خطبه/

مشروح خطبه های نمازجمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۰۵ فروردین ۱۳۹۶ ۱
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۱/۴
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا عمل به کلام خدا و اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام را روش زندگی در دنیا برای خودشان قرار دادند.

در یک روایتی است از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند ثَلَاثٌ مَنْ لَمْ تَکُنْ فِیهِ فَلَیْسَ مِنِّی وَ لَا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا هُنَّ حضرت فرمودند به این‌که هر کس این سه خصلت را که بیان می‌کنیم در او نباشد از من و از خدا نیست; آن‌هایی که پای منبر رسول خدا بودند سؤال کردند یا رسول‌الله آن سه خصلت کدام است؟ قَالَ حِلْمٌ یَرُدُّ بِهِ جَهْلَ الْجَاهِلِ «حلمی که جاهل را از خود دور کند» وَ حُسْنُ خُلُقٍ یَعِیشُ بِهِ فِی النَّاسِ «حسن خلقی که به وسیله او در بین مردم زندگی کند» وَ وَرَعٌ یَحْجُزُهُ عَنْ مَعَاصِی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ و ورعی که او را از معصیت خدا و نافرمانی‌های خدای تعالی دور سازد و شخص خودش را به گناه آلوده نکند.

خب اگر در کلمات و فقرات این حدیث توجه کنید می‌بینید که عمل به هرکدام از آن‌ها چقدر در آرامش زندگی فردی و اجتماعی ما نقش دارد. حلم، حسن خلق، ورع، هرکدام از این‌ها توضیح دارد. من فقط عبارت را برای شما خواندم. همین ورع و تقوا که سپر نگهدارنده انسان از خطاها است، اگر در اختیار انسان نباشد می‌بینید که چه مشکلاتی را و چه گرفتاری‌هایی را درست می‌کند. عمده مشکلات کنونی افراد و جامعه در همین بی‌تقوایی‌هاست. خدای تعالی تقوای همه ما را زیاد بگرداند.

بحث آفت‌های خودی را عرض کردیم. از آیات و روایات به‌خصوص آیات قرآن کریم بهره بردیم؛ و آن چیزهایی که به دست خودمان انقلاب اسلامی را مورد خدشه و آفت قرار می‌دهد را بیان کردیم. از این نوبت آفت‌هایی را بیان می‌کنیم که توسط دشمن برای ما رقم زده شده است و طراحی دشمن پشت سر او هست. با توجه به آیات کریمه قرآن ان‌شاءالله مواردی از آفت‌هایی که به انقلاب اسلامی توسط دشمن می‌خورد را اشاره می‌کنم.

اولین آفت از آیه ۴۷ و ۴۸ سوره مبارکه توبه به دست می‌آید. مسئله نفوذ و نفوذی‌های دشمن و افراد فرصت‌طلب در جامعه که توسط دشمن مدیریت می‌شوند این‌ها آفت انقلاب هستند. چه انقلاب اسلامی که ما در آن هستیم، چه انقلاب پیغمبر اکرم همه این‌ها در یک مسیر و یک خط قرار دارد. مرحوم علامه شهید استاد مطهری ایشان به‌عنوان یک نظریه‌پرداز انقلاب کتابی دارند و در آنجا قسمتی از آن کتاب آفاتی که متوجه نهضت اسلامی هست را بیان می‌کند و بعد این آفات را شمارش می‌کند.

در یک بخش از او به همین نفوذ چهره‌های فرصت‌طلب و نفوذی‌های که در نظام وارد می‌شوند و آسیب می‌زنند را اشاره‌کرده است. من عین عبارت ایشان را برای شما می‌خوانم توجه بفرمایید: رخنه و نفوذ افراد فرصت‌طلب در درون یک نهضت از آفت‌های بزرگ هر نهضت است. هر نهضت مادام که مراحل دشوار اولیه را طی می‌کند سنگینی‌اش بر روی دوش افراد مخلص فداکار است؛ اما همین‌که به بار نشست و یا لااقل نشانه‌های بار دادن آشکار گشت و شکوفه‌های درخت هویدا شد سروکله افراد فرصت‌طلب پیدا می‌شود. تا آنجا که تدریجاً انقلابیون مؤمن و فداکار اولیه را از میدان به در می‌کند و بعد خودشان می‌آیند در جا می‌نشینند و آن مسیری که بعضاً دیده می‌شود.

این بیان ایشان بود. این یعنی نفوذ که به نرمی انجام می‌شود؛ و البته آن چیزی که مهم است این است که باید هرگز اجازه نداد فرصت‌طلبان داخل شوند. نباید از آن‌ها غافل بود که اگر غفلت آمد هزینه‌های سنگینی را به کشور و نظام تحمیل می‌کنند. تاریخ اسلام و تاریخ ایران، دوره معاصر خودمان پر است از خطراتی که نفوذی‌ها درست کردند. حتماً دوران حاکمیت خلیفه سوم را مطالعه کردید. بعضی از افراد معلوم‌الحال وزیر شدند، مشاور شدند و افرادی مثل ابوذر و ابوذرها تبعید شدند به ربذه، به زندان افتادند، محکوم شدند و شلاق خوردند.

