‌الله علیه به ایران برگردد. ششم بهمن سال ۱۳۶۰ سالروز حماسه مردم آمل که در آن مقطع به‌موقع و شجاعانه مقابل اهل نفاق ایستادند و از آرمان‌های انقلاب با دادن شهیدانی دفاع کردند که یاد و خاطره آن شهدا را گرامی می‌داریم.

هفتم بهمن سال ۱۳۵۷ تحصن علما و روحانیون در دانشگاه و همین‌طور اتفاقاتی که مِن بعد به وجود آمد تا به پیروزی انقلاب رسیدیم که حالا به مناسبت در مقطع خودش بیان خواهم کرد. هفتم بهمن هم روز جهانی گمرک است. این روز را هم به عزیزانی که در گمرک فعالیت خالصانه دارند تبریک می‌گوییم. البته کارشان سخت است. جهات مختلفی دارد. باید مواظبت کنند. نقش این‌ها در اقتصاد مقاومتی و در سلامتی جامعه ازنظر اقتصادی مؤثر و مفید است. خوب است اینجا این نکته را عرض کنم خبری را چند وقت قبل خواندم که به مناسبت گمرک عرض می‌کنم که جای تأسف دارد البته.

بااین‌همه تأکید و سفارشی که راجع به اقتصاد و تولید داخل و امثال‌ذلک می‌شود آن‌وقت مسئولین محترم دستور واردات دسته بیل و دسته کلنگ خراطی‌شده از چهار کشور روسیه و آذربایجان و اوکراین و گرجستان به ایران را دادند. نمی‌دانیم باید بخندیم یا باید گریه کنیم؛ یعنی دسته بیل را هم نمی‌توانیم بسازیم؟! یا چوبش را نداریم؟ یا خراطی‌اش را بلد نیستیم؟ توجیهات دیگر هم امکان دارد که بکنند. این خبر را ما با عینک ببینیم یا بدون عینک فرقی ندارد دیگر. دسته بیل وارد کردیم.

این‌گونه عمل کردن تورم و بیکاری مزمن به‌خصوص بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مشکلات اقتصادی کشور را حل نمی‌کند. باید فکر اقتصادی آقایان عوض شود. گفتمان اقتصادی مقاومتی را در عمل باید آقایان باور داشته باشند؛ و الا کاری پیش نخواهد رفت. کالاهایی را که قدرت تولید داریم نباید وارد کشور شود. یک کار خوبی را خواندم مردم خوب تبریز و تبریزی‌ها این کار را کردند. اعلام کردند به‌هیچ‌وجه از کالاهایی که به‌خصوص کفشی که تولید خودشان نیست را به شهر راه نمی‌دهند و اجازه ورودش را به داخل مجموعه خودشان ندادند و تمام کسبه با همدیگر تصمیم گرفتند که به‌هیچ‌وجه اجازه ورود کالاهای غیر تبریزی را به مجموعه خودشان ندهند. این کار خوبی است. این الگوی خوبی است. باید بقیه هم همین‌گونه عمل کنند.

همه صنوف اگر یک حرکت این‌گونه داشته باشند یک تکانی خواهد خورد. البته ما دشمن داریم و باید در مقابل او که کینه‌ورز است و در طول تاریخ با ما دشمنی کرده است و دائماً او را تکرار می‌کند که همین روزهای اخیر باز دیدید که یک لگد دیگری به برجام زدند باید در مقابل او ایستاد و هرگز نباید کوتاه آمد. ما در مقابل دشمنی‌های آمریکا و اذناب او هرگز عینک خوش‌بینی و بزک به چشم نخواهیم زد. دائماً باید عینک بدبینی به دشمن را به چشم داشت. اتفاقاً این خواسته ما از عزیزان است که عینک خوش‌بینی را از چشمانتان بردارید و واقعیت‌ها را ببینید. نکند با بی‌توجهی استقلال و عزت ملت از بین برود، در مقابل چیزی که سم مهلک است و خسارت محض.

