گزیده بیانات/

همه تصمیم بگیریم که فضایی را سبز کنیم یا سبز نگه داریم

فضای مجازی ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ۰

یکی از مسائل اولیه و ضروری در توسعه‌ی پایدار کشور حفظ منابع طبیعی است و توجه به این مطلب ما را به خودکفایی نزدیک می‌کند و نهایتاً می‌رساند. همه در مقابل منابع طبیعی و حفظ آن‌ها مسئولیت داریم این‌ها اموال خداست که ما امانت داریم، هم برای استفاده کردن خود و هم نگهداری مازاد برای نسل بعد، نباید تلف کرد.

۱۳۹۲/۱۲/۱۶

یکی از کارهای خیری که خیلی مورد تأکید اسلام است و رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم روی او خیلی تأکیددارند و اولیای دین روی آن تأکیددارند درخت‌کاری است.

۱۵ اسفند که همین امروز است روز درختکاری و هفته منابع طبیعی است. به‌خصوص درختان مثمر و میوه دهنده. روی این خیلی تأکید شده که اگر می‌خواهید درخت هم بکارید درختانتان ثمر دار باشد.

جالب است که رسول خدا فرمودند ” هفت چیز است که اگر انسان این هفت چیز را داشته باشد بمیرد و در قبر قرارگرفته باشد و این هفت چیز از او باقی‌مانده باشد دائماً برای او ثواب فرستاده می‌شود اول، تعلیم علم، دوم، کندن و جاری کردن نهر آب، سوم، کندن چاه آب، چهارم، کاشتن درخت، پنجم، ساختن مسجد، ششم، به ارث گذاشتن قرآن یا یک کتاب مفید، هفتم، فرزند صالحی که برای او استغفار کند “

جالب اینجاست که تعلیم و تعلم، ساختن مسجد، نوشتن کتاب خوب را در کنار درختکاری آورده است. گفته که درختکاری آن‌قدر مهم است. باید به آن توجه داشت. معلوم می‌شود که باید دقتی روی این قضیه کرد. البته بعد از کاشت باید مواظبت کرد از درخت و رسیدگی کرد. چقدر مذمت شده که درختان را قطع کنیم.

در قطع درخت مذمت فراوانی داریم در روایات. اجازه ندادند. گفتند به شرطی می‌شود کند که غیر میوه‌دار باشد بکنی جایش میوه‌دار بکاری. یا آن درخت پیر شده باشد دیگر به درد نخورد بکنی جایش درخت دیگری بکاری. این‌جور نیست که هرکسی هر جور دلش خواست عمل کند.

در روایت دارد از رسول خدا که اگر به درختی رسیدید که احتیاج به آب داشت و تشنه‌اش بود این درخت و مدتی آب نخورده بود، اگر به این درخت آب بدهی خدای تعالی برای شما ثواب انسان مؤمن تشنه‌ای را که سیراب کرده باشید برای شما می‌نویسند. به یک درخت شما آب بدهید برای شما سیراب کردن یک انسان مؤمن تشنه را می‌نویسند. این اهمیت موضوع است.

نکند خدای‌نکرده این‌گونه باشد که برای تغییر کاربری، برای اینکه ساختمان‌سازی کنیم یا عنوانی برایش درست کنیم یا بگوییم می‌خواهیم کار مهم‌تری انجام بدهیم فضای سبز مناطق مختلف استان را از بین ببرند بعضی از دوستان. دست‌کاری نکنید که نزد خدای تعالی عذری نخواهید داشت.

۱۳۹۳/۱۲/۱۵

باید به فضای سبز اهمیت داد و آن را مهم دانست. گذشته از تأکیدات اهل‌بیت علیهم‌السلام عقل هم همین را می‌گوید. برای زنده ماندن به هوای سالم احتیاج داریم. پس در پاکیزگی هوا بکوش؛ هم برای نسل خودت و هم برای نسل‌های بعد. این‌طور نباشد که ما فقط مصرف‌کننده باشیم.

درباره درخت‌کاری و ایجاد فضاهای سبز بروید روایات را ببینید. الی‌ماشاءالله روایت داریم. می‌گوید اگر یک شاخه در دستت بود بعد دیدی که ملک‌الموت هم آنجا حاضر است اول شاخه را بکار، بعد بمیر؛ یعنی نگو حالا که می‌خواهیم بمیریم کنار بگذاریم. -روایت جور دیگری است من تعبیر کردم-

 در یک روایتی است از رسول خدا صلی‌الله علیه و آله که می‌فرماید: کشت کنید، درخت بنشانید، به خدا قسم آدمیان کاری بهتر و پاک‌تر از این نکردند. در بیان دیگری فرمودند: هر کس نهالی بکارد -هم درباره درختان مثمر هم غیر مثمر روایات داریم- هر کس درختی بکارد خداوند به مقدار میوه‌ای که از آن درخت به دست می‌آید در نامه عمل او پاداش می‌نویسند. درخت سیب ۳۵ الی ۴۰ سال عمر می‌کند. در این ۴۰ سال هر تعداد سیبی که می‌دهد برای شما یک حسنه می‌نویسند.

همه ما این تصمیم را بگیریم که به‌اندازه وسع خودمان فضایی را سبز کنیم یا سبز نگه داریم. از قطع درختان جلوگیری کنیم. وجود درخت همواره همراه با برکت است. همه کمک کنیم تا کارخانه‌های تولید اکسیژن در اطراف ما زیاد شود.

