خطبه/

مشروح خطبه های ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۶/۱۰
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. موضوعات مختلف راجع به خطاهای زبان را تا الان مطرح کردیم. مسئله تهمت و بهتان، استهزا، سخن چینی، دروغ، ناسزاگویی، لعن و نفرین را مطرح کردیم و به موضوعاتی که داشت اشاره کردیم.

یکی دیگر از آلودگی‌های زبان که آثار اجتماعی دارد، وحدت اجتماعی را از بین می‌برد، برادری ها را خراب می‌کند، روابط را از بین می‌برد، مسئله جنگ لفظی است. گاهی به صورت مراء، گاهی به‌صورت جدال و گاهی به صورت خصومت خودش را نشان می‌دهد. این سه با هم فرق دارد؛ یعنی مراء و جدال و خصومت با هم فرق دارد. بعضی وقت‌ها به همه آنها کسی مبتلا است. بعضی وقت‌ها به دوتای آن مبتلاست. بعضی وقت‌ها به یکی مبتلاست. این جلسه درباره خصومت عرض می‌کنیم.

این صفت بسیار بد است. کینه و نفاق را در افراد زیاد می‌کند. اشکال مختلفی هم دارد؛ یعنی خصومت که همان مشاجره لفظی است با افراد گاهی برای گرفتن مالی که در تصرف دیگری است صورت می‌گیرد. مقداری از مال من در اختیار شماست نمی‌پردازی به مشاجره ختم می‌شود. گاهی برای احقاق حقی از حقوق دیگران که به ناحق تصرف کردند مشاجره صورت می‌گیرد. گاهی برای اثبات عقیده و یک حقی اثبات یک عقیده و یک اعتقادی این مشاجره صورت می‌گیرد.

علمای اخلاق برای خصومت اقسامی را شمارش کردند. مثلاً گاهی شخصی می‌داند که حق با او نیست بااین‌حال شیطان بر او غلبه می‌کند برای به دست آوردن آن چیزی که ادعا می‌کند دست به یقه می‌شود و مشاجره لفظی می‌کند. این خصومت‌ها البته ریشه‌های مختلفی دارد. گاهی منشأ تشفی خاطر است. خوار کردن و کوچک کردن شخص مقابل است. قصدش استیفای حقش نیست بیشتر می‌خواهد طرف مقابل را ذلیل کند خوار کند. جلوی دیگران شروع می‌کند به او پرخاشگری کردن. شیطان چنان در خانه دل این شخص حاضر شده است که به هر وسیله‌ای تلاش می‌کند که شخص مقابل را از بین ببرد و خوارش کند.

گاهی حسادت به موقعیت فردی و اجتماعی شخص باعث می‌شود که با او به خصومت بپردازد. ریشه خصومت حسد است. برای آرام کردن آتش حسد خصومت میکند. گاهی با مشاجره قصد دارد از اموال، عقاید و حقوق خودش حفاظت کند. بحثش گرفتن نیست اینها را دارد و در اختیار خودش است. برای حفاظت از آنها مشاجره می‌کند. با اینکه می‌تواند از راه دیگری به این اهداف برسد اما دست به خصومت می‌زند. چه بهتر این است که انسان وارد این مرحله نشود. اگر راه دیگری دارد برای حفظ اموالش و عقایدش با داد و بیداد و مشاجره لفظی و خصومت اقدام به این کار نکند از همان راه‌های مسالمت‌آمیز اقدام کند و آن مسیر را طی کند.

گاهی مواردی هم دیده می‌شود که از غیر مخاصمه انسان به حق خودش نمی‌رسد؛ یعنی اگر واقعاً این حقوق را بخواهد استیفا کند چاره‌ای ندارد جز اینکه داد بیداد کند. مطالبه کند با صدای بلند و پرخاشگری. اینجا اشکالی ندارد و در این مقدار اشکالی ندارد. گاهی هم می‌خواهد دیگری را تادیب کند یعنی برای ادب کردن شخصی. کارش این نیست که دیگران را آزار بدهد و اذیت کند بلکه می‌خواهد تنبیه و تربیت کند و غیر از این مشاجره و خصومت هم راه دیگری وجود ندارد. این مورد که مورد تنبیه و تأدیب است یا آن موردی که راهی ندارد جز اینکه با خصومت به آن روشی که اگر بعدا لازم شد عرض می‌کنم این موارد جزو موارد خصومت ممدوح است.

