آیت‌الله حسینی همدانی در آئین اختتامیه دومین جشنواره علامه حلی استان البرز:

بدون تفکر و نیروی توانمند حرکت در مسیر تمدن اسلامی میسر نخواهد بود

کارشناس روابط عمومی ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی در آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان جشنواره علامه حلی در البرز، ضمن عرض تبریک به مناسبت آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی بیان داشت: امیدواریم مسیر پژوهش در استان با شتاب فعلی خود حرکت کند تا منشأ آثار و برکات در حوزه علم، دین و معارف الهی باشد.

وی بابیان اینکه استان البرز درزمینهٔ پژوهش حوزه علمیه توفیقات فروانی داشته است، عنوان کرد: آموزش اگر با پژوهش نباشد نتیجه و کارکرد مطلوب را ندارد و از گذشته تاکنون در حوزه‌های دین و معارف الهی، پژوهش مبحث اصلی بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به آیه ۳۱ سوره بقره، اظهار داشت: حتی خداوند متعال هم از انسان می‌خواهد که اهل تحقیق، پژوهش و توجه عالمانه به موضوعات مختلف باشد.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه انسان می‌تواند با همین توانایی‌ها مسیر الهی را طی و به کمال برسد، تصریح کرد: این قدرتی است که خداوند متعال در وجود انسان قرار داده و باید آن را شکوفا و توسعه دهد؛ که این مسیر را پژوهش برای ما روشن می‌کند.

وی با اشاره به دعوت انبیا و اولیاء الهی به پژوهش و اهمیت سؤال کردن، خاطرنشان ساخت: روایات فراوانی داریم که به ما گفته‌شده تحقیق کنید و بدون تحقیق مطلبی را فرانگیرید.

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه آموزش و دریافت مطالب علمی به‌تنهایی کافی نیست، تأکید کرد: در برخورد با مطالب علم و دین باید موشکافانه برخورد کرد که مقدمه این امر پژوهش است.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به کتاب جواهر اثر استاد محمدحسن نجفی، بیان کرد: این اثر بسیار عمیق و دقیقی می‌باشد؛ چون ایشان اهل منبر و تبلیغ بود از سخنرانی‌های خود یادداشت تهیه می‌کرد.

وی در ادامه افزود: ایشان یادداشت‌های خود را دسته‌بندی کرد و کتاب جواهر برگرفته از این نوشته‌ها است و هم‌اکنون جواهر یک اثر ماندگار فقهی و پژوهشی مطلق می‌باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با اشاره به ویژگی‌های پژوهشگر خوب، بیان داشت: پژوهشگر باید دغدغه مند باشد و مشکلات و مسائل مربوط روزمره را شناسایی و به آن‌ها پاسخ دهد.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به کتاب المیزان اثر علامه طباطبایی بیان کرد: علامه طباطبایی یک کار پژوهشی متغن و غیم درآیات الهی انجام داد که امروزه هرکسی درباره موضوعات اسلامی حرفی برای گفتن داشته باشد به‌ناچار باید به المیزان رجوع کند.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر (ع) در جلد سوم بحارالانوار در باب پژوهش، گفت: باید مطالب مطرح‌شده حتماً سندیت داشته باشد تا علم رشد پیدا کند و مسائل دقیق در گوش و جان انسان بنشیند.

رئیس بنیاد غدیر استان البرز با تأکید بر حرکت در مسیر تمدن اسلامی بیان داشت: بدون تفکر و نیروی توانمند رفتن به این مسیر ممکن نخواهد بود و زیرساخت‌ها باید فراهم شود تا هجمه گسترده‌ای که به دین و معارف الهی می‌شود را پاسخ‌گو باشیم.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به کتاب الوین تافلر با موضوعیت جابجایی قدرت، عنوان کرد: در این کتاب که با شیطنت نسبت به ایران نوشته‌شده بیان‌شده است که در دوره‌های متعدد که بر بشر گذشته و طی شده علم حرف اول را میزند.

وی در ادامه افزود: جامعه‌ای که از علم برخوردار باشد می‌تواند هدایت فکری جهان را بر عهده گیرد.

رئیس شورای هماهنگی و توسعه معارف قرآنی استان البرز با اشاره به پیشرفت نظام اسلامی در عرصه‌های نانو و فناوری‌های هسته‌ای، خاطرنشان ساخت: ما در یک هجمه شدید دشمن قرار داریم و باید با تلاش خسته نشدنی در این مسیر وقت گذاشته شود.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه شهید مطهری پاسخ شبهات مطرح در زمان خود را می‌داد، اظهار داشت: شهید مطهری تشخیص می‌داد که امروز اولویت چه چیزی است و در رابطه با آن موضوع صحبت می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه طلاب باید در مسائل فقهی وارد شوند و مبانی را فراگیرند، تصریح کرد: در فقه، مسائل حکومتی، اجتماعی و در مسائل کلامی و هرمنوتیک باید مطالعه کرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان البرز بابیان اینکه وظیفه طلاب تبیین و تبلیغ دین است، تصریح کرد: باید روش‌های نوین در انتقال فکر و ملزوماتی که ما را به حیات طیبه می‌رساند بابیان محکم و متغن به کمک ابزارآلات روز مورداستفاده قرارداد.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه باید طرح پژوهشی داشته باشیم، گفت: باید استاد راهنما گذاشته شود و این نوعی سرمایه‌گذاری است و مدیران باید فکر پژوهشی داشته باشند تا اهمیت موضوع را درک کرده و بتوانند به طلاب انتقال دهند.

وی خطاب به طلاب خاطرنشان ساخت: زمان گذاشته تا اصول پژوهشی را یاد بگیرید؛ قلم بزنید تا اساتید عیوبتان را بگیرند و کار را متغن، استوار و ژرف اندیشانه همراه با مقتضیات زمان و رصد عالمانه شروع کنید.

امام‌جمعه کرج در پایان با تأکید برافزایش تعداد انجمن‌های حوزوی، افزود: با افزایش تعداد انجمن‌های حوزه می‌توان چند ده نویسنده توانا در موضوعات مختلف پرورش دهیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.