مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۷ مهرماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

به افراد انقلابی انگ تندروی می‌زنند تا شاید بتوانند ریزشی ایجاد کنند

کارشناس روابط عمومی ۰۷ مهر ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۷/۰۷

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عبادالرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا در همه مراحل زندگی از الگوهای قرآنی بهره‌مند هستند. تا ان‌شاءالله بحثی را به‌صورت سلسله شروع کنم هر جلسه نکته‌ای عرض می‌کنم.

با توجه به اینکه اسلام دینی جوان محور است و در اولین مرحله، جوانان را جذب می‌کند، اولیاء دین و بزرگان هم راجع به جوان و نقش مؤثری که هم در پذیرش و هم ارائه دین و مسائل دینی دارد تأکید کرده‌اند، در این نوبت راجع به جوان و جوانی چند جمله عرض می‌کنم.

درباره تمام ادیان این مطلب را داریم که جوانان بیشترین گرایش را به دین داشتند. درباره حضرت موسی علیه‌السلام گفتند: سرانجام، کسی به موسی ایمان نیاورد، مگر فرزندانی از قوم وی؛ یعنی جوانان؛ لذا رسول خدا فرمودند: شما را به نیکی با جوانان سفارش می‌کنم؛ زیرا نرم‌ترین دل‌ها را دارند. وقتی به پیامبری برگزیده شدم، جوانان، با من پیمان بستند و پیران، با من به مخالفت برخاستند.

در جلد دوم تفسیر قمی دارد که وقتی رسول خدا دعوتش را در مکّه علنی کرد، قریش، پیش ابوطالب رفتند و شکایت کردند که برادرزاده‌ات، جوانان ما را به تباهی کشانده است؛ یعنی بیشترین افرادی که به حضرت گرویده بودند جوانان بودند.

روایتی را مرحوم کلینی در کافی نقل می‌کند از امام صادق علیه‌السلام که از یکی از اصحاب که به شهر بصره رفته بود، پرسیدند: اقبال مردم را به امامت چگونه یافتی؟ او هم گفت: به خدا سوگند که شیعیان، اندک‌اند. امام علیه‌السلام به او فرمودند: بر تو باد به جوانان زیرا آنان در پذیرش نیکی، باشتاب‌ترند.

حتی در دوران ظهور که خود حضرت به‌صورت جوان ظاهر می‌شوند پیروان آن حضرت هم جوان هستند و کهن‌سال در بین آنان خیلی کم هستند دارد مثل سرمه در چشم و نمک در زاد و توشه.

در فارسی جوان که بُرنا هم گفته می‌شود، یعنی هر چیزی که از عمر آن، زیاد نگذشته باشد؛ امّا در عربی، گاهی شاب گفته می‌شود و گاهی فتی؛ فتی به معنای طراوت و شادابی است و شاب به معنای شکوفایی و یا با حرارت است. دوران جوانی دوران رشد و شکوفایی و شادابی و گرمی زندگی است؛ یعنی دوران قوت و قدرت.

لذا ما تا زمانی که شخص توانمند باشد او را جوان می‌دانیم و کاری با سن و سال و یا قیافه نداریم چون دیدید بعضی‌ها مسن هستند اما صورت جوانی دارند و یا سن و سالی از آن‌ها گذشته است اما با طراوت و شاداب مشغول فعالیت هستند.

حضرت امام ره این‌گونه بودند. حضرت آقا حفظه الله این‌گونه هستند. سخنرانی‌های بیش از یک ساعت ایشان را در این سن می‌بینید. خود ایشان راجع به حاج قاسم همین را فرمودند که شاداب و پرکار بود. اگر سنش به ۷۰ سال هم می‌رسید او زنده بود و من هم زنده بودم باز او را در مسئولیت‌ها قرار می‌دادم.

پس معیار فقط سن نیست. جوان که گفته می‌شود یعنی کسی که توانمند است، قدرت دارد و شاداب است و کاری که به او می‌سپاری می‌تواند انجام دهد. سن خاصی را نمی‌توانیم برایش بگوییم؛ اگرچه در محاسبات و ارزیابی‌های بین‌المللی بین ۱۵ تا ۳۵ سال را می‌گویند.

جالب است که در روایات هم به همین شادابی اشاره شده است مثلاً در کافی از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل می‌کند در اوصاف شخص با ایمان که مؤمن را چنان می‌بینی که کسالت از او دور و نشاط او همیشگی است.

