“حسبنا کتاب الله” نماد جدایی دین از سیاست
فضای مجازی
۳۰ مهر ۱۳۹۴

نماینده ولیفقیه در استان البرز در مراسم دومین شب عزای اباعبدالله الحسین (ع) که در مصلی کرج برگزار شد در ادامه بحث مفهوم لعن و سلام در زیارت عاشورا به تفسیر فراز “فَلَعَنَ اللهُ اُمَّهً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ” پرداختند.
آیتالله سید محمدمهدی حسینی همدانی با اشاره به اینکه زیارت عاشورا جزو احادیث قدسی است، بیان داشتند: امت موردنظر در این جمله، گروهی از مسلمانان هستند که مورد لعن خداوند واقعشدهاند و این لعن اختصاص به زمان خاصی ندارد؛ به همین دلیل نیاز است که در این فراز دقت و تأمل کافی داشته باشیم.
ایشان با اشاره به لعن سه دسته در این زیارت بر اساس ترتیب اهمیت، گروه اول را خطرناکترین و مهمترین گروه برشمرده و خاطرنشان ساختند: با دقت در “فَلَعَنَ اللهُ اُمَّهً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ” به سه طیف برخورد میکنیم که هرکدام در جای خود نیازمند تحلیل و بررسی هستند و جامعه اسلامی و بهخصوص شیعه باید روی این مفاهیم و واکاوی آنها دقت نظر داشته باشند.
ایشان با مشخص نمودن سه گروه “ظالمان”، “گروهی که اساس ظلم هستند” و “گروهی که بنیان نهنده این اساس هستند”، به ماهیت و مفهوم متفاوت این سه دسته اشاره نموده و افزودند: علاوه بر مطالعه این سه دسته، بررسی چگونگی تأسیس اساس ظلم توسط مؤسسین نیز حائز اهمیت است.
امامجمعه کرج با بیان مفاهیم لغوی و عرفی ظلم و جور، انحراف از مسیر را نتیجه “ظلم”؛ و تبعیض، ایجاد طبقات ممتاز در جامعه، ایجاد گروه خواص سیاسی و اقتصادی در جامعه، رانتخواری، آقازاده پروری و تجاوز و تعدی به بیتالمال با اهرم قانون را جزو مصادیق “جور” برشمردند.
ایشان ادامه دادند: این گروه که در این زیارت از آنها تعبیر به “امت” میشود، مفاهیم و واقعیات را منحرف میکنند و با ایجاد بدعتها مانع کشف حقیقت و عامل گسترش شبهات در جامعه میشوند که این شبهات در قالبهای مختلفی مانند سؤال، اعتراض، ابهامآفرینی در مقام اظهارنظر و شایعهسازی به اشکال مختلف مانند طرفداری از حق، ظاهرسازی و گاهی با عنوان سازندگی، نوگرایی و دفاع از حقوق بشر ظاهر میشوند.
ایشان افزودند: این حرکتها در ابتدا به چشم نمیآیند ولی درواقع بنیان و پی مظالم و فجایع بعدی هستند و در این زیارت هم با بیان عبارت “فَلَعَنَ اللهُ اُمَّهً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ” به نقشه اصلی و طراحی اولیه و پایهای دشمنان اشارهشده است.
استاد خارج فقه و رجال حوزه علمیه استان البرز، به بیان بعضی از مهمترین بدعتهایی که بعد از پیامبر در جامعه بنانهاده شد و عملکرد این گروه را نشان میدهد پرداخته و اظهار داشتند: ایجاد مکتب شورا در مقابله با انتصاب حضرت علی (ع) توسط پیامبر، تأسیس مکتب اجماع در برابر احادیث پیامبر، اصالت دادن به دموکراسی در قالب حق مردم برای اداره جامعه خود، تأسیس مکتب اجتهاد بهمنظور استفادههای جهتدار از مسائل و احکام – مانند اعلام حرمت عقد موقت توسط خلیفه دوم که در حدیث آمده است که اگر عمر متعه را حرام نمیکرد تا قیامت کسی مرتکب عمل زنا نمیشد مگر از اشقیا – تأسیس مکتب راویان مجعول و کاذب – که احادیثی از بعضی صحابه نقل میکردند که اصلاً وجود خارجی نداشتند – و تأسیس و ترویج پلورالیسم و روایتهای شخصی از دین و بدعت جدیدی به نام “جدایی دین از سیاست در قالب شعار “حسبنا کتاب الله” در برابر “لن یفترقا” که در بیان پیامبر و برای اتصال دائمی و جداییناپذیر اهلبیت و قرآن بیانشده بود.
