مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

«طوفان الاقصی» در این پیچ تاریخی جهان نقطه عطفی در مقاومت فلسطین بلکه جریان مقاومت در جهان اسلام شد

کارشناس روابط عمومی ۲۱ مهر ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۷/۲۱

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا فرصت‌ها را بخصوص فرصت جوانی را ارزشمند دانسته غنیمت می‌شمارند. بحث راجع به جوان و از ابعاد مختلف قابل بحث است و فرصت کوتاه، لذا فقط به بعض نکات با توجه به آیات و روایات اشاره می‌کنم.

فرصت جوانی با تأکیدی که اولیاء دین کرده‌اند نباید به‌سادگی از بین بروند. دوره‌ای که برای آینده دنیایی و آخرتی انسان از اهمیت ویژه برخوردار است و کوتاه و زودگذر است. اگر کسی با سهل‌انگاری و بی‌توجهی این زمان پرنشاط و پرشور را از دست داد بعداً کسی غیر از خودش را نباید ملامت کند.

البته خانواده‌ها هم باید بدون تحمیل و اجبار کمک کند تا در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها فرزندشان دچار خطا و اشتباه نشود و آینده را خراب نکند.

در روایت از امام صادق علیه‌السلام راجع به قسمتی از آیه ۳۷ سوره مبارکه فاطر دارد: «فی قول الله عزوجل: …اَوَلَم نُعَمِّرکُم ما یَتَذَکَّرُ فیه مَن تَذَکَّر…» مگر عمر و فرصت به شما آن‌قدر ندادیم که هرکه می‌خواست در آن مدت به خود بیاید، آمده بود. حضرت فرمودند: این آیه توبیخ جوان غافلی است که سن او به هجده سال رسیده و فرصت‌هایش را از دست داده است.

این هشداری جدی است که این فرصت استثنائی را نباید از دست داد. هر اتفاقی در آینده برای انسان رقم بخورد ریشه‌اش در جوانی است. حتی اگر کسی کمالات بالای معنوی هم بخواهد باز باید در جوانی شروع کند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه‌ای راجع به کسانی که از جوانی خود استفاده درست نکردند، فرمودند: در ایام سلامت بدن، سرمایه مهیا نکردند و در اولین فرصت‌های زندگی و نیرومندی درس عبرتی نگرفتند و سرمایه عمر را هدر دادند، آیا کسی که در جوانی دنبال تن‌پروری بوده می‌تواند در دوران پیری چیزی جز ذلت انتظاری داشته باشد.

یعنی جوان، وقت را از دست نده و تا می‌توانی یاد بگیر و بکار ببند و با موانع احتمالی مقابله کن، از شکست‌ها فرصت بساز، امید به آینده را با توکل به خدای تعالی از دست نده.

به این بیان زیبای ‌امیرالمؤمنین علیه‌السلام توجه کنید که فرمودند: افسوس‌های گذشته را در دل خود بیدار نکن که تو را از آمادگی پیروزی‌هایی که در پیش داری بازمی‌دارد؛ یعنی از سرمایه‌ای که داری، یعنی همین ایامی که درش زندگی می‌کنی را خوب استفاده کن، غم روز بعد را نخور ولی برای آن برنامه داشته باش.

اگر نگاهی به گذشته هم وجود دارد برای عبرت گرفتن و جبران کمبودهاست نه افسوس خوردن و ازکارافتادن. امیرالمؤمنین علیه‌السلام به عبدالله ‌بن عباس نوشت: نسبت به چیزی که از دنیای تو فوت شده و از دستت رفته است بی‌تاب نباش.

عرض کردم فقط اگر به گذشته توجهی می‌شود برای درس گرفتن است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ایام زندگی سه روز است. روزی که گذشته است و برگشت ندارد؛ و روزی که موجود است که مردم در آن قرار دارند و باید آن را غنیمت بشمارند؛ و فردا که نیامده و تنها آرزوی آن را در دست دارند.

این مطالبی که گفته شد مربوط به خود جوان بود که باید توجه داشته باشد؛ اما نکاتی هم مربوط به اطرافیان و نوع برخوردشان با جوانان است؛ که این را هم از آیات و روایات می‌فهمیم.

