آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

شکایتی از کسی نکردم و ندارم / برای همه در شب قدر طلب مغفرت کردم

کارشناس روابط عمومی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه سی‌ام اردیبهشت‌ماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه سی‌ام اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج با اشاره به نکته استانی، بیان داشت: یکی مسئله نان است که نباید به بهانه‌های مختلف قیمت‌های متعدد داشته باشد؛ در تمام استان هر نانی (سنگک، لواش و…) با یک قیمت و یک وزن به مردم داده شود تا بشود ارزیابی و محاسبه کرد.

نباید به بهانه‌های مختلف قیمت‌های متعدد داشته باشد

وی بابیان اینکه بنده در جزئیات وارد می‌شوم به خاطر مراجعات زیاد و دنبال کردن این مسئله است که مهم است، گفت: همین‌که نان را کنجدی و ساده می‌کنند، زمینه فساد درست می‌کند و مقدمه دو قیمتی شدن است بعد آرام‌آرام وزنش کم شود و قدش کم شود و کیفیتش به هم بخورد. بعد سه قیمتی و چهار قیمتی می‌شود.

همه‌جا نان یک قیمت باشد / هیچ نانوایی حق کنجد پاشیدن نداشته باشد

امام‌جمعه کرج در ادامه تأکید کرد: دوستان این را اقدام کنند که در سراسر استان همه‌جا نان یک قیمت باشد و هیچ نانوایی حق کنجد پاشیدن نداشته باشد. یکی را سبزی زده، یکی را کنجد پاشیده و برای هرکدام هم یک قیمتی می‌گوید، اگر کسی نان کنجدی می‌خواهد کنجد را بیاورد؛ نانوائی این کار نکند. قدیم هم همین‌طور بود.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه نانواها مردم را هم به بهانه پخت برای کبابی و کله‌پزی در صف نگه ندارید، گفت: این‌ها را در خارج وقت مردم پخت کنید. مردم در صف هستند، آن‌ها هی نان را می‌پزند می‌زنند به دیوار. صبح تا ظهر وقت دارند. ظهر تا غروب وقت دارند. مردم را در صف نگه ندارید.

داشتن پیوست‌های دینی و فرهنگی برای کارهای فرهنگی لازم و ضروری است

وی در بخش دیگری بابیان اینکه بعضی کارهایی که به‌صورت همایش و جشنواره انجام می‌شود خیلی خوب است اما حتماً و حتماً باید شئونات در آن‌ها رعایت شود، گفت: داشتن پیوست‌های دینی و فرهنگی برای همین کارهای فرهنگی هم لازم است و باید این پیوست‌ها تقویت شود. بخصوص در استان البرز که همه اقوام در کنار هم زندگی می‌کنند برای تحکیم پیوندهای اجتماعی لازم و خوب است اما باید متصدیان مواظب باشند یک کار فرهنگی آلوده به گناه و ضد فرهنگ نشود.

جشنواره بازی‌های محلی را در استان راه بیندازید

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه افزود: ما اقوام مختلف داریم و قدیم‌ها همین‌طور رسم بود که بازی‌های مختلفی داشتند. شیرازی‌ها یک بازی داشتند، اصفهانی‌ها یک بازی داشتند، آذری‌ها یک بازی داشتند. بازی‌های مختلفی داشتند. بچه‌ها فعال و سرحال بودند. بدن‌ها سرحال بود. الآن هرکسی یک گوشی گرفته در دستش و یک‌گوشه نشسته؛ چاق شده و خنگ و تحرکی ندارند.

