خطبه های 26 آذر 1395 شهر کرج:

جهان وقتی روی صلح و آرامش را می بیند که اسرائیل از صفحه زمین محو شود

روابط عمومی ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه۹۵/۹/۲۶
  • استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

یا ایها الذین آمنوا اوصیکم و نفسی بتقوی الله .عرض کردیم اهل تقوا بر نماز و مسجد اهمیت ویژه قائل هستند .مسائل مربوط به مسجد ,عمران و آبادانی مسجد ,برپا داشتن نماز, اهمیت به جماعت و جمعه کوشا هستند. در بیان رسول خدا است که همه زمین محل عبادت است ” جُعِلَتْ لِی اَلْأَرْضُ مَسْجِدًا وَطَهُورًا ” خدای تعالی مسجد را زمین قرار داد. یعنی محل عبادت. اما بهترین محل عبادت آن فضایی است که به اسم مسجد ساخته می‌شود .

اهل تقوا تلاش می‌کنند مراکز عبادی را آباد کنند. خدای تعالی در قسمتی از آیه ۱۸ سوره مبارکه توبه فرمود” إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاهَ وَآتَى الزَّکَاهَ ” مساجد خدا را تنها کسانی آباد می‌کنند که ایمان به خدا و روز قیامت دارند” إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ ” اهل ایمان در تعمیر مسجد اقدام می‌کنند. یعنی از اوصاف اهل ایمان است تعمیر مساجد و آباد کردن مسجدها .اما توجه دارید که این آبادانی دو جور است. یک آبادانی ظاهری داریم و یک آبادانی باطنی . باطنی آن از ظاهری اهمیت بیشتری دارد .

گاهی مسجد را دیده‌اید که با خرج‌های گزاف و کاشی‌کاری‌های مجلل و تجملات بسیار زیاد که اصطلاحاً به آن مزخرف می‌گویند, مزخرف یعنی زخرف کاری ,زخرف به معنای طلا است. طلاکاری می‌کنند .طلا نیست اما خیلی به آن می‌رسند. ولی نمازگزار ندارد .مسجد خیلی زیباست اما یک صف جماعت دارد و امامی که به موقع بیاید یا نیاید. این مسجدها را مسجد آباد نمی‌گوید. برنامه عبادی , آموزشی ,تربیت افراد, رفت‌وآمد نمازگزار, اینها مایه آبادانی مسجد است. البته باید بنا و ساختمان مسجد نصاب لازم را داشته باشد و به این مسائل اهمیت ویژه داده ‌شود .ولی اگر به نمازگزار توجه نداشته باشد این مطلوب نیست.

محل اقامه و برپا داشتن قسط و عدل بر اساس آیات قرآن کریم مسجد است . مسجد یک چنین جایی است. قسمتی از آیه ۲۹ سوره مبارکه اعراف” قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَأَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ”  یعنی مسجد محل برپایی قسط و عدل و داد است .مسجد جایی است که انسان وقتی به آنجا مشرف می‌شود  باید زینت‌های خودش را همراه ببرد. زینتهای باطنی و زینتهای ظاهری. در قسمتی از آیه ۳۱ سوره مبارکه اعراف فرمود” یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ” مسجد که می‌روید با خودتان زینت هایتان را ببرید .لباس مرتب بپوشید عطر بزنید . هر وقت لباس نو پوشیدید و خواستید افتتاح کنید وقتی که دارید به مسجد می‌روید بپوشید و همیشه هم با لباس مرتب و تمیز وارد مسجد شوید .اینها جزو آداب و دستورات دینی ماست خدای تعالی بر تقوای ما بیفزاید .

بحث ما راجع به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم است. به عواملی نظیر ایمان به خدا , نصرت الهی, اتحاد و وحدت کلمه, صبر و مقاومت, وجود رهبری, همراهی مردم ,جهاد در راه خدا و امثال ذلک اشاره کردیم. امروز به عوامل بقای انقلاب اسلامی می‌پردازیم. ما اصول را گفتیم ,مبانی را گفتیم ,عوامل پیروزی را گفتیم ,حالا عوامل بقای انقلاب را میگوییم که چه چیزی باعث ماندگاری انقلاب خواهد شد. این از دو منظر است. یک دسته وظایف مربوط به مردم است. قسمت دیگر مربوط به حاکمان و مسئولان است. در یکی دو جلسه وظایف مردم را عرض میکنم .اولین عامل بقای انقلاب شکرگزاری نعمت است و یادآوری دائمی و مکرر این نعمت.

