مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۳ آذرماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

فدک بهانه بود تا واقعیت‌های اجتماعی در قالب بیان معارف عمیق دینی و قرآنی مطرح شود

کارشناس روابط عمومی ۰۳ آذر ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۹/۰۳

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

ای اهل ایمان خودم و شما را به تقوا دعوت می‌کنم. اهل تقوا روحیه تکبر ندارند و با کسی از روی کبر و نخوت برخورد نمی‌کنند.

قول داده بودم بحثی از قرآن کریم راجع به استکبار و استکبارشناسی به‌اجمال داشته باشم. این نوبت به حول الهی مطالبی را عرض می‌کنم.

همه انبیاء الهی یکی از مهم‌ترین راهبردهایشان استکبارستیزی بوده است؛ زیرا از آیات قرآن کریم به دست می‌آید که همه‌کسانی که با انبیاء الهی مخالفت داشتند به‌خصوص سران مخالفین، همه از روحیه تکبر و تبختر و غرور، پر بودند و همین حالاتشان مانع گوش دادن به سخن انبیاء و پذیرش و پیروی از قول حق بود.

به خاطر ثروت و یا موقعیت اجتماعی و امثال این‌ها که برخوردار بودند، برای خودشان ننگ می‌دیدند که به کلام انبیاء الهی توجه کنند. لذا طغیان و نافرمانی می‌کردند. در آیه ۲۴ سوره مبارکه طه خداوند متعال به حضرت موسی علیه‌السلام دستور می‌دهد که به سراغ فرعون برو که او سرکشی کرده است. «ٱذهَب إِلَى فِرعَونَ اِنَّهُ طَغَى»؛ یعنی اهل استکبار شده و باید با او مبارزه کرد.

مستکبرین دائماً تلاش می‌کنند تا دیگران را دنباله‌رو خودشان بکنند و بر تعداد خود افزوده کنند؛ و دعوت انبیاء الهی به سمت خدا مقدمه مخالفت آنان بود. در آیه ۷۶ سوره مبارکه اعراف فرمود: «قَالَ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا بِالَّذِی آمَنْتُمْ بِهِ کَافِرُونَ». کسانی که استکبار می‌ورزیدند، گفتند: ما به آنچه شما بدان ایمان آورده‌اید، کافریم. به قول طلبگی، تعلیق حکم بر وصف، مشعر به علیت است؛ یعنی همین استکبار سبب کفر آنان می‌شد.

لذا به همه انبیاء سفارش اکید شده که به مبارزه با استکبار قیام کنند. در سوره مبارکه نحل آیه ۳۶ فرمود: برای هر امتی پیامبری فرستادیم تا بگوید خدا را اطاعت و از طاغوت دوری کنید. «وَ لَقَد بَعَثنا فی کُلِّ اُمَّهٍ رَسولًا اَنِ اعبُدُوا اللهَ وَ اجتَنِبُوا الطّاغوت».

برای همه امم این حالت روانی راجع به پیامبرشان به وجود آمده است. مثلاً درباره قوم فرعون در زمان حضرت‌ موسی ‌علیه‌السلام، در آیه ۷۵ سوره‌ مبارکه یونس فرمود: «ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسَی وَهَارُونَ إِلَی فِرْعوْنَ وَمَلَئِهِ بِآیَاتِنَا فَاسْتَکْبَرُواْ وَکَانُواْ قَوْمًا مُّجْرِمِین». پس بعد از آنان موسی و هارون را با آیات خود به‌سوی فرعون و سرانِ‌ قوم وی فرستادیم، ولی آنان گردنکشی کردند و گروهی تبهکار بودند.

و در آیات ۴۵ و ۴۶ سوره مبارکه مؤمنون فرمود: «ثُمَّ اَرْسَلْنَا مُوسَی وَاَخَاهُ هَارُونَ بِآیَاتِنَا وَ سُلْطَانٍ مُبِینٍ* إِلَی فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ فَاسْتَکْبَرُوا وَ کَانُوا قَوْمًا عَالِینَ». سپس موسی‌ و برادرش هارون را با آیات خود و حجتی آشکار فرستادیم به‌سوی فرعون و سران قوم او، ولی تکبر نمودند و مردمی گردنکش بودند. این حالت برتری‌جوئی شبیه همان کبر و استکبار است. منشأ همه این‌ها یکی است.

