خطبه های 5 شهریور 1395 شهر کرج:

دولت های محترم در هر دوره، استکبارستیزی و خدمت به محرومین را فراموش نکنند

روابط عمومی ۰۶ شهریور ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۶/۵
  • استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

                                                                بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. یکی از وظایفی که متقین ملتزم به رعایت آن هستند خدمت به مردم است. عده زیادی از مردم خیال می‌کنند که خدمت به خلق فقط سیر کردن شکم و پوشاندن لباس به تن نیازمندان است . در حالی که نیازمند کسی است که از امور معنوی بی‌بهره باشد . اعتقاداتش , اخلاقیاتش , رفتار اجتماعی اش سست و بی پایه باشد . باید به این اشخاص رسیدگی کرد . اینها را زیر پوشش قرارداد . اگرچه آنها را هم باید رسیدگی کرد . باید در مسیری حرکت کرد که رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم مبعوث برای او شد ” انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ” (انما) یعنی این است و جز این نیست که من برای مکرمتهای اخلاقی توسعه و ایجاد آن در افراد و تکمیل او برانگیخته شده ام .

اما تلاش ما در امور دیگری غیر از این امور است . عمر ما صرف بازی‌های مختلف می‌شود . فقط وسیله بازی ما به مرور عوض می‌شود . بچه بودیم ماشین ما پلاستیکی بود. خانه ما از این اسباب بازی‌ها بود. بزرگ که شدیم خانه و ماشین ما واقعی شد . و الا اسباب‌بازی همان اسباب بازی است. فکر همان فکر است. این همان است که خدای تعالی در سوره مبارکه حدید در قسمتی از آیه ۲۰ تذکر می‌دهند که عمر شما پنج مرحله است ” اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاهُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَهٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ” بدانید که شما پنج مرحله عمر دارید.امام جمعه کرج نماز (3)

این حیات دنیای شما اولش لعب است. بازی و بازیچه است .بعد لهو است. سنین مختلفی که برای انسان پیش می‌آید  در کودکی یک جور است. بعد که یک مقدار بزرگ‌تر شد لهو است. به دنبال ملاهی می‌رود . بعد یک مقدار سنش بالاتر آمد در جوانی به زینت و مو و آرایش می‌پردازد .سنش که یک مقدار بالاتر رفت به ” تفاخر بینکم ” من از شما بهتر هستم, پدر من این‌طور بود , سن که بالاتر رفت و در اواخر عمر شد می‌گوید ۲۰ نوه دارم , چهار کتاب نوشتم . به تکاثر در اموال و اولاد می‌رسد .یعنی دائماً انسان مشغول بازی است .اسباب‌بازی او عوض می‌شود. سعی کنیم در طول شبانه‌روز اوقاتی برای پرداختن به خودمان صرف کنیم.

توجه کنیم همان‌طور که الان ناراحت هستیم که چرا عمر خودمان را در دوران کودکی کودکانه تلف کردیم فردا هم گریان خواهیم بود که چرا عمر خودمان را برای مال و جاه و مسائل اعتباری بی پایه از بین بردیم و چرا در آن جهان دست ما خالی است. باید در همین دنیا بمیریم .اگر در دنیا نمیریم کار خراب خواهد شد. همان حدیث مشهوری که فرمود “موتوا قبل ان تموتوا ” مرگ اختیاری داشته باشید. خودتان را از همه این اعتباریات راحت کنید . آسوده باشید تا بتوانید زندگی راحتی داشته باشید. خودتان را از همه چیز رها کنید تا زنده بشوید و امکان ندارد دل انسان زنده بشود درحالی‌که نفس او هم زنده است. تا نفس نمیرد دل زنده نخواهد شد .نفس را در خودمان بکشیم. فراموش نکنیم این بیان امیرالمومنین را در خطبه ۲۲۰ که فرمود ” احیا قلبه و امات نفسه” کسی دلش زنده است و عقلش روشن و بیدار است که نفس خودش را کشته باشد.