آیه هفت سوره مبارکه مائده فرمود “وَاذْکُرُوا نِعْمَهَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَمِیثَاقَهُ الَّذِی وَاثَقَکُمْ بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ”  به یاد بیاور نعمت خدا را بر شما .خدا نعمتهایی را بر شما ارزانی داشته آنها را به یاد بیاورید و پیمانی را که محکم از شما گرفت آن را هرگز فراموش نکنید. آن زمانی که گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم و از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید که خدا از آنچه درون سینه‌های شماست آگاه است. این آیه یک هشدار کلی است. یک قاعده کلی را بیان می‌کند که همیشه به یاد نعمت‌های الهی و پیمان‌هایی که بستید باشید.

ما با خدا پیمان‌هایی داریم و خدای تعالی نعمت‌های فراوانی را در اختیار ما قرار داده است .نعمت‌هایی که خدا به ما داد قابل شمارش نیست” وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَهَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا” همین امروز نعمت‌هایی که خدا به شما داده است را بنشینید شمارش کنید ببینید اصلاً می‌توانید؟!  همین نعمت‌هایی که خدا به تک‌تک ماها داده است .نعمت‌های جمعی, خانوادگی ,مسائل مختلف, همه نعمت‌های خداست. این‌ها اصلاً قابل شمارش نیست. یکی از آن نعمت‌ها که با مجاهدت و تلاش بی‌وقفه مؤمنان به دست آمده انقلاب اسلامی است. که باید قدردانش باشیم. شکرگزار این نعمت باشیم و از خدای تعالی طلب کنیم ماندگاری آن را که در آن بستر احکام الهی اجرا شود.

در یک بیانی است که امام رضوان‌الله تعالی علیه که در وصیت‌نامه شان دارند این بیان را این طور فرمودند : اما به ملت عزیز ایران توصیه می‌کنم که نعمتی که ( این را ایشان نعمت می‌داند ) با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آوردید همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت نمایید و در راه آن که نعمتی عظیم الهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می‌آید نهراسید .

بالاخره نعمت خدا وقتی در اختیار کسی قرار می‌گیرد یک عده قیام و اقدام می‌کنند تا این نعمت را خراب کنند و بگیرند. حسادت ها, لجاجت ها ,دشمنی‌ها, باید صبوری کرد و استقامت کرد و حفظ نعمت کرد  دائماً . “وَاذْکُرُوا نِعْمَهَ اللَّهِ”  یادآوری نعمت کنیم .دوره قبل را یادآوری کنیم. دوره الان را یادآوری کنیم. فرق این دوره‌ها چگونه بود. فساد و فحشا را اینها را در نظر داشته باشیم و بعد هم شکرگزار باشیم .

عامل دیگری که درباره بقای انقلاب می‌توانیم از آیات قرآن استفاده کنیم حفظ آمادگی با تمام قوا و نیرو هاست .  آن چیزی که باعث ماندگاری می‌شود این است که ما همیشه آمادگی داشته باشیم در صحنه حضور داشته باشیم. در قسمتی از آیه ۶۰ سوره مبارکه انفال این آیه را شما زیاد و مکرر در مکرر شنیده‌اید که” وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ ” قسمتی از آیه است. شما تا آن جایی که می‌توانید هر نیرویی و هر قدرتی که دارید برای مقابله با دشمن آماده کنید .حتی از اسب‌های ورزیده که در آیه می‌آید برای رفتن در میدان نبرد استفاده کنید تا به وسیله او دشمن را بترسانید و با ترساندن دشمن جلوگیری کنید و از آمدن او .