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: قبلاً هفت‌سنگ بازی می‌کردند. الک‌دولک بازی می‌کردند. از این‌جور بازی‌ها داشتند. تابستان‌ها که می‌رفتند کار می‌کردند هم سر جایش. نیازی هم نداشتند اما بچه‌ها را این‌طور بار می‌آوردند که بتواند فعالیت کنند. کاری یاد بگیرند تازندگی‌شان مختل نشود. الآن هیچ بلد نیستند یک پیچ‌گوشتی در دستشان بگیرند و این ظلم است و این را باید درست کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: یکی از کارهایی که گفتم انجام شود این است که جشنواره بازی‌های محلی در استان راه بیندازید؛ یعنی در استان مثلاً بیایید جشنواره هفت‌سنگ درست کنید، جشنواره بازی‌های مختلف مثل بازی‌های فوتبال مسابقات حذفی درست کنید. این محله با آن محله مسابقه بدهند. این‌ها خوب است که انجام شود. هم پیوند اجتماعی را زیاد می‌کند هم نشاط‌آور است هم در آن گناه نمی‌شود و بازی است.

قدردانی امام‌جمعه کرج از زحمات مسئول سابق ستاد مصلای نماز جمعه کرج

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری با اشاره به تکریم و معارفه رئیس ستاد نماز جمعه کرج، بیان داشت: باید تشکر کنم از برادر بزرگوارم جناب آقای دکتر میر وکیلی که با سختی تمام و کمبود امکانات و بعض بی‌مهری‌ها بیش از شش سال خدمتگزار شما در ستاد نماز جمعه کرج بودند و امروز از ایشان تقدیر می‌کنیم. شش سال و پنج ماه در خدمت ایشان در نماز جمعه بودیم.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: فعالیت‌های خوبی را در این مدت ایشان انجام دادند. به هر جهت با نبود و کمبود امکانات این خیمه را سرپا نگه داشتند. برای ایشان در مسئولیت‌های دیگر آرزوی موفقیت داریم. از طرف شما من هدیه‌ای را به ایشان تقدیم کردم. البته در ستاد و مجموعه فعالین مصلی حضور دارند و فعالیت خواهند داشت؛ اما دیگر مسئول مجموعه نیستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی، مسئول جدید ستاد مصلای نماز جمعه کرج شد

وی افزود: خیرمقدم میگوییم به برادر بزرگوارمان جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی محمدی که ایشان را امروز به‌عنوان مسئول ستاد مصلای نماز جمعه کرج منصوب می‌کنیم. از امروز مسئولیت این قرارگاه ایمان و بصیرت را به عهده خواهند گرفت و همه باید کمک کنیم تا مصلی در جایگاه واقعی خودش بیش‌ازپیش قرار گیرد. قطعاً برنامه‌هایی دارند و من در حکمی که به ایشان دادم پیوستش کارهایی که باید انجام بدهند را ضمیمه کردم که ان‌شاءالله انجام دهند.

دستگاه قضا محکم و باصلابت مسیر خودش را طی کند

خطیب نماز جمعه کرج بیان داشت: نکته دیگری که عرض می‌کنم راجع به مسئله‌ای است که چند روزی است در فضای مجازی مطرح‌شده است و همه شما یا قسمتی از شما این را شنیدید که نسبت‌هایی به بنده و دستگاه‌ها دادند. شما این را دنبال کردید قطعاً. قصد داشتم مفصل به نکاتی از مسائل بپردازم اما چون دیدم دستگاه قضا به‌خوبی قسمتی از مطالب را منتشر کردند، دیگر چیزی عرض نمی‌کنم. همه عزیزان به آنجا مراجعه کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه دستگاه قضا باید کار خودش را انجام بدهد، گفت: دستگاه قضا محکم و باصلابت مسیر خودش را طی کند. بر اساس داده‌هایی که دارد و بر اساس قوانین و مسائل قانونی که دارد کار خودش را دنبال می‌کند. ما هم دخالتی در این امور نداریم و همیشه هم خواستیم که محکم و مستقل کار خودش را انجام دهد.