معلوم می‌شود که خصومت دو قسم است یا مذموم است یا ممدوح است. بعضی از مواردش پذیرفته شده است. بعضی از مواردش پذیرفته شده نیست. هر دو هم از روایات به دست می‌آید و در مجامع ما هست. در حقیقت آن مخاصمه ممدوح آن جایی است که عقل می‌گوید تو دفع ظلم کن و به حق خودت برس؛ اما اگر برای دفع ظلم و رسیدن به حق چاره‌ای نداری جز اینکه مشاجره کنی عقل می‌گوید که این کار ممدوح است و عیبی ندارد. دین هم اجازه می‌دهد وقتی عقل اجازه داد شرع هم اجازه می‌دهد. در غیر این صورت البته مشاجره مذمت شده است.

روایاتی هم داریم رسول‌خدا صلی‌الله علیه واله مثلاً فرمودند: هر کس بدون علم در خصومتی لجاجت ورزد تا زمانی که در آن حال است مورد خشم و غضب الهی است. چرا دست به یقه شدی و داری اینطور داد و بیداد می‌کنی؟ امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند «إیّاکم والخصومه، فإنّها: تُشغِل القلب، وتُورِث النفاق، وتُکسِب الضغائن» سه چیز را حضرت اینجا بیان می‌کند. برحذر باشید از خصومت. بپرهیزید از خصومت. چون خصومت دل را مشغول می‌کند. نفاق را محکم می‌کند. کینه را جایگزین می‌کند. کینه به بار می‌آورد. خصومت سه کار می‌کند خصومت کینه و دشمنی ایجاد می‌کند.

خیلی روشن است دعوا با دیگران رابطه‌های دوستی را خراب می‌کند. به دشمنی کشیده می‌شود و اگر خدای نکرده مشاجره در امور دینی باشد که دین را از بین می‌برد. اعمال را باطل می‌کند. مولانا باقر علیه‌السلام فرمودند «الخصومه تمحق الدین» مشاجره دین را از بین میبرد نابود می‌کند «الخصومه تحبط العمل» خصومت اعمال را باطل می‌کند. نماز و روزه شما را با یک دعوا که با کسی می‌کنید بی‌جهت از بین خواهد برد.

مولایمان امام رضا علیه‌السلام فرمودندک خصومت انجام دهنده خود را خوار می‌کند. شخصی که متخاصم است در بین مردم خوار می‌شود و فرمود: چه بسا سخنی بگوید که به واسطه آن سخن آمرزیده نشود. در دعوا یک وقت یک چیزی می‌گوید در مقام بیان یک حرفی می‌زند که آن حرف باعث می‌شود اعمالش باطل شود و بعد هم آمرزیده نشود. وقتی شخصی با دیگری مبتلا به جنگ لفظی می‌شود دلش مشغول می‌شود آرامش خودش را از دست می‌دهد و مضطرب می‌شود. این شخص دائماً نقشه می‌کشد که دیگری را چطور خوار کند.

امام باقر علیه‌السلام فرمودند: خصومت شک را بر جای می‌گذارد؛ یعنی باعث شک و شبهه در آدم می شود. همان طور که مولای ما امیرالمومنین فرمودند: اگر خصومت برای موردی باشد که ناحق است خودبه‌خود نفاق ایجاد می‌کند؛ یعنی خصومت باعث نفاق می‌شود. چون اصرار می‌کند به حقی که خودش می‌داند موردش نیست به آن حق برسد برای رسیدن به حق باطل نقشه می‌کشد و می‌داند نقشه‌هایی که می‌کشد آن چیزی که باید باشد نیست یعنی درونش با بیرونش دوتا خواهد شد. این شخص منافق است.

