متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
استان البرز، شهرستان کرج
توسط آیت الله حسینی همدانی
بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ
اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد
وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ
وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین
بندگان خدا خودم و شما را به تقوای الهی دعوت میکنم. متقین بدزبان نیستند، ذلت کسی را نمیخواهند و به کسی هم ظلم نمیکنند. بر در پنجم بهشت نوشته است: لا اله الا الله، محمد رسول الله، على ولى الله، کسى که میخواهد ذلیل نشود کسى را ذلیل نکند؛ و کسى که میخواهد دشنام داده نشود دشنام ندهد. کسى که مىخواهد به او ظلم نشود، ظلم نکند؛ و کسى که مىخواهد به ریسمان محکم چنگ بزند، لا اله الا الله و محمد رسول الله را بگوید. کمی اینها را توضیح بدهم.
یکی از دستورات مهم اخلاقی که در قرآن کریم و روایات اهلبیت علیهمالسلام درباره آن تأکید شده و آثار فردی و اجتماعی فراوانی بر آن مترتب هست این است که هیچکس حق ندارد دیگرى را پستتر و پایینتر از خود بداند. دارنده این تفکر، از روح ایمانی و تربیت اسلامی بیبهره است. اساساً یکی از راههای به دست آوردن کمال روحی این است که انسان نزد خودش ذلیل باشد و خود را از بقیه کوچکتر ببیند.
همیشه گفته میشود و روایات هم تأکید دارند که مؤمن عزیز است و باید عزت او حفظ شود و عزیز داشته شود و امثال اینها؛ یعنی بر دیگران این تکریم لازم است و باید عزت مؤمن را حفظ کنند؛ اما خود شخص باید در درون حالت انکسار و کوچکی داشته باشد و بخصوص در مقابل خدای تعالی خود را ذلیل و کوچک بداند و حتی این حس را اظهار کند.
امام سجاد علیهالسلام در یکى از دعاها به خدای تعالی عرض مىکند: بار خدایا، هر عزتى که در چشم مردم به من مىدهى، به این بندهات عنایتى کن تا به موازات آن، ذلت خود را بیشتر احساس کنم و به من توفیق بده که هرقدر در چشم مردم بزرگتر و عزیزتر مىشوم، نزد خود، کوچکتر و حقیرتر گردم. مبادا عزت و اقتدار ظاهرى، مرا به غرور و خودپسندى مبتلا سازد. چقدر درس و تربیت در این دعاها هست و ما فاصله داریم. سعی کنیم ارتباط خودمان را با دریای معرفت و تربیت ائمه علیهمالسلام که بخشی از آن در دعاهای آنان قرار دارد، بیشتر کنیم.
در خاطر شریف شما هست که معنای اسلام یعنى تسلیم شدن و تسلیم فرمان خدا بودن است؛ بنابراین اگر هر جا اظهار شخصیت کردن و برای خود چیزی قائل بودن بیعیب باشد، قطعاً در مقابل خداوند تعالی، عجز و افتادگى و بندگى خوب است. گاهی میبینیم بعضىها بهغلط میگویند اسلام حتى در مقابل خدا، ذلیل شدن را هم نخواسته است. این افراد اصلاً حقیقت اسلام را نفهمیدهاند که تمام اسلام تسلیم شدن انسان در مقابل خداست و بالاترین کمال برای انسان این است که در مقابل خدا ذلیل باشد؛ و این یعنی عبادت و بندگی. همه عبادت اظهار ذلت و انقیاد در برابر خداست و این خواسته اسلام است.
فرمود: «کَفى بى عِزّاً اَنْ اَکُونَ لَکَ عَبْداً» همه عزت من این است که عبد تو هستم. «وَ کَفى بى فَخْراً اَنْ تَکُونَ لى رَبَّاً»؛ و همه افتخارم این است که رب من تویی. اسلام از بندهاش خاکساری میخواهد. بنده خاکسار در مقابل خدا در مقابل بقیه سربلند است. عزیز است. تن به ذلت و زبونی نمیدهد نه فردی نه اجتماعی.