یا در روایت دارد روزی امام صادق علیه‌السلام از شخصی پرسیدند: فَتی نزد شما کیست؟ گفت: ما به جوان، فَتی می‌گوییم. امام علیه‌السلام فرمودند: مگر نمی‌دانی که اصحاب کهف، همگی میان‌سال بودند، امّا خداوند به سبب ایمانشان، آنان را فتیه یعنی جوانان نامید؟ هر که به خدا ایمان آورد و تقوا پیشه کند، جوان واقعی است.

یا از امیرالمؤمنین علیه‌السلام نقل است که فرمودند: خردمند چون پیر شود عقلش جوان می‌گردد.

به هر جهت دوره جوانی ویژگی دارد که پذیرش حق و خودسازی را در شخص آسان می‌کند و به همین نسبت سازندگی بیشتری هم دارد؛ هم فردی و هم اجتماعی. پیامبران الهی همه جوان بودند. رسول خدا فرمودند: «ما بَعَثَ اللّهُ نَبِیّاً إلّا شابّاً». خداوند، هیچ پیامبری را جز در جوانی، مبعوث نکرد. علت اصلی هم نقش الگویی است که دارند و می‌توانند هویت‌بخش باشند.

نمونه‌های تاریخی فراوان از جوانان که در عرصه‌های مختلف، نقش‌آفرینی کرده‌اند و مؤثر بوده‌اند داریم؛ و در دوران معاصر و زمان خودمان هم که فراوان دیده‌ایم. نمونه نزدیک آن فرماندهان دوران دفاع مقدس چه در ارتش و چه در سپاه و چه در بسیج. میانگین سنی آن‌ها زیر ۳۰ سال بود؛ فرمانده لشکر بودند. مسن‌ترینشان شاید سی و یکی‌دوساله بود که فرمانده سپاه بود. بقیه همه زیر ۳۰ سال؛ که یک لشکر را اداره می‌کردند.

نقشی که جوانان در پیروزی انقلاب و بعد در حفظ و تثبیت و پشتیبانی داشتند و دارند و امروز هم دشمنان تلاش می‌کنند با ایجاد انحراف در فکر و عقیده و رفتار جوانان آنان را از مسیر درستی که دارند منحرف و بی‌اثر کنند.

اگر به قرآن کریم مراجعه کنید می‌بینید که حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت یوسف و اصحاب کهف و خود رسول خدا را به‌عنوان جوانان نمونه و الگوی دیگران معرفی می‌کند و بعضاً علل این الگو بودن را هم بیان می‌کند.

خب در قرآن کریم حضرت ابراهیم را به‌عنوان جوان نام می‌برد. آیه ۶۰ سوره مبارکه انبیاء فرمود: «فَتًی یَذْکُرُهُمْ یُقالُ لَهُ إِبْراهِیمُ». جوانی که به او ابراهیم می‌گویند؛ و در آیه ۶۴ سوره مبارکه ممتحنه تصریح می‌کند که حضرت ابراهیم علیه‌السلام الگوست؛ «قَدْ کانَتْ لَکُمْ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ فِی إِبْراهِیمَ وَ الَّذِینَ مَعَهُ…».

و در آیه ۴ سوره مبارکه ممتحنه، برای حضرت مواردی را نقل می‌کند که به همان علت الگو شده است؛ اولاً حضرت با جریانات غیر الهی مرزبندی مشخص داشت و با صراحت از مشرکان اظهار برائت می‌کرد؛ و اهداف الهی را قوم و خویشی و ارتباطات اجتماعی مقدم نمی‌کرد. به همه انسان‌ها محبت داشت و در عمل خداباور بود. موارد دیگر هم هست اگر لازم شد در نوبت بعد ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین در برخورد با دیگران نرم‌خو هستند و آرامش دارند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۴۷ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «الْحِدَّهُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا یَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ یَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْکَمٌ». تندخویی نوعى از دیوانگى است، زیرا تندخو، پشیمان مى‏شود و اگر پشیمان نشود دیوانگى‏اش استوار است. بیان کوتاه و گویای امیرالمؤمنین علیه‌السلام درس‌آموز است.

