خطبه های 6 آذر 1394 شهر کرج:

اربعین یعنی روح ظلم‌ستیزی و روح استکبارستیزی تا قیامت، در قالب شعار زنده‌ی “هیهات من الذله”

فضای مجازی ۰۶ آذر ۱۳۹۴ ۰

بسم‌الله الرحمن الرحیم

متن کامل خطبه نماز جمعه استان البرز

شهرستان کرج توسط آیت‌الله حسینی همدانی

در تاریخ ۶/۹/۹۴

امام نماز جمعه کرج - آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی (3) (1024x576)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین و الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه‌الله الاعظم فی الارضین

واللعن الدائم علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم‌الدین

یا ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا دائماً مواظبت از جان خودشان دارند که از مسیر حق منحرف نشوند تا خدای‌نکرده به هلاکت نیفتند؛ بنابراین دائماً اعمال و رفتار خودشان را موردبررسی و محاسبه قرار می‌دهند. در یک بیانی رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمودند ” الا انبئکم باکیس الکیسین و احمق الحمقا ” آیا شمارا خبر بدهم به زیرک‌ترین زیرک‌ها و نادان‌ترین نادان‌ها؟ ” قالوا بلی یا رسول‌الله ” عرض کردند بله یا رسول خدا بفرمایید. حضرت فرمودند ” اکیس الکیسین من حاسب نفسه و عمل لما بعد الموت ” زیرک ترین زیرک‌ها آن‌کسی است که دائماً محاسبه اعمال خودش را می‌کند بررسی می‌کند دقت می‌کند و برای بعد از مرگ خودش کار می‌کند ” و احمق الحمقا من اتبع نفسه هواه و تمنی علی الله امانی ” احمق‌ترین و نادان‌ترین نادان‌ها کسی است که تبعیت از هوای نفسش می‌کند و از خدای تعالی طلب می‌کند که آرزوهایش برآورده بشود آرزوهای طولانی و دراز دارد. آرزوهای دست نایافتنی دارد. اهل تقوا دائماً مواظبت نفس می‌کنند محاسبه می‌کنند که دائماً این نفس در اختیار خودشان باشد و زیرک هستند و تلاش می‌کنند که این نفس چموشی نکند و اختیارش در اختیار خودشان باشد و نگذارند که نفس به هر طرف که خواست حرکت کند.

عدالت با شقوق مختلفش از منظر امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در نهج‌البلاغه موردبحث است و موانع اجرای عدالت. به بعضی از این موانع در جلسه قبل اشاره کردیم. در این نوبت بعض دیگر از آن‌ها را برای شما مطرح می‌کنم. یکی از آن موانعی که باعث می‌شود که عدالت اجرا نشود مسئله سود پرستی است سود زیاد خواستن افرادی در جامعه هستند که فقط به سود و منافع خودشان فکر می‌کنند گران‌فروشی کم‌فروشی احتکار، در مسائل اقتصادی در مسائل دیگر هم همین‌طور جوّ روانی جامعه را به هم می‌زنند و زیان فراوانی را به جامعه وارد می‌کنند مولای ما امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در نامه ۵۳ از نامه‌های نهج‌البلاغه در قسمتی از آن فرمودند ” واعلم مع‌ذلک ان فی کثیر منهم ضیقا فاحشا و شحا قبیحا ” خیلی این عبارات عبارات زیبایی است راهگشا و کارگشا است. بدان کسانی هستند که تنگ‌نظری و بدمعامله و بخیل و احتکار کننده هستند تنها به سود خود می‌اندیشند و آن‌هم با زورگویی. کالا را به هر قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند و این کار برای جامعه زیان‌بار است؛ و عیب بزرگی است بر زمامدار؛ یعنی آن‌کسی که حاکمیت در اختیار اوست بازار را باید اداره کند رسیدگی کند و او می‌بیند که یک چنین اتفاقی می‌افتد و اقدامی نکند. این بیان امیرالمؤمنین یک دستورالعمل است برای همه مسئولین و هرکسی که قسمتی از مایحتاج مردم در اختیار اوست که باید جلوگیری کنند. کسانی که اخلال اقتصادی وارد می‌کنند نظام را مختل می‌کنند به هر نحوی که هست باید مقابله کنند و جلوگیری کنند. اساساً مال و ثروت زمینه‌های انحراف را در افراد و همچنین در جامعه فراهم می‌کند هرکجا ثروت و مالی هست آرام‌آرام زمینه‌های فساد فراهم می‌شود و اگر درست مدیریت نشود فساد زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند.

