خطبه/

مشروح خطبه های ۲۹ دی ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۳۰ دی ۱۳۹۶ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

امام جمعه

طعن

عبادالرحمن أُوصِیکُمْ ونفسی بِتَقْوَى اللَّهِ. کسی­که تقوا دارد هم دنیا دارد هم آخرت؛ یعنی در دنیا با آرامش زندگی می­کند و در آخرت سعادتمند است. یکی از آثار مهم تقوا حفظ زبان است. در این نوبت به یکی دیگر از آفات زبان که از رذائل نیروی غضب است، اشاره می­کنم که روابط بین افراد را سست کرده کینه و دشمنی را جایگزین کرده، آثار بد اجتماعی دارد، بنام طعن و طعنه.

وقتی کسی با عیب گرفتن از دیگری با سخنانش و یا حتی رفتارش در مقابل خود او و در حضورش باعث رنجیدنش شود، به این کار طعنه می­گویند. برخلاف غیبت که عیوب پشت سر و در غیاب گفته می‌شود، طعنه در حضور است؛ و در غیبت عیوب را برای دیگری می­گویند ولی در طعنه برای خود شخص عیب­هایش را می­گویند.

انسان مؤمن هرگز به دیگری طعنه نمی­زند البته مواردی جزء مجوزات است اما به طور کلی مومن طعنه نمیزند. امیرالمؤمنین علیه­السلام فرمودند: إِیَّاکُمْ وَ الطَّعْنَ عَلَى الْمُؤْمِنِین‏. از طعنه زدن به مومنان بپرهیزید. طعنه زننده با رفتار و گفتارش کانَّ دیگری را زخمی کرده است. گاهی با بیان مطلبی چنان سوزشی در جان دیگری ایجاد می­کند که نیش عقرب و حیوانات موذیِ گزنده چنان نمی­کنند. لذا در تعبیرات به طعنه زخم زبان و یا نیش زبان هم می­گویند.

از نظر اسلام طعنه، عملی نکوهیده و به شدت مورد مذمت اولیاء دین قرار دارد. امیرالمؤمنین علیه­السلام فرمودند: إِیَّاکَ أَنْ تَکُونَ عَلَى النَّاسِ طَاعِناً وَ لِنَفْسِکَ مُدَاهِناً. بپرهیز از این که بر مردم طعنه زننده باشی و براى نفس خودت سهل انگار (بی تفاوت). این رفتار زشت به گونه­ای است که مرتکب آن مورد غضب الهی قرار دارد؛ و می­دانید اگر خدای تعالی به کسی غضب کند، یعنی نظر رحمتش را از او برداشته است. رسول خدا صلی­الله­علیه­وآله فرمودند: خداوند از میان بندگانش لعن کننده، دشنام دهنده، زخم زبان زننده را دشمن می­دارد.

طعنه نشانه ی منافق

اگر خواستید با نشانه­ های منافقان و نفاق آشنا شوید، بدانید که یکی از علامت­ها همین زبان به طعنه داشتن است. علی علیه­السلام فرمودند: الْمُنَافِقُ لِنَفْسِهِ مُدَاهِنٌ وَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ. منافق برای خودش آسان می­گیرد اما به دیگران طعنه می­زند. طعن عملی شیطانی است؛ یعنی یکی از ابزارآلات شیطان است. ببینید من آرام آرام با توجه به بیانات ائمه معصومین دارم این عمل زشت را شفاف می‌کنم که اگر کسی به او مبتلاست ببیند که چگونه است.

امام صادق علیه­السلام فرمودند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ الْمُؤْمِنِینَ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ وَ جَلَالِ کَرَامَتِهِ خدای تعالی مومن را از نور عظمتش و جلال کرامتش آفرید فَمَنْ طَعَنَ عَلَیْهِمْ أَوْ رَدَّ عَلَیْهِمْ قَوْلَهُمْ فَقَدْ رَدَّ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ وَ لَیْسَ مِنَ اللَّهِ فِی شَیْ‏ءٍ کسی که مؤمنی را رد کند و بر مؤمنی طعنه بزند کأنّ خدای تعالی را در عرش رد کرده است و از طرف خدا تحت هیچ سرپرستی قرار نمی­گیرد إِنَّمَا هُوَ شِرْکُ الشَّیْطَان‏ و در ادامه می‌گوید که شرک شیطان است. اینها گناهان کمی نیست.