علمای اخلاق انسان تندخو و عصبانی را چون در قوه غضبیه‌اش از حالت اعتدال خارج شده را دیوانه می‌دانند مگر اینکه تحت سلطه عقل درآید و به دستور عقل عمل کند. لذا فرموده‌اند انسان عصبانی بخش از عقل را از دست داده و دیوانه است. لااقل در هنگام عصبانیت. بعد که عصبانیت فروکش می‌کند اگر پشیمان شد به حالت اعتدال برگشته والا دیوانگی‌اش مستقر است و باید برایش دعا کرد که با حال اول برگردد. خداوند تقوا را در ما افزوده بگرداند.

در ایام هفته وحدت و روزهای پر خیروبرکت ولادت رسول مکرم اسلام و امام صادق سلام‌الله‌علیهما قرار داریم. به همه شما اعزه گرامی و بقیه هم استانی‌ها اعم از شیعه و سنی تبریک عرض می‌کنم.

امیدوارم بتوانیم حق رسول اکرم را ادا نماییم. درک مقام و منزلت رسول خدا برای افراد عادی ممکن نیست اگر هم کسی چیزی بلد است و می‌گوید خودشان اشاره کرده‌اند و یا از آیات قرآن‌ به دست‌ می‌آید. مثلاً امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: خداوند موجودی برتر از محمد نیافریده است.

یا درک این مطلب خیلی ساده نیست که جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید: به رسول خدا عرض کردم: اولین چیزی که خداوند آفرید چیست؟ فرمود: نور پیامبر تو ای جابر، خداوند آن ‏را نخست خلق کرد و بعد هر خوبی و خیری را از آن آفرید.

 و اینکه پیامبر خدا تجلی رحمت واسعه الهی است. خود حضرت آن ظرفیت بالا و سعه وجودی خودش را این‌گونه بیان می‌کند: «لی مَعَ اللهِ وَقْتٌ» برای من با خداوند، وقت و حالتی است که نه فرشته‏ی مقرب و نه پیامبر مرسل و نه بنده‏ای که خداوند دلش را پر از ایمان کرده، قدرت تحمل آن ‏را دارد.

باید تلاش کنیم تا در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و تعاملات و رفتارها و آنچه قابل‌درک و فهم است و می‌توانیم انجام دهیم، شبیه رسول خدا بشویم. او را همان‌طور که قرآن کریم الگو معرفی کرد، واقعاً الگو بدانیم و با تأسی به او، سیره‌اش را زنده کنیم.

او رسول همه مردم دنیاست. در آیه ۱۵۸ سوره مبارکه اعراف فرمود: «قُلْ یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ جَمیعاً…» و یا در آیه ۲۸ سوره مبارکه سباء فرمود: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ کَافَّهً لِلنَّاسِ بَشیراً وَ نَذیراً وَ لکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لا یَعْلَمُونَ». همچنین مربوط به همه زمان‌ها تا قیامت است، چون خاتم‌النبیین است که آیه ۴۰ سوره مبارکه احزاب به آن اشاره دارد.

باید سیره رسول خدا را بلد باشیم. در روایت دارد که حضرت فرمودند: هر کس روش زندگى مرا زنده بدارد، مرا زنده نموده است و کسی که مرا زنده نماید در بهشت همراه من است. بعد اهل‌بیت یکی از مهم‌ترین وظائف خود را در این می‌دیدند که سیره رسول خدا و سبک زندگی او را ترویج و عملیاتی کنند. پیروی از سنن رسول خدا انسان را خلیفه خدا می‌کند.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه ۱۶۰ نهج‌البلاغه فرمودند: براى تو همین کافى است که راه و رسم رسول خدا را سرمشق خودت قرار دهى و از آن اطاعت نمایى؛ بنابراین شخص مسلمان موظف است در ابعاد مختلف زندگی پیامبر اکرم تعقل و تفکر و بعد انجام داشته باشد.

وقتی به دوره زندگی حضرت نگاه می‌کنیم می‌بینیم یکی از معجزات رسول خدا این بود که از راه طبیعی و با تدبیر توانست جامعه آن روز را اصلاح کرده، با ایجاد الفت و انس بین آحاد مردم یک وفاق اجتماعی محکم ایجاد کند، حکومت دینی را برپا و تثبیت کند تا مردم در امنیت و آرامش زندگی کنند.

اگر توجه کنیم تمام سیاست‌هایی که رسول خدا در حکومت‌داری بکار برده است در مسیر وحدت اسلامی است. لذا دقت در این بخش از سیره نبوی که در جهت تحقق وحدت اسلامی است بخصوص در این زمان، تبیین سیره سیاسی رسول خدا در ایجاد امت اسلامی ضرورت ویژه دارد.

