خطبه/

مشروح خطبه های ۱۶ تیر ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۱۷ تیر ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۶/۴/۱۳۹۶
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین یکی از نعمت‌های الهی را زبان می‌دانند که از عجایب خلقت است. ایمان و کفر با همین عضو فهمیده می‌شود. هرجا معلومی هست با او بیان می‌شود. همان طور که معدومات هم با او اثبات و نفی می‌شود. البته اگر معدومی را بشود اثبات کرد. اگر خدای نکرده عنان زبان به دست شیطان بیوفتد شخص را تا هر کجا که بخواهد می‌برد. چون استفاده از زبان خرج زیادی ندارد و گناهانی که توسط این عضو انجام می‌گیرد تنوع و فراوانی زیادی را دارد که شما به آن توجه دارید.

در ضمن خطبه هایی به بعضی از آفت‌های زبان اشاره کردم. به همین جهت فراوانی آفات زبان هم هست که روایات و بلکه بعضی از آیات ما را تنذیر می‌کند و متوجه می‌کند به این که او را حفظ کنیم نگهداری کنیم. امام صادق علیه‌السلام فرمود کسی که کلامش را جزء اعمالش حساب نکند هرچه دلش خواست می‌گوید بی‌توجه به مسائل مختلف هر چه که به زبانش می‌آید بیان می‌کند فکر نمی‌کند که این هم جزو اعمالش است جزء حساب و کتاب اعمالش قرار می‌گیرد فرمود خطاهای او زیاد می‌شود و عذابش حاضر است؛ یعنی باید حرف زدنمان را جزو اعمالمان بدانیم. فکر نکنیم که عمل فقط با دست و پاست.

بحثی را که از این جلسه شروع می‌کنم به حول و قوه الهی در خطبه اول شاید یکی دو هفته در خدمت این بحث باشیم و تذکر بدهم که البته بحث مفصلی است، راجع به یکی از محرمات و آفت‌های خطرناک و از بدترین خبیث ترین گناهان زبان که نشانه بی‌ایمانی است و حرام هم هست مسئله دروغ است. دروغ صفت بدی است که شخصیت انسان را از بین می‌برد. عزت اجتماعی انسان را نابود می‌کند. افراد دروغ‌گو عواقب کار خودشان را و آثار فردی و اجتماعی که در حرف‌هایشان هست را بی‌توجه هستند.

در آیه ۱۰۵ سوره مبارکه نحل فرمود «إِنَّمَا یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَأُولَئِکَ هُمُ الْکَاذِبُونَ» یعنی دروغ را کسانی می‌سازند که ایمان ندارند. خوب دقت کنید بحث دروغ مفصل است. شاید یک سال خطبه را در بر بگیرد. شاید قریب به ۵۰ جلسه. ولی بنای من بیان نکات کلی است. کسی که دروغ میگوید ایمان ندارد. یقیناً دروغگو بی ایمان است. بر این مطلب که شواهد فراوانی از روایات داریم.

به فرموده قرآن کریم دروغ گو از هدایت الهی برخوردار نمی‌شوند. ما دوست داریم که تحت حمایت‌های خدا اعمالمان را انجام دهیم. آدم دروغگو از این هدایت‌ها بهره‌مند نیست. در آیه ۳ سوره مبارکه زمر فرمود «إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ» از هدایت خدا بهره‌مند نیست کذاب. یا در قسمتی از آیه ۲۸ سوره مبارکه غافر فرمود «إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ کَذَّابٌ» کسی که اهل اسراف است و دروغ‌گو است از هدایت خدا بهره‌مند نیست.

اولا که حرام است. ثانیاً از گناهان کبیره است. ثالثاً اینکه ایمان ندارد. رابعا این که هدایت نمی‌شود و از هدایت بهره‌مند نخواهد بود؛ و از آیات دیگر از قرآن کریم استفاده می‌شود که دروغگو مورد لعنت خدا است و این خیلی ننگ بزرگی است. لعنت خدا معمولاً بر کسی می‌آید که از رحمت خدا دور است. اصلاً لعنت خدا یعنی دور از رحمت و اگر کسی با رحمت خدا فاصله داشته باشد دیگر چه دارد؟! همه تلاش ما این است که مشمول رحمت الهی باشیم.

در آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران که به آیه مباهله معروف است در قسمتی از آیه فرمود «فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ» خدایا لعنتت را بر دروغ‌گویان قرار بده؛ یعنی لعنت خدا بر دروغ‌گویان است. یا آیه هفت سوره مبارکه نور که در مورد لعان است در آنجا فرمود «أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَیْهِ إِنْ کَانَ مِنَ الْکَاذِبِینَ» باز هم آنجا لعنت را به اهل کذب نسبت می‌دهد. این لعن خداست.

