خطبه/

مشروح خطبه های نمازجمعه ۱۱ فروردین ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۱۴ فروردین ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۱/۱۱
  • استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله . اهل تقوا اهل استغفار و اهل طلب مغفرت کردن برای خود و دیگران هستند. رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند “خَیْرُ الدُّعاءِ الإِسْتِغْفارُ” بهترین دعا طلب مغفرت است . همان طور که فرمودند “خَیْرُ العِبادَهِ الإِسْتِغْفارُ” بهترین عبادت‌ها و بندگی ها طلب مغفرت است. ماه رجب ماه استغفار است. ان‌شاءالله این فضیلت را از دست نمی‌دهیم.

در روایت دارد که امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند : گناهان درد هستند و داروی این درد استغفار است .  باید به این نکته توجه داشته باشیم که یکی از نعمت‌های الهی این است که انسان یاد خطاها و لغزش‌هایش بیفتد .اینکه انسان فراموش کند چه لغزشی داشته است نقمت است. نعمت خدا این است که هرچند وقت یکبار انسان به یادش بیوفتد که فلان لغزش را داشته. فلان خط‌ا را داشته و از او طلب مغفرت می‌کند .

در قسمتی از یک روایت مفصل از امام صادق علیه‌السلام دارد به این که حضرت فرمودند ” إِذَا أَرَادَ اللَّهُ تَعَالَى بِعَبْدٍ خَیْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً تَبِعَهُ بِنَقِمَهٍ وَ یُذَکِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ”  گاهی اینطور می‌شود که خدای تعالی وقتی اراده کرده باشد که به بنده ای خیر برساند گناهی اگر از او سر بزند در پی آن گناه او را مبتلا به مصیبتی می‌کند که به واسطه آن مصیبت به یاد استغفار بیفتد. حالا این مصیبت لازم نیست مصیبت بزرگی هم باشد .بعضی وقت‌ها یک گرفتاری کوچک را انسان مبتلا می‌شود آنجا شروع می‌کند طلب مغفرت کردن برای اینکه آن گذشته جبران شود و این از نعمت‌های خداست.

البته طبق روایت اگر به کسی توفیق استغفار داده شد او را از آمرزش محروم نمی‌کنند. و کسی که به او اجازه استغفار داده شد هرگز از رحمت خدا نباید مأیوس باشد که خدای تعالی با او با رحمت برخورد خواهد کرد .امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمود “عَجِبْتُ لِمَنْ یَقْنَطُ وَ مَعَهُ الِاسْتِغْفَارُ” تعجب می‌کنم از کسی که مأیوس از رحمت خداست در حالی که با او و همراه او استغفار هست . یعنی کسی که زبانش مترنم به استغفار است و در دل مستغفر است هرگز نباید از رحمت خدا مأیوس باشد.

چه زیبا امام صادق علیه‌السلام فرمودند “إن للقلوب صدأ کصدأ النحاس فاجلوها بالاستغفار” دل‌ها مثل مس زنگار می‌بندد. مس را دیده‌اید که سبز می‌شود, کدر می‌شود, سیاه می‌شود. می‌گوید دل‌ها هم مثل نحاس زنگار می‌بندد و تیره می‌شود و کدر می‌شود. پس آن‌ها را با استغفار صیقلی کنید و روشن کنید .خدای تعالی دل همه ما را با توفیق به استغفار صیقلی کند ان‌شاءالله .

بحث ما در توطئه‌هایی است که از ناحیه دشمن متوجه انقلاب اسلامی است. و قرآن کریم آنها را هشدار داده است. بحث نفوذ و نفوذی‌ها را جلسه گذشته که اولین نوبت این بحث بود اشاره کردیم و به بعضی از آیات اشاره شد .عرض کردم بحث نفوذ و نفوذی‌ها هم مفصل است. شقوق مختلفی دارد .مباحث فراوانی دارد. چون بنای ما بر لیست کردن این موضوع هست دیگر وارد نمی‌شویم که تمام جزئیات را بیان کنیم. فقط سر فصل موضوعات را می‌گوییم. دوستانی هستند که دارند دنبال می‌کنند این بحث را پیگیری کنند.