کشوری که در مقابل دستورات خدا خاضع است در همه دنیا دست برتر را دارد. در همین دوره دیدید که بعض کشورها تا حدی خوار و ذلیل شدند که برای تعمیر تانکهایشان حاضر شدند خود را در مقابل صهیونیستها خوار کنند. وقتی انسان تسلیم خدا نبود تسلیم هرکسی و هر چیزی میشود.
خلاصه اسلام ذلیل شدن کسی را نمیخواهد و سفارش میکند کسی را خوار نکنید تا خوار نشوید. رسول خدا فرمودند: زبونترین مردم کسی است که مردم را خوار کند. اینکه چگونه دیگری خوار میشود هم مواردی دارد. مثلاً در روایت دارد، مردی از همسایه خود به امام صادق علیهالسلام شکایت کرد، حضرت فرمود: تحملش کن. عرض کرد: مردم مرا به خواری و زبونی متهم میکنند. حضرت فرمود: زبون کسی است که ظلم میکند. پس ظالم هم خودش خوار است و هم دیگران را ذلیل میکند.
در دستورات دینی داریم که پیش هرکسی از گرفتاریهای خودتان نگویید. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: کسی که از گرفتاری خود پرده بردارد، به خواری تن داده است؛ و رسول خدا فرمودند: هر کس آزادانه خواری و زبونی را بپذیرد از ما خاندان نیست.
این بحث مسائل فراوانی را دربر میگیرد. مثلاً دیدید گاهی فقیری کمک میخواهد، رفتار ما با او چگونه باید باشد؟ امام صادق علیهالسلام فرمود: مؤمن فقیر را تحقیر نکنید. همانا کسى که مؤمن فقیرى را تحقیر کند یا او را کوچک و خوار شمرد، خداوند او را حقیر و خوار مىسازد و همواره با او دشمن خواهد بود، مگر آنکه از تحقیر آن مؤمن دست بکشد و توبه کند.
همچنین آن حضرت فرمودند: کسى که مؤمنی را به دلیل فقر و تهىدستىاش ذلیل و خوار شمرد یا او را تحقیر کند، خداوند روز قیامت او را نزد همه خلایق رسوا مىسازد. بحث عزت و ذلت مفصل است فقط خواستم با مطلب آشنایی حاصل شود.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد
وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ
وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی
وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد
وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ
خودم و همهی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت میکنم. اهل تقوا به همه موضوعات واقعبینانه برخورد میکنند. امیرالمؤمنین علیهالسلام در حکمت ۲۷۸ از حکم نهجالبلاغه فرمودند: «مَا قَالَ النَّاسُ لِشَیْءٍ طُوبَى لَهُ، اِلَّا وَ قَدْ خَبَاَ لَهُ الدَّهْرُ یَوْمَ سَوْءٍ». مردم در هیچ مورد نگفتند، خوشا به حالش؛ مگر آنکه روزگار، روز بدی را برای او در نظر گرفت؛ یعنى مردم چیزى را در دنیا تحسین نکردند، مگر اینکه روزگار زمینه نابودى آن را براى یک روزى فراهم کرد؛ بنابراین انسان عاقل به خوشحالی دنیا دل نمیبندد و خیالش آسوده نیست. خدای تعالی تقوا را در ما بیشتر و محکمتر بگرداند.
۵ اردیبهشت مصادف با ۱۵ شوال سالگشت شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا در سال ۳ قمری و ارتحال حضرت عبدالعظیم حسنی در سال ۲۵۲ قمری است. راجع به هر دو بزرگوار در سالهای قبل نکاتی عرض کردهام؛ اما فقط بهعنوان عرض ادب جملهای برای هرکدام عرض میکنم.
