آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

امام سجاد علیه‌السلام در خطابه‌ی کوفه مردم را از «غفلت» و در خطبه شام از «جهالت» بیرون آورد / متأسفانه عده‌ای از مسئولان در حال انفعال و بی‌تفاوتی هستند / در استان البرز بی‌اعتنایی به قانون و بی‌عملی از جاهای دیگر بیشتر است / جلسات روضه خانگی و اخلاق در محلات احیاء شود / متولیان مساجد به‌روز نیستند / بخش بانوان مساجد باید یکی از بخش‌های پررونق باشد / قدردانی امام‌جمعه کرج از اقدامات صورت گرفته برای جابه‌جایی زندان رجایی شهر / در رابطه با محل زندان رجایی شهر آقایان یک فکر اساسی کنند

کارشناس روابط عمومی ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه بیستم مردادماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بیستم مردادماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج بابیان اینکه روز شنبه ۲۵ محرم به روایتی سالگشت شهادت قُدوه الزاهدین، سید المتقین، زین ‌الصالحین، منار القانتین، زین‌العابدین امام سجاد علیه‌السلام است، بیان داشت: امام سجاد علیه‌السلام کسی است که از آغاز حرکت پدر بزرگوارش به سمت کوفه و تا آخرین لحظات شهادت او و یارانش، شاهد و ناظر حماسه‌ها بود و همه این لحظات را درحالی‌که به مشیت الهی در بستر بیماری بود تحمل و بعد هم دوران سخت اسارت را باعزت و شجاعت سپری کرد.

امام سجاد علیهالسلام یکی از مهم‌ترین چهرهها در نهادینه و عملیاتی کردن راهبرد مقاومت است

وی در ادامه بابیان اینکه باید کار بزرگی که امام سجاد علیه‌السلام بعد از واقعه کربلا برای حفظ اسلام و مکتب تشیع انجام داد را عزیزان با دقت مطالعه کنند تا به عمق جهاد و مقاومت امام علیه‌السلام پی ببرند، اظهار داشت: به حق امام سجاد علیه‌السلام بعد از امام حسین علیه‌السلام اسوه مقاومت و یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در نهادینه و عملیاتی کردن راهبرد مقاومت در بخش‌های مختلف است.

امام سجاد علیهالسلام زمینه ایجاد دانشگاه اسلامی و حرکت نوینِ گسترش مکتب اهل‌بیت را به وجود آورد

امام‌جمعه کرج در ادامه افزود: امام تمام تلاش‌های سیاسی و فرهنگی که مخالفین مکتب اهل‌بیت در طول پنجاه سال انجام داده بودند و حتی در آخرین مرحله اقدام به کار نظامی و حذف فیزیکی حجت خدا امام زمان حسین بن علی علیهماالسلام کرده بودند تا کار اسلام را تمام شده باشد بعلاوه، بعد از شهادت امام حسین هم با استفاده از ابزار تبلیغات تلاش داشتند اقدام پلید خود را موجه جلوه دهند و پایه‌های حکومت خود را محکم کنند را با درایت و هوشمندی و به‌آرامی باسیاستی خاص در اوج مقاومت در طول مدت ۳۴ سال به حالت قبل برگرداند و با انقلاب فرهنگی نرمی که انجام داد زمینه ایجاد دانشگاه اسلامی و حرکت نوینِ گسترش مکتب اهل‌بیت را به وجود آورد و پایه‌هایی را بنیان کند که تا قیامت فرسوده و تخریب نمی‌شوند.

امام سجاد علیهالسلام در خطابهی کوفه مردم را از «غفلت» و در خطبه شام از «جهالت» بیرون آورد

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه امام در اولین حرکت خود در خطابه‌ی کوفه مردم را از غفلت و در خطبه شام از جهالت بیرون آورد و معادلات دستگاه یزید و دولت اموی را به هم زد، اذعان داشت: امام بعد در سال‌های طولانی حوزه درس فقه و تفسیر و حدیث و کلام و عرفان تشکیل داد، هرروز جمعه برای عموم مردم سخنرانی می‌کرد و آن‌ها را بااخلاق اسلامی و آخرت‌گرائی پند می‌داد و روح ایمانِ مردم را با قرآن و دعا و مباحث توحیدی تقویت می‌کرد.

