خطبه

مشروح خطبه های نمازجمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۱۲/۱۱
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

گریه

یاایهاالذین آمنوا أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. خنده و گریه اهل تقوا خارج از آنچه شرع می­پسندد و عقل سفارش می­کند نیست. بحث درباره یکی از رفتارهای ظاهری انسان بود که از حالت درد یا غم و اندوه که به صورت غیر منتظره واقع می­شود، پدید می­آید به نام گریه؛ و اگر این غم بیش از حد زیاد شود و به اوج خودش که ماتم است برسد و یا دردی که می­کشد آن­قدر زیاد شود که شخص بی­تاب شود، این گریه تبدیل می­شود به جَزَع و فَزَع.

اقسام گریه

علمای اخلاق برای گریه اقسامی را شمارش کرده­اند. مثلاً اشک حسرت، این گریه مربوط به مواردی است که شخص بر کمبودهای دنیائی و مادی و یا نداشتن آنها غمگین و افسرده است. برای اینکه چرا فلان جیز را ندارم و یا چرا دیگران بیشتر از من دارند گریه می­کند. گاهی به خاطر اشتباهات و خطاهائی که داشته و حالا گرفتار شده و از مجازات و عقوبت بر آن­ها ترس دارد، به گریه می­افتد. مثلاً محکومان به اعدام آنقدر دچار غم شدید می­شوند که به گریه می­افتند و تقاضای عفو بخشش می­کنند.

ترس از مجازات آخرت هم همینطور است؛ که معمولاً اهل ایمان و کسانی­که آخرت­گرا هستند و معاد باورند، از مجازاتِ خداوندی که شدید العقاب است، در دل ترس دارند و وقتی خوف آنها شدید می­شود، به حالت گریه ­می­افتند؛ و گاهی از شدت گریه بی­هوش هم می­شوند. لذا اگر برای انسان حالت یقظه و بیداری پیدا شود و از خواب غفلت، خارج شود و بفهمد که می­توانسته در دنیا مقامات عالی معنوی بدست بیاورد اما همه­ی موقعیت­ها و زمان­هائی که داشته را از روی سهل انگاری و بی­خبری از دست داده و خود را محروم کرده، او که می­توانست خلیفه خدا باشد اما مثل حیوان زندگی کرده و بَل هُم اَضل شده، بر احوال خودش می­گرید.

اگر قلب انسان بر اثر سوء اختیار و کردار بدش هنوز قاسیه نشده باشد، وقتی می­فهمد که مرغ باغ ملکوت بوده ولی با عملکرد بد، خودش را خوار دنیا و مقام و پول کرده، منقلب می­شود و می­گرید. گاهی عواطف و احساسات نسبت به موضوعی مثل ستم به مظلومی و امثال ذلک اشک از چشم انسان را جاری می­کند. صحنه­هائی که از سوزاندن انسان­های بیگناه در میانمار و یا کشتار بی­گناهان در یمن و اقصا نقاط عالم، دل هر انسان آزاده­ای را به درد می­آورد و می­گریاند.

اقسام دیگر گریه هم مطرح است. مثل گریه بر فراق محبوب و گریه شوق و گریه و زاری در مقابل خدا برای گرفتن حاجات هر حاجتی با هر منشا و انگیزه ای که باشد بالاخره به درگاه خداست که ناله میزند و امثال ذلک. حالا توجه بفرمائید که هرکدام از این گریه­ها با هر انگیزه­ و منشأای که دارند، گاهی با صدای بلند و با جزع و فزع همراه است. گاهی آرام و بی­صدا مثل شمعی می­سوزد و خاموش می­شود.

روایات در باب گریه

نکته­ای که عرض می­کنم این است که اگر گریه بر امور مادی و دنیائی و کمبودهای دنیا و حسرت از نداشتن­ها باشد، مذموم است چه کم چه زیاد بنشیند یک گوشه آه بکشد هی اشک بریزد؛ و اگر برای آخرت و ترس از عواقب خطاها و گناهان و رشد معنوی باشد پسندیده است. در این باره روایات فراوانی داریم. مثلاً امام صادق علیه­السلام فرمودند: خوشا به حال چهره­ای که خداوند به آن بنگرد، در حالی که از ترس خدا بر گناهی می­گرید. این را بدانید گریه برای خدا و از ترس خدای تعالی عبادت است، البته ترس از خدا را می­دانید به معنای ترسی که از یک امر ترسناک مطرح می­شود نیست بلکه ترس اینجا به معنای حریم داشتن است و اینکه انسان بترسد که با اعمالش موجبات غضب الهی را فراهم کرده باشد.