ما اگر بفهمیم که با حرف زدن­هایمان چه گرفتاری­های عظیم آخرتی برای خود درست می­کنیم آن وقت می­فهمیم که چرا اینقدر سفارش به سکوت کرده­اند. چرا اولیای خدا و علمای ربانی بیشتر اوقات را به سکوت طی می‌کردند. شما اگر محضر علامه طباطبایی می‌رسیدید ایشان سرش پایین بود و سکوت می‌کرد تا سؤال نمی‌کردید جواب نمی‌داد. ما مکرر در مکرر خدمت آیت‌الله‌العظمی بهجت رضوان خدا بر او باد در درس و غیر درس بودیم تا شاگردان جمع شوند ایشان مشغول ذکر بود ساکت بود و مشغول خودش بود. اگر کسی سؤال می‌کرد جواب می‌داد. حضرت امام رضوان‌الله علیه بزرگان و علمای ربانی را ببینید ساکت هستند.

از طرف دیگر همین روایات را که دقت کنیم عظمت مؤمن فهمیده می‌شود. می‌فرماید که مومن را از نور عظمتش خلق کرد؛ یعنی مومن از نور عظمت الهی خلق شده است. چنین جایگاهی دارد. بزرگ داشت مومن را هم می­فهمیم که خداوند تعالی چقدر به رعایت حال اهل ایمان اهمیت داده است. حالا تو دهانت را باز می­کنی هرچه دلت می­خواهد دانسته و ندانسته می­گوئی و آبروی ذره ذره جمع شده­ی او را در بیاناتت و در فضای مجازی در نوشته­ها و هرجا که بتوانی می­بری و زخم به صورت او میکشی بعد می­خواهی بلا هم نیاید.

مبارزه با خدا

در روایت دارد که اگر شما به مومن اهانت کنید خدا را به مبارزه طلبیده اید. همین مطلب را در بعض از روایات داریم کسی­که اهل ایمان را به خاطر ایمانشان و حق­گویشان مورد طعنه قرار دهد قطعاً به نزاع با خدا برخواسته است. باید خیلی مواظب حرف­هایمان باشیم. زخمی که یک حرف به شخصی می­زند گاهی چنان عمیق است که به این زودی­ها خوب نمی­شود و گاهی اگر خوب شود هم جایش می­ماند. گوشت اضافه هم می‌آورد. مگر حرف زدن واجب است که عده­ای دائم حرف می­زنند. خودمان را عادت بدهیم به سکوت. مگر جائی که باید حرف زد و از حق دفاع کرد و در برابر خلاف و ظلم ایستاد و امثال ذلک.

طعنه به دین

و از همه­ ی این­ها بدتر وقتی است که کسی مبتلا به نیش زدن به دین و زخم زبان به احکام شریعت باشد. دیده‌اید بعضی‌ها به احکام الهی به احکام اسلامی، به امربه‌معروف، به نهی از منکر، نماز و روزه، تولی، به قرآن خواندن، عبادت کردن، به اینها زخم زبان می‌زنند. بیماری این شخص بسیار بد خیم است تا جائی­که اگر فوراً درمان نکند مبتلا به کفر می­شود.

امام صادق­علیه­السلام فرمودند: مَنْ طَعَنَ فِی دِینِکُمْ هَذَا فَقَدْ کَفَرَ قَالَ اللَّهُ «وَ طَعَنُوا فی‏ دینِکُمْ (در دین شما زخم زبان می­زنند) فَقاتِلُوا أَئِمَّهَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ یَنْتَهُونَ» توبه/۱۲٫ کسانی که طعنه می‌زنند مستوجب مرگ هستند. این مقدار در معنای طعنه و بیان روایاتی که در مذمت آن آمده بس باشد تا در نوبت بعد با قید حیات، ریشه و پی­آمد و درمان را عرض کنم. ان­شاءالله خداوند تعالی توفیق این را به همه ما عنایت کند که بتوانیم زبانمان را در همه حال حفظ کنیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ *

والعصر* ان الانسان لفی خسر* الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر*

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

شناخت نفس

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات، نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. هرچه شناخت انسان از خدای تعالی بیشتر باشد و معرفت بیشتری کسب کند، حریم انسان بیشتر شده بر تقوایش افزوده می­شود. سیر آفاقی و انفسی در این مسیر بسیار کار ساز است. برای شناخت بیشتر یکی از راه­ها توجه به خود است. «من عرف نفسه» اگر خوب ببینیم موحد خواهیم شد. لذا اهل بیت خیلی به این نکته برای رسیدن به توحید تاکید دارند.

