خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

فضای مجازی ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ ۰

وظیفه امروز جهان اسلام، حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی استمتن کامل خطبه نماز جمعه ۹۷/۱/۲۴

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

 

لزوم کنترل و تربیت گوش و چشم

ایهاالمومنون و المومنات أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. رسیدیم به این بحث که اهل تقوا گوش و چشم خودشان را مثل زبانشان مراقبت می‌کنند تا از این ناحیه دچار آسیب و آلودگی نشوند. متقین به‌وسیله گوش و چشم قدرت تفکر و بصیرت خود را بالا می‌برند و خود را از افتادن در مهلکه نجات می‌دهند.

در قسمتی از بیانی در نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: فَإِنَّمَا الْبَصِیرُ مَنْ سَمِعَ فَتَفَکَّرَ وَ نَظَرَ فَأَبْصَرَ وَ انْتَفَعَ بِالْعِبَرِ ثُمَّ سَلَکَ جَدَداً وَاضِحاً یَتَجَنَّبُ فِیهِ الصَّرْعَهَ فِی الْمَهَاوِی. با بصیرت کسی است که بشنود پس‌ازآن بیندیشد؛ یعنی گوش وسیله درک و اندیشه است.

نگاه کند پس ببیند؛ و از عبرت‌ها بهره بگیرد. آنگاه راه روشنی را بپیماید که در آن از افتادن در پرتگاه‌ها به دور ماند. اینکه انسان خودش را تمرین دهد که خوب گوش دهد یک فضیلت است. گاهی شاید دیده باشید افرادی را که در کنار انسان هستند و به مطالبی که میگوییم گوش نمی‌دهند و بی‌توجه هستند ولو مخاطب کلام هم خود آن‌ها هستند. کسی که خوب گوش نمی‌دهد بهره‌ای هم ندارد.

 

عادت به خوب شنیدن

علی علیه‌السلام فرمودند: بدانید شنواترین گوش‌ها، گوشی است که پند و اندرز را بشنود و پذیرا شود؛ یعنی درگرفتن مطلب پذیرا باشد و دقت داشته باشد؛ و در ضمن بیانی در غررالحکم فرمودند: گوش خود را به خوب شنیدن عادت بده و به سخنانی که شنیدنشان بر اصلاح و پاکی تو چیزی نمی‌افزاید گوش فرا مده.

گوش دروازه فهم انسان است. می‌بینید که امام، هم به‌دقت و خوب شنیدن کلام اشاره فرمود و هم اینکه مجوزی نداریم که هر چیزی را بشنویم و باید برای ورودی قلب خود نگهبان داشته باشیم تا بیگانه وارد حریم خصوصی قلب ما نشود. گوش و چشم و راه‌های ورودی قلب هستند باید برای آن‌ها نگهبان گذاشت.

به‌اصطلاح امروزی گیت‌هایی هستند که وقتی می‌خواهند وارد کشوری ‌شوند دیده‌اید که چطور بازرسی می‌کنند و بازبینی می‌کنند که هرکسی وارد نشود، بدون اجازه ورود وارد نشود، باید برای دروازه‌های قلب این کار را کرد. لذا فرمود: مَنْ أَحْسَنَ الِاسْتِمَاعَ تَعَجَّلَ الِانْتِفَاعَ. هر که خوب گوش کند زود بهره‌مند شود.

و این کار که خوب گوش بدهید و از نعمت گوش استفاده کنید یعنی شکر نعمت؛ یعنی نعمتی که خدا داده است در جای خودش استفاده‌شده است. اگر در استفاده رعایت حدود و شرع خدا را نکردیم می‌شود کفران نعمت عملی. چون هم شکر نعمت، عملی است هم کفران نعمت. همان‌طور که در مقام گفتن هم بعضی‌ها زبان به کفر بازی می‌کنند و بعضی زبان به شکر باز می‌کنند.