همه شنیدید که امام هادی علیهالسلام فرمودند: زیارت مرقد حضرت عبدالعظیم، بهمثابه زیارت مرقد مطهر حضرت حسین علیهالسلام در کربلاست. علت این برابری زیارت و دعوت مردم به زیارت این عالم شیعی، امامزاده انقلابی، با بصیرت و ولایتمدار چیست؟ شاید ازاینجهت که زیارت مثل آیینه عمل میکند و بازتابکننده آن چیزی است که در مقابلش گرفته میشود؛ اهلبیت علیهمالسلام هم قصد داشتند با تشویق به زیارت، شیعیان را به سمت ویژگیهای آنان سوق دهند. مثلاً دوست دارند که همه ما مثل سید الکریم باشیم باآنهمه ویژگی و ولایتمداری و دفاع از حریم اهلبیت علیهمالسلام.
همانطور که دوست دارند مثل حضرت حمزه مدافع حریم نبوت و خاندان عصمت باشیم. البته شناخت ما کم است والا حضرات معصومین او را برای ما الگو معرفی کردهاند. ببینید در زیارتنامه ایشان چه میگوییم: «وَاَنْتَ مِمَّنْ اَمَرَنِیَ اللّهُ بِصِلَتِهِ، وَحَثَّنِی عَلى بِرِّهِ، وَدَلَّنِی عَلى فَضْلِهِ، وَهَدانِی لِحُبِّهِ، وَرَغَّبَنِی فِی الْوِفادَهِ اِلَیْهِ، وَاَلْهَمَنِی طَلَبَ الْحَوائِجِ عِنْدَهُ». تو از کسانی هستی که خدا پیوندش را به من دستور داده و به نیکی بر او فرمانم داده و بر فضلش دلالتم کرده و به محبتش راهنماییام نموده و به وارد شدن بر او تشویقم کرده و خواستن حوایج را نزد او به من الهام نموده است؛ یعنی یکی از کسانی که میشود در کنار مزارش از خدا حاجت خواست حضرت حمزه است؛ کما اینکه صدیقه طاهره بر سر مزار ایشان حاضر مکرر میشدند. انشاءالله توجه و بهره ما از خاندان اهلبیت بیشتر باشد.
۲ اردیبهشت سالگشت اعلام انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۹ توسط حضرت امام است. اشاره کوتاهی به چگونگی اعلام انقلاب فرهنگی بکنم. فروردین سال ۵۹ دانشگاهها در تسخیر نیروهای ضدانقلاب چپ و راست از چریکهای فدایی و مجاهدین خلق و دیگر گروهها قرار داشت و دانشگاهها را با تجهیزات مختلف و انواع سلاحها سنگربندی کرده بودند و مراکز آموزش عالی به ستاد فعالیتهای تبلیغاتی و مبارزاتی گروههای معاند تبدیل شده بود. بعلاوه اینکه برخلاف دیگر نهادها که توانسته بودند خود را با انقلاب تطبیق بدهند هنوز نهادهای آموزش و تربیتی متحول نشده بودند و روند تحصیل و تدریس مختل بود.
اینجا حرکتی تاریخی در جهت حفظ بنیادهای انقلاب، با فرمان حضرت امام مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی، دانشگاهها را از لوث وجود معاندان پاک کرد. این شورا موظف بود تا زمینههای تحول و اسلامی شدن دانشگاهها را ایجاد کند. بعد از مدتی تعطیلی، دانشگاهها بازگشائی شد و کار ستاد انقلاب فرهنگی توسعه پیدا کرد و عمیقتر شد و اعضای آن ترکیب جدیدتری پیدا کرد و بهعنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت جدیدی را آغاز کردند.