مولای ما امیرالمؤمنین در حکمت ۵۵ فرمودند ” المال ماده الشهوات ” مال ریشه هر شهوتی است. شهوت یعنی خواستنی‌ها. آن چیزی را که انسان اشتها و میل دارد به آن شهوت می‌گویند. حالا در لباس است در خوراکی است در تجمل است در مسائل مختلف. هر چیزی را که انسان میل دارد یعنی به آن شهوت دارد. ماده این شهوات مال است. اگر درادعیه هم دقت کرده باشید خیلی زیبا دعاها به ما یاد می‌دهند هرگز در دعاها نگفتند که از خدا مال خیلی فراوانی بخواهید. عرض می‌کنم چون مال زیاد ماده‌ی یک انحرافاتی است در جامعه. معمولاً هم‌ظرفیت کم است مال که در اختیار افراد قرار گرفت به مظالمی مبتلا می‌شود. در دعاها به ما گفتند که از خدای تعالی آبرو بخواهید حفظ آبرو بخواهید یعنی از خدا بخواهید که خدایا آبروی من را حفظ کن این دعا برای شما مقدراتتان را تنظیم می‌کند آن مقداری که مال باید در اختیارتان باشد که به‌وسیله آن آبروی تو حفظ بشود و بی‌آبرو نشوید و دستت جلوی این‌وآن دراز نشود خدای تعالی تأمین می‌کند. اگر خواسته‌ات از روی قلب و دل باشد، اینکه انسان از خدا طلب کند آبروی او حفظ بشود نه این‌که مال فراوان بخواهد اگر این درخواست‌ها و این خواسته‌ها درست انجام بگیرد آن موقع مشکلات بعدی زراندوزی اتراف اسراف این‌طور چیزها دیگر دیده نمی‌شود. خدای تعالی مدیریت کار را به عهده می‌گیرد شمارا و آن مقداری که برای آبروی شما موردنظر هست و باید به آن توجه شود آن را مدیریت می‌کند. خدای تعالی کافی است. اینکه می‌گوییم حسبنا الله و نعم الوکیل این توجه را به ما می‌دهد.

مانع دیگری که از اجرای عدالت هست هوی و هوس است، هوی و هوس یکی از آن عوامل مهم در جلوگیری کردن از اجرای عدالت است دامنه آن‌هم گسترده است مانع بزرگی هم هست کسی که دچار هوی و هوس هست صلاحیت کار ندارد. نمی‌شود به او کار سپرد کار را به آن سمتی می‌برد که میل خودش است. خدای تعالی دوست دارد کسی را که یعنی خدا به کسانی کمک می‌کند که بر نفس خودشان غلبه دارند. این عبارت امیرالمؤمنین را ببینید. در خطبه ۸۶ فرمود ” عباد الله ان من احب عباد الله الیه عبدا اعانه الله علی نفسه” خیلی عبارت عبارت قشنگی است بندگان خدا به‌درستی که خدا کسی را کمک می‌کند و بهترین بندگان به سمت او آن‌کسی است که خدای تعالی او را کمک می‌کند که به نفسش غلبه پیدا کند. تا انسان در آن مدار قرار نگیرد کارهایش را درست انجام نمی‌دهد هوای نفس وقتی‌که آمد مسیر را منحرف می‌کند. بعد حضرت فرمودند در خطبه ۸۶ ازجمله معدن‌های زمین و میخ‌های زمین این شخص است. اوتاد الارض هستند. جایگاه ویژه‌ای دارد. این شخص معدن خداست که ” قد الزم نفسه العدل ” این شخص با جان خودش عدل را مصاحب کرده ملازم کرده. عادل است. عدالت را ملازم خودش قرار داده. لذا اولین مرحله عدالت این است که انسان هوای نفس را از خودش دور کند حق را بیان کند بر طبق او عمل کند اگرچه با میلش سازگاری نداشته باشد.

اگر خوب دقت کرده باشید قسمت مهمی از بی‌عدالتی‌ها که در سطوح مختلف جامعه مطرح است حتی در زندگی فردی خودمان بی‌عدالتی‌هایی که داریم برگشتش به هوای نفس است به هوی و هوس است بعد آثار اجتماعی هم دارد خانوادگی فردی سیاسی همه مسائل را می‌گیرد. مسائل سیاسی را هم حتی می‌گیرد. مثلاً در نامه ۷۱ از نامه‌های امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه ببینید به منذر بن جارود عبدی در آنجا حضرت این نامه را نوشته است. حضرت او را حاکم کرده بود در بعضی از مناطق فارس. بعضی از منطقه‌های فارس این جارود حکمران بود. جارود هم شخصیت خاصی دارد به حضرت خیانت کرد. دختر این منذر ابن جارود بحریه است. بحریه همسر عبیدالله ابن زیاد است. می‌دانید که امام حسین علیه السلام بعد از این‌که حضرت مسلم علیه‌السلام را فرستادند به سمت کوفه یک نامه را نوشتند برای اهل بصره که افرادی و بزرگانی و چهره‌هایی را مدنظر داشتند مثل احنف بن قیس، قیس بن هیثم، یزید بن مسعود نهشلی، مالک بن مسمع یکی هم همین منذر بن جارود بود نامه‌ای را دادند به نماینده خودشان سلیمان بن رزین که این نامه را برای این افراد ببرد. سلیمان نامه را برد بزرگان بصره را جمع کرد نامه را در اختیار آن‌ها قرار داد نامه را خواندند. امام حسین علیه‌السلام مطالب زیبایی را در آن نامه دارد از بحث من خارج است و وارد آن نمی‌شوم آن‌ها هم نامه را گرفتند و به عنوان یک امانت نگه داشتند تا به موقع اقدام کنند اما از آنجایی که دختر این منذر بن جارود همسر عبیدالله بود و عبیدالله را خوب می‌شناخت به ذهنش افتاد که نکند توطئه باشد از طرف عبیدالله ابن زیاد. سلیمان و نامه را برداشت و برد پیش عبیدالله گفت من فهمیدم که کار اشتباه بود این نامه ی شما و این هم سلیمان. عبیدالله فهمید که قضیه چیست گردن سلیمان را زد اولین شهید قصه کربلا سلیمان بن رزین است؛ که به عنوان فرستاده حسین علیه السلام به آن سمت رفته بود و مسلم سمت کوفه رفته بود.

