مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

آمریکا عاقلانه‌تر صحبت کند

کارشناس روابط عمومی ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۱۱/۱۳

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. خدای تعالی در آیه ۲۸ سوره مبارکه حدید می‌فرماید: «یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ». اى کسانى که ایمان آورده‏اید از خدا بپرهیزید، و به رسولش ایمان، بیاورید، تا دو سهم از رحمتش به شما ببخشد، و براى شما نورى قرار دهد که با آن (در میان مردم و در مسیر زندگى خود) راه بروید، و گناهان شما را ببخشد، و خداوند غفور و رحیم است.

مخاطب آیه شریفه اهل ایمان هستند، که ای مؤمنان تقوا داشته باشید. «یا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ». یعنی ایمان ظاهری کفایت نمی‌کند، بلکه باید ایمان در اعماق جان شما نهادینه و راسخ شده باشد، که این ایمان خود را در عمل نشان خواهد داد که اهل تقوا شده باشید. اگر این‌گونه شد قطعاً پاداش‌های فراوانی خواهید داشت.

آیه شریفه به ما می‌آموزد که اگر ایمانی همراه باتقوا داشته باشیم از سه نعمت بزرگ بهره‌مند خواهیم شد. اولاً خداوند دو سهم از رحمتش را به ما مى‏دهد. «یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ». کِفل یعنى بهره‏اى که نیاز انسان را برطرف کند. لذا چون ضامن مشکل انسان را برطرف می‌کند و اگر لازم باشد در امور غیرمالی خودش جای شخص حاضر می‌شود به او کفیل می‌گویند.

این دو رحمت چیست؟ بحث‌هایی را مفسرین کرده‌اند. مثلاً فرمودند شاید منظور آیه ۲۰۱ سوره مبارکه بقره باشد که فرمود: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَهً وَ فِی الآخره حسنه». خداوندا در دنیا به ما نیکى مرحمت فرما، و در آخرت نیز نیکى عنایت کن. یا چون مسلمین باید به انبیاء گذشته ایمان داشته باشند پس بهره‌ای ز آن ایمان و بهره‌ای هم از ایمان به رسول خدا دارند.

اما ظاهراً آیه شریفه مفهوم گسترده‏اى دارد، نمی‌توان آن را به دنیا و آخرت اختصاص داد. باید گفت ایمان و تقوى چنان بصیرتی به انسان می‌دهد که حقائق را به‌خوبی می‌فهمد، چیزی که افراد بی‌ایمان از آن بی‌بهره هستند. و این همان نعمت دومی است که در آیه شریفه بیان فرمود: «وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ». و به شما نور و روشنایى مى‏بخشد که راه و رسم زندگی و حرکت آینده خود را گم نکنید و همین نور در قیامت هم جلوی روی و هم سمت راست اهل ایمان حرکت می‌کند و تاریکی‌ها را مشکافد تا مؤمن را به بهشت برساند. در آیه ۱۲ سوره مبارکه حدید ‌فرمود: َ «یوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یَسْعى‏ نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ» این نور مربوط به آخرت است.

خلاصه اینکه مؤمن باتقوا هم در دنیا نور دارد و هم در آخرت، درباره دنیا در قسمتی از آیه ۱۲۲ سوره مبارکه انعام فرمود: «وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها». البته برای این نور در روایات مصداق هم گفته‌شده مثلاً داریم که حضرات معصومین علیهم‌السلام فرمودند: مراد از نور در آیه فوق، امام معصومى است که مردم به او اقتدا می‌کنند.

در تفسیر برهان روایاتی را آورده است. مثلاً جابر جعفی از امام باقر علیه‌‌السلام سؤال کرد: ُ «یؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ»، حضرت فرمودند: حسن و حسین علیهماالسلام. «وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ»؟ فرمود: نور، امیرالمؤمنین علی‌ابن‌ابیطالب است. البته بعضی گفتند مراد از نور، نور قرآن کریم است که در دنیا به سراغ مؤمن می‌آید و به آیه ۱۵ سوره مبارکه مائده استناد کردند که فرمود: «قد جاءکم مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَ کِتابٌ مُبِینٌ». از سوى خداوند نور و کتاب آشکارى براى شما آمد. و نعمت سومی که به اهل ایمان باتقوا می‌دهد بخشش گناهان و خطاها و لغزش‌هاست، که فرمود: «وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ». و شما را مى‏بخشد، و خداوند غفور و رحیم است.