گاهی گفته می‌شود که با برجام سایه جنگ را از سر مردم برداشتیم. این حرف کاملاً غلط است. یک‌وقت هم ما اینجا تبیین کردیم. چون خود آن‌ها هم اعتراف دارند که قدرت جنگ با ایران را ندارند و اگر داشتند لحظه‌ای درنگ نمی‌کردند. منتظر اجازه از ما نبودند. می‌گویید عینک بزنیم. خیلی خوب با عینک، چند نکته را می‌خواهم عرض کنم. در برجام همه تعهدات را یک‌طرفه انجام دادیم. پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کردیم. محدودیت‌های هشت‌ساله را قبول کردیم. بلکه تا ۲۵ سال. بلکه تا ۳۲ سال را پذیرفتیم که قابل تمدید است. ۲۰ هزار سانتریفیوژ را ۵ هزار تا کردیم. ۱۱۸۰۰ کیلو اورانیوم ۲۰ درصد را به سه درصد تبدیل کردیم و بقیه را با کیک زرد مبادله کردیم. ۳۰ تن آب‌سنگین داشتیم الآن کجاست؟ و رآکتور اراک کوره و قلب او را بتن ریختیم. به‌طوری‌که خود دشمن هم گفت دیگر قابل بازیافت نیست.

همه را قبول کردیم در مقابل چه گرفتیم؟ ما که توانستیم و می‌توانستیم و می‌توانیم و این کار را هم کردیم با توان خودمان ماهواره‌ هوا کنیم امروز برای هواپیمایی که از دشمن می‌خریم جشن می‌گیریم. امروز به گفته آقایان فروش نفت بالایی داریم اما بازهم نمی‌توانیم با دلار پول خودمان را بگیریم. چون تحریم‌های مالی و بانکی هنوز پابرجاست. بانک‌های بزرگ با ما معامله نمی‌کنند. نفت را می‌فروشیم پول را می‌گیریم نمی‌دانیم چه‌کار کنیم. دشمنی که همین یکی‌دوروزه، در دوران انتخابات سر جای خودش، همین یکی دو روز اخیر گفت ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد و مواد هسته‌ای هم نباید در ایران ذخیره شود چرا دشمن را بزک می‌کنید؟ از دولت انتظار داریم باقدرت و دقت بیشتر مسئله برجام را عزتمندانه دنبال کنند.

نکته‌ای را هم لازم است تذکر بدهم که وظیفه ما تذکر دادن است. دائماً گفته می‌شود که همدلی داشته باشید. وحدت را حفظ کنید. حرف درست و بجایی است. باید همه رعایت کنند. بزرگان توجه کنند. مردم توجه کنند. مسئولان مدیران همه باید توجه داشته باشیم که این روش کار ما باشد وحدت و همدلی باید حفظ بشود. درشت‌گویی و ناسزا گفتن خلاف اخلاق و مروت است و البته بعضی‌ها دم از اخلاق و مروت می‌زنند اما رعایت نمی‌کنند. معمولاً وقتی کسی توان پاسخ‌گویی منطقی ندارد و منتقد خودش را نمی‌تواند مجاب کند مسخره می‌کند. فحش می‌دهد و این کار از مسئولین عالی‌رتبه قبیح بلکه اقبح است.

عرض می‌کنم برادر من، مشکلات را چند برابر می‌کند این‌گونه سخن گفتن. راه تعامل سازنده را می‌بندد. شما که داد از حقوق شهروندی می‌زنی چرا این‌قدر کم‌تحملی؟! تحقیر دیگران و تحمل نکردن منتقدان با منشوری که می‌گویید سازگاری ندارد؛ و اساساً با اعتدال نمی‌سازد. شما با این نحو عمل کردن انتقاد را تبدیل به عناد می‌کنید. نمی‌دانم حالا شاید برای آینده‌ای که در نظر گرفته می‌شود این‌گونه سخن گفتن مفید باشد. البته گاهی کنایه زدن و اشاره کردن با رعایت محدوده و حدودش اشکالی ندارد. برای تفهیم مطلب خوب است. برای مطایبه و شوخی بعضی وقت‌ها خوب است انسان با کنایه چیزی را بگوید. ولی اگر روش انسان بشود که اگر کسی یک‌سخن حقی را گفت او را تمسخر کنیم مجموعه عظیمی از افراد را تحقیر کنیم این مرضی قرآن و خدا و پیغمبر نیست.