علی علیه­السلام فرمودند: گریه از ترس خدا به موجب کاری که سبب دور شدن از او می­شود عبادت عارفان است بنشینید گریه کنید که خدایا چرا من این کار را کردم که موجب دور شدن از تو شد. ما با زبانمان گاهی از مواقع افراد را جوری اذیت می‌کنیم جوری آزار می‌دهیم که آزار و اذیت دیگران کمترین اثرش دورشدن از خداست. حرف‌هایی می‌زند که دیگران را ناراحت می‌کند. دل می‌سوزاند تهمت می‌زند غیبت می‌کند ناسزا می‌گوید. چون باعث دوری ماست ما به خاطر این‌ دوری باید اشک بریزیم.

و در بیانی امام باقر علیه­السلام فرمودند: هیچ قطره­ای نزد خدای تعالی دوست داشتنی­تر از قطره­ی اشک­هائی که در سیاهی شب از ترس خدا ریخته شده و جز او را قصد نکرده باشد نیست؛ یعنی برای خاطر خدا بلند شده است در مقابل خدا اشک‌ریزان است و آنقدر این اشک و گریه از خوف خداوند ارزش­مند است که موجب استجابت دعا می­شود.

اهمیت اشک

بعضی وقت‌ها دیده‌اید که دست به دعا برمی‌داریم اما اشک از چشم ما نمی‌آید برای اینکه به اجابت نزدیک شود خوب است که انسان اشکش بیاید لذا در بعضی از دعاها شفارش شده که حتماً سعی کنید گریه کنید و اشک از چشمان خارج شود و لو به اندازه سر مگس. چون اثر وضعی خودش را خواهد داشت حتی در اهمیت و موثر بودن گریه داریم که اگر هم شخص گریان نبود، خودش را به حالت گریه بزندتا حالت بیرونی به حالت درونی‌اش اثر بگذارد. و اشک بریزد.

امام صادق علیه­السلام فرمودند: اگر گریه­ات نمی­آید خودت را به صورت گریه کنندگان درآور؛ و اگر انسان در حالت گریه هم بود که یک مطلبی پیش آمده است یک تاثری در دل انسان حاصل شده است اشک چشمش جاری شده است تا اشک چشمتان آمد شروع کنید به دعا کردن آن موقع دعا کند اثر بخش است. اول دعا نبوده اول گریه بوده در این فضای کلی دعا کنید که بسیار اثربخش است.

امیرالمؤمنین علیه­السلام فرمودند: گریه­ی چشم­ها و ترس دل­ها از رحمت خداوند است. پس آن هنگام که آن­ها (گریه و ترس از خدا) را یافتی، دعا را غنیمت بشمار؛ یعنی تا حالت گریه یا ترس از خدا به هر دلیلی برایت حاصل شد شروع کن به دعا کردن. اینها گریه‌های ممدوح است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

شکرگزاری

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. متقین در همه حال شکرگزار نعمت­های خداوند متعال هستند و بر اساس دستورات دینی آموخته­اند که شکرگزاری از رزق الهی که در اختیار آنان هست و همه چیز را رزق میدانند این‌گونه فهمیده‌اند که این شکرگزاری باعث زیاد شدن نعمت خواهد شد.

به همین نکته امیرالمؤمنین علیه­السلام در حکمت ۱۳ از حکم نهج­البلاغه اشاره فرمودند: إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا أَقْصَاهَا بِقِلَّهِ الشُّکْرِ. وقتی­که مقدمات نعمت­ها و نمونه­هائی از نعمت به شما رسید، ادامه­ی آن را به واسطه کمى شکر گزارى از خود دور نسازید. خلاصه این­که اگر به مقداری از نعمت رسیدید چه مادی و چه معنوی، شکرگزاری کنید تا برای شما بیشتر شود. تعبیری است که دسته ای پرنده وقتی می‌آیند یکی دوتا که نشست تحمل کن و صبر کن تا بقیه آنها هم بنشینند.