غیر از خدای تعالی ملائکه هم انسان دروغ‌گو را لعنت می‌کنند. در روایتی است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم حضرت فرمودند «ألمُؤْمِنُ إذا کَذِبَ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ» مومن اگر بدون عذر دروغ بگوید، بعضی وقت‌ها خواهیم گفت که یکی دو مورد اشکالی ندارد. انسان اگر مبتلا شد ناچار شد در آنجا دروغ بگوید معروف است به دروغ منفعت آمیز. می‌گویند دروغ مصلحت‌آمیز ولی بیشتر این دروغ‌ها منفعت آمیز است نه مصلحت‌آمیز. حالا در آنجا خواهم گفت که این یک اشتباهی است که می‌کنند که می‌گویند مصلحت‌آمیز اما مصلحت نیست منفعت است. حال اگر رسیدیم ان‌شاءالله در نوبت‌های دیگر خواهم گفت.

«ألمُؤْمِنُ إذا کَذِبَ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ لَعَنَهُ سَبْعُونَ أَلْفَ مَلَکٍ» کسی که بدون عذر دروغ بگوید ۷۰ هزار ملک او را لعن می‌کنند. «وَ خَرَجَ مِنْ قَلْبِهِ نَتِنٌ حَتّى یَبْلُغَ العَرْشُ فَیَلعَنُهَ حَمَلَهُ العَرْشِ» از قلب او بوی گندی خارج خواهد شد این بو به عرش الهی می‌رسد حمله ی عرش به محض اینکه این بو را می‌شنوند می‌فهمند بوی انسانی است که از دهانش دروغ خارج شده شروع می‌کنند به لعن کردن او «وکتب الله علیه لتلک الکذبه سبعین زنیه» خدای تعالی برای چنین کسی ۷۰ زنا می‌نویسد.

بعضی‌ها دهانشان باز است همین‌طور دروغ می‌گویند. خصوصاً در جاهای مختلف. هرچه دروغ اثرش بیشتر باشد آثار و آفاتش بیشتر است. پس تا اینجا دروغ حرام شد، ایمان را از ما گرفت، مورد لعن الهی شد، مورد لعن ملائکه شد، هدایت الهی را هم نابود می‌کند، از روایات به دست می‌آید که دروغ و دروغگو در ردیف شرک و مشرک است. رسول خدا فرمودند آیا خبر بدهم به شما از اکبر کبائر بزرگ‌ترین گناهان؟ فرمودند شرک به خدا بزرگ‌ترین گناهان است و دیگری عقوق الوالدین و سوم قول الزور. قول الزور یعنی دروغ.

سه چیز از بدترین گناهان است اینکه به خدا شرک بورزی، رعایت حال پدر و مادرت را نکنی، کاری کنی که آن‌ها تو را عاق کنند و دیگر اینکه دروغ بگویی. عاق والدین نه این که آنها را بگیری بزنی در خیابان. عاق والدین نسبت به همه هست. حتی کسانی که پیرمرد شدند و پدر پیرتری دارند آنها هم امکان دارد که عاق بشوند. امکان دارد که انسان بعد از مردن هم عاق شود. اینکه رسیدگی نکند توجه نداشته باشد یاد نکند. کمترین عاق این است که با چشم باز به صورت پدر و مادرت نگاه کنی. اصطلاح فارسی آن این است که براق بشوی به پدر یا مادرت براق بشوی عاق می شوی. مواظب باشید می‌بینید که واقعاً این تعبیرات تعبیرات سنگینی است.

آنجا بیانی که امام عسکری علیه‌السلام برای ما فرمود یک بیان روشنی خواهد شد که چرا حضرت فرمود اگر همه خبائث را همه بدی‌ها را در یک اتاقی جمع‌ کنند هر چه بدی در عالم هست گناهانی که با زبان و اعضای دیگر انجام می‌شود همه آنها در یک جا جمع شود کلید آن اتاق دروغ است! یعنی به محض اینکه دروغ گفتی زمینه برای بقیه گناهان فراهم می‌شود. معمولاً ببینید کسانی که مبتلا به گناهان دیگر هستند ریشه یابی کنید می‌بینید که رأس همه گناهان آن‌ها دروغ است. آدم‌های کذابی هستند و این کذاب خیلی خطرناک است.

چقدر این صفت پلید است که اگر در کسی باشد در نزد اهل دل و اهل معرفت چهره انسان دروغ گو سیاه است که حکایت از درون سیاه او دارد؛ یعنی اهل دل و معرفت آدم دروغ‌گو که از کنار آن‌ها رد می‌شود می‌فهمند. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند «یا علی إیّاکَ وَالکِذْبُ فَإنَّ الکِذبَ یُسَوِّدُ الوَجْهَ» از دروغ بپرهیز چون دروغ ‌صورت را سیاه می‌کند؛ یعنی چهره باطنی انسان را سیاه می‌کند. چهره انسان کریه می‌شود. باید بدانید کمترین اثر دروغ‌گویی این است که خدای تعالی انسان را به حال خودش رها می‌کند. نمی‌گویید «الهی لَا تَکِلْنِی إِلَى نَفْسِی طَرْفَهَ عَیْنٍ أَبَدا»؟! خدایا ما را یک لحظه به حال خودمان وا نگذار. آدم دروغ‌گو را خدا رهایش می‌کند.

