خطبه/

مشروح خطبه های نماز جمعه ۳ فروردین ماه ۱۳۹۷ شهر کرج استان البرز

روابط عمومی ۰۵ فروردین ۱۳۹۷ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

صدای خوش

یا ایهاالذین آمنوا أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ

عرض کردیم شکرگزاری از نعمت­های خداوند متعال، در این است که از آنها به درستی و به جا استفاده کنیم. و اهل تقوا در رعایت این امور کوشا هستند. و عرض کردیم یکی از نعمت­هایی که خدای تعالی به انسان داده و باید از آن بهینه و در مسیر حق و عدالت و رضایت خداوند استفاده شود صدای خوش است. که، در بحث گناهان زبان به مسئله غنا هم علمای اخلاق پرداخته­اند.

اگرچه بحث فقهی هم دارد. مثل بحث توبه، غیبت و… که گذشته از اینکه مباحث اخلاقی هستند در فقه هم مورد دقت هستند. مقداری از روایات که مذمت می­کرد و همچنین مواردی که تحسین می­کرد را بیان کردیم و بعد اصل غناء را معنا کردیم که آواز خوش به چه معنائی می­باشد. که عبارت بود از آواز لطیف و زیبای انسان که طرب انگیز باشد و بتواند افراد را بی اختیار و از خود بی­خود کند.

آثار زشت غنا

باید به پی­آمدهای زشت غناء که آثار فردی و اجتماعی فراوانی را به وجود می­آورد توجه جدی داشت. یکی از نتایج غنا طبق روایات زمینه سازی برای گناهان است. توجه داشته باشید که بحث من درباره ساز نیست. سازهای موسیقی را نمیخواهم بگویم. درباره کسی داریم صحبت میکنیم که آن شخص با دهان خودش آوازه خوانی میکند. تعریف را یادمان باشد. ممکن است بعضی دوستان بحث غنا را با موسیقی اشتباه بگیرند.

چون غنا قوه­ی شهوت را در انسان به هیجان در­آورده یاد خدا را از ذهن او دور می­کند. وقتی شخص از یاد خدا غافل شد، و مشغول شهوات دنیا شد، آمادگی­اش برای ارتکاب معاصی آسان خواهد شد. همانطور که رسول خدا فرمودند: غنا مقدمه­ی زناست. یا همانطور که از بیان امام صادق علیه­السلام که در قالب مثال فرمودند می­فهمیم ­ که غنا موجب نفاق می­شود.

حضرت فرمودند: گوش کردن به غنا نفاق را در دل می­رویاند، چنانچه آب, زراعت را می­رویاند. اگر شما دانه ای را در زمینی بکارید این دانه چگونه رشد میکند؟ باید زمین مناسب باشد و آب هم برسد. در حالات کسانی که مبتلا هستیند ببینید که در آنها نفاق هست یا نیست این هم ثمره دیگری می­شود برای غناء.

و یا از نتائج غنا اعراض و روگردانی خداوند از انسان است. یعنی خدای تعالی دیگر به این گروه از انسان­ها نظر رحمت ندارد. چون اشتغال به لهو و لعب دنیا، چشم و گوش انسان را که وسیله حفظ جان و روحش است را با غنا به غفلت و بی­خبری انداخته­ است. و همه وجود شخص را توجه به دنیا و خواستنی­های آن پر می­کند.

امام صادق علیه­السلام فرمودند: داخل خانه­هائی که خداوند از اهل آن روی گردانده, نشوید. لاتَدخُلُوا بیوتاً اللهُ مُعرِضٌ عن اهلِها. خانه‌هایی که خدا از اهل آن روی‌گردانده است همان خانه‌ای است که در آن غنا خوانده می‌شود آوازه خوانی در آن هست باید مواظب چشم و گوش خودمان باشیم که مهمترین وسائل برای رسیدن انسان به کمالات معنوی هستند. قبلاً هم به مناسبتی اشاره شد.