امام سجاد علیهالسلام به‌شدت با فرقه کلامی مرجئه که اباحهگری را ترویج میکردند مبارزه میکرد

وی ادامه داد: با روشنگری‌های امام بود که عدلیه در مقابل اشاعره و معتزله به وجود آمد؛ و البته به‌شدت با فرقه کلامی مرجئه که اباحه‌گری را ترویج می‌کردند تا گناه عادی جلوه کند مبارزه می‌کرد؛ این روش امام باید درس امروز زندگی ما باشد.

با اشاعه فحشا بسیاری از قوانین خلاف فطرت انسان، به‌عنوان هنجار در یک جامعه گسترش پیدا می‌کند

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز تصریح کرد: یک نگاه به وضعیت اجتماعی و فرهنگی جوامع غرب‌زده بیندازید می‌بینید که وضعیت منحط ولنگاری اخلاقی و جنسی، ازدواج با هم‌جنس و حیوان و اشیاء و موارد دیگری از این قسم مسائل، دنیای امروز را فراگرفته، به‌طوری‌که شهوات بی‌حدوحصر انسان بر او حکومت می‌کند و حکومت‌های استکباری و فاسد دنیا این مسیر را برای غفلت زایی و بستن چشم‌ها‌ می‌پسندند؛ چون با اشاعه فحشا، افراد روزبه‌روز از هویت انسانی و الهی خود بیشتر فاصله می‌گیرند درنتیجه بسیاری از قوانین خلاف فطرت انسان، به‌عنوان هنجار در یک جامعه گسترش پیدا می‌کند.

آمریکا بیش از ۳۰ میلیون وب‌سایت مستهجن دارد و جهان را به این وسیله اداره می‌کند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه یادآور شد: امروز آمریکای جنایت‌کار به تعبیر حضرت امام، شیطان بزرگ و تعبیر رهبر معظم انقلاب طاغوت اعظم، بزرگ‌ترین تولیدکننده هرزه‌نگاری در جهان است که بیش از ۳۰ میلیون وب‌سایت مستهجن دارد؛ و جهان را به این وسیله اداره می‌کند.

متأسفانه عده‌ای از مسئولان در حال انفعال و بی‌تفاوتی هستند / در استان البرز بی‌اعتنایی به قانون و بی‌عملی از جاهای دیگر بیشتر است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه پیاده‌نظام او و ستون پنجم دشمن امروز در داخل کشور همین مسیر را دنبال می‌کند، عنوان کرد: متأسفانه عده‌ای از مسئولان هم در حال انفعال و بی‌تفاوتی هستند. در استان خود ما هم باکمال تأسف بی‌اعتنایی به قانون و بی‌عملی از جاهای دیگر بیشتر است. من اینجا صحبت زیاد دارم؛ قبلاً هم کردم؛ فعلاً این جلسه نمی‌خواهم صحبت کنم. بازهم تحمل می‌کنیم تا ببینیم چه خواهد شد.

راهبرد مقاومت فرهنگی امام سجاد علیهالسلام راه درمان معضلات امروز است

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در ادامه با تأکید بر اینکه راه درمان همان راهبرد مقاومت فرهنگی امام سجاد علیه‌السلام است، گفت: یعنی در کنار جهاد علمی و فرهنگی، جهاد برای بسط اخلاق الهی در جامعه و گسترده کردن فرهنگ مناجات با خدا و قرائت و تدبر در قرآن.