من فقط از باب تذکر و نصیحت که وظیفه هر مؤمن و برادری است نسبت به برادر دیگرش چند روایت را می‌خواهم برای شما امروز بخوانم. روایت اول در بیانی است ذیل تفسیر یکی از آیات قرآن که آنجا دارد «الصَّغِیرَهُالتَّبَسُّمُ بِالِاسْتِهْزَاءِ بِالْمُؤْمِنِینَ» یکی از گناهان صغیر این است که کسی سخن بگوید شما به استهزا و مسخره کردن او تبسم بزنید «وَالْکَبِیرَهُ الْقَهْقَهَهُ بِذَلِکَ» کبیره‌اش این است که قهقهه بزنید. او دارد یک مطلب حقی را می‌گوید تو برای او قهقهه بزنی.

نباید به‌گونه‌ای سخن گفت که باعث رنجش دیگران شد. این‌ها تبعات بد دنیا و آخرتی دارد. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: کسی که مؤمنی را برنجاند من را رنجانده است؛ و کسی که مرا برنجاند خدا را رنجانده است؛ و کسی که خدا را برنجاند در تورات و انجیل و قرآن مورد لعن واقع‌شده است. دائماً در دعا می‌خوانیم شما هم خوانده‌اید همه ما خوانده‌ایم که خدایا گناهانی را که باعث می‌شود بلا نازل شود بر ما ببخش. این را می‌گوییم. یک سری از کارهای ما بلا نازل می‌کند. خیال نکنید اتفاقاتی که می‌افتد این‌ها بلا نیست. خیلی از این‌ها بلاست. خشک‌سالی بلاست. اتفاقاتی که عده زیادی یک‌مرتبه از بین می‌روند. مسائل غیرمترقبه، بلایای طبیعی و غیرطبیعی باید به این‌ها توجه داشت.

در دعا می‌خوانیم امام سجاد علیه‌السلام اتفاقاً به همین نکته اشاره دارد. از او سؤال می‌شود «الذُّنُوبَ الَّتی تُنْزِلُ النِّقَمَ» گناهانی که نزول نقم می‌کند کدام گناه است؟ در دعاها دائم می‌خوانیم «اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنُوبَ الَّتی تُنْزِلُ الْبَلاءَ، اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنُوبَ الَّتی کذا و کذا» یکی همین است. تُنْزِلُ النِّقَمَ کدام گناه است؟ امام سجاد علیه‌السلام فرمودند «الاستهزاء بالناس و السخریه منهم» اینکه مردم را شما مسخره کنید. استهزا کنید. سعه‌صدر خودتان را بالا ببرید. تحمل انتقادات سازنده را داشته باشید.

یک برنامه‌ای در تلویزیون برگزار می‌شد که رهبر معظم انقلاب هم او را تأیید کردند. یک برنامه‌ای بود که وظیفه‌اش و رسالت خودش را دیدبانی برای پیشرفت ایران اسلامی می‌دانست و برنامه‌ای که بدون سیاست‌بازی مشکلات کشور را رصد می‌کرد، تذکر می‌داد، باعث پیشرفت کشور می‌شود این انتقادات. او را دستور دادند تعطیل کنند. برنامه ثریا بود؛ که نشان می‌داد به این که باید کمک کنیم این نوع برنامه‌ها توسعه پیدا کند. همان یک برنامه هم تعطیل می‌شود. برای اینکه یکجایی یک انتقادی به یک آقایی شد. این‌ها بابیان اینکه دانستن حق مردم است و شعار حقوق شهروندی می‌دهیم نمی‌سازد. یک فکر عاجلی برای این کار باید کرد. خدای تعالی همه ما را به وظایفمان آشنا کند. توفیق عمل به دستورات دین و قرآن را به همه ما عنایت کند.