دقت در ظرافت­های آفرینشی که خداوند در خود انسان بکار برده فوق­العاده است. شما به خودتان یک نگاهی بکنید به اعضا و جوارح تان که این موجود از چه چیزی تشکیل شده است. دست و پا و گوش و قلب و عروق همین اندامی که داریم به اینها توجه کنید. علی علیه­السلام در حکمت هفتم نهج­البلاغه فرمودند: اعْجَبُوا لِهَذَا الْإِنْسَانِ یَنْظُرُ بِشَحْمٍ وَ یَتَکَلَّمُ بِلَحْمٍ وَ یَسْمَعُ بِعَظْمٍ وَ یَتَنَفَّسُ مِنْ خَرْمٍ. «در مورد این انسان در شگفت باشید که به وسیله پی و چربی [چشم‏] مى‏بیند چون کره چشم از چربی تشکیل شده است و شوری آب چشم به خاطر این است که چربی در نمک می‌ماند؛ و با گوشتى [زبان‏] سخن مى‏گوید و به وسیله استخوانى [گوش‏] مى‏شنود، سه استخوان در گوش است که با آن می‌شنود و از شکافى نفس مى‏کشد که منظور بینی است».

امام علیه­السلام به چهار عضو و ابزار اساسی که بیشتر امور حیاتی ما توسط آنها انجام می­شود و در عین حال ناچیز به نظر می­رسند توجه داده­اند. ابزار دیدن، سخن گفتن، شنیدن، نفس کشیدن. اگر انسان با عبرت در این­ها و عملکرد هر کدام دقت کند، به حکیم بودن خداوند پی برده معرفتش بیشتر و محبتش قوی­تر خواهد شد و در نتیجه به توحید کاملتری خواهد رسید. عمده این است که انسان به تمام مسائل پیرامونی خود به دید عبرت بنگرد. خداوند به همه ما چشم عبرت بین داده تقوای ما را زیاد بگرداند.

ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها)

امروز اول ماه جمادی­الاولی است صدقه و توجه اول ماه را فراموش نکنید. ۵ جمادی ­الاولی سال ۵ قمری ولادت دختر بزرگ علی­بن­ابیطالب، کامله، فاضله، ولیه الله العظمی، شریکه الحسین، عقیلۀ بنی هاشم، صدیقه صغری، زینب کبری (سلام­الله علیها) ست، در مدینه؛ که مکنی به ام کلثوم هستند. کنیه دیگر ام الحسن هم گفته­اند. حضرت باعبدالله بن جعفر پسرعمویش و فرزند جعفر بن ابیطالب ازدواج نمود. شیعه و سنی از او به احترام و بزرگی یاد می­کنند.

شخصیت بزرگواری که همه فضائل بلند اخلاقی و معرفتی را در خود جمع کرده بود؛ و همچون مادر گرامی­اش عفیف و چون جده­اش خدیجه کبری رفعت مقام داشت؛ و نظیر علی­بن­ابیطالب بود در فصاحت و بلاغت. کسی که آثار کربلا را شجاعانه و با بصیرت تمام حفظ و به دیگران منتقل کرد. او از عالمان و محدثان و راویان اخبار اهل بیت شمرده می­شود. ابن حجر در الاصابه می‌نویسد: بانوی خردمند زینب همان کسی است که در باب مدینه العلم درس خواند. میخواهد بگوید نزد علی بن ابی طالب درس خواند. انا مدینه العلم و علی بابها.