جلسات روضه خانگی و اخلاق و عقاید در محلات احیاء شود

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به سالگشت حمله به مسجدالاقصی و روز جهانی مساجد در ۳۰ مردادماه، عنوان کرد: امروز لازم است پرچم‌داری این حرکت فرهنگی و اخلاقی از مساجد باشد و این مهم باید در دستور کار فعالان فرهنگی در مساجد به‌عنوان پایگاه‌های مقاومت و احیاء فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار گیرد؛ در هر مسجد لااقل هفته‌ای یک جلسه کرسی تلاوت قرآن برگزار و در محلات جلسات روضه خانگی و اخلاق و عقاید احیاء شود.

ناهنجاریهای اخلاقی و فساد در جامعه فقط با نور قرآن و مناجات و روضه اهل‌بیت از بین میرود

وی در ادامه با تأکید بر اینکه این فضای تاریکی که از ناهنجاری‌های اخلاقی و فساد در جامعه می‌بینید فقط با نور قرآن و مناجات و روضه اهل‌بیت که خالصانه انجام شود از بین می‌رود، اظهار داشت: از ولی خود، خدا کمک بگیرید «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور»؛ خداست که کمک می‌کند از تاریکی‌ها به سمت نور خارج شویم.

متولیان مساجد به‌روز نیستند / بخش بانوان مساجد باید یکی از بخشهای پررونق باشد

خطیب نماز جمعه کرج تصریح کرد: علت اینکه امروز مساجد آن نقشی که باید داشته باشند ندارند این است که متولیان مساجد به‌روز نیستند؛ به تعبیر حضرت آقا با تحولات نو به نویی که صورت می‌گیرد آشنایی ندارند درنتیجه برنامه‌ای هم ندارند لذا لازم است حتماً و به‌فوریت ائمه جماعات، هیئات امنا و سایر مسئولین و دست‌اندرکاران در مساجد با کمک امور مساجد و با استفاده از کارشناسان خبره و دلسوز، نیازها و اولویت‌ها را احصا و با برنامه‌ریزی اجرا کنند. یکی از فوریت‌ها خانواده است در مساجد برای خانواده‌ها برنامه داشته باشید. توجه به بانوان و آشنا کردن و تعمیق آموزه‌های اسلامی برای آنان در جذب همسر و فرزند و رشد اخلاق، امروز یکی از ضرورت‌هاست که مساجد باید برای آنان فضای لازم را فراهم کنند؛ یعنی بخش بانوان مساجد باید یکی از بخش‌های پررونق باشد.

مسجد روح را زنده و شاداب و سالم نگه میدارد

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر لزوم توجه به کودکان و نوجوانان و جوانان و برنامه‌های به‌روز جذاب، گفت: مردم هم باید هزینه‌های لازم را مثل گذشته فراهم کنند. دیدید برای اینکه جسم مدتی بیشتر برپا باشد چقدر هزینه می‌کنیم اما برای روح که زندگی‌اش دائمی است کم‌توجه هستیم. مسجد روح را زنده و شاداب و سالم نگه می‌دارد.

امامِ آگاه با مسائل جامعه و آشنا به روشهای روزآمد میتواند نقش خود را خوب ایفا کند

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: دوره اول انقلاب که بیشتر مسئولین از مسجدی‌ها بودند که ما اختلاس و نجومی بگیر و امثال این‌ها نداشتیم، همه‌اش کار جهادی بود و فعالیت برای مردم. البته برای اینکه این مهم به‌درستی انجام شود لازمه‌اش امامی است عالم و شایسته و خوش‌فکر و خوش‌اخلاق و اهل مدارا با مردم. امامِ آگاه با مسائل جامعه و آشنا به روش‌های روزآمد می‌تواند نقش خود را خوب ایفا کند.

امام مسجد باید یک هیئت امناء کارآمد و فعال برای خود انتخاب کند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه امام مسجد باید یک هیئت امناء کارآمد و فعال برای خود انتخاب کند که هم به معنویت مسجد بپردازند و هم ازنظر مادی دنبال توانمند کردن مسجد باشند؛ و الا هیئت امنائی که تا به مسجد برسد چند بار باید بنشیند تا نفس تازه کند نمی‌تواند کمک امام مسجد در امور جاری باشد، گفت: باید از این آقایان در امور دیگری استفاده کرد نباید کنار گذاشته شوند، اساساً کسی نباید کنار گذاشته شود بلکه مأموریت و فعالیت او تغییر می‌کند.

