مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲ تیرماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

شهید بهشتی شخصیتی منظم، تشکیلاتی و تشکیلات ساز بود / امروز به افرادی مثل شهید بهشتی احتیاج داریم

کارشناس روابط عمومی ۰۲ تیر ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۴/۰۲

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

مؤمنین و مؤمنات خودم و همه شما را به رعایت تقوا دعوت می‌کنم. اهل تقوا نسبت به مسائل اجتماعی حساس بوده و در هر مقطع وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده‌اند.

بحث راجع به تکثیر نسل و فرزند آوری بود و اینکه افزایش جمعیت برای جامعه و نظام اسلامی مطلوبیت دارد و موجب عزت و اقتدار بیشتر است؛ مثلاً آیه ۳۵ سوره مبارکه سبأ فرمود: «وَ قالُوا نَحْنُ أَکْثَرُ أَمْوالاً وَ أَوْلاداً وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبینَ» و گفتند: اموال و اولاد ما از همه بیشتر است؛ و ما هرگز مجازات نخواهیم شد.

و یا آیه ۳۴ سوره مبارکه کهف فرمود: «وَ کانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقالَ لِصاحِبِهِ وَ هُوَ یُحاوِرُهُ أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مالاً وَ أَعَزُّ نَفَرا» صاحب این باغ، درآمد فراوانى داشت به همین جهت، به دوستش درحالی‌که با او گفتگو مى‏کرد چنین گفت: من ازنظر ثروت از تو برتر و ازنظر نفرات نیرومندترم.

یا آیه ۵۴ سوره مبارکه شعراء یا آیه ۶۹ سوره مبارکه توبه فرمود: «کَالَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ کانُوا أَشَدَّ مِنْکُمْ قُوَّهً وَ أَکْثَرَ أَمْوالاً وَ أَوْلاداً …» شما منافقان، همانند کسانى هستید که قبل از شما بودند و راه نفاق پیمودند بلکه آن‌ها از شما نیرومندتر و اموال و فرزندانشان بیشتر بود؛ که عرض کردم اگر شکرگزار این نعمت نباشیم خداوند نعمت را می‌گیرد.

عرض کردیم بحث ما بیشتر ناظر به آیات و روایات است و شبهاتی که بعضاً وارد می‌کنند. مثلاً اگر کسی به خاطر فرار از بچه‌دار شدن اقدامی در بدن خودش انجام دهد که آسیب و یا ضرر قابل‌توجهی به او برسد و یا برای همیشه عقیم شود حرام است. اسلام ارشاد به‌حکم عقل می‌کند که انسان اجازه ندارد و حرام است به بدن خودش ضرر برساند؛ یعنی اولاً عقل دستور می‌دهد که به جسم و جان خودت ضرر نزن و شرع هم دستور می‌دهد حفظ آن واجب است. آیا عقیم کردن، ضرر به نفس هست یا نه؟ در عرف قطعاً عقیم کردن دائمی ضرر به نفس است. شرع هم حرام می‌داند.

آخرین مطلبی که هفته گذشته مطرح شد روایتی بود راجع به سقط‌جنین. این عمل خلاف قانون، شرع، عرف و اخلاق است. معضلی است که متأسفانه با تشویق دشمنان و حنجره‌های ناپاک مدتی است به‌انحاءمختلف تبلیغ می‌شود.

امام کاظم علیه‌السلام فرمودند از زمان نطفه نباید سقط صورت بگیرد؛ که اگر جنین صاحب روح شد که انسان کامل می‌شود و سقط او قتل نفس و از گناهان کبیره است با تبعاتی که دارد. قرآن کریم کشتن فرد را کشتن همه انسان‌ها می‌داند. حتی در روایات دارد جنینی که از راه بغی و زنا منعقد شده را هم نباید سقط کرد.