این آیه شریفه ولو قسمت مهم این آیه اشاره دارد به وظیفه نظام و حاکمیت. اما آحاد مردم را هم زیر پوشش می‌گیرد که تا حد ممکن خودشان را پرورش بدهند .آمادگی لازم را در خودشان به وجود بیاورند تا در مقابل دشمن بتوانند دفاع کنند. اقسامی هم دارد که این آمادگی و هوشیاری ضامن بقای انقلاب و نظام است. توجه دارید حفظ آمادگی فقط بالا بردن توان نظامی و دفاعی در مسائل جنگی و اینها نیست که عرض کردیم .این از وظایف حکومت است .اما آنچه که بر مردم لازم است و به مردم برمی‌گردد غیر از آمادگی‌های لازم برای جسم و توان جسمی و توان رزمی ولو به اندازه آشنایی با تیراندازی باشد, بعضی از ورزش‌ها باشد, شنا بلد باشد, ورزش‌های بدنی را خوب بلد باشد ,غیر از آنها آشنا بودن به مکر دشمن است .آشنا بودن به روش‌های نفوذ او و راه‌های مقابله با او از جهت فکری و فرهنگی است.

“وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ ” همه اینها را می‌گیرد. یعنی بنده و شما به عنوان یک کسی که در این جامعه زندگی می‌کنیم و یکی از وظایف ما حفظ و دفاع از انقلاب و ارزش هاست یکی از عوامل بقا این است که راه‌های نفوذ دشمن و راه‌های مقابله با دشمن را خوب بلد باشیم. و نکته قابل توجه این است که در نحوه آمادگی و بالا بردن توان و قدرت باید طوری عمل شود که در دل طرف مقابل ایجاد ترس و رعب بشود. با استدعا می‌کنم و خواهش می‌کنم و شما اختیار دارید دشمن نمی‌ترسد. باید یک جوری نشان داده شود این رعب در دل دشمن بیفتد .

رسول مکرم اسلام در همان دوران چرا دستور داد لشکرش خضاب ‌کنند؟ محاسن شان را مشکی کنند؟ ایجاد رعب در دل دشمن می‌کند که این لشکر همه جوان هستند اهل جنگ هستند اهل مبارزه هستند .آن شبی که می‌خواستند مکه را فتح کنند حضرت به همه دستور داد دو تا چوب آتش در دستشان بگیرند که لشگر دو برابر نشان داده شد. دستور داد دیگ‌های فراوانی را در مسیر روشن کنند ولو خالی باشد که دشمن فکر کند این همه دیگ گذاشتند چه لشگری را می‌خواهند آذوقه بدهند .این ایجاد رعب و ترس است که دشمن حمله نکند. اینها دستور است. یک قسمتی مخصوص حاکمیت است و یک قسمتی مربوط به ماست. باید طوری عمل کرد که او بترسد “تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ  “یعنی طوری عمل کنیم که رعب در دل دشمن بیفتد .

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِإِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران اعم از خواهر و برادر را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم .اینکه بعضاً تذکر می‌دهم بلند نشوید می‌خواهم گم نشود. مؤمن و مسلمان وظیفه دارد طبق دستور عمل کند نه باب میلش. اینکه در اقامه امام میگوید قد قامت الصلوه آن موقع باید بلند شوید. برای چه زودتر بلند می‌شوی؟ یا پایت درد می‌کند, یا خسته شدی,  یا می‌خواهی یک نفس بکشی, میگویی بلند شویم پایمان را یک تکانی بدهیم. این دیگر برای آن کار نیست. ارزشی هم ندارد. نام حضرت حجت س لام الله علیه برده می‌شود شما باید آن موقع بلند شوید که نشان دهد یک قیامی ایجاد شد. اسمش که آمد همه بلند شدند ایستادند. من می‌گویم بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم یکی بلند می‌شود. معلوم نمی‌شود که چه کسی برای چه بلند شد.

این را من هر چند وقت یک بار تذکر می‌دهم که چند لحظه تأمل کنید. نام حضرت که می‌آید یک مرتبه همه قیام کنند .ببینید که چه عظمتی درست می‌شود. یکدفعه پنج شش هزار نفر با هم بلند شوند, سه چهار هزار نفر با هم بلند شوند , در اینجا,  جای دیگر در محل‌های دیگر در مسجدهایتان هر جا که هست این را تذکر بدهید. یک سری چیزها ریز و کوچک است ولی آثار زیادی بر آن مترتب است. پیام دارد. اصلا جماعت پیام دارد. چرا شما با امام باید رکوع و سجود بروید ؟ خب هر طور که دلتان می‌خواست می‌رفتید. امام رفت رکوع شما چند دقیقه بعد بروید. بعضی‌ها امام که از سجده بلند شده و تشهد می‌گوید او هنوز در سجده است. می‌خواهد بگوید من از امام امام تر هستم. می‌خواهد بگوید من وصل شدم هنوز امام وصل نشده است . اینها درست نیست. باید تبعیت کرد. تبعیت و دنباله رو بودن اینها تمرین است. درس است. دستور دینی است. شرایطش لازم است و آثاری بر آن مترتب است.