این منذر در زمان امیرالمؤمنین از طرف امیرالمؤمنین حاکم یکی از مناطق فارس شده بود آنجا خیانت کرد ۴ هزار درهم از بیت‌المال و مالیات را دزدید خلیفه امیرالمؤمنین بود حضرت او را طلبید و مؤاخذه کرد. خب می‌بینید که در حکومت علی‌بن‌ابی‌طالب هم دزد بود این‌طور نبود که فقط در جمهوری اسلامی باشد در آنجا هم بود. بعضی‌ها را می‌بینید که چه پول‌هایی را می‌دزدند چطوری هم می‌خورند معلوم نیست. بعضی‌ها یک مقدار که می‌خورند در گلویشان گیر می‌کند، باید آن‌ها را به دکتر ببرند. ولی بعضی‌ها راحت این تصرفات را انجام می‌دهند. حکومت امیرالمؤمنین شخصیت معصوم اما وقتی‌که نیرو نباشد افرادی که باید تربیت‌شده باشند رفتند و در جنگ و این‌طرف و آن‌طرف شرکت کردند و شهید شدند عده دیگری هم کسالت پیدا کردند و زمین‌گیر شدند حکومت را که نمی‌شود رها کرد جامعه را که نمی‌شود رها کرد باید در اختیار افراد گذاشت نسبی هم هست شما در نهج‌البلاغه مطالعه کنید نامه‌هایی که حضرت به فرمانروایان خودش و حاکمان خودش در مناطق مختلف داده.

زیاد بن ابیه یعنی کسی که پدرش معلوم نیست. چه کسی است؟ زیاد پسر پدرش. پدرش کیست؟ معلوم نیست؛ که عبیدالله ابن زیاد پسر اوست. یکی از فرمانرواها و خلفا است یکی از کسانی است که حضرت آن را فرستاده. نهج‌البلاغه را ببینید پر است از نامه به او که درست بنشین درست راه برو اینجا چرا این کار را کردی که چرا این‌طور رفتی تربیت وقتی‌که نشود ولو در حاکمیت علی‌بن‌ابی‌طالب هم باشد دست‌کجی وجود دارد. اگر بنا باشد نامه نوشته شود باید مدام برای این‌وآن نامه نوشت. همین‌الان از بالا تا پایین. این نامه جالب است و درس‌آموز است. خیلی نکات عبرت‌آمیزی دارد. عده‌ای که به ظرایف توجه دارند به این ظرایف دقت کنند کسانی که سؤالاتی هم دارند به این نامه توجه کنند. حضرت می‌فرماید ” اما بعد فان صلاح ابیک غرنی منک ” پدرت آدم خوبی بود من به خاطر پدرت گول خوردم. امیرالمؤمنین می‌فرماید نیکی پدرت من را فریفت فکر کردم که تو هم از روش پدرت پیروی می‌کنی و به راه او می‌روی. یک‌مرتبه به من خبر رسید که خیانت کردی و از هوی و هوس خودت فرمان بردی و هوا و هوست تو را رها نمی‌کند و برای آخرت خود توشه‌ای نمی‌گذاری. دنیای خودت را با ویرانی آخرتت می‌خواهی آباد کنی؛ و شروع می‌کند به گفتن. نامه ۷۱ را بخوانید. هوی و هوس. ولو پدرت آدم خوبی هم باشد ولو در زمان حکومت علی‌بن‌ابی‌طالب مسئولیت داشته باشید. اگر تربیت‌نشده باشید و مواظبت از نفست را نکنید ۴ هزار درهم از بیت‌المال دزدید. بخواهم درباره هوی و هوس و مطالبی که مانع اجرای عدالت است بحث را ادامه بدهم وقت گذشت. درباره موانع اجرای عدالت هوی و هوس یکی از موانع بود. ان‌شاءالله ادامه‌اش را خواهم گفت درباره هوی و هوس نکته و کلام دیگری از امیرالمؤمنین را بیان خواهیم کرد.