به تعبیر امام رضا علیه‌السلام، غیرِ از بین رفتن اصل و نسب فرد و ترک تربیت کودک و از بین رفتن ارث‌ومیراث یکی از مفاسد زنا قتل نفس است. روایت شیخ مفید را مرحوم صاحب وسائل نقل می‌کند از امیرالمؤمنین علیه‌السلام زن باردار زناکاری را نزد عمر آوردند. وی حکم به رجم آن زن داد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام به عمر فرمود: اگر به‌واسطه زناکار بودن زن، بر او سلطه داری، چه اختیاری نسبت به فرزند داخل رحم او داری؟ خداوند می‌فرماید: هیچ‌کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد. در اینجا دارد که خلیفه گفت تو اگر نبودی من هلاک شده بودم. عمر گفت: ای ابوالحسن با او چه کنم؟ امام فرمود: از او نگه‌داری کن تا زایمان کند و زمانی که فرزند را به دنیا آورد و کسی برای سرپرستی طفل پیدا شد، حد را بر او جاری کن. از روایت می‌فهمیم که حفظ جنین، لازم و واجب و سقط آن، حرام و نامشروع است.

رسول خدا فرمودند: در روز قیامت اولین چیزی که درباره آن میان مردم داوری می‌شود خون است؛ و یقیناً اگر همه دنیا نابود شود، نزد خداوند اهمیتش کمتر از خونی است که به‌ناحق ریخته شود؛ و یا در روایات متعدد برای سقط‌جنین دیه مقرر شده است و این دلالت دارد بر اینکه سقط‌جنین جنایت است و حرام.

به یک نکته زیبا همه شما را توجه بدهم. قرآن کریم راجع به فرزند‌ دار شدن انبیاء، از لفظ هبه استفاده می‌کند. چه آنجا که پیامبری از خدا فرزند می‌خواهد. مثل آیات ۵ و ۶ سوره مبارکه مریم که فرمود: «فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا، یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا» تو از لطف خاص خود فرزندی به من عطا فرما که او وارث من و همه آل یعقوب باشد و تو ای خدا او را وارثی پسندیده و صالح مقرر فرما.

و چه آنجا که خدا ابتدائا اعلام می‌کند که به انبیاء فرزند داده است؛ نظیر آیه ۷۲ سوره مبارکه انبیاء که فرمود: «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ نافِلَهً وَ کُلاًّ جَعَلْنا صالِحین»؛ و اسحاق و علاوه بر او، یعقوب را به وى بخشیدیم و همه آنان را مردانى صالح قراردادیم.

چه وقتی به‌طور عام خبر می‌دهد: مثل آیه ۴۹ سوره مبارکه شوری: «لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَخْلُقُ ما یَشاءُ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ إِناثاً وَ یَهَبُ لِمَنْ یَشاءُ الذُّکُورَ». ملک آسمان‌ها و زمین در اختیار اوست. خلق می‌کند هر چه را بخواهد؛ و به هر کس بخواهد دختر می‌بخشد و به هر کس بخواهد پسر می‌بخشد. موارد فراوان است به قرآن مراجعه فرمایید این‌ها را نمونه عرض کردم.

حالا کسی که اقدام به سقط‌جنین می‌کند یعنی هبه و هدیه الهی را که خداوند از روح خودش در او دمیده و به او کرامت بخشیده نابود می‌کند و این کفران نعمت است. به‌جای تشکر و شکرگزاری ظلم و تعدی و ناسپاسی است.

رسول خدا فرمودند: هر درختی میوه‌ای دارد و میوه دل فرزند است؛ و فرمودند فرزند صالح دسته‌گلی ازگل‌های بهشت است. حالا شما می‌بینید که با سقط این‌ها را از بین می‌برند. در روایت داشت که اگر کسی خدای‌نکرده اقدام به چنین کاری کند خدای تعالی او را عقیم می‌کند یا نسل او را از بین خواهد برد و نمی‌گذارد توسعه پیدا کند.

راجع به دختران به‌خصوص روایت خاص‌تری داریم که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: پسران نعمت‌اند و دختران حسنه هستند و خداوند از نعمت‌ها بازخواست می‌کند و برای حسنات پاداش می‌دهد.