بحث ما راجع به نماز است. نماز را از منظر امیرالمؤمنین سلام ‌الله علیه در نهج‌البلاغه دنبال می‌کنیم .یکی دو خطبه و کلام را جلسه قبل از امیرالمومنین عرض کردم .علتش را هم این بیان کردیم که  چون در هفته گذشته روز مساجد را داشتیم و در آینده هم همایش کشوری نماز را در استان خواهیم داشت بحث را راجع به نماز در نهج‌البلاغه مطرح کردیم. راجع به ارزش و اهمیت نماز به تعدادی از بیانات اشاره شد .در همین رابطه در خطبه ۲۳۴ امیرالمؤمنین می‌فرماید خداوند بندگان مومنش را به وسیله نمازها زکات ها و روزه‌های واجب از ستمگری و گردن کشی حفظ میکند. یعنی یکی از خواص نماز این است که انسانی را که سرکشی و طغیان گری میکند را   جلوگیری می‌کند. نماز خاصیت جلوگیری از طغیان دارد.

و چون ما معمولاً مبتلا به رذایل اخلاقی هستیم ,عجب, تکبر, حسد , نمامی , سخن چینی , خیلی از این صفات و رذایل کم ‌وبیش در افراد وجود دارد. یکی از مطهرات این لغزش‌ها بخصوص رذیله کبر، نماز است. کبر صفتی است که از شیطان به بشر رسیده است .اولین متکبر و اولین کسی که در عالم تکبر ورزید شیطان است .در حکمت ۲۴۴ مولا می‌فرماید به این که ” فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاهَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْرِ ” امیرالمؤمنین بخصوص نماز را پاک‌کننده از صفت کبر می‌داند . خدای تعالی واجب گردانیده ایمان را برای پاک کردن از شرک. ایمان می‌آید شرک را از بین می‌برد. ” وَ الصَّلَاهَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْرِ “

در خطبه ۱۰۹ به ده چیزی که آنها رساننده انسان هستند به قرب الهی اشاره فرمود. یکی از آن‌ها نماز است ۱۰ چیز انسان را به خدا نزدیک می‌کند و مقرب انسان است ” إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ- إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى- الْإِیمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ ” برترین وسیله‌ای که انسان را می‌رساند و وسیله‌ای است که تقرب برای انسان ایجاد می‌کند اولین آن تصدیق به خدای تعالی است و اعتراف به رسالت رسول خداست ” و الْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ-  فَإِنَّهُ ذِرْوَهُ الْإِسْلَامِ ” دومین مقرب انسان جهاد در راه خداست که سبب بلندی اسلام است و سوم کلمه اخلاص است ” وَ کَلِمَهُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَهُ ” این لااله‌الاالله گفتن فطرت الهی است که همه دارند و چهارم اقامه صلاه است ” وَ إِقَامُ الصَّلَاهِ فَإِنَّهَا الْمِلَّهُ ” شش مورد دیگر هم هست که در خطبه ۱۰۹ ببینید. بیشتر منظور من این مورد چهارم بود . برپا داشتن نماز نشانه ملیت دین اسلام است. یعنی از نظر اهمیت به منزله نفس اسلام است .

نماز خیلی مهم است . باز در نامه ۵۳ از نامه‌هایی که امیرالمومنین نوشت برای کارگزار خودش مالک‌اشتر نخعی وقتی که او را می‌فرستاد به او تأکید کرد و او را متوجه کرد که به عبادت بپرداز. یکی از برنامه‌های روزانه ات اقامه فرایض دینی باشد. بخصوص نماز ” و لْیَکُنْ فِی خَاصَّهِ مَا تُخْلِصُ لِلَّهِ بِهِ دِینَکَ إِقَامَهُ فَرَائِضِهِ الَّتِی هِیَ لَهُ خَاصَّهً ” از کارهایی که به خدا اختصاص دارد و باید با اخلاص انجام بدهی انجام واجباتی است که  ویژه پروردگار است” فَأَعْطِ اللَّهَ مِنْ بَدَنِکَ فِی لَیْلِکَ وَ نَهَارِکَ ” بخشی از شب و روز خودت را بدنت را برای عبادت و بندگی خدا قرار بده ” وَ وَفِ‏ مَا تَقَرَّبْتَ بِهِ إِلَى اللَّهِ مِنْ ذَلِکَ کَامِلًا غَیْرَ مَثْلُومٍ وَ لَا مَنْقُوصٍ بَالِغاً مِنْ بَدَنِکَ مَا بَلَغ‏ ” و آنچه تو را به خدا نزدیک می‌کند بی عیب و نقصان انجام بده عبادتت را کم و زیاد نکن . اگرچه دچار خستگی شوی خستگی بدنی هم برایت آمد آن را درست انجام بده.