بسم‌الله الرحمن الرحیم

قل اعوذ برب الناس ملک الناس اله الناس من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنه و الناس

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک فی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را دعوت میکنم به تقوی تحکیم و تسدید او. تقوی یکی از عوامل بیداری انسان است و شخص متقی غفلت زده نیست. در همه مسائل توجه دارد. در مسائل فردی‌اش غافل نیست در مسائل اجتماعی و سیاسی توجه دارد. از امام صادق علیه‌السلام روایت است که فرمودند: از غفلت بپرهیزید زیرا هر کس غافل شود از خود غافل شده. انسان متقی از خودش غافل نیست. گذشته از آیاتی که به ما تذکر می‌دهد که غافل نباشیم و از غفلت فاصله بگیریم و غافلان زیان می‌بینند و مشکلاتی برایشان پیش می‌آید مجموعه‌ای از روایات هم به ما این توصیه را دارد. مثلاً امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه فرمودند: غافل خواب‌آلود است و غفلت فریب. غفلت زیان بارترین دشمنان است. غفلت از دست دادن فرصت‌ها است. حتی در مسائل غیر شخصی در مسائل اجتماعی و سیاسی و عمومی‌تر در آنجاها هم درباره غفلت داریم. حضرت فرمودند هر کس در برابر دشمن به خواب رود یعنی غافل باشد توطئه‌های دشمن او را بیدار می‌کند؛ یعنی نباید غافل بود. این روایت و روایات شبیه این به شما دستور می‌دهد که اهل تقوا باشیم و خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد ان‌شاءالله. مبتلای به این غفلت‌ها و این خواب‌ها نباشیم. آیا واقعاً تقوایی که داریم ما را از خواب بیدار کرده؟ توطئه‌های دشمنان توطئه‌های همه‌جانبه در همه زمینه‌ها با شکل‌های مختلف است یا اینکه ما غافلانه در مسیری که بیگانگان ترسیم کردند بر سر مسائل غیر اساسی و دقیق که باید توجه داشته باشیم به آن‌ها توجه نداریم. منازعات و کشمکش و بگومگویمان روی مسائلی است که نباید باشد. به هر تقدیر بحث تقوا خاصیتش این است که انسان را در مسیر درست و جهت درست رهنمون است.

به اربعین سرور و سالار شهیدان حسین‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب علیهم‌السلام نزدیک می‌شویم. اربعین حرکتی است که در مسیر حرکت رسول خدا یعنی هدایت بخشی است. بعثت رسول خدا برای نجات بشر از جهل و نادانی و باز کردن زنجیرهای اسارتی که به پای خودش بسته بود واقع شده. بعثت پیامبر هدایت بود و قیام امام حسین علیه السلام هم هدایت بشر و رساندن بشر به سر منزل مقصود است؛ که حسین علیه‌السلام هم چراغ هدایت است هم کشتی که هر کس سوار آن شود به مقصد می‌رسد. هم ارائه طریق می‌کند هم ایصال الی المطلوب دارد. لذا اربعین شد علامت شیعه بودن. زیارت اربعین را بخوانید. درست همان چیزی را که وظیفه رسول خدا بود امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در نهج‌البلاغه به آن اشاره می‌کند که رسول خدا در یک عصر و زمانی مبعوث به رسالت شد که همه در ضلالت و جهالت به سر می‌بردند و رسول خدا آمد آن‌ها را از حیرت ضلالت و از جهالت خارج کرد همان را در زیارت اربعین برای حسین علیه السلام بیان می‌شود که حسین خون جگر خودش را داد تا مردم از ضلالت و جهالت رها بشوند.