بحث فرزند آوری و تکثیر نسل و تشکیل خانواده و مسئله ازدواج و مسائل پیرامونی او باید اهمیت داده شود و گفتمان غالب باید در جامعه ما شود. زوائدش باید گرفته شود. آسان‌سازی شود. برجش گرفته شود. زوائد و خرافه‌ها گرفته شود و در قالب ساده‌ای بیفتد؛ و آن چیزی که خدا و اهل‌بیت و رسول خدا خواستند واقع شود.

من یک‌وقت راجع به ازدواج ساده عرض کردم که ما می‌گوییم مسلمانیم و اسلامی عمل می‌کنیم اما در مقام عمل این‌طور نیستم امیرالمؤمنین وقتی به خواستگاری زهرای اطهر رفت پیغمبر از او سؤال کرد برای مهریه چه داری؟ حضرت هم فرمودند زرهی دارم. گفتند خب با همین زره جهیزیه تهیه کن. کجا گفته که جهیزیه را باید پدر عروس بدهد در این روایت؟ چه جهیزیه بار می‌کنند دو کامیون جهیزیه می‌برد شش ماه بعد برمی‌گردد به خانه. خب آنچه باید تهیه کند شما فراهم کردید. هیچ خاطره خوشی از این زندگی برایشان نیست. همه‌چیز برایشان فراهم شده. زندگی را خود زوجین باید بسازند. آرام‌آرام کار کنند و فعالیت کنند و چیزی اضافه کنند و زندگی را بسازند.

امیرالمؤمنین خودش موظف شد که جهیزیه تهیه کند و لیست را گرفت و رفت کاسه و کوزه سفال گرفت و با لیف خرما تشک گرفت و در تاریخ خوانده‌اید. اگر عروس بداند که با مهریه‌اش باید جهیزیه تهیه شود راضی به دو سه تا کامیون جهیزیه نمی‌شود. راضی می‌شود که با چیزهای ساده زندگی را شروع کند. انقدر به آن زوائد اضافه کردیم که اصلش از بین رفته است. قسمت اعظم این کارها مسلمانی نیست.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا از کارهای سخت و دشوار فراری نیستند و به استقبال مشکلات می‌روند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۴۱ از حکم نهج‌البلاغه فرمودند: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ مَا أَکْرَهْتَ نَفْسَکَ عَلَیْه». بهترین کارها آن است که نفس خود را بر انجام آن مجبور کنى؛ یعنی در جایی که برای انسان سخت است کاری را انجام دهد. باید با تمرین و ریاضت او را رام کنیم تا به‌راحتی اقدام داشته باشد. این کار اجر و پاداش خودش را دارد و هر چه اعمال صالحی که انسان اقدام بر انجام آن دارد سودمند‌تر باشد، پاداش بیشتری دارد و البته در تزکیه نفس و تربیت انسان نقش اساسی دارد. دربیانی رسول خدا فرمودند: برترین اعمال، دشوارترین آن‌هاست. خداوند همه ما را موفق بگرداند در انجام اعمال نیک و صالح بدون منت و ریا.

مناسبت‌های تیرماه با مناسبت‌های فراوان ماه عظیم ذی‌الحجه‌ در کنار هم ‌قرار گرفته‌ و هرکدام‌ از اهمیت‌ خاصی برخوردار است.

 ۵ تیر مصادف با ۷ ذی‌الحجه شهادت امام باقر علیه‌السلام را به همه شما تسلیت عرض می‌کنم. راجع به سیره و زندگی امام باقر مطالب مختلفی عرض کرده‌ام امروز به نکته‌ دیگری اشاره می‌کنم. قرآن کریم به‌شدت ایجاد اختلاف و تفرقه را از دشمنی‌های شیطان نسبت به بشر می‌داند و در مقابل ایجاد وحدت، هم‌دلی، دوستی، مدارا، برادری و امثال این‌ها را یکی از مهم‌ترین دستورات همه انبیاء الهی می‌داند.