یکی دیگر از توطئه‌هایی که هست این است که ما را از پیشرفت‌های نظامی باز دارند تا در وقت مناسب غافل‌گیرمان کنند. این از توطئه‌های دشمن است که نسبت به انقلاب اسلامی مطرح است. یعنی نسبت به همه جریان‌های اسلامی از زمان پیغمبر اکرم بود که آیاتی دارد و این مطلب عمومیت دارد تا الان و آلان را هم شامل می‌شود .

در آیه ۱۰۲سوره مبارکه نساء به این مطلب هشدار داد در قسمتی از این آیه مبارکه هست ” وَدَّ الَّذِینَ کَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ وَأَمْتِعَتِکُمْ فَیَمِیلُونَ عَلَیْکُمْ مَیْلَهً وَاحِدَهً” کافران آرزو دارند که شما سلاح‌هایتان و متاعهایتان و آذوقه هایی که دارید  غافل شوید و یک باره بر شما هجوم بیاورند و شما را غافلگیر کنند. این آرزوی مخالفان و دشمنان شما است .

اصل آیه مربوط به جهاد است و در ضمن به کیفیت نماز خوف در جنگ اشاره می‌کند که اهل ایمان در زمان جنگ باید از نماز غافل نباشند. اهمیتی که نماز جماعت دارد با اینکه نماز جماعت مستحب است اما این استحباب آن قدر تأکید دارد که حتی در حال جنگ هم ترکش نکنید. امام حسین علیه السلام نماز خوف خواند .اینجا هم خدای تعالی در قرآن دستور می‌دهد که اهل ایمان مشغول نماز خوف باشند. نماز جماعت را در بحبوحه جنگ هم ترک نکنند. در آن زمان که مقدور بود البته. با یک کیفیت خاصی است که اسلحه‌های شان باید همراهشان باشد و در بین نماز باید جایشان را عوض کنند که الان در مقام بیان آن نیستیم.

اینجا فرمود ” لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِکُمْ ” تغفلون از مصدر غفل است .به معنای بی‌خبری است از امری که هست و انسان از آن غافل می‌شود. در کنار غفلت , نسیان هم مطرح می‌شود. نسیان بی‌خبری از امری است که قبلاً آن را می‌دانستیم الان یادمان رفته است و فراموشش کردیم .غفلت چیزی است که هست و الان وجود دارد ما از همان حاضر بی‌خبر هستیم. خدای تعالی هشدار می‌دهد که در همه حالات هوشیاری خودتان را از دست ندهید. غافل نباشید و وضعیت دشمن را رصد کنید .ولو در حال عبادت و بندگی خدا باشید که یک امر معنوی است.

آرزوی دشمنان غافلگیر کردن شماست. باید از آرزوها و امیدهای دشمن مطلع باشید و آگاه باشید. والا از جایی چنان ضربه‌ای به شما خواهد زد که هرگز انسان فکر نمی‌کند . او از روزنه‌ای که پیدا می‌کند وارد می‌شود  و نقش خودش را ایفا می‌کند .وقتی آیه شریفه می‌فرماید ” لَوْ تَغْفُلُونَ ” یعنی احتمال غفلت در مسلمان باید خیلی ضعیف باشد. نه اینکه مسلمان دچار غفلت باشد. لَوْ تَغْفُلُونَ یعنی اصلاً نباید غافل باشد. دائم باید رصد کند. مسلمان باید در حفظ منابع و امکانات اقتصادی و نظامی خودش هوشیار باشد و برنامه داشته باشد .

آیه با صراحت بیان می‌کند غفلت مساوی است با شبیخون .پو شاید این حرف را بشود به جهات دیگر هم سرایت داد. مثل امور فرهنگی که اگر در آنجا ما غفلت داشته باشیم  دشمن همان کار را خواهد کرد .یعنی او تلاش می‌کند تا هویت انقلاب اسلامی را تغییر دهد .اگر بتواند این کار را بدون دخالت نظامی انجام دهد این کار را خواهد کرد. اما اگر نتوانست وارد جنگ سخت می‌شود. با یک روش دیگری وارد می‌شود. و عدم غفلت در این نبرد از جنگ سخت مهم‌تر است. چون همه چیز نابود خواهد شد. به هر تقدیر هر کاری که غفلت مسلمان‌ها را در پیش داشته باشد ممنوع است و اگر غفلت کنیم دشمن را به خواسته‌اش نزدیک خواهد کرد .

