مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

ناهنجاری‌های اخلاقی و فساد در جامعه فقط با نور قرآن و مناجات و روضه اهل‌بیت از بین می‌رود

کارشناس روابط عمومی ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۵/۲۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِ الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

ای اهل ایمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله متقین با زیارت و توسل و دعا ارتباط دائمی با ذوات مقدسه اهل‌بیت علیهم‌السلام دارند. بنای ما بر این شد در این چند هفته محرم و صفر در خطبه اول مقداری راجع به امام حسین سخن بگوییم. جلسه قبل کمی راجع به ادب گفتگو شد.

توجه دارید و مکرر عرض شد ما برای بهره‌گیری از نهضت امام حسین علیه‌السلام باید از نگرش عاطفی صرف فاصله بگیریم و به جهات تربیتی و آموزشی نهضت بیشتر توجه داشته باشیم. در دوره نوجوانی و جوانی که جان انسان آمادگی لازم برای تربیت را دارد و به‌سرعت رشد می‌کند باید انسانیت، عزت‌نفس، کرامت، شرافت، شجاعت، صبر و مقاومت و دیگر فضائل اخلاقی را برگرفته از مکتب امام حسین علیه‌السلام در جان عزیزانمان ملکه کنیم و به غفلت و بی‌توجه رها نکنیم.

جان انسان را خدای تعالی شریف خلق کرده است؛ و اگر جسم انسان هم شرافتی دارد به‌تبع جانش است؛ و الا جسم انسان در ردیف جسمِ بقیه حیوانات و بلکه ضعیف‌تر از آنان است؛ و سعدی به زیبایی همین را به نظم درآورد که: تن آدمی شریف است به جان آدمیت.

بعد وقتی خدمت قرآن کریم می‌رسیم به همین تفضل الهی نسبت به انسان و برتری بر بقیه موجودات برای او اشاره می‌کند در آیه ۷۰ سوره مبارکه اسراء که: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً». ما آدمی‌زادگان را گرامى داشتیم و آن‌ها را در خشکى و دریا، (بر مرکب‌های راهوار) حمل کردیم و از انواع روزی‌هاى پاکیزه به آنان روزى دادیم و آن‌ها را بر بسیارى از موجوداتى که خلق کرده‏ایم، برترى بخشیدیم.

البته توجه دارید این سلامتی روح و کرامت با حفظ خود از خطا و گناه و لغزش باقی می‌ماند. مکتب امام حسین علیه‌السلام هم جهان‌بینی ما را درست می‌کند و هم زندگی دنیایی و آخرتی ما را تنظیم می‌کند و برای جسم و جان برنامه دارد. لذا مکتب است. این مکتب، انسان را عزیز و با عزت می‌خواهد و همین‌گونه هم تربیت می‌کند و شخصیت با عزت، هرگز زیر بار ذلت و خواری نمی‌رود. هیچ رفتار ناشایستی انجام نمی‌دهد و اجازه هم نمی‌دهد کسی او را خوار و ذلیل کند.

حالا ببینید اگر ملتی به خاطر همین روحیه عزتمند شد اجازه به هیچ قدرتی نمی‌دهد که عزت او را لگدکوب کند. خوب باید با چنین فکری و فرهنگی مقابله کرد. تلاش اهریمنان و استعمارگران این است که ملت‌ها تحقیر شوند، خودباخته شوند، تحقیر و تضعیف فرهنگی شوند تا عزتشان از بین برود تا بتوانند بر آنان سلطه پیدا کنند همان‌طور که در دنیا می‌بینید این کار را می‌کنند اما ملت ما را نتوانسته و نمی‌توانند چون ما تربیت‌شده مکتب حسینیم و تربیت‌شده سید الاحراریم. همان‌که می‌فرمود: «انی لا اری الموت الا سعاده و لا الحیوه مع الظالمین الا برما».

اگر این حسین از نسل ما گرفته شود نتیجه‌اش لگدکوب شدن عزت و هویت است، یعنی جلوگیری کردن از قدرت رشد و بالندگی که نتیجه‌اش حقارت است و وابستگی. برای همین است که مخالف عاشورا هستند. مخالف اربعین و انقلابی هستند که هر سال در کربلا واقع می‌‌شود.