دروازه های دل

از امیرالمؤمنین سوال کردند: بِمَ نلتَ بما نِلت؟ چگونه به این مقام رسیدید؟ فرمودند: کنت بواباً علی باب قلبی. در ورودی‌های قلبم نگهبان گذاشتم برای قلبم دروازه‌بان داشتم محل ورود آن را طوری درست کردم که و مواظبت کردم که هر کسی اجازه ورود نداشته باشد مثل مرزها که گذرنامه را می‌گیرند تا ببینند که اجازه وجود دارد یا نه برای دروازه های قلبم دروازه‌بان گذاشتم آنها کدام بودند؟ چشم و گوش .

چشم و گوش دروازه‌های قلب هستند انسان هر چه که می‌بیند و می‌شنود مستقیماً روی روح انسان تأثیرگذار است. می­بینید که اساس کار اصلاح شدن را امام علیه­السلام در چند کلمه بیان فرمودند که شما مواظب باش، چه موادی برای روحت تهیه می­کنی تا او مشغول پخت و پز شود.

چیزی که می‌بینی و می‌شنوی غذاهایی روح توست بیشتر گرفتاری­ها از دیدن و یا گوش دادن شروع می­شود، باید همیشه و دائماً مواظب چشم و گوش بود تا خروجی که زبان است حفظ شود.وقتی که چشم و گوش دید و شنید و روح پخت‌وپز کرد حالا زبان می‌خواهد آن را خارج کند و بیان کند اگر مواظبت نکرده باشیم زبان چیز خوبی برای بیان ندارد.

یکی دیگر از پی­آمدهای زشت غنا اجابت نشدن دعاست. کسانی که آوازه خوانی می‌کنند که مناسب مجالس لهو و لعب است مناسب مجالس گناه است و همچنین در این جلسه‌ها شرکت می‌کنند چون از نظر رحمت دور میشوند، چیزی جز غفلت جای او را نمی­گیرد.

حبس دعا

همین می­شود که امام صادق فرمودند: در خانه­ای که در آن غنا صورت می­گیرد. دعا اجابت نمی­شود.  یعنی دعا حبس می­شود.هر کاری که انسان می‌کند روی محیط اثر می‌گذارد. محیطی که در آن گناه صورت گرفته تاریک می‌شود. از نظر معنوی کسی که چشم معنوی او باز است تاریکی را می‌بیند حس می‌کند و لمس می‌کند. لذا باید با توبه و استغفار آن را زود اصلاح کرد.

خوب شما در دعا می­خوانید اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا. خوب منشاء حبس دعا یکی همین غناست.یکی دیگر از موارد آن این است که در خانه‌ای سگ نگه داشته شود. سگ را برای گله می‌گیرند. برای محافظت می‌گیرند. برای کار پلیس می‌گیرند. اگر هم کسی سگی را بکشد دیه دارد. این‌ها سر جایش است و بعضی‌ها اشتباه نگیرند.

اما نگهداری آن در خانه جایز نیست. خلاف است. اگر هم کسی می‌خواهد نگه دارد بیرون از خانه نگه دارند. در آن خانه اگر نگهداری شود آثاری خواهد داشت.در این موارد زیاد است و اگرچه بعضی‌ها نمی‌فهمند و مضحکه می‌کنند و در فضاها به آن می‌پردازند برای همین زیاد بیان نمی‌شود اما این‌ها آثاری دارد خدای تعالی نظام خلقت را براساس علت‌ها و معلول‌ها آفریده است.  هر چیزی اثر خودش را خواهد گذاشت و هیچ چیزی بی‌اثر نیست  .

ایمن از بلا

بدبختی آنجاست که قلب انسان دچار قساوت شود و از موعظه هیچ واعظی هم پند نگیرد. این­چنین دلی دیگر لطافت ندارد. و غنای لهوی با دل انسان این­گونه عمل می­کند. دقت کنید که من روی لهوی بودن آن تأکید می‌کنم که بعداً نگویند فلان آقا این طور گفت و آنطور گفت.   امام صادق علیه­السلام فرمودند: بازیچه­های دنیا (که یکیش غناست) سختی دل را بر جای می­گذارد.