یکی از نتایج خصومت این است که شخص سفیه و سبک مغز می‌شود و چیزی از حق گیرش نمی‌آید. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند «المخاصمه تبدی سفه الرّجل و لا تزید فی حقّه» هم آدم نادانی می‌شود هم چیزی گیرش نمی‌آید. نادانی شخص خودش را نشان می‌دهد؛ و این را بدانید اگر کسی مبتلای به این بیماری باشد به بیماری خصومت و لجاجت لفظی باشد نجات پیدا نمی‌کند مگر این که در آثار و پلیدی و بدی این صفت خوب دقت کند. آیات و روایات را ببیند. آیاتی هم داریم در این رابطه آن‌ها را مطالعه کند و ببیند و تفکر در موجبات این صفت پلید داشته باشد تا در درونش حالت تنفر ایجاد شود.

از نظر عملی هم‌ زبان خودش را عادت بدهد به کلام خوب. خوب حرف بزند. طیب حرف بزند. با دیگران با ادب صحبت کند. مؤدبانه سخن بگوید. تا آنجایی که می‌بیند احتمال دارد که برسد به جایی که به خصومت می‌رسد خودش فاصله بگیرد. با کلام زیبا و متین سخن بگوید. سدید سخن بگوید. البته مواظب باشد که در سخن گفتن با دیگران مبتلا به تملق و چاپلوسی هم نشود. کلام شیرین و با ادب داشتن ایجاد مودت می‌کند. دوستی‌ها را محکم می‌کند. روابط اجتماعی را محکم می‌کند. برادری ها را تقویت می‌کند. وحدت اجتماعی ایجاد می‌کند.

این را بدانید که خود زبان خوش داشتن صدقه است. بعضی‌ها زبانشان تا می‌نشینی و بلند می‌شوی دوتا به آدم می‌گویند. بعضی‌ها لین و لطیف هستند. آدم احساس آرامش در کنار آنها می‌کند. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند: کلام طیب و گفتار طیب و پاکیزه صدقه است. این را یاد بگیریم که چگونه سخن بگوییم. خدای تعالی به همه ما توفیق بدهد که وظایفمان را خوب یاد بگیریم و در انجام او عامل باشیم ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. روش متقین در زندگی‌شان این‌گونه بود و این‌گونه است که سعی می‌کنند از قرآن و عترت بهره بگیرند و با این دو چراغ فروزان مسیر زندگی خودشان را ترسیم کنند و ادامه بدهند تا به منزل مقصود برسند.

بیانی را امام صادق علیه‌السلام از پدران بزرگوار خودش نقل می‌کند «أوحی اللَّه تعالی إلی موسی علیه السّلام» خدای تعالی به حضرت موسی علیه‌السلام وحی فرستاد «یا موسی لا تفرح بکثره المال» به زیادی مال خوشحال نباش «و لا تدع ذکری علی کلّ حال» یاد و نام من را در هیچ حالی کنار نگذار و فراموش نکن «فإنّ کثره المال تنسی الذّنوب» کسی که مال فراوان دارد خاصیت این مال فراوانش این است که گناهانش از یادش می‌رود. مال در نزد انسان اگر زیاد شد تربیت هم نشده باشد باعث طغیان او می‌شود و او را نابود می‌کند.

گناه که فراموش شد توبه فراموش می‌شود. وقتی که توبه فراموش شد انسان بر اثر گناه شقی می‌شود. انسان شقی قلبش قاسی می‌شود. قلب قاسی اگر واعظ خدا هم باشد در او تأثیر نمی‌گذارد. موعظه دیگر در او اثر نمی‌گذارد. لذا فرمود «فإنّ کثره المال تنسی الذّنوب» گناه که یادت رفت قلبت قاسی می‌شود. اتفاقاً ادامه روایت هم همین را می‌گوید «و إنّ ترک ذکری یقسی القلوب» بعد که یاد من را فراموش کردی به یاد من نبودی قلبت قاسیه می شود. قلب قاسیه هم دیگر موعظه پذیر نیست. خدای تعالی تقوا را در همه ما بیش از پیش بگرداند.