نماینده ولیفقیه در استان البرز با اشاره به نظریه کمونیسم که ۷۰ سال جنگ و خونریزی را برجای گذاشت، پیریزی و اساس ظلم و جور را مهمتر و ماندگارتر از خود آن دانسته و بیان داشتند: در “سقیفه” نیز بنیانی بنانهاده شد که تا سالیان سال دنیا را تحت تأثیر ظلم و ستم قرارداد و زیارت عاشورا نحوهی آشنایی و مقابله با این گروه را به ما نشان میدهد.
ایشان با بیان اینکه ۳ نکته اصلی در این مقابله و مبارزه وجود دارد، اظهار داشتند: در این راه ابتدا با امت و جامعه فریبخوردهای روبرو هستیم که در تاریخ قیام حسین (ع) نیز قابلمشاهدهاند و نیاز به یادآوری اصول و شنیدن حقایق دارند، در مرحله بعد باید با اساس انحراف و اندیشهی انحرافی مقابله و آنها را برای عموم تبیین کرد و درنهایت باید اقدام به معرفی اندیشهسازان منحرف و دروغین نمود که به علت نفوذ مردمی این گروه، بسیار دشوار خواهد بود. چون این گروه در بین علما و دانشمندان و فرهیختگان جامعه قرار دارند و افشای افکار آنها بسیار سخت است.
آیتالله حسینی همدانی با بیان اینکه این قشر بهقدری در جامعه نفوذ دارند که حتی نمیتوان بهراحتی از آنها نام برد – چراکه دارای پایگاهی قوی در اندیشههای مردماند – اظهار داشتند: در زیارت عاشورا نام شمر و ابوسفیان مستقیماً مورد لعن قرارگرفته است ولی از امثال عبدالله ابن زبیر یا ابوموسی اشعری بهعنوان کسانی که موجب انحرافات و بدعتهایی شدند که اساس وقایع عاشورا هستند، نامی برده نشده است؛ چراکه کسی در جامعه باور نمیکرد که اشخاصی مثل ابوموسی اشعری و پسر زبیر که بهعنوان یک شخصیت عبادی و میانهرو و معتدل شناخته میشدند، از امثال یزید و ابن سعد خطرناکتر باشند.
ایشان ادامه دادند: ولی این خطر را وقتی میبینیم که در جنگ صفین، هنگامیکه حضرت علی (ع) راضی به مذاکره نشدند پس از پذیرش مذاکره هم شرط کردند که مالک اشتر حکم از سوی ایشان باشد، همین قشر با بیان اینکه مالک افراطی و جنگطلب است، او را رد کردند و ابوموسی اشعری را بهعنوان یک شخصیت سخنور و مصلحتاندیش و آشنا به فقه و دیانت اسلام به میدان فرستادند و درنتیجه این حکمیت چه خساراتی به وجود آمد.
استاد اخلاق حوزه علمیه استان البرز حرکت امام حسین (ع) را جهادی برای مبارزه با این طیف، در ادامه حرکت امامان پیشین برشمردند و ادامه این راه توسط حضرت سجاد (ع) و برپایی دانشگاه بزرگ اسلامی در زمان حضرت صادق (ع) را نشانگر نتیجهبخش بودن این قیام الهی دانستند.
لینک کوتاه خبر: » http://emamjomekaraj.ir/?p=352