و از طرف دیگر زمینه­های بلا و مصیبت را فراهم می­کند. و در بعض روایات دارد خانه­هائی که در آنها غنا صورت می­گیرد در معرض چنین آفاتی هستند. امام صادق علیه­السلام فرمودند: خانه­ای که غناء در آن هست از فاجعه در امان نیست. همانطور که ذکر و یاد خدا و استغفار امان نامه است، خانه­هائی که در آنهاست این امان نامه را ندارند. توجه دارید که نمی­گوید بلا نمی آید بلکه در جائی که بلا آمده خانه هایی که در آنها غنا نیست امان دارند.

و در آخرت غیر از عذابِ سختی که برای اهل غنا در نظر گرفته شده که قرآن کریم فرمود عذاب مهین در انتظار آن­هاست، کور و کر و لال هم محشور می­شود. رسول خدا فرمودند: یُحشَرُ صاحبُ الغِناءِ مِن قَبرِهِ اَعمی و اخرسَ و ابکَمَ. و اهل غنا دچار محرومیت­های آخرتی هم می­شوند که هر محرومیتی خودش عذاب دردناکی است. یکی از آنها محرومیت از شنیدن صدای ملکوتی داود علیه­السلام است.

امام رضا سلام­الله­علیه فرمودند: هر کس گوش خود را از غنا پاک نگه­دارد. همانا در بهشت درختی است که خداوند عز و جل به بادها دستور می­دهد آن را حرکت دهند، پس آن شخص آوازی از آن درخت خواهد شنید. که هرگز مانند آن را نشنیده و کسی که گوش خود را پاک نگه­ ندارد آن را نمی­ شنود.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

تدبیر

خودم و همه­ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می­کنم. خدای تعالی بر اساس حکمت کامله­اش تمام امور عالم را تدبیر می­کند و بر اساس مقدرات و اندازه­گیری­های دقیق مسائل عالم در حال اجراست و انسان در این چرخه باید راضی به تدبیر الهی باشد و البته دعا و توسل و امر به معروف و نهی از منکر و امثال ذلک همگی در همین چرخه تعریف می­شود که فرصت بحث نیست.

لذا باید در همه حال توکل به خدا داشت. و همه امور را به او سپرد. حتی در آنجاها که تدبیر می­کنیم بدانیم در نظام عالم، مدیرش خداست، و ممکن است او جور دیگری نقشه ریخته باشد. اهل تقوا به این مطلب اعتقاد داشته و تمام روش زندگی خود را براساس تدبر الهی مدیریت می­کنند.

مولای متقیان در حکمت ۱۶ از حکم نهج­البلاغه فرمودن: تَذِلُّ الْأُمُورُ لِلْمَقَادِیرِ حَتَّى یَکُونَ الْحَتْفُ فِی التَّدْبِیرِ. «کارها تابع مقدّراتند، به حدّى که تدبیر و مآل اندیشى باعث نابودى و هلاکت مى‏گردد». چرا؟ چون گاهی شخصِ ناآگاه از مقدرات الهی، بعض امور که به صلاحش نیست را مصلحت می­پندارد و خیال می­کند سود می­برد و نمی­داند همان کار باعث نابودی او می­شود.

همه کارها بر اساس تقدیر الهى و بر طبق قضاى استعاره آورده شده می­فهمیم. و در تاریخ پر است از جریاناتی که افراد تصمیم گرفتند ولی کار جور دیگری تمام شده است و برای خود شما هم ممکن است اتفاق افتاده باشد. عمده این است که ما به خدای تعالی اعتماد داشته باشیم و با او عهد ببندیم به خصوص در این سال جدید که با ماه رجب که ماه بندگی خداست شروع شده و به تعبیر رهبری فصل بندگی با فصل بهار یک جا شده. ماه رجب و شعبان و رمضان را از دست ندهیم و در پیشرفت معنوی خودمان تلاش کنیم. خدای تعالی در سال جدید تقوای بیشتر برای ما تقدیر بفرماید.