مثلاً در نامه‌ای که امیرالمؤمنین به فرزند بزرگوارشان مرقوم فرموده‌اند، در جاهای مختلف لفظ بُنیَّ را آورده است در قرآن هم دارد که لقمان به فرزندش درحالی‌که او را موعظه می‌کرد گفت یا بنی و این نوع کلام پر از عاطفه و رأفت و مهم‌تر از این‌ها شخصیت دادن و احترام به فرزند و جوان است. هرگز نباید احساس کند که او را بچه می‌دانید. نوع رفتار والدین می‌تواند جوان را مستقل و فعال یا بی‌عرضه و ترسو و بی‌عار بار بیاورد.

احترام به شخصیت جوانان یکی از وظائف پدر و مادر و هم‌چنین بقیه افراد جامعه است که آثار فراوانی برای شخص و اجتماع دارد. یکی از آثار تکریم اشخاص طبق روایات این است که اقدام به گناه و لغزش عمدی ندارند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: کسی که بزرگواری نفس دارد با پلیدی گناه، خوارش نمی‌کند؛ و در مقابل امام هادی علیه‌السلام فرمودند: کسی که خود را پست و خوار می‌داند، از شر او ایمنی نداشته باش.

بنابراین خانواده مهم‌ترین نقش را در قوام شخصیت نوجوان و جوان دارد. شخصیت جوان با دستور و امرونهی ساخته نمی‌شود، بلکه با رفاقت و دوست شدن و شناختن توانمندی‌ها، عواطف و احساسات او و بها دادن به استقلال و آزاد گذاشتن او در محدوده‌ای که شرع و عرف می‌پذیرد، شکل می‌گیرد.

و این از قرآن کریم فهمیده می‌شود آنجا که لقمان با زبان لطیف و غیر آمرانه فرزند خودش را مورد خطاب قرار می‌دهد؛ یعنی آقای پدر و خانم مادر اگر تصمیم به هدایت و راهنمایی فرزندت داری، از لقمان یاد بگیر، از امیرالمؤمنین یاد بگیر که چگونه ارشاد می‌کند، با زبان نصیحت و خیرخواهی و خود را شریک در سعادت فرزند دانستن، فرمود: فرزند عزیزم من هیچ‌وقت در نصیحت تو کوتاهی نکردم و تو هرقدر تلاش کنی و برای اصلاح خودت اندیشه کنی، مثل پدرت نمی‌توانی باشی.

بعد اگر پدر و مادر همت کنند این مواعظ و توصیه‌های خود را با دلیل همراه کنند قطعاً اثربخشی آن چند برابر خواهد بود. مثلاً ببینید امام سجاد علیه‌السلام به بعض فرزندانش چگونه توصیه می‌کند: فرزند عزیزم متوجه پنج گروه باش که با آنان مجالست نداشته باشی و با آنان هم‌کلام نشوی و با آنان رفیق سفر نشوی. عرض کرد پدر جان آنان کیان‌اند؟ حضرت فرمود: از مجالست با دروغ‌گو پرهیز کن چون مانند سراب است که مطالب را خلاف واقع نشان می‌دهد. دور را نزدیک و نزدیک را دور جلوه می‌دهد.

از رفاقت با فاسق و گنه‌کار اجتناب کن زیرا او تو را به بهای یک‌لقمه و یا کمتر از آن می‌فروشد. از رفاقت با بخیل پرهیز نما چون در ضروری‌ترین مواقع احتیاج به تو یاری نمی‌رساند. از رفاقت با احمق اجتناب کن که او نفعت را اراده می‌کند ولی از روی نادانی به تو ضرر می‌رساند؛ و از مصاحبت کسی که قطع رحم کرده بپرهیز چون در کتاب آسمانی او مورد لعن و نفرین قرار گرفته است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین هم به اخلاق خود رسیدگی می‌کنند و هم مواظب حال دیگران هستند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۴۹ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند:

«یَا کُمَیْلُ مُرْ أَهْلَکَ أَنْ یَرُوحُوا فِی کَسْبِ الْمَکَارِمِ، وَیُدْلِجُوا فِی حَاجَهِ مَنْ هُوَ نَائِمٌ» کمیل به خانواده خود دستور بده تا در اوقات روز در پى کسب اخلاق پسندیده و شب در پى حاجت خفتگان باشند.