خب اولین کاری که پیامبر کرد جلوگیری از تشتت و پراکندگی جامعه بود. شما اگر به وضعیت جهان در عصر بعثت رسول خدا توجه کنید می‌بینید که هیچ حاکمیت سیاسی منسجمی وجود نداشت و هر قبیله‌ای ساز خودش را می‌زد و مستقل از دیگران و طبق آداب و سنن خودش اداره می‌شد و کاملاً جامعه‌ای منحط و پراکنده بودند.

فقط ده سال زندگی حضرت در مدینه را بررسی کنید ببیند از زمان تأسیس نظام اسلامی تا وقت ارتحال چگونه حکومت‌داری کرد. روش سیاسی رسول‌الله در ایجاد وحدت از مدینه شروع شد و به‌سرعت جزیره‌العرب را گرفت و بعد ادامه داد؛ سایر ملت‌ها را به توحید دعوت کرد تا به جامعه اسلامی ملحق شوند تا امت جهانی شکل بگیرد و دین که همان اسلام است محقق بشود.

در این مسیر هم هرچه که مانع وحدت بود و یا مزاحمت ایجاد می‌کرد را برمی‌داشت. دستور به خراب کردن مسجد ضرار و تخریب چهره نفاق برای حفظ وحدت سیاسی جامعه و جلوگیری از تفرقه سیاسی بود. آیه ۱۰۷ سوره مبارکه توبه به زیبایی فرمود: «وَ الَّذینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ کُفْراً وَ تَفْریقاً بَیْنَ الْمُؤْمِنینَ …» کسانى که مسجدى ساختند براى زیان رساندن و تقویت کفر و تفرقه‏افکنى میان مؤمنان…

حتی وقتی حضرت برای ملوک و پادشاهان نامه‌هایی ارسال کرد، اگر به متن آن‌ها نگاه کنید دعوت به توحید و جلوگیری از تفرقه و ایجاد امت واحده است. مثلاً در نامه به حاکم مسیحى اسکندریه و یا نامه‏اى که برای قیصر روم فرستاده‌اند به مسئله توحید به‌عنوان عامل وحدت بین مسیحیان با مسلمین اشاره فرمودند.

حضرت جنگ‌های متعددی داشت اما ریشه این جنگ‌ها جهانی‌شدن دین خداست. به مسلمین امر می‌کند: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلَّه…» در سوره بقره و انفال.

انقلاب اسلامی هم در همین مسیر قدم برمی‌دارد. بیانات حضرت امام را ملاحظه بفرمائید همان روزها از جهان اسلام و امت واحده و متصل شدن انقلاب به انقلاب جهانی سخن گفتند. حضرت آقا هم در بیانیه گام دوم همین مسیر را برای انقلاب تعیین فرمودند.

بنابراین، سیره رسول خدا، دستورالعمل امروز ماست همه باید تا رسیدن به دولت مهدوی و امت واحد در مسیر وحدت امت اسلامی حرکت کنیم. نظام اسلامی در مسیر سیره پیامبر و مکتب اهل‌بیت که امروز در نظام مدیریتی ولایت‌فقیه تجلی کرده، قدم برمی‌دارد و مشی وحدت‌آفرینی در همه سیاست‌هایش دارد چه داخل و چه خارج.

اگر می‌بینید ایران و به‌تبع آن خط مقاومت بر اساس دستور قرآنی خودش را تقویت می‌کند و در عرصه‌های مختلف قوی می‌کند، به جهت بازدارندگی و بعد توان اثرگذاری است که کسی نتواند وحدت را به هم بزند.

امروز که ایران اسلامی خودش را مجهز به انواع تسلیحات و عوامل بازدارنده مثل موشک‌ها و پهپادها و دیگر سخت‌افزارها و نرم‌افزارها کرده دستور خدا و رسول خداست تا بتواند امنیت و آرامش را برقرار کند. همین آزمایش اخیر درباره ماهواره‌بر نور ۳ که اولاً نماد ما می‌توانیم است که در تحریم صد در صد، موشک بسازیم و هم نماد قدرت ایران قوی است و این قوت دل دوستان را شاد و چشم دشمنان را کور می‌کند.