تذکری را راجع به نماز می‌دهند که به بنده اشاره می‌کند و همکاران بنده. کسانی که امامت جماعتی را به عهده می‌گیرند و برای نماز جلو می ایستند. حضرت این تذکر را می‌دهند ” وَ إِذَا قُمْتَ فِی صَلَاتِکَ لِلنَّاسِ فَلَا تَکُونَنَّ مُنَفِّراً وَ لَا مُضَیِّعاً فَإِنَّ فِی النَّاسِ مَنْ بِهِ الْعِلَّهُ وَ لَهُ الْحَاجَه وَ قَدْ سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى ‏الله ‏علیه ‏و آله حِینَ وَجَّهَنِی إِلَى الْیَمَنِ کَیْفَ أُصَلِّی بِهِمْ فَقَالَ صَلِّ بِهِمْ کَصَلَاهِ أَضْعَفِهِمْ وَ کُنْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً” هنگامی که نماز جماعت می‌خوانی نه طولانی انجام بده که نماز باعث پراکندگی مردم شود. آن قدر طول بدهی که مردم بگویند که دیگر به نماز نمی‌رویم . و یا آن قدر کم بگذاری که اصل نماز تباه شود. هرگز این کار را انجام نده. چون در بین مردم امکان دارد که بیمار باشد و صاحب حاجتی باشد .

 می‌فرماید آن وقتی که پیغمبر من را به یمن فرستاد از حضرت سوال کردم که من با مردم چه طور نماز بخوانم ؟ حضرت فرمودند در حد توان ناتوانان نماز بگذار و بر مؤمنان مهربان باش. این‌ها بحث‌های فقهی دارد که مقداری را که باید طول داد یا آرام خواند و با عجله خواند کجاست .رکوع و سجود را مورد نظر هست که باید رعایت حال اضعف ماموم را کرد. ایستادن به خود نماز یا اینکه قنوت طولانی باشد شاید به آن معنا اشکالی نداشته باشد. ولی رعایت حال را در رکوع و سجود حتماً باید کرد.

از مواردی که باز امیرالمومنین در نهج‌البلاغه و در جاهای دیگر هم به آن تأکید دارند توجه به وقت نماز است که از علامت‌های شیعه هم همین است. اینکه ما بفهمیم شیعه وضعیتش نسبت به نماز چگونه است. چون شیعیان طبق بیان امام معصوم به وقت نماز اهمیت می‌دهند. بی‌توجه به وقت نماز نیستند. حضرت در نامه ۲۷ فرمودند” صل الصلاه لوقتها المؤقت” و بعد از بیان جملاتی فرمودند ” و اعلم ان کل شی ء من عملک تبع لصلاتک ” نمازت را در وقت مقرر خودش قرار بده .بعد نکاتی را می‌فرمایند و ادامه می‌دهند که هر چیزی از عمل تو وقتی مورد قبول واقع خواهد شد که نماز تو مورد قبول واقع شود . لذا مصحح اعمال ما,  در جای دیگر روزه ما, حج ما, صدقات ما, خیرات ما به تبع نماز ماست. اعمال ما با نماز مورد قبول واقع خواهد شد .

بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مومنات را به رعایت و تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. عرض کردیم که باید در طول شبانه روز لحظاتی را برای پرداختن به خودمان صرف کنیم .مثل کودکان نباشیم که فقط اسباب بازی‌هایمان عوض شده است .باید خودمان را از مرگ نجات دهیم و هم دیگران را از مرگ .مرگ را به معنای نابودی میگیریم. اگر کمک فکری کردیم کمک کردیم که اعتقادات شخصی ,اخلاقیات شخصی, رفتار کسی درست شود او را از مرگ نجات دادیم. صفات بداخلاقی مرضهای مهلک ما هستند. باید خودمان را از این امراض نجات دهیم. عرض کردیم که تکبر یکی از آنهاست .

در روایت دارد که حضرت فرمودند ” ما دام العبد یظن أن فی الخلق من هو شر منه فهو متکبر ” خیلی این حدیث حدیث عجیبی است. تا وقتی که عبد این طور گمان می‌کند که در بین مردم بدتر از او هم هست این شخص متکبر است. دقت کنید خیلی مهم است. می‌گوید الحمدالله از ما بدتر هم هستند. مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری که هفته گذشته هم سالگرد ارتحال آن بزرگوار بود در نجف اشرف ۴۰ روز روزه گرفت و شب‌ها را بیدار ماند و به امیرالمومنین متوسل شد که یک آدم به من نشان بده .یک طوری شود که من یک آدم ببینم .چون آدم کم است یک سر و دو گوش زیاد است  ولی آدم کم است. اینکه به معنای واقعی انسان باشد. شب چهلم امیرالمومنین به خواب او آمد فرمود فردا اولین کسی که از دروازه نجف وارد می‌شود گم شده تو همان است.