این سنت الهی است که در قرآن کریم هم به آن اشاره فرمود که لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ. خدای تعالی، عالم را بر اساس قوانینی که وضع کرده اداره می­کند. برای هر چیزی علت و سببی در نظر گرفته که تا آن سبب محقق نشود نتیجه حاصل نمی­شود. زیادشدن نعمت، شکرگزاری می­خواهد. حتی اگر بخواهیم نعمت­ها در حق ما ادامه داشته باشد هم باز باید شکرگزاری کنیم؛ و شکر نعمت یعنی استفاده کردن و قرار دادن نعمت­ها در همان جائی که باید باشند، شبیه آنچه در عدل گفته می­شود که باید هرچیزی در جای خودش باشد تا عدل باشد.

مثلاً اگر لباس خواب را به جای لباس مهمانی بپوشد لباس مهمانی را برای لباس خواب بپوشد این شکرگزاری نکرده است عدالت را هم رعایت نکرده است مثال عرفی زدم که روشن‌تر بشود مثلاً شکر مال و ثروت این است که به­جا و اندازه خرج شود و حق محرومان ادا شود و شکر قدرت در این است که به صلاح مردم و جامعه مصرف شود و ده­ها مثال دیگر و در مقابلِ ناسپاسی و ناشکری کردن، کفران نعمت است که آثار بسیار بدی را در پی دارد. خدای تعالی همه­ی ما را قدر دادن و سپاسگزار نعمت­هایش قرار دهد.

 

وفات ام البنین علیها السلام

۱۳ جمادی­الثانی سال ۶۴ قمری بنابر بعض نقل­ها سال­گشت وفات حضرت ام­البنین سلام­الله­علیها مادر عباس بن علی است؛ و این روز را روز تکریم از مادران و همسران شهدا نامیدند. این روز را به همه خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان و خانواده­های مدافعان حرم و حریم اهل بیت تبریک می­گویم. ان‌شاءالله که ما رهروی راه شهیدان و ادامه دهنده آرمان‌هایی که آنها در مسیر آن به شهادت رسیدند باشیم ان‌شاءالله.

 

فضائل ام البنین

پدرش حَزام بن خالد، مردی شجاع و دارای محاسن اخلاقی بی­شمار بود؛ و مادرش هم ثمامه یا لیلی دختر سهیل بن عامر بود که اجدادش با اجداد رسول خدا یکی بود یعنی کِلاب؛ و از شرافت و فضل بی­شمار و وجاهت اجتماعی بهره داشت. این پدر و مادر با هم فرزندی را تربیت کردند که دارای فضائل اخلاقی و کمالات انسانی فراوان بود. ایمانی قوی و ثبات در دین داشت و در عین حال در مسائلی که با آن­ها مواجه می­شد صبور و شکیبا. اهل شعر و ادب و سخن­دانی بود و در عین حال سخنران خوبی هم بود.

بینشی عمیق و در دوستی اهل بیت و رعایت ادب نسبت به آنان بی­نظیر بود. هر چهار فرزندش در کربلا برای دفاع از حسین علیه­السلام حاضر بودند و شهید شدند. عبدالله جعفر عثمان عباس و البته همه­ی این خوبی­ها و فضیلت­ها در عباس بن علی جمع است. خود خانم فرمودند: همانا فرزندم عباس در کودکی مثل کبوتر بچه­ای که از مادرش آب و غذا می­گیرد از من معارف را فرا می­گرفت؛ یعنی اولین معلم بعد از امیرالمومنین سلام الله علیه مادرش ام‌البنین بود چون خودش دارای فضایل و کرائمی بود.

از ویژگی­های او دفاع از ولایت و امام زمانش بود. در جریان سفر کربلا از همه می­خواست حسین را یاری کنند. بطوری­که در تاریخ می­نویسند وقتی خبر شهادت فرزندانش را به او دادند به مخبر می­گوید از حسین به من خبر بده، فرزندان من و همه آنچه زیر این آسمان است فدای حسین. با شهادت فرزندانش فخر دیگری غیر از همسری شهید بدست آورد، مدال افتخار مادری چهار شهید نصیب او شد. از این تاریخ چهره دیگر این بانو خودش را نشان داد و آن زنده نگه داشتن واقعه کربلا و پاسداری از قیام حسین علیه السلام و انتشار و نشر آن به اطراف انتقال آن به نسل بعد بود.