امنیتی که امروز نظام اسلامی در منطقه دارد به برکت همین توجهات است. همین آیات را در نظر داشتن و بر اساس این آیات طراحی و برنامه‌ریزی کردن انسان را نجات می‌دهد .مولای ما امیرالمؤمنین علیه افضل صلوات المصلین در نهج‌البلاغه خیلی زیبا این هشدارها را تبیین کرده است. در اینکه غافل نباشید, در اینکه اهل رزم باشید, مواظبت کنید ,جبهه خودتان را دقت کنید , آموزش‌های لازم را ببینید, تاکتیک‌های لازم را دوره ببینید, رزم انفرادی, رزم جمعی, غافل نبودن از دشمن ,جبهه ها را مستحکم کردن, عوامل نفوذ را شناسایی کردن, مسائل مختلف را کاملاً تبیین کرده است.

در خطبه ۶۶ به لزوم آمادگی نظامی و دفاعی در مقابل دشمن و تقویت بنیه نظامی اشاره کرده است. در خطبه ۱۲۴ پرهیز از غفلت در مقابل دشمن را بیان کرده و خیلی زیبا رزم انفرادی را توضیح داده که چگونه باید باشید .چگونه باید رفتار کنید تا بتوانید بر دشمن غلبه کنید و روش‌های لازم را یاد داده است که ان‌شاءالله مراجعه می‌کنید و ملاحظه خواهید کرد.

پس اولین توطئه دشمن را که جلسه قبل گفتیم نفوذ و فرصت طلب‌ها و نفوذی‌ها در نظام بود که توطئه دشمن است. و دومینش این است که ما را از داشته‌های اقتصادی و نظامی غافل کنند تا بتوانند یک مرتبه بر ما چیره شوند و غلبه کنند. حالا دیگر توضیحاتش و تطبیق آن با مسائل روز بماند که می‌بینید چگونه سیاست‌های استکباری دنبال این است که داشته‌های نظامی ما را تضعیف کند یا نداشته باشیم یا اگر داشته باشیم زیر حد معمول باشد. اینها را توجه دارید که برگرفته هایی از همین آیات است .خدای تعالی در قرآن دائم دارد به مسلمان‌ها هشدار می‌دهد که زیر بار این مسائل نروند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ  وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا و ایمان فرصت ماه رجب را از دست نمی‌دهند و سعی می‌کنند در این ماه در کسب فضیلت‌های معنوی و رشد اخلاقی خودشان تلاش کنند و داشته‌های معنوی خودشان را بیشتر کنند .یکی از آن فضایلی که زیاد روی آن تأکید شده است حسن خلق است.

تا جایی که در روایتی از رسول خدا است که فرمودند اسلام خوش‌خویی است. همه اسلام خلق خوش است .و اهل ایمان و اهل تقوا, مسجدی ها, نمازخوان ها , باید در این مسئله از بقیه مردم جلوتر باشند. خوش اخلاق تر خوش‌خو تر و خوش رو تر باشند. البته در مقابل دشمن باید ترش رو بود و غضبناک. اما در بین خودی‌ها و اهل ایمان باید خوش‌خو و خوش‌رو بود. این را هم هر کسی یک طور معنا می‌کند. ما معنا و چیستی حسن خلق را یاد می‌گیریم و مصادیقی که آن بزرگواران برای حسن خلق گفتند از آن بهره می‌بریم .

مثلاً امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند “حُسنُ الخُلقِ فی ثَلاثٍ : اجْتِنابُ المَحارِمِ ، و طَلَبُ الحَلالِ ، و التَّوَسُّعُ على العِیالِ” خوش‌خویی در سه چیز است; یکی دوری کردن از کارهای حرام. کسی که اهل حرام است و لو خیلی در ظاهر بین مردم خوش اخلاق هم هست این از نظر ادبیات دینی ما و از نظر احکام اسلامی آدم خوش خلقی نیست. حسن خلق ندارد. امکان دارد خیلی بشاش و شاداب هم باشد اما اهل گناه است .اهل حلال و حرام نیست. از نظر اسلام این حسن خلق ندارد .خوب یاد بگیرید که حضرت دارد چه می‌گوید.