اهل ایمان و تقوا دائماً در حال رفت‌وآمد به مساجد و شرکت در جمعه و جماعت هستند. عرض کردیم در عمران مسجد که حضور پررنگ و پرنشاط در مسجد هست. اهل تقوا و ایمان تلاش می‌کنند. البته عمران ظاهری مسجد خوب است. ثواب فراوان هم دارد و روایات فراوانی هم در این باب وارد شده است. که شما کمک کنید ولو به اندازه سینه یک پرنده, یک آجر و لو بتوانید یک قسمت کمی کمک بکنید ثواب فراوان دارد. در یک روایت است کسی که چراغی را در مسجد روشن کند تا زمانی که آنچه را که در مسجد نور می‌دهد ملائکه خدا و حمله عرش خدای تعالی برای آن شخص طلب مغفرت می‌کنند.

حالا چراغهای آن موقع نفتی بود و پیه سوز بود .حالا که زیباتر و تمیزتر هم شده است.  رفت و آمد به مسجد , نشست و برخاستن در مسجد ,عبادت و بندگی در مسجد آداب و احکام خودش را دارد که عده ای از ما با این احکام و آداب فاصله داریم و بلد نیستیم. در مسجد می‌رویم می‌نشینیم به جای اینکه عبادت کنیم مشغول خرید و فروش و معامله می‌شویم. او دخترش را شوهر می‌دهد او برای پسر زن پیدا می‌کند. ماشینش را می‌فروشد خانه اش را معامله می‌کند.  اینها جزو آداب مسجد نیست .خلاف هم هست مکروه است. بهترین کار در مسجد نماز است. تعلیم و تربیت دینی است. هر کاری که با عقل و شرع مخالف داشته باشد انجام او در مسجد جایز نیست.

کسانی که همسایه مسجد هستند و اهتمامی به آبادانی مسجد ندارند بدانند که مسجد نزد خدای تعالی از آنها شکایت خواهد کرد. آبادانی مسجد یک وقت ساخت و سازش است که باید کمک کنید یک وقت رفت و آمد به مسجد است شرکت در کلاس برپا کردن کلاس تربیت دینی است.  در روایت است از امام صادق علیه‌السلام که حضرت فرمودند” ثلاثَهٌ یَشکُونَ إلی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ”  سه گروه هستند ,سه مجموعه است که روز قیامت که نزد خدای تعالی شکایت می‌کنند” مَسجدٌ خَرابٌ لایُصَلّی فیه أهلُهُ” مسجدی که خراب است و اهل آن محل در آن مسجد نماز نمی‌خوانند. این هر دو معنا را می‌گیرد .

هم از نظر ساختمان خراب است و به آن رسیدگی نمی‌کنند و عادی می‌آیند و می‌روند . برای هزار کار دیگر فرصت دارند وقت دارند پول هم دارند اما برای ساخت مسجد و لو به اندک فرصتی ندارند و توانی ندارند. یا اینکه نه , مسجد ساخته شده است و آباد است نماز در آن خوانده نمی‌شود همسایه مسجد هم هست به هر دلیلی در آنجا نماز نمی‌خوانند. اینها بدانند که این مسجد روز قیامت از آنها شکایت خواهد کرد .

” وَ عالمٌ بَینَ جُهّالٍ” عالم و دانشمندی که در بین یک عده آدم جاهل زندگی می‌کند . نیامدند از او علم یاد بگیرند. نیامدند معرفت خودشان را در کنار آن عالم بالا ببرند. در کنار عالم زندگی کردند دنبال عیوب می‌گشتند. این عالم در روز قیامت نزد خدای تعالی از این مردم که در کنارش بودند و از او استفاده نکردند شکایت خواهد کرد. و خدای تعالی هم وعده داده است که نعمت عالمی که در بین مردم هست و مردم از او استفاده نمی‌کنند را از آن‌ها خواهد گرفت.