تازه پیغمبر خدا از دنیا رفته بود و عده‌ای دنبال بیعت با خلیفه جدید بودند. ابوسفیان که تا دیروز از سران فتنه بود، علیه پیغمبر جنگ‌هایی را راه انداخته بود، خودش هدایت می‌کرد افراد را به سمت مخالفت با پیغمبر و بعضاً بعدها علی‌بن‌ابی‌طالب، آمد خدمت امیرالمؤمنین گفت دستت را به من بده می‌خواهم با تو بیعت کنم. دیگران داشتند جای دیگر با کسی دیگر بیعت می‌کردند، مسیر طور دیگری بود، آمد برای اینکه وحدت و انسجام را از بین ببرد و در جامعه اسلامی توطئه‌ای را طراحی کند، امیرالمؤمنین خِرّیت فن بلافاصله تا این حرکت ابوسفیان را می‌بیند این‌طور بیان می‌کند که; تو جز فتنه و آشوب هدف دیگری نداری کار تو فتنه‌گری است. تا همین دیروز داشتی جنگ درست می‌کردی امروز چطور شده است که بیعت می‌کنی. بعد به او بی‌اعتنایی کردند.

در همه حال باید مواظب نفوذ دشمنان در دستگاه حاکمه و مجموعه‌های تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز بود. آیات مربوط به این مسئله هم همین را تأکید می‌کند. در آیه ۴۷ و ۴۸ آمده اگر آن‌ها همراه شما به‌سوی میدان جهاد خارج می‌شدند جز اضطراب و تهدید چیزی بر شما نمی‌افزودند. با شما می‌آیند اما در دل شمارا خالی می‌کنند و به‌سرعت در بین شما به فتنه‌انگیزی و ایجاد تفرقه و نفاق می‌پردازند و می‌پرداختند و در میان شما افرادی سست و ضعیف هستند که به سخنان آن‌ها کاملاً گوش فرا می‌دهند و خداوند ظالمان را می‌شناسد. آن‌ها پیش‌ازاین نیز در پی فتنه‌انگیزی بودند و کارها را بر تو دگرگون ساختند تا آنکه حق فرارسید و فرمان خدا آشکار گشت و پیروز شدید درحالی‌که آن‌ها کراهت داشتند.

«لَوْ خَرَجُوا فِیکُمْ مَا زَادُوکُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَکُمْ یَبْغُونَکُمُ الْفِتْنَهَ الی آخر آیه» این آیه خیلی آیه قشنگی است این را دوستان فرصت کردند به تفسیر مراجعه کنند «خَبَالًا» که در آیه آمده به معنای سستی و خوار و ذلیل و زبونی است. یکی از مصادیق او این است که دشمن در دل افراد تردید و دودلی ایجاد کند. بعضی‌ها این‌طور «خَبَالًا» را معنی کردند. این آیات با مسائلی که این روزها در جامعه مورد نظر هست و سال‌ها با او مواجه هستیم خیلی تطبیق می‌کند.

نفوذ دایره وسیعی دارد هم مربوط به خارج از نقشه جغرافیایی می‌شود هم مربوط به داخل می‌شود. انواع مختلفی دارد. هم مسئولین را می‌گیرد، هم مردم را می‌گیرد، هم نخبگان را می‌گیرد. نفوذی را که رهبری یک‌وقت دربیانشان مفصل بیان کردند. نفوذ موردی، نفوذ جریانی که نفوذ جریانی بحث خیلی خطرناک هم هست. به‌هرتقدیر به این توجه داشته باشید این دو آیه که هر دو یک مفهوم را می‌رساند و یک‌چیز را می‌گوید آیه ۴۷ و ۴۸ سوره مبارکه توبه بود که این کلمه «خَبَالًا» یعنی می‌آیند و در کنار شما هستند اما در شما دودلی و تردید ایجاد می‌کنند. البته نتیجه‌اش نتیجه خوبی نخواهد بود اگر پیروی از آن‌ها بشود.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. مؤمن اهل تقوا سعی می‌کند در خودش صفات و خصال عالی الهی و انسانی را محقق کند. در یک قسمت از یک روایتی از امام صادق علیه‌السلام که حضرت حدیث کردند بعضی از این صفات بیان شد حضرت فرمودند إِنَّ اَلْعِلْمَ خَلِیلُ اَلْمُؤْمِنِ‏” علم دوست مؤمن است. اهل ایمان باید دائماً در کسب علم و معرفت کوشا باشند. اهل یادگیری باشند. اهل مطالعه باشند. خلیل مؤمن است، یعنی دوستش است. انسان چطور با بودن با دوست لذت می‌برد.