خب ما این عزت‌نفس را در اطرافیان بخصوص کودکان و نوجوانان چگونه باید به وجود بیاوریم و یا آنچه هست را نگذاریم از بین برود و تثبیت کنیم؟ اهل‌بیت علیهم‌السلام که مربی انسان هستند و خودشان بهترین الگو، شیوه‌های فراوانی به ما آموخته‌اند.

از انتخاب نام به ما تذکر داده‌اند که مواظب باشید همین نام‌گذاری برای بچه تشخّص می‌آورد. نام هر کس از اعتقادات و فرهنگ خانواده او خبر می‌دهد. فراوان دیده‌شده که افراد از نامی که برای آنان انتخاب‌شده احساس کمبود و حقارت کرده‌اند. شما روش امام حسین علیه‌السلام در انتخاب نام برای فرزندانش ببینید، همه نام‌های زیبا و پرمعنا. علی و جعفر و عبدالله و سکینه و فاطمه و محسن و رقیه.

در جریان حرّ دیدید که حضرت تحسین کرد حرّ را به خاطر نامی که برایش انتخاب‌شده فرمود: به‌به احسنت ای حرّ تو آزادمردی چنان‌که در دنیا و آخرت آزاده خوانده می‌شوی سوگند به خدا مادرت در این نام نهادن اشتباه نکرده است. به خدا سوگند تو در دنیا آزادمرد و در آخرت سعادتمند خواهی بود. حالا مقایسه کنید با نام‌هایی که گاهی می‌شنویم که روی افراد می‌گذارند و بالاخره هم معلوم نمی‌شود به چه معناست.

یا مثلاً احترام کردن به کودکان در تقویت شخصیت و عزت‌نفس آنان بسیار مؤثر است. روش پیامبر اکرم در نوع برخوردش با حسنین در تقویت شخصیت آنان بسیار درس‌آموز است. روزی رسول خدا نشسته بودند که حسنین وارد شدند. پیامبر به احترام آنان از جای خود برخاستند و به انتظار ایستادند. چند لحظه‌ای طول کشید تا برسند، حضرت به‌طرف آنان رفتند و استقبال کردند و بغل باز کردند و هر دو را بر شانه خود سوار کردند و راه افتادند و فرمودند: فرزندان عزیزم مرکب شما چه خوب مرکبی است و شما چه سواران خوبی هستید. بعد همین نوع رفتارهای تکریمی و عزت‌آفرین را از امام حسین علیه‌السلام نسبت به فرزندان خودش و دیگران می‌بینیم.

حالا فرض کنید در منزل پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ بدون توجه گاهی شخصیت بچه را جلوی دیگران جوری خراب می‌کنند که جبرانش سخت می‌شود. یا مثلاً بچه‌ها به لطایفی و بهانه‌های مختلف آمده‌اند مسجد بعد یک برخورد بد با این بچه و آینده‌اش چه می‌کند؟ مسئول‌اند افراد.

حتی در مجالس روضه کاری که جدیداً انجام می‌دهند کار بسیار بدی است که بچه‌ها را در روضه جدا می‌کنند. بگذارید باشند. در بعضی از مراسم‌ها خوب است جایی را درست می‌کنند کسی بچه‌ها را نگه دارد تا آن‌ها از جلسه استفاده کنند؛ اما بگذارید بچه‌ها در جلسه روضه بیایند. من غم و مهر حسین با شیر از مادر گرفتم. با یک اسامی می‌خواهند جدا کنند. مواظب باشید در زمین دیگران بازی نکنید.

نوه حضرت امام به خود من گفت که امام فرموده بودند در اتاقی که بچه‌ها هستند تا یک متر چیزی نگذارید که ناچار باشید هی به بچه بگویید این‌کار را نکن. بشین، نرو و … همین نوع احترام را موقع نظرخواهی از آنان در کارهایی که به خود آنان مربوط می‌شود انجام دهید.