بعضی وقت‌ها عده‌ای گله می‌کنند اینها روایت دارد که عرض می‌کنم که ما گرفتار شدیم چه کار کنیم هرچه تلاش می‌کنیم و میدویم به نتیجه نمی‌رسیم. بررسی ‌کنند شاید یکی از علت‌هایی که در زندگی‌شان هست همین است که خدای تعالی آنها را به حال خودشان رها کرده است. اهل دروغ هستند خودشان می‌دانند بررسی کنند. در یکی از دعاهای امام سجاد علیه‌السلام در دعای ابوحمزه است که «لعلک وجدتنی فی مقام الکاذبین فرفضتنی» خدایا نکند که تو مرا در مقام دروغ‌گویان یافتی که مرا رها کردی. از اینجا این استفاده می‌شود که اگر انسان اهل دروغ باشد به حال خودش رها می‌شود.

از رسول خدا نقل شده که حضرت فرمودند «الْکَذِبُ یَنْقُصُ الرِّزْقَ» این هم آثار مادی آن کسی که اهل دروغ است رزقش کم می‌شود. قبلاً در بحث رزق گفته‌ایم که بعضی وقت‌ها مادی است بعضی وقت‌ها معنوی است. علم هم رزق است. قدرت هم رزق است. پول هم رزق است. سلامتی هم رزق است.

آن قدر آثار دروغ بد است و زیان بار است که حتی شوخی کردن به دروغ هم گناه است. در بعضی از کارها شوخی عیبی ندارد مزاح ‌کردن و تبسم داشتن و با دیگران لطیفه گفتن و مزاح کردن عیبی ندارد؛ اما اگر به دروغ باشد گناه می‌شود. چه کوچک باشد چه بزرگ. امام سجاد علیه‌السلام به فرزندانشان فرمودند «اِتَّقُوا الکَذِبَ الصَّغیرَ مِنهُ وَالکَبیرَ، فی کُلِّ جِدٍّ وَهَزلٍ» بپرهیزید از دروغ کوچکش بزرگش در حال شوخی و در حال جدی «فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا کَذِبَ فِی الصَّغیرِ اجتَرَأَ عَلَی الکَبیرِ» اگر انسان عادت کند که دروغ‌های کوچک بگوید جرأت پیدا می‌کند که دروغ بزرگ هم بگوید آن وقت دروغ را یک جوری بزرگ می‌گوید که کسی باور نمی‌کند که دروغ است.

امیرالمؤمنین فرمودند «لَا یَجِدُ عَبْدٌ طَعْمَ الْإِیمَانِ حَتَّى یَتْرُکَ الْکَذِبَ هَزْلَهُ وَ جِدَّهُ» ایمان را درک نمی‌کنید مگر اینکه دروغ را ترک کنید، شوخی آن را و جدی آن را. مواظب باشید که این قرق است قرق را نشکنید. حالا بیایید در جامعه ببینید که چقدر دروغ زیاد است. افراد خاص در جامعه را بگیرید بیایید تا پایین متأسفانه بعد از افرادی که مسئولیت دارند رسما دروغ می‌گویند در جامعه. اینها خسارت برای جامعه انسانی است.

ان‌شاءالله اگر برسم بیان خواهم کرد که دروغ فقط به زبان نیست. دروغ یعنی القاء مطلب. درست است که از گناهان زبان است اما بعضی وقت‌ها با اشاره‌های چشم طرف دروغ می‌گوید. بعضی وقت‌ها با قلم دروغ می‌گوید. با یک حرکتی دروغ خودش را اعلام می‌کند. بعضی از افراد هم هستند که به دروغ مبتلا هستند اما توجه ندارند. آثار دروغ فراوان است.

مثلاً یکی از دروغ ها آمار دروغ است. بعضا دیده‌اید آمار دروغ می‌دهند. آمار دروغ هم از مصادیق دروغ است. فرقی نمی‌کند. همین اواخر شنیدیم که چند وقت قبل گفتند کسی نمی‌تواند ۱میلیون شغل ایجاد کند در سال. اگر کسی بگوید من ۱ میلیون شغل در سال ایجاد می‌کنم این آقا یا شغل نمی‌داند چیست یا عدد بلد نیست. مذمت کردند؛ اما در همین روزها شنیدید که در فصل بهار ۱ میلیون شغل ایجاد شده است. در سال کسی را قبول نکردند اما در فصل بهار کسی را قبول کردند. اینها را باید مواظب بود که خدای نکرده مبتلا نشویم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مومنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. بخش‌های از روایتی از امیرالمومنین را در جلسات گذشته اشاره کردم یک بخش دیگری از این روایت را برای شما می‌خوانم قصد داشتم که همه آن را برای شما بخوانم که تمام شود اما می‌ترسم که وقت ما بگذرد یک بخش را بیشتر نمی‌خوانم.

حضرت فرمودند «و اما الثلاث التی تخلص الیها» اگر یادتان باشید سه تا سه تا بود. سه چیز باعث امید است. نسبت به سه چیز حرص داشته باشید. از سه چیز بترسید. از سه چیز هم خودتان را رها کنید آزاد کنید. «تخلص الى معرفتک نفسک» نسبت به نفست خودت را رها کن. معرفت نفس پیدا کن و آشنای به نفست باش. درگیر با نفس نباش «و تجهر لها بعیوبها ومقتک إیاها» گرفتاری‌هایی که نفس می‌تواند برای تو درست کند و تو را دچار مقت و غضب الهی کند آنها را خوب بشناس و خودت را از آن‌ها جدا کن.