لذا روایات فراوانی درباره رعایت حقوق اعضاء و جوارح خود داریم. مثلاً به بعض از حقوق گوش زین‌العابدین  علیه‌السلام اشاره فرمودند: حق گوش این است که آن را از شنیدن غیبت و شنیدن هر آنچه شنیدنش روا نیست دور نگه داری. آیا ما این حق را نسبت به گوشمان رعایت می‌کنیم؟

یا اتفاقاً اگر کلام ناجوری شنیدیم یا درباره کسی سخنی می‌گفتند، غیبتی می‌کردند، تهمتی می‌زدند اتفاقاً گوشمان را تیز می‌کنیم. طوری به گوینده القا می‌کنیم که خوب داری می‌گویی بازهم بگو و ادامه بده و بیشتر بگو. این رعایت نکردن حق گوش است. همان‌طور که مکرر عرض شد همه‌چیز در نظام عالم ثبت می‌شود و از بین نمی‌رود. آنچه ما می‌بینیم و می-شنویم در صفحه قلب ما ثبت می‌شود.

 

بد دیدن، موجب حسرت است

مولانا امیرالمؤمنین فرمودند: القلبُ مُصحَفُ البصرِ. دل کتاب دیده است. خیلی از صداها و دیدنی‌ها که بدون دقت و کنترل به گوش و چشم انسان می‌خورد، چیزی جز حسرت و گرفتاری درست نمی‌کند. برای هرکس بالنّسبه به حالش.

هر چیزی که شنیدی و هر چیزی که گوش دادی و هر چیزی را که دیدی اگر به عمده این‌ها انسان دقت نداشته باشد، این‌ها را بدون کنترل به دست آورده باشد برای انسان حسرت درست می‌کند.

اگر جوان است یک‌جور دچار حسرت می‌شود و اگر پیر است جور دیگر، خانم خانه‌دار به نحوی و کارمند اداره و هرکس و هرکس به‌گونه‌ای. لذا علی علیه‌السلام فرمودند: کسی که عنان چشم خود را رها کند -هرچه دلش خواست ببیند- زندگی-اش را به‌زحمت می‌اندازد -چون انسان تا می‌بیند دلش می‌خواهد، بعد هم قدرت رسیدن به آن چیزی که دلش خواست را ندارد و دچار حسرت می‌شود- و کسی که نگاه‌هایش پیاپی باشد -به زندگی مردم نگاه کند، به داشته‌های مردم نگاه کند- حسرت‌هایش پیاپی باشد. دائم می‌گوید ای‌کاش من هم داشتم ای‌کاش در اختیار من هم بود. این نگاه یعنی نگاه از روی حسرت.

امام صادق  علیه‌السلام  در ضمن حدیث طولانی فرمودند: وَ فَرَضَ عَلَى السَّمْعِ أَنْ یَتَنَزَّهَ عَنِ الِاسْتِمَاعِ إِلَى مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَ أَنْ یُعْرِضَ عَمَّا لَا یَحِلُّ لَهُ مِمَّا نَهَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ وَ الْإِصْغَاءِ إِلَى مَا أَسْخَطَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ؛ و خدای تعالی واجب کرده بر گوش که منزه باشد از شنیدن آنچه خداوند حرام کرده است -شما باید مواظب باشید که حرام به گوشتان وارد نشود- و اعراض کند ازآنچه بر او حلال نیست و خداوند از آن نهى کرده است.

 

تمرین نشنیدن!

نشنوید! اگر جایی هم بودید تمرین کنید. انسان با تمرین می‌تواند حتی درجایی که صدایی هست آن صدا را نشنود. با تمرین می‌تواند ذهن و روح را به‌جایی دیگر مشغول کند. اگر هم نشد قلباً ناراحت باشد؛ و پرهیز کند از گوش دادن به آنچه موجب سخط و خشم خداوند مى‏شود. گاهی مجالسی برپا می‌شود که در آن افراد دین و احکام خدا را استهزاء می‌کنند، قطعاً شنیدن و حضور در آن مجالس حرام است.

نکته دیگر اینکه ازآنجاکه باید همیشه متوجه باشیم که نعمت‌های خداوند در دست ما امانت است و باید امانت‌داری کرد ما اختیار نداریم که هر طور دلمان خواست مصرف کنیم. خدای متعال به این نکته توجه داده‌اند که ای انسان بدان که این اعضاء و جوارح، چشم و گوش و زبان و دست‌وپا و تمام اعضایی که ما در اختیار تو قراردادیم بخصوص گوش و چشم که موردبحث ماست ما به تو دادیم و مالک آن ما هستیم.