در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: «بِمُوالاتِکُمْ… اِئْتَلَفَتِ الْفُرْقَهُ». به برکت ولایت شما، افتراق‌ها، تبدیل به‌ ائتلاف شده است؛ یعنی چون حضرات معصومین حق هستند، اگر همه گرد حق جمع شوند، اتحاد به وجود می‌آید. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۱۰۹ فرمود: ما تکیه‌گاه میانِ راه هستیم که هر که جامانده باشد، خود را به آن می‌رساند و آن‌که جلو افتاده است به‌سوی آن بازمی‌گردد. «نَحْنُ النُّمْرُقَهُ الوُسْطی، بِها یَلْحَقُ التّالی و إلَیْها یَرْجِعُ الغالی».

با این مقدمه عرض می‌کنم امام باقر علیه‌السلام محور وحدت امت اسلامی است. در ایام حج هستیم، روز هشتم که یوم الترویه است رسم بوده برای رفتن به عرفات و منی و ایام تشریق آب جمع می‌کردند. بعد از محرم شدن در کنار خانه خدا همه حجاج از هر فرقه‌ای که بودند به سمت عرفات حرکت می‌کردند. روز هشتم همان روزی است که امام حسین علیه‌السلام محرم به احرام حج نشد و به سمت عراق حرکت کرد. در ماه‌های حج هم عمره مفرده انجام داد نه عمره حج تمتع.

یک غلطی مشهور است اینجا بد نیست این را بگویم. می‌گویند امام حج خویش را نیمه‌کاره گذاشت و رفت کربلا. این حرف غلط است. من از بعضی از دوستان هم دیده‌ام که این را می‌گویند. بعضی از مداح‌ها هم این را می‌گویند. امام عارف به احکام الهی است. او مشرع احکام است. این‌گونه نیست که مسئله نداند. اگر کسی به عمره تمتع محرم شده باشد، در ایام حج دیگر نمی‌تواند حج خودش را نیمه‌کاره بگذارد. حرام است و جایز نیست. امام هم ولو به‌ضرورت این کار را نمی‌کند. امام حسین علیه‌السلام وقتی‌که وارد سرزمین وحی شد ابتدا عمره مفرده انجام داد. محرم به عمره تمتع نشد. درنتیجه روز هشتم می‌تواند به‌جای اینکه با بقیه که می‌روند محرم بشوند به احرام حج تمتع، محرم نشود و از مکه خارج بشود و خلافی هم نیست. این‌طور نبود که حج خودش را نیمه‌کاره بگذارد. چون از همان ابتدایی که از میقات وارد می‌شوند برای اعمال حج باید قصد حج بکنند. لذا دیده‌اید خدمه و خیلی از این‌ها محرم به حج نمی‌شوند. یک عمره مفرده انجام می‌دهند بعد کارهای مردم را در زمان حج انجام می‌دهند. امام حسین علیه‌السلام محرم به احرام عمره تمتع نشده بود این را توجه داشته باشید و حج را نیمه‌کاره نگذاشت.

روز نهم روز عرفان است و عرفه، روز توحید است و پرورش روحیه توحیدی، در دعای عرفه هم مرور می‌کنیم توحید و موحد بودن را، کی غایب شدی و غایب بودی که من بخواهم با استدلال تو را ثابت کنم، خدا غائب نبود تا بخواهیم او را ظاهر کنیم. همه عالم را نشانه‌های وجود تو پرکرده ولی خدایا مرا به این نشانه‌ها حواله نده که از آن‌ها به تو برسم که جز دوری برای من ثمری ندارد خدایا خودت را به من طوری نشان بده که بدون واسطه و با قلبم تو را ببینم، کور باد چشمی که تو را ندید و نمی‌بیند. «عَمِیَتْ عَیْنٌ لاتَراکَ عَلَیْها رَقیبًا» و زیانکار باد تجارت بنده‌ای که از محبت خودت برای او سهمی قرار نداده‌ای. «وَخَسِرَتْ صَفْقَهُ عَبْدٍ لَمْ تَجْعَلْ لَهُ مِنْ حُبِّکَ نَصیبًا…» خلاصه روز عرفه همان روزی است که اگر شب قدر هم کم‌کاری شده باشد، جبران می‌کند.