البته در مقابل ما اتفاقاً نظام استکباری عالم دائماً در مسیر تفرقه‌افکنی موج ایجاد می‌کند تا شاید بتواند با به وجود آوردن تشتت و تحریک بعض گسل‌ها به اهداف خودش برسد. اولاً تا بتواند سعی می‌کند با دین مبارزه کند و دین را متهم کند تا شاید کسی دین‌دار نشود. بعد که دید نمی‌شود، می‌رود سراغ دینی که زنده و پویاست و مردم دنیا به سمت او گرایش پیدا کرده‌اند؛ یعنی اسلام.

لذا تا بتوانند اسلام‌ستیزی می‌کنند با توهین به رسول خدا با عکس و کاریکاتور و فیلم و پاره کردن و آتش زدن قرآن و در ابعاد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی تا بتوانند دشمنی می‌کنند؛ حتی مستقیم و نیابتی اقدام به نسل‌کشی از مسلمین می‌کنند که می‌بینید در نیجریه و میانمار و جاهای مختلف دنیا چگونه جنایت می‌کنند.

برای مبارزه با اسلام قانون وضع می‌کنند. همین حمایتی که از رژیم پلید و سفاک صهیونیستی می‌کنند در مسیر مبارزه با اسلام است؛ اما به فضل الهی به‌زودی همه عالم اضمحلال مفتضحانه رژیم غاصب کودک کش را خواهند دید.

گاهی موج اسلام هراسی راه می‌اندازد و در مقابل اسلام فرقه‌های کاذب و معنویت‌های دروغ درست می‌کند. گاهی شیعه هراسی راه می‌اندازد و بقیه فرق مسلمین را از شیعه می‌ترساند و به بقیه مردم جهان القاء می‌کند که شیعیان خطرناک هستند.

بعد می‌رسند به ایران؛ گاهی ایران هراسی را در دنیا به‌طور عام و در غرب آسیا به‌طور خاص ترویج می‌کند تا شاید محور مقاومت از کار بیفتد.

گاهی برای اینکه افراد داخل کشور را به خود مشغول کند انقلابی هراسی راه می‌اندازد. به افراد انقلابی انگ تندروی و امثال این‌ها می‌زنند تا شاید بتوانند ریزشی ایجاد کنند؛ اما به فضل خدای تعالی جبهه استکباری تا امروز در هیچ‌کدام از نقشه‌هایش نتوانسته است موفقیت کامل را به دست بیاورد؛ و یکی از نشانه‌هایش در داخل حضور گسترده در مسائل مربوط به اسلام و انقلاب است. اقل آن این است که نمازگزاران جمعه به‌عنوان نماد عناصر مذهبی و انقلابی هر جمعه آمریکا را به‌عنوان نماد استکبار و شیطان بزرگ نفرین می‌کنند.

خلاصه اینکه مهم‌ترین راهی که جهان اسلام برای مقابله با جبهه استکباری دارد توجه به سیره نبوی است؛ یعنی وحدت امت اسلامی. اینجا مطالبی راجع به تفرقه و مفاسدی که ایجاد می‌کند از قرآن کریم داشتم که بماند برای فرصت دیگر.

فقط این را اینجا چون مهم است که تکرار کنیم عرض کنم. همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید دارند، ما باید خودمان را قوی کنیم؛ این دستور قرآن کریم است؛ و البته قدرت فقط در مسائل نظامی خلاصه نمی‌شود.

خود ایشان عبارتی دارند من عرض کنم. فرمودند: «این قوّت خیلى وسیع‌تر از دامنه‌ى قوّت نظامى است. ابعاد قوّت ابعاد وسیعى است، ابعاد اقتصادى دارد، قوّت اقتصادى، قوّت علمى، قوّت فرهنگى، قوّت سیاسى، که زمینه‌سازِ قوّت سیاسى، استقلالِ سیاسى است و قوّت تبلیغى. با گذشت زمان، عرصه‌هاى دیگرى براى تقویت کشور و ملّت به وجود مى‌آید. امروز حفظِ جمعیّتِ جوانِ کشور یکى از ابزارهاى قوّت است».

ما هم چندین خطبه راجع به جمعیت گفتیم. باید هم دائم تکرار کرد تا به گفتمان تبدیل شود. بحث فرزندآوری و حفظ جمعیت جوان کشور باید به یک گفتمان پرتکرار تبدیل شود و همه در این مسئله اقدام داشته باشند.