خوب دقت کنید .ایشان می‌گوید رفتم به دروازه نجف با یک اشتیاقی که الان یک آدم می‌بینم. کسی که وارد شد یک شخصی بود با لباس مندرس و قیافه ژولیده کلاه نمدی به سرش مثل این کارگرهایی بود که برای کار می‌برند به او نمی آمد که مراحل سلوکی طی کرده باشد و انسان کاملی باشد و ویژگی‌هایی داشته باشد .وضعش نامناسب بود. هر کاری کردم که به او سلام کنم و داستان را برایش بگویم نتوانستم. آن حالت درونی ام نگذاشت. چون باور نمی‌کردم که یک فردی با وضع نامناسب انسان کاملی باشد که امیرالمومنین من را به او حواله داده باشد. گفتم حتماً اشتباه کردم. ۴۰ شبانه روز دیگر روزه گرفتم شب‌ها به قیام برخواستم شب چهلم امیرالمومنین را خواب دیدم. گفت قصه همان است که گفتم. آمدم در دروازه دیدم دوباره همان آمد باز هم نتوانستم.

۴۰ شبانه روز دیگر برای بار سوم امیرالمومنین را در شب چهلم خواب دیدم که همان را حواله داد .فردا آمدم دیدم همان آمده. دیگر هر طور بود گفتم حتماً رمزی دارد .جلو رفتم و سلام دادم. گفتم برای دستگیری آمدم. من را رسیدگی کنید . گفت من اهل این حرف‌ها نیستم و زیر بار نرفت. به او التماس کردم و اصرار کردم. گفت دنبال من بیا. رفتیم به محله گداهای نجف. در محله گداهای نجف یک خانه مخروبه‌ای را نشان داد گفت اینجا خانه من است. من امروز تو را نمی‌توانم ببینم. فردا بیا . من هم برگشتم فردا به شوق دیدار او تا صبح نخوابیدم. صبح که رفتم دیدم در حیاط خانه‌اش تابوتی هست و مردم می‌گویند که دیشب مرد. و به عمل به من نشان داد  که ” موتوا قبل ان تموتوا” اگر می‌خواهی آدم شوی راهش چله گرفتن و این‌طرف و آن‌طرف رفتن نیست. باید بمیری. باید خودت را آزاد کنی. برای تو اهمیتی نداشته باشد عنوان و تعلق . آزاد باشی و برای خدا کار کنی.

قصه مرگ آن شخص چنان تأثیری بر مرحوم آشیخ عبدالکریم حائری گذاشت که به اضعاف مضاعف اقدام  به آزادسازی کرده، حوزه علمیه قم را تأسیس کرد و تا دلتان بخواهد انسان آزاد کرده است. برکت انقلاب اسلامی به برکت یکی از آزاد شده های او است. حضرت امام رضوان‌الله علیه تربیت شده حوزه علمیه قم است و افرادی که در آن حوزه پرورش پیدا می‌کنند همه به برکت یک تحول عظیمی است که در روح یک انسان به وجود آمد. انسان تا متحول نشود تا از درون درست نشود نمی‌تواند دستگیری کند. لذا رسیدگی به افراد فقط رسیدن به شکم و لباس نیست. تلاش کنیم اگر در اطرافمان کسی عقیده او منحرف است او را به راه بیاوریم. فکر او نادرست است او را به راه بیاوریم. اخلاق او اگر خراب است او را به راه بیاوریم .

 ماه مهم و پر خیر و برکت ذی قعده در حال سپری شدن است .روز بیست‌وسوم ماه ذی‌قعده به روایتی شهادت امام رضا علیه‌السلام هم هست. روز زیارتی مخصوص امام رضا علیه آلاف التحیه الثنا هم هست. یک نکته‌ای را عرض می‌کنم خوب دقت کنید و آن اینکه ائمه معصومین دائماً با کژی‌ها و انحرافات مبارزه می‌کردند. لحظه ای هم کوتاه نیامدند و خسته نشدند. بعد از شهادت امام کاظم علیه‌السلام فرقه واقفیه و هفت امامی ها تشکیل شد. امامت امام رضا را قبول نکردند و یک انحرافی به وجود آمد. اینکه چگونه بوده بحث مفصل است و فرصت هم نیست که به آن بپردازم. ائمه برای از بین بردن این فرقه و بیان انحراف آنها و این که این جور نبود که بعد از امام کاظم امامی نباشد ,شروع کردند به بیان ثواب زیارت امام رضا علیه‌السلام.