“و طَلَبُ الحَلالِ” اینکه طرف دنبال هر چیزی که حلال است برود .نه فقط روزی .حلال را طلب کند. بعضی‌ها دنبال حرام از هر چیزی هستند .هر چیزی را که در عالم شما فرض کنید حرام است خدا حلالش را در اختیار اهل ایمان قرار داده است. حلالش هست و باید دنبال او بود.

“و التَّوَسُّعُ على العِیالِ”  یعنی گشایش و توسعه دادن و فراهم کردن آسایش و رفاه برای خانواده .کسی که به خانواده می‌رسد بسته است و سخت‌گیر است و توجه ندارد ولو اینکه دائم هم بخندد این خوش‌خلق نیست. خسیسی کند اقتار داشته باشد و توجه لازم را نداشته باشد  این حسن خلق ندارد.

در یک مصداق دیگری فرمودند سلام کردن از حسن خلق است. بعضی‌ها خیلی بخیل هستند . “أَبْخَلَ النَّاسِ مَنْ بَخِلَ بِالسَّلَامِ” بخیل ترین مردم کسی است که  نسبت به سلام بخل می‌ورزد. همدیگر را می‌بینید سلام کنید. بعضی‌ها از دور سرشان را تکان می‌دهند تا آدم به آن‌ها سلام بدهد , بعد می‌گویند علیکم السلام .بخیل است. از امام صادق علیه‌السلام راجع به حسن خلق سؤال کردند حضرت فرمودند حسن خلق این است که نرم خو و مهربان باشی , گفتارت پاکیزه و مؤدب باشد, و با برادرت با خوش‌رویی برخورد کنی .این مصادیق را جمع کنیم معنای حسن خلق برای ما روشن خواهد شد. خدای تعالی حسن خلق را رزق همه ما بگرداند ان‌شاءالله .

حلول ماه رجب را که آغاز فصل بندگی است مجدداً تبریک عرض می‌کنم. امید است که از برکات این فصل و این ماه عبودیت و بندگی همه ما بهره‌مند باشیم ان‌شاءالله. دوازدهم فروردین مصادف است با سوم رجب, روز شهادت ابوالحسن ثالث امام علی نقی حضرت هادی علیه السلام که در سال ۲۵۴ قمری در سن ۴۱ سالگی توسط سمی که معتز به آن حضرت خوراندند به شهادت رسیدند و در منزل مسکونی خودشان در شهر سامرا به خاک سپرده شدند.

امام علیه‌السلام از سن هشت‌سالگی امامت را قبول کردند و ۳۳ سال امامت ایشان طول کشید. دوران امام هادی زمان حاکمیت متوکل بود. بیشترین دوران را در زمان متوکل عباسی و مثل بقیه امامان بلکه شدیدتر عصر اختناق و استبداد بود را تحمل کردند .به طوری که امام نمی‌توانست فعالیت‌های گسترده فرهنگی داشته باشد. بخصوص که متوکل عداوت و حقد و کینه شدیدی با علی‌بن‌ابی‌طالب و اولاد علی و علویون داشت. به طوری که علاقه‌مندان به علی‌بن‌ابی‌طالب را هم می‌کشت و مشکلات اقتصادی و مالی برای آنها فراهم میکرد. اموالشان را مصادره می‌کرد.

بررسی دوران امامان لازم است. ما نسبت به امامانمان بی‌سواد هستیم .تاریخشان, تاریخ زندگی‌شان, حیات سیاسی آنها, حیات اجتماعی شان, اینها را باید مقداری بیشتر دنبال کنیم و مطالعه کنیم. حیات اینها برای ما درس‌آموز است. روش زندگی آنها درس‌آموز است. امام علیه‌السلام با تمام این شرایط نامساعدی که برایش فراهم شده بود با برگزاری مناظرات, پاسخ‌گویی به شبهات, نوشتن نامه‌های روشنگرانه, تبیین صحیح مکاتب منحرف که عقاید شیعه را نشانه رفته بودند و هر روز جریان تازه کلامی و اعتقادی راه می‌انداختند در همین فضا محققان و دانشمندان بزرگی را تربیت کردند و علوم و معارف اسلام شیعی را به آن‌ها آموختند و آنها هم توانستند مآثر اهل بیت را به نسل بعد برسانند.