دهم ذی‌الحجه روز عید بزرگ مسلمین عید قربان است. این عید را من به همه شما تبریک عرض می‌کنم. یکی از بزرگ‌ترین اعیاد ما عید قربان است و این روز از جهات مختلف قابل توجه است. از یک بُعدش این است که بالاخره اسلام دین اجتماع است. به اجتماع و وحدت بین آحاد مردم اهمیت فراوانی داده است. لذا یکی از مهم‌ترین عبادات که نماز است دستور داده است که به جماعت بخوانید. آن هم در مسجد؛ یعنی عبادت روزانه را جمعی بخوانید به صورت روزانه. در طول هفته آخر هفته به جمعه بیایید. در طول سال دو اجتماع بزرگ غیر از فج عمیق که حج است دو اجتماع بزرگ دیگر در طول سال داشته باشید.

در این اجتماعات مؤمنین با هم آشنا می‌شوند. آرام‌آرام وحدت اسلامی و بعد قیام همگانی شکل می‌گیرد. این یکی از جلوه‌های قربان است. البته اینکه چرا ما نماز عید قربان را نخواندیم اگر فرصت شد اشاره خواهم کرد. بُعد دیگر او قرب و نزدیکی به خدا است. قربان است. روزی است که انسان با عملی عبادی خودش را به خدا نزدیک می‌کند. هر کاری که عبادی باشد و انسان را به خدا نزدیک کند آن کار قربانی است. قربانی یعنی قرب و نزدیک.

گوسفند را هم که سر می‌برید با این سر بریدن گوسفند شما گوشت او را صدقه می‌دهید و به وسیله صدقه به خدا نزدیک می‌شوید. قربانی که می‌گویند از این باب است. هر کار عبادی که انسان را به خدا نزدیک کند قربان است؛ یعنی نزدیک کننده. امام رضا علیه‌السلام در یک بیانی ‌فرمودند «الصَّلاَهُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِیٍّ» قربانی انسان متقی نماز اوست. انسان با همین نمازی که می‌خواند به خدا نزدیک می‌شود.

یک تعبیری را امیرالمؤمنین دارند شبیه همین است که هم نماز را می‌گویند همه زکات را می‌گویند که قربانی انسان است. زکات هم انسان را به خدا نزدیک می‌کند. هر انفاق مالی که به قصد قربت انجام شود برای خدا صورت بگیرد انسان را به خدای تعالی نزدیک می‌کند. آثار و برکاتی هم دارد؛ اما مهم‌ترین خاصیت او این است که قرب انسان را به خدای تعالی بیشتر می‌کند. شما انفاق مالی می‌کنید فقر از جامعه گرفته می‌شود اما اثر عظیم او این است که خودتان به خدا نزدیک می‌شوید.

یکی از حالت نماز سجده است. نزدیک‌ترین حالت انسان به خدای تعالی در حال سجده است. لذا به تعبیر قرآن کریم سجده مقرب انسان است و انسان را نزدیک می‌کند. طبق بعضی از بیانات و روایات نمازهای مستحبی مقرب انسان و قربانی انسان است «صَلاهُ النَّوافِلِ قُرْبانٌ اِلَی اللّهِ لِکُلِّ مُؤْمِن» نمازهای مستحبی قربانی انسان مؤمن است. انسان را به خدا نزدیک می‌کند. پس ببینید فقط گوسفند کشتن نیست. هر کار عبادی که انجام دهید شما را به خدا نزدیک می‌کند. به قصد قربت قربانی کردن گوسفند و امثال ذلک برای قرب و نزدیک شدن به خدا صورت می‌گیرد.