به‌هرتقدیر تقوا در قرآن کریم با تأکید فراوان به‌عنوان عامل سعادت انسان معرفی‌شده که هر کس رعایت کند رستگار می‌شود. تقوا به معنای خود نگه‌داشتن و مشتقات آن ۲۲۰ بار در قرآن بکار رفته است. در آیه ۵ سوره مبارکه بقره فرمود: «وَ أُوْلَئکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». یعنی فقط اهل تقوا رستگار می‌شوند. همان‌طور که مجوز رفتن به بهشت را متقین دارند که در آیات ۵۴ و ۵۵ سوره مبارکه قمر فرمود: «إِنَّ المُتَّقِینَ فىِ جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ* فىِ مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرِ». به‌درستی مردم باتقوا در بهشت‏ها و در نهرهای پرآب‌اند. در جایگاهى که همه قرب و نعمت و سرور و بقا است، قرب فرمانروائی بااقتدار. قیامت برای متقین و پرهیزکاران است. در آیه ۴۹ سوره مبارکه هود فرمود: «فَاصْبر إِنَّ الْعَقِبَهَ لِلْمُتَّقِینَ». پس صبر پیشه‌گیر که عاقبت از آن مردم باتقوا است.

و معنای تقوا به‌طور خلاصه این است که انسان از خطر کارهایی که با اختیار انجام می‌دهد و یا آن‌ها را ترک می‌کند که به سعادت ابدی او مربوط می‌شود بترسد. اگر مواظب باشد که چنین اعمالی را انجام و یا ترک نکند، این شخص را متقی و رفتارش را تقوا می‌گویند. پس در تقوا همیشه یک ترس قبلی وجود دارد که باعث می‌شود انسان خود را حفظ ‌کند. و چون مؤثر حقیقی خداست می‌شود خوف از خدا.

البته همیشه این ترس به خاطر عذاب الهی نیست، گاهی ترس از محرومیت از لقاء الهی است. پس یک نوع ترس است با عوامل مختلفی دارد. خلاصه مؤمن باتقوا در همه کارها خدا را در نظر دارد.

بحث ما هفته گذشته راجع به استکبار بود که از قرآن کریم به‌اندازه‌ای که جلسه اجازه می‌داد بحث شد و البته به مصادیق امروزی و روش‌هایی که دارند و ما چگونه مبارزه کنیم در ضمن مباحث گذشته و آینده به‌تناسب بیان خواهد شد. لذا فعلاً بحث‌های قرآنی در خطبه اول خواهیم داشت که جنبه اخلاقی دارند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا وقتی به مطلبی علم پیدا می‌کنند آن را به شک تبدیل نکرده و طبق آن عمل می‌کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۶۶ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «لَا تَجْعَلُوا عِلْمَکُمْ جَهْلًا وَ یَقِینَکُمْ شَکّاً، إِذَا عَلِمْتُمْ فَاعْمَلُوا وَ إِذَا تَیَقَّنْتُمْ فَاَقْدِمُوا». علم خود را به نادانى تبدیل نکنید، و یقین خود را به شک مبدّل نسازید، اگر مى‏دانید پس عمل کنید، و اگر یقین دارید، پس اقدام کنید.

این بیان حضرت تنبهی است برای همه ما که به آخرت و مسائل مربوط به آن از طریق قرآن و اهل‌بیت علم پیداکرده‌ایم اما در مقام عمل در زندگی جوری عمل می‌کنیم کأن هیچ نمی‌دانیم و کاملاً به موضوع جهل داریم. می‌فرماید این‌گونه نباشید. به آنچه یقین دارید عمل کنید و مثل جهال رفتار نکنید. همه باید بدانیم قیامتی داریم و باید پاسخگوی اعمالمان باشیم.

ماه رجب به‌سرعت در حال سپری شدن است؛ لحظات آن را برای جبران مافات از دست ندهیم. خداوند تعالی توفیق عمل صالح به همه ما عنایت فرماید.