مرحوم شیخ طوسی رضوان‌الله علیه در کتاب رجال خودشان تعداد ۱۸۵ نفر را نام می‌برد که نزد امام علیه‌السلام علوم مختلف اهل بیت را آموختند و به دیگران رساندند. البته امام در همین اختناق شدیدی که وجود داشت یک بنیانهایی را هم پایه گذاری کرد .عرض می‌کنم که مباحث راجع به امامان زیاد است و فرصت ما کوتاه است. نمی‌توانم این‌ها را دقیق تبیین کنم و برسیم که توضیح بدهیم. و این بنیان‌ها هم هر کدام در مقطع خودش و بعد از خودش منشأ آثاری بود. مثل بنیان مرجعیت و زعامت شیعه از زمان امام هادی علیه‌السلام محکم شد. اگرچه از سال‌های قبل شروع شده بود در این زمان استحکام بیشتری پیدا کرد و در تمام نقاط جهان گسترش پیدا کرد.

یک روش و پیوند مستمر بین امامت شیعه و بقیه مردم جهان , شیعیان جهان , که با سرعت و با اطمینان ارتباط برقرار می‌شد. پیام‌ها از امام به مردم داده می‌شد و از مردم به امام میرسید .بدون اینکه آسیبی هم به افراد برسد و مشکل امنیتی به وجود بیاید . و به همین وسیله هم توانستند مکتب را حفظ کنند و بعد از او در زمان غیبت صغری و غیبت کبری که الان هستیم همین مسئله پیوند زعامت و بحث کانون وکلا به آن معنایی که الان به سبک دیگری وجود دارد در بین شیعه و مرجعیت شیعه هنوز باقی است و کار خودش را انجام می‌دهد.

نمونه‌ای از آن خفقان و پنهان کاری‌هایی که صورت می‌گرفت را در آن دوران اگر بخواهم برای شما بگویم موارد زیاد است. یک شخصی است به اسم محمد بن شرف در کنار حضرت هادی علیه‌السلام در مسیر حرکت می‌کرد. امام از او پرسید تو فرزند شرف هستی ؟ عرض کرد بله آقا. دید آقا سر صحبت را باز کرده به ذهنش رسید که الان فرصت مناسبی است یک سؤالی از امام بکند. تا خواست سؤال بپرسد حضرت بلافاصله به او فرمود الان جای سؤال کردن نیست .در ذهنت آمد که از من سؤال کنی الان وسط خیابان و وسط شاه‌راه هستیم الان شما صلاح نیست سؤال کنید .چون امام تحت الحفظ بود سریع مشکلاتی به وجود می‌آمد.

همین مقدار توجه داشته باشید که چقدر سختی‌های را اهل بیت عصمت و طهارت برای ترویج احکام به جان خریدند .این مقدار را هم لازم است بدانید که مثل تحریم‌های امروز برای تضعیف شیعه و از کار انداختن محور مقاومت و مبارزان شیعی آنها را شدیداً در فشار اقتصادی قرار دادند. به طوری که در تاریخ آن دوران بی‌سابقه است. یعنی تاریخ اسلام را مطالعه کنید از شعب ابی‌طالب تا زمان امام هادی بی‌سابقه‌ترین دوران بود در تنگنا قرار دادن شیعیان .در تاریخ می‌نویسند که در آن زمان خانم‌های یک منطقه لباس مناسب برای نماز در اختیارشان نبود .یک دست لباس مندرس داشتند به ترتیب در آن نماز می‌خواندند. تا این مقدار تحت فشار اقتصادی بودند .با نخ ریسی و امثال ذلک زندگی خودشان را می‌گذراندند.