امام حسین علیه‌السلام در موقع ازدواج دخترانش می‌فرمود باید خود آنان نظر بدهند و با آنان مشورت می‌کنیم ما چیزی تحمیل نمی‌کنیم. این‌ها درس‌های حسینی است که باید یاد بگیریم و انجام دهیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا از حال هم خبر دارند و نسبت به ارحام خود بیشتر توجه می‌کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در بخش دیگری از حکمت ۲۴۴ نهج‌البلاغه فرمودند: «وَ صِلَهَ الرَّحِمِ مَنْمَاهً لِلْعَدَدِ»؛ و صله‌رحم را براى فزونى افراد فامیل واجب کرد. یکی از خواص و آثار صله‌رحم، اضافه شدن جمعیت است. یعنى بستگان به خاطر رسیدگی‌هایی که صورت می‌گیرد تعدادشان بیشتر و مستحکم‌تر خواهد بود.

و فرمودند: «وَ الْقِصَاصَ حَقْناً لِلدِّمَاء» و قصاص را براى حفظ جان مردم واجب کرد. همان‌طور که آیه شریفه فرمود: «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ…» هدف شارع مقدس با تشریع قصاص حفظ جان و خون مردم است، لذا با لفظ حیات، نتیجه این قانون را بیان فرمود که قصاص از هرج‌ومرج و کشتار بی‌دلیل مردم جلوگیری می‌کند؛ و الا هرکس با کوچک‌ترین دلیل، دیگری را به قتل می‌رساند. خدای تعالی تقوای همه ما را زیاد بگرداند.

روز شنبه ۲۵ محرم به روایتی سالگشت شهادت قُدوه الزاهدین، سید المتقین، زین ‌الصالحین، منار القانتین، زین ‌العابدین امام سجاد علیه‌السلام است. کسی که از آغاز حرکت پدر بزرگوارش به سمت کوفه و تا آخرین لحظات شهادت او و یارانش، شاهد و ناظر حماسه‌ها بود و همه این لحظات را درحالی‌که به مشیت الهی در بستر بیماری بود تحمل کرد و بعد هم دوران سخت اسارت را باعزت و شجاعت سپری کرد. به همه شما محبان و شیعیان اهل‌بیت تسلیت عرض می‌کنم.

باید کار بزرگی که امام سجاد علیه‌السلام بعد از واقعه کربلا برای حفظ اسلام و مکتب تشیع انجام داد را عزیزان با دقت مطالعه کنند تا به عمق جهاد و مقاومت امام علیه‌السلام پی ببرند. به حق امام سجاد علیه‌السلام بعد از امام حسین علیه‌السلام اسوه مقاومت و یکی از مهم‌ترین چهره‌ها در نهادینه و عملیاتی کردن راهبرد مقاومت در بخش‌های مختلف است.

امام تمام تلاش‌های سیاسی و فرهنگی که مخالفین مکتب اهل‌بیت در طول پنجاه سال انجام داده بودند و حتی در آخرین مرحله اقدام به کار نظامی و حذف فیزیکی حجت خدا امام زمان حسین بن علی علیهماالسلام کرده بودند تا کار اسلام را تمام شده باشد بعلاوه، بعد از شهادت امام حسین هم با استفاده از ابزار تبلیغات تلاش داشتند اقدام پلید خود را موجه جلوه دهند و پایه‌های حکومت خود را محکم کنند را با درایت و هوشمندی و به آرامی با سیاستی خاص در اوج مقاومت در طول مدت ۳۴ سال به حالت قبل برگرداند و با انقلاب فرهنگی نرمی که انجام داد زمینه ایجاد دانشگاه اسلامی و حرکت نوینِ گسترش مکتب اهل‌بیت را به وجود آورد و پایه‌هایی را بنیان کند که تا قیامت فرسوده و تخریب نمی‌شوند.

امام در اولین حرکت خود در خطابه‌ی کوفه مردم را از غفلت و در خطبه شام از جهالت بیرون آورد و معادلات دستگاه یزید و دولت اموی را به هم زد. بعد در سال‌های طولانی حوزه درس فقه و تفسیر و حدیث و کلام و عرفان تشکیل داد، هرروز جمعه برای عموم مردم سخنرانی می‌کرد و آن‌ها را با اخلاق اسلامی و آخرت‌گرائی پند می‌داد و روح ایمانِ مردم را با قرآن و دعا و مباحث توحیدی تقویت می‌کرد.