«فَوَالَّذِی وَسِعَ سَمْعُهُ الْأَصْوَاتَ، مَا مِنْ أَحَدٍ أَوْدَعَ قَلْباً سُرُوراً، إِلَّا وَ خَلَقَ اللَّهُ لَهُ مِنْ ذَلِکَ السُّرُورِ لُطْفاً»، سوگند به آن‌که شنوایى او همه آوازها را فراگیر است، هیچ‌کسی نیست که دلى را شاد سازد مگر این‌که خداوند به‌جای آن شادى، به او لطف و مهربانى مرحمت مى‏کند.

«فَإِذَا نَزَلَتْ بِهِ نَائِبَهٌ جَرَى إِلَیْهَا کَالْمَاءِ فِی انْحِدَارِهِ، حَتَّى یَطْرُدَهَا عَنْهُ کَمَا تُطْرَدُ غَرِیبَهُ الْإِبِلِ» پس هرگاه دچار اندوهى شود، آن لطف، همچون آب در سرازیرى به سمت آن غم و اندوه جارى شود تا آن را زایل سازد، چنان‌که شتر بیگانه را دور مى‏سازند؛ یعنی سرعت دور کردن. خدا تقوا را در ما زیاد کند.

اولاً باید پیروزی‌های عزت‌آفرین و دشمن نابود کنِ محور مقاومت را با طوفانی که برپا کردند به همه شما و جبهه مقاومت تبریک عرض کنم.

حرکت بزرگ و بی‌سابقه‌ای که آبروی رژیم سفاک را برد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، جوری این‌ها بدبخت شدند که قابل جبران نیست و لو از روی ناچاری افراد بی‌شمار دیگری را بکشند، هیبتی برای آنان درست نمی‌شود. اینکه گفتند جهان اسلام؛ بلکه باید به بشریت تبریک گفت با این فضاحتی که برای این جرثومه فساد به وجود آمد.

خدای تعالی در ۲۱ آیه از آیات شریف قرآن کریم تذکر می‌دهد با نگاه کردن به عملکرد و عاقبت دیگران، عبرت بگیرید و بیشترین داستانی که از انبیاء الهی و قومشان مطرح فرموده قوم یهود عنود لجوج است که بسیار عبرت‌آموز است.

قوم یهود در طول تاریخ انحرافات فراوانِ اخلاقی و اعتقادی و رفتاری و سیاسی و اجتماعی داشته‌اند، از افراد عادی تا احبار و دانشمندانشان. دائماً گرفتار خواری ذلت و آوارگی و نابودی بودند که قرآن کریم از آن تعبیر به ضرب می‌کند. در آیه ۱۱۲ سوره مبارکه آل‌عمران فرمود: «ضُرِبَتْ عَلَیهِمُ الذِّلَّهُ أَیْنَ مَا ثُقِفُواْ إِلَّا بِحَبْلٍ مِّنَ اللَّهِ وَ حَبْلٍ مِّنَ النَّاسِ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ وَ ضُرِبَتْ عَلَیهِمُ الْمَسْکَنَهُ ذَالِکَ بِأَنَّهُمْ کاَنُواْ یَکْفُرُونَ بِایَاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ الْأَنبِیَاءَ بِغَیرِ حَقٍّ ذَالِکَ بِمَا عَصَواْ وَّ کاَنُواْ یَعْتَدُونَ».

و یا در آیه ۶۱ سوره مبارکه بقره فرمود: «وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّهُ وَ الْمَسْکَنَهُ وَ بَاءُو بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَالِکَ بِأَنَّهُمْ کاَنُواْ یَکْفُرُونَ بِایَاتِ اللَّهِ وَ یَقْتُلُونَ النَّبِیِّنَ بِغَیرِالْحَقِّ ذَالِکَ بِما عَصَواْ وَّ کَانُواْ یَعْتَدُونَ». ذلت و نیاز، بر پیشانى آن‌ها زده شد و باز گرفتار خشم خدایى شدند چراکه آنان نسبت به آیات الهى، کفر مى‏ورزیدند و پیامبران را به‌ناحق مى‏کشتند. این‌ها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.