می‌دانید که تقریباً بعد از روایاتی که مربوط به ثواب زیارت امام حسین علیه السلام است مجموعه روایاتی که در ثواب زیارت حضرت رضا علیه‌السلام آمده است بیشترین روایات است. اول روایات مربوط به زیارت حضرت حسین علیه السلام است. بعد روایات درباره ثواب زیارت امام رضا علیه‌السلام است. چون به این وسیله مبارزه با بطلان فرقه‌گرایی می‌شد. دائم می‌گفتند که زیارت امام رضا علیه السلام اینطور ثوابی دارد, می‌گفتند مگر هفت امام بیشتر داریم ؟ این کار دائماً تکرار شد. به خصوص در زمان بنی عباس. روزهایی را هم اهل بیت مشخصاً گفتند که زیارت مخصوص است مثل اربعین که زیارت مخصوص است.

شما ببینید الان در این دوره جمعیتی بی‌کران حرکت می‌کند می‌رود در یک نقطه‌ای از جهان مستقر می‌شود و چه تحول عظیم و عجیبی را درست می‌کند. یک هیجان و شور ایجاد می‌کند. حقانیت شیعه و بزرگی شیعه و رفتار شیعه و مسائلی که مربوط به اسلام ناب هست آنجا مطرح می‌شود. تصور کنید در دوران بنی عباس یک روزی شیعیان از همه طرف حرکت می‌کردند می‌آمدند برای زیارت امام رضا. آن فرقه‌گرایی را به این وسیله حضرت از این برد .روز بیست و سوم که زیارت مخصوص دارد شاید یک علتش به نظر این بوده است. مناسبت معنوی مهم دیگر این هفته ۲۵ ذی قعده است که معروف به دحوالارض است. روزی که زمین از زیر خانه خدا گسترش پیدا کرد .چگونگی و بحث علمی آن را فرصت نمی‌شود که بیان کرد. سال گذشته به نظرم بعضی از نکات علمی آن را اشاره کردم .

شب و روز بسیار مبارک و پر خیری است. بنا به بعضی از روایات حضرت ابراهیم و حضرت موسی علیهما السلام در این روز به دنیا آمدند. یکی از چهار روز مهمی است که روزه گرفتن در آن فضیلت فراوان دارد که معادل با ۷۰ سال روزه است. معادل با ۷۰ سال کفاره است. برای روزه‌دار در آن روز هر چیزی که بین زمین و آسمان است استغفار می‌کند. البته نماز و دعا و اذکاری هم دارد که هر کس اندازه توان مشغول باشد سود برده و در بعضی از روایات هم زیارت حضرت رضا علیه‌السلام در روز بیست و پنجم وارد شده که مستحب است انسان به زیارت حضرت برود. چه از دور و چه از نزدیک.

هشتم شهریور سال ۱۳۶۰ دفتر ریاست جمهوری یا نخست‌وزیری آن زمان توسط منافقین جنایتکار و روسیاه منفجر شد. دو شخصیت بزرگوار و کم نظیر نظام اسلامی به شهادت رسیدند و این روز را به عنوان روز مبارزه با تروریسم نام گذاری کردند .شخصیت‌های مخلص خدوم و متعهد و متخصص و نماد خدمت و پاک دستی و بی‌ادعا بدون تجمل و بدون تظاهر به اشرافی‌گری وسط میدان اقدام و عمل این‌گونه بودند. الگو بودند برای دولتمردان ما و هستند. معتقد به مبانی دین  و انقلاب اسلامی استکبارستیز و ضد ظالم طرف‌دار و دلسوز مظلوم و مستضعفین و ده‌ها صفت دیگر که در آن دو بزرگوار جمع بود. اینکه هر سال این مطالب یادآوری می‌شود بیشتر برای یادآوری وظایفی است که برعهده داریم. یادمان نرود که مسئولیت طعمه نیست که بخواهیم به وسیله او زندگی خودمان را و خانواده‌مان را و خاندانمان را تأمین کنیم.