امام جوان

دهم رجب، سال ۱۹۵ قمری، بعد از چهل سال خدای تعالی به امام رضا علیه­السلام فرزندی عطا فرمود که نام او را جواد گذاشتند. سالگشت این ولادت مبارک را که با روزهای ابتدائی سال ۱۳۹۷ مصادف است را به همه شما مومنین و مومنات تبریک عرض می­کنم. و امیدوارم در سال جدید موفقیت­های بزرگی نصیب مردم و ملت ایران بشود ان شاءالله.

امام جواد علیه­السلام در سن ۷ سالگی به امامت رسیدند و ۱۷ سال رهبری شیعیان را بر عهده داشتند. دوران امامت آن حضرت با دو نفر از خلفاى ستم‏کار عباسى (مأمون و معتصم) مقارن بود. مأمون در بین عباسیان شخصیتی هوشمند و سیاس و دور‏اندیش‏ است، و چهره جلاد خود را در پشت چهره حمایت از علم و دفاع از آزادی بیان و احترام به عقاید دیگران مخفی می­کرد. و با این پوشش جنایات زیادی را به پیکره اسلام وارد کرد و بسیاری از حقایق دین که با منافعش سازگار نبود را محو کردند.

امام جواد علیه ­السلام دارای مناقب و سجایای اخلاقی فراوان بودند که باید جداگانه به آن پرداخت. مثلاً امام رضا علیه­السلام در مورد منزلت امام جواد و مادر مکرمه آن حضرت، به یارانش فرمود: من داراى پسرى شده‏ام که همچون موسى شکافنده دریاهاى علم است و مانند عیسى مادرى پاک دارد.

سختی­ های دوران امامت امام جواد ابعاد مختلف دارد. اما آنچه مسلم است این است که حضرت با وجود تمام مشکلات سیاسی و امنیتی که مواجه بودند، پایه‏های امامت را محکم کردند و خط امامت را در اهل‏ بیت حفظ کردند، مناظراتشان و غلبه بر متکلمین و فقها و رشته­های علمی دیگر جایگاه امام را ویژه­تر و دامنه نفوذ معنوی امام را گسترده­تر و حقد و کینه و بی­کفایتی دشمنانش را بیشتر برای مردم اثبات می­کرد.

و این روش سیاسی امام برای مبارزه با دستگاه حاکمی بود که جز فریب و نیرنگ­، کار دیگری نداشت. سعی می­کردند با ترور شخصیت و تقدس زدائی، کرامت و فضائل امام منتشر نشود، اما نتوانستند و چاره کار را در حذف فیزیکی امام دیدند و او را با زهر مخفیانه به شهادت رساندند. امام علیه­السلام به عنوان جوانِ مبارز و انقلابی که در عرصه­های مختلف فرهنگی سیاسی و اجتماعی جامعه نقش فعال داشت می­تواند الگوی مناسب جوانان امروز ما باشد که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی و در سخنرانی روز اول سال تاکیدات فراوان در استفاده از ظرفیت عظیم جوانان عالم و خلاق و پرانگیزه داشتند و اینکه با بودن این جوانان و نوجوانان آینده انقلاب روشن و امیدوار کننده است.

مبارزه با فرقه ها

مثلاً ببینیم امام جواد در مبارزه با فرقه­های انحرافی که یک جنگ نرم است و افسران مخصوص خود را می­خواهد، از چه روشی برای روشنگری و یا مبارزه استفاده می­کردند. آیا غیر از افشاگری و تبیین مواضع، از نظر عمل، برخورد خاصی داشتند؟ هرچه بدست آمد بومی سازی شود و مورد عمل قرار گیرد. در مسائل فرهنگی دیگر، آسیب­های اجتماعی و امور دیگر.