«وتخلص إلى تقوى الله تعالى» خودت را با ترس از خدای تعالی و پرهیز از گناهان و داشتن تقوا آزاد کن و رها کن «وتخلص إلى إخمال نفسک وإخفاء ذکرک» نفس خودت را آزاد کن با گمنامی. بعضی از افراد دچار یک گرفتاری هستند دوست دارد که اسمش باشد. دوست دارد که نامش را ببرند. هی برایش صل علی بگویند. بیچاره گرفتار است. کسی که چنین میلی داشته باشد که نام او برده شود دائماً او جلو باشد او اول باشد، امیرالمومنین به ما یاد می‌دهد که خودت را رها کن به گمنامی و تا جایی که می‌توانی بگذار که اسمت را نبرند نامت را نبرند. بخش‌های دیگر ان‌شاءالله جلسه بعد. روایت اینها برای ما حسن سیره می اورد تقوای ما را تقویت می‌کند از خدای تعالی طلب می‌کنیم که ما را موفق به کسب فضایل و مکارم اخلاق بگرداند ان‌شاءالله.

۱۹ تیر شهادت حضرت حمزه سیدالشهدا در سال سه قمری است. شخصیت بزرگواری که در پیشرفت اسلام بسیار نقش داشت و کمک پیغمبر بود. از وقتی که به آن حضرت ایمان آورد و در کنار آن حضرت قرار گرفت منشأ آثار و برکات فراوانی بود. نسبت به او جسارت هایی را داشتند بی‌احترامی هایی را داشتند نقش او آن قدر بی‌بدیل است که نشانه‌های او را می‌توانیم در شهادت او ببینیم. آن قدر حقد و کینه نسبت به حمزه داشتند که سینه او را شکافتند و جگر او را درآوردند و به دندان کشیدند که سلسله همین شجره خبیثه و ملعونه را می‌بینید که همین الان همین کارها را می‌کنند. سینه مجاهدان اسلام و دین را می‌شکافند و جگر آنها را به دندان می‌گیرند.

وفات عبدالعظیم حسنی در سال ۲۵۲ قمری در روز ۱۹ تیر سالگردشان است که این شخصیت هم شخصیت بزرگواری است. در روایت دارد کسی که او را زیارت کند در خود متن زیارت‌نامه هم هست امید است که برای او ثواب کربلا نوشته شود. راجع به شخصیت عبدالعظیم حسنی مطالعه بیشتری داشته باشید. بزرگواری آن بزرگوار به این بود که دینش را به امام معصوم عرضه کرد و گفت آقا من این هستم. شما به عنوان شیعیان اهل بیت هرچند وقت یکبار دینتان را عرضه می‌کنید به یک عالم ربانی به یک دانشمند دینی؟ که ببینید اصلاً دینتان درست است؟ اعتقاداتتان درست است؟ در مسئله نماز و روزه خمس تمام مسائل دینی تان را عرضه کنید بگویید که من به آنها اعتقاد دارم و به آنها عمل می‌کنم اینها را اصلاً انجام می‌دهید؟ این‌ها جز روش‌هایی است که باید داشته باشیم.

۲۲ تیر سال ۸۵ آغاز جنگ ۳۳ روزه ای بود که در بین لبنانی‌ها به نبرد تموز معروف است و به دلیل گستردگی و طولانی بودن این جنگ به جنگ ششم هم معروف شد. نمی‌دانم چقدر راجع به این عملیات مطالعه دارید. بر اساس یک نقشه همه‌جانبه و مشترکی که توسط آمریکا و انگلیس و فرانسه و رژیم صهیونیستی و مصر و اردن و عربستان حتی آن احزابی که مربوط به طیف چهاردهم مارس بودند اینها طراحی شد و قرار بود که از دریا و هوا و زمین لبنان را به خصوص جنوب را بکوبند و حزب‌الله لبنان را از بین ببرند اما اراده الهی چیز دیگری بود و حزب‌الله زودتر از اینکه آنها اقدام کنند به واسطه قضیه‌ای که پیش آمد زودتر اقدام کردند.

حالا من نمی‌خواهم قصه را شرح کنم و توضیح بدم چون طولانی است. آرایش جنگی اسرائیل به هم خورد. اقتدار نظامی ارتش صهیونیستی و همچنین قدرت سرویس‌های اطلاعاتی موساد همه بر باد رفت. آمار محرمانه‌ای که از تلفات افراد و تجهیزات منتشر کردند بسیار معنادار است. چون مفصل بود من بیان نمی‌کنم. اسرائیل در این جنگ، ۳۳ روز طول کشید اما روزی ۱۰ میلیون دلار هزینه داد و ضرر کرد. تلاش می‌کردند تا حزب‌الله لبنان را خلع سلاح کنند تا نایب ایران در جنگ‌های منطقه را از کار بیندازند. البته ضررهای اقتصادی فراوانی هم به لبنان و خصوصاً مناطق شیعه‌نشین وارد شد که خود حزب‌الله با کمک مردم شروع کردند به جبران خدای تعالی بر توان جوانان حزب‌الله و رهبرشان در مقابله با مظاهر پلیدی و فساد افزوده بگرداند.