من به‌عنوان مالک در اختیار تو قراردادم تا از این‌ها بهره ببری. این امانت در دست توست. خدای‌نکرده نکند که امانت‌دار خوبی نباشیم. فکر نکنید که امانت فقط این است که کسی پولی به شما بدهد و به دست ما امانت بگذارد. عمرمان، جانمان، فکر ما، قوای ادراکی ما، قوای تحریکی ما، اعضا و جوارح ما، همه این‌ها امانت الهی است. باید در آن مسیری که صاحب‌مال در نظر دارد مصرف شود.

 

مالک اصلی خداست

در سوره بلد فرمود: أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَیْنَیْنِ (۸) وَ لِساناً وَ شَفَتَیْنِ (۹) این‌ها نعمی است که برای استفاده انسان در اختیار اوست. می‌فرماید ما انسان را از منافع اعضاء بهره‌مند کردیم و او بر اساس این نعمت‌ها می‌تواند از گوش و چشم بهره ببرد. در قسمتی از آیه ۲ سوره انسان فرمود: … فَجَعَلْناهُ سَمیعاً بَصیرا؛ یعنی هرگز فراموش نکن که این نعم را ما به تو دادیم و مالک حقیقی آن‌ها ما هستیم.

لذا یک کسی به شما فرشی امانت داد، ملکی امانت داد، شما نمی‌توانید برخلاف خواسته‌های صاحب‌ملک عمل کنید. اگر خدای تعالی چشم را در اختیار ما امانت‌داده باید ببینیم که صاحب این چشم از ما چه خواسته است. اگر کسی بدون خواسته صاحب چشم و گوش آن را در مسیری که خودش می‌خواهد مصرف کند در حقیقت خیانت کرده است.

مالکیت حقیقی با خداست. پس در آن‌ها تصرفی که مالک حقیقی نمی‌پسندد نداشته باشید؛ و این‌طور نباشد که طبق هوس خود از اعضاء استفاده کنید؛ و الا خیانت در امانت کردیم که خودش مصیبت و گناه دیگری است. خدای تعالی تقوا را در دل ما بیش‌ازپیش بگرداند ان‌شاءالله.

 

بسم‌الله الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب‌العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی

 و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد

والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

لغزش جوانمردان، جبران می‌شود

خودم و همه ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین جوانمردند؛ یعنی صفات جوانمردی دارند، اهل صدق و وفا و درست کاری و دستگیری از درماندگان هستند؛ و چون سعی دارند که طبق دستور خدا عمل کنند اگر خدای‌نکرده گاهی لغزشی هم برای آنان پیش آید جبران می‌شود.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۹ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: أَقِیلُوا ذَوِی الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ فَمَا یَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلَّا وَ یَدَهُ بِیَدِ اللَّهِ یَرْفَعُهُ.«از لغزش‌های افراد جوانمرد، چشم‏پوشى کنید، که کسى از ایشان نمى‏لغزد مگر آن‌که دست خدا به دست اوست و او را بلند مى‏کند». ابن ابی الحدید معتزلی در شرح نهج‌البلاغه در ذیل همین عبارت می‌گوید این بیان علی علیه‌السلام بهترین سخنی است که درباره مروت و جوانمردی گفته‌شده است.

عثرات که در عبارت آمده به معنای خطا و لغزشی است که از روی بی‌توجهی از کسی سربزند. یک‌وقت انسان عمداً و متعمداً نقشه می‌کشد برنامه و طراحی می‌کند تا یک خلافی را مرتکب شود به این عثر نمی‌گویند. لغزشی که از روی بی‌توجهی بوده است دقت نکرده یک کاری انجام‌شده است به این عثر میگویند.

امام علیه‌السلام با یادآورى این مطلب که دست خدا به دست جوانمردان است و وابستگی به خدای تعالی دارند به‌طوری‌که آنان را بلند مى‏کند و حال آنان را جبران می‌کند، دیگران را تشویق کرده‌اند که اگر لغزشی از آنان دیده شد، چشم‌پوشی شود.