مباحث کلامی و فرقه‌های انحرافی مبارزه با غلات هم خودش بحث خودش را دارد که امام در آن زمان مبتلا به این قضیه بود. به هر جهت دوران امامت امام ۳۳ سال بود که با اذیت و آزار خلفای عباسی همراه بود. حضرت را در مجلس شراب آوردند. او را اذیت کردند .شبانه و روزانه در مسیر طولانی او را حرکت دادند. حضرت فرمود من و مجلس شراب ؟ امیرالمؤمنین فرمود که اگر یک قطره شراب در چاهی افتاده باشد که اگر از آن چاه آب بکشند و به مزرعه بدهند و از آن مزرعه گوسفندی خورده باشد من از گوشت آن گوسفند نخواهم خورد. استحاله شده و از بین رفته ها تا این مقدار. امام و مجلس شراب ؟ به هر تقدیر توسط سم آن حضرت را به شهادت رساندند. خدای تعالی همه ما را از شیعیان و پیروان همه ائمه قرار بدهد ان‌شاءالله .

دوازدهم فروردین روز جمهوری اسلامی است. امام رضوان‌الله علیه این روز را عید اسلامی و از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی و ملی نام بردند .چون در این روز بود که بعد از سال‌ها مجاهدت, شهادت و مبارزه با طاغوت و شیاطینی که برای سلطه بر ایران نقشه‌ها داشتند و نقشه کشیده بودند مردم پیروز, با شور و شعف پای صندوق‌های رأی آمدند و قاطعانه به جمهوری اسلامی رأی دادند و برای همیشه دست سلطه‌گران را از ایران کوتاه کردند .

البته از همان زمان توسط استکبار و نظام سلطه توطئه بر علیه نظام اسلامی شروع شد و در هر برهه‌ای به شکلی برای مردم مشکل درست کردند .سنگ‌اندازی کردند و نگذاشتند که پیشرفت لازم صورت بگیرد. اما به فضل پروردگار ملت ایران با تمام مشکلاتی که تا الان برایش درست کردند به راه خودش ادامه داده و بی‌وقفه تا رسیدن به تمدن بزرگ اسلامی ادامه خواهد داد. دشمن دشمنی می‌کند اما ما باید آمادگی لازم را داشته باشیم .

ندیدید همین روزها بحث تحریم‌های جدید را دوباره مطرح کردند! خوب اهل خبره تحریم‌های جدید را نقض چندباره برجام می‌دانند. لازم است هیئت نظارت بر برجام دقت کافی را داشته باشند و ورود کنند. تا الان که برجام خسارت محض بود. مِن بعد خسارت‌های بیشتر به کشور تحمیل نشود. رهبری در تاریخ ۹۴/۷/۲۹ در یک بیانی فرمودند در سراسر دوره هشت ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات نقض برجام محسوب خواهد شد  و دولت موظف است طبق بند سوم مصوبه مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند. و در جای دیگر فرمودند هرگونه تحریم نقض برجام بوده و باید مقابله به مثل کرد.

این یک قاعده است که ایشان بیان کردند. لذا کوتاهی در این زمینه جایز نیست .مگر قرآن کریم به ما یاد نداد در آیه ۵۸ سوره مبارکه انفال ” و اما تخافن من قوم خیانه فانبذ الیهم علی سواء ” اگر آنها به وعده شان عمل نکردند شما به سمت آنها پرت کنید. تعهدی دیگر نسبت به آن‌ها ندارید. نقض عهد کردند شما هم نقض عهد کنید .اگر زمان آیه رسیده است عامل باشید و از چیزی نترسید که وعده الهی حق است .دشمن حیله گر است سعی می‌کند با طرح عناوینی مثل حقوق بشر و امثال ذلک تحریم‌های قبلی را حفظ کند و هم نقض برجام را منحرف کند, هم تحریم‌های جدیدی را برای ما دست و پا کند و درست کند . باید مقابله کنید .

و این را هم توجه داشته باشید عزیزان که در مقابله به مثل باید جدی و با قدرت وارد شوید .نه با مداهنه و ببینیم چگونه خواهد شد و ان‌شاءالله در آینده جواب خواهیم داد. باید محکم بود. و الا بیایید تحریم کنید چند شرکتی را که اصلاً با آنها معامله نداشتیم و بگوییم آنها ما را تحریم کردند ما هم ۱۵ شرکت را دیگر با آن‌ها معامله نمی‌کنیم. کدام‌ها ؟ آنهایی که تا الان با آن‌ها معامله نداشتیم اینها مقابله نیست.