آن چیزی که در روز قربان در صحرای منا واقع شد سمبل است. نماد ذبح و سر بریدن تمایلات و هواهای نفسانی است. همان طور که حاجی وقتی در آنجا سر خودش را می‌تراشد یعنی خدایا هر چه منیت و خودبینی بود از سرم دور کردم. قبول دستور خداوند برای همه انسان‌ها آسان نیست. بلکه درجاتی دارد. بعضی‌ها حکم خدا را تا جایی می‌پذیرند که برای آنها سختی و مشکلات نداشته باشد. مشکل درست نکند؛ اما یک عده‌ای حاضرند ضرر مالی هم بینند حاضرند ضرر آبرویی هم ببینند اما دین و ارزش‌های دینی آسیب نبیند. عده‌ای حاضر هستند در این راه همه چیز خودشان را بدهند از همه چیزشان دست بکشند. تمام تعلقات خودشان را در راه قرآن و در راه اسلام قربانی کنند.

در یک حدیثی صفت امت اسلامی در تورات این چنین آمده است، قربانی امت‌های قبل یعنی قبل از اسلام ذبح گاو و گوسفند و شتر بود و قربانی این امت جهاد در راه خداست. این حدیث خیلی حدیث قشنگی است. قربانی این امت جهاد در راه خداست. جهاد یعنی آماده هستی که بزرگ‌ترین سرمایه ات که جانت هست را بدهی و به خدا نزدیک بشوی. یک وقت قربانی می‌آوری به پیشگاه خدا یک وقت خودت قربانی هستی. حسین علیه‌السلام خودش قربانی شد. قربانی هم آورد البته.

این روزها شما مفاهیم این کلمات را خوب می‌فهمید. عزیزان جهادگری که برای آبادانی کشور عزیزمان بدون توجه به مسائل مادی بدون نام و نشان و شهرت‌طلبی فقط به قصد خدمت به محرومان و پابرهنگان که از آرمان‌های انقلاب اسلامی است خدمت به محرومان بدون امکانات به مناطق محروم و بعضاً خطرناک و صعب‌العبور سفر کردند تا در گسترده شدن عدالت نقشی داشته باشند عمل اینها قربانی است. عمل این‌ها نزدیک کننده به خداست. چه برسد به اینکه در این راه جان خودشان را هم بدهند. یکی از این دو جهادگر عزیزی که از دنیا رفتند چند روز قبل کرجی است. برادر مخلص و بسیجیمان سید محمد حسینی که خدای تعالی او را با اجدادش محشور کند.

همین جا عرض می‌کنم برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید جهاد کرد. بدون جهاد اقتصادی کار پیش نمی‌رود. لذا استفاده از همه ظرفیت‌های موجود اجتماعی و اقتصادی کاری فوری و الزامی است. به کارگیری جوانان با انگیزه تأثیرگذار پرنشاط در قالب تشکل‌های دانشجویی اردوهای جهادی بسیج سازندگی که هزاران نفر از آنها در طول سال در این مسیر فعالیت دارند اگر هدفمند عمل کنند بسیار بسیار مؤثر خواهد بود. قربانی شدن این جهادگر در این روزها پیام‌های فراوانی را دارد خدای تعالی درجات او را عالی کند صلواتی به روحش بفرستید.

قربانی دیگری را هم این روزها کشور خودمان به خودش دیده است و می‌بیند که موجی از حماسه و معنویت را به جامعه تزریق کرد و حرکتی الهی به وجود آورد که ریشه در اخلاص عمل او دارد. پاسدار رشید اسلام شهید محسن حججی که پیکر مطهر او فردا در تهران تشییع خواهد شد. امت اسلامی با این قربانی‌ها به خدا نزدیک می‌شود. خدای تعالی درجات او را هم متعالی بگرداند.

جا دارد اینجا نکته‌ای را هم عرض کنم در این زمان که دشمن آگاهانه با تمام ترفندهایی که دارد ترفندهای شیطانی با مدیریت زمان و برنامه‌ریزی شده تلاش می‌کند چهره جامعه ما و بخصوص نسل جوان ما را تغییر بدهد غرب‌زده و مادی نشان بدهد آیا نباید هنرمندان و اقشار مختلف هنری به این موضوع بپردازند و از این افراد و فعالیت‌هایی که آنها دارند ایده بگیرند برای تولید آثار هنری؟ حرکت‌های جهادی پر است از درس در زمینه‌های مختلف. سبک زندگی، رفتارهای اجتماعی، رفتارهای فردی، باورها و رفتارها که اینها را می‌شود برای مردم گزارش کرد و باور مردم را تقویت کرد.