از مسجد کشور آباد می‌شود / ائمه مساجد مسئولیتشان سنگین است

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه تا مسجد آباد نشود خیلی از امورات ما آباد نخواهد شد، گفت: مسجد آباد محله آباد، محله آباد شهر آباد، شهر آباد کشور آباد. از مسجد کشور آباد می‌شود. ائمه مساجد و هیئت‌های امنا مسئولیتشان سنگین است. خدام مسئولیتشان سنگین است. خادم حضرت زکریا بود در مسجد. الآن می‌گردند کسی را که جایی گیرش نیامده و سلامت جسمانی هم ندارد و گرفتاری هم دارد و مشکلات عدیده دارد به‌عنوان خادم می‌گذارند در مسجد. در فرهنگ دینی ما خادم حضرت زکریاست؛ باید توانمندی‌هایی داشته باشد. بعد از امام در مسجد خادم است.

سفر دریایی گروه ۸۶ یکی از برکات و میوههای مقاومت است

وی با تأکید بر اینکه درس‌هایی که از مقاومت گرفته می‌شود و اهل‌بیت و امام سجاد مربی آن هستند فراوان است، گفت: همین سفر دریایی که گروه ۸۶ انجام دادند و بنده قبلاً صحبت کردم و حضرت آقا چند روز قبل آن تعابیر بلند را بکار بردند یکی از برکات و میوه‌های مقاومت است. تا روحیه صبر و مقاومت نباشد چنین عظمت و عزت و اقتداری به دست نمی‌آید.

فرهنگ مقاومت از عاشورا الهام گرفته است

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با تأکید بر اینکه کلمه مقاومت در قرآن نیامده اما ۴۷ بار با مصدر استقامت به‌صورت فعل و اسم فاعل استعمال شده است، گفت: هر چیزی که باعث شود دشمنان بر مسلمین سلطه پیدا کنند آنجا دستور مقاومت داده‌شده. در سیره ائمه معصومین عنصر مقاومت و توصیه به صبر در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی فراوان است. از مقاومت در شعب ابیطالب بگیرید تا حماسه کربلا و بعدازآن تا امروز در ایران و لبنان و عراق و فلسطین و یمن و سوریه و دیگر کشورها، فرهنگ مقاومت از عاشورا الهام گرفته است.

مقاومت به معنای تحمل عجز و ضعف نیست

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه مقاومت به معنای تحمل عجز و ضعف نیست بلکه حرکت و اقدام و ایثار و فداکاری و امثال این‌هاست، گفت: با همین گفتمان است که باید امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کرد. باید با اخلاق مقاومت آشنا شد. ازخودگذشتگی و ندیدن منافع شخصی، شخص را در راستای تحقق اهداف و مقاصد عالی بدون عقب‌نشینی از مبانی و اصول، سازش‌ناپذیر می‌کند و البته تمام اصول اخلاقی را هم رعایت می‌کند؛ لذا دیدید امام حسین تا پایان حیات معاویه متعهد به پیمان بود.

جبهه حق با تمام پستی‌وبلندی‌ها به سمت پیروزی کامل در حال حرکت است

وی بابیان اینکه بحث مقاومت مفصل و گسترده است و شئون مختلفی را شامل می‌شود اما این کاملاً روشن است که جبهه حق با تمام پستی‌وبلندی‌ها به سمت پیروزی کامل در حال حرکت است و البته باید در مقابل دشمنان داخلی و خارجی ایستادگی کرد، گفت: یکی از شعارهای مقاومت همین شعار مرگ بر آمریکاست که هر هفته سر می‌دهید و فراموش نمی‌کنید که دشمن دارید. البته این دشمن و اذنابش در حال احتضارند.