با روشنگری‌های امام بود که عدلیه در مقابل اشاعره و معتزله به وجود آمد؛ و البته به‌شدت با فرقه کلامی مرجئه که اباحه‌گری را ترویج می‌کردند تا گناه عادی جلوه کند مبارزه می‌کرد. این روش امام باید درس امروز زندگی ما باشد.

یک نگاه به وضعیت اجتماعی و فرهنگی جوامع غرب‌زده بیندازید می‌بینید که وضعیت منحط ولنگاری اخلاقی و جنسی، ازدواج با هم‌جنس و حیوان و اشیاء و موارد دیگری از این قسم مسائل، دنیای امروز را فراگرفته، به‌طوری‌که شهوات بی‌حدوحصر انسان بر او حکومت می‌کند و حکومت‌های استکباری و فاسد دنیا این مسیر را برای غفلت زایی و بستن چشم‌ها‌ می‌پسندند. چون با اشاعه فحشا، افراد روزبه‌روز از هویت انسانی و الهی خود بیشتر فاصله می‌گیرند درنتیجه بسیاری از قوانین خلاف فطرت انسان، به‌عنوان هنجار در یک جامعه گسترش پیدا می‌کند.

امروز آمریکای جنایت‌کار به تعبیر حضرت امام شیطان بزرگ و تعبیر رهبر معظم انقلاب طاغوت اعظم بزرگ‌ترین تولیدکننده هرزه‌نگاری در جهان است که بیش از ۳۰ میلیون وب‌سایت مستهجن دارد؛ و جهان را به این وسیله اداره می‌کند.

پیاده‌نظام او و ستون پنجم دشمن امروز در داخل کشور همین مسیر را دنبال می‌کند. متأسفانه عده‌ای از مسئولان هم در حال انفعال و بی‌تفاوتی هستند. در استان خود ما هم باکمال تأسف بی‌اعتنایی به قانون و بی‌عملی از جاهای دیگر بیشتر است. من اینجا صحبت زیاد دارم؛ قبلاً هم کردم؛ فعلاً این جلسه نمی‌خواهم صحبت کنم. بازهم تحمل می‌کنیم تا ببینیم چه خواهد شد.

راه درمان همان راهبرد مقاومت فرهنگی امام سجاد علیه‌السلام است؛ یعنی در کنار جهاد علمی و فرهنگی، جهاد برای بسط اخلاق الهی در جامعه و گسترده کردن فرهنگ مناجات با خدا و قرائت و تدبر در قرآن.

در آستانه سالگشت حمله به مسجدالاقصی و روز جهانی مساجد در ۳۰ مرداد هستیم خوب است همین‌جا عرض کنم که امروز لازم است پرچم‌داری این حرکت فرهنگی و اخلاقی از مساجد باشد و این مهم باید در دستور کار فعالان فرهنگی در مساجد به‌عنوان پایگاه‌های مقاومت و احیاء فرهنگ اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار گیرد. در هر مسجد لااقل هفته‌ای یک جلسه کرسی تلاوت قرآن برگزار شود. در محلات جلسات روضه خانگی و اخلاق و عقاید احیاء شود.

این فضای تاریکی که از ناهنجاری‌های اخلاقی و فساد در جامعه می‌بینید فقط با نور قرآن و مناجات و روضه اهل‌بیت که خالصانه انجام شود از بین می‌رود. از ولی خود، خدا کمک بگیرید «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور». خداست که کمک می‌کند از تاریکی‌ها به سمت نور خارج شویم.