جوانمردى، فضیلت بزرگى است که باعث می‌شود مردم به سمت جوانمردان گرایش پیدا کنند و قلباً به او محبت داشته کمکش کنند؛ و در روایات هم به این فضیلت و آثار آن اشاره‌شده که بیشتر اهل وفا و بذل و جود و کرم و صدق و راستی در گفتار و عمل هستند. خدای تعالی تقوای ما را زیاد کرده لغزش‌های ما را جبران کند.

 

بعثت، تکرار می‌شود

۲۷ ماه پر از خیر رجب‌المرجب، ۱۳ سال قبل از هجرت، به لطف و کرم خداوند متعال، رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفى (صلی‌الله علیه وآله) مبعوث به رسالت شد. این روز پربرکت که در طول سال مثل آن را نداریم و از اعیاد بزرگ اسلامی است را به همه شما و همه ی مسلمین و شیعیان حضرت تبریک عرض می‌کنم.

لازم است همه ما قدردان نعمت بزرگ مبعث که خداوند به بشریت عنایت کرده باشیم و امیدوارم همه ما از پیروان واقعی رسول خدا بوده، بتوانیم چهره‌ی واقعی حضرت، راه و مسیر پیامبر را که دشمنان اسلام هرروز به نحوی مورد هجمه و تخریب قرار می‌دهند، برای دیگران خوب ترسیم کنیم. بعثت رسول‌الله منشأ تغییرات اساسی در عالم است. هم در آن زمان، هم در این زمان و هم در آینده.

 

اقامه عدل و حکومت الهی، مقدمات بندگی و عبادت

باید در فهم حقیقت و نشر بعثت کوشا باشیم. اگر در خدمت قرآن کریم باشیم و بخواهیم هدف از بعثت انبیاء علیهم‌السلام عموماً و پیغمبر اکرم به‌خصوص را از آیات بفهمیم، به سه هدف کلی می‌رسیم. البته اهداف میانی و اهداف جزئی‌تر هم هست که من عصاره گیری مطلب را در سه چیز بیان می‌کنم؛ که دوتای از آن‌ها مقدمه هدف سوم است.

مقدمه و هدف اول در سوره‌های اعراف، شوری، حدید بیان‌شده، مثلاً در سوره حدید آیه ۲۵ فرمود: لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ. «… تا زندگى مردم بر پایه قسط استوار گردد.» این آیات اقامه عدل و گسترده شدن قسط در جامعه‌ی بشری را هدف از بعثت می‌داند.

هدف دوم که مقدمه ضروری است و در ضمن آیات متعددی در سوره نساء و سوره شعراء مطرح است که از مجموع آن‌ها امر به تشکیل حکومت الهی فهمیده می‌شود؛ که در سایه آن حکومت، اوامر و نواهی خداوند اجرا شود. در حکومت انبیا برخلاف حکومت‌های دیگری که در عالم وجود دارد، (فردی، اجتماعی، استبدادی، دموکراسی غیر الهی، حاکمیت احزاب) قانون خدا حاکم است.

انبیاء خود را امانت‌دار قوانین الهی و دستورات خداوند در اجرائی شدن آن‌ها بر اساس عدالت می‌دانند؛ و بعد از رسول خدا، ائمه معصومین این وظیفه را دنبال و در زمان غیبت معصوم، حکومتی که توسط فقیه عادل اداره می‌شود در همان مسیر است؛ و قانون خدا حاکم است. تا آن مقداری که فقیه بسط ید داشته باشد و توان اجرایی شدن و عملیاتی شدن قوانین الهی را داشته باشد.

بعدازاین دو مقدمه می‌رسیم به هدف اصلی بعثت که عبادت و بندگی خداست. شاید این از ذهن‌ها دور باشد. همه انبیا آمدند تا مردم را بنده خدا کنند؛ و مکرر در آیات فراوانی از قرآن کریم در سوره بقره، نساء، مائده، هود، نحل، حج، مؤمنون، نمل، عنکبوت به آن اشاره شده؛ که انبیا آمده‌اند مردم را بنده خدا کنند. حتی اگر حکومت هم تشکیل دادند می‌خواهند در ضمن آن حکومت و در سایه آن حکومت مردم بندگی خدا را بکنند. اگر بحث قسط و عدل و داد هم هست برای اینکه زمینه بندگی خدا فراهم شود.