اربعین پر است از رمز و راز و پیام. هم برای شخص مزیت دارد هم برای اجتماع مزیت دارد. آثار بیرونی دارد آثار مادی و معنوی دارد. برکات معنوی آن بسیار فراوان است. حرکتی است از روی عشق و محبت با این همه تهدید که می‌بینید چه نیرویی این جمعیت را به سوی قبله گاه عشق و محبت و معرفت جمع کرده؟ محبت به اهل بیت اکسیر اعظم است. این جمعیت با پول جمع شدند؟ تهدید نظامیشان کردند که اگر آنجا نروید ما شمارا قطعه قطعه می‌کنیم؟ مطامع سیاسی داشتند؟ بحث جناحی بود؟ آنجا که جمع می‌شوند چه کسی آن‌ها را مدیریت می‌کند؟ خوراک شان آسایش شان استراحت شان خوابشان. یک همایش در شهر می‌خواهند بگیرند عده و عُده جمع هستند پول و امکانات هم هست همه چیز هم در اختیار است تعداد هم تعداد محدودی است و آن افرادی هم که دعوت می‌شوند یک گروه خاص هستند با ویژگی‌های مخصوص خودشان از یک رنگ و نژاد و یک فکر و یک دسته باز هم آخر جلسه که می‌شود صدها مشکل دارد با کم و زیادش. صوتش خراب است. پذیراییش ناقص بود. آنهایی که دعوت شده بودند جایی گیرشان نیامد. اربعین این جمعیت عظیم چند میلیونی جمع می‌شوند از اقصی نقاط مختلف به یک سمت حرکت می‌کنند. آرام‌آرام موج عظیمی ایجاد می‌کنند یک خروشی به وجود می‌آورند کأن یک رستاخیز عظیمی به پا شده است. آن وقت نمایش می‌دهند قدرت شیعه را. نشان می‌دهند عظمت وحدت و یکپارچگی را. آن وقت این جمعیت با ویژگی‌هایی که دارد هر کدام از یک نژاد و رنگ با آن کیفیتی که می‌بینید تلویزیون‌ هم نشان می‌دهد صحنه‌های مختلفش را، این گروه و این مجموعه می‌شود خار چشم آمریکا. می‌شود خار چشم اسرائیل و همه مستکبران عالم. ” تکبیر “

روزهایی که تجمع عاشقان اهل بیت در کربلا است این روزها روزهای لرزه است بر اندام استکبار. هر چه که در طول سال رشته اند با این حرکت پنبه می‌شود. آن‌ها می‌دانند اگر این جمعیت اسلحه به دست بگیرند ۲۰ میلیون نفر ۲۰ تا کلاشینکف به آن‌ها بدهند حالا سلاح نیمه سنگین و سنگین را هم کنار بگذارید، چیزی از دنیای آن‌ها باقی نمی‌ماند. اربعین تدبیر اهل بیت برای این دوران بود که این جرثومه های فساد که تربیت‌شده دست استکبار هستند جرئت نزدیک شدن به کیان اسلام و بخصوص شیعه را نداشته باشند؛ که البته از این ظرفیت برای جهان اسلام و پیروزی بیداری اسلامی و جهات دیگر باید استفاده بهتری بشود. آن قدرتی که امروز می‌تواند در مقابل جنایت‌کاری جنایتکاران و استکبار و شرارت‌های آمریکا بایستد قدرت یکپارچه و متحد جمع شده در اربعین است. در مسائل مختلف جهان اسلام من‌جمله فلسطین و لبنان و یمن و بحرین و سوریه و عراق و افغانستان و پاکستان و بقیه بلاد اسلامی را قدرت متراکم و ضد سلطه اربعین می‌تواند حل بکند و رسیدگی کند. اربعین یعنی جریان کربلا و عاشورا واقعه ای مربوط به فرقه و گروه‌ و قوم خاصی نبود. یک واقعه که در گوشه ای از تاریخ اتفاق افتاده باشد نبود. اربعین این پیام را دارد. اربعین یعنی روح ظلم‌ستیزی روح استکبارستیزی تا قیامت در قالب شعار زنده “هیهات من الذله”.

اربعین پیام‌هایی دارد. یکی از پیام‌های اربعین این است که اگر کسانی در عاشورا فتنه‌گری کردند اربعین زمان بازگشت است. زمان بیداریست. اگر عده‌ای ساکتین فتنه بودند در عاشورا و اربعین روزی است که بیدار شده باشند و بر گردند خودشان را به خیل عظیم این اجتماع عظیم برسانند و جزء ساکتین نباشند. اربعین باعث بیداری انسان‌ها در عرصه تاریخ است. اربعین بیعت امت با امامش و ولی جامعه است. اربعین تمرین است برای یاوری حضرت مهدی سلام‌الله‌علیه؛ و درباره اربعین تا بخواهید معارف و مطالبی است که گویندگان و خطبا برای شما بیان می‌کنند و خودتان اگر توجه کنید به بزرگی این جریان و تدبیری که اهل بیت در این رابطه داشتند و آثار آن در این دوران که مشهود است خواهید رسید.

سه روز جابر بن عبدالله انصاری با خاندان رسول خدا که برگشتند از این جریان سخت اسارت در کنار قبور شهدا جمع شدند. امام سجاد علیه‌السلام چشمش که به جابر افتاد که دید بر سر قبر حسین علیه السلام نشسته شروع کرد به سخن گفتن” یا جابر ههنا والله قتلت رجالنا ” جابر به خدا سوگند این نقطه را که می‌بینی مردان ما کشته شدند ” و ذبحت اطفالنا ” فرزندان ما ذبح شدند ” و سبیت نسائنا ” و زنان ما در این نقطه به اسارت رفتند ” و حرقت خیامنا ” و اینجا بود که خیمه‌های ما را آتش زدند. آنقدر گفت و گفت که لعنت خدا بر ظالمین باد.