شکایتی از کسی نکردم و ندارم / برای همه در شب قدر طلب مغفرت کردم

وی در ادامه افزود: اما آن چیزی که مربوط به بنده است، نه امروز، نه دیروز بلکه در طول این مدت این‌گونه بوده که معمولاً ورودی در این قصه‌ها نمی‌کنم و شکایتی هم نمی‌کنم. من حتی دوستانی را که مطالبی راجع به ایشان مطرح‌شده و گفته‌شده در شب‌های قدر، همه این عزیزان را بخشیدم؛ اگر چیزی به بنده برمی‌گشت، بالاخره نقصی یا تهمتی یا دروغی اگر بود این‌ها را در همان شب‌های قدر بخشیدم. ربطی به دیروز و امروز ندارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با تأکید بر اینکه بنده هیچ شکایتی نسبت به موضوع نداشتم و ندارم، گفت: راجع به این جریان، بلکه جریان‌های دیگری هم که تا حالا واقع‌شده هرگز دأب من این نیست و کاری با این مسائل ندارم. آن چیزی که برگشتش به خود بنده است، این بوده است که برای این عزیزان طلب مغفرت کنم و دعاگوی ایشان بودم. شکایتی نکردم و ندارم.

قرارگاه جمعیت و خانواده در استان با جدیت بیشتری کار را دنبال کنند

آیت الله حسینی همدانی در بخش دیگری بابیان اینکه مطالب و توصیه‌های حضرت آقا راجع به افزایش نسل مثل همیشه دقیق و راهگشا و حکیمانه بود و همه مخاطبین باید در مقام عمل جدی بگیرند به‌خصوص عمل به بندهای سیاست‌های کلی خانواده که قبلاً فرموده بودند، گفت: در پیام فرمودند: «بار دیگر تأکید می‌کنم که تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده، یکی از ضروری‌ترین فرائض مسئولان و آحاد مردم است. این فریضه درباره‌ی افراد و مراکز اثرگذار و فرهنگ‌ساز، تأکید بیشتر می‌یابد».

وی در ادامه افزود: رهبر معظم وظیفه را روشن کرده‌اند لذا حتماً باید قرارگاه جمعیت و خانواده در استان با جدیت بیشتری کار را دنبال کنند و حتماً برنامه و طراحی جدیدی داشته باشند.

امروز دشمن تلاش می‌کند تا به مردم القا کند که نظام کارآمدی لازم را ندارد

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز یادآور شد: امروز تلاش دشمن این است که این باور را به مردم القاء کند و مردم تکرار کنند در دل و باور که نظام کارآمدی لازم را ندارد و نمی‌تواند اهدافی را که ترسیم کرده است عملیاتی کند ولی دیگر به این مطلب اشاره نمی‌کند که بیش از چهل سال است که نظام را با انواع دسیسه‌ها مواجه کرده‌اند که نتواند قدم از قدم بردارد و به فضل الهی و به کوری چشم آنان هرروز پیشرفتی بیشتر و بالاتر از روز قبل داشته‌ایم.

آیت الله حسینی همدانی در ادامه تأکید کرد: آمریکا و اذناب پلیدش بدانند این آرزو که مردم ایران دست از اهداف بلندش و آرمان‌های الهی‌اش بردارد و استقلال و عزتش را کنار بگذارد به گور خواهند برد.

برای تشویق به نیاوردن بچه فیلم و برنامه می‌سازند و فرهنگ‌سازی می‌کنند

وی بابیان اینکه چرا بیگانگان نمی‌پسندند جمعیت ما زیاد باشد، گفت: آیا واقعاً از روی دلسوزی است؟ اگر این‌طور است چرا برای خودشان این دلسوزی را ندارند. به زنان خودشان توصیه می‌کنند تا ۴۵ سالگی لااقل باردار شوند؛ و برای بانوان سی‌ساله به بعد ما جنگ روانی راه می‌اندازند و انواع خطرات را برای باردارشدن آن‌ها ترسیم می‌کنند؟

امام‌جمعه کرج در ادامه افزود: در جامعه ما تشویق به ازدواج در بزرگ‌سالی می‌کنند که قدرت باروری ضعیف می‌شود و حوصله‌ها کم می‌شود و تشویق به نیاوردن بچه با توجیهات موهوم و برای این کار فیلم و برنامه می‌سازند و فرهنگ‌سازی می‌کنند.