وقتی در مجلس یزید با خطبه آتشین خود غوغا برپا کرد یزید درباره اش گفت اینان خاندانی هستند که فصاحت و دانش و معرفت را از پیامبر به ارث برده اند و آن را با شیر مادر نوشیده اند. امام سجاد علیه السلام که خودش حجت خداست بعد از خطبه کوبنده عمه بزرگوارشان در کوفه به علم لدنی او اشاره میکند و درباره اش فرمود: أنتِ بِحَمدِ اللّهِ‏ عالِمَهٌ غَیرُ مُعَلَّمَهٍ (نزد کسى تعلیم ندیدى)، فَهِمَهٌ غَیرُ مُفهَّمَهٍ. (دانایى هستى که نزد کسى نیاموختی). شاید بتوان از همین بیان امام سجاد علیه السلام به نوعی از عصمت حضرت هم شهادت داد.

زینب کبری بر اثر عبادت و بندگی خدا به مقام ولایت تکوینی رسید؛ که شنیدید روایت شده که آن حضرت وقتی که خواستند سخنرانی خودشان را در کوفه انجام بدهند یک اشاره کردند همه ساکت شدند حتی زنگهای حیوانات که به گردنشان بود از صدا افتاد. این تصرف تکوینی در عالم کردن است. در عظمت وجودی آن بانوی گرامی همین بس که به او عقیله بنی­هاشم می­گویند؛ و به تعبیر استاد بزرگوار ما زینب کبری هم عاقل است و هم عقیل است و هم عقیله.

همه باید این­گونه باشند، بکوشند اول عاقل باشند؛ عاقل اسم فاعل است. بعد باید عقیل شد که صفت مشبهه است که دلالت بر ثبات میکند به ماندگاری این صفت در ما. بعد عقیله باید شد. «ه» که آخرش هست تای تانیث نیست. کثرت مبالغه است؛ یعنی هم امیرالمومنین عقیله است هم زینب کبری عقیله است؛ بنابراین لازم است ابعاد وجودی این شخصیت کم نظیر و کلمات و بیانات او بررسی شود به خصوص برای بانوان بیان شود.

روز پرستار

روز ولادت این اسوه صبر و استقامت را که از دین و اهداف بلند اسلامی که در برهه­ای دچار ضعف و بیماری شد به نحو احسن پرستاری کرد را روز پرستار نامیدند؛ که این روز را به همه عزیزانِ پرتلاش بی توقع، از روی صدق و صفا رنج بیماران را تحمل می­کنند خدا قوت و خسته نباشید عرض می­کنم و امیدوارم بعضی مشکلات صنفی که دارند به زودی برداشته شود. خوب است عرض کنم سازمان نظام پزشکی و دستگاههای مسئول و دادستان محترم دقت بیشتری در امور بیمارستانها و مراکز درمانی داشته باشند. گاهی خبرهایی به گوش میرسد که لازم است سریعا مشکلی اگر وجود دارد برطرف شود.

جایگاه بلند و پرارزشی دارند پرستاران که رسول خدا فرمودند: هر کس یک شبانه روز از بیماری پرستاری کند، خداوند او را با ابراهیم خلیل محشور می کند. بعضی‌ها در خانه‌شان بیمار دارند یکی دو هفته که می‌گذرد می‌گوید دعایی ندارید بخوانیم بنده خدا راحت شود. طلب مرگ می‌کنند. یک نعمت است باید مواظب بود و نگهداری کرد. یک شبانه‌روز چنین ثوابی دارد و در بیانی دیگر فرمودند: کسى‏که در رفع حاجت مریض تلاش کند گناهان او فرو مى‏ریزد؛ خواه حاجت او را برآورد و خواه از عهده آن برنیاید؛ و توجه دارید که پرستاری فقط در بیماری­های جسمی نیست. بلکه پرستاری در بیماری­های روحی کار سخت­تر و البته پرثوابی است؛ که اطرافیان نسبت به هم می­توانند انجام دهند.

تسلیت به داغداران سانچی

حادثه تلخ تصادم یا تصادف کشتی نفتکش و جان باختن ۳۲ نفر خدمه کشتی که به تعبیر رهبری از افتخار بزرگ انجام وظیفه و خدمت به کشور برخوردار بودند را مجدداً به ملت و خانواده­های آنان تسلیت عرض می­کنیم و از خدای تعالی برای بازماندگان صبر و اجر طلب می­کنیم. آنچه لازم است اینجا تذکر بدهم این است که می­بینید که دشمنان ما و بوق­های تبلیغاتی آنان چگونه از هر اتفاقی سعی می­کنند بر علیه نظام و اسلام استفاده کنند. قطعاً خواسته مردم و خانواده­­های مصیبت دیده بررسی دقیق علل حادثه و بدست آمدن قصور و تقصیرهای احتمالی و برخورد قاطع با متخلفین است؛ و البته در فضائی آرام، توسط دستگاه­های مربوطه و از مسیر قانونی باید انجام شود؛ و اجازه سوء استفاده به کسی داده نشود.