اعدام و به شهادت رسیدن سه جوان بحرینی که بدون دلیل و بدون طی روال قانونی‌اش به شهادت رسیدند شروع حرکت جدیدی برای از بین بردن آل سعود پلید و آل خلیفه توسط مقاومت اسلامی بحرین را نوید می‌دهد. البته بحرینی‌ها باید توجه داشته باشند که گاهی یک حرکت‌های ایذایی مقدماتی صورت می‌گیرد تا محک بزنند ببینند این‌ها عکس‌العملشان چگونه است. این‌ها توطئه برای شیخ عیسی قاسم دارند. باید مواظب باشند که حضور دائمی خودشان را حفظ کنند. در صحنه حاضر باشند. حضور دائمی داشتن مردم بحرین در صحنه خنثی‌کننده توطئه‌ها خواهد بود.

یکی دیگر از مطالبی که عرض می‌کنم نامه‌ای است که امروز رهبر معظم انقلاب به پنجاه و یکمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا صادر کردند که درعین‌حالی که کوتاه است اما نکاتی دارد که برای همه ما حجت ساز است. این‌که باید بیش‌تر از خودسازی علمی و اخلاقی به دیگران هم اثرگذار باشیم و دیگران را برای رسیدن به مقاصد عالی‌شان با گفتار و عمل کمک کنیم و دستگیری کنیم و همه وظیفه‌داریم که با کفر و استکبار مبارزه کنیم. قسمتی‌اش را برای شما بخوانم. فرمودند: حجت بر شما تمام است. انتظار از شما عزیزان کاری بیش از خودسازی علمی و دینی و اخلاقی است. انتظار آن است که بر محیط پیرامونی خود اثرگذارید و بر رهروان راه خدا با گفتار و عمل خود بیفزایید. درنبرد نامتقارن جبهه کفر و استکبار با پرچم برافراشته اسلام ناب این وظیفه همه ماست؛ یعنی وظیفه همه ما قراردادند که فقط به فکر خودمان نباشیم. دیگران را هم باید دستگیری کنیم.

آخرین مطلبی که عرض می‌کنم به‌سرعت، یک کلمه و آن این است که رهبری هم چند مرتبه فرمودند دشمن در تلاش این است که مراکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را تسخیر کند. این مراکز خرد دارد و کلان دارد. کلانش را یک‌وقت می‌بینید که مجلس است. مجلس خبرگان است. مجلس شورای اسلامی است. خردش مجلس شوراهایی است که در محلات و در شهرستان‌ها و در محله‌های شهری و روستایی برگزار می‌شود. خیال نکنیم که آنجا دیگر دشمن سرمایه‌گذاری نمی‌کند. اتفاقاً سرمایه‌گذاری در تمام طبقات هست. چون جایی که می‌خواهد تصمیم گرفته شود و اثرگذار می‌خواهد باشد آنجا مطمع نظر دشمن است.

وضعیت انتخابات آرام‌آرام دارد دستور کار افراد قرار می‌گیرد. اگرچه عده‌ای از قبل شروع کردند؛ اما آرام‌آرام هیجانش آغاز خواهد شد. خوب رصد کنید. بالاخره آثار تصمیمات را شما می‌بینید که افرادی که می‌روند در جلساتی می‌نشینند و تصمیم می‌گیرند آثار این تصمیمات را شما در بیرون می‌بینید؛ و وضعیت شهر را هم می‌بینید. مبلمان شهری را می‌بینید. مسیری که طی شده است در طول این سالیان که در دست عده‌ای می‌چرخیده این‌ها را می‌بینید. بالاخره باید با یک دقت بیشتری تأمل کنید و تفکر کنید. افرادی را که مفید به حال هستند و مفید به حال جامعه و رشد جامعه و استان و منطقه هستند آن‌ها را باید انتخاب کرد. از همین الآن توجه خودتان را جلب کنید. من در مسئله انتخابات مجلس ملاک‌ها و معیارهایی را دادم. الآن هم همین‌گونه عمل خواهم کرد. معیارها و ملاک‌هایی را خواهم داد. به‌طوری‌که کاملاً روشن باشد که باید چگونه عمل کرد ان‌شاءالله.

در انتشار این خبر سهیم باشید:
مطالب مرتبط

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.