می‌بینید که تعدادی از همین مدافعان حرم قبلاً جهادگر بودند. همین شهید حججی جهادگر است. شاید اگر شهید حسینی این جهادگر عزیزمان اگر فرصتی میکرد نوبت بعد با عنوان شهید مدافع حرم وارد کرج می‌شد. ما که نمی‌دانیم. این اردوها تمرین‌های خودسازی و پرورش روح برای این عزیزان داشته است. بعد هم روحشان پر کشید. اینها را باید نشان داد و تقویت کرد. تلاش در این عرصه ارزش بالایی دارد.

۱۵ ذی‌الحجه در سال ۲۱۲ ولادت امام هادی علیه‌السلام بوده است. شرایط زندگی امام هادی در آن دوران استبداد عباسی بسیار سخت بود. ما هر نوبت یک قسمتی از آن را گفتیم. روش حضرت روش تقیه ای بود. امام برای مهیا کردن نیروهای انقلابی و آگاه با یک درایت و هوشمندی دست به مبارزه غیر علنی و غیر مستقیم زدند و یکی از کارهایشان این بود که تلاش می‌کردند مشروعیت دستگاه استبدادی را زیر سؤال ببرند.

البته فضای عمومی جامعه را انسان‌های رفاه‌طلب و بی‌تفاوت نسبت به سرنوشت سیاسی تشکیل داده بود که کار را برای امام با این دسته وسیعی از مردم که با امام همسو نبودند و رفاه زده هم بودند بی‌بندوبار هم شده بودند سخت می‌کرد. لذا ایشان مثل بقیه ائمه گذشته وظیفه خودشان را در حفظ اسلام و گسترش او و مبانی دینی انجام دادند و دست به قیام و تشکیل حکومت نزدند.

دهم شهریور روز تشکیل قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء، آجا و روز درگذشت شهادت گونه حجاج ما در منا و روز بانکداری اسلامی است. من راجع به بانکداری اسلامی نکته‌ای را عرض می‌کنم. روزی که تصویب شد عملیات بانکی بدون ربا باشد. همه می‌دانیم که در اسلام و در قرآن ربا حرام و از گناهان کبیره است. جنگ با خداست. در تعبیر قرآنی ربا ظلم است. ربا که آمد یعنی کار و تولید رفت. بیکاری آمد. چون از پول پول درمی‌آورند. از کار باید پول درآورد نه اینکه از پول پول دربیاید.

اگر می‌خواهیم تولید و اشتغال داشته باشیم اقتصاد رونق داشته باشد باید نظام بانکی اصلاح شود. بعضی از امور که در بانک واقع می‌شود در بعضی از این بانکها از نظر فقه اسلامی کاملاً مردود است و مسلماً حرام است. مسئولین محترم برای احیای کشاورزی احیای صنعت و اقتصاد باید بانک‌ها را اسلامی کنید تا زودتر به مقصد برسید. شدت حرمت ربا را می‌شود از روایاتی که در آن رابطه آمده ببینید. یکی از آنها را برای شما بگویم.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: یک درهم ربا، شما یک درهم را ۱۰۰۰ تومان یا ۱۰۰ تومان بگیرید. جنگ با خداست کسی که ربا می‌خورد، ربا می‌دهد، ربا میگیرد، صورتش را می‌نویسد، شاهد می‌شود، همه اینها یعنی من شمشیر کشیدم که با خدا بجنگم. به خدا می‌گوید می‌آیی با من بجنگی. یک درهم ربا نزد خدا عظیم‌تر است از ۷۰ زنای با محارم در بیت‌الله الحرام.