علت اینکه امروز مساجد آن نقشی که باید داشته باشند ندارند این است که متولیان مساجد به‌روز نیستند به تعبیر حضرت آقا با تحولات نو به نویی که صورت می‌گیرد آشنایی ندارند در نتیجه برنامه‌ای هم ندارند لذا لازم است حتماً و به‌فوریت ائمه جماعات، هیئات امنا و سایر مسئولین و دست‌اندرکاران در مساجد با کمک امور مساجد و با استفاده از کارشناسان خبره و دلسوز، نیازها و اولویت‌ها را احصا و با برنامه‌ریزی اجرا کنند. یکی از فوریت‌ها خانواده است در مساجد برای خانواده‌ها برنامه داشته باشید. توجه به بانوان و آشنا کردن و تعمیق آموزه‌های اسلامی برای آنان در جذب همسر و فرزند و رشد اخلاق، امروز یکی از ضرورت‌هاست که مساجد باید برای آنان فضای لازم را فراهم کنند؛ یعنی بخش بانوان مساجد باید یکی از بخش‌های پررونق باشد.

هم‌چنین توجه به کودکان و نوجوانان و جوانان و برنامه‌های به‌روز جذاب. مردم هم باید هزینه‌های لازم را مثل گذشته فراهم کنند. دیدید برای اینکه جسم مدتی بیشتر برپا باشد چقدر هزینه می‌کنیم اما برای روح که زندگی‌اش دائمی است کم‌توجه هستیم. مسجد روح را زنده و شاداب و سالم نگه می‌دارد.

دوره اول انقلاب که بیشتر مسئولین از مسجدی‌ها بودند که ما اختلاس و نجومی بگیر و امثال این‌ها نداشتیم، همه‌اش کار جهادی بود و فعالیت برای مردم. البته برای اینکه این مهم به‌درستی انجام شود لازمه‌اش امامی است عالم و شایسته و خوش‌فکر و خوش‌اخلاق و اهل مدارا با مردم. امامِ آگاه با مسائل جامعه و آشنا به روش‌های روزآمد می‌تواند نقش خود را خوب ایفا کند.

و یک هیئت امناء کارآمد و فعال برای خود انتخاب کند که هم به معنویت مسجد بپردازند و هم ازنظر مادی دنبال توانمند کردن مسجد باشند؛ و الا هیئت امنائی که تا به مسجد برسد چند بار باید بنشیند تا نفس تازه کند نمی‌تواند کمک امام مسجد در امور جاری باشد. بله باید از این آقایان در امور دیگری استفاده کرد نباید کنار گذاشته شوند، اساساً کسی نباید کنار گذاشته شود مأموریت و فعالیت او تغییر می‌کند.

من راجع به مسجد صحبت بیشتری دارم. بخشی از آن را می‌گذارم در نوبت بعد. به هر جهت تا مسجد آباد نشود خیلی از امورات ما آباد نخواهد شد. مسجد آباد محله آباد، محله آباد شهر آباد، شهر آباد کشور آباد. از مسجد کشور آباد می‌شود. ائمه مساجد مسئولیتشان سنگین است. هیئت‌های امنا مسئولیتشان سنگین است. خدام مسئولیتشان سنگین است. خادم حضرت زکریا بود در مسجد. الان می‌گردند کسی را که جایی گیرش نیامده و سلامت جسمانی هم ندارد و گرفتاری هم دارد و مشکلات عدیده دارد به‌عنوان خادم می‌گذارند در مسجد. در فرهنگ دینی ما خادم حضرت زکریاست؛ باید توانمندی‌هایی داشته باشد. بعد از امام در مسجد خادم است.

درس‌هایی که از مقاومت گرفته می‌شود و اهل‌بیت و امام سجاد مربی آن هستند فراوان است. همین سفر دریایی که گروه ۸۶ انجام دادند و بنده قبلاً صحبت کردم و حضرت آقا چند روز قبل آن تعابیر بلند را بکار بردند یکی از برکات و میوه‌های مقاومت است. تا روحیه صبر و مقاومت نباشد چنین عظمت و عزت و اقتداری به دست نمی‌آید.