آزادگان سرافراز هرکدام شبیه سفیری از طرف نظام اسلامی عمل کرده و از ارزش‌های انقلابی دفاع کردند

امام‌جمعه کرج در ادامه افزود: در مناسبت‌هایی که در این هفته داریم رگه‌هایی از عنصر مقاومت را می‌بینیم دوران اسارتی که آزادگان سرافراز ما در زندان‌های صدام تحمل کردند و هرکدام شبیه سفیری از طرف نظام اسلامی عمل کرده و از ارزش‌های انقلابی دفاع کردند، اگر روح مقاومت نبود نمی‌توانستند آن سختی‌های جانکاه را که وقتی خاطره می‌گویند تحمل کنند. با تأسی به امام سجاد و امام کاظم علیهماالسلام توانستند از آن سختی‌ها عبور کنند.

امام روح مقاومت را در آنان دمید

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه ۲۳ مرداد که روز مقاومت نامیده شد به مناسبت پیروزی حزب‌الله لبنان که در یک نبرد نابرابر، شجاعانه ایستادند و اسرائیل پلید و کودک کش را بعد از ۳۳ روز زمین‌گیر و مجبور به عقب‌نشینی و پذیرش شکست کردند، گفت: ریشه این حرکت مبارک مربوط به زمان امام است که گروهی که از دل جنبش امل در سال ۶۰ به ایران آمدند و امام به آنان تأکید کرد با پشتیبانی خدا می‌توانید ابرقدرت‌ها را از بین ببرید باید روی پای خودتان بایستید و محکم و استوار با خدا باشید. امام روح مقاومت را در آنان دمید و در همان جلسه جوان ۲۱ ساله‌ای از امام اجازه اخذ وجوهات شرعیه شیعیان لبنان را گرفت و امام برای او دعا کرد و امروز آن جوان رهبر پرنفوذ یکی از قدرتمندترین جریان‌های مقاومت منطقه است که اسرائیل را بی‌خواب کرده است؛ خدا او را حفظ کند.

اگر به مقاومت و اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا فرمودند توجه کامل و کافی شده بود شاهد مشکلات امروز نبودیم

وی در بخش دیگری از بیانات خود مطرح کرد: مسئله حمایت از صنایع کوچک که روز ۲۱ مرداد روز حمایت از آن است که بحث اقتصادی است که اینجا هم بحث مقاومت و اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا فرمودند که اگر توجه کامل و کافی به آن شده بود شاهد مشکلات امروز نبودیم و حتی اگر دقت بفرمائید در بحث تشکل‌های اجتماعی که ۲۲ مرداد به آن اختصاص دارد هم عنصر مقاومت می‌تواند منشأ آثار فراوان در مشارکت‌های اجتماعی باشد.

روزهای باقیمانده را برای شرکت در انتخابات از دست ندهید

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در بخش دیگری با اشاره به پیش ثبت‌نام انتخابات عنوان کرد: روزهای باقیمانده را دوستانی که می‌توانند برای شرکت در انتخابات از دست ندهند حتی شما افرادی را می‌شناسید به درد این جایگاه می‌خورند تشویق به ثبت‌نام کنید.

قدردانی امام‌جمعه کرج از اقدامات صورت گرفته برای جابه‌جایی زندان رجایی شهر

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به نکته استانی عنوان کرد: باید از ریاست محترم قوه قضائیه تشکر کنم که خواست مردم استان در جابجایی زندان‌ها که فعلاً یکی انجام‌شده در زمان ایشان پاسخ داده شد و با اهتمام ایشان به نتیجه رسید. البته جا دارد از نمایندگان دوره‌های قبل که من یادم هست دنبال بودند و این دوره که فعالیت کردند و روسای گذشته دادگستری که هرکدام پیگیر بودند و ریاست فعلی جناب آقای فاضلی که مضاعف دنبال کردند و جناب استاندار که مطالبه داشتند، تقدیر کنم.