در این نوبت چند مناسبت داریم که من تلفیقی به همه آن‌ها می‌پردازم. فقط مثل همیشه دقت می‌فرمایید. دوستان توجه دارید که به‌خصوص در این چند سال اخیر راجع به تبیین و جهاد تبیین حضرت آقا تأکیددارند؛ از سال ۷۹ البته به بحث جهاد تبیین اشاره کردند اما در این یکی دو سال اخیر به‌خصوص سال اخیر خیلی تأکید کردند. و بسیار امر مهمی است که مورد تأکید اولیاء دین هم هست.

قرآن کریم در بحث دشمن‌شناسی و بیان شاخص‌ها می‌فرماید سرسخت‌ترین مردم در دشمنى نسبت به اهل ایمان، یهودیان و مشرکان هستند. «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَهً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا» (مائده / ۸۲) اول یهود را گفته و بعد مشرکین را یعنی دشمنی و کینه این جریان بسیار عمیق و خطرناک است.

نماد اصلى یهود امروز صهیونیست‌ها هستند که می‌بینید برای اسلام و مسلمین چه خطرهایی فراهم کرده‌اند. در زمان رسول خدا هم یهود خیلی آزار و اذیت کرد. یکی از مهم‌ترین جنگ‌های رسول خدا جنگ خیبر بود که با جلوه‌گری شگفت‌انگیز امیرالمؤمنین علیه‌السلام، یهود از سپاه اسلام شکست بسیار سنگینی خورد و مرکز اصلى توطئه آن‌ها هم از بین رفت. خلاصه یهود توسط امیرالمؤمنین منکوب شد.

امروز هم به فضل الهی یمن قهرمان، همان کسانی که به دست امیرالمؤمنین علیه‌السلام مسلمان شده‌اند، یهود را زمین‌گیر کرده‌اند ان‌شاءالله به‌زودی آن‌ها را منکوب هم خواهند کرد.

نکته اینجاست که در همین روز فتح خیبر یعنی ۲۴ رجب که یکی از نعمت‌های الهی بود، برادر امیرالمؤمنین علیه‌السلام یعنی جعفر طیار بعد از ۱۵ سال هجرت و تبلیغ، از حبشه برگشت و رسول خدا آن‌قدر خوشحال شد که فرمود: خداوند دو نعمت بزرگ به من داد و من نمی‌دانم از قدم جعفر خوشحال باشم و یا از فتح خیبر.

امیرالمؤمنین جهاد سخت کرد؛ عملیاتی بود؛ درب خیبر را کند که چهل نفر نمی‌توانستند تکانش بدهند؛ اما برادرش جهاد نرم، کار فرهنگی و تبیینی انجام داد. هر دو رسول خدا را خوشحال کرد و هر دو کار را هم سنگ هم قرار داد. دوستان متوجه باشند که کار فرهنگی به‌اندازه فتح خیبر ارزش دارد و حضرت هم به جعفربن‌ابی‌طالب هدیه‌ای معنوی داد که برکات فراوان دارد نماز جعفر طیار. این نماز را قدر بدانید و در حوائج مهم بهره بگیرید. خصوصاً روزهای جمعه و در مشاهد مشرفه یا به‌جای چهار رکعت نماز شب و برای طلب باران، خلاصه این نماز را قدر بدانید.

خب در ادامه عرض کنم که ۲۷ رجب سالگشت بعثت رسول خداست این عید بزرگ، پربرکت و باعظمت را پیشاپیش به همه شما تبریک عرض می‌کنم. امام ره درباره عظمت روز مبعث فرمود: «… روز بعثت رسول اکرم در سرتاسر دهر، مِنَ الأزَلِ الَی الأبَد، روزی شریف‌تر از آن نیست، برای اینکه حادثه‌ای بزرگ‌تر از این حادثه اتفاق نیفتاده». این بیان ایشان یعنی بعثت رسول خدا مایه حیات بشر شد. انسان را زنده کرد، لذا خدای تعالی از این نعمت بزرگ در آیه ۱۶۴ سوره مبارکه آل‌عمران به‌عنوان منت یاد می‌کند.