یکی از موارد کاربرد کلمه ضربت درجایی است که مطلبی ثابت شده باشد و به‌آسانی از بین نرود مثل علامت روی سکه که می‌گویند سکه ضرب کردند؛ یعنی بر این گروه و قوم، خواری و پستی ضرب شده است، مثل ضرب سکه بر فلز.

در طول تاریخ خوار و ذلیل و زبون بودند ولو شاید مدتی را به‌ظاهر از قدرت و مکنت برخوردار بودند اما درمجموع پست بودند و مسکنت که در آیه آمده یعنی نمی‌توانند روی پای خودشان بایستند ولو شاید ثروت هم داشته باشند، اما بیچاره‌اند، تحت سلطه و امر دیگران‌اند.

الان هم خوار و زبون هستند، موارد آن فراوان است. مثلاً یکی اینکه از سراسر دنیا به دستور استعمارگران و حمایت قدرت‌های جهانی آمدند مردم فلسطین را از سرزمینشان بیرون کردند و غاصبانه برای خود شهرک ساختند. این کار چیزی جز خواری و ذلت نیست؛ که شما با قدرت کسی دیگر مثل انگلیس و کشورهایی که بودند مردم کشوری را بیرون کنی و خودت ساکن شوی. این خواری آن مجموعه را می‌رساند.

انحرافاتی که در زمینه‌های مختلف دارند نشانه ذلت آن‌هاست؛ مثلاً از انحرافات اعتقادی آنان کم ایمانی به خداست. آیات ۹۱ و ۹۲ سوره مبارکه بقره گویاست. رسماً به حضرت موسی می‌گفتند تا خدا را نبینند ایمان نمی‌آورند. نسبت به حجج الهی هم بی‌اعتقاد بودند. انبیاء را اعتقادی نداشتند.

یکی از روش‌های علماء و خواص آنان بدعت‌گذاری در دین است. آیه ۹۳ و ۹۴ سوره بقره. یا از انحرافات اخلاقی این قوم، طمع است. طمع یعنی چشم داشتن در اموال و زندگی مردم که در قرآن کریم و روایات نهی شده است. ممکن است عده‌ای دنیاگرا باشند، یعنی به داشتن مال و مقام و ثروت تمایل داشته باشند و بخواهند آنچه دارند را افزایش دهند.

اما طمع تمایل به گرفتن مال و ثروت و مقام دیگران است و تلاش می‌کند اموال دیگران را برای خود تصاحب کند. در آیه ۹۶ سوره مبارکه بقره فرمود: آنان را حریص‌ترین مردم نسبت به زندگی، خواهی یافت حتی حریص‌تر از کسانی که شرک می‌ورزند. هریک از این‌ها آرزو دارد که ۱۰۰۰ سال زدگی کند، «یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَهٍ» با آنکه اگر چنین عمری به او داده شود نمی‌تواند او را از عذاب دور کند.

انحراف دیگرشان حسادت است، آیه ۹۰ سوره مبارکه بقره به آن اشاره دارد. دیگری کبر است که در آیه ۸۷ سوره مبارکه بقره اشاره دارد که کبر ورزیدند و گروهی را دروغ‌گو خواندند و گروهی را هم کشتند.

این خوی برتری‌طلبی آن‌ها در طول تاریخ و تا امروز ادامه داشته است و امروز فرقه سیاسی خون‌خواری هم روی آنان سوار شده و بدترین و شرورترین افراد دنیا را به وجود آورده؛ صهیونیست‌ها.

می‌گفتند: «نحن ابناءُ اللهِ و احبَّاؤُهُ». ما فرزندان و دوستان خدا هستیم؛ و گمان می‌کردند و می‌کنند که گرفتار عذاب و عقوبت نمی‌شوند. می‌گفتند: جز چند روزی، هرگز آتش به ما نخواهد رسید. «وَ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَیَّاماً مَعْدُودَهً». بقره/۸۰٫ چه کج‌خیال و خام‌اندیش نسبت به عذاب هستند.