 

اجتناب از طاغوت، شرط لازم عبودیت

مثلاً آیه ۹۵ سوره مبارکه اعراف: لَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللهَ مَا لَکُم مِّنْ إِلَهٍ غَیْرُهُ. «همانا نوح را به‏سوى قومش فرستادیم. پس به آنان گفت، خدا را عبادت کنید، شمارا جز او خدایى نیست.» و یا آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل که خداوند مى‏فرماید: وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى کُلِّ أُمَّهٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ. «همانا در بین هر امتى، رسولى فرستادیم که خدا را عبادت کنید و از طاغوت بپرهیزید.»

آنچه در این آیه و آیات دیگر مطرح است بلافاصله بعد از عبودیت و بندگی خدا، اجتناب از طاغوت را بیان می‌کند؛ یعنی حتماً باید مانع بزرگ بندگی خدا که طاغوت است از بین برود؛ و در هر عصر طاغوتی مانع بندگی خداست؛ که باید از بین برود. وظیفه اهل ایمان در این زمان این است که اولاً خودشان با اهداف بعثت آشنا شوند و ثانیاً برای فهماندن و نشر و گسترش آن اهداف، من‌جمله توسعه اخلاق و معنویت و عدالت در جوامع بشری تلاش کنند.

 

لزوم حرکت جمعی مسلمین به‌سوی تمدن نوین اسلامی

مسلمین امروز می‌توانند و این قدرت را دارند که با وحدت کلمه، در مسیر بعثت رسول خدا گام بردارند و با عرضه‌ی مکارم اخلاق، دستورات اجتماعی، نحوه حکومت‌داری و امثال‌ذلک به بشریت گرفتار آمده در دام جاهلیت مدرن، کمک کنند و او را نجات دهند. جهان اسلام برای نجات انسان‌ها و کوتاه کردن دست مستکبرین عالم باید به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کند. نباید بی‌تفاوت بود.

نظام استکباری این را خوب فهمیده که اگر در مقابل اسلام انقلابی که همان اسلام ناب محمدی است کوتاه بیاید همه‌چیزش را از دست می‌دهد. آن قدرتی که الآن جلوی استکبار ایستاده است همین اسلام ناب است. لذا می‌بینید با تمام قوا وارد میدان شده و قصد نابودی اسلام و مظاهر اسلامی را دارد؛ و البته از اموال و زمین و قوای دولت‌های منفعل و مرتجع و عیاش منطقه هم استفاده می‌کند تا به اهداف خودش برسد.

می‌بینید که تهدید می‌کنند و رجز می‌خوانند و بعد که می‌فهمند چه غلطی کرده‌اند حرف خودشان را پس می‌گیرند. برای استفاده‌های سیاسی بهره‌برداری‌های دیگر دروغی را مطرح می‌کنند و بعد تهدید می‌کنند و آرایش جنگی می‌گیرند -یکی شعرش را می‌گوید و دیگری قافیه‌اش را درست می‌کند-.

 

ثبات منطقه شرق آسیا، تهدیدی برای اسراییل

بعد از اتفاقاتی که در منطقه به نفع محور مقاومت افتاده است و احتمال ثبات در سوریه و اطراف را داده‌اند و این را تهدیدی برای اسرائیل می‌دانند سعی دارند تنش در منطقه باقی باشد.

لذا می‌بینید این حرکت‌هایی را که اخیراً دارند. حرفی می‌زنند، کسی چیزی می‌گوید، چند تا ناو می‌آورند، یکی کشتی می‌آورد، برای اینکه منطقه اگر ثبات پیدا کند به ضرر این جرثومه فساد خواهد بود. می‌خواهند تنش باقی بماند. باید بسیار دقیق حرکات را رصد کرد و پاسخ مناسب داد.

به‌هرتقدیر اگر برای ایران هزینه درست کنند آماده پاسخ سخت و کوبنده ایران باشند. این را قطعاً می‌دانند که غیور مردان رزمنده ایران در ارتش و سپاه و بسیج منتظرند تا خطایی از اسرائیل و آمریکا نسبت به منافع ایران در هرکجای دنیا سر بزند تا غده سرطانی را برای همیشه از صفحه جغرافیائی زمین پاک کنند.