و امروز مهمترین نقش را در مهندسی فرهنگی کشور و فرهنگ عمومی همین شورا به عهده دارد. البته کوتاهیها و نواقص بماند؛ اما ببینید جایگاه چه جایگاه رفیعی است؛ حضرت آقا فرمودند: «این مجموعه شوراى عالى انقلاب فرهنگى در کشور بىبدیل است. در مدیریت راهبردى فرهنگى، ما بهغیراز این مجموعه، هیچ مرکزى را در کشور نداریم. بخشهاى مختلف، چه دولت، چه مجلس، چه حتى مجمع تشخیص مصلحت، وظایفى دارند؛ اما هیچکدام، وظیفهاى را که این شورا بر عهده دارد، بر عهده ندارند. اینجا را درواقع باید اتاق فرمان فرهنگى کشور یا ستاد عالى فرهنگى و علمى دستگاههاى کشور؛ اعم از دستگاههاى فرهنگى و سایر دستگاهها و مرکز مهندسى فرهنگى کشور بهحساب آورد».
با این بیان خطیر بودن وظائف شورا معلوم است و لذا باید بالندهتر و با سرعت بیشتری در مأموریتهای محوله اقدام داشته باشد. آقا فرمودند: «باید یک شورای زنده، فعال، حساس، پرتحرک و پرتلاش باشد و دائم مسائل فرهنگی کشور را رصد کند».
۲ اردیبهشت سالگشت تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. نهادی که متولد انقلاب است و طبق اصل ۱۵۰ قانون اساسی برای پاسداری از آرمانها و دستاوردهای انقلاب اسلامی تشکیل شده است؛ یعنی سپاه برای حراست و صیانت از انقلاب اسلامی مأموریتی فراتر از مرزهای جغرافیایی دارد و به همین جهت سپاه بدون مرز موسوم به سپاه قدس تشکیل شد.
در حالت عادی وظیفه حفاظت از تمامیت ارضی به عهده سپاه نیست؛ ارتش چنین وظیفهای را دارد. البته در صورت خطر همه مردم مسلمان و انقلابی از کیان کشور دفاع میکنند. به خاطر همین وظیفه است که از اول تشکیل تا امروز راهبرد کلان استکبار و صهیونیستها سپاه هراسی بوده است و بدون تردید مهمترین بخش عمق راهبردی نظام اسلامی در جهان توسط سپاه حفاظت میشود.
سپاه نماد است. با نیروهای چهارگانهاش و نیروی هوافضا و سازمان اطلاعات و جنگهای نوینش و سپاه قدسش، نماد یک جریان انقلابی اصیل زمینهساز تشکیل نیروهای مقاومت جهان اسلام است. نماد اقتدار و قدرت مردم و نظام اسلامی است. با داشتن انواع قرارگاهها اعم از سازندگی و اجتماعی و فرهنگی و… نماد کارآمدی و سازندگی و آبادانی است.
باوجود تعداد کمنظیر فرماندهان شهیدش نماد فرماندهی قیادتی است، نه سیاقی. یکوقت هست که فرمانده عقب مینشیند میگوید نیروها بروند جلو؛ اما یکوقت هست که خودش جلو است و به نیروهایش میگوید بیایید؛ فرماندهی سپاه نماد چنین فرماندهیای است با بودن آن فرماندهان شهید. بهواسطه شادابی معنوی و رشد روحیه انقلابی و جهادی و حضور در عرصههای پرخطر نماد ایثارگری و فرهنگ شهادت است که نمونه جهانی آن حاج قاسم شهید است.
آنوقت این سپاه به همراه بقیه نیروهای نظامی لشکر اسلام را تشکیل میدهند که امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: «فَالجُنودُ بِاِذنِ اللهِ حُصونُ الرَّعیَّه»؛ یعنی نیروهای مسلح، حصن و دژ مستحکم برای جامعه هستند؛ و توجه و اهمیت به همین جایگاه است که با احساس مسئولیت تام از کیان اسلام و انقلاب دفاع میکنند.
و اخیراً دیدید که چگونه از عزت اسلام و ایران دفاع کردند. وقتی راه و روش قیام برای خدا باشد، پشتوانه کار میشود قدرت خدا و نتیجهاش هم نصرت خداست. آنوقت سلاح و موشک و امثال آنها میشود وسیله قدرتنمائی خدا. قدرت الهی که آمد کسی تاب تحمل و عرضاندام ندارد.