فعلاً باید برای آتش دنیایی خود چاره کنید که شما را احاطه کرده است. امروز باید این طوفان را چاره کنید. طوفان الاقصی و ما ادراک ما طوفان الاقصی؟ این حرکت بزرگ ‌که رهبر معظم انقلاب فرمودند دست و پیشانی رزمندگان شرکت‌کننده را می‌بوسم‌ در این پیچ تاریخی جهان نقطه عطفی در مقاومت فلسطین بلکه جریان مقاومت در جهان اسلام شد. حرکتی که خواری و زوال صهیونیست‌ها را نزدیک‌تر و سریع‌تر می‌کند.

توصیه اکید ما به سران رژیم کودک کش و مفلوک صهیونیستی این است جنگ را تمام کنند فکر نکنند با بعض جنایت‌هایی که در غزه می‌کنند، کودکان و زنان را به شهادت می‌رسانند، آب و غذا و دارو و برق را قطع می‌کنند ‌که همین‌جا از مجامع بین‌المللی می‌خواهیم در مقابل این جنایات ساکت نباشند اگر دست‌نشانده ابرقدرت‌ها و وابسته به آن‌ها نیستند؛ این جنایات وحشیانه هرگز از حافظه بشر و بخصوص ملت‌های اسلامی پاک نمی‌شود‌ می‌توانند خللی در اراده مردم غزه وارد کنند.

آبروی شما طوری ریخته که با این کارها جبران نمی‌شود پس لااقل این مرحله را عاقلانه عمل کنید. وضعیت شما سیاه‌تر از آن است که بتوانید برای خود در منطقه کاری کنید هر اقدامی کنید خود را در محاصره‌ای تنگ‌تر از فلسطینیان خواهید دید.

همین دیروز سخنگوی شاخه نظامی جنبش مقاومت جهاد اسلامی هم اعلام کرد: نبرد با اشغالگران دیگر محدود به نوار غزه نیست؛ و رسماً همکاری با عملیات طوفان را اعلام کرد و تهدید کرد که ممکن است جنگ به داخل سرزمین‌های اشغالی بکشد؛ و آمادگی نبرد در داخل مناطق غصب شده و مناطق دیگر را اعلام کرد.

کلام رهبر فرزانه و عزیزمان را یادمان نرفته که فرمودند: اقتدار روزافزون گروه‌های مقاومت در کرانه باختری کلید اصلی به‌زانو درآوردن دشمن صهیونیستی است که این مسیر باید ادامه یابد.

با همراه شدن کرانه باختری و بعد دیگر گروه‌ها که ان‌شاءالله به ترتیب خواهند آمد و بعد حزب‌الله لبنان راه نفس کشیدن این رژیم پلید کاملاً بسته خواهد شد. این‌ها مقدمات کار است. اگر در ۱۵ مهر سکه خواری و ذلت شما ضرب دیگری خورد، آماده باشید که سیلی اصلی در راه است و به‌زودی پرونده شما برای همیشه توسط ‌مقاومت مُهر خواهد شد.

اگر تا امروز رژیم صهیونیستی تلاش می‌کرد با صلح ابراهام و معامله قرن و تطبیع و عادی‌سازی روابط با کشورها، وجه مقبولی از خود نشان دهد و مشروعیتش را ثابت کند و با بحران مشروعیت مواجه بود. از این به بعد با بحران موجودیت مواجه است. باید تلاش کند که بماند.

یکی دیگر از موارد خواری آنان که موجودیتشان را به خطر انداخته این است که بیش از ۷۰ سال است نیرو جمع می‌کنند برای سرزمین موعود و غاصبانه آنان را اسکان داده‌اند، اما نظرسنجی‌های خودشان اخیراً گزارش می‌دهند ۹۰ درصد آنان دنبال مهاجرت هستند و مهاجرت معکوس، موجودیت رژیم جعلی را به خطر انداخته است.