 

هدف منافقین و ضدانقلاب، انحلال ارتش بود

در فروردین سال ۵۸ درست در روزهایی که منافقین و ضدانقلاب با جنگ روانی شدید قصد تخریب ارتش را داشتند و شعار انحلال ارتش را بر سر زبان‌ها انداخته بودند، حضرت امام (ره) اقدامی تاریخی و تدبیری دقیق کردند و ۲۹ فروردین را روز ارتش نامیدند تا در طول زمان از رشادت‌ها و حماسه‌هایی که سربازان و افسران و فرماندهان این نیروی مقتدر در کنار دیگر نیروهای نظامی خلق کردند و در این مسیر هزاران شهید و جانباز تقدیم کردند، تشکر و قدردانی شود.

نیرویی که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا امروز در تمام عرصه‌های موردنیاز کشور، خالصانه حضور پرصلابت داشته و زینت نظام بوده است؛ از ابتدای پیروزی انقلاب و مقابله با ضدانقلاب گرفته تا حضور در دفاع مقدس و بعدازآن در سازندگی و رشد و تقویت بنیه دفاعی و نظامی و خودکفائی کشور و حتی فعالیت‌های اجتماعی و کمک‌رسانی‌هایی -که گاهی موردنیاز بوده- فعالانه شرکت داشته.

بنده به‌نوبه خودم و از طرف مردم از مساعی و زحمات عزیزان تشکر و قدردانی نموده یاد و خاطره شهیدانشان را گرامی داشته و این روز را به همه ارتشیان و فرماندهان بزرگوارشان و سربازانشان و درجه‌دارانشان و مهم‌تر، فرمانده معظم کل قوا تبریک عرض می‌کنم.

 

از فضای مجازی خارجی (تلگرام) خارج شویم

همان‌طور که می‌دانید جریان نفوذ، به کمک منافقین و دشمنان قسم‌خورده ملت از فضای مجازی به نفع اهداف پلید خود و از بین بردن امنیت روانی جامعه و تخریب بنیان‌های دینی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی نظام اسلامی بهره می‌برد و به کمک بعض پیام‌رسان‌ها به‌خصوص تلگرام، قوانین جمهورى اسلامى را بالصراحه نقض می‌کنند.

لذا لازم است سریعاً از این فضا خارج شد؛ بنابراین دوستان ما در ستاد نماز جمعه، دفتر، مرکز رسیدگی به امور مساجد، دفتر پاسخ گوئی به سؤالات شرعی تا اعلام نشانی پیام‌رسان‌های داخلی از سایت اینترنتی استفاده کنند و سریعاً از این محدوده خارج شوند؛ و همه مردم را هم دعوت می‌کنم به پویش استفاده از پیام‌رسان داخلی بپیوندند و از این پیام‌رسان خارجی خودشان را خلاص کنند. این را یک جریان درست کنید و برای منافع داخلی قدم بردارید و منافع خارجی‌ها را از بین ببرید.

 

وظیفه‌ی سنگین مسئولان در حفظ حریم خصوصی مردم

نکته دیگر اینکه در همین راستا رهبری در بیانات هفته پیش به یکی از دستورات قطعی اسلام و نظام درباره حقوق شهروندی اشاره فرمودند که گاهی توسط همین فضای مجازی از بین می‌رود فرمودند: «مسئولان باید امنیت و حریم داخلى مردم و کشور را حفظ کنند. تعرض به امنیت و حریم داخلى مردم «حرام شرعى» است. متصدیان کار در دستگاه‏هاى دولتى و قضایى مراقبت کنند تا حریم داخلى زندگى مردم و اسرار آن‏ها محفوظ بماند.»

خیلی مهم است، فتوا است. این خلاف موازین شرعی است که انسان از کسی چیزی بداند یعنی فضا جوری شود که انسان امنیت نداشته باشد. در خانه، در مکان عمومی، همه‌چیز در اختیار دیگری باشد. این بیان وظیفه مسئولان در این زمینه را سنگین می‌کند.

قبلاً هم امام در بیانیه‌ای ۸ ماده‌ای نکاتی را فرموده بودند که مهم و دقیق است؛ و در این امور که حیثیت افراد و خانواده‌ها و اجتماع مورد تعرض قرار می‌گیرد باید بدون اغماض اقدام کرد. البته باید همه حرکت‌ها و اقدامات در چهارچوب قانون و دستورات قانونی صورت پذیرد تا نتیجه‌بخش باشد.