بنده هرسال به گوشه‌ای از این واقعه عظیم، مطلبی عرض کرده‌ام. قرآن کریم در تبیین هدف بعثت انبیاء الهی و رسول اکرم چه می‌فرماید؟ خدای تعالی دو هدف را به‌عنوان مقدمه و یک هدف اصلی اشاره فرموده است.

یکی از آن دو مقدمه اقامه عدل و قسط در جامعه بشری است که در آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید فرمود: «لَقَدْ اَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَاَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ». همانا فرستادگانمان را با دلایل‌ روشن فرستادیم و با آنان کتاب و میزان را فرو فرستادیم تا زندگى مردم بر پایه قسط استوار گردد.

و یا در آیه ۱۵ سوره مبارکه شوری فرمود: «وَقُلْ آمَنتُ بِمَا اَنزَلَ اللهُ مِن کِتَابٍ وَاُمِرْتُ لِاَعْدِلَ بَیْنَکُمُ». بگو به آنچه خدا فرستاده از کتب الهى ایمان‌دارم و به من امر شده است که عدل را در میان شما برپا دارم. پس هدف اول به‌عنوان مقدمه بعثت انبیاء برپاداشتن عدل و عدالت در زندگی فردی و اجتماعی است. همین‌جا بحث‌های مفصلی مطرح است که رد می‌شوم.

هدف مقدمی دیگر برای بعثت انبیا برپایى حکومت الهى است. آمده‌اند تا امرونهی و قوانین الهی را پیاده کنند؛ نه مصالح فردى یا گروهى را.

حکومت‌های غیر الهی با هر شیوه حکومتی که دارند چه فردی باشند و چه جمعی، چه استبدادی باشند، چه دموکراسى غیر الهى و حاکمیت احزاب و گروه‏ها، همگى یک نقص و عیب بزرگ دارند و آن اینکه مصالح و خواسته‌های فرد یا جمع معینى را به تشخیص گروهی معدود بر همه انسان‌ها تحمیل می‌کنند. یعنی با این روش سرنوشت انسان‌ها در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که هم خطا در تشخیص دارند و هم اشتباه در تصمیم‌گیری و هم عدالت و امانت‌داری آنان قابل‌اعتماد و اطمینان نیست.

اما در حکومت انبیاء خواست خداوند ملاک تصمیم‏گیرى‏ها و قوانین و مقررات است. یعنی عدالت و فضیلت و مصلحت حکومت می‌کند. انبیاء امانت‌دارانی هستند که قانون و دستور خدا را در جامعه بشرى اجرا مى‏کنند. حکومت انبیاء یعنی حکومت قانون خدا. حکومت ائمه معصومین بعد از رسول خدا و بعد، حکومت فقهاى عادل در زمان غیبت امام معصوم نیز همان حکومت قانون خداست؛ که قبلاً در بحث ولایت‌فقیه نکاتی عرض شد.

بعدازاین دو مقدمه، هدف اصلی و نهائی انبیاء که سعادت حقیقی انسان را تأمین می‌کند بندگی خالصانه خداوند است. و همین بنده بودن است که انسان را خلیفه خدا کرده تمام موجودات عالم را فرمان‌بردار انسان می‌کند. قرآن کریم مکرر در مکرر به این هدف اشاره است. مثلاً در آیه ۵۹ سوره مبارکه اعراف فرمود: «لَقَدْ اَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَى قَوْمِهِ فَقَالَ یَا قَوْمِ اعْبُدُواْ اللهَ مَا لَکُم مِّنْ اِلَهٍ غَیْرُهُ». همانا نوح را به‏سوى قومش فرستادیم. پس به آنان گفت، خدا را عبادت کنید، شما را جز او خدایى نیست؛ که درباره انبیاء دیگر هم هست.

یا آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل که به‌عنوان هدف اصلی همه انبیاء مطرح‌شده فرمود: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِى کُلِّ اُمَّهٍ رَّسُولاً اَنِ اعْبُدُواْ اللهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ». همانا در بین هر امتى، رسولى فرستادیم که خدا را عبادت کنید و از طاغوت بپرهیزید. همچنین آیه ۲۹ سوره مبارکه اعراف فرمود: «قُلْ اَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَاَقِیمُواْ وُجُوهَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ». بگو خدایم به قسط امر کرده است و این‏که روى خود را در پرستش و سجود به‏سوى خدا استوار دارید و او را مخلصانه بخوانید. در این آیه شریفه اجرای عدل و برپائی عدالت در زندگی فردی و اجتماعی را که لازمه‌اش تشکیل حکومت و زمامداری است را مقدمه اخلاص در عبادت قرار داده است.