یکی از جلوه‌های تربیتی مکتب اربعین و عاشورا بسیج است. چون هفته گذشته مفصل درباره شجره طیبه بسیج سخن گفتم تکرار نمی‌کنم اما تکمیلا این نکته را عرض می‌کنم همان‌طوری‌که مکتب حسین علیه السلام تمام نمی‌شود و تمام شدنی نیست مدت ندارد. تربیت‌شدگان این مکتب هم تمام شدنی نیستند. مدت ندارند. این تفکر همیشگی و مانا است. تا زمانی که اسلام باقی است این تفکر و این فکر هم باقی است. تفکر بسیجی تفکر دفاع از اسلام و ارزش‌های اسلامی است. لذا تا هر وقت که اسلام هست بسیج هست و ادامه دارداین فکر و اندیشه ای که جلسه گذشته درباره آن سخن گفتم.

هفته گذشته روزهای پرکاری را برای رهبر معظم انقلاب شاهد بودیم. دیدارهای متعددی که با سران کشورهای گازی جهان داشتند. مطالب ارزشمندی که هم برای کشور و نظام و توصیه‌هایی که برای آن‌ها داشتند بسیار سودمند و مفید بود. خصوصاً حرکت و دیداری که رئیس‌جمهور روسیه رئیس دولت روسیه انجام داد و شاید بشود گفت حرکت بی‌نظیر و بی بدیلی بود در تاریخ دیپلماسی کشورها. معانی فراوان و پیام‌های گویایی هم برای داخلی‌ها داشت هم برای کشورهای خارجی و بیگانگان. نحوه ورود به کشور، ملاقاتی که انجام گرفت، مباحثی که طرح شد، هدیه ای که آورد، همه این‌ها حاکی از اهمیت سفر داشت. سفارشاتی را هم رهبر معظم انقلاب به سران کشورهای گازی داشتند که مهم بود. البته می‌دانید خود این تشکیلات گازی از ابداعات رهبری است. چند سال قبل فرمودند به این‌که خوب است کشورهایی که گاز دارند یک اوپک گازی تشکیل بدهند. آقا به همین پوتین فرمودند و بعد هم آثارش روشن شد و بسیار جلسه پراهمیتی بود و آثار فراوانی داشت و چون دنبال کردید ظرایف و لطایف که داشته را تکرار نمی‌کنم.

سخنرانی معظم‌له در جمع فرماندهان بسیج مثل همیشه روشنگر و حرکت آفرین بود. پیام‌های روشنی را به همراه داشت. آقا باز هم از استکبار و مظهر آن آمریکا و انگلیس و از تزویری که در لباس دیپلماسی می‌آید گفتند. به مسئله نفوذ اشاره کردند و شکل‌های نفوذ فردی و نفوذ جریانی را شرح دادند؛ و این‌که نفوذ جریانی شبکه ای خطرناک تولید کرده و تولید می‌کند برای کشور و آینده کشور و آرمان‌های کشور؛ و خواسته‌هایی که دارند را در قالب این شبکه نفوذ القا می‌کنند و نخبگان و فرهیختگان در معرض این نفوذ قرار دارند. این بیانات هشدار است که قبل از وقوع باید چاره کرد. این‌ها اعلام برای پیشگیری است. اگر مبتلا بشویم درمان سخت خواهد بود. وقتی‌که هشداردهنده هشدار می‌دهد باید گارد گرفت در مقابل آن نکته‌ای که اشاره شده موضع داشت. رگه‌هایی از نفوذ جریانی در کشور دیده می‌شود که در بعضی از ارکان نظام هم متأسفانه رخنه کرده. بعضی از سخنرانی‌ها و نظریه پردازی‌ها حاکی از نفوذ است. به بعضی از نمونه‌ها خود آقا اشاره کردند. اگر شما هم دقت کنید نمونه‌های دیگری را پیدا می‌کنید. در مسائل سیاسی هست جریانات اقتصادی جاری و امروز ما هست. در مسائل فرهنگی فراوان است. از همه مهم‌تر در همین فرهنگ و مسائل فرهنگی نفوذ جریانی کاملاً مشهود است؛ که افراد چه چیزهایی را می‌گویند که بعضی وقت‌ها دشمنآن‌هم به این صراحت اقدام نمی‌کنند که اینها متأسفانه در داخل اقدامات این‌گونه دارند. در همین استان خودمان بعضا بعضی از مشاوران بعضی از مدیران حرف‌هایی را می‌زنند که کاملاً خط نفوذ جریانی در آن دیده می‌شود و مشهود است؛ که توصیه می‌کنیم در انتخاب مشاور دقت لازم را داشته باشید. گاهی این مشاوران شمارا نابود و ساقط خواهند کرد. باید دقت کنید. البته حرکت‌هایی که انجام می‌گیرد و حرف‌هایی که زده می‌شود کاملاً موردنظر و توجه است.