یا درباره قوم نوح در آیه ۷۱ سوره مبارکه یونس فرمود: «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ یا قَوْمِ إِنْ کانَ کَبُرَ عَلَیْکُمْ مَقامِی وَتَذْکِیرِی بِآیاتِ اللّهِ فَعَلَی اللّهِ تَوَکَّلْتُ»؛ و خبر نوح را بر آنان بخوان، آنگاه‌که به قوم خود گفت: ای قوم من، اگر ماندن من در میان شما و اندرز دادن من به آیات خدا، بر شما گران آمده است، بدانید که من بر خدا توکل کرده‌ام.

گاهی ریشه این استکبار هواهای نفسانی بود؛ نظیر آیه ۸۷ سوره مبارکه بقره که فرمود: «…اَفَکُلَّمَا جَاءکُمْ رَسُولٌ بِمَا لاَ تَهْوَی أَنفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُم…» پس چرا هرگاه پیامبری چیزی را که خوشایند شما نبود برایتان آورد، کبر ورزیدید؟

رسول خدا همین دعوت را داشت اما بر مشرکین سنگین بود. در آیه ۱۳ سوره مبارکه شوری فرمود: «کَبُرَ عَلَی الْمُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ». بر مشرکان به آنچه دعوتشان می‌کنی، گران می‌آید. ریشه‌ این قبول نکردن، کبر و خود را برتر دیدن بود. پذیرفتن دعوت پیامبر را برای خود ذلت می‌دانستند. آنان دنبال این بودند که در جامعه عزت و شوکتی داشته باشند و اگر دعوت رسول خدا را می‌پذیرفتند همه این‌ها توهمات را از دست می‌دادند. در آیه ۲ سوره مبارکه ص فرمود: «بَلِ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی عِزَّهٍ وَشِقَاقٍ». آری، آنان که ‌کفر ورزیدند، در سرکشی و ستیزه‌اند.

آیات دیگری داریم که همین حالت روحی را عامل تکذیب آخرت هم دانسته است. مثل آیه ۲۲ سوره مبارکه نحل که فرمود: «اِلَهُکُمْ اِلَهٌ وَاحِدٌ فَالَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَهِ قُلُوبُهُمْ مُنْکِرَهٌ وَهُمْ مُسْتَکْبِرُونَ». معبود شما معبودی است یگانه، پس کسانی که به آخرت ایمان ندارند، دل‌هایشان انکارکننده حق است و خودشان متکبرند. چرا آخرت را قلباً انکار می‌کنند؟ چون: «وَهُمْ مُسْتَکْبِرُون»، روحیه استکباری دارند.

یا در آیه ۷ سوره‌ مبارکه ‌لقمان‌ فرمود: کسی که‌ مستکبرانه با قرآن برخورد کند، به آیاتی که بر او تلاوت می‌شود، هیچ توجهی نمی‌کند، گویا از قرآن هیچ نشنیده است. «وَإِذَا تُتْلَى عَلَیْهِ آیَاتُنَا وَلَّى مُسْتَکْبِرًا کَاَن لَّمْ یَسْمَعْهَا».

پس استکبار، هم عامل کنار گذاشتن توحید است، هم نبوت و هم معاد. البته قرآن کریم از کسانی‌که پذیرش دارند و استکبار نورزیده‌اند هم نمونه آورده است.

به‌هرتقدیر اولین مرحله گرفتاری‌ها و سقوط انسان و همچنین عامل اصلی بدبختیِ شیطان لعین استکبار است. «… اسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِین»؛ و البته در مقابل یک عده‌ای استکبار نورزیدند و توانستند از قرآن بهره ببرند. در آیه ۱۵ سوره مبارکه سجده فرمود: کسانیکه استکبار ندارند، به قرآن ایمان می‌آورند.