۲۱ تیر در سال ۱۳۱۴ سال روز سرکوب خونین قیام مردم علیه کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد بود و هست که به روز عفاف و حجاب نام‌گذاری شده است. مسئله عفاف و حجاب از آن مسائل مهمی است که در دستورات دینی هم بر آن تأکید شده است. چون آثار فراوان فردی و اجتماعی دارد. حفظ عفت بر همه واجب است. چه زن باشد چه مرد. این طور نیست که عفت فقط برای خانم‌ها باشد. البته تأکید بیشتر نسبت به بانوان است. بانوان با یکی از نشانه‌های عفاف که حفظ حجاب است، وقار و کرامت و آرامش روحی و خانواده سالم و سلامت اخلاقی جامعه و تربیت فرزندان و نسل پاک را که سیاست‌های استکباری دنبال آن هستند تا از بین ببرند و بتوانند امیال پلید خودشان را در جامعه پیاده کنند را خنثی می‌کنند، با یک حجاب.

با حجاب آثار فراوانی را در جامعه ایجاد می‌کنند؛ بنابراین نقشه‌های رنگین و پرزرق و برق می‌کشند تا بانوان را از مسیر منحرف کنند همان طور که شیطان با بزک کردن و شیوه‌های رنگارنگ با طعمه های خودش مواجه می‌شود این‌ها هم همین کار را می‌کنند. رضاخان قلدر پلید ضد دین به تقلید از بیگانگان فکر می‌کرد ولنگاری و هرزگی تمدن برای ایران می‌آورد. لذا سعی کرد که حجاب را از سر زنان بردارد و آنها را متمدن کند. در حالی که زن را تحقیر کردند به اسم آزادی زنان را به اسارت بردند و برای او کمال موهوم درست کردند و او را وسیله التذاذات جسمی و جنسی قرار دادند.

بحث راجع به این موضوع زیاد و فرصت هم کم است. اولین اقدامی که بانوان باید داشته باشند این است که باید حریم خودشان را حفظ کنند و اجازه سوءاستفاده به دیگران بخصوص مردان هرزه را ندهند. قرق داشته باشند. حریم داشته باشند. تا احترامشان حفظ شود. امروز حجاب نماد دفاع از حریم عفت و حیا است. مردان غیوری که مدافع حرم هستند را ببینید. شما هم به آنها کمک کنید و مدافع حریم باشید تا جامعه در جنگ فرهنگی که دارد سالم بماند. اگر آنها تلاش می‌کنند تا دشمنی و لشکرکشی هایی که احتمالی هست به داخل رخنه نکند مرز‌ها را دورتر از مرز رسمی بردند شما هم با غیرت دینی دشمنی که تا درون خانه‌ها نفوذ کرده ماهواره و فضای مجازی را ببینید تلاش می‌کند عفت فردی و اجتماعی را از بین ببرد او را بیرون کنید.

وقتی عفت از بین جامعه رخت بربندد و از بین برود جنگ نظامی دیگر لازم نیست. موشک های ‌قدرتمند هم دیگر کاری از آنها برنمی‌آید. لذا زنگ خطر مدتی است که به صدا درآمده است. متأسفانه کسانی که باید کار کنند در زمینه‌های فرهنگی و مسائل فرهنگی جامعه یا خائن هستند یا غافلند یا در مسیر دشمن قدم برمی‌دارند یا خواب زده هستند یا غافل هستند که بیشتر به نفع دشمن عمل می‌کنند.

آیا این غفلت نیست که از سیمای جمهوری اسلامی هرزگی در قالب طنز کلمات سکس پنهان رواج داده می‌شود؟ می‌بینید بعضاً حرکاتی را که دیده می‌شود. ما با شادی مخالف نیستیم این را دوباره الان عَلم نکنند. با خنده مخالفتی نیست. یکی از وظایف مؤمنین نسبت به هم مزاح ‌کردن و شوخی کردن و خنداندن دیگران است گره از کار دیگران باز کردن است که به واسطه او فرحی در دل دیگری ایجاد شود؛ اما ما با ابتذال مخالف هستیم. با کشیده شدن این خنده به هرزگی مخالفیم. به اسم خنده منکرات ترویج بشود یا خانمی بیاید آنجا شروع کند صحبت‌هایی را کند که حتی در داخل منزل افراد با خودشان در خلوت شان نمی‌زنند از صدا و سیما جمهوری اسلامی پخش شود این حرام بیّن است. این خلاف است. این هرزه زبانی است. این هرزه گویی است. هیچ مرجعی هیچ عالم دینی و هیچ عقلی حتی این را اجازه نمی‌دهد که پخش شود. لذا باید از این چیزها جلوگیری شود.