«وَ اَلْحِلْمَ وَزِیرُهُ» معمولاً هر جا علم گفته شد حلم هم آمد. حلم معمولاً با علم می‌آید؛ یعنی بردباری وزیر اوست. وزر و کار او را قسمتی را او به دوش می‌کشد. یک نوع صبوری است که اهل علم باید داشته باشند. بعضی‌ها را دیده‌اید تا دو کلام مطلب بلد است تحملش کم می‌شود می‌خواهد این را به همه بگوید. ولو به کسانی که شاید صلاحیت شنیدن این حرف را نداشته باشند. می‌خواهد بالاخره برساند. کم تحملی برای بعضی از اهل علم هست. لذا همیشه علم در کنارش حلم می‌آید. برخلاف صبر که مربوط به جای دیگری است؛ اما حلم با علم همراه است.

بعد فرمود «وَ الصبرَ أَمِیرُ جُنُودِهِ» صبر فرمانده لشکر اوست. این‌ها صفات مؤمن است. اهل ایمان باید این حالت‌ها را داشته باشند. علم دوست باشند؛ یعنی علم را بخواهند، دوستشان باشد. اهل حلم باشند و اهل صبر باشند. در کسب صفات عالی اخلاقی و الهی ازیک‌طرف، مقاومت در مقابل دشمن درون و خطاها و لغزش‌ها از طرف دیگر و همچنین تحمل گرفتاری‌ها و سختی‌ها که برای انسان پیش می‌آید بردباری داشته باشند صبوری کنند، در سه مقطع و در سه جهت این می‌شود نجات‌بخش انسان. این صفات را اهل تقوا سعی می‌کنند در خودشان به وجود بیاورند.

بعد فرمود به این‌که «وَ اَلرِّفْقَ أَخُوهُ» رفق و مدارا کردن با مردم برادر اوست. دیده‌اید که برادر همیشه پشتیبان انسان است. مواظبت می‌کند از شخص انسان. مدارا کردن و رفق با مردم کمک انسان است؛ و بعد فرمود «وَ الّینَ وَالِدُهُ‏» لین یعنی نرم‌خویی، بعضی‌ها زبر و خشن هستند. معمولاً افراد درشت‌خو تنها هستند. در روزگاری که گرفتار می‌شوند و مشکلاتی برایشان پیش می‌آید کمک‌کاری ندارند. بهترین رفیق انسان اخلاق خوش انسان است. تعبیر امام این است که نرم‌خویی پدر انسان است. پدر چطور تکیه‌گاه انسان است، انسان را کمک می‌کند، پدر چگونه در آن مقاطع حساس انسان را دستگیری می‌کند،

اینجا وظیفه‌ها هم معلوم می‌شود. از این روایات خیلی بهره‌ها می‌شود برد؛ یعنی در عین صلابت و ابهتی که پدر دارد باید نرم هم باشد. این‌طور نباشد که نتوانند به او نزدیک شوند. البته گاهی وقت‌ها به اسم رفاقت و صمیمیت با فرزندان افراد کار را از دست می‌دهند. این را هم باید مواظب باشند که از آن‌طرف نیفتند. خرابی درست می‌شود. به‌هرتقدیر این صفات را سعی کنیم در خودمان محقق کنیم. فعلاً دو سه جلسه تا همه دوستان شرکت ‌کنند در نماز تا تعطیلات تمام بشود روایاتی را می‌خوانم تا بعد مثل گذشته موضوعی از موضوعات را به‌عنوان تقوی مطرح کنم. خدای تعالی تقوای همه ما را زیاد بگرداند ان‌شاءالله.

سال نو را به شما و همه مردم استان تبریک عرض می‌کنم و از خدای تعالی مسئلت می‌کنم که امسال سال پر از خیروبرکت و اتحاد و همدلی و رونق اقتصادی و توسعه فرهنگی در کشور و به‌خصوص در استان ما باشد ان‌شاءالله. بنا بر قولی یکشنبه ۲۷ جمادی‌الثانی شهادت امام هادی علیه‌السلام است که عرض تعزیت و تسلیت دارم.

همچنین پنجشنبه دهم فروردین اول ماه رجب است. یک مقدار راجع به رجب نکته‌ای را عرض کنم. قرآن کریم چهار ماه را پراهمیت دانسته است و برای آن‌ها حرمت و قداست قائل شده است که یکی از آن‌ها را ماه رجب است. شهرُ الاستغفار، شهرُ امیرالمؤمنین، شهرُ الاصبّ، اسامی مختلفی برای او گفته‌شده است. رجبُ الاصبّ، این به خاطر ریزش رحمت الهی در این ماه چون فراوان است با کلمه اصبّ او را تعبیر آورده است.