کلمه مقاومت در قرآن نیامده اما ۴۷ بار با مصدر استقامت به‌صورت فعل و اسم فاعل استعمال شده است. هر چیزی که باعث شود دشمنان بر مسلمین سلطه پیدا کنند آنجا دستور مقاومت داده شده. در سیره ائمه معصومین عنصر مقاومت و توصیه به صبر در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی فراوان است. از مقاومت در شعب ابیطالب بگیرید تا حماسه کربلا و بعدازآن تا امروز در ایران و لبنان و عراق و فلسطین و یمن و سوریه و دیگر کشورها فرهنگ مقاومت از عاشورا الهام گرفته است.

مقاومت به معنای تحمل عجز و ضعف نیست. بلکه حرکت و اقدام و ایثار و فداکاری و امثال این‌هاست. با همین گفتمان است که باید امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کرد. باید با اخلاق مقاومت آشنا شد. ازخودگذشتگی و ندیدن منافع شخصی، شخص را در راستای تحقق اهداف و مقاصد عالی بدون عقب‌نشینی از مبانی و اصول، سازش‌ناپذیر می‌کند و البته تمام اصول اخلاقی را هم رعایت می‌کند. لذا دیدید امام حسین تا پایان حیات معاویه متعهد به پیمان بود.

بحث مقاومت مفصل و گسترده است و شئون مختلفی را شامل می‌شود اما این کاملاً روشن است که جبهه حق با تمام پستی‌وبلندی‌ها به سمت پیروزی کامل در حال حرکت است و البته باید در مقابل دشمنان داخلی و خارجی ایستادگی کرد. یکی از شعارهای مقاومت همین شعار مرگ بر آمریکاست که هر هفته سر می‌دهید و فراموش نمی‌کنید که دشمن دارید. البته این دشمن و اذنابش در حال احتضارند.

در مناسبت‌هایی که در این هفته داریم رگه‌هایی از عنصر مقاومت را می‌بینیم دوران اسارتی که آزادگان سرافراز ما در زندان‌های صدام تحمل کردند و هرکدام شبیه سفیری از طرف نظام اسلامی عمل کرده از ارزش‌های انقلابی دفاع کردند اگر نبود روح مقاومت نمی‌توانستند آن سختی‌های جانکاه را که وقتی خاطره می‌گویند تحمل کنند. با تأسی به امام سجاد و امام کاظم علیهماالسلام توانستند از آن سختی‌ها عبور کنند.

و همین‌طور ۲۳ مرداد که روز مقاومت نامیده شد به مناسبت پیروزی حزب‌الله لبنان که در یک نبرد نابرابر، شجاعانه ایستادند و اسرائیل پلید و کودک کش را بعد از ۳۳ روز زمین‌گیر و مجبور به عقب‌نشینی و پذیرش شکست کردند. ریشه این حرکت مبارک مربوط به زمان امام است که گروهی که از دل جنبش امل در سال ۶۰ به ایران آمدند و امام به آنان تأکید کرد با پشتیبانی خدا می‌توانید ابرقدرت‌ها را از بین ببرید باید روی پای خودتان بایستید و محکم و استوار با خدا باشید. امام روح مقاومت را در آنان دمید و در همان جلسه جوان ۲۱ ساله‌ای از امام اجازه اخذ وجوهات شرعیه شیعیان لبنان را گرفت و امام برای او دعا کرد و امروز آن جوان رهبر پرنفوذ یکی از قدرتمندترین جریان‌های مقاومت منطقه است که اسرائیل را بی‌خواب کرده است. خدا او را حفظ کند.

 مطلب دیگر، همین مسئله حمایت از صنایع کوچک که روز ۲۱ مرداد روز حمایت از آن است که بحث اقتصادی است که اینجا هم بحث مقاومت و اقتصاد مقاومتی که حضرت آقا فرمودند که اگر توجه کامل و کافی به آن شده بود شاهد مشکلات امروز نبودیم.

حتی اگر دقت بفرمائید در بحث تشکل‌های اجتماعی که ۲۲ مرداد به آن اختصاص دارد هم عنصر مقاومت می‌تواند منشأ آثار فراوان در مشارکت‌های اجتماعی باشد.

روزهای باقیمانده را دوستانی که می‌توانند برای شرکت در انتخابات از دست ندهند حتی شما افرادی را می‌شناسید به درد این جایگاه می‌خورند تشویق به ثبت‌نام کنید.