“و مُصحَفٌ مُعَلَّقٌ قَد وَقَعَ علیه الغُبارُ لایُقرَأُ فیه” و قرانی که در منزل قرار داده شده است و روی این قرآن را غبار گرفته است. حتی قرائت هم نمی‌شود . این هم روز قیامت شکایت می‌کند که من در منزل بودم و کسی از من استفاده نکرد. لذا لازم است که قرآن در منزلتان باشد. اما حواستان باشد که بخوانید. حتی کسانی که چند قرآن در منزل دارند دوره‌ای از این قرآنها استفاده کنند. این ماه این جزء را با این قرآن بخوان. ماه بعد جزء بعدی را با قرآن دیگر بخوان .این قرآنها استفاده شود معطل در منزل نباشد. اگر معطل است رد کنید برود و به دیگران بدهید تا دیگران استفاده کنند. ان‌شاءالله خدای تعالی تقوی همه ما را افزوده بگرداند.

فردا روز شنبه ۱۷ ربیع الاول ولادت باسعادت پرخیر و برکت و پر نور حضرت ختمی مرتبت و رسول مکرم اسلام محمد مصطفی و فرزند برومندش امام ششم ما امام جعفر صادق علیه‌السلام است. این عید بزرگ و عید سعید و پر خیر را به همه شما بزرگواران اعزه عرض تبریک و تهنیت دارم و امیدوارم همه ما از پیروان حقیقی رسول‌الله و خاندان عصمت و طهارت باشیم ان‌شاءالله .

بیان جایگاه رفیع رسول خدا در توان بشر نیست. مگر اینکه خدای تعالی بیان کند. ولیّ خدا درباره آنها نکاتی را بگوید و معرفی کند تا ما یک مقدار بفهمیم و الا همین‌طور بخواهیم وارد شویم و چیزی بفهمیم به این سادگی‌ها مقدور ما نیست. رسول خدا قرآن مجسم است .همان که قرآن نازل شد و رسول خدا ارسال شد. یکی ارسال شده و دیگری انزال . همان است. شکل یافته قرآن و تجسیم شده آن رسول خداست .رسول خدا به تربیت الهی چنان روح بلند و اخلاق کریمانه ای پیدا کرد که در آیه ۴ سوره مبارکه قلم فرمود “وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ” همان طور که به ملائکه دستور داد و خودش هم همراهی ملائکه را کرد به مؤمنین هم دستور داد  که “إنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا”

و از همه مؤمنان خواست تا اوامر و نواهی رسول خدا را اطاعت کنند “مَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا” آیه هفتم سوره مبارکه حشر. چرا هر چه که رسول خدا گفت ما باید اطاعت کنیم و هر چیزی را که نهی کرد نهی شویم ؟چون دستور او دستور خداست و اطاعت از او اطاعت از خداست “مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ ” آیه ۸۰ سوره مبارکه نساء. این‌ها ویژگی‌هایی است که ما از قرآن و روایات راجع به رسول‌الله می‌فهمیم .ما اگر بخواهیم رسول خدا را بشناسیم با یک مقدار سعه وجودی آن حضرت در این عالم آشنا شویم باید خدمت قرآن کریم برسیم. هر چیزی که در قرآن هست معارف و مطالبی که در قرآن هست قسمت زیادی از آن قابل تطبیق با رسول خداست.

این رسول خدا که برای تکمیل  مکرمت‌های اخلاقی در بین مردم مبعوث شد و مظهر رحمت خدای تعالی است به همراه قرآن کریم محور وحدت امت اسلامی است. یعنی قرآن و رسول خدا این دو محور وحدت هستند. خودش هم دائماً به وحدت دعوت کرد .اولین کاری که در هنگام ورود به یثرب که بعدا مدینه النبی نام گرفت  کاری که آنجا انجام داد این بود که بین مردم عقد اخوت برقرار کرد. اخوت اسلامی را در بین آنان مقرر کرد .  شاید اگر تاریخ را مطالعه کنید و با یک دقت دنبال کنید از همان روزها این وحدت مورد طمع دشمنان قرار گرفت و در ادوار مختلف استعمار و استکبار تلاش کردند و می‌کنند تا در بین امت اسلامی وحدتی نباشد. کشور عظیم اسلامی را تجزیه کردند .امپراتوری پرقدرتی که درست شده بود به کشورهای قطعه‌قطعه شده که بعضی از آن‌ها را روی نقشه به زحمت می‌شود دید منابع و ذخایر آنها را چاپیدند.