مثل واقعه ۵ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ که در طبس اتفاق افتاد و حمله نظامی آمریکا به ایران به اذن الهی شکست خورد. باید گفتههای آن موقع را مرور کنید تا عظمت کار و معجزه بودن شکست نیروی دلتای ارتش آمریکا را متوجه شوید. از هارولد براون (وزیر دفاع وقت آمریکا) سؤال کردند که این فاجعه بزرگ چگونه به وقوع پیوست؟ درحالیکه بهشدت متحیر بود، گفت: «آیتالله خمینی در بالکن محل سکونت خود حضور یافت و با هر حرکت دست او یک هواپیما به زمین افتاد».
امام آن روز چهره رئیسجمهور آمریکا را اینگونه ترسیم کرد: «کارتر با این عمل خود ثابت کرد که قدرت تفکر را از دست داده است و از اداره یک کشور بزرگ مثل آمریکا عاجز است». امروز همین حال را رژیم صهیونیستی دارد. یک عمل احمقانه و از روی استیصال، نتانیاهو انجام داد و باعث شد که خود و اطرافیانش را زودتر از موعد به فنا نزدیک کند. کار آمریکا هم که مدتهاست عرض میکنیم تمام شده در همین قضیه غزه و جریان اوکراین و چند موضوع جهانی دیگر کاملاً روشن است.
یادتان هست میخواستند یک جبهه متحدی از کشورهای منطقه و جهان با عنوان عادیسازی روابط با اسرائیل علیه ایران درست کنند، روی مسائل هستهای فشارهای سنگین به ما وارد کردند و دهها از این نوع مسائل که امروز همهاش برعکس شده است.
پیروزیهای بهدستآمده حاصل مقاومت در راه خدا و روحیه امید به آینده بوده است که مردم خوب و بصیر ایران اسلامی با تبعیت از رهبرش در حال عبور از پیچ تاریخی به نفع خودش است؛ و البته باید این مهم را با سرلوحه قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب پیش برد. تا به آن وعده صادق نزدیک شویم.
اما راجع به عملیات غرورآفرین و عزت بخش وعده صادق؛ اولاً از همه نیروهای مسلح بهخصوص سپاه پاسداران انقلاب برای این شجاعت و توانمندی تشکر و قدردانی میکنیم و برای سلامتیشان صلوات میفرستیم. عملیاتی انجام دادند که به گفته سردبیر بیبیسی: «ایران معادلات نظامی جهان را تغییر داد». خودشان اقرار به بزرگی عملیات و غیرقابلپیشبینی بودن آن کردند. از این تاریخ به بعد در محاورات و گفتگوها میگویند قبل از وعده صادق و بعد از وعده صادق؛ مبدأ شد؛ رأس سال شد.
در این چند روز راجع به عملیات و دستاوردهای آن زیاد شنیدید اما هرچه بگوییم کم است. بزرگترین حمله پهپادی جهان و اولین حمله مستقیم ایران غیر اتمی به اسرائیل اتمی و با استفاده از موشکهایی با کلاهکهای بارشی که توانستند سه لایه حفاظتی بر روی اسرائیل در مقابل حملات را از بین ببرد و موازنه استراتژیکی در خاورمیانه و جهان را به هم بزند. حمله ایران بازدارندگی سرزمینی دشمن را از بین برد. هیمنه نظامی دشمن کاملاً از بین رفت. اگر طوفان الاقصی مخفی بود و عملیاتشان را سری انجام دادند، وعده صادق علنی بود. معلوم بود که کی و چطور میخواهد حمله شود.