البته باید موارد مختلف استکبار را شناخت. استکبار ربوبی، استکبار سیاسی، استکبار عبادی و امثال این‌ها؛ که به حول الهی در نوبت بعد با قید حیات ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا را مسئولیت‌های اجتماعی و مقامات دنیایی فریب نمی‌دهد و بر اساس موازین شرع انجام‌وظیفه می‌کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۵۵ فرمودند: «صَاحِبُ السُّلْطَانِ کَرَاکِبِ الْأَسَدِ، یُغْبَطُ بِمَوْقِعِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَوْضِعِهِ». هم‌نشین پادشاه همچون کسى است که بر شیرى سوار است، به مقام او مردم رشک مى‏برند، اما او خود به منزلت خویش آگاه‌تر است.

یعنى یک عده‌ای آرزو دارند جای او بودند و موقعیت او را داشتند، امّا او خود مى‏داند که در چه جایگاه پرخطری قرار دارد، درست مثل کسی که سوار شیر است. اینجا پادشاه فقط مراد نیست هر جایگاه و مسئولیتی این‌چنین است، مسئول، دائم باید حال خودش را رصد کند که در دام شیطان نیفتد.

در ضمن توقع جایگاه دیگران را داشتن صفت خوبی نیست. اگر انسان متوجه باشد برای همه کارهایی که در دست دارد و انجام می‌دهد باید پاسخگو باشد تا واقعاً بر او تکلیف نشده باشد اقدام نمی‌کند. گاهی شیاطین انس و جن برای انسان تکلیف درست می‌کنند باید مواظب وسوسه‌ها بود. خدای تعالی ما را در انجام کارهایی که داریم یاری کند.

بنا بر روایت ۷۵ روز، ششم آذر مصادف است با ۱۳ جمادی‌الاول شهادت بانوی دو سرا حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها که به شما تسلیت عرض می‌کنم و از خدا می‌خواهم که همه ما از شیعیان و محبان و موالیان خاندان عصمت باشیم ان‌شاءالله.

 در نوبت‌های قبل به مواردی از سیره زهرای اطهر اشاره کرده‌ام. چند نکته هم این جلسه درس می‌گیریم از قصه‌ای که از سیره حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها برای ما به دست می‌آید.

حضور یعنی تأثیرگذاری فرد و نقشی که در زندگی جمعی دارد؛ اعم از اینکه این نقش در فضای خانه باشد یا بیرون از خانه باشد؛ مرد باشد یا زن باشد. مسئولیت‌های خانوادگی یکی از اساسی‌ترین نقش‌های اجتماعی است که هم زن هم مرد بر عهده ‌دارند؛ بنابراین نمی‌شود فقط بانوان را محدود به خانه کرد؛ چون خانه با اجتماع پیوند دارد.

از طرف دیگر اسلام به بانوان هم اجازه داده و هم صلاحیتش را دارند که به بالاترین مراحل کمال دست پیدا کنند؛ و در ضمن در مقابل مسائل جامعه هم خنثی نباشند؛ لذا در بحث امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر اهتمام همه مسلمین به این دو واجب دانسته شده؛ بر هم مرد هم زن واجب است که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کنند. بین زن و مرد شارع مقدس فرقی قائل نشده؛ بنابراین اگر بحث نظارت بر حسن عملکرد کارگزاران و مدیران مطرح می‌شود، ناظر به جنسیت نیست همگان در این امر مشترک هستند.

البته با توجه به شأن و مقام انسانی بانوان، برای حضور آن‌ها باید ضوابط و حدودی که شرع مقرر کرده و دستور داده رعایت شود؛ که منافاتی هم با حضور و نقش سیاسی اجتماعی آن‌ها ندارد.