امروز تکفیری ها ,داعش ,جبهه النصره و بعض فرقه‌های شیعی فرقه‌هایی که در بین شیعیان هستند که دست پرورده استکبار هستند مثل دو لبه قیچی به جان جهان اسلام افتادند  و اسلام را تکه‌تکه می‌کنند. امت اسلامی را قطعه قطعه می‌کنند و همان تفکر اولیه را دنبال می‌کنند .راه نجات هم تکیه بر مشترکات و وحدت جهان اسلام است که مکرر گفته شده و گفته می‌شود این روزها شما رایحه خوش پیروزی جبهه مقاومت در مقابل دنیای کفر و پلیدی را استشمام می‌کنید که این یکی از ثمرات وحدت است .یکی از ثمرات مقاومت و صبر در مقابل دشمنان است .یکی از مصادیق تحقق وعده‌های الهی است که” إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْکُمْ”

حلب بعد از ۵ سال  که در زیر چکمه جنایتکاران جرار و خونریزی و خبیث اسیر بود بالاخره آزاد شد و این آزادی پیام‌هایی داشت. آزادی به آسانی به دست نیامد .اما وقتی که آزاد شد تداعی‌کننده خیلی از آن زمان‌هایی است که بر کشور ما هم رفت .مهم‌ترین پیام پیروزی حلب شکسته شدن هیمنه پوشالی استکبار و شکسته شدن شاخ آمریکا است کمر آمریکا و اسرائیل و انگلیس در حلب شکسته شد .حلب هرگز رشادت‌های مدافعان حرم را فراموش نمی‌کند که چگونه از اسلام ناب دفاع کردند. شهدایی را تقدیم کردند.

ما هم رشادت‌های شهدای مدافع حرم, شهدایی مثل حاج حسین همدانی و بچه‌های فاطمیون و تیپ های دیگر و بچه‌های مدافع حرم استان البرز که به شهادت رسیدند را فراموش نمی‌کنیم. ای کاش آنهایی که اشکال می‌کنند که چرا ما آنجا باید حضور داشته باشیم یک مقدار معرفت داشتند و می‌فهمیدند که مدافعان چه کار بزرگی را انجام دادند. شما نحوه جنایات تکفیری ها را شنیده‌اید .بعضا شاید در قطعات فیلمی که نشان داده می‌شود دیده باشید. سر بریدن ها ,منفجر کردن ها, یکدفعه ۱۰ نفر ۲۰ نفر را کنار هم می‌نشانند به گردن همه آنها مواد منفجره می‌بندند بعد یک مرتبه منفجر می‌کنند .این جنایات را ببینید. اینها را نشان دادند و سوزاندن و از ارتفاع به پایین انداختن و امثال ذلک. این‌ها را دیده‌اید .

در همین روزهای آخر که حلب داشت آزاد می‌شد در لحظه آخر که دیدند کاری نمی‌توانند بکنند زن و بچه‌ها را جمع کردند گوش و دماغ و دهن آن‌ها را بریدند .دیدند دیگر لحظه آخر است و هیچ کاری از آنها برنمی‌آید. یک چنین عناصر جرار و خونریز و پلیدی که  به هیچ کس رحم نمی‌کردند. کینه‌ها را ببینی و باز جرئت کنی که برای جنگ و برای حفظ امنیت  کشور از کشور خارج شوی و چند صد کیلومتر آن‌طرف‌تر برای دفاع از اسلام و ناموس و ارزش‌ها به دفاع بلند شوی این اخلاص و انگیزه بالا می‌خواهد.

قسمتی از امنیت امروز کشور مرهون ایثار مدافعان حرم است که هرگز اینها فراموش نخواهد شد. ولو در داخل کشور عده‌ای نفهم از روی سیری و امنیتی که همین عزیزان برای آنها فراهم کردند حرف‌هایی بزنند. یاوه هایی را بگویند. در سایه امنیت که ایجاد شد حقوق‌های نجومی و فسادهایی که بعضاً شنیده می‌شود انجام گرفت. باز باید تأکید کنم که دیپلماسی کشور در مقابل کشورهای قلدر باید قوی‌تر باشد .سؤال ما این است که چرا وزارت خارجه نسبت به این عملی که وزارت خارجه انگلیس با سفیر ایران در لندن انجام داد و او را احضار کرد به خاطر نگرانی که از حلب دارد هیچ عکس‌العملی نشان نداده ایران. یک مقدار عزتمندانه یک مقدار با اقتدار بیشتری عزیزان عمل کنند.

