بصیرت، شاخص ترین ویژگی عباس ابن علی (ع)

فضای مجازی ۰۱ آبان ۱۳۹۴ ۰

محرم 1394 - حسینی همدانی (3)

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در مراسم شب تاسوعای حسینی (ع) که در مصلی کرج برگزار شد به بیان خصایل و فضایل حضرت عباس ابن علی (ع) و جایگاه معنوی آن حضرت پرداختند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی بیان داشتند: حضرت عباس (ع) دارای القاب و کنیه‌های متعددی بوده‌اند که هرکدام دلالت بر یکی از وجوه شخصیتی ایشان می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال در زیارت‌نامه ایشان می‌بینیم که با نام “عبدالصالح” مورد خطاب قرارگرفته‌اند و این نتیجه‌ی باور و سبک زنگی خاص حضرت است.

ایشان افزودند: البته روشن است که بین انسان صالح و کسی که عمل صالح انجام می‌دهد تفاوت وجود دارد؛ گاهی ذات و گوهر وجودی شخصی صالح می‌شود و در این حالت عملی به‌جز عمل صالح از او صادر نمی‌شود؛ گوهر وجودی حضرت صالح است و این مقام رفیعی است که این حضرت دارد.

ایشان با اشاره به آیه ۱۹۴ سوره مبارکه اعراف که خدا را ولی صالحان معرفی می‌کند، بیان داشتند: با توجه به این آیه درمی‌یابیم که برای اینکه خدا ولی انسان بشود، باید به مقام صالحان رسید و برای رسیدن به این مقام باید از مسیر انس و تدبر و عمل به قرآن حرکت کرد.

امام‌جمعه کرج تأکید کردند: اگر خدا ولی کسی باشد، تمام امور او را تحت ولایت خود می‌گیرد؛ دیگر هیچ شیطانی به او دسترسی و نفوذ نخواهد داشت و خدا او را از تاریکی‌ها به‌سوی نور سیر می‌دهد، هم خود او نورانی می‌شود و هم روشنی‌بخش دیگران و اطرافیان خواهد بود.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به “نافذ البصیرت” خوانده شدن حضرت عباس (ع) در زیارت‌نامه ایشان که از سوی امام صادق (ع) نگارش شده و تأیید الهی دارد، با استناد به همین زیارت‌نامه و بیان امام صادق (ع)، وی را در جایگاه بدریون و بالاتر از آن‌ها دانسته و خاطرنشان ساختند: بدریون جایگاه بسیار بالایی در اسلام دارند و در حق آن‌ها آیه‌ای هم نازل شد، در ادامه امام صادق به تبیین جایگاه معنوی حضرت پرداخته و ادامه می‌دهند تا جایی که بیان می‌کند نام حضرت عباس در جایگاه “علیین” -که جزو مقامات برتر قرب الهی است و حتی اهل بهشت هم خبر از مقام آن‌ها ندارند- قرار داده‌شده است.

ایشان افزودند: حضرت بسیار شجاع بود و مانند شیر در میدان حاضر می‌شدند، درروی هیچ دشمنی نخندید و کسانی که می‌گویند باید با دشمن مذاکره کرد، گل گفت و گل شنید، به روی او خندید و حتی اتفاقی با او دست داد، اگر پای روضه‌ی عباس ابن علی (ع) تربیت‌شده بودند، چنین رفتاری از خود نشان نمی‌دادند.

استاد خارج فقه و رجال حوزه‌ی علمیه استان البرز اظهار داشتند: بنده تا شش نسل خاندان ایشان را مطالعه نموده‌ام و همه جزو علما و محدثین اهل‌بیت (ع) بوده‌اند و در مسیر علم و ادب و فضل بوده‌اند که به‌نوبه‌ی خود جالب‌توجه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با بیان اینکه شناخت صحیح دین و ولایت و دفاع از این دو اصل تا پایان عمر، برترین جلوه‌های بصیرت حضرت عباس (ع) بودند؛ خاطرنشان ساختند: وقتی دستان حضرت (ع) قطع شد، درحالی‌که می‌دانستند تا دقایقی دیگر به شهادت خواهند رسید، خطاب به دشمنان گفتند “حمایت من از دینم همیشگی و ابدی است” و می‌توان این سخن را این‌گونه تعبیر نمود که تا هنگامی‌که دین اسلام و مکتب تشیع و نهضت حسینی وجود دارد، از آن دفاع و حراست و حفاظت خواهم کرد.

ایشان افزودند: نکته جالب‌توجه دیگر در مورد حضرت عباس، خطاب شهادت به مظلومانه شهید شدن او در زیارت‌نامه مخصوص وی است، درحالی‌که میدانیم همه شهدای کربلا مظلوم بودند؛ این مطلب را می‌توان کنایه از نحوه‌ی شهادت خاص وی دانست، چراکه او برای آوردن آب به میدان رفته بود و با صدای بلند به دشمن اعلام کرد که من برای جنگ با شما نمی‌آیم، ولی درحالی‌که تمام همت و توجه او به رساندن آب به خیمه‌ها بود، در محاصره دشمنان درآمد و مظلومانه به شهادت رسید.

آیت‌الله حسینی همدانی خاطرنشان ساختند: آن چیزی که از حماسه‌ی عباس ابن علی (ع) می‌آموزیم، درس بصیرت و حمایت از ولی خدا تا پای جان و آخرین لحظه است.

ایشان با بیان اینکه اگر در عزاداری اهل‌بیت (ع) آه و سوز و اشکی داریم، همه باید در راه شناخت مسیر درست حق و حرکت در آن باشد، تأکید کردند: ۲ عنصر مهمی که جامعه اسلامی بیش از هر زمان به آن نیازمند است، بصیرت و شناخت روش‌های نفوذ و سلطه دشمن در زمان کنونی است و دشمن‌شناسی از وظایف اصلی آحاد جامعه اسلامی است.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.