و همین‌جا نقشی که بانوی دو سرا سلام‌الله‌علیها ایفا کرد، ادعای کسانی که می‌گویند زن در اسلام محدود است را باطل می‌کند. زهرای اطهر به‌عنوان یک بانوی مسلمان حاضر درصحنه و دارای مسئولیت اجتماعی اقدام به روشنگی‌هایی کرد و به این وسیله ماهیت جریان برانداز و ریشه‌های دشمنی با علی بن ابیطالب را تبیین کرد.

فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها این مطلب را جا انداخت که قاطعیت امیرالمؤمنین در مقابل دشمنان اسلام و اجرای کامل عدالت بدون ذره‌ای اغماض و شدت عملش در برابر مخالفان دین و زیاده خواهان و تلاش برای تحقق کامل احکام الهی باعث شد که او را از صحنه مدیریت جامعه کنار بگذارند تا بتوانند به اهداف نفسانی خودشان برسند.

خود حضرت این را فرمود که به چه دلیل از ابوالحسن انتقام گرفتند. بعد فرمودند که «به خدا قسم! به خاطر سختی شمشیرش و بی‌باکی نسبت به مردنش و شدت تاختنش بر آنان و مجازات کردن با آسیب زدنش در جنگ و خشم کردن او در راه خدا، از او انتقام گرفتند». خیلی زیبا حضرت این را جا انداخت و در تاریخ هم ثبت شد.

دختر عدالت‌خواه و استکبارستیز رسول خدا، با هوشمندی تمام، روش‌هایی که می‌شد دشمن را افشا کرد و زمین‌گیر کرد به کار برد. از به درب خانه افراد رفتن و اتمام‌حجت کردن و گریه سیاسی بگیرید تا سکوت و اعتصاب و ندیدن افراد و درنهایت خطبه عالمانه و آتشین در مسجد.

توجه دارید اینکه نام آن خطبه را فدکیه گذاشتند به جهت این است که معلوم شود به چه جهتی این خطبه ایراد شده و به چه منظوری این خطبه بیان شده. موضوع فقط غصب فدک نبوده؛ فدک بهانه بود تا واقعیت‌های اجتماعی در قالب بیان معارف عمیق دینی و قرآنی مطرح شود. یک دوره جامعه‌شناسی در آن زمان بررسی شود و جامعه آن روز آسیب‌شناسی شود و مسئولیت‌هایی که افراد دارند و آن مسئولیت‌ها را زمین گذاشتند به آن‌ها یادآوری شود؛ و حضرت زهرا این کار را در اوج خودش انجام دادند.

و درنهایت در یک حرکت هوشمندانه دیگر، در قالب وصیت‌نامه، چهره نفاق و ارتجاع و خودخواهی استکبار را برملا کرد و اجازه نداد کسانی که حق مسلم همسرش را از بین بردند و بر چهره اسلام چنگ زدند و جامعه را از رشد الهی و تدبیر انسان کامل محروم کردند بر تجهیز و تشییع و نماز و تدفین او حاضر شوند. وصیت کرد او را شبانه غسل و کفن کنند و دفن کنند.

۵ آذر سالگشت تشکیل بسیج مستضعفان به دستور امام در آذر سال ۵۸ و هفته بسیج را مجدداً به همه بسیجیان عزیز تبریک عرض می‌کنم؛ چه بانام، چه بی‌نام، چه باکارت، چه بی‌کارت، به هر کس بسیجی عمل می‌کند تبریک عرض می‌کنم. هفته گذشته چندجمله‌ای درباره بسیج عرض کردم. وعده کردم چندجمله‌ای هم این هفته عرض کنم.

من به نقش بسیج در عرصه‌های مختلف و امثال این‌ها نمی‌خواهم وارد شوم؛ بیشتر می‌خواهم بدانید ریشه این حرکت مبارک ‌در کجاست. به حمدالله قبل از خطبه‌ها هم از صحبت‌های فرماندهی سپاه امام حسن مجتبی سلام‌الله‌علیه بهره بردید. عملکرد بسیج را لااقل در سال گذشته بیان کردند.