روز ۲۷ آذر که مصادف با ولادت رسول خدا شده روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری هم هست. نام گذاری قشنگی صورت گرفته است. ولی این مهم تا وقتی که تولیدکنندگان خشونت در جهان حیات دارند نتیجه‌ای ندارد .تحقق پیدا نمی‌کند. جهان وقتی روی صلح و آرامش را میبیند که اسرائیل از صفحه زمین محو شود و این روز ان‌شاءالله نزدیک است.

تأکید دوباره رهبری که با دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین داشتند بر این بود که اگر وحدت با مبارزه محکم صورت بگیرد و ادامه داشته باشد تا ۲۵ سال آینده اثری از رژیم غاصب نخواهد بود و این خیلی امید بخش است .این یک پیام .

می‌توانیم بگوییم پیام دیگر پیروزی حلب این است که وحدت جهان اسلام و تقویت جبهه مقاومت اسرائیل را نابود خواهد کرد و قبله اول مسلمین را به زودی آزاد خواهد کرد. البته پیروزی حلب عربستان را هم مفتضح کرد. همان‌طوری که توافق احزاب داخلی در یمن برای تشکیل دولت نجات ملی یک ضربه سهمگین و کشنده ای بود که بر عربستان وارد شد و این بشارت خبرهای خوشی را در آینده از یمن به ما می‌دهد که امیدواریم به زودی محقق شود ان‌شاءالله.

توصیه‌های رهبری در دیدار با رئیس تحالف ملی شیعیان عراق به مسئولین عراقی دارای نکات مهمی بود که مرور آنها برای ما خوب است. دوستان آن را یک مرور کنند. ده دوازده مورد را رهبری تأکید کردند که آنها برای مسائل داخلی ما هم خوب است. اگرچه به عراق گفتند به مسئولین و سیاسیون عراقی گفتند اما برای ما هم خوب است .مثلاً تأکید ایشان بر اینکه حشد الشعبی یک ثروت عظیم است که عراق باید آن را حفظ کند .می‌دانید که حشد الشعبی همان بسیج خود ماست شبیه بسیج ماست. گروه‌هایی از جوان‌ها و فعالان عراقی هستند که خودجوش و البته به دستور مرجعیت برای امنیت کشور هماهنگ شدند و در عرصه‌های مختلف حاضر بودند و حاضر هستند و شهدای بزرگواری هم تقدیم کردند.

در همین جریانات جنگ با داعش اینها حضور جدی دارند .اول تشکیل شان هم آمریکا و اذنابش تلاش کردند این نیرو را از میدان بیرون کنند. خیلی فشار آوردند به عراق که این نباید باشد. البته نتوانستند و نگرانی آمریکا هم جدی بود. نگرانی‌اش به خاطر این بود که اگر  حشد الشعبی شکل بگیرد که شکل گرفت باعث اتحاد و انسجام ملت می‌شود. در نتیجه به سادگی نمی‌شود در امور داخلی کشور دخالت کرد. این همان تفکر بسیجی است. تفکر بسیجی که منشأ آن ایران است در حال گسترش در کشورهای اسلامی است. لذا رهبر معظم انقلاب حشد الشعبی  را برای کشور عراق مثل بسیج در ایران یک ثروت عظیم و ذخیره بزرگ برای امروز و فردای عراق دانستند که باید حمایت و تقویت شود .

این یک بحثی بود که ایشان داشتند که دیدم تذکرش بد نیست که بگویم .تاکید دیگری که ایشان در آن مواردی که بود بیان کردند عدم اعتماد به آمریکا بود . که به آنها هم گفتند که شما به آمریکا اعتماد نکنید که ایشان دائماً به همه دلسوزان به اسلام تذکر می‌دهند چه دلسوزان داخلی چه دلسوزان خارجی به هر کسی که حواسش جمع است تذکر را می‌دهند که به آمریکا دل نبندید و اعتماد نکنید .قضیه برجام برای آن کسانی که کمی انصاف داشته باشند و قوه عاقله آنها کارایی لازم را داشته باشد به خوبی نشان داد که نباید خائن را امین دانست.

