نماینده ی ولی فقیه در استان البرز:

رکن اصلی سرمایه گذاری، کار و کارگر است

روابط عمومی ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۰

صبح امروز آیت الله سیدمحمد مهدی حسینی همدانی به مناسبت هفته کار و کارگر با مسئولین کار و اموراجتماعی، بسیج کارگری و همراهی ۱۵۰ نفر از کارگران دیدار و گفت و گو کردند.

کارگران-1

در این دیدار امام جمعه کرج با تبریک هفته کار و کارگر و هفته ی تکریم و تقدیر کارگران و زحمت کشان جامعه به این خانواده بزرگ و مهم اظهار داشتند: عزت و سربلندی هرشخصی از ثمرات ایمان او به خداست. مومن عزیز است.در مجموعه ای از آیات و روایات راجع به عزت و جایگاه ویژه مومن که عزیز بودن اوست اشاره شده است. یکی از آن اموری که دستور داده شده این است که مومن در این عزتی که خدا برای او در نظر گرفته تلاش نماید که اولا این عزت را حفظ کند و ثانیا آن را اعتلا ببخشد یعنی بالا ببرد و بیشتر کند.کار باعث می شود که عزت مومن هم حفظ شود و هم بیشتر شود.

ایشان در ادامه بیان داشتند: ائمه علیهم السلام فرموده اند اگر بخواهیم استقلال مادی داشته باشیم باید کارکنیم. کار را تعبیر به عزت کرده اند.امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب خودشان فرمودند : صبح به محل کسب عزت خودت وارد شو. یعنی محل کارِکارگر محل کسب عزت اوست.

نماینده ی ولی فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه در نظام عالم خدا خودش کارگر است بیان داشتند:خدای متعال موجودات را خلق کرده و مدیریت می کند.رزق می دهد.فعال است.هنگامی که مشغول کاری می شود،از امور دیگران باز نمی ماند.لذا هرچه ماکارگر را تکریم و ترغیب و تشویق نماییم، در حقیقت خدا را تکریم کرده ایم. هرکسی که برای جامعه خدماتی را انجام می دهد،او هم کارگر است.

ایشان با اشاره به روایاتی که بیکاری را کلید هر شری می داند ادامه دادند: بیکاریابتدای شرور است. امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: اگر در جامعه آب و خاک باشد و مردم آن نیازمند به غیر و بیگانه باشند،آن جامعه از رحمت خداوند به دور است. شخصی آمد خدمت امام صادق علیه السلام و عرض کرد من نیازمندم و دوست دارم کار کنم اما دست های من علیل است.حضرت فرمودند گردن و سر سالمی داری با آن ها بار ببر و اینگونه از مردم بی نیاز شو.این مربوط به اهمییت کار است.

آیت الله حسینی همدانی اظهار داشتند: استقلال و رشد اقتصادی جامعه در گروی رویکرد جامعه بر پدیده ی کار است؛ لذا اسلام برای رشد و تعالی اقتصادی جامعه،ضوابطی را برای کار تعیین کرده است.یعنی کار باید ضابطه داشته باشد. از اصول و ضوابط کار تخصص و تعهد کار است.این تخصص رشد کمی و کیفی به وجود می آورد.در روایت داریم خدای تعالی انسان متخصص و امین را دوست دارد.” ان الله یحب المحترف الامین “. اگر کسی تخصص و تعهد لازم را نداشته باشد،به کار ضربه میزند.رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند امتی که غیرمتخصصی را به کار بگیرند و در بین آنها،انسان دانایی را کنار بگذراند پیوسته کارشان رو به نزول و سقوط است.

ایشان ادامه دادند: یکی دیگر از اصول کار،اتقان در عمل است. یعنی محکم انجام دادن.در روایات اشاره شده کاری که انجام می دهید، هم محکم و هم زیبا باشد. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند خدای تعالی دوست دارد کار محکم و متقن انجام شود. در روایت دیگری فرمودند آنچه محبوب خداست کار هنرمندانه و زیباست. این یکی از اصول کار است.مثل کار خدا.خداوند نظام خلقت را هم محکم خلق کرده و هم زیبا.شما زشتی در دنیا نمی بینید.خلیفه خدا باید مثل خدا کارش را متقن و زیبا انجام دهد.

امام جمعه کرج پایداری در کار و اخلاص در کار را از اصول دیگر کار برشمردند و بیان داشتند: یک وقت کار را برای کارفرما انجام می دهیم، گاهی کار را انجام می دهیم تا دست بیگانگان از مملکت ما قطع شود.اینها جای خودش ولی گاهی کار را چون خدا دوست دارد و عبادت است انجام می دهیم.اخلاص کار را ماندگار می کند.

ایشان ادامه دادند: خلاقیت و هدفمند بودن در کار از اصول دیگری است که باید به آن توجه کرد. خوب است کارگران خود را نسبت به کار مسئول بدانند و توجه داشته باشند که کارشان موثر در استقلال کشور است.استقلال کشور هم وابسته به تولید است.تولید یکی از مسئل مهم است و مسئولین باید روی آن و توسعه اش فکر کنند.اگر دائما از سرمایه گذاری خارجی و داخلی سخن میگوییم باید بدانیم که رکن اصلی آن کار و کارگر است.لذا باید به کارگر توجه کنیم. اگر به کارگر بی توجه باشیم و به کار او اهمیت ندهیم مشکلات و معضلات جامعه کارگری را رسیدگی نکنیم،کارمان بی نتیجه خواهد شد.

نماینده ی ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه بار اصلی تولید روی دوش کارگر زحمت کش است اظهار داشتند: باید از کارگر مواظبت کرد و شان معنوی او را در نظر گرفت.باید به او به عنوان یک انسانی که در جامعه نقش اساسی دارد نگاه کرد. در نظام اسلامی ثروتمندان ارزشی ندارند.فرهنگ اسلامی این را به ما می گوید که چیزی ارزشمند است که کار می کند و تولید می نماید.باید جامعه را تشویق کرد به سمت کار تا همه کارگر باشند.در مصرف سعی کنند تولیدات داخلی را استفاده کنند.باید به این اشعار  جامه عمل بپوشانیم که ایرانی! ایرانی بخرد؛ چون با نخریدن تولیدات داخلی کارگر ایرانی بیکار می شود و اشتغال از بین می رود و مجموعه ای از کارگران ما بیکار می شوند. از طرف دیگر باید تلاش کرد که کارگران کار را درست انجام دهند تا مردم اعتماد نمایند. ما هم باید تدبیر کنیم که هم ایجاد شغل نماییم و هم نگذاریم شاغلان بیکار شوند.

در ابتدای این دیدار جناب آقای خلیلی مدیرکل اداره کار و امور اجتماعی استان البرز به بیان گزارشی از وضعیت کارگران پرداختند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.