آیت‌الله حسینی همدانی:

رسول خدا (ص)، مصداق تامّ صراط مستقیم است

فضای مجازی ۰۹ آذر ۱۳۹۵ ۰

%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86%db%8c-%d9%87%d9%85%d8%af%d8%a7%d9%86%db%8c-1

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، در اولین جلسه از مراسم عزای ایام رحلت نبی مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم)، کریم اهل‌بیت و امام رضا (علیهم‌السلام)، با اشاره به بعضی از مناقب ایشان بیان داشتند: جایگاه رسول خدا در بین سایر افراد به حدی است که برخلاف دیگران، نه با لقب “عبدالله” که با لقب ذاتی “عبدالهو” و “عبده” مخاطب قرار گرفت.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشتند: قدر و منزلت رسول خدا قابل‌درک و شناخت نیست؛ یکی از کامل‌ترین مظاهر هستی است که بی‌واسطه از خدا حکایت می‌کند؛ فیض الهی ابتدا به رسول مکرم اسلام و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌رسد و سپس به سایر موجودات سرایت می‌کند و می‌توان گفت، مظهر خدای تعالی روی زمین، پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلم) است.

ایشان گفتند: بر اساس آیات و روایات، “صراط” که از مو باریک‌تر و از شمشیر تیزتر است، همان شناخت راه حق و یافتن معرفت به خدای تعالی است که پس از حصول آن، ماندن در آن مسیر و در مسیر حق حرکت کردن، به‌قدری سخت است که به حرکت روی شمشیر تیز و موی باریک تشبیه شده است؛ لذا اندک‌اند کسانی که پس از شناخت حق متزلزل نشده و در این مسیر بمانند.

امام‌جمعه کرج تصریح کردند: به‌عنوان نمونه‌ای از این باریکی و برندگی، می‌توان به تفاوت بین “هدیه” و “رشوه” اشاره کرد؛ که درک این دو در بعضی مواقع، واقعاً سخت و دشوار است و مواردی ازاین‌دست، فراوان‌اند.

ایشان بیان داشتند: راه مستقیم، درواقع یک مسیر معنوی و نشات گرفته از یک حرکت درونی است؛ به تعبیر قرآن کریم، رسول خدا نیز مصداق صراط مستقیم است و درواقع الگویی برای طی صراط مستقیم است و می‌توان گفت صراط مستقیم، همان سیره و منش و ممشای رسول خداست که همه موظفیم از آن پیروی کنیم.

آیت‌الله حسینی همدانی یادآور شدند: سیره‌ی رسول خدا که همان مبنای قیام حسینی است، اظهار می‌کند که برای دفاع از اسلام و حمایت از دین “نه سکوت کن و اهل سکوت باش و نه سکوت ساکتین را قبول کن”؛ لذا می‌بینیم که حسین (علیه‌السلام) نیز چنین کرد.

ایشان بیان داشتند: پیرو رسول‌الله (صلی‌الله علیه و اله و سلم) نمی‌تواند ساکت باشد و اهل امربه‌معروف و نهی از منکر در عین پیروی از بصیرت و آگاهی است.

امام‌جمعه کرج تصریح کردند: البته همگان قابلیت بهره‌گیری از این مسیر را ندارند و کسب آن تنها نصیب اهل ایمان می‌شود؛ رسول خدا رحمه للعالمین است، ولی درک مقام و  بهره‌گیری از او تنها نصیب اهل ایمان می‌گردد.

ایشان گفتند: بر اساس آیات قرآن کریم، پیامبران دیگر “بشیراً و نذیراً” بوده‌اند ولی برای پیامبر اکرم، “آنتَ منذر” به‌کاربرده شده است؛ چراکه انذار کار هرکسی نیست و توان بالاتری نسبت به بشارت دادن طلب می‌کند؛ در طول تاریخ نیز چنین بوده است و هم‌اکنون نیز تحمل انتقاد کردن برای بسیاری سخت و  ناگوار است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بیان داشتند: صراط مستقیم به دو قسم عام و خاص تقسیم می‌شود، نوع عام هرگز مقابلی ندارد و همه از آن بهره‌مند می‌شوند؛ تکوینا از آن بهره‌مند هستند و خواه‌ناخواه به‌سوی بهشت یا جهنم طی مسیر می‌کنند، ولی در مقابل حالت خاص صراط مستقیم که صراط “الذین انعمت علیهم” است، صراط شیطان را می‌بینیم که همان صراط “مغضوب علیهم و ضالین” است.

ایشان گفتند : زاد و توشه‌ی این مسیر “تقوا” و مرکب آن “محبت” است که با قافله‌سالاری و سردم داری “رسول مکرم اسلام و اهل‌بیت (علیهم‌السلام)” ما را از گردنه‌های این مسیر عبور داده و به مقصد می‌رساند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.