حجاب ارزش است و همه باید در حفظ این ارزش و رشد او و توسعه او کوشش کنند. فقط وظیفه بانوان نیست. بلکه مردان هم باید در این زمینه تلاش کنند. البته در ولنگاری فرهنگی و ارتباط بدون قید بین زن و مرد آن کسی که بیشترین ضرر را می‌کند قطعاً زنان هستند. پس باید از اختلاطِ حرام، توجه کنید اختلاطِ حرام را عرض می‌کنم، جلوگیری شود. فرقی نمی‌کند که این اختلاطِ حرام در ورزشگاه‌ها باشد در کنسرت‌ها باشد در عروسی‌ها باشد در تاکسی باشد هر جا که اختلاط، حرام شد در آنجا باید جلویش گرفته شود و نباید در این مسئله مسامحه شود.

باید بحث امر به معروف و نهی از منکر مسئله جدی همه باشد. هم مردم هم مسئولین. قسمت زیادی از آن به دستگاه‌ها برمی‌گردد که مسئولین دستگاه‌ها باید اهتمام و غیرت دینی داشته باشند. اگر در دستگاهی منکر از هر نوعی که هست واقع شود از بی‌حجابی و کم کاری و رشوه و معطل کردن مردم در کارها و پشت میز نگه داشتن ها و ارباب رجوع را امروز و فردا کردن را بگیرید تا همه مسائلی که خودتان می‌دانید اینها نشانه بی‌مسئولیتی مسئول آن دستگاه است. نگفتم بی‌غیرتی که به بعضی‌ها بر بخورد. ولی آدم بی‌مسئولیتی است.

در همین دیدار اخیر شما دقت کردید مسئولین قوه قضاییه که با رهبری جلسه داشتند باز هم ایشان تأکید کردند بر مسئله امر به معروف و نهی از منکر و اینکه حقوق آمران به معروف و ناهیان از منکر باید طبق اصل هشتم قانون اساسی در نظر گرفته شود. البته بحمدالله در استان ما دستگاه قضایی در این زمینه به اندازه وسع همکاری لازم را دارد که جای تشکر دارد. این اصل از اصول ریشه‌ای و ساختاری دین است که اگر او درست شود طبق روایات خیلی از جاها درست خواهد شد. به وسیله امر به معروف و نهی از منکر است که فرایض اقامه می‌شود. بیشتر معضلات اجتماعی و اداری که در دستگاه‌ها هست به خاطر نبود همین اصل است.

الان وضعیت آب و برق در کشور را ببینید. الان آب وضعیتش خوب نیست. برق وضعیت خوبی ندارد. عوامل مختلفی دارد. گرمای شدید آب و برق بیشتری را طلب می‌کند. در بعضی از مناطق زندگی واقعاً سخت شده است. امروز و هر روزی استفاده بی‌رویه از آب و برق یکی از منکرات است. همه ما وظیفه داریم در مصرف برق و آب صرفه‌جویی کنیم ولو به اندازه یک لامپ. کسانی که در خانه‌شان آب چکه می‌کند شیر آب خراب شده است حتماً باید امروز درست کنند. این حرام بیّن است. اسراف کردن در وقتی که آب نیست. باید مواظب بود هر جا دیدید که چنین کاری می‌شود باید نهی از منکر کنید. باید جلوی اسراف را گرفت.

حالا آب و برق الان آثار بیشتری دارد. در همین استان خودمان در همین روزها بعضی از مناطق ۱۲ الی ۱۳ ساعت آب نداشتند. بچه کوچک دارند بیمار دارند. یک مقدار صرفه‌جویی یک وقت می‌بینید مقدار زیادی کمک خواهد کرد. باید زمان‌بندی مصرف مقدار مصرف زمان اوج مصرف همه اینها را باید در نظر بگیرید تا همه از این نعمت برخوردار باشند. چراغ‌های اضافی تان را خاموش کنید. اگر لوستری ‌دارید در خانه که هشت لامپ کم مصرف دارد بکنید چهار تا مشکلی ندارد. چیزی به جایی بر نمی‌خورد. مگر دائم دارید سوزن نخ می‌کنید؟

در دستگاه‌ها هم باید این طور شود. اقتصاد مقاومتی است متأسفانه درسالن‌های خیلی قشنگ نشسته‌ایم پرده‌هایش را هم کشیده‌ایم شیشه‌ها را هم بسته ایم بعد چراغ روشن می‌کنیم در روز. خب پرده‌ها را بکشیم و از نور استفاده کنیم. چرا چراغ را مصرف کنیم. اینها را باید دقت کنیم. آن چیزی که می‌تواند جلوی مفاسد اجتماعی را بگیرد همین اصل امر به معروف و نهی از منکر است.

این روزها روزهای مبارزه با مواد مخدر هم هست. البته هفته گذشته بنا بود که بیشتر صحبت شود درباره این موضوع. می‌بینید و می‌شنوید تلاش‌هایی را که عزیزان می‌کنند و در اینجا آن چیزی که موثر است و خیلی اثر دارد حضور مردم و نهی از منکر است. البته قطعاً برادر بزرگوارمان راجع به مسائل ستاد مربوط به این موضوع مبارزه با مواد مخدر در استان آمار و مطالبی را برای شما گفتند. من دیگر تکرار نمی‌کنم ولی آن چیزی که مربوط به ماست نهی از منکر است. امر به معروف است. اگر بی‌تفاوت نباشیم آثار خودش را خواهد داشت.