 

ایثار مادران و همسران شهدا

این فضائل و ده­ها فضیلت دیگر درس­هائی است که باید یاد بگیریم و چه خوب مادران و همسران شهدا آموختند و در زندگی بکار بردند. شهید، شجاعتش را از مادر ایثارگری که او را چنین تربیت کرده دارد. مادران شهدا مصداق واقعی تربیت اسلامی را در فرزندانشان نشان دادند؛ که این راه را عده­ی زیادی از همسران شهدا درباره فرزندان شهدا ادامه دادند و سعی کردند شخصیت­هائی مثل پدرانشان تربیت کنند. شهیدان در دامان مادرانی که تربیت شده اهل بیت بودند، رشد کردند.

به زندگی عموم شهدا که نگاه می­کنیم و یا به منزل آنان می­رویم می­بینیم مادران آنها از بصیرت و دشمن شناسی و سیاست روز و مسائل جاری کشور و فضائل بیشماری برخوردارند بعضی وقت‌ها انسان متحیر است که این‌ها چگونه اند. لذا جزو برنامه‌هایتان باشد لااقل در طول سال چند نوبتی را به دیدن خانواده شهدا و ایثارگران بروید. گرچه اگر هفته‌ای یک مرتبه هم بروید قسمتی از وظیفه را شاید انجام داده باشید.

 

درخواست خانواده شهدا

و البته همگی از ما و مسئولین درخواست دارند که خون عزیزانشان از بین نرود و اهداف عالی اسلام که شهدا برای آن آرمان­ها جان دادند به خاطر زیاده­خواهی­های عده­ای فرصت­طلب دنیاپرست غرب­زده پایمال نشود؛ و این همان است که رهبری در دیدارشان با کنگره ۱۴ هزار شهید جامعه کارگری فرمودند: بزرگداشت شهدا نشانه لطف و اراده الهى مبنى بر مستدام ماندن سایه شهیدان بر سر ایران است. باید همه در این مهم فعال باشند.

وقتی منزل مادر شهیدی می­رویم که غیر از همان پسری که در راه آرمان­های الهی داده فرزند دیگری نداشته من موارد متعددی را در همین استان در شهرهای مختلف کرج و شهرستان‌های مختلف استان رفتم و سرزدم فقط یک فرزند داشته، جوان و زیبا دارای فضایل وقتی شروع می‌کند منقبت های او را می‌گوید انسان افسوس می‌خورد. ۳۰ سال از شهادت او گذشته است بعد می‌گوییم که خواسته تان چیست؟ تنها خواسته­اش این است که اهداف شهیدش از بین نرود، مسئول کم­کار پر مداعای ویژه خوار و سیاسی­کار که باید به فکر کار و مسئولیتش باشد یا به فکر پر کردن جیبش است یا به فکر بازی­های سیاسی چه جوابی دارد.

یا همین شهدایی که اخیراً دیدید چه طور به شهادت رسیدند بعد از اینکه با چاقو پهلوهای او را شکافتند با ساچمه بدن او را سوراخ سوراخ کردند مادرش را ببینید که چه می‌خواهد از مردم و مسئولین. اگر امروز از آرامش و امنیت برخورداریم بواسطه­ی ایثار ناب مادران شهداست که چنین اسطوره­هائی را در دامن پرورش دادند. خاطرات شهدا را بخوانید و در عظمت و بزرگی روح آنان غرق شوید. همه باید بدانیم که یاد شهدا و خاطره آنان بدون تکریم خانواده آنان بخصوص مادران و همسران شهدا محقق نمی­شود.

 

خانواده شهدا دائم در حال جهادند

اگر ایران عظمت و عزت و سربلندی دارد به خاطر قطره­های خونی است که شهدا در این راه داده ­اند. نکند از روی بی­ توجهی و عادی شدن، امور، شهدا و خانواده­ی آنان را فراموش کنیم و یا عده­ای حرف­هائی بزنند که دل آنان را بسوزانند. شهید با شهادتش مسئولیتش تمام می­شود ولی خانواده­های آنان اعم از پدر و مادر و همسر و فرزندان همچنان در حال جهاد می­مانند و هر روز در حال مبارزه هستند. بعضی وقت‌ها افراد حرف‌های بی‌ربط می‌زنند نیش زبان می‌زنند حرف‌های نامربوط می‌زنند و اینها می‌شنوند. این جهاد است. هر روز در حال مبارزه هستند. شهید مبارزه‌اش را کرده است و تمام شده است اما اینها دائماً در حال مبارزه هستند.