آیت الله حسینی همدانی تصریح کرد: از سال ۱۳۵۵ تا امروز را با کشورهای دنیا مقایسه کنید؛ که سیر جمعیت در ایران چگونه بوده بعد با کشورهای دیگر مقایسه کنید چه شرق عالم، چه غرب عالم؛ بعد ببینید که چه رابطه‌ای است. معنادار است. رشد جمعیتی رژیم غاصب از همه دنیا بیشتر است. همان‌که برای کشورها بخصوص ما تبلیغ می‌کرد و می‌کند فرزند کمتر زندگی بهتر. کشوری که از سرمایه جمعیت جوان و پرنشاط برخوردار است، از سرعت پیشرفت و رسیدن به آرمان‌ها برخوردار است.

 پرداختن به جمعیت و فرزند آوری امروز یکی از واجبات است

وی در ادامه افزود: بنابراین همان‌طور که فرمودند، پرداختن به مقوله ازدواج و جمعیت و خانواده و فرزند آوری امروز یکی از واجبات است و هرکس باید هر طور می‌تواند لبیک بگوید. از کشور پیر کاری ساخته نیست و اگر فصل باروری هم بگذرد ضرر حتمی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز گفت: من اینجا مطالبی را یادداشت کرده بودم که خدمت شما راجع به همین مسئله باروری عرض کنم که توهمات و افکار وارداتی موهوم و سیاست‌های غربی که القا می‌شود به جامعه، این‌ها هیچ‌کدام با مبانی دینی و اسلامی ما سازگاری ندارد و روح توحیدی چیز دیگری را می‌گوید؛ که می‌گذارم برای فرصت دیگری و از این مطلب عبور می‌کنم.

آیت الله حسینی همدانی گفت: مسئله ارزاق را می‌گویند، مسئله آب را می‌گویند، مسئله تربیت را می‌گویند، اشتغال بانوان را می‌گویند و امثال این‌ها که قابل توضیح و شرح است و هیچ‌کدام از این‌ها منافات با فرزند آوری و رشد جمعیت ندارد. این‌یک جهادی است که امروز باید همه واردش بشوند. کسانی که توانمند هستند و می‌توانند باید از این مسئله کوتاه نیایند و عبور نکنند.

مسئله محاصره اقتصادی ایران باعث شد ما مسیر خودکفائی را طی کنیم

وی در بخش دیگری با اشاره به اول خردادماه، مسئله محاصره اقتصادی ایران توسط آمریکا و اروپا در سال ۵۹ که باعث شد ما مسیر خودکفائی را طی کنیم و البته مشقاتی در این راه داشته‌ایم، گفت: ما را محاصره اقتصادی کردند، آمریکا هم یک‌طرفه به این کار اقدام کرد بعد هم اروپا کمکش کرد؛ اما برای ما باعث خیر شد.

اهل ایمان روحیه مقاومت دارند

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری اذعان داشت: سوم خرداد و عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در سال ۶۱٫ چهارم خرداد روز مقاومت و پایداری، روز دزفول؛ و عقب‌نشینی رژیم اشغالگر از جنوب لبنان و پنجم خرداد پیروزی لبنان بر صهیونیست‌ها در سال ۱۳۷۹٫ همگی در یک موضوع مشترک هستند و آن داشتن روحیه مقاومت است که از آیات و روایات به دست می‌آید که اهل ایمان چنین روحیه‌ای دارند.

حماسه‌آفرینی یعنى اقدام شجاعانه و دلاورانه

آیت الله حسینی همدانی در ادامه افزود: اوج ایستادگی و قدرت مقاومت را در خرمشهر همه دیدید یا شنیده‌اید. عظمت و بزرگی عملیات بیت‌المقدس و آزادسازى خرمشهر و همچنین، راز مانایی چنین واقعه‌ای، در حماسى بودن آن است. حماسه‌آفرینی یعنى اقدام شجاعانه و دلاورانه.