روز نهم روز شهادت سفیر امام حسین علیه‌السلام هم هست. کربلائی‌ای که ۳۱ روز قبل از عاشورا در کوفه به شهادت رسید. قطعاً خوانده‌اید که روز عاشورا، هنگامی‌که تمام اصحاب به شهادت رسیدند حضرت نگاهی به سمت راست و چپ نمودند بعد ندا دادند: ای مسلم بن عقیل، ای هانی بن عروه، ای حبیب بن مظاهر، ای زهیر بن قین، ای یزید بن مظاهر و تعدادی از اصحاب و یاران را نام بردند و فرمودند چه شده که شما را صدا می‌زنم ولی پاسخم را نمی‌دهید؟ اول صدا زد ای مسلم بن عقیل؛ با اینکه مسلم در کربلا نبود در عاشورا شهید نشد. او یک کربلایی است که ۳۱ روز زودتر در کوفه به شهادت رسید. حسین علیه‌السلام او را در ردیف کربلایی‌ها نامید که در دفاع از مکتب اهل‌بیت به شهادت رسید.

بعد به روز دهم می‌رسیم عید قربان. روز تسلیم و تعبد. باید مثل ابراهیم همه اسماعیل‌های خود را قربانی کنیم تا معلوم شود چقدر گفته و عمل ما یکی است. چقدر تسلیم هستیم. در قربان باید همه خواسته‌هایی که مانع راه رسیدن به هستیِ مطلق است را، سر ببریم. باید این دیو نفس را سر ببریم تا آزاد شویم. باید از تعلقات رها شد. چه روز بزرگی است عید قربان و ما مثل همیشه بی‌تفاوت و بی‌توجه.

عرض می‌کردم، الان حجاج بیت‌الله ‌الحرام از سراسر دنیا در کنار خانه خدا جمع هستند با مذاهب مختلف و با اختلافی که فرق گوناگون در بعض اعمال عبادی خود دارند باید در آنجا اختلاف به وجود می‌آمد که اگر بنا بود در حج چنین اختلافاتی می‌بود خیلی کار سخت می‌شد، اما اختلاف نشد و نمی‌شود. چرا؟ به برکت امام باقر علیه‌السلام که از آن حضرت در صحاح سته مورد اعتماد اهل سنت روایتی از امام باقر علیه‌السلام نقل است که نحوه حج رسول خدا را از قول جابر بن ‌عبدالله ‌انصاری بیان کرده که سال گذشته من به آن روایت و سندش اشاره کردم، پس وجود مقدس امام باقر ازاین‌جهت محور وحدت امت اسلام است.

اما آنچه مهم است این است که پیروان مکتب اهل‌بیت بخصوص امام باقر علیه‌السلام مأمور به استمرار و حفظ این وحدت هستند. مرحوم کلینی در کافی شریف روایتی را نقل می‌کند که امام علیه‌السلام به‌ شیعیان فرمودند: «یَا مَعْشَرَ الشِّیعَهِ شِیعَهِ آلِ مُحَمَّدٍ». تکیه‌گاه میانه باشید تا تندرونده به‌سوی شما بازگردد و عقب‌مانده به‌ شما برسد. «کُونُوا النُّمْرُقَهَ الْوُسْطَی یَرْجِعُ إِلَیْکُمُ الْغَالِی وَ یَلْحَقُ بِکُمُ التَّالِی…» همان‌که امیرالمؤمنین فرمود. نُمرقه یعنی بالش کوچکی که معمولاً برای لم دادن از آن استفاده می‌کنند تا راحت بنشینند. همان‌که در آیه ۱۵ سوره مبارکه غاشیه فرمود: «وَ نَمَارِقُ مَصْفُوفَهٌ». بالش‌هایی ردیف شده.