 

مطالبه‌ی حمایت از کالای ایرانی، باید به یک گفتمان تبدیل شود

از این هفته ان‌شاءالله بنا دارم به حول و قوه الهی در عرض دو سه دقیقه هر هفته اگر توانش بود به‌عنوان گفتمان سازی در شعار سال که حمایت از کالای ایرانی و کار ایرانی است برای شما از آیات و روایات بیان کنم خیلی مختصر و کوتاه در عرض دو سه دقیقه که از کار و کارگر شروع می‌کنیم.

می‌دانید که اسلام به کار کردن تأکید فراوان دارد. بیکاری و تنبلی و ولگردی و ترک کوشش، کل بر دیگران شدن، کارها را به دیگری واگذار کردن، از دسترنج دیگران خوردن، همه این‌ها را مذمت می‌کند. لذا روایات فراوانی داریم که مردم را به کار کردن و درست کار کردن و محکم کار کردن و بی‌عیب کار کردن تشویق می‌کند.

رسول خدا فرمودند: از دسترنج خود بخورید؛ یعنی اهل کار باشید. هر کس به نسبه خودش و به نوع بلدی که دارد تلاش می‌کند دسترنجی به دست بیاورد تا استفاده کند. در قرآن کریم هم به این مطلب اشاره‌شده است و در سوره ملک فرمود: اوست که زمین را رام شما ساخت پس در اطراف زمین و اکناف او روان شوید و از روزی او بخورید. «هُوَ الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِی مَنَاکِبِهَا وَکُلُوا مِن رِّزْقِهِ»

 

تکثر اقتصادی، زمینه‌ساز بی‌عدالتی

بروید کار کنید از نعم خدا بهره ببرید و رزق خودتان را به دست بیاورید. البته روایات فراوانی داریم که بی‌عدالتی‌های اقتصادی را مذمت می‌کند. برای خروج از این بی‌عدالتی‌ها راهکار دارد. اسلام با اقتصادی که نتیجه آن تکثر باشد نتیجه آن پرخوری یک عده باشد و ناخوری یک عده دیگری باشد، یک عده طاغوت شوند، یک عده تضعیف شوند، یک عده مستضعف شوند، با این اقتصاد قطعاً مخالف است و به‌شدت او را نفی می‌کند؛ که من آیات و روایات آن را برای شما خواهم خواند.

و اگر یک نظامی، خدای‌نکرده مسیر اقتصادی خودش را در این مسیر قرار بدهد قطعاً با اسلام فاصله دارد و مسیر، مسیر اسلامی نیست. در روایات متعدد بلکه آیات هم داریم که اگر خدای‌نکرده ازنظر اقتصادی جوری عمل شود که شخص طاغوت شود که ما انواع طاغوت‌ها را داریم، بعضی‌ها طاغوت اقتصادی هستند، بعضی‌ها طاغوت سیاسی هستند، با این‌ها مقابله شده است.

 

بیگاری کشیدن، مورد لعن خدا است

روایاتی داریم که می‌گوید حق ندارید افراد را به بیگاری بکشید. بعضی از دستگاه‌ها بعضی از کارخانه‌ها و بعضی کارفرماها افراد را به بیگاری می‌کشند. طرف نیازمند است احتیاج به رزق و روزی دارد می‌بیند بازار خراب است می‌گوید بیا اینجا بایست کار کن. این‌قدر به تو می‌دهم. بیگاری می‌کشد. در بعضی از روایات با عنوان لعن آمده است.

در یک روایتی است رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: هیچ‌گونه بیگاری از کارگر مسلمان جایز نیست. طرف کار ندارد گرفتار است می‌گوید بیا اینجا برای من کارکن بعد حقوق او را نمی‌دهد. بیگاری گرفتن به هر نحوی که باشد جایز نیست. بعداً روایات را برای شما می‌خوانم که ببینید چقدر کارفرماها، کارگرها، صنعتگران، کشاورزان، کارهای خدماتی اصلاً از مسیر اسلامی دور هستند. بعد می‌خواهیم در جامعه اقتصادی ما اسلامی عمل شود، نمی‌شود. باید این‌ها را یاد گرفت و طبق آن عمل کرد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.