 اگر از فکر انقلابی و فرهنگ رفتاری شهیدان رجایی و باهنر در برخورد با مسئولیت‌ها فاصله گرفتیم از آن حقوقهای نجومی بیرون خواهد آمد که عده‌ای از کارگزاران که البته زیاد نیستند اما یکی آن هم زیاد است به واسطه اینکه فضا را مناسب می‌بینند یا دیدند دست به یک ستم‌هایی نسبت به بیت‌المال داشته باشند. تکرار یاد و خاطره شهیدان برای این است که دولت‌های محترم در هر دوره جهت‌گیری‌های نظام را فراموش نکنند. خدمت به محرومین سرلوحه کار آنان باشد. استکبارستیزی را و خدمت به محرومین را عزتمندی را و استقلال را فراموش نکنند که امیدواریم امروز هم همه عزیزان در همین مسیر حرکت کنند.

روز شهادت این دو بزرگوار را روز مبارزه با تروریسم نام گذاشتند .البته خیلی‌ها ادعای مبارزه را دارند. الان آمریکای جنایتکار که دستانش به خون بی‌گناهان آلوده است و اردوگاه‌های شکنجه اش معروف است در تولید و پرورش و حمایت و رسیدگی به تروریسم لحظه‌ای کوتاهی ندارد او هم ادعای مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر را دارد .تروریسم تولیدی استکبار است. استکبار یکی از چیزهایی که تولید می‌کند تروریسم است. یک روز در چهره منافقین خودش را نشان داد و تعداد زیادی از مردم بی‌گناه کشورمان را به شهادت رساند. یک روز هم در چهره داعش و تکفیری. مگر همین آمریکا نبود که به اسم مبارزه با تروریسم وارد افغانستان شد و در آنجا جنایاتی را انجام داد که همه شما شنیده‌اید و بعضا دیده اید .

 با همان تروریست‌ها الان به سوریه حمله می‌کنند و بعد برای از بین بردن آنها  ائتلاف تشکیل می‌دهند. اگر آنها راست می‌گویند که با ترور و تروریسم مخالف هستند تروریست‌هایی که مردم و شخصیت‌های ما را به شهادت رساندند نزدیک به ۱۷ هزار نفر و این‌ها را شما در کشور خودتان پناه دادید و حمایت می‌کنید آنها را تحویل جمهوری اسلامی بدهید .اگر راست می‌گویید. اسلام از همان روزهای اول قربانی ترور بود .مگر امام ما را در محراب به شهادت نرساندند ؟ ترور نکردند؟ اولین ترور به آن معنای خاصش اسلام از همان اول به این قضیه مبتلا بوده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین آسیب را از ترور دیده است و تا الان هم ادامه دارد. از افراد عادی و بی‌گناه بگیرید تا دانشمندان هسته ای . امروز داعش و تکفیر و منافق و دهها اسم دیگر که با پولها و نقشه‌های استکبار و آمریکا و صهیونیسم در مقابل مقاومت و بیداری اسلامی و منادی وحدت و عزت جهان اسلام یعنی ایران ایستاده‌اند افرادی نیستند جز کسانی که تعلیم دادند تربیت کردند تقویت کردند گسیل داشتند و منطقه را ناآرام کردند. این‌ها باید بدانند که تلاش مذبوحانه آنها برای آنها نتیجه‌ای جز شکست و خواری و ذلت نخواهد داشت.

هرچه ترور و خونریزی و سفاکی و جلادی و پلیدی و کودک کشی و انسان کشی در عالم هست بررسی کنید انتهای او به آمریکا و اسرائیل و اذناب آنها می‌رسد. آیا نباید ما در این ظهر جمعه در این روزهای پایانی ماه ذی‌قعده مرگ و نفرین خودمان را بر آمریکا داشته باشیم ؟! اسرائیل را هم که هرگز فراموش نمی‌کنیم .

دهم شهریور روز بانکداری اسلامی است. سالروز تصویب قانون عملیات بانکداری بدون ربا که در سال ۶۲ به تصویب رسید که بحث‌های مفصلی دارد. امیدواریم که در این مسیر موفق باشند و بتوانند ربا را از بانکداری که ریشه اش کاپیتال است بگیرند. خیلی کار سختی است. راجع به ربا قبلاً نکاتی گفتیم تکرار نمی‌کنم. ربا که بیاید کار و فعالیت اقتصادی از بین می‌رود. کسی دیگر راضی به کار نمی‌شود. از پول سود میگیرد . پول را می‌گذارد بانک سود می‌گیرد . اگر سود در مقابل کار نباشد ظلم است . بانکداری اگر اسلامی نشود اقتصاد مقاومتی هم به جایی نمی‌رسد. رونق نمی گیرد. اول باید فکری به حال بانک کرد .