امام جواد جوان است و رهبری هم جوانان را مورد خطاب قرار دادند به نظر اگر عزیزانی روی این مسئله کار کنند نتیجه خوبی دست دهد. خوب است مسئولانی که اعتماد به بیگانگان دارند به نیروهای جوان کاردان داخل اعتماد ­کنند تا نتیجه­ی این اعتماد که پیشرفت گسترده کشور است را ­ببینند.

و البته همین جوانان مورد تهاجم و حمله دشمن هستند و با ابزارهائی که در اختیار دارند سعی در انحراف جوانان از مسیر اصلی دارند. و برای هر قشر و گروه فکری از جوانان طرح و نقشه خاص دارند. همه باید بدانیم که برای رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی باید از جوانان انقلابی عاقل متدین عالم با برنامه استفاده کرد.

مردم مخاطب پیام نوروزی

پیام نوروزی و سخنرانی روز اول سال رهبری را باید همه ما با دقت ملاحظه و به نکات آن توجه و هر کس به اندازه وُسع خودش عملیاتی کند. و همانطور که فرمودند باید سخت­ کوشی هم داشت تا به معنای واقعی شعار سال محقق شود. توّجه دارید رشد و توسعه همه جانبه کشور در گرو پیروی و عملیاتی کردن سندهای راهبردی است که رهبری می­ دهند.

خطاب ویژه امسال ایشان به مرم بود که پر از پیام است. هم برای مردم و هم مسئولین. یعنی مردم شما مثل دیگران نباشید و آن قسمت­ها که مربوط به شماست را خستگی ناپذیر و از روی باور انجام دهید تا به مقصد نزدیک شویم. ضمن بیان پیشرفت­ها در چهل سال گذشته به بعض موانع پیشرفت هم اشاره فرمودند که باید به سرعت از این موانع عبور کرد.

موانع پیشرفت

موانعی که فرمودند: مسائلی است که جامعه درگیر آنهاست و تا رفع مانع نشود کار با سرعت پیشرفت نخواهد داشت. لذا این خطاب متوجه هر کس هست تعلل نداشته باشد و با جدیت عمل کند. خطابات به هر کسی که بر می‌گردد اگر توجه نکند و تعلل کند ولایت را تضعیف کرده است و این سیستم را تقویت نکرده است.

قبیله گرائی و حزب و جناح بازی و فساد و امثال ذلک را هم مانع دانستند. و البته در این بین هرگز نباید دشمن را فراموش کرد. دشمنی­های او را نادیده نگرفت و لحظه­ای از او غافل نبود که دشمن بزرگ ما آمریکا و فکر آمریکائی است. و نفرین دائمی ما هم بر سر آمریکاست.

پیروز مبارزه نابرابر

ششم فروردین سال ۱۳۹۴ آل سعود خبیث، همه جانبه و ددمنشانه به بهانه حمایت از رئیس جمهور فراری یمن به این کشور حمله کردند. و قصد داشتند سه ماهه، با قدر تجهیزات مدرنی که غربی­ها با قیمت­ گران در اختیار آنها گذشته بود  کار یمن را تمام کنند.

اما یمن با دست خالی پیروز این مبارزه نابرابر سه ساله است، با خسارات فراوانی که بر عربستان وارد کرده. عربستان بنا بر آمار رسانه­ های غربی روزی۱۵۰ میلیون دلار در این جنگ خسارت می ­بیند و ذخایر ارزى­اش کم شده و دچار کسری بودجه گردیده. لذا دنبال آن است که یک طوری نجات پیدا کند و بدتر از همه­ ی اینها اینکه بعض رسانه‏هاى غربى پادشاه عربستان را به‏ عنوان جنایتکار جنگى معرفى کردند.

ساماندهی منطقه اسلام اباد

طبق مصوبه کشوری باید طرح ساماندهی از طریق فرمانداری به شهرداری واگذار شود که این­کار در حال انجام است. اما آنچه مورد نظر است این است که امکاناتی سالیان سال برای استفاده محرومین منطقه اسلام آباد جمع آوری شده، سعی شود این امکانات در همان محل هزینه شود و به جای دیگر منتقل نشود.

 

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.