نکته دیگر جبهه استکباری است که می‌بینید از هیچ روزنه‌ای غفلت ندارد. برای او برنامه دارد. اگر می‌گوییم جبهه این کلمه را با عنایت می‌گوییم. اگر بتوانند جنگ سخت می‌کنند ولو نیابتی. از طریق فرقه‌های ضاله ترویج و توسعه فحشا مواد مخدر ساخت فیلم و نوشتن کتاب بازی‌های رایانه‌ای خوراک و پوشاک تغییر ذائقه و تغییر باور می‌دهند. در هر زمینه‌ای که بتوانند. جدیداً هم یک عده اقدام به کشف حجاب در خودرو می‌کنند. اسمش را هم می‌گذارند به اینکه حریم خصوصی ما است. این حرف کاملاً مغلطه و غلط است. اتفاقاً قانون‌گذار این را از مواردی قرار داده است و توضیح داده است که جزء حریم خصوصی نیست.

لذا دوستان ما در انتظامی و دستگاه قضایی و ضابطی با جدیت با این موضوع برخورد کنند. مسامحه به هیچ وجه جایز نیست. سال گذشته تک و توک دیده می‌شد. بنده از همین جا تذکراتی را دادم یک حرکتی انجام شد دادستان محترم حکمی را دادند یک مقداری جلوگیری شد اما به جدیت گرفته نشد. الان بیشتر شده است الان خیلی بیشتر شده است دائم خبرهایش برای ما می‌آید. دوستان یک مقداری دقت کنند امروز این‌طور نیست که تعلل کنیم. مثل این می‌ماند که کسی نشسته باشد در کشتی و جای خودش را سوراخ کند بعد بگوید به کسی مربوط نیست من زیر خودم را دارم سوراخ می‌کنم. این کشتی را همه در آن نشسته‌اند امور اجتماعی است و به همه مردم مربوط می‌شود فردی نیست.

این را عرض می‌کنم خدمت شما خواهران و برادران بزرگوار که این اصل از اصول قانون اساسی از اصول دین است. عده‌ای آن را سخیف نکنند بی ارزشش نکنند بر علیه او کمپین و فضاسازی نکنند. دایره امر به معروف و نهی از منکر خیلی وسیع است. حتی جهاد با دشمنان زیرمجموعه امر به معروف و نهی از منکر است. حال اگر کسی آن را فقط به مسئله حجاب خلاصه کند ظلم کرده است. فقط مسئله حجاب نیست و چند تذکر زبانی.

امروز اگر کسی بگوید اقتدار نظامی نمی‌خواهیم و احتیاج به موشک نداریم این از موارد منکر است که باید گوینده را نهی کرد که روی چه حسابی این حرف را می‌زنی. در بیان حضرت آقا ملاحظه فرمودید ایشان تأکید کردند که قدرت سیلی زدن خودتان را بالا ببرید، در جریان همین موشکهایی که زده شد. اینها از مصادیق معروف است. حفظ نظام و حکومت اسلامی از مصادیق معروف است. اگر قراردادی اقتدار ملی و عزت اسلامی و مصالح ملت را به خطر بیاندازد منافع ملت و منابع ملی را از بین ببرد روزنه نفوذ سیاسی و فرهنگی و امنیتی برای کشور باز کند استقلال اقتصادی کشور را کم کند همه از مصادیق منکر است و همه وظیفه نهی از منکر دارند.

من هم الان از باب نهی از منکر عرض می‌کنم در مباحث مربوط اقتصاد مقاومتی مکرر بیان کردند و تکرار شد و تکرار کردیم که واگذاری فرصت‌های سرمایه گذاری به شرکت‌های خارجی باید در مواردی باشد که شرکت‌های داخلی توان اجرای آن را نداشته باشند، این یک. به علاوه زمان بازدهی سرمایه گذاری مشخص باشد. مدتی باشد که موجب ضرر نباشد؛ و بعد حتماً تکنولوژی وارد کشور شود. قراردادی که پر از ابهام است سؤالات را هم بی‌پاسخ می‌گذارند. با توجه به سابقه‌ای که در کرسنت و امثال ذلک بوده از مواردی است که ما تذکر نهیی می‌دهیم آن هم با این همه عناد و پلیدی که نسبت به ایران دارند مردم ما هنوز فروش خون‌های آلوده را از یاد نبرده‌اند همین کشور به ما خون آلوده داد.

نفوذ در صنعت خودروسازی را توجه دارید که با دو خودروساز اصلی در این کشور یک شرکت قرارداد بست که خود این محل بحث است. وزیر صنعت باید پاسخ آن را بدهد که روی چه حسابی چنین کاری را انجام دادند. ما این را غفلت می‌دانیم. اگر نخواهیم چیز دیگری برایش بگوییم. بد عهدی های دیگری هم داشتند که مردم فراموش نکردند. کشوری که از این طرف مذاکره می‌کند از طرف دیگر برای جنایتکارترین گروه تروریستی بر علیه ملت ایران جشن می‌گیرد و قبل از رسیدن وزیر خارجه به ایران تحریم برای ایران تصویب می‌کند.