 بانکداری اسلامی نه روی کاغذ و در مصوبات اسلامی باشد, در مقام عمل باید اسلامی باشد. بعضی وقت‌ها بعضی از دستگاه‌ها را می‌بینیم که در مقام عمل ربای مضاعف می‌گیرند. تذکر هم که میدهیم می‌گویند قانون شده به اسم قانون بعضی وقت‌ها حرام را قانونی می‌کنند. نداریم یک چنین چیزی. الان در بعضی از همین معاملاتی که در شهرداری‌ها صورت می‌گیرد اگر کسی تاخیر کند از تاخیرش جریمه می‌گیرند . اگر جریمه تأخیر را دیر کند دوباره جریمه تأخیر می‌گیرند. این حرام در حرام است. تعارف ندارد. گردوغبار ربا روی چهره جامعه بنشیند آن جامعه خیر نمی‌بیند.

????? ???? ?????? ????? ????? ?????دو سخنرانی مهم رهبری هفته گذشته داشتند. یکی با ائمه مساجد استان تهران دیگری هم با هیئت محترم دولت که هر دو نکات ویژه و قابل اعتنایی داشت که حتماً مراجعه خواهید کرد. نکاتی در هفت بخش به هیئت دولت فرمودند بسیار مهم بود. خصوصاً تذکر اینکه این چند ماهه را که باقی مانده به درد مردم برسید  و به فکر انتخابات نباشید. و نکاتی راجع به اقتصاد مقاومتی فرهنگ , حقوقهای های نجومی و مسائل دیگر که قطعاً ملاحظه کرده‌اید. در رابطه با ائمه جماعات هم نکاتی را فرمودند به خصوص بحث سکولار نبودن مساجد و همچنین نکته‌ای که راجع به جریان سازی مطرح کردند و اینکه بصیرت سیاسی یعنی اینکه بفهمیم که چه کسی دارد ما را به کجا می‌برد؟ به کجا دعوت می‌کند ؟ به کجا می‌کشاند؟ اینها را باید توجه داشت.

یک نکته‌ای را عرض می‌کنم دوستان خوب دقت کنید .در لحظات پایانی این مطلب را بگیرید و بعدا رویش کار شود .ما در بحث‌ها و گفتگوهایمان تقابل شخصیتی داریم. یعنی در نقدها و تحلیل‌ها شخصیت حقیقی یا سیاسی افراد را مخاطب قرار می‌دهیم. در حالی که رهبری روششان چیز دیگری است که در سخنرانی با ائمه جماعات این را تذکر دادند. رهبری شخصیت حقیقی افراد را از اندیشه, گفتمان و کارشان جدا می‌کند. تا جایی که امکان دارد شخصیت حقیقی آن‌ها را حفظ می‌کند .گاهی موارد تطهیر هم می‌کند. اما اندیشه و گفتمان ها و گفت‌وگوهای آنها را کاملاً به شدت و گاهی بدون ملاحظه نقد و رد می‌کند. لذا مواضعی را که رهبری میگیرند نباید ما دچار خطا و احساس بشویم.

 اگر موضوع خوب درک نشود  در موضع‌گیری‌ها خودش را نشان می‌دهد که افراد دچار ناهماهنگی می‌شوند. راهبرد مهمی که از رهبری یاد می‌گیریم تقابل گفتمانی است. یعنی فکر و اندیشه طرف مقابل را نقد کنیم. همان که امام حسین علیه السلام به ما یاد داد ” مثلی لا یبایع مثله ” مثل حسین با تو مثل یزید بیعت نمی‌کند .تو رفتارت جور دیگری است. آن رفتارها را می‌گوید.تو اینجور هستی آنجور هستی کسی که این طور است ما با او بیعت نمی‌کنیم .رهبری را هم اگر دقت کنید همین طور حرف می‌زند. اگر به تقابل گفتمانی نپردازیم آن وقت سوابق و کارهای خوبی که در یک زمانی کسی داشته مانع می‌شود که افراد بپذیرند که مثلاً فلانی قصد برهم زدن نظام را دارد. یک مقطعی خوب بوده است, یک مقطعی کارهایی را انجام داده است, یک مقطعی مفید به حال جامعه و اسلام بوده است, حالا منحرف شده . حالا دچار اتراف شده, حالا دچار اشرافی‌گری شده, حالا دچار چه و چه و چه شده است.