اعضای مجلس سنای آمریکا در یازدهم آذرماه با صد درصد آرا طرح تمدید ده ساله قانون تحریم‌های علیه ایران را  تصویب کردند. طبق قانون آمریکا عدم امضای رئیس‌جمهور در آن مدت زمانی که قرار داده بودند که ظاهراً ۱۰ روز است اگر امضا نکرد مشخصاً به معنای تأیید همان قانونی است که تصویب شده و این مدت گذشت و رئیس‌جمهور آمریکا این طرح را امضا نکرد. یعنی تمدید قانون ایسا یعنی نقض برجام  .حالا اینجا است که دولتمردان باید وارد عمل شوند این مسئله مسئله کمی نیست.

می‌بینید که در طول این مدت مکرر در مکرر گفته شد .رهبری فرمودند .دلسوزان منتقدین افراد مختلف و خود دولت در جاهایی که لازم بود بیان کند این را مطرح کردند. توافق قطعی بین همه است .اما اینجا است که از دولتمردان می‌خواهیم که مردانه وارد شوند و از حقوق ملت عزتمندانه و با اقتدار دفاع کنند. آنها از اقتدار اسلام و قدرت گرفتن نیروهای الهی می‌ترسند. هر چیزی که اسلام را تقویت کند با او مخالفت می‌کنند. شما عزتمندانه باید وارد شوید و دفاع کنید.

این روزها رزمایشی به نام رسول مکرم اسلام و شماره چهارم این رزمایش را داشتیم در منطقه جنوب شرق کشور به وسعت ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع خیلی منطقه وسیع به مدت سه روز این رزمایش انجام شد. ارتش مقتدرانه امکانات خودش را وارد کرد و با موفقیت به پایان رسید. این موفقیت را به تمام دلاورمردان در عرصه‌های پاسداری از اسلام و انقلاب خصوص برادران ارتش تبریک می‌گوییم. فرصت تشریح و تبیین بیان آثار رزمایش نیست فقط این را عرض می‌کنم که پیام این حرکت با صلابت و قدرتمند به دشمنان اسلام در جهان و منطقه این بود که اگر خواستید تکبیر بگویید تکبیر را محکم و همه با صلابت بگویید این بود که اگر بی‌عقلی کنند و اقدامی بر علیه نظام اسلامی داشته باشند فرزندان رشید اسلام با توانایی کامل به زندگی آنان پایان خواهند داد .

نکته پایانی ۲۷ آذر روز شهادت مرحوم شهید دکتر مفتح که روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شد. این روز را به همه دانشجویان و دانشگاهیان و حوزه‌های علمیه و حوزویان عرض تبریک داریم. این وحدت مصداق وحدت نخبگان جامعه است. دو قشر عظیم اهل فکر و اندیشه و تربیت که در جامعه مهم‌ترین نقش را دارند اگر در کنار هم باشند منشأ آثار فراوان در جامعه خواهند بود .البته مورد طمع دشمنان هم هستند تا توانستند در ایجاد شکاف و تفرقه کوشش کردند و نگذاشتند این دو قشر به واقع در کنار هم قرار بگیرند .در دوران قبل از انقلاب این فعالیت بود. مرحوم شهید مطهری و دکتر مفتح از حوزه آمدند در دانشگاه تا منادی این وحدت باشند و کاری کنند که در اهداف نهایی و کلان دینی به یگانگی برسند و کاری از پیش برود .

رهبری در یک بیانی این را تبیین کردند و فرمودند معنای وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در اهداف کلی .وحدت در کامل ساختن این ملت و این کشور و حرکت با یکدیگر و عبور در دو خط موازی بدون اصطکاک با هم. یعنی هر دو کار خودشان را بکنند .اما برای یک هدف ,و آن هدف ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است .این طور باید حرکت کند. این بیان ایشان است که آن جهت وحدت را نشان می‌دهد. نه اینکه دانشگاهیان بیایند طلبه شوند و طلبه‌ها دانشگاهی شوند.  این به ان معنا نیست. به آن معناست که وحدت در هدف داشته باشند .هر دو برای یک مقصد کار کنند و این گفتمان الان ادامه دارد و همچنان مستمر هست .امام جدایی این دو قشر را از توطئه‌های استکبار می دانست. البته توجه دارید که اگر این دو در کنار هم کار کنند هم دنیا و آخرت مردم آباد خواهد شد  .

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.