امام علیه‌السلام به شیعیان سفارش می‌کنند که مثل بالش میانه باشید و با روشی به‌دوراز افراط‌وتفریط تکیه‌گاه مسلمین باشید تا وحدت جهان اسلام حول شما شکل بگیرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امامین انقلاب با روشی حکیمانه بر همین امر مهمی که امام باقر علیه‌السلام خواسته‌اند حرکت کردند. مباحثی مثل کنفرانس وحدت اسلامی و ایجاد هفته وحدت، دفاع از آرمان فلسطین و آزادی قدس ‌شریف، پیگیری مراسم برائت از مشرکین در حج و مذمت و رد اسلام آمریکائی و شیعه انگلیسی و امثال این‌ها از همین باب نُمرقه الوسطی است تا وحدت جهان اسلام شکل بگیرد؛ و اخیراً هم که بیان حضرت آقا را فراموش نمی‌کنید که فرمودند برای رسیدن به تمدن جهانی باید همه مسلمین در کنار هم باشند.

این از ذی‌الحجه که روزهای دیگر هم داریم اما از الان جشن بگیرید به علامت عید این هر خانه یک پرچم را فراموش نکنید.

از طرف دیگر ماه تیر پر است از جنایات آمریکا و ایادی او نسبت به ملت ایران؛ که لااقل در این چهل‌وچند سال مردم ما با تمام وجودشان انواع شرارت و جنایت و خباثت آمریکا را درک کرده‌اند و لذا باور نمی‌کنند که روزی آمریکا دست از پلیدی و دشمنی بردارد؛ بنابراین در جمعه‌ها لعن و مرگ بر آمریکا ذکر همیشگی ماست.

یکی از بزرگ‌ترین جنایات آمریکا در حق مردم و انقلاب به شهادت رساندن ۷۲ تن از بهترین فرزندان ایران بود که آقا و سرورشان شهید بهشتی رحمت‌الله علیه بود؛ که امام فرمود او از ابرار بود؛ و حضرت آقا هم این شهادت را سند مظلومیت و نشانه اقتدار ایران بیان کردند.

و ما امروز چقدر به افرادی مثل ایشان احتیاج داریم تا با علم و درایت و سعه‌صدر و بصیرت و آینده‌نگری و دشمن‌شناسی و دشمنی‌شناسی به تربیت جوان مؤمن انقلابی پای‌کار به‌عنوان نیروی تمدن ساز بپردازند. شخصیتی منظم و تشکیلاتی و تشکیلات ساز. در مدیریت زمان استاد بود و برنامه‌ریزی او برای کارهایش از اول جوانی دقیق بود.

دوستان جوان من توجه داشته باشید باید این ویژگی‌ها را از اول در خودتان ملکه کنید. این‌طور نیست که بعداً بشود کاری کرد. مثلاً مسئولیت بگیری بعد منظم شوی اصلاً این‌طور نیست. باید هر فضیلتی را باید از ابتدا فراهم کرد. این‌طور نیست که اگر اهل غیبت بودی بگویی بزرگ شدم و مسئول شدم دیگر غیبت نمی‌کنم. آن موقع دیگر غیبتت مسئولانه است؛ با مهارت تمام غیبت می‌کنی. نظم این‌طور نیست که بعدازاین که کاری به تو دادند منظم شوی. از همان جوانی این امور را باید در خودمان ملکه کنیم تا بشود بعداً کاری کرد. مسئولیت بگیری منظم نمی‌شوی.

یکی از اساتید ایشان نقل کرده است: در دوران طلبگی، در اصفهان که بود، کلاسی می‌رفت که هم از منزلشان دور بود و هم وسیله رفت‌وآمدی نداشت؛ و این کلاس اول طلوع آفتاب تشکیل می‌شد؛ و یک روز نشد که ایشان دقیقه‌ای دیر در کلاس درس حاضر شود. یک روز که در اصفهان برف سنگینی آمده بود، فکر کردم باوجوداین برف سنگین، درس امروز تعطیل است. چون معمولاً کسی نمی‌تواند در این برف در کلاس درس حاضر شود، ولی باکمال تعجب دیدم سر ساعت کسی در منزل را به صدا درآورد. در را باز کردم دیدم آقای بهشتی است که با آن برف سنگین آن مسیر طولانی را پیاده آمده بود و سر موعد مقرر به در منزل ما رسیده بود.