یکی از آن ماه‌های نورانی ماه رجب است. در فضیلت این ماه و اعمالی که در این ماه است بخصوص روزه و استغفار در این ماه روایات فراوانی داریم. مولانا کاظم علیه‌السلام فرمودند: رجب نام نهری است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است. هرکسی یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد. این رحمت خداست. آن‌کسانی که توان دارند حالش را دارند هنوز از پا نیفتاده‌اند این فرصت‌ها را غنیمت بشمارند. چون به‌سرعت سپری می‌شود. بی‌حالی و کسالت و مشاغل و این‌ها نمی‌گذارد که انسان به این مستحبات برسد. آن زمانی که فرصت هست از آن بهره ببرید. از توانتان خرج کنید، از جسمتان خرج کنید برای جانتان، برای روحتان، برای آن معرفتتان و معنویتتان که در روایت دارد این‌گونه خرج کنید.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است. استغفار خیلی منفعت دارد. الآن بحث من بحث استغفار نیست. اقلّ اقلّ اقلّ استفاده‌ای که دارد به بیان قرآن کریم این است که عذاب را از انسان دور می‌کند. زبانمان مترنم به استغفار باشد. استغفار خاصیتش این است که هم برای خودت می‌توانی بکنی هم برای دیگری. برخلاف توبه، توبه را انسان برای خودش فقط می‌کند. ولی استغفار را برای دیگری هم طلب مغفرت می‌شود کرد. آثار و برکاتی دارد قرآن مراجعه کنید. در بحث استغفار روایات را نگاه کنید.

یکی از شب‌های بزرگ این ماه شب جمعه است که اول ماه او پنجشنبه باشد که شب لیله الرغائب می‌گویند. البته این اشتباه در بین مردم مرسوم است که شب جمعه اول ماه رجب را لیله الرغائب می‌گویند. آن شب جمعه‌ای که پنجشنبه‌اش اول ماه است لیله الرغائب است؛ یعنی هر چندسال یک‌بار لیله الرغائب می‌شود نه هرسال. امسال از آن شب‌ها است. پنجشنبه اول ماه رجب است. لذا روزه گرفتنش مستحب است و اعمالی هم گفته‌شده است.

یک روایتی دارد که حالا سند روایت اگر درست باشد یا غلط‌کاری با آن ندارم که می‌گوید ۱۲ رکعت نماز بخوانید که او را هم بد معنا می‌کنند. می‌گویند بین مغرب و عشا خوانده شود. درصورتی‌که صحیح او این است که بعد از عشاء خوانده شود. بین مغرب و عشا نیست. لذا نماز جماعت مسجدها را بعضاً مختل می‌کنند. می‌گویند بین دو نماز می‌خواهیم نماز ۱۲ رکعت بخوانیم. این نیست. متن روایت را بنده بررسی کردم برفرض صحت سند که در سندش ما ایرادی داریم، برفرض صحت سند اصلش این است که بعد از نماز عشا خوانده شود آن ۱۲ رکعت. «بین العشاء و العُتَمَه» که زمانش و وقتش می‌شود بعد از نماز عشا.

این را هم خواستم تذکر بدهم دوستان توجه داشته باشند. لیله الرغائب شب اعطاء به بندگان است. شبی است که رحمت خدا سرازیر است. مثل شب احیا می‌ماند. فقط آن ۱۲ رکعت نیست. شما مشغول دعا و مناجات و عبادت باشید و از همه دوستانی که موفق به اعمال ماه رجب به‌خصوص لیله الرغائب هستند التماس دعا داریم و امیدواریم که همه ما در کسب فضیلت ماه رجب کوتاهی نداشته باشیم ان‌شاءالله.

در حدیث لوح طبق نظر علمای شیعه آمده است که جبرئیل آن را از بهشت به حضور رسول خدا آورد و رسول‌الله او را به فاطمه سلام‌الله علیها اعطا کردند. در روایت دارد کسی که بر صدیقه طاهره صلوات بفرستد گناهان او بخشیده می‌شود. در آن لوح نام همه ائمه نوشته‌شده است. پنجمین آن‌ها امام باقر علیه‌السلام است. دارای فضایل و مناقب و علم و کرامت‌ها و مناقب فراوانی است که درباره حضرت باقر علیه‌السلام آمده. ولادت آن حضرت بنا بر قولی اول ماه رجب است. بنابر یک قولی هم سوم ماه صفر سال ۵۷ قمری بوده. ولی قول معروف و مشهور اول ماه رجب سال ۵۷ قمری، ۵۷ سال هم حضرت عمر کردند و در سال ۱۱۴ به شهادت رسیدند و از دنیا رفتند.