درس امروز بعثت این است که همه مردم دنیا را با حقیقت بعثت آشنا کنیم اینکه بندگی خدا کنند و زیربار طاغوت نروند. پیروان همه ادیان الهی مخاطب این خطاب هستند که در مقابل طاغوت باید قیام داشته باشند.

امروز آمریکا و اذناب پلیدش طاغوت هستند. سکوت در مقابل جنایات آنان خیانت به انسان و انسانیت است. قبل از تشکیل هر دادگاهی در دادگاه وجدان انسان‌های آزاده دنیا محکوم‌شده‌اند اما دست از جنایت و ددمنشی در سراسر دنیا برنمی‌دارند. رژیم صهیونیستی با استیصال تمام در این چهار ماه که در غزه گیر افتاده ۲۶ هزار و ۹۰۰ نفر انسان بی‌گناه را شهید و نزدیک به ۶۶ هزار نفر را زخمی کرده است. اعداد خیلی بزرگ است! راه از بین بردن این مجسمه‌های پلیدی و خباثت، وحدت و انسجام جهان اسلام و بعثت دوباره امت اسلام است.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب باید کمک به ادامه جنایات را جلوگیری کرد، اگر کشورهای اسلامی راه‌های حیاتی صهیونیست‌های کثیف را نبندد فردا در مقابل رسول خدا چه خواهند گفت؟ امروز آمریکای پلید و رژیم منحوس جلوی آنچه خیر از بعثت رسول خدا به جوامع می‌رسد را گرفته‌اند. ایران را تهدید می‌کنند که کذا و کذا می‌کنند. شما که یک قایق تندروی ما جلوی‌تان را می‌گیرد خودتان را خیس می‌کنید و ترس تمام وجودتان را می‌گیرد، ایران را تهدید می‌کنید؟ عاقلانه‌تر صحبت کنید قبلش فکر کنید.

قطعاً این را خوب می‌دانید اگر اقدامی داشته باشید. فرصت دیدن نتیجه اقدام خودتان را نخواهید داشت. فرزندان باایمان و باصلابت ایران اسلامی دنیایتان را جهنم خواهند کرد.

آمریکا و اسرائیل خوب می‌دانند که ایران، افغانستان و عراق نیست، اگرچه باید از حضور خودشان در این دو کشور هم عبرت می‌گرفتند. تقسیم‌کاری که جبهه مقاومت برای اداره منطقه گرفته است ستودنی است. حمله پهپادی به بندر حیفا هم برای آمریکا و هم صهیونیست‌ها این پیام را دارد که بدانند هیچ نقطه‌ای برای آنان امن نیست.

 باید همین‌جا تشکر کنیم و یکدست مریزاد بگوییم به عزیزانمان سربازان گمنام حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه که با عملیات ترکیبی اطلاعاتی و ضداطلاعاتی که داشتند علیه سازمان‌های جاسوسی رژیم منحوس کودک کش در ۲۸ کشور جاسوسانشان را شناسایی کردند؛ و این کار بسیار بزرگی بود که انجام دادند. خدای تعالی بر توفیقاتشان بیفزاید. این‌ها در دنیا غریب‌اند اما در آسمان‌ها نام‌آشنا هستند. خداوند تعالی به آن‌ها قدرت و توان و دید وسیع‌تری را عنایت کند تا در دفاع از دین و ارزش‌های الهی و انقلاب کوشاتر و مصمم‌تر باشند.

رئیس ستاد مشترک آمریکا گفته هدف ما بازدارندگی و درعین‌حال محافظت از نیروهای آمریکائی است. توصیه می‌کنیم عاقلانه‌ترین کار برای حفاظت از نیروهایتان، ترک منطقه است. چه کسی گفته بیایید در این منطقه آتش برپا کنید و نیروهایتان کشته شوند بعد برای حفظ آن‌ها دوباره آتش بریزید؟ بیش از این خود را در بین مردم دنیا منفور نکنید. البته چه ترک بکنید چه ترک نکنید تا وقتی این سیاست‌ها را دارید شعار هر جمعه ما مرگ بر آمریکاست.