جالب است بدانید فاصله ما تا سرزمینهای اشغالی ۱۱۰۰ کیلومتر است از لب مرز؛ و بعضی از پهپادها و موشکها از جایی که شلیک شد تا لب مرز ۷۰۰ کیلومتر فاصله داشتند یعنی بردشان ۱۸۰۰ کیلومتر بوده است. اینهمه موشک بدون خطا و اصابت دقیق به اهداف از قبل گفتهشده که هیچکدامشان هم نظامی نبود؛ مدرسه نبود، بیمارستان نبود؛ و همانطورکه خودشان گفتند رهگیری آن ده کشوری که به کمکشان آمده بود هم سودی به حالشان نداشت؛ و اسرائیل را حقیرتر از قبل کرد.
قلب آزادگان عالم را لبریز از شادی و شعف کرد؛ و محور مقاومت را در مسیر حقی که طی میکند مصمم و استوارتر کرد. ایران را در جهان اسلام عزیزتر و قدرتمندتر و نفوذ و اعتبارش را بیشتر کرد. حتی نتوانستند از این حمله با عنوان ایران هراسی یا یاغی بودن ایران و امثال اینها برای خود جبهه مشترکی علیه ایران درست کنند و برعکس دچار تعارضات و درگیریهای جدید داخلی و بینالمللی شدند.
و اتفاقاً در ایران وفاق و اتحاد را بیشتر کرد. بله تلاش میکنند با بوقهای اجیرشده و حنجرههای کثیف و آلوده، دل مردم را خالی و نسبت به آینده مأیوس کنند؛ اما حقیقت آشکار و روشن است. همینکه به خاطر حمله به جایی که مثل خاک ایران بوده، نه خود خاک ایران، به سمت اهداف نظامی او از داخل ایران موشک رفت، دستاوردی بزرگی است ولو آنان بخواهند آسیبهایی که دیدهاند را کتمان کنند چیزی از اصل ارزش کار کم نمیکند.
حالا جنگ روانی راه بیندازند که مثلاً ایران نتوانسته به اهدافش برسد. آیا بیشتر از ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار خسارت به آنها زده شد یا نه؟ اسرائیل! هدف ایران این بود که تو را خوار کند و این کار را با یک عملیات انجام داد.
حالا با سانسور شدید خبری و جنگ روایتها نگذارند خبری از انهدامها معلوم شود، چیزی تغییر نمیکند. القا میکنند ایران میخواهد امپراتوریاش را احیا کند، یعنی دوقطبی فارس و ترک (عثمانی) یا فارس و عرب را میخواهد دوباره به وجود بیاورد. به این وسیله دارند با ذهنها بازی میکنند؛ که دوگانه حقیقی ظالم و مظلوم را از بین ببرند.
از ویژگیهای وعده صادق این بود که کذب هرچه در مقابلش بود را نشان داد. وعده صادق مثل عصای موسی عمل کرد. اژدهای دروغین را بلعید و به همه فهماند که اسرائیل چیزی جز یک ببر کاغذی نیست. یک روزی ما را از گزینههای روی میز میترساندند؛ اما امروز گزینهای جز قبول شکست و تحقیر و آتشبس ندارند.
سخنرانی وزیر خارجه در سازمان ملل را ملاحظه فرمودید؛ با صلابت و از روی عزت. در همین عملیات سلاحهایی که بکار رفت از نوع جدید نبود و نیروها بیشتر با این حجم از پرتاب خواستند قدرت دفاعی طرف مقابل را بسنجند و اینکه از چه نوع سلاحی استفاده میکند و توان رزمش چقدر است؛ و اتفاقاً آنها هم جواب دادند و همه را آوردند به میدان و معلوم شد که چه دارند و چه ندارند. ما در حقیقت قلق گیری در نقطه زنی کردیم؛ تست تاکتیکی کردیم. معلوم شد گنبد آهنین هم آبکش بود. جبهه مقاومت از این به بعد هر وقت اراده کند با کمترین هزینه میتواند ریشه اسرائیل را بکند.