به تاریخ اسلام و بلکه قبل‌تر، به ‌ابتدای خلقت برمی‌گردد. می‌توانیم هدف از تشکیل بسیج را از آیه ۴۱ سوره مبارکه توبه استفاده کنیم که می‌فرماید: «اِنْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالاً وَ جاهِدُوا بِاَمْوالِکُمْ وَ اَنْفُسِکُمْ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ ذلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ». همگى به‌سوی میدان جهاد حرکت کنید؛ سبک‌بار باشید یا سنگین‌بار و با اموال و جان‌هاى خود، در راه خدا جهاد نمایید؛ این براى شما بهتر است اگر بدانید.

بسیج با جان و مال به تنهائی و یا گروهی در خدمت‌ آرمان‌های انقلاب، همیشه آماده‌ انجام‌وظیفه است؛ و به‌عنوان بازوی ولی‌فقیه، هر جا لازم باشد، در هر عرصه‌ای عمل می‌کند.

برای درک بهتر می‌توانیم به پیشینه تاریخی بسیج و از الگوهای عملی صدر اسلام بهره ببریم. به‌عنوان نمونه عرض می‌کنم؛ در زیارت‌نامه قمر بنی‌هاشم علیه‌السلام می‌خوانیم: «اَشْهَدُ وَ اُشْهِدُ اللَّهَ اَنَّکَ مَضَیْتَ عَلَى مَا مَضَى بِهِ الْبَدْرِیُّونَ وَ الْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ‌ الْمُنَاصِحُونَ لَهُ فِی جِهَادِ اَعْدَائِهِ الْمُبَالِغُونَ فِی نُصْرَهِ أَوْلِیَائِهِ الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِهِ». شهادت مى‌دهم و خدا را شاهد مى‌گیرم که تو به‌ همان مسیرى رفتى که‌ اهل بدر رفتند و در آن راه از دنیا گذشتند، آن مجاهدان در راه خدا و خیرخواهان براى خدا، در مبارزه با دشمنان خدا و تلاش‌گران در یارى اولیایش، آن دفاع کنندگان از دوستان خدا. بسیج، لشگر مخلص خداست؛ این را یادتان باشد؛ همه‌اش برای خداست.

اگر دقت بفرمائید برای بدریون سه ویژگی مهم بیان می‌شود:

۱. تلاش و مبارزه در راه خدا.

۲. نُصح؛ یعنی خیرخواهی خالصانه، به عسل خالص ناصح می‌گویند؛ و چون خیرخواهی واقعی باید همراه با محکم‌کاری باشد، نصح به معنای محکم بودن هم آمده مثلاً به نمای محکم نِصاح گفته می‌شود و به خیاط ناصح می‌گویند.

۳. دفاع همه‌جانبه از رهبران الهی و دفاع از اولیاء الهی.

طبق روایات فراوان، تعداد اصحاب خاص امام عصر ارواحنا فداه در هنگام ظهور به تعداد لشکر پیامبر در جنگ بدر، ۳۱۳ نفر است. همچنین امیرالمؤمنین در پاسخ به یکی از نامه‌های معاویه (نامه ۲۸) که امام را تهدید به جنگ کرده بود، نوشتند: من شتابان با لشکری انبوه به سویت می‌آیم که پدرانشان از بدریون بودند و نیز با شمشیرهای بنی‌هاشم، همان شمشیرهای تیز و برّانی که در جنگ بدر برادرت، حنظله و دایی‌ات، ولید بن عتبه و جدّت، عتبه بن ربیعه و خویشانت را نشان گرفتند و از ماجرایش باخبری.

امروز بسیج با تمام توان در عرصه‌های مختلف با تعریفی که هفته گذشته کردم آماده است تا هر مأموریتی را در دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب انجام دهد. خدای تعالی بر توان این نیروی خدائی افزوده کند. نیرویی که آرمانی جهانی دارد و در راستای بیانیه گام دوم در جهت تمدن سازی، این الگوی موفق را در اقصا نقاط عالم شبیه‌سازی کرده؛ که امروز در کشورهای محور مقاومت شاهد حضور بسیج به نام‌های دیگر هستیم. ما هم همان دعای امام را می‌کنیم که خدای تعالی ما را از بسیجیان قرار دهد و بتوانیم به خلق خدا خدمت کنیم.