این بزرگوار درزمانی که اسلام را مورد هدف کینه‌های خود قرار داده بودند در مسیر دفاع از فرهنگ اهل‌بیت سختی‌های فراوانی را تحمل کرد. به تعبیر آقا او یک انقلابی تمام‌عیار و الگوی انقلابی گری بود. دوستان باید روی شخصیت و الگوسازی و جلوگیری از تحریف شخصیت ایشان بیشتر کار کنند.

در زمان حیاتش منافقین اول، شخصیتش را ترور کردند بعد هم وجود نازنین او را مورد هجمه قرار دادند و همین مستکبرین به منافقین پست و پلید که نماد آدم کشی و ترور در دنیا هستند میدان دادند و تریبون دادند و دست آن‌ها را در جرم و جنایت و تهمت باز گذاشتند و امروز با اقتداری که نظام اسلامی دارد تغییر رویکرد داده‌اند و برای نزدیک شدن به جمهوری اسلامی اقداماتی می‌کنند که اخیراً در فرانسه و آلبانی ملاحظه فرمودید.

اگر نبود توانائی‌های تسلیحاتی و اقتدار و نفوذ منطقه‌ای و رهبری‌های امام المسلمین و از همه این‌ها بالاتر ایمان و اعتقاد به مبدأ هستی، دشمنان اسلام و انقلاب چیزی از ایران نگذاشته بودند. همه این‌ها به برکت تبعیت کردن از دستورات اهل‌بیت و پیروی از امامین انقلاب و خون‌های پاکی است که در این مسیر ریخته شده؛ و مردم ما به فضل پروردگار تا آخر حافظ همه این خون‌ها خواهند بود.

به‌درستی باید مرحوم شهید بهشتی را معمار قوه قضائیه جمهوری اسلامی دانست. ایام شهادت شهید بهشتی به قوه قضائیه و عملکرد او توجه بیشتری می‌شود و عزیزان هم خودشان را موظف می‌دانند که گزارشی از عملکرد خود بدهند؛ که شما قبل از خطبه‌ها از بیانات صدیق معظم جناب آقای دکتر فاضلی رئیس محترم دستگاه قضایی استان بهره بردید. آمار و اطلاعات و اقداماتی که دستگاه ایشان انجام داده در استان را شنیدید. برنامه‌های تحولی که در طول این مدت در سطح استان برقرار بوده آن‌ها را قطعاً تبیین کردند برای شما. از نوآوری‌هایی که در این استان انجام شد و شروع شد و در کشور ادامه پیدا کرد تقدیر و تشکر می‌کنیم که در زمان تصدی ایشان و در مجموعه همکاران ایشان انجام شد.

حجم وسیعی از ورودی‌های پرونده‌ها و رسیدگی‌ها کار را سخت می‌کند. درمجموع وقتی می‌خواهیم در نظر بگیریم باید از دستگاه قضا در کل کشور و استان خودمان تشکر کنیم و خدا قوت بگوییم و خسته نباشید بگوییم. بدنه و مجموعه قضات و کارمندان و همه‌کسانی که در این مسیر دارند کار می‌کنند فعالیت مستمری را دارند. در ارزیابی البته باید توان و مقدورات را در نظر گرفت در کل و بعد نظر داد و الا ممکن است موارد خاصی وجود داشته باشد؛ ایرادی باشد، اعتراضی باشد، محل اشکال باشد که هست؛ در همین استان خودمان هست در کل کشور هم هست.

ارزیابی وقتی می‌کنیم باید کلی ارزیابی کرد و بعد انتظارات را هم باید در نظر داشت. انتظارات مردم از دستگاه قضا را باید توجه کرد. باید اهمیت داد. همه باید اهمیت بدهند به‌خصوص عزیزان در کلان و در استان مجموعه دادگستری باید اهمیت بدهند به این موضوع که برقراری عدالت و رفتار بر اساس عدالت خواست اصلی است.