آن وقت با شرکتی قرارداد بسته شده است که ۳۰ سال با قراردادی بهتر از آن قراردادی که با کشور ما بسته با طرف مقابل ما بسته که یک میدان گازی برای ما وجود دارد. هر دو داریم از یکجا بهره می‌بریم. او رفته با او یک قرارداد سی ساله دارد بعد می‌خواهد بیاید اینجا کارهای مطالعاتی و اجرایی انجام دهد. قطعاً خبرهای اینطرف به آن‌طرف داده می‌شود؛ و آن طرف بهتر برداشت خواهد کرد. بعد وقتی سؤال می‌کنند از وزیر که شما چرا چنین کاری را کردید؟ می‌گوید اگر اطلاعات ما را به قطری‌ها بدهند باید خسارت سنگین بپردازند. آن هم نه یک روز نه دو روز به ۲۰ سال ۲۵ سال این قرارداد بسته شده است.

من یادم است دو سال قبل که داشتند حرف از این قراردادها می‌زدند من همین جا اعلام کردم با کمترین مطالعه‌ای که کردم و یک برداشت اجمالی از این قضیه داشتم اگر این قراردادها بسته شود ما به دوران قبل از مصدق برمی‌گردیم. همان موقع من این را گفتم بعضی‌ها هم تکرار کردند بعدها هم دوباره در خبرها آمد. رهبر معظم انقلاب هم موضع گرفتند ۱۵ مورد را گفتند که باید حتماً تصریح ‌شود؛ اما خب متأسفانه انجام نشد. ظاهراً آقایانی که دم از ولایت مداری می‌زنند صحبت‌های رهبری را بالای سرشان می‌گذارند؛ اما نه از برای اجرا برای اینکه نبینند. این که نشد که او دستور بدهد شما هر طور دلتان خواست انجام بدهید. این با ولایت مداری ما جور در نمی‌آید.

این قراردادها هر چقدر هم که خوب باشد مدیریت کار را از دست ایران می‌گیرد. سهم ایران را بر منافع خودش کم می‌کند. به درد نمی‌خورد. دشمنی دشمن را فراموش نکنید. آقا فرمودند دشمن دشمن است به هیچ دولتی هم رحم نمی‌کند چون بنایش بهره‌برداری است. بعد هم در یک جای دیگر فرمودند من دیپلمات نیستم من انقلابی ام. ما از این انقلابی یاد بگیریم که باید چه کار کنیم و چگونه باید عزت را حفظ کرد.

اگر یادتان باشد در جریان دادگاه میکونوس که در سال ۷۱ واقع شد گفتند بعضی از مقامات ارشد کشور در قتل بعضی از فعالان سیاسی نظامی کُرد مخالف ایران نقش داشتند. همین هم باعث شد که رابطه بین ایران و اروپا و غرب تیره شود تا جایی که سفرای اروپایی را از ایران بیرون کردند گفتند ما دیگر با ایران قطع رابطه داریم. آنجا رهبری یک قاطعیتی به خرج دادند اگر دوستان یادشان باشد گفتند به این که دیگر حق ندارند بیایند. باید خودشان درخواست برگشت کنند. رهبری این جا یک منعی را قرار دادند گفتند مانعی ندارد هر کسی می‌خواهد بیاید بیاید به شرطی که آلمان آخر بیاید. چون آلمان اذیت کرده بود اگر آن قصه را یادتان باشد.

اینها دوباره با هم متحد شدند برای اینکه انسجام خودشان را حفظ کنند گفتند یا اصلاً نمی‌آییم یا همه سفرا یک کجا می‌آییم. گفتند هر وقت دلتان خواست تک‌تک می‌آیید آلمان هم آخر می‌آید. کار به جایی رسید که همه آنها تک تک شبانه آمدند و آلمان هم آخرین نفر آمد. لااقل این مقدار را یاد بگیریم. چرا باعث تحقیر ملت می‌شوید؟ چرا توجه نمی‌کنید به این اقتدار به این عزت و سربلندی که ایران به دست آورده است به واسطه شهادت شهدا؟ پایمردی مردان مردی که ایستادند پای انقلاب؟

حتی سفیر فرانسه هم بازخواست نشد. رفتند آنجا بر علیه ایران جشن گرفتند کسانی که خون مردم ایران را ریختند. چرا این‌گونه عمل می‌شود؟ لذا ما از دولت محترم می‌خواهیم در مقابل این حرکت تحقیرآمیز فرانسه با پاسخ سخت و محکم از نظام اسلامی دفاع کند. این مقدار وادادگی بعضی از مسئولین زیبنده مردم غیور ایران اسلامی نیست. باید محکم‌تر از حقوق ملت دفاع شود؛ و بعد هم زمزمه‌هایی شنیده می‌شود اینها را مواظب باشند فکر نکنند که مردم متوجه نیستند ولو اسمش را نمی‌آورند اما رسمش را دارند انجام می‌دهند. برجام ۲ و ۳ و ۴ را یک وقت در ذهنشان نباشد که مردم مواظب این قضایا هستند.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.