منطقه ما هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ که باید در حفاظت از محیط هم مردم و هم مسئولین بیشتر تلاش کنند. حفظ حریم رودخانه‌ها، سدهایی که در استان هست، بسترش حفظ شود. کوه‌ها و مناطق پردرختی که داریم باید با قاطعیت این‌ها حفظ شود؛ و به خاطر تفریح و تفرج یک عده‌ای که خاص هستند منابع عمومی از بین نرود؛ که بحمدالله مسئولین استان مواظبت این قضیه را دارند. دادستان محترم و دیگر مسئولان کارهای ارزنده‌ای را داشتند که اینجا تشکر می‌کنیم.

۱۳۹۴/۱۲/۱۴

۱۵ اسفند روز درختکاری آغاز هفته منابع طبیعی است.

یکی از نعمت‌های الهی که برای زندگی بشر بسیار مفید است درختان و فضای سبز است. پیامبر صلی‌الله علیه و آله فرموده‏اند: مَن نَصَبَ شَجَرَهً و صَبَرَ عَلی حِفظِها و الِقیامِ عَلَیها حَتّی تُثمِرَ کانَ لَهُ فی کُلِّ شَی‏ءٍ یُصابُ مِن ثَمَرِها صَدَقَهٌ عِندَ اللهِ؛ هر کس درختی بکارد و در نگهداری آن بکوشد تا میوه دهد، در برابر هرچه از آن میوه به دست آید، پاداشی نزد خدا خواهد داشت.

این یعنی اگر درخت می‌کارید مثمر بکارید که چند برابر ارزش داشته باشد. هرچه بیشتر کاشته شود محیط‌زیست و تنفس بهتر خواهد بود الآن بعض استان‌ها که دچار ریز گردها هستند را ببینید که چه گرفتاری دارند.

اگر مسئولین زودتر توجه کنند مشکلات کمتر خواهد بود. در استان ‌هم این امکان هست که مشکلات این‌چنینی داشته باشیم که باید توجه شود. سال گذشته به شهردار محترم نکاتی عرض شد راجع به معادن و درخت‌کاری اطراف که بحمدالله قسمتی از آن انجام‌گرفته است.

این شعار هر ایرانی یک درخت را زنده کنید و دائماً بکار ببرید. آن طرحی هم که بنده پیشنهاد دادم برای نحوه عملیاتی شدنش دوستان فکر کنند آثار خوبی خواهد داشت. باید قاطعانه جلوی کسانی که به منابع طبیعی لطمه می‌زنند و سلامت مردم را برای منافع مادی خودشان به خطر می‌اندازند ایستاد.

رسول خدا فرمودند: إن قامَتِ السَّاعَهُ و فِی یَدِ أحَدِکُم فَسیلَهٌ، فإنِ استَطاعَ أنْ لایَقومَ حَتّی یَغرِسَها، فَلیَغرِسْها؛ اگر قیامت فرارسد و در دست یکی از شما نهالی باشد، چنانچه بتواند برنخیزد تا آن را بکارد، باید آن را بکارد. این اهمیت مطلب را می‌رساند. این را صدقه جاریه بدانید ببیند باغ شهر شما به چه مصیبتی گرفتارشده کسی جز خودتان نمی‌توانید آن را نجات بدهید.

این‌همه کمپین راه می‌اندازید؛ جمع شوید برای احیای فضای سبز اطراف خودتان‌ هم یکی راه بیندازید تا هیجانی در شهر و استان به وجود بیاید برای درختکاری. ثواب هم می‌برید اگر نیت الهی داشته باشید. شهرداری هم خدماتش را در این زمینه آسان‌تر کند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۳

یکی از انفاقاتی که انسان می­تواند بکند که جنبه عمومی هم دارد و البته آثار فراگیری هم دارد و مرضی رضای خداست و توصیه هم شده درخت­کاری است این ایام فصل خوبی است برای کاشت نهال و درخت که در تصفیه هوا و حفظ زمین بسیار مهم است و نقش دارد به خصوص این ایام که همه از آلودگی هوا رنج می­بریم درخت­کاری ترمیم ریه­های خراب و از کار افتاده خواهد بود. ۱۵ اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی است. درخت نعمتی از نعم الهی است که باید شکرگزار این نعمت باشیم با تکثیر و غرس و کاشتن و مراقبت کردن که همه اینها به نوعی تکریم خود انسان هم هست.

درخت آیتی از آیات الهی است که باید او را حفظ کرد. ما سال­های گذشته طرح­هائی دادیم که البته بعضی دوستان دنبال کردند اما گزارشی از نحوه عمل به بنده داده نشد که مثلاً هر کس بدنیا می­آید و یا از دنیا می­رود برای او نهالی غرس شود با تاریخ و شناسنامه؛ و یا مثلاً من در سطح شهر تیرهای آهنی فراوانی را می­بینم که بی استفاده است برای کاری زده شده و رها شده دیدم اگر بجای این­ها درخت کاشته بودند الآن کرج دوباره باغ شده بود. ضمنا خوب است درخت­های مثمر کاشته شود و سازگار با محیط.

۱۳۹۶/۱۲/۱۱

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.