اوضاع و احوال زمان امام باقر علیه‌السلام طوری بود که به روش پدرشان مشغول تربیت انسان‌ها و آماده کردن افراد برای دفاع از حریم اهل‌بیت و احکام نورانی اسلام بودند. البته حکام اموی تا آنجایی که می‌توانستند سعی داشتند نگذارند که امام با مردم تماس داشته باشند. جلوی امام را می‌گرفتند. تحت‌الحفظ بود. بعضاً سختی‌هایی را برای امام فراهم کردند؛ و جلوگیری کردند اما امام با آن روش خودشان ارتباط را برقرار کردند. شاگردان عمومی داشتند. شاگردان خصوصی داشتند. در بین شاگردان خصوصی شاگردان خاص داشتند.

مرحوم شیخ طوسی رضوان‌الله علیه در رجال خودشان ۴۹۷ نفر از رجال درجه‌یک امام باقر علیه‌السلام را نام می‌برند که در بین آن‌ها بعضی‌هایشان ویژه هستند. مثل محمد بن مسلم که از محمد بن مسلم بیش از ۳۰ هزار روایت از امام باقر علیه‌السلام نقل‌شده است؛ یعنی این‌ها افراد خاص و ویژه‌ای بودند که درباره آن‌ها هم اهل‌بیت تعریف‌های خاصی را کردند. امام این افراد را خصوصی تربیت کرد. در همان اختناق با روش تقیه و روش‌های دیگر بالاخره این چرخه را حفظ کردند و وظیفه امامت نشر و حفظ شیعه و توسعه معارف شیعی است را به‌خوبی انجام دادند؛ که بیشتر از این دیگر فرصت بیان راجع به امام باقر نیست. اوضاع سیاسی آن موقع، نحوه مبارزه سیاسی امام باقر و نحوه اداره کردن شیعه در آن زمان این‌ها بحث‌هایی است که باید درجایش مطرح بشود و نکات عمیق و دقیقی را دارد.

در هفته گذشته ما بیاناتی را داشتیم از رهبر معظم انقلاب، با مداحان و تعدادی از بانوان. پیام نوروزی ایشان را داشتیم و سخنرانی پرشور و پرنور حضرتشان را در روز اول سال نو در حریم رضوی علیه آلاف التحیه و الثنا که نکات خاص و ویژه و مهمی را شرح کردند و تبیین کردند؛ که البته توضیح و تشریح هرکدام از آن‌ها خودش یک وقت مفصلی را می‌طلبد که حتماً هم باید تحلیل شود. قسمت‌هایی از او باید تبیین شود.

به شاعران و مداحان توصیه کردند که متناسب با نیاز روز محتوای شعار را تهیه کنند و به معرفت مخاطب خودشان بیفزایند. این را مکرر ایشان بیان می‌کند. واقعاً شعرا و مدیحه‌سرایان و مادحان اهل‌بیت در این زمینه باید دقت بیشتری کنند و به کثرت مخاطبی که دارند باید شور و هیجان در آن‌ها ایجاد شود؛ و افکار و روش اهل‌بیت با توجه به مسائل روز گفتمان سازی شود؛ و نکاتی هم راجع به بانوان بیان کردند که چون جلسه قبل من بعضی از مطالب را عرض کرده بودم دیگر تکرار نمی‌کنم.

کلام امسال ایشان چه در پیام نوروزی و چه در سخنرانی روز اول حکایت از آن دارد که مسئولان مربوطه علی‌رغم کارهای صورت گرفته کارهایی که در طول سال گذشته و سال‌های گذشته راجع به اقتصاد و مسئله اقتصاد داشتند که دستگاه‌های مختلف دولت و وزرا کارهای مفیدی را انجام دادند، بااین‌حال آن نصاب لازم موفقیت را نداشته است که باید دوباره اقتصاد مقاومتی شعار سال باشد.

به‌علاوه‌ی تمرکز در اقتصاد مقاومتی برای ایجاد رونق اقتصادی باید روی اشتغال و تولید هم تکیه داشت. معلوم می‌شود علی‌رغم آن‌همه کاری که صورت گرفته است، هنوز به آن نصاب لازم نرسیدیم. همچنین می‌شود از بیان ایشان این را فهمید که دشمنان کشور هنوز به فشار اقتصادی برای ضربه زدن به مردم، امید دارند. لذا مهم‌ترین ضرورت و نیاز فوری کشور مسئله اقتصاد و رسیدگی به این امر مهم است که البته این مهم هم با نگاه و توجه به بیگانگان و عدم باور به جوانان ایرانی و داشته‌های داخلی محقق نمی‌شود. باید حتماً یک‌همتی باشد به درون.