روز ۸ آذر، روز جهانی همبستگی با ملت فلسطین است. در سال‌های اول انقلاب حضرت امام (ره) مطالبی دارند کأن امروز است؛ فرموده بودند: «امروز همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند که نگذارند فلسطینی‌های مسلمان به هدفشان برسند. حتی بسیاری از کسانی که به ادعا نسبت به فلسطینی‌ها اظهار علاقه می‌کنند، علاقه‌شان به این نیست که مسلمانان فلسطینی بر اسرائیل غلبه کنند؛ و متأسفانه با سکوت و سازش و تماشا، دست‌به‌دست هم داده‌اند که نگذارند مسلمانان فلسطینی پیروز بشوند؛ چراکه پیروزی آنان، پیروزی اسلام است و آن‌ها می‌ترسند». کاملاً مثل جریاناتی است که امروز می‌بینید. بعد هم فرمودند: «ملت‌ها باید خودشان قیام کنند تا به نتیجه برسند. اگر مسلمین نشستند که آمریکا برای آن‌ها کار بکند یا دست‌نشانده‌های آمریکا برای آن‌ها کار بکند، این قافله تا ابد لنگ خواهد بود».

و امروز به حول الهی همبستگی در حال تحقق است. بیانات تبیینی حضرت آقا را در هفته گذشته ملاحظه فرمودید؛ و با یک تبیین دیگر ایشان آشنا شدید که چگونه استکبار جهانی و کشورهای حامی صهیونیست‌ها را به چالش کشیدند. با بیانی که درباره تبعیض نژادی و حقوق بشر پوشالی غربی‌ها بعد از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه داشتند.

با این بیان و تأکید بر تحریم کالا و قطع ارتباط با رژیم منحوس کودک کش، در حقیقت دعوت کردند که مردم جهان با ملت فلسطین همراهی و از آرمان‌های فلسطینیان دفاع کنند. بخشی از این همبستگی همین تجمعات گسترده و با جمعیت زیاد است که در اقصی نقاط عالم صورت می‌گیرد و نشان می‌دهد تنفر از صهیونیست‌ها امروز جهانی شده. همه مردم آزاده دنیا با هر شعار و آرمان و مذهب و نژادی حتی یهودیان مذهبی هم همان شعاری را می‌دهد که ما علیه اسرائیل می‌دهیم.

هرگونه تلاش فنی و تبلیغاتی به کار می‌رفت تا خباثت دنیای استکبار و هماهنگی آنان باهم را نشان دهد به این زیبایی که امروز این‌ها از هم حمایت می‌کنند و چهره واقعی خودشان را برملا کردند نمی‌شد. مردم دنیا از این‌ها متنفرند. رئیس اف‌بی‌آی گفته بود: یهودی‌ستیزی به سطحی تاریخی رسیده است. عرض می‌کنیم: صهیونیست‌ها و سران یهود سیاسی بدانند، هیچ جای دنیا برای آنان امن نیست.

نکته‌ای دیگر این است که تحریم کالاها با نشان اسرائیلی و وابسته به رژیم جعلی باید در کشور خودمان هم اعمال شود. وزارت صمت و اصناف باید با جدیت ورود کنند و دستگاه‌های نظارتی برخوردِ لازم را با متخلفین داشته‌ باشند بخصوص که بیشتر این کالاها قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود. همه باید دست‌به‌دست بدهند و از این کالاهایی که منسوب به این رژیم خبیث است استفاده نکنند.