 

لزوم توجه به فلسطین

یکی از جلسات مهم رهبری که مطالب مهم و راهبردی برای جهان اسلام در آن مطرح شد که خوب است ما هم در داخل به آن تذکرات توجه کرده و بکار ببندیم، دیداربا میهمانان سیزدهمین اجلاس بین‏المجالس اسلامى بود. در این جلسه پر بار بر مسائلی من­جمله امکان شکست استکباردرجنگ نرم، همان­طور که در جنگ سخت با شکست مواجه شد و اعتراف هم کرد. تاکید کردند بر لزوم توجه همه مسلمین به مسأله فلسطین و جنبه‏هاى مختلف آن.

‏یک بیانیه حضرت امام رضوان‌الله علیه دارند که فرمودند: جاى تردید نیست که وظیفه یک نفر مسلمانى که در دورترین نقطه‏هاى جهان به‏سر مى‏برد، همان وظیفه‏اى است که خلق مسلمان فلسطینِ امروز به آن مسؤول است، مسلمانان به‏مثابه دست واحدند و همه در مسؤولیت عمومى یکسانند. این را امام سالیان قبل فرمودند و رهبری دفاع از فلسطین را وظیفه همه دانستند و تأکید کردند: نباید تصور شود که مقابله با رژیم صهیونیستى فایده‏اى ندارد بلکه به اذن ولطف خداوند، مجاهدت ‏ها در مقابل رژیم صهیونیستى به نتیجه خواهد رسید.

غزه خط مقدم است

کما اینکه همه ما دیدیم پیروزی حزب الله لبنان بر صهیونیست­ها را در جنگ ۳۳ روزه؛ و اتفاقاً امروز ۲۹ دی ماه روز غزه است. غزه خط مقدم مقابله با اسرائیل است و از نظر جغرافیائی هم نزدیکترین منطقه است که می­شود به صهیونیست­ها ضربه زد. لذا این نقطه­ی حساس و با اهمیتی است که چند سال قبل هم آقا فرمودند باید مردم غزه همه مسلح شوند. اگر رژیم صهیونیستى بتواند کنترل نوار غزه را که به دست حماس است بدست بگیرد برای او پیروزی بزرگی است؛ و می­بینید که چگونه تمام تلاش خود را براى حذف گروه‏هاى مقاومت فلسطینی درغزه به‏کار می­گیرد. لذا جنگ ۲۲ روزه را راه انداخت در این جنگ رژیم صهیونیستى با تمام توان و نیروهایش و با حمایت آمریکا سعی درحذف کامل حماس داشت.

اما نیروهاى مقاومتِ جنبشِ کوچکِ حماس توانست ۲۲ روز در مقابل نیروها و ارتش مجهز رژیم‏صهیونیستى مقاومت کند و رؤیاى شکست‏ناپذیرى اسرائیل را درهم بشکند. این مقاومت نشان داد که قدرت ایمان در مقابل تجهیزات نظامى همیشه پیروز است. آقا فرمودند: جهان اسلام نباید بگذارد که جنایات صهیونیست‏هاى تحت حمایت آمریکا علیه مسلمانان فراموش و یا کم‏رنگ شود. موضوع فلسطین از مسائل مهمى است که مایه‏ى وحدت جهان اسلام و تأکید بر آن موجب پیروزى امت خواهد شد.

بعد شما می‌بینید که اتفاقاً همین مورد نظر است مثلاً یک کشوری مثل ایران دارد حمایت می‌کند آنها سعی می‌کنند و تلاش می‌کنند که توسط ایادی خودشان در داخل کشور شعار دفاع از مردم فلسطین و این آرمان انقلاب اسلامی را از مردم بگیرند و مردم آرام آرام اسرائیل را فراموش کنند. ما نمازگزاران برای اینکه حرارت و حلاوت مبارزه با اسرائیل خبیث تا محو این مجسمه پلیدی از یادمان نرود دعای هر جمعه­ی ما مرگ بر اسرائیل است.