این حرف هم خیلی تعجب داشت ما از معاون اول رئیس‌جمهور شنیدیم بالاخره بعد از چهار سال بگویند که تحریم‌ها مهم نیست , چون داریم روی اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی اقتصاد داریم کار می‌کنیم. که اگر تحریم‌ها هم سر جایش ماند مشکلی نیست ما داریم اقتصاد مقاومتی کار می‌کنیم .بعد از چهار سال و این همه هزینه این‌گونه باید سخن گفته شود ؟ آقایان در بیاناتشان دقت کنند .مردم را مأیوس نکنند .باید به حرف رهبری اعتماد کرد. باید آن حرف را عملیاتی کرد. باید به داخل اعتماد داشت .مسئولان اجرایی باور کنند که می‌توانیم .

بیایید تولید داخلی را اهمیت بدهید . بر روی بحث حرمت واردات کالاهایی که مشابه او در داخل تولید می‌شود کار جدی صورت بگیرد. گذشته از اینکه نمی‌گذارید و نباید بگذارید اجناس تجملی و هزینه بر وارد کشور شود که فقط عده خاصی از او استفاده می‌کنند و منابع کشور خارج می‌شود روی تولید داخلی, روی آن تولیدی که شبیهش در ایران ساخته می‌شود, روی او بیشتر کار شود .

مجلس و دولت جدی ورود کنند. امروز عمل به خواسته رهبری در مردم و بیشتر در مسئولین یک واجب است. این شوخی بردار نیست .اگر عمل به دستور رهبر نشود قدرت تولید نخواهد شد. کوتاهی جایز نیست .فقط حرف زده نشود. جلسه گذاشته نشود .باید به عمل رسیده شود و الا ضرر را همه خواهند کرد.

در منطقه اگر دقت کنید چنان از قدرت ایران می‌ترسند و ایران‌هراسی را ترویج می‌کنند که نشستی اخیراً واقع شد. نشستی که در قدس برگزار شد و تعدادی از پژوهشگران صهیونیستی و عربی حضور داشتند. در آنجا راهکارهایی را مطرح کردند. راهکارهای سازش اعراب با اسرائیل برای مقابله با ایران و داعش. این خیلی مسئله مهمی است. در آنجا ایران و داعش را در کنار هم قرار دادند  و دشمن خودشان دانستند. خود ترکیب جلسه مضحک است. اعراب و اسرائیل با همدیگر جمع شدند راجع به ایران و داعش سخن بگویند. ببینید وضعیت ما این گونه است.

باید انسجام داخلی حفظ شود. روی اقتصاد داخلی و توجه به اقتصاد باید بیشتر از این کار شود .بحث توان و قدرت نظامی داخلی باید مستحکم و محکم کار شود. اعرابی که اسرائیل قصد نابودی آنها را داشت با همدیگر جمع می‌شوند برای دشمنی با ما. ببینید چگونه موذیانه عمل می‌کنند. عربستان را تقویت کردند تا یمن را نابود کنند. ۶ فروردین سال ۹۴ بود که عربستان به دستور اسرائیل پلید به یمن حمله کرد. در این دو سال که در سالگردش هستیم چه اتفاقی در یمن افتاد ؟ بیش از ۱۲ هزار نفر کشته شدند. دهها هزار نفر زخمی شدند. زیرساخت‌های کشور یمن از بین رفت .من آمار و تعداد مشخص همه اینها را دارم که چند مسجد ,چند مدرسه ,چند بیمارستان خراب شدند.

البته اخیراً حرکت‌هایی از طرف یمن به سمت عربستان هست. می‌خواستند ۴۰ روزه یمن را تصرف کنند اما چه شد؟ نتوانستند .این نابود کردن کشورهای اسلامی به دست خودشان است .ایران باید قدرت و عزت خودش را که به برکت انقلاب و ریخته شدن خون انسان‌های پاک به دست آمده محکم و مستحکم حفظ کند و بر حفظ ارزش‌ها و آرمان‌هایش پافشاری کند. راجع به انتخابات و مباحث مربوط به انتخابات هم در یک نوبت دیگری به عرض می‌رسانم.

 

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.