در رابطه با محل زندان رجایی شهر آقایان باید یک فکر اساسی بکنند

وی در ادامه افزود: دغدغه‌ای هم بعضی داشتند که زندانیان چه می‌شوند با زمان‌بندی تعدادی خارج شدند و بقیه هم از استان خارج می‌شوند. محل زندان هم باید آقایان بنشینند یک فکر اساسی بکنند که منفعت عمومی داشته باشد، خوردش نکنند و ساختمان مسکونی درست کنند. الآن مراکز و مجتمع‌های فرهنگی فاخر نداریم، موزه نداریم، با دقت تصمیم‌گیری شود.

شهردار محترم نظافت شهر را دنبال کنند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری بیان داشت: مطلب دیگر نظافت شهر است که تا حالا چند بار تذکر داده‌ایم لازم است تکرار کنیم که شهردار محترم دنبال کنند. البته ایشان دارد تلاش می‌کند. محلات و قسمت‌های زیادی از شهر ناراضی هستند. این در شأن شهری مثل شهر کرج نیست؛ باید بیشتر رسیدگی کنند.

از خشک شدن درختان محافظت کنید

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: رسیدگی داشته باشید نسبت به درختان و از خشک شدنشان محافظت کنید که شاید افرادی طمع در زمین داشته باشند. درختان را با لطایفی خشک می‌کنند تا بتوانند اقداماتی داشته باشند این از مواردی است که باید در شهر دنبال شود و نگذارند هیچ درختی خشک شود.

نور بعضی از محلات کافی نیست

وی بابیان اینکه نور بعضی از محلات کافی نیست، گفت: عزیزان توجه داشته باشند که این‌ها در فعالیت‌هایشان مهم است. ما با نور می‌توانیم مردم را عصبانی کنیم، با نور هم می‌توانیم به مردم آرامش بدهیم. با نور در محلات یا جلوی دزدی را می‌گیریم یا فضا ایجاد می‌کنیم برای دزدی. نورپردازی الآن خودش یک بحثی دارد؛ باید به آن توجه داشت.

در مصرف آب و برق کمال صرفه‌جویی را داشته باشید تا دچار بحران نشویم

خطیب نماز جمعه کرج در بخش دیگری با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، عنوان کرد: تقاضای دیگری هم دارم از مردم خوب و فهیم و انقلابی استان که در مصرف آب و برق کمال صرفه‌جویی را داشته باشید تا دچار بحران نشویم. الآن وضعیت آب خاص است. آب و برق الآن ارتباط تنگاتنگی دارند. هرکدام به‌اندازه وسعمان و نیازمان مواظبت کنیم؛ خصوصاً دستگاه‌های دولتی و ادارات دقت داشته باشند در مصرف آب و برق. بعضی وقت‌ها اداره تعطیل است اما چراغ‌هایش روشن است. من بعضی وقت‌ها عبور می‌کنم می‌بینم چراغ‌هایشان روشن است. شب که اداره ساکن ندارد چراغی که روشن است دارد برق مصرف می‌شود. احتمالاً کولرهایش هم روشن است. احتمالاً آب قطع بوده شیر را باز کردند و وقتی آب وصل شده شیر آب بازمانده. این‌ها را مواظبت کنید.

خودمان را جهنمی نکنیم

آیت‌الله حسینی همدانی در خاتمه با تأکید بر اینکه ما در مقابل این‌ها تک‌تکمان مسئول هستیم، گفت: ما پول آب و برق نمی‌دهیم؛ پول رساندن آب و برق به مقصد را می‌دهیم. آب برای خداست پولی نیست. کسی حق ندارد بگوید چون پول می‌دهم هر جور دلم خواست استفاده می‌کنم. مال خداست باید به خدا پاسخگو باشید که چگونه مصرف می‌کنید. ببینید بزرگان ما آب را یک لیوان می‌خوردند نصفش را نگه می‌داشتند یک کاغذ رویش می‌گذاشتند تا در مرحله بعد دوباره همان را بخورند. دور نمی‌ریختند. خودمان را جهنمی نکنیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.