لازمه این کار این است که مدیریت کشور به دست افراد دلسوز و انقلابی کاربلد باشد. لذا مدیران را دودسته بیشتر نمی‌توان تقسیم‌بندی کرد برای این‌گونه کارها، انقلابی و غیرانقلابی. مدیر غیرانقلابی سست و بی‌حال دائماً می‌گوید ما نمی‌توانیم، ما نداریم، نمی‌شود، باید از خارج وارد کنیم، باید کذا و کذا بشود. وضعیت بعضی از وزارتخانه‌ها و مدیران آن‌ها و سخنرانی‌هایشان را که می‌کنند خود شما مکرر در مکرر شنیدید و دیدید که چگونه بیان می‌کنند. مدیریت اگر انقلابی نباشد کشور پس رفت خواهد داشت. عقب‌گرد خواهد داشت. مشکل وقتی حل خواهد شد که مسئولیت کار با افراد متدین جهادی و انقلابی باشد. حتی در کارهای منطقه‌ای و استانی. این‌که مربوط به کار کلان کشور است.

در کارهای استانی خودمان هم همین‌طور است. باید کارها دست افراد انقلابی باشد. دست افراد دغدغه مند باشد. دنبال کار باشند. دنبال این باشند که به مردم خدمت کنند. اگر فکر فکر سیاسی باشد و سیاسی‌کاری باشد من باشم و تو باشی و او نباشد و این باشد کاری پیش نمی‌رود. خصوصاً بعضی از استان‌ها مثل این استان که هم ازنظر ساختاری، هم ازنظر مالی و مسائل مختلف مشکلاتی دارد. البته مطلع هستم و می‌دانم که دوستان مشغول فعالیت هستند کارهای فراوانی هم می‌کنند و تلاش می‌کنند اما باید چند برابر شود. توسعه پیدا کند. افرادی که دغدغه دارند به کار گرفته شود.

الآن همین مسئله گلزار شهدای امامزاده محمد یک کار خاص است. می‌دانید که چهارمین گلزار بزرگ کشور است. قطب معنویت منطقه و این استان و منطقه خواهد بود اگر نگوییم در کشور خواهد بود. جلسات گذاشته‌شده، صحبت‌ها شده، همه هم موافق هستند؛ یعنی از مسئولین بالای استان تا کسانی که مسئولیت پایین‌تر دارند همه موافق انجام شدن چنین کاری هستند؛ اما کار پیش نمی‌رود. باید کسی که دغدغه دارد و اهتمام دارد جلو باشد. این می‌شود مدیریت جهادی. به دنبالش می‌رود مصوبه‌اش را می‌گیرد انجام می‌دهد تا بالاخره بشود. با هرکدام از آقایان که صحبت می‌کنم می‌گویند موافقیم، بشود؛ اما وقتی سه سال می‌گذرد و نشده یعنی هنوز آن دغدغه نیست. لذا باید در این مسئله دقت بیشتری داشت تلاش بیشتر شود.

باید گفتمان اقتصاد مقاومتی در انتخابات آینده ریاست جمهوری به مطالبه عمومی تبدیل شود تا تغییر وضعیت به وجود بیاید. رهبری در بیاناتشان واردات کالایی را که در داخل تولید می‌شود را حرام شرعی اعلام کردند و فرمودند قانونی هم منع شود. وقتی حرام شرعی شد فقیه جامع‌الشرایط، رهبر هم نباشد وقتی فتوا می‌دهد باید تبعیت کرد. اگر حکم ‌کند که دیگر بر همه واجب می‌شود. اینجا رهبری دارد بیان می‌کند، آن‌کسی که اشراف بر همه مسائل کشور دارد.

واردات کالای قاچاق ممنوع است. گفت آتش بزنید؛ یعنی این‌قدر مسئله مسئله حادی است. ضربه می‌زند. اینجا هم واردات کالای تولید داخل را حرام کردند. لذا باید قانونی هم منع شود. اگر راست می‌گویید که به فکر کشور هستید باید حتی توافق‌نامه‌هایی که برخلاف این حکم شرعی منعقد می‌شود بی‌اعتبار اعلام کنند. مثلاً توافق‌نامه‌های تعرفه‌های ترجیحی و امثال این‌ها شما می‌بینید با این تعرفه ترجیحی که بین مثلاً ایران و ترکیه چند وقت قبل بسته شد، تعدادی کالا را بنا شد بیاورند من‌جمله پوشاک. این‌ها وارد کشور شد. نتیجه‌اش چه شد؟ تعطیلی واحدهای تولیدی پوشاک و بیکار شدن هزاران نفر از مردم کشور. این توافق‌نامه‌ها باید از بین برود، تعطیل شود، جلویش گرفته شود، ملغی شود. این‌ها باید درست شود تا اقتصاد کشور یک‌نفسی بکشد.

برای ورود کالا به داخل کشور اجازه ثبت سفارش داده نشود. کالایی که داخل کشور دارد تولید می‌شود ثبت سفارش برای ورودش ندهند. بنده ناچار شوم فقط آن چیزی که داخلی است بخرم تا رونق پیدا کند. خیلی ساده می‌توان کارهای کلانی را انجام داد. یادتان باشد من سال گذشته و سال قبلش اینجا گفتم، دستگاه‌های دولتی خودمان لااقل چای خارجی مصرف نکنند. شما ببینید چای خارجی در دستگاه دولتی وزارتخانه‌ها وادارات، نهادها و سازمان‌ها چای می‌دهند چایش خارجی نباشد. ببینید تولید چای در داخل بالا می‌رود یا نمی‌رود. حالا اصل چای خوردنش خوب است یا نه سر جایش. بحثم بر سر ورود و وارد شدنش است.