خب پس بعثت انبیاء این است که انسان بامعرفت اهل سیاست بسازد. در بخشی از دعای نورانی ابوحمزه، امام سجاد علیه‌السلام بیان می‌کند که خداوند مهربان از بندگانش پنهان نیست بلکه بندگان خدا با گناه خودشان را محجوب می‌کنند بعد عرض می‌کند «إنَّ الرَّاحِلَ إِلَیْکَ قَرِیبُ الْمَسَافَهِ». همانا مسافر به‌سوی تو مسافتش نزدیک است.

این بیان را موسی بن جعفر هنگامی‌که به زندان بغداد برده می‌شدند در مناجاتی تبیین کرده‌اند. ۲۵ رجب سالگشت شهادت موسی بن جعفر سلام‌الله‌علیه است که تسلیت عرض می‌کنم. حضرت آنجا عرض می‌کند «الهی وَ قَدْ عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ إِلَیْکَ عَزْمُ إِرَادَهٍ یَخْتَارُکَ بِهَا». خدایا، من به‌یقین می‌دانم بهترین ره‌توشه درراه رسیدن به تو فقط اعتماد به تو است. سفر به سمت تو عزم و اراده می‌خواهد «وَ قَدْ نَاجَاکَ بِعَزْمِ الْإِرَادَهِ قَلْبِی». خدایا، قلبم با تو مناجات کرد با تمام هستی‌ام و اراده قلبی‌ام.

خب عزیزان دقت دارید این کلمات را امام شب جمعه و داخل مسجد و آسایش نفرمود بلکه وقتی به زندان بغداد می‌رود می‌گوید. این معرفت آمیخته به سیاست است. این را همه درک نمی‌کنند مگر شاگردان خاص، موسی‌بن‌جعفر جد حضرت امام است و امام شاگرد مکتب امام کاظم علیه‌السلام. امام راحل ما سیاست و عرفان را باهم دارد. کلمات امام را هنگام تبعید و طول سختی‌های مبارزه ببینید.

جایی خواندم مرحوم آیت‌الله بهاء‌الدینی فرموده بود: فقها حرف فقها را می‌فهمند، امّا امام حرف ائمه علیهم‌السلام را می‌فهمد. حضرت امام ره با درس‌آموزی از اهل‌بیت، حکمت و عرفان و سیاست را باهم هماهنگ کرد و رسالت انبیاء و رهبران الهی را تبیین و عملیاتی کرد که در آیه ۲۶ سوره مبارکه نحل فرمود: «وَ لَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ». اینکه بنده خدا باشی و زیربار طاغوت نروی یعنی عرفان و سیاست باهم هماهنگ است. شبیه آیه ۱۷ سوره مبارکه زمر است ملاحظه کنید.

امام هم کتاب مهم عرفانی می‌نویسد و درس می‌دهد و هم فریاد می‌زند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و در برابر صهیونیست‌ها موضع می‌گیرد و خبر از فروپاشی شوری می‌دهد. حضرت آقا علت این نوع تفکر را در بیانیه گام دوم این‌گونه فرمودند: «معنویّت به معنی برجسته کردن ارزش‌های معنوی از قبیل اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است… معنویّت و اخلاق، جهت دهنده‌ی همه‌ی حرکت‌ها و فعّالیّت‌های فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آن‌ها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند. شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه هرچه بیشتر رشد کند برکات بیشتری به بار می‌آورد…».

پرتاب ۴ ماهواره در عرض دو هفته، اروپایی‌ها و غربی‌ها را به‌شدت عصبانی کرده که این امر را محکوم کردند. البته این‌ها بیشتر از پیشرفت‌های ایران عصبانی و ناراحت هستند. این موفقیت‌ها و همه دستاوردهای جبهه مقاومت در فناوری‌های نوین و پیشرفته نشان‌دهنده این است که انقلاب زنده است و دارد پیش می‌رود.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.