نکته استانی اینکه باید از ریاست محترم قوه قضائیه تشکر کنم که خواست مردم استان در جابجایی زندان‌ها که فعلاً یکی انجام شده در زمان ایشان پاسخ داده شد و با اهتمام ایشان به نتیجه رسید. البته جا دارد از نمایندگان دوره‌های قبل که من یادم هست دنبال بودند و این دوره که فعالیت کردند و روسای گذشته دادگستری که هرکدام پیگیر بودند و ریاست فعلی جناب آقای فاضلی که مضاعف دنبال کردند و جناب استاندار که مطالبه داشتند تقدیر کنم.

دغدغه‌ای هم بعضی داشتند که زندانیان چه می‌شوند با زمان‌بندی تعدادی خارج شدند بقیه هم از استان خارج می‌شوند. محل زندان هم باید آقایان بنشینند یک فکر اساسی بکنند که منفعت عمومی داشته باشد خوردش نکنند و ساختمان مسکونی درست کنند. الان مراکز و مجتمع‌های فرهنگی فاخر نداریم، موزه نداریم، با دقت تصمیم‌گیری شود.

مطلب دیگر نظافت شهر است که تا حالا چند بار تذکر داده‌ایم لازم است تکرار کنیم که شهردار محترم دنبال کنند. البته ایشان دارد تلاش می‌کند. محلات و قسمت‌های زیادی از شهر ناراضی هستند. این در شأن شهری مثل شهر کرج نیست. باید بیشتر رسیدگی کنند.

رسیدگی داشته باشید نسبت به درختان و از خشک شدنشان محافظت کنید که شاید افرادی طمع در زمین داشته باشند. درختان را با لطایفی خشک می‌کنند تا بتوانند اقداماتی داشته باشند این از مواردی است که باید در شهر دنبال شود و نگذارند هیچ درختی خشک شود

نور بعضی از محلات کافی نیست. عزیزان توجه داشته باشند که این‌ها در فعالیت‌هایشان مهم است. ما با نور می‌توانیم مردم را عصبانی کنیم، با نور هم می‌توانیم به مردم آرامش بدهیم. با نور در محلات یا جلوی دزدی را می‌گیریم یا فضا ایجاد می‌کنیم برای دزدی. نورپردازی الان خودش یک بحثی دارد؛ باید به آن توجه داشت.

تقاضای دیگری هم دارم از مردم خوب و فهیم و انقلابی استان که در مصرف آب و برق کمال صرفه‌جویی را داشته باشید تا دچار بحران نشویم. الان وضعیت آب خاص است. آب و برق الان ارتباط تنگاتنگی دارند. هرکدام به‌اندازه وسعمان و نیازمان مواظبت کنیم.

خصوصاً دستگاه‌های دولتی و ادارات دقت داشته باشند در مصرف آب و برق. بعضی وقت‌ها اداره تعطیل است اما چراغ‌هایش روشن است. من بعضی وقت‌ها عبور می‌کنم می‌بینم چراغ‌هایشان روشن است. شب که اداره ساکن ندارد چراغی که روشن است دارد برق مصرف می‌شود. احتمالاً کولرهایش هم روشن است. احتمالاً آب قطع بوده شیر را باز کردند و وقتی آب وصل شده شیر آب بازمانده. این‌ها را مواظبت کنید.

ما در مقابل این‌ها تک‌تکمان مسئول هستیم. ما پول آب و برق نمی‌دهیم؛ پول رساندن آب و برق به مقصد را می‌دهیم. آب برای خداست پولی نیست. کسی حق ندارد بگوید چون پول می‌دهم هر جور دلم خواست استفاده می‌کنم. مال خداست باید به خدا پاسخگو باشید که چگونه مصرف می‌کنید. ببینید بزرگان ما آب را یک لیوان می‌خوردند نصفش را نگه می‌داشتند یک کاغذ رویش می‌گذاشتند تا در مرحله بعد دوباره همان را بخورند. دور نمی‌ریختند. خودمان را جهنمی نکنیم.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.