وی بابیان اینکه هر عرصه‌ای که توان تبدیل‌شدن به عرصه جهاد و مبارزه با دشمن را داشته باشد، آنجا آمادگی حماسه‌آفرینی را دارد، گفت: در هر موضوعی که دشمن با ما دشمنی و حمله می‌کند چه جنگ سخت، چه جنگ نرم و چه جنگ اقتصادى، آنجا فضائی براى حماسه‌آفرینی حماسه‌آفرینان در آن عرصه است.

خطیب نماز جمعه کرج با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: حضرت آقا دربیانی فرمودند: «خرمشهرها در پیش است؛ نه در میدان جنگ نظامى، در میدانى که از جنگ نظامى سخت‌تر است». خب امروز نگاه کنیم ببینیم کدام جنگ است که از جنگ نظامی سخت‌تر است! به نظرم امروز که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و دشمن هم همه توان خودش را برای زمین زدن ما بسیج کرده یکی از آن روزها و جای حماسه اقتصادى است.

باید با حماسه سازی اقتصادی، اقتصاد کشور را به نقطه ثبات و اقتدار رساند / احتیاج به بیت‌المقدس اقتصادی داریم

آیت الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه باید با حماسه سازی اقتصادی، اقتصاد کشور را به نقطه ثبات و اقتدار رساند، گفت: یعنی به تعبیر بعضی نویسندگان احتیاج به بیت‌المقدس اقتصادی داریم. همان عملیات بیت‌المقدس که به فتح خرمشهر انجامید، یک بیت‌المقدس اقتصادی هم باید انجام داد.

وی بابیان اینکه این عملیات هم مثل سایر عملیات‌ها تا حماسه سازی احتیاج به مقدمات و زمینه‌سازی‌ها و تاکتیک‌هایی دارد که سالیان متمادی فرمانده کل قوا بیان کرده است، گفت: اولاً مقدمه آن عملیات فتح المبین بود که در اینجا می‌توان گفت باروی کار آمدن دولت انقلابی که سرشار از امید و نشاط و ضد فساد و عدالت‌خواه است و تلاش دارد با توان داخلی مشکلات را حل کند مقدمه بیت‌المقدس محقق شده باشد.

کسانی که در عرصه اقتصادی امور را به دست می‌گیرند باید به جنگ اقتصادی باور داشته باشند

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز افزود: ثانیاً کسانی که در عرصه اقتصادی امور را به دست می‌گیرند باید به جنگ اقتصادی باور داشته باشند و تاکتیک اقتصاد مقاومتی برای برون‌رفت را پذیرفته باشند. بعد تمرکز همه دستگاه‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد ربط دارند بر خنثی‌سازی تحریم‌ها بجاى رفع آن‌ها باشد و از همه مهم‌تر عزم ملى براى رونق تولید و اصلاح کیفیت کالاهاى داخلى باشد. باید برای رونق اشتغال و تولید همه تلاش کنند تا نهضت خوددارى از مصرف کالاهاى خارجى و خرید کالاى داخلى در کشور محقق شود.

دستگاه‌های فرهنگی روی بهینه‌سازی الگوى مصرف ‌کار جدی کنند

آیت الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه مسئله نظارت جدی، قاطعانه و مؤثر بر روند سلامت فعالیت‌های اقتصادى جامعه در دستور کار قرار گیرد، گفت: دستگاه‌های فرهنگی روی بهینه‌سازی الگوى مصرف و حرام بودن اسراف، ‌کار جدی بکنند. ببینید قرآن روی اسراف نکردن چقدر تأکید دارد.