ارگان‌های انقلابی و ارزشی بیایید یک کار انقلابی کنید و آن این که شماها بانک‌های خودتان را از همه جهت اسلامی کنید. این یکی از بزرگ‌ترین خدماتی است که به نظام اسلامی می‌کنید. ما چند سال قبل در همین تریبون یک پیشنهادی را دادیم فقط یک نفر استقبال کرد. راجع به همین بانکداری اسلامی که گفت من حاضر هستم. ولی چون نمی‌شد باید لااقل ۱۰, ۱۵ نفر می‌بودند ما هم کاری انجام ندادیم. شنیدم هم که آستان قدس کارهایی را در این مسیر شروع کرده است امیدواریم تیم اقتصادی دولت جدید به مسائل اصلی و اولویت‌دار اقتصادی نظیر همین اصلاح نظام بانکی اصلاح ساختار بودجه و ایجاد اشتغال ان‌شاءالله توجه بیشتری داشته باشد.

نکته دیگری را عرض می‌کنم. دیدار سه ساعته رهبر معظم انقلاب با طلاب در سال جدید دربردارنده مطالب مهمی بود از قبیل مسئله هنجارهای انقلاب اسلامی، ایجاد جامعه و دولت اسلامی، نیازمند به مبارزه بودن، حرف‌های نو داشتن، پاسخ‌گویی به سؤالات و پرسش‌ها و امثال ذلک این‌ها مطالب مهمی بود که گفتند. خطاب ایشان با طلاب بود اما مطالبی که بیان شد قسمتی از آن مربوط به همه دغدغه مندان نظام اسلامی است. همه باید بدانیم که دشمن قسم خورده ای داریم که نباید در مقابل او چرت زد. باید قیام و اقدام داشت؛ یعنی تا وقتی دشمن هست و دشمنی می‌کند مبارزه هست ولو شکل دشمنی و شکل مبارزه عوض شود.

این بیان رهبری که فرمودند اگر کسی بگوید انقلاب تمام شد این خیانت به انقلاب است؛ یعنی این شخص می‌خواهد بگوید که دشمنی تمام شده است. کسی که می‌گوید انقلاب تمام شد یعنی دشمنی‌ها تمام شده است. دیگر کسی با ما دشمنی ندارد. گوینده این حرف دندان‌های تیز دشمن و چنگال‌های خونین گرگهایی که بعضا لباس میش پوشیدند را نمی‌بیند. باید دائماً آماده بود. امت امام زمان باید همیشه آماده باشد. البته حفظ هم همیشه احتیاج به مبارزه دارد. باید اهل مبارزه بود. اینها موریانه صفت رخنه می‌کنند و پایه‌های باور و اعتقادی آحاد جامعه را از بین می‌برند و سست می‌کنند.

در این زمان اگر کسی دل به انقلاب دارد هرگز در مقابل یاوه گویی کسانی که می‌گویند انقلابیگری تمام شده ساکت نمی‌نشینند. قشر فرهیخته جامعه اعم از روحانیون و دانشجویان امروز باید نهضت روشنگری راه بیندازند. بر هنجارهای انقلاب تأکید کنند و آنها را تکرار کنند. اجازه ندهند کسانی که قصد دارند اهداف انقلاب به حاشیه برود موفق شوند. این مبارزه امروز برای انقلاب است. البته باید به بعضی از دستگاه‌ها که متأسفانه واداده عمل می‌کنند هم تذکر داد.

به صداوسیما عرض می‌کنیم اگر می‌خواهید از کسی به عنوان مصالحی یاد کنید حتماً روشنگری را فراموش نکنید. تا خدای نکرده دیگران به خصوص نسل جوان را به بیراهه دعوت نکنید. نهضت آزادی وضعیت کاملاً روشنی دارد. خیانت‌هایی که به نظام اسلامی کردند کاملاً روشن است. حالا اگر نامی از او برده می‌شود باید همراه با روشنگری باشد؛ و الا نام ببرید تجلیل کنید ولی خیانت‌ها را نگویید در ذهن مخاطب ایجاد شبهه می‌کنید. خود این یک خلاف دیگری است.