دستاورد برجام چست؟

آقا در ادامه بیاناتشان تاکید کردند که دروغ­های آمریکا در باره حقوق بشر و مبارزه با تروریسم بیان شود. خوب همین غوغائی که دوباره برای ماندن در سوریه راه اندختن را رصد کنید و یا مسائلی که مربوط به خود ماست مثل برجام. رئیس جمهور آمریکا با اینکه مکرر از بدی برجام می­گوید و آن را یکی از اشتباهات بزرگ دیپلماسی آمریکا می­داند و دائماً سعی می­کنند با شرارت مذاکرات را خراب کنند اما چون منافع فراوان استراتژیکی برای او و اسرائیل خبیث دارد باز تحریم­ها را بر علیه ایران تعلیق کرد و از برجام خارج نشد.

اما به نفع صهیونیست­ها تحریم­ های چند جانبه ضد ایرانی جدیدی وضع کرد و طبق بیانیه­ای که دادند ۱۴ شخصیت و نهاد را مثل رئیس دستگاه قضائی، به لیست تحریم اضافه کردند. اگرچه دوستان در داخل ادعا می­کنند که برجام الی یوم القیامه دستاورد دارد اما روشن نمی­کنند که این دستاوردها چیست و برای کی این فوائد را دارد. مهم‌ترین دستاوردش باید برداشته شدن تحریم‌ها می‌بود که بلافاصله باید برداشته می‌شد دو سال است که خبری نیست.

البته ما هر چه که داشتیم همان اول دادیم حسن نیت خودمان را نشان دادیم. همه داشته‌ها را از بین بردیم اما دشمن دشمن است. زمان قاضی خوبی است که بحث زیاد است و گفته­ایم و فعلاً بماند. اما آنجه عرض کنیم این است که آمریکا این را بدان اگر تمام مردم ایران را تحریم کنی و از همه توان خود برای به زانو درآوردن مردم استفاده کنی از این مردم چیزی جز مرگ بر آمریکا نخواهی شنید.

تلاش برای تغییر نظام

آنچه سیاستمداران آمریکائی دنبال آن هستند تغییر نظام در ایران است دائماً به بیانات مختلف از آن سخن می­گویند و بوق­های وابسته هم تکرار می­کنند. وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه کمیته خارجى کنگره رسماً اعلام کرد که سیاست ایالات متحده مهیا کردن شرایطى است که به‏ گذارِ قدرت در حاکمیت ایران منجر شود یعنی نظام تغییر کند. قبلاً به این صراحت هم نمی­گفتند البته حمله نظامی که برای آنان هزینه­های سنگین خواهد داشت و وارد نمی­شوند اما فکر می­کنند از راه نفوذ و استحاله فرهنگی و امثال ذالک راه برای آنان باز است. تلاش می­کنند عده­ای را در داخل و خارج همراه کنند تا بهتر به اهدافشان برسند.

آنچه امروز دنبال می­کنند جنگ نرم است. نظام جهانى سلطه، با استفاده از سرویس­های اطلاعاتی و جاسوسی­ و همه امکاناتش در بخش­های مختلف فیلم و کتاب و امثال ذالک متصدى اجراى این جنگ است؛ که بیشترین بهره را در این زمان از فضای مجازی می­برند. بوسیله فضای مجازی قصد استحاله ارزش­ها دینی و اخلاقی و باورهای اعتقادی و روحیه انقلابی را دارند.

در این فضا به راحتی به افراد فحاشی می­کنند و شخصیت­های مختلف را تخریب می­کنند و دین و اخلاق را به سخره می­گیرند و عفت عمومی را لکه دار می­کنند. مرزهای اخلاق و حریم خانواده را از بین می­برند. جرائم اقتصادی و مالی مرتکب می­شوند و مدیریت دو سوم این فضای مسموم در کشور بدست بیگانگان است و ما کنترلی روی آن نداریم و خودشان مکرر اعلام کرده­اند که قصد تغییر فرهنگ و سبک زندگی جامعه ایرانی را دارند.