میوه‌هایی که از خارج وارد می‌شود، دستگاه‌های دولتی مصرف نکنند. صداوسیما تبلیغات کالاهای خارجی را ممنوع ‌کند. در شهر از اکران بنرهای تبلیغاتی که کالاهای خارجی را تبلیغ می‌کنند جلوگیری شود. در همین کرج شماراه بروید با ماشین یک دور بزنید ببینید چقدر کالاهای خارجی را دارند تبلیغ می‌کنند. در همین بنرهایی که در شهر زده می‌شود. صداوسیما چقدر تبلیغ می‌کند. بر روی اتوبوس‌ها و مراکز فروش تبلیغ کالاهای ایرانی بشود. این‌ها تأثیرگذار است. اگر تبلیغ تأثیرگذار نبود کسی پول خرج تبلیغات نمی‌کرد.

یک فیلم تلویزیون می‌خواهد نشان بدهد ۱۰ بار تبلیغات می‌کند راجع به چیزهای بی‌خود. بعضاً هم بعضی‌هایش خارجی است و این خیلی ظلم است. تولیدکننده‌ها هم البته باید کیفیت را بالا ببرند که رغبت ایجاد کنند. خود تولیدکننده‌ها هم باید مطالبه گر فرمایشات رهبری باشند. این هم راجع به اقتصاد.

راجع به انتخابات هم ایشان نکاتی را فرمودند. ضمن اینکه دعوت به حضور حداکثری داشتند دفاع و صیانت از رأی مردم را هم بیان کردند و اظهار امیدواری کردند که نتیجه انتخابات پیش رو آغاز تحول در مسائل کشور باشد؛ و فرمودند به مرّ قانون عمل شود. این کلام ایشان خیلی کلام دقیقی است. مسئولین باید این کلام را جدی بگیرند. بدون مصلحت‌اندیشی و با توجه کامل به مرّ قانون عمل کنند. از ملامت هیچ ملامت کننده‌ای هراس نداشته باشند. گاهی مصلحت‌اندیشی‌های خسارت‌های فراوانی را به ملت تحمیل می‌کند.

در احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری اگر بناست دوباره احراز کنند که باید بکنند، مصلحت‌اندیشی نکنند. هرکسی که عضو شد و کاندیدا شد در حالت او باید بررسی شود. فرقی نمی‌کند هرکسی که می‌خواهد باشد. مصلحت‌اندیشی که آمد مشکلات برای کشور فراهم می‌شود. این مُرّ قانون را که ایشان تأکید می‌کند باید بفهمند آن‌کسانی که باید بفهمند منظور ایشان چیست؛ یعنی مصلحت‌اندیشی نکنید. آن چیزی که مصلحت کشور است را در نظر بگیرید و او عمل به قانون است.

جدیداً هم حرکت‌هایی انجام می‌شود به اسم حمایت از زید و عمر. مواظب باشید در طراحی بدخواهان نظام نیفتید. با دست خودتان از صحنه حذفتان نکنند. بصیر باشید. هرکسی از رهبری تبعیت نداشته باشد از چشم مردم افتاده است. تابع رهبری باشید و آن چیزی را که به صلاح شما دانستند ملتزم باشید و صحنه را عوض نکنید. گاهی بعضی حرکت‌ها باعث شقاق و دودستگی و دوقطبی می‌شود که بهره‌اش را دیگری می‌برد.

توجه کنید که ما دشمن‌داریم و این دشمن یک‌لحظه هم آرام ندارد تا ما را از پا دربیاورد. دارایی ما را به هر نحو که شده نمی‌دهد. همین جدیداً دادگاه لوکزامبورگ ظاهراً با درخواست بانک مرکزی برای رفع توقیف یک و شش میلیارد دلاری ما مخالفت کرد. این دشمنی آشکار است دیگر. این مخالفت است. این‌ها خیرخواه ملت ما هستند که یک عده‌ای این‌طور دل دادند؟! همین روزها مشاور رئیس‌جمهور آمریکا ابراز امیدواری کرد که فتنه ۸۸ دوباره در این کشور تکرار شود. عرض می‌کنیم چه امید باطلی. به فضل پروردگار ملت با حضور درصحنه نشان می‌دهد هر نقشه‌ای که می‌کشید نقش بر آب است.