نکتهای عرض کنم و آن اینکه ما دائماً گفتهایم اگر تولید سلاح داریم جهت بازدارندگی دارد و قصدمان برقراری صلح در منطقه است. از طرف دیگر اسرائیل با تمام وجود و زبانهای مختلف گفته است با اسلام مخالف است و برای نابودی اسلام تلاش میکند. همچنین سازمان ملل حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق که بخشی از خاک ایران حساب میشود را محکوم نکرد و سکوت کرد؛ و مواردی از این قبیل. ایران هم طبق بند ۵۱ منشور سازمان ملل از حق دفاع مشروع از خود و برای بازدارندگیِ دشمن اقدام کرد.
طبق فتوای امام که فرمود: «اگر یک اسرائیلی پایش را به ایران بگذارد بر مردم ایران واجب است او را از بین ببرند»؛ یعنی ما میتوانستیم خیلی زودتر به خاطر جنایات اسرائیل اقدام کنیم و جلوی خباثتهایش را بگیریم؛ اما ایران نشان داد که خویشتنداری دارد و صبر راهبردی به خرج داده است.
ایران در این حملات، انتقامجوئی نکرد؛ حتی تلافی هم نکرد؛ فقط تنبیه کرد که دیگر کار غلط تکرار نشود؛ و در نوبت قبل هم عرض کردم اگر بیعقلی خود را تکرار کنند آنوقت جوری خواهد شد که دیگر احتیاج به عملیات تلافیجویانه و انتقامجویانه هم نباشد.
به ما حمله شد؛ کسی محکوم نکرد اما اتحادیه اروپا حمله ایران را محکوم کرد؛ و تشدید بیسابقه تنشها توصیف کرد. ما در چنین دنیایی زندگی میکنیم که هر جور ظلم بتوانند میکنند. سعی میکردند برجام موشکی را هم به ما تحمیل کنند و عدهای هم جاهلانه میگفتند دوره موشک تمام شده؛ و دیگری میگفت با یک دکمه آمریکا کار ما تمام است؛ و میخواستند ما را دستبسته تسلیم دشمن کنند که هوشیاری امام و مقتدایمان و حمایت مردم و دلسوزان خطر را از مردم دور کرد؛ و امروز بر قله عزت و اقتدار نشستهایم.
مطلب دیگر اینکه این عملیات در پاسخ به شرارت آنان نسبت به کنسولگری بود؛ و الا در مورد غزه مدیریت با مجاهدان در میدان است و البته ایران هم گفته حمایت داریم.
حضرت امام ره بعد از اینکه لانه جاسوسی و سفارت آمریکا توسط دانشجویان مسلمان تسخیر شد این حرکت را انقلاب دوم نامیدند. به خاطر آن تحول عظیمی که به وجود آورد و هیمنه آمریکا را هیچ کرد؛ و هرچه آمریکا تلاش کرد تا آبرویش را برگرداند تا امروز نتوانست. حالا امروز ما بهحق با توجه به رخداد عظیمی که در جهان به خاطر این عملیات بزرگ اتفاق افتاد و تحولاتی که از این به بعد از جهات مختلف نظامی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به وجود میآید میتوانیم بگوییم عملیات وعده صادق انقلاب چهارم بود. چون از این به بعد خیلی از اتفاقها خواهد افتاد؛ لذا به این نکته با دقت بیشتری توجه کنید. جنگ روانی دشمن هم شدیدتر خواهد بود. همه دوستان در مظان اجابت دعا در دعاهایتان شهید والامقام طهرانی مقدم را فراموش نکنید.
راجع به طرح نور و حرکت نیروی انتظامی درباره عفاف و حجاب، مطلبی باید عرض میشد که خیلی وقت گذشت. فقط همه کمک کنند تا این طرح بهخوبی پیش برود و نتایجی که لازم است با کمک همه دستگاهها و بخصوص همکاری همه مردم به دست بیاید. شما یک نیرو را وسط قرار بدهید و همه کنار بکشند این کار جواب نمیدهد. همه باید در کنار نیرو قرار بگیرند. همه مردم هم کمک کنند؛ و نیرو هم با رأفت و درعینحال صلابت وظائف و دستوراتش را پیش ببرد.
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