آزادی اطلاعات

با این حال اگر حمل به صحت کنیم و نگوئیم خیانت و توطئه است، می­گوئیم برخى جریانات داخلى، با تجاهل و یا خود را به غفلت زدن از کنار این خطر جدى به بهانه «جریان آزاد اطلاعات» مى‏گذرند؛ و این در حالی است که در کشورهای دیگر کاملاً این فضا کنترل می­شود؛ و قوانین و مقرارتی را در این باره وضع کرده­اند که با احساس به خطر افتادن امنیتشان فضا را کنترل و حتى مسدود می­کنند. آزاد نیستند در روسیه آزاد نیستند در آمریکا آزاد نیستند.

نباید به این موضوع با خوش خیالی برخورد کرد از بین بردن آسیب­های فضای مجازی و استفاده درست از فرصت فضای مجازی با بالا بردن سواد رسانه­ای آحاد جامعه و نظارت بر فضا و بومی سازی فضا بسیار کارگشا خواهد بود. لازم است شورای عالی فضای مجازی سیاست­هائی را اعلام کند و مجلس محترم با سرعت بیشتر وضع قوانین لازم را داشته باشد و دستگاه قضا هم تلاش در مهار آسیب­ها داشته باشد.

وجوب حرکت علمی

نکته دیگری که رهبری تاکید داشتند وجوب حرکت علمى میان مسلمین براى مقابله با دشمنى‏هاى غرب‏ بود. خود ایشان همیشه جزء مدافعان اصلی حرکت علمى کشور بودند و با تاکید ایشان جنبش تولید علم و نوآوری جان گرفت و آثار آن را هم دائماً تذکر داده­اند. لذا همین توصیه را به امت اسلامی دارند که پیشرفت علمی از نیازهای دنیای اسلام است. تذکر مهمی است البته در کشور ما یک مدتی است که کند شده است باید سرعتش بیشتر شود و این یکی از اساسی‌ترین امور است که نظام ما باید به او به جد بپردازد.

اشتغال در استان

جلسه­ای با استاندار محترم داشتیم خبرهای خوبی از اشتغال و حرکت­های رو به جلوی استان داشتند که جا دارد بنده به ایشان و همکارانشان خداقوت گفته امیدواریم ان­اشاءالله خود ایشان در یک کنفراس خبری موفقیت­ها را برای مردم اعلام کنند. خبرهای خوبی بود روندی هم که دارد پیش می‌رود ان‌شاءالله امیدواریم که یک هیجان قوی‌تر و بیشتری در استان واقع شود ان‌شاءالله و آثاری را برای خانواده‌ها داشته باشد.

کتابخوانی وقف در گردش

مسئله آخری که می‌خواستم تذکر بدهم که هرچند وقت یک بار تذکر می‌دهند لازم است دوستان با کتاب و کتاب‌خوانی و داشتن کتاب انس داشته باشند. یکی از آن چیزهایی که به معرفت شما افزوده می‌کند و دید شما را بیشتر خواهد کرد و بصیرت شما را افزون می‌کند و باعث تعالی روح شما است بحث کتاب است. از کتاب غفلت نداشته باشید. مقید باشید روزی نیم ساعت ۲۰ دقیقه کتاب‌های مختلف راجع به مسائل مختلف، کتاب‌های توحیدی، اخلاقی، معرفتی، بصیرتی، موضوعات مختلف.

انسان اگر موحد شود بصیر هم هست. انسان اگر تقوا داشته باشد راهی برای گریز از مشکلات جامعه با مشکلاتی که برایش پیش می‌آید برایش هست. این را توجه داشته باشید. لازم نیست آدم برود علوم سیاسی بخواند تا مثلاً سیاست‌مدار شود. موحد شوید خدای تعالی مسیر را برای شما باز خواهد کرد و لذا اهل مطالعه باشید. وقف در گردشی را هم که در مصلی راه‌اندازی کردیم دوستان توجه داشته باشید. کتاب‌هایشان را بیاورند دوستان از اینجا کتاب ببرند و بخوانند دوباره به اینجا برگردانند. کتاب را وقف در گردش کردیم یک ثمرات عالی هم ان‌شاءالله خواهد داشت.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.