راجع به انتخابات شوراها هم طبق آماری که به بنده دادند بازار ثبت‌نام‌ها نه‌تنها گرم بلکه داغ است. الحمدالله همه احساس وظیفه می‌کنند. از جهتی خوب است و از جهتی نگران‌کننده است. ازآن‌جهت که دیشب با عزیزی صحبت می‌کردم ایشان گفت خوب است به خاطر اینکه مشارکت مردمی زیاد می‌شود و خواسته رهبری هم توسعه پیدا می‌کند. چون افراد متعددی حاضر می‌شوند درنتیجه مردم هم بیشتر شرکت می‌کنند که رأی به آن‌طرف خودشان بدهند، مشارکت خوب خواهد شد. این حرف خوبی است؛ اما به شرطی که آن افراد افرادی باشند که قابلیت لازم را داشته باشند.

یک مقداری نگران‌کننده هم هست. البته باید نگران آینده مدیریتی شهر بود. آیا افرادی که ثبت‌نام می‌کنند سواد و تخصص کافی درباره شهر و شهرسازی و اداره امور شهر و در یک کلمه مدیریت شهری را دارند؟ اصرار این تعداد برای حضور در شورا واقعاً برای خدمت است؟ به‌علاوه که بعضاً افرادی که حاضر شدند که ثبت‌نام کنند و بیایند بیشترین دغدغه‌شان دغدغه سیاسی است. چون چهره‌های افرادی که ثبت‌نام کردند بعضاً نگاه که می‌کنیم دغدغه کار در این‌ها کم است. اگر مردم با بصیرت باشند و با دقت رأی بدهند دودی در چشم شهر و شهروندان نخواهد رفت.

در شورای شهر باید امور شهر بدون دخالت دولت و مباحث سیاسی تصمیم‌گیری شود. یک قاعده جدیدی است. آن سبک نه سبک دولت است و آزاد است. با یک سبکی باید اداره شود. اعضای شورای شهر هرکدام باید در زمینه‌ای از امور که مفید به حال جامعه است در شورا عضو باشند تا با رصد دقیق معضلات شهری راه‌حل مناسب را پیدا کنند برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشند. این برنامه‌ریزی‌شان را آرام‌آرام پیش ببرند.

مردم هم البته همه وظایف شورا را نمی‌دانند. قانون هم در بحث شوراها یک ضعف‌هایی را دارد. لذا هرکسی به خودش اجازه می‌دهد که حاضر شود. انتخابات شورای شهر مهم است. آثار فراوانی به همراه دارد. باید خدمات شهری را به سمت شهر اسلامی، از جهت معماری، مبلمان شهری، شهرسازی و همچنین عدالت در تقسیم خدمات شهری، ایجاد فضاهای مفرح که تأمین‌کننده آرامش و امنیت معنوی شهروندان باشد پیش ببرند. این افراد را باید انتخاب کرد. باید بلد باشد. باید مسائل را خوب بداند، بشناسد، تخصص لازم را داشته باشد، تعهد لازم را داشته باشد.

شورای شهرها هستند که باید شهردار را انتخاب کنند. لذا باید افرادی باشند که رأیی که مردم به‌عنوان امانت به آن‌ها دادند حفظ کنند و در انتخاب شهردارِ امین، پاک‌دامن، شجاع، ساده‌زیست، منضبط مالی و مردم‌دار دقت لازم را داشته باشند. حال اگر شما یک افرادی را انتخاب کردید آن‌ها هم کسی را به‌عنوان شهردار انتخاب کردند که اولین مشکلش این است که انضباط مالی ندارد، اولین مشکلش این است که مردم‌دار نیست، مردم در طول سال یک‌بار هم نمی‌توانند او را ببینند خب شما خودتان به خودتان ظلم کردید. باید مواظب باشید که چه کسی را انتخاب می‌کنید.

شورای شهر باید آن‌قدر آزاد باشند که بتوانند هم شهردار را کمک کنند و هم بتوانند از شهردار سؤال کنند. بعضی وقت‌ها نمی‌توانند سؤال کنند. باید غبطه مردم را بتوانند رعایت کنند. لذا در انتخاب باید مواظب باشید که چه کسی را انتخاب کنید. قول‌هایی را هم که می‌دهند باید قانونا توانش را داشته باشند که انجام دهند. موارد راجع به این مسئله زیاد است. من به‌مرور بیان خواهم کرد. ظاهراً تا دیروز فرمانداری هنوز حکمش تثبیت نشده بود به نظر می‌رسد که باید زودتر و علی العجاله این مسئله حل شود که بحث شوراها و انتخابات با دقت بیشتری انجام شود، ان‌شاءالله.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

یک دیدگاه

  1. عاطفه شریفی 30 مارس, 2017 در 18:28 - Reply

    سلام علیکم. از درایت و بلند نظری امام جمعه انقلابی شهر واقعا لذت میبرم. با خواندن خطبه های ایشان احساس درونم دغدغه ایجاد می شود ولی نمیدانم چه کاری میتوانم انجام دهم . کاش ایشان دقیقا به ما جهت میدادند که وظیفه ما چیست و چه کنیم.

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.