 

مصداق خصارت محض

نکند خدای نکرده مسئولی در مسیری قدم بردارد که عزت بدست آمده خدشه ­دار شود. فاصله گرفتن از ولایت و یا گفتن کلماتی که بوی سستی و عقب رفت و ارتجاع می­دهد در همه زمینه­های کشور این خیانت به آرمان­های شهداست. عزت و اقتدار و احترامی که امروز ایران در دنیا دارد را مدیون خون­های پاک ریخته شده هستیم، این سرمایه­ای­ است که باید حفظ شود. اگر کوتاهی کنیم و یا خدای نکرده منفعل عمل کنیم، دشمن را نسبت به خودمان جری کرده­ایم و او هم دائم رصد می­کند تا ضربه بزند و از هیچ فرصتی فروگذار نمی­کند.

ولو به تعهدات و وظائف قانونی و بین­المللی مهمان و میزبان و خدمت­رسانی به او عمل نکنند و لو این مقدار که به هواپیمای وزیر خارجه کشورمان که از او دعوت رسمی کرده­اند که در یک جلسه بین­المللی شرکت کند، سوخت ندهد و بهانه­های بی­خود بیاورد. این­ها مصادیق آن خصارت محضی است که آقایان می­گفتند آفتاب درخشان و ده­ها تعبیر دیگر و رهبری می­فرمودند نباید اعتماد کرد. اینها دارند دولت­مردان ما را به انحاء مختلف امتحان می­کنند می­خواهند عکس­العمل­ها را ببیندد.

دوستان می­گویند ما با برجام آمریکا را در جهان منزوی کردیم، معلوم است منزوی شده که کشوری از ترس او سوخت نمی­دهد و کشور دیگر هدیه­ای که به همه می­دهد به ورزش کارهای ما ­نمی­دهد و امثال­ ذلک. بعد تلاش دارند عده­ای ذهن مردم را آماده برجام­های دیگر کنند. از مردم انقلابی کشور در پاسخ به شرارت­ها و شیطنت­های دشمن عقب نمانید. آنچه آمریکا و اسرائیل و اذنابشان را در دنیا خوار کرده حضور میلیونی مردم در صحنه­های ضروری است که رشته­های دشمنان داخلی و بیرونی را پنبه می­کند، وحدت و اتحاد مردم و پیروی از رهبری است که رعشه برجان دشمن می­اندازد؛ و آنچه خیلی دشمن را عصبانی می­کند شعار استکبارستیزی شما مردم است.

 

اهداف فعلی دشمن

حتماً مردم بزرگوار ما توجه دارند وقتی استکبار توان مهار ما را ندارد و اقتدار ما دائماً بیشتر می­شود سعی می­کنند ما را در داخل به مسائلی مشغول کنند، حالا یک وقت به چیزهائی مثل آشوب­ها و حرکت­های فرقه­ای، گاهی افرادی ژست اپوزیسون می­گیرند و ارکان نظام را زیر سئوال می­برند و حرف­هائی برخلاف میثاق ملت که قانون اساسی است می­زنند و یا گاهی بیان مطالبی که نیاز فعلی ما نیست راجع به علم دینی و غیر دینی و امثال ذلک.

مکرر عرض شد آقایانی که وظائف و مسئولیت­های اجرائی دارند و وقت کمی هم برای بازکردنِ گره­ های مشکلاتِ متعددِ مسائل کشور دارند. دست از نظریه پردازی بردارند و با جدیت مشغول اجراء باشند و ثانیه­ای و لحظه­ای را هم برای انجام کارهای روی زمین مانده و معطل شده، تلف نکنند. آنچه نیاز امروز جامعه ماست در فرهنگ و سیاست و اقتصاد روحیه­ی جهادی است که شهدا داشتند و برای رشد و توسعه فرهنگ اسلام و قرآن و انقلاب شب و روز نمی­شناختند و برای استقرار عدالت در جامعه از چیزی هراس نداشتند. خواسته اولشان همین بود و هرگز خودشان را مد نظر نداشتند.

دشمن تلاش دارد اثبات کند که نظام ناکارآمد است تا مردم را به نسبت به حال و آینده نا امید کند و بعضی از مسئولین متاسفانه با عملکردشان همین را القاء می­کنند. این را بدانید که ناامید کردن و ناکارآمد جلوه دادن نظام و فاصله انداختن بین مردم و مسئولین از اهداف فعلی دشمن است و هرکس به این کار در هر مسندی که هست کمک کند به اسلام و انقلاب و شهدا خیانت کرده است. سخنان رهبری را در دیدار با وزیر اوقاف سوریه و جمعی از علما اهل سوریه دیدید که کوتاه بود اما پربار بخصوص آن موردی که فرمودند به زودی در قدس نماز جماعت خواهید خواند و همچنین بحث وحدت مسلمین را بیان کردند که اگر مسلمین با هم وحدت داشته باشند قطعاً دشمن غلطی نمی‌تواند بکند.