از موارد دیگر که اضمحلال قریب‌الوقوع آنان را بشارت می‌دهد، دعواها و اختلافات داخلی رژیم منحوس بر سر قدرت است که بحث جدائی را می‌خواهد.

یکی دیگر از موارد فروپاشی و اضمحلال صهیونیست‌ها وضعیت رو به انفجار ارتش اسرائیل است. ارتش پنجم دنیا که روزی در یک جنگ شش‌روزه ارتش شش کشور بزرگ عربی را از کار انداخت به روزی افتاده که دیگر در مقابل گروه‌های مقاومت در غزه و کرانه باختری، توان مقابله و مبارزه ندارد مگر اینکه آب قطع کند و زنان و کودکان را بمباران کند.

خودشان اقرار دارند به از بین رفتن ارتش، از تمرد سربازها و ترک پست و ترک خدمت افسران. برای ماندن، آنان را از لشگر حزب‌الله می‌ترسانند.

ضمناً فکر نکنید آمریکا غیر از کمک تسلیحاتی به شما کمک دیگری می‌کند اگر او اقدام عملی داشته باشد خواهد دید که چه آتش سنگینی از طرف جبهه مقاومت تمام موجودیت او را به خطر خواهد انداخت. او خودش فعلاً در مسئله اوکراین معطل مانده.

محور مقاومت در سرزمینی به وسعت بیش از ۲۰۰ میلیون کیلومترمربع و جمعیتی بیش از ۱۵۰ میلیون نفر مقابل رژیم غاصبی است که سرزمینی ۱۰۰ برابر کوچک‌تر و جمعیتی ۲۰ برابر کمتر دارد و امروز دست محور مقاومت در مسائل راهبردی برتر و بالاتر از دشمن صهیونیستی است.

خلاصه اینکه برای بار سوم رژیم منحوس و پلید به فروپاشی و اضمحلال کامل نزدیک شده است؛ و آنچه مسلم است این است که ملت مظلوم فلسطین پیروز اصلی این میدان هستند.

۲۶ مهر تحریم تسلیحاتی ایران تمام می‌شود که در این ۲۰ سال قدرت‌های استکباری آن را دستاویزی کرده بودند برای مقابله با ایران اسلامی. آژانس اگر دلسوز است بیاید اولین کار مهم و اساسی که می‌کند پاک‌سازی منطقه از سلاح هسته‌ای باشد. چه دلیلی دارد که بعض کشورهای هسته‌ای معاهده را امضاء نمی‌کنند.

وقتی ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای داشته باشی خوی شرارت و خونریزی هم داشته باشی به هیچ اصولی هم پایبند نباشی چه تضمینی برای صلح در منطقه هست؟ اما ایران را که هم ازنظر اصول اعتقادی و هم فتوای رهبری با این امور مخالف است و هم معاهدات را پایبند است را تهمت می‌زنند و دخالت می‌کنند. مجامع بین‌المللی اگر راست می‌گویند این کشورها را در مسیر معاهدات قرار دهند.

راجع به ورزش و تربیت‌بدنی و پارالمپیک و پیوند اولیا و مربیان، روز عقیدتی ارتش بوده و آینده این طوفان که چه خواهد شد نکاتی را یادداشت کرده بودم که فرصت بیان نیست.

شیخ زکزاکی اخیراً وارد ایران شد. این شخصیت بسیار شخصیت نخبه‌ای است. اول انقلاب ایشان آمد خدمت امام؛ امام یک قرآن به او داد. این شخص شیعه شد رفت در نیجریه تا امروز ۲۰ میلیون نفر شیعه درست کرده. ۶ نفر از بچه‌هایش هم به شهادت رسیدند. دامادش جلوی خودش در آتش سوخت. اعجوبه‌ای است. می‌خواستم درباره او کمی صحبت کنم که فرصت نیست.

در این روزها که از حاج قاسم سلیمانی سخن می‌گویید و از او تقدیر می‌کنید، پدر صنعت موشکی ایران را هم فراموش نکنید. حسنی طهرانی مقدم نقش مهمی داشت. موشک‌هایی که زده می‌شود از دستاوردهایی است که او برای نظام ما فراهم کرده. او را هم باید یاد کنیم.