بعد آقا از مکمل نفوذ فرمودند که این روزها در جاهای مختلف می‌بینیم و بازارش هم داغ است. نیروهای ارزشی و انقلابی و متدین را متهم می‌کنند و مورد هجمه قرار می‌دهند که این کار کمک به دشمن است. بعضاً دیده یا شنیده می‌شود مثلاً در همین استان خودمان در بسیج دانشگاه بسیجیانی که در دانشگاه‌های استان فعالیت می‌کنند و زحمت می‌کشند نیروهای متدین و انقلابی دردمند و آشنا یک فعالیت فرهنگی کرده یا یک انحرافی را مقابل کرده جلوی یک منکری را گرفته در نشریه اش روشنگری کرده آن وقت به جای اینکه حمایت بشود و کمک به او بشود از اطراف و بیرون به او فشار می‌آورند که از کاری که کرده دست‌بردارد. او را محدود کنند و نگذارند فعالیت کند. الان ببینید در مسائل فرهنگی و اخلاقی در بعضی از دانشگاه‌های استان چه مفاسدی را برای جامعه دارد. گذشته از اینکه برای خودشان دارد جامعه را چگونه آلوده می‌کند. آن فکری که زیر بار نمی‌رود و مقابله می‌کند و می‌ایستد اگر بخواهد تضعیف شود دیگر چه کسی می‌خواهد جلوی این مفاسد را بگیرد؟ این‌ها هیچ‌کدام مورد قبول نیست. عزیزان بسیجی در دانشگاه‌های کرج و البرز محکم به وظایف انقلابی خودشان و آرمان‌های انقلابی و اسلامی خودشان ادامه بدهند و از ملامت هیچ ملامت کننده‌ای هم نترسند ” تکبیر “.

بسیجی انقلابی است. انقلابی دوپهلو صحبت نمی‌کند. با حقه بازی سخن نمی‌گوید. نه این‌که دیپلماسی بلد نیست، نه، چون او سیاستش عین دیانتش است. دیپلماسیش عین شریعت اوست. همه اینها در کاسه دین برای او معنی می‌شود. لذا چیزی که با مبانی دینی و اسلامی جور در نمی‌آید قبول نمی‌کند و این قبول نکردن خودش را هم با صراحت بیان می‌کند. هرگز اهل دوپهلو سخن گفتن و یکی به نعل زدن و یکی به میخ زدن نیست. صریح مواضع خودش را بیان می‌کند. یک عده‌ای دائم نق می‌زنند به همه چیز ایراد می‌گیرند. اگر انسان سابقه آن‌ها را هم بررسی کند می‌بینید که یک کار مفیدی که برای مردم انجام داده باشند حتی برای خودشان‌ هم انجام داده باشند که قابل قبول باشد ندارند؛ اما دائم حرف می‌زنند. از آن طرف کارهایی که در کشور انجام می‌شود را نمی‌بینند. شما یک بررسی کنید این حرکت عظیمی که در علم و صنعت و پزشکی و کشاورزی در عرصه‌های مختلف در این کشور در این چند سال انجام شده بدون حب و بغض بدون این‌که وابسته به دست و گروه و جریانی باشید نگاه کنید بعد بگویید که این‌ها را چه کسانی انجام داده؟! غالب نزدیک به تمام، کسانی هستند که دلشان به حال انقلاب و ارزش‌های انقلابی و اسلامی می‌سوزد. آنهایی که دلشان برای اربابان کاخ سفید نشینشان می‌تپد و دائم نق می‌زنند و آرزویشان این است که در کنار یک مغازه‌ای مک‌دونالد بروند آنجا عکس بگیرند، یا کسانی که دلشان در گرو انقلاب و اسلام و ارزش‌های اسلامی است! کدام یک ازینها این کارهای بزرگ و عظیم را انجام دادند؟ اینها خودشان را مدیون شهدا و ایثارگران می‌دانند. لحظه ای از تلاش و کوشش فروگذار نیستند و هرچه حرکت به سمت جلو بود از این قشر بوده.