همه هم در معرض خطر هستند. بعد اگر بخواهیم با شخص او حرف بزنیم آن کارهای خوب جلو می‌آید و انسان دچار معما می‌شود. نمی‌داند باید چه کار کند. باید شخصیت طرف را جدا کرد. لذا اینکه می‌بینید خیلی وقت‌ها بنده هم از افراد اسم نمی‌برم فقط کار غلط آنها را توضیح می‌دهم از همین باب است .بیشتر می‌خواهم آن گفتمان معلوم شود. وقتی گفتمان معلوم شد شخصش هم معلوم خواهد شد . البته در موارد خاص باید حتماً به شخص خاص اشاره کرد و نام برد و او را مشخصاً برای مردم تبیین کرد او بحث دیگری است اما اساس گفتمان  این است که باید فکر و اندیشه مورد نقد قرار بگیرد. دوستان حزب‌الله و نیروهای انقلابی و ارزشی روی این مطلب که عرض شد روی این مطلب بیشتر کار کنید و الا چرا باید با بودن این همه انسان‌های فرهیخته انسان‌های مخلص و پای کار باز حضرت آقا بگوید أین عمار ؟! مطلب روشن است برای اینکه ما بعضاً افراد را نمی‌توانیم خوب تشخیص بدهیم که چگونه کار کردند. پس پرداختن به گفتمان امام و رهبری و فهم دقیق او لازمه امروز کاری ماست .باید روی آن بیشتر کار شود و بفهمیم که چه کار باید بکنیم .

آرام آرام به شروع سال تحصیلی نزدیک می‌شویم. در خرید کالا و لوازم تحصیلی از خرید لوازم خارجی که مشابه داخلی دارد به عنوان یک وظیفه جداً خودداری کنید تا استقلال اقتصادی حفظ شود. ان‌شاءالله در این مقطع تا جایی که ما می‌توانیم کار کنیم در همین موارد است. قسمت کلانش را بزرگان و شخصیت‌ها و دستگاه‌های بزرگ‌تر کار می‌کنند. ما به اندازه همین خرید می‌توانیم کمک کنیم. مکرر عرض شد که باید کالای ایرانی بخریم تا کارگری بیکار و کارخانه‌ای از کار نیفتد.

 لازم است تشکر کنم از قهرمانان البرزی که در المپیک حاضر بودند. به خصوص بانوی بزرگواری که با حفظ حجاب خودش نشان داد که قهرمانی یعنی چه کسی !

چون وقت گذشت تصدیع نمیدهم. راجع به یک درصد کنسرت‌هایی که اجازه اکران پیدا نکردند و این همه غوغا و ابراز ناراحتی صورت گرفت اما غوغایی به پا نمی‌شود برای رکود و تورم و بیکاری چند میلیون نفری و جدی نگرفتن برخورد با حقوقهای نجومی و امثال ذلک را بگذارید در فرصت دیگر بگویم .

جا دارد در اینجا تشکر کنم از وزیر محترم که امروز در جمع نمازگزاران مصلای کرج حاضر هستند و بیاناتی را داشتند و همچنین از عزیزان استانداری که در هفته دولت مشغول فعالیت هستند. استاندار محترم و معاونینشان که در جمع نمازگزاران حاضر هستند و در این هفته پروژه‌هایی را در سطح استان افتتاح کردند و افتتاح خواهند کرد. قریب به ۳۱۷ پروژه و فعال کردن۳ هزار شغل برای افراد که  فعالیت خوبی است .مطلع هستم که عزیزان کارهایی را انجام می‌دهند شاید بیش از ۱۲ جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در استانداری تشکیل شده و جلسات مستمری را دارند اما به نظر می‌رسد که باید مقداری بیشتر اطلاع‌رسانی صورت بگیرد و مردم و عزیزان در استان را از کارهای انجام شده بیشتر مطلع کنند که این ضعفی است که دستگاه‌ها در اطلاع‌رسانی کارهایی که می‌کنند دارند. به هر جهت این روز را به همه دولتمردان بخصوص عزیزانی که در استان ما مشغول فعالیت هستند تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.