نکته دیگر رونمائی‌هایی بود که از قدرت دفاعی کشور صورت گرفت؛ و نشان داد جوانان برومند و با همت ما با سرعت و دقت به سمت قوی شدن ایران در عرصه‌های مختلف به‌خصوص در بخش «تُرهِبُونَ به عدوالله» در حال حرکت‌اند. این توانمندی‌ها نشان می‌دهد که ما هرچه گزینه داریم روی میز است و اگر دشمنان ما بخواهند با بی‌عقلی، تعرضی به منافع ایران در سراسر دنیا داشته باشند، قطعاً تکه بزرگه آن‌ها دندانشان است که از گوش کوچک‌تر است.

این تروریست‌های وحشی که با خباثت تمام هر جا بتوانند خون می‌ریزند و جنایت و نسل‌کشی می‌کنند و کشورهای اروپائی هم به دفاع از آنان این حرکتشان را مبارزه با تروریسم می‌دانند، یکی از برنامه‌های طراحی‌شده آن‌ها از بین بردن دانشمندان کشورهایی است که مستقل هستند و برای آنان کار نمی‌کنند.

چقدر دانشمندان بی‌نظیر و کم‌نظیر ما را به شهادت رساندند. سال گذشته به مناسبت شهادت دکتر محسن فخری زاده، شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی روز هفتم آذر را به‌عنوان روز «نوآوری و فناوری ایران ‌ساخت» نام‌گذاری کرد. نام‌گذاری هوشمندانه‌ای در راستای تحقق اساس‌ترین شعارِ انقلاب که استقلال همه‌جانبه بخصوص استقلال اقتصادی است.

حضرت آقا همه را توجه داده‌اند که نسبت به کالاهای ایرانی تعصب داشته باشیم؛ و مثال تعصب روی تیم‌های فوتبال می‌زنند که چطور روی قرمز و آبی تعصب دارند؛ و بعد می‌فرمایند: «اگر همین مقدار و همین اندازه تعصب را نسبت به اقتصاد ملى و تولید داخلى داشته باشیم، بسیارى از کارهاى ما اصلاح خواهد شد». پس همه وظیفه داریم استفاده از تولید داخل را به یک گفتمان غالب تبدیل کنیم؛ و واقعاً تا کالایی در ایران تولید می‌شود دنبال خارجی آن نرویم و این را برای خودمان وظیفه قرار دهیم. آقا فرمودند: «در حمایت از کالاى ایرانى همه مردم نقش دارند».

۷ آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به همه دریادلان رشید و دلاور تبریک عرض می‌کنیم. در چنین روزی، پرسنل ناوچه موشک‌انداز پیکان در عملیات مروارید، با حمله به پایانه‌های صدور نفت البکر و الامیه عراق، حماسه خلق کردند و پرچم ایران را بر مرتفع‌ترین دکل این پایانه‌ها به اهتزاز درآوردند. خدای تعالی شهدای این عملیات و دیگر شهدا را رفعت ببخشد.

نیروی دریایی همیشه در حال خدمت به انقلاب و مردم بوده، چه در دوران دفاع مقدس، چه دردوران سازندگی و چه در دوران شکوفایی و خودباوری. لیست فعالیت‌های صورت گرفته را خواستم برای شما بخوانم، دیدم وقت خطبه منحصر به همین لیست می‌شود؛ از ساخت ناو و ناوچه و ناوشکن و زیردریائی بگیرید تا سفرهای دریایی طولانی و حفاظت و حمایت از کشتی‌ها و سواحل دریایی و مبارزه با دزدان دریایی.

نیروی دریایی ایران امروز با توانمندی بالا در حفظ امنیت از کرانه‌های خلیج‌فارس و دریای عمان تا اقیانوس هند و در هر نقطه‌ که در آب‌های بین‌المللی نیاز به امنیت سازی باشد، حضوری مقتدرانه دارد. خدا قوت عرض می‌کنیم.

نمایشگاهی که دوستان در حیاط مصلی زدند عصاره فعالیت‌هایی است که در یک سال گذشته پایگاه‌های بسیج در سراسر استان داشتند. از بین آن‌ها انتخاب شده و تعدادی از آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود و بعضی‌هایشان از اینجا انتخاب می‌شوند و برای کشوری می‌روند.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.