مطلب دیگری هم که بیان کردند رهبر معظم انقلاب، بحث دفاع از فلسطین بود. البته هشت آذر هم روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین است. دفاع از مظلومین جهان دفاع از مسلمین عالم از آرمان‌های انقلاب اسلامی است؛ که به هر نحو و در هرجا و به هر وسیله که لازم باشد دفاع صورت می‌گیرد؛ و این مطلب بارها و بارها توسط چشم بینای امت و هادی و رهبر امت تکرار شده و بیان شده. تمامیت ارضی کشورها باید حفظ شود و خودشان حاکم بر سرنوشت خودشان باشند. این بیان شده و ایران به این موضوع کمک می‌کند. از افتخارات ایران و انقلاب اسلامی این است که و با صراحت هم اعلام می‌کند که با اسرائیل غاصب کودک کش دشمنی و از هر فرصتی برای مبارزه با او استفاده خواهیم کرد ” تکبیر”. شهادت مرحوم مدرس، شهادت مرحوم میرزا کوچک خان جنگلی، روز نیروی دریایی که برادر بزرگوارمان قبل از خطبه مباحثی را مربوط به این نیروی مهم در کشور و مدافعین کشور بیان کردند، روز قانون اساسی، روز جهانی معلولان، روز مجلس و عناوین دیگری که در این هفته مطرح است آن‌ها را گرامی می‌داریم. مجلس اساس کشور است و جلوی انحراف و کجی را باید بگیرد. اولویت‌ها را از دست ندهد. نمایندگان مجلس باید مدرس گونه عمل کنند. در این دوره‌ای هم که هستیم متأسفانه تذکرات لازم به دستگاه‌ها داده نمی‌شود. نمی‌دانم که البته می‌دانم ریشه بعضی از این جریانات را که حالا در مقام بیان نیستم و فرصتش نیست اما الان مسیر فرهنگی کشور مسائل اقتصادی کشور مورد قبول نیست. منویات رهبری در این مورد لحاظ نیست. برنامه روشنی از طرف مسئولین و دست‌اندرکاران و دولت ارائه نمی‌شود. از طرف مجلس هم حرکت و تذکری دیده نمی‌شود. خیلی محدود و ناقص. استان ما نمونه کشور است. در همین استان، شما مسائل را دقت کنید و بررسی کنید می‌بینید. من این روزهایی که ملاقات عمومی دارم مردمی که مراجعه می‌کنند جز خجالت کشیدن چیزی ندارم.

 بحث اقتصادی بحث کار بحث طلاق مسئله ازدواج آسان، اشتغال اینها مسائلی است که با یک مقدار دقت این‌ها را باید فکر عاجلی برایش کرد. معضلات اجتماعی را رسیدگی کنید. به این امور که دیگر نباید سیاسی نگاه کرد. بحث طلاق که دیگر سیاسی نیست. متأسفانه به همه امور یک عده‌ای سیاسی نگاه می‌کنند. معضلات اجتماعی را باید رسیدگی کنید. به مباحث فرهنگی و اجتماعی وقتی سیاسی نگاه بشود جامعه از بین می‌رود. جامعه از بین خواهد رفت. مسئله طلاق مسئله کمی نیست ریشه طلاق بیکاری است، مواد مخدر است، بعضی از فضاها است. اینها را با یک قدرت یک حمیت و یک اراده می‌شود جلوی آن را گرفت. تمام کارها تعطیل می‌شود برای یک موضوعی، انتخابات. حالا دارد آرام آرام هم شدت می‌گیرد. اگر کسی در زمان مسئولیت خودش آن کاری را که وظیفه‌اش است انجام ندهد و رسیدگی نکند خیانت به خودش و اجتماعش کرده و عندالله هم معذور نیست. این بحث بحث سیاسی نیست. به شما منصبی دادند باید کار مردم را رسیدگی کنید. رها کند و از آن فرصت برای کار دیگری استفاده کند برود آیات و روایاتی که در این رابطه آمده است را بخواند. هیجان یک عده ای آرام‌آرام نسبت به انتخابات دارد تند می‌شود. مردم خوب رصد کنید گاهی خرج‌هایی می‌شود که اصلاً قابل قبول نیست.

یک عده‌ای میلیاردی خرج می‌کنند برای خدا که وارد مجلس بشوند برای خدا و ان‌شاءالله برای خدا کار کنند. این‌طوری است. این‌که دارم می‌گویم منظورم این است، یعنی با یک مقدماتی که خدا نمی‌پسندد و خدا راضی به آن کارها نیست با کلک و حقه بازی و خرج کردن پول‌های که ریشه آن پول‌ها معلوم نیست کجاست، تلاش می‌کنند که وارد جایی بشوند که برای خدا کار کنند. این حقه بازی نیست؟ این گول زدن خودش نیست؟ گول زدن اطرافیان نیست؟ خوب رصد کنید خوب دقت کنید. صلاحیت افراد را ببینید. افرادی هم که در خودشان صلاحیت میبینند برای گرم شدن تنور انتخابات وارد شوند اما اگر هم می‌بینند زمینه و عرصه ندارند کار را زیاد شلوغ نکنند.

خدایا دین ما مملکت ما نوامیس ما قرآن ما حوزه‌های علمیه مراکز علمی و دانشگاهی نیروهای نظامی و انتظامی سربازان گمنام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب در پناه خودت مصون و محفوظ بدار. قلب ولیت حجت بن الحسن از ما راضی و خشنود بگردان فرجش نزدیک بگردان بر تاییدات رهبری بیفزا شر دشمنان به خودشان برگردان شهدا امام الشهدا گذشتگان این جمع غریق رحمت بیکرانت بفرما معلولین و مجروحین و مرضا شفای عاجل کرامت بفرما.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.