حماسه خرمشهر همه جهان را در بهت و حیرت فروبرد

وی خاطرنشان ساخت: سوم خرداد یکی از ایام‏الله، معجزه اللهی، امداد غیبی حضرت حق و خاطره آفرین است برای ملت ما که فراموش‏شدنی نیست. کسانی که این فتح را به دست آوردند فاتحان قلوب آزادیخواهان جهانند. حماسه خرمشهر ازاین‌جهت که فقط عملیات نظامی موفقی بود پراهمیت نشد بلکه چون در این روز رزمندگان غیور و شجاع، باهمت و باایمان از همه اقشار با توکل بر خدا و فداکاری توانستند ضربه عظیمی بر پیکره نظام استکبار جهانی که با تمام توان خود ماشین جنگی رژیم بعث را تقویت می‌کردند و با محاسباتشان فتح خرمشهر را غیرممکن می‌دانستند وارد کنند، مهم است.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر بابیان اینکه این اتفاق همه جهان را در بهت و حیرت فروبرد، گفت: دوستان یادشان هست که چه جریان سازی عظیمی شد. قدرت مانور سیاسی عراق و دشمنان انقلاب را در محافل سیاسی از بین برد و احترام به حق حاکمیت و تثبیت نظام اسلامی را محکم کرد؛ و البته اصلی‌ترین عامل پیروزی، اعتماد به خدای تعالی بود که آن عزیز سفرکرده به آن تنبیه کرد که خرمشهر را خدا آزاد کرد.

رژیم منحوس به‌زودی از صفحه روزگار محو خواهد شد

آیت الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به چهار خرداد سالگرد عقب‌نشینی رژیم اشغالگر از جنوب لبنان، گفت: ان‌شاءالله به‌زودی در سالگشت پیروزی در عملیات بیت‌المقدس آزادی بیت‌المقدس را از دستان کثیفِ به خون‌آلوده‌ی رژیم منحوس و کودک کش شاهد خواهیم بود. صبح پیروزی نزدیک است. ان‌شاءالله رژیم منحوس به‌زودی از صفحه روزگار محو خواهد شد.

دولت محترم تأثیر درآمد حاصله از هدفمندسازی یارانه در از بین بردن تورم و ایجاد اشتغال را به مردم گزارش کند

وی در بخش دیگری به مسائل اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: بحث مردمی سازی یارانه‌ها بحمدالله در حال اجراست و به‌زودی اثر خودش را در زندگی‌ها خواهد گذاشت؛ اما دولت محترم حتماً در ادامه مسیر اطلاع‌رسانی به مردم را درباره اینکه درآمد حاصله از طرح در از بین بردن تورم و اشتغال چه تأثیری داشته را فراموش نکند که تقویت قلوب شده اعتماد را بالا می‌برد و امید مضاعف ایجاد می‌کند.

امام‌جمعه کرج در بخش دیگری با اشاره به سیاست خارجی گفت: کشورهای غربی و به‌تبع اروپائی‌ها هم هنوز با اقدامات مختلف و متنوع که می‌بینید و می‌شنوید، (که اخیراً حتی جوری فضاسازی کردند که گزارشگر ویژه سازمان ملل نتواند ایران بیاید چون اگر بیاید می‌توان به او فهماند که تحریم‌های ظالمانه چه حقوقی را از ملت ایران نقض کرده است.) لذا آمدند فضاسازی کردند که او نیاید.

مسیری که در مذاکرات طی می‌شود مسیر درستی است

آیت الله حسینی همدانی در خاتمه گفت: نزدیک هفت هشت مورد هست که هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها مسائلی را به وجود آوردند و بر طبل ایران هراسی کوبیدند و می‌کوبند تا شاید بتوانند از نمد مذاکرات برای خودشان کلاهی درست کنند؛ اما این مسائل مانع ایران اسلامی برای رسیدن به اهداف بلندی که دارد نخواهد بود و در مذاکرات از منابع و منافع ملت عزیزان ما کوتاه نخواهند آمد. مسیری که دارد طی می‌شود مسیر درستی است. ولو آن‌ها نپسندند و شایعه درست کنند و شانتاژ کنند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.