در کشور همسایه ما افغانستان زلزله آمده و مردم آنجا را داغدار کرده. به مهاجرانی که در داخل استان هستند و در کشور هستند؛ تسلیت عرض می‌کنیم. امروز اگر آمادگی‌اش باشد عزیزان ما کمک‌های نقدی را جمع کنند کار خوبی است.

نکته‌ای راجع به فرهنگ‌سازی می‌خواستم عرض کنم. باید فرزند آوری فرهنگ‌سازی شود. باید به گفتمان غالب در جامعه تبدیل شود. گفتمان غالب مثل جریانات فوتبال که چگونه تمام کشور تحت تأثیر فوتبال قرار می‌گیرد. حتی وسط برنامه‌هایی که داریم نگاه می‌کنیم قطع می‌کنند مثلاً کشتی نشان می‌دهند که همه در جریان قرار بگیرند. اگر بتوانند اخبار را هم قطع می‌کنند و کشتی نشان می‌دهند. البته اذان را قطع می‌کنند و پخش نمی‌شود. منظورم از فرهنگ‌سازی این است. باید درباره فرزند آوری تمام دستگاه‌ها باهم هماهنگ کار کنند تا نتیجه بدهد.

تبلیغاتی که از تلویزیون انجام می‌شود باید واقعاً هدفمند باشد. هرچه که ایران دارد زیر سایه حضرت رضا علیه‌السلام است؛ علیه آلاف التحیه والثنا و الکرم. خیلی بد است که من دیدم تلویزیون تبلیغ می‌کند و تشویق می‌کند که بروید مشهد بروید موج‌های آبی. خیلی بد است که تبلیغ این‌گونه می‌شود. در ذهن کودک آرام‌آرام نقش می‌بندد. باید مشهد رفت برای دیدن حضرت رضا علیه‌السلام. با دقت باید تبلیغ انجام داد. در طول شبانه‌روز ۵۰ بار می‌گوید بلیت بگیر برو مشهد موج‌های آبی. کودک یادش می‌رود که اصلاً باید برود مشهد که چه‌کار کند. این خلاف است. دوستانی که دارند کار تبلیغاتی انجام می‌دهند در صداوسیما مواظب این قصه باشند.

سلام مختصری هم به زبان عربی به فلسطین بدهیم:

سلام الله علی المجاهدین فی سبیل الحق. لا شک ان هذه العملیه الکبیره طوفان الاقصی، وجهت ضربه مهلکه لکیان النظام الصهیونی الغاصب. ان عملیه طوفان الاقصی الذی قام به الشباب الفلسطینی الشجاع قبل ایام و الذی جاء فی الوقت المناسب، هو فی الحقیقه رد و اجابه علی سنوات من الظلم الاسرائیلی القمعی، تجاه الشعب الفلسطینی المظلوم؛ و اخیرا نقول: ان وعد الله حق و ان شاء الله سیتم قریبا تطهیر الارض، من دنس و رجس الکیان الصهیونی الغاصب و کما قال قائد الثوره الاسلامیه الامام الخامنه‌ای، لن تری اسرائیل ال خمس و عشرین سنه القادمه؛ و نحن نقول باعلی الصوت الموت لاسرائیل.

ترجمه: سلام بر مجاهدین راه حق. بدون شک عملیات بزرگ طوفان الاقصی ضربه مهلکی به کیان نظام صهیونیستی غاصب وارد کرد. عملیات طوفان الاقصی که توسط جوانان فلسطینی شجاع و در وقت مناسب انجام شد، در حقیقت پاسخی به سال‌ها بی‌عدالتی ظالمانه اسرائیل در حق مردم مظلوم فلسطین است. در پایان می‌گوییم که وعده خدا حق است؛ و ان‌شاءالله به‌زودی زمین از زشتی و پلیدی رژیم غاصب صهیونیستی پاک خواهد شد؛ و همان‌طور که رهبر انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای فرمودند، اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید؛ و ما با صدای بلند می‌گوییم مرگ بر اسرائیل.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.