 

کمیته امداد

به روز­های پایانی سال نزدیک می­شویم و نباید مستمندان و محرومان را فراموش کنیم. یکی از آرمان­های انقلاب اسلامی محرومیت زدائی و از بین بردن فقر است. تاسیس کمیته امداد امام در ۱۴ اسفند سال ۵۷ یعنی بلافاصله بعد از پیروزی، نشان دهنده اهمیت موضوع برای امام و مسئولین در آن زمان بوده و تا کنون هم فعالیت­های بسیاری را داشته که از زبان مدیرکل محترم امروز شنیده‌اید.

اما خدمت به محرومان وظیفه فقط دستگاهها نیست همه وظیفه داریم که در این مسیر قدم برداریم چراکه طبق بیان قرآن کریم و روایات، اکرام مستمندان و نیازمندان باعث بزرگ شدن روح و تقویت معنوین انسان می­شود بعلاوه این­که خودش نوعی شکرگزاری از نعمتی است که خداوند در اختیار گذاشته است خواهد بود که موجب زیاد شدن رزق و روزی و نعمت­ها هم می­شود. لذا دوستان این فرصت را از دست ندهند و هرکس به اندازه وسع خودش کمک و خدمت رسانی کند. طبق بیان قرآن کریم هر دانه­ای که شما انفاق کنید خدای تعالی آن را ۱۴۰۰ برابر می­کند. در کار خیر هم توجه به ارزش افزوده داشته باشید ارزش مادی و معنوی را هر دو با هم خواهد داشت البته اخلاص در نیت را فراموش نکنید.

 

درختکاری

یکی از انفاقاتی که انسان می­تواند بکند که جنبه عمومی هم دارد و البته آثار فراگیری هم دارد و مرضی رضای خداست و توصیه هم شده درخت­کاری است این ایام فصل خوبی است برای کاشت نهال و درخت که در تصفیه هوا و حفظ زمین بسیار مهم است و نقش دارد به خصوص این ایام که همه از آلودگی هوا رنج می­بریم درخت­کاری ترمیم ریه­های خراب و از کار افتاده خواهد بود. ۱۵ اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی است. درخت نعمتی از نعم الهی است که باید شکرگزار این نعمت باشیم با تکثیر و غرس و کاشتن و مراقبت کردن که همه اینها به نوعی تکریم خود انسان هم هست.

درخت آیتی از آیات الهی است که باید او را حفظ کرد. ما سال­های گذشته طرح­هائی دادیم که البته بعضی دوستان دنبال کردند اما گزارشی از نحوه عمل به بنده داده نشد که مثلاً هر کس بدنیا می­آید و یا از دنیا می­رود برای او نهالی غرس شود با تاریخ و شناسنامه؛ و یا مثلاً من در سطح شهر تیرهای آهنی فراوانی را می­بینم که بی استفاده است برای کاری زده شده و رها شده دیدم اگر بجای این­ها درخت کاشته بودند الآن کرج دوباره باغ شده بود. ضمنا خوب است درخت­های مثمر کاشته شود و سازگار با محیط.

 

ارتباط مردمی

همه مسئولین باید در خدمت کردن به مردم از هم سبقت بگیرند این طور نباشد که بعضی‌ها روحیه اشرافی‌گری دارند حتی اجازه نمی‌دهند که دستگاه خودشان به دیدن آقا بیاید باید سعی کنند درها را باز کنند ارتباط مردمی داشته باشد بتوانند آزادانه صحبت‌هایشان را بکنند کسانی را که می‌شود راه انداخت راه بیندازند بعضی‌ها را راهنمایی کنند به هر جهت بعضی از کسانی که اجازه نمی‌دهند ریشه در روحیه اشرافیگری و استکباری آنها دارد.

تقریبا از هفته­های اول قبول مسئولیت تا امروز، غیر از روزهای عادی و مناسبت­ها و در خیابان و مراسم­ها، به طور مرتب روز­های چهارشنبه تا ظهر و چهار شنبه شب­ها بعد از درس اخلاق مراجعات را به حد وسع پاسخگو بوده­ایم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.