نهضت آزادی برای نظام اسلامی از همان بدو انقلاب مشکلات فراوانی را ایجاد کرد. نامه‌های حضرت امام را بخوانید. یکی از نامه‌های حضرت امام به وزیر کشور وقت است. من فقط قسمت پایانی آن را دو خط است برای شما می‌خوانم. ایشان در آنجا این طور فرمودند: نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند. این حرف امام است. امام با صراحت می‌فرماید که نباید رسمیت داشته باشند. آن وقت شما در چند بخش خبری به او می‌پردازید؟! آن هم بدون توضیح. خیانت هایی به کشور کردند که اگر درایت امام نبود تمام کشور را یکجا به آمریکا داده بودند که ما همین جا اعلام می‌کنیم مرگ بر آمریکا.

دستگاه‌های نظام که نباید با فشار یک سری افراد معلوم الحال که حالا در فضای مجازی این‌طرف و آن‌طرف فشارهایی را می‌آورند عقب‌نشینی کنند. محکم باشید و انقلابی عمل کنید. بدنه مردم فرهیخته انقلابی و متدین و حزب‌الله با شماست. خوف نداشته باشید.

دوازدهم شهریور هم روز مبارزه با استعمار انگلیس است. سالروز شهادت رئیس علی دلواری رضوان‌الله علیه در سال ۱۲۹۴ قمری تقریباً ۱۰۲ سال قبل که در مقابل انگلیس جانانه ایستاد که یاد و خاطره این شهید بزرگوار را گرامی می‌داریم. البته مردم ما از انگلیس خاطره خوبی در طول سالیان نداشتند و روباه پیر مکار که هر لحظه توطئه می‌کند و شیطنت‌ها و خباثت های او در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی هم بر همه روشن است به خصوص فتنه ۸۸ که دیدید سفارت انگلیس در ایران مدیریت این جریان را قسمتی از آن را به عهده داشت و سازماندهی می‌کرد و برای ساقط کردن نظام اسلامی تلاش می‌کرد و شیطنت می‌کرد.

البته شیطنت‌های رئیس بزرگشان شیطان بزرگ هم از دید مخفی نیست و همین روزها هم می‌بینید که شیطنت‌های شیطان بزرگ رنگ دیگری گرفته است. به بهانه‌های واهی ایران را می‌خواهند بکشانند به نقض برجام. بحث عدم ثبات بودن در منطقه بحث تروریسم و حقوق بشر و امثال ذلک را مطرح می‌کنند؛ اما نظام اسلامی هرگز با شیطان و شیطان صفتان سازش نخواهد کرد.

روز تعاون، روز بهورز، روز ابوریحان بیرونی، روز مردم‌شناسی، روز صنعت چاپ، اینها روزهایی است که در هفته آینده با آن مواجه هستیم. همه را گرامی می‌داریم. من دیگر به این‌ها نمی‌پردازم. مسئله غدیر را جدی بگیرید. نگذارید خدای نکرده به خاطر محرم که پیش رو است مشغول کارهای محرم می‌شوند و غدیر را فراموش می‌کنند. به غدیر اهمیت بدهید. مسئله مهم است. بحث ولایت است. بحث امامت است. عیدی، شیرینی دادن، خوش لباس بودن، دید و بازدید کردن، طعام دادن، جشن گرفتن، شهر را آذین کردن، محله را نورانی و رنگین کردن، به اینها توجه داشته باشید. زرنگ باشید هدیه می‌خواهید بدهید صبر کنید روز عید غدیر بدهید. مهمانی می‌خواهید بدهید به فامیل ها عید غدیر بدهید؛ که چند منظوره حساب شود. زیرکی داشته باشید و مسئله غدیر را جدی بگیرید.

جناب فرمانده نیروی انتظامی هفته گذشته حکمشان زده شد برای استان همدان. خواستند از من که در این تریبون از همه مردم استان برای ایشان حلالیت بطلبم و امیدواریم که ان‌شاءالله در مسند جدیدی که قرار گرفتند ان‌شاءالله منشأ آثار باشند. ایشان در این مدتی که اینجا بودند کمک فراوانی بودند در مسائل اجتماعی و کشفیات فراوانی هم داشتند. خدای تعالی از ایشان قبول کند و هر جا هستند موفق باشند ان‌شاءالله.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.