این تأکید بر افزایش جمعیت را دوستان جوان حتی میان‌سالان جدی بگیرید. خدای تعالی در قرآن کریم در آیه ۸۶ سوره مبارکه اعراف تصریح می‌کند: «وَاذْکُرُوا إِذْ کُنتُمْ قَلِیلًا فَکَثَّرَکُمْ». به یاد آوردید زمانى که جمعیت اندکى بودید، ولى پروردگارتان شما را فزونى داد. این آیه می‌فرماید یکی از عوامل عمده قدرت و اقتدار و پیشرفت کشور کثرت نفرات است.

اینکه تأکید می‌کنند به حفظ جمعیت جوان، جوانی که ولود است و می‌تواند فرزندآوری کند چون نمی‌شود واردش کرد. مثل سلاح نیست که بخواهید جوان وارد کنید. باید خود کشور تولید داشته باشد. این را جدی بگیرند؛ بانوان محترم، برادران، آقا دستور جهاد داد؛ این جهاد است.

نگذارید وقت بگذرد. مواظب باشید پیرو و مبلغ روش فرعون نشوید. در آیه ۴ سوره مبارکه قصص دارد که فرعون بعدازاینکه سلطه پیدا کرد چند کار کرد؛ اول اینکه مردم را فرقه فرقه کرد. تفرقه‌اندازی کرد و این روش مستکبرین است که امروز بحث کردیم.

دومین کاری که کرد تحدید نسل کرد؛ تلاش بر کاهش جمعیت داشت. جلوی رشد نسل را گرفت؛ و سوم دختران و زنان را نگه می‌داشت تا آنان را فاسد کند و نسل را به فحشاء بکشاند.

کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند و بعضی جلوگیری‌ها را دارند و بعضی تشویق‌ها را دارند، این‌ها فرعون هستند. فکر، فکر فرعونی است. روش، روش فرعونی است.

دستگاه‌های متولی در بحث ازدواج آسان و فرزندآوری و جمعیت، کمک به باروری ناباروران که لااقل الان ما ۴ میلیون نابارور داریم که می‌شود بعضی از این‌ها را با مسائل پزشکی به میدان آورد؛ هزینه‌هایی دارد؛ افراد باید ورود کنند. در استان هم مقتضیاتش فراهم شده کسانی که هستند اقدام کنند. دستگاه‌های متولی در این امور ترک فعل‌ها را باید کنار بگذارند؛ و اقدام لازم را داشته باشند.

نکته استانی هم اینکه طرح‌هایی که برای رشد و آبادانی شهر ریخته می‌شود جامع و کامل باشد همه جوانب آن دیده شود. برای مقطع یک سال و دو سال و پنج سال دیده نشود. برای ۱۰۰ سال و ۲۰۰ سال آینده دیده شود. این وضعیتی که گاهی در داخل شهر به هم می‌پیچد برای این است که وقتی متولیان امر خواستند کار کنند ۱۰ سال آینده را دیده‌اند، ۵ سال را دیده‌اند، بعد در آن گیر کردند. حتماً مصلحت عامه دیده شود. نکند خدای‌نکرده برای اینکه ما هم کاری کردیم و دیده شویم باشد؛ بعد گرفتاری مردم بیشتر باشد. هزینه کردن بیت‌المال را دقت داشته باشید. در طرح‌هایی که ریخته می‌شود کلان نگر و آینده‌نگر باشند؛ بزرگ ببینند مسائل را.

توصیه فرهنگی هم اینکه دوستان بخصوص دوستان نوجوان و جوان این فیلم انیمیشن بچه زرنگ را حتماً ببینید. نکات ارزنده‌ای دارد.

و نکته اقتصادی اینکه واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اشتهارد احتیاج به نیروی کار دارند. واقعاً الان آنجا شاید بیش از هزار نفر کارگر و کار کننده می‌خواهد؛ و دائم هم راجع به بیکاری صحبت می‌شود. این فرصتی است که هم نگذارید آن صنعت‌ها بخوابد و هم مشغول کار باشند افراد و بهره ببرند. آن شهرک صنعتی را دریابید.

سربازان گمنام حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه که گمنام‌اند اما نام‌آشنا؛ در طول یک سال اخیر به‌خصوص این چند ماه، فرزندان شما در بحث امنیت و اطلاعات کشور در همه نیروها به‌خصوص سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات کارهای بسیار مهمی را انجام دادند برای حفظ امنیت و برای حفظ دستاوردهای کشور که باید دائم به این عزیزانمان دعا کنیم.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.