الان دستگاه قضا بر اساس سند تحول که حتماً باید بروز رسانی شود در مسیر تحولات گسترده قرار گرفته و کارهای فراوان و اقدامات تحولی زیادی انجام داده‌، ادامه این مسیر با قدرت بیشتر امیدآفرین بوده سرمایه اجتماعی نظام را بیشتر می‌کند. دستگاه قضائی برای خلأهای قانونی که دارد باید با مجلس تعامل بیشتر و در وضع قوانین بیشتر و رهگشا تلاش مضاعف داشته باشد. بحث احیاء حقوق عامه را باید جدی گرفت و گزارش کارهای انجام شده مرتب و مفصل به مردم داده شود. نقش دستگاه قضا در تحقق شعار سال جدی است.

 آن چیزی که قوه قضائیه را ملجأ و خانه امید مردم می‌کند این است که ببینند با فساد و مفسد بدون اغماض و با سرعت رسیدگی می‌شود. ترک فعل‌ها دنبال می‌شود و با کسی که ترک فعل دارد برخورد می‌شود و امثال‌ذلک. هر کاری که امید مردم را زیادتر می‌کند باید توسعه پیدا کند.

با قاضی بداخلاق و بددهن و متکبر به‌شدت برخورد شود بعضی از قضات ما بسیار بداخلاق هستند. چه کسی گفته قاضی باید بداخلاق باشد! قاضی باید اقتدار داشته باشد و جدی باشد اما بداخلاقی نباید بکند. تکریم باید بکند ارباب‌رجوع را راحتی متهم را هم باید ملاحظه داشته باشد. این‌طور نیست که در مسند و محکمه که نشست بتواند هر طور دلش خواست صحبت کند.

بعضی از این پرخاشگری‌ها و بعد عمل کردن‌ها و بددهنی‌ها قاضی را از عدالت می‌اندازد. او دیگر قاضی نیست. قاضی باید عادل باشد و بداخلاقی او را از عدالت می‌اندازد. لذا باید ریاست محترم با این قصه به‌شدت برخورد کند. من به خود آقای اژه‌ای هم عرض کردم و ایشان هم گفتند که در دستور کارمان داریم. برخورد این نوع قضات با مردم دستگاه قضا را نابود و خراب می‌کند و شیرینی حکم عادلانه را از بین می‌برد و مردم را ناامید می‌کند.

در فضای موجود جامعه لازم است دستگاه قضا حمایت جدی‌تری از آمران به معروف و ناهیان از منکر داشته باشد. دستگاه قضا وظیفه دارد با منکرات و شیوع آن در جامعه اقدام جدی داشته باشد. این‌ها که عرض می‌کنم نه اینکه نیست؛ اقدام دارند. بنده دارم اقدام جدی‌تر و محکم‌تر را عرض می‌کنم.

 برای همه امور قانون به‌اندازه کافی داریم، اهتمام و دغدغه اجرا هم لازم است. مسئله کشف حجاب حرام شرعی است که ابعاد سیاسی و دشمنی بیگانگان هم پیدا کرده، قانون هم دارد. تا قوانین تکمیلی تدوین و ابلاغ شود چرا آنچه موجود است اجرا نمی‌شود؟ چرا دستگاه‌هایی که ترک فعل دارند را مورد مواخذه جدی قرار نمی‌دهید ما که بیشتر از اجرای قانون چیزی نخواستیم.

باید مواظب بود در زمین دشمن در این فقره بازی نکرد. این‌ درست است ‌که او می‌خواهد به همین وسیله عفاف و حجاب جامعه را دوقطبی کند، جامعه را امنیتی کند و مشکلاتی را برای ما به وجود بیاورد و به تنش بکشاند اما اقدام فوری و به‌موقع دستگاه قضا این فرصت را از آن‌ها می‌گیرد دل مؤمنین راهم آرام و شاد می‌کند که با یک گناه رسمی و با یک منکر رسمی و حرام رسمی دارد مقابله می‌شود. در مقابله با حرام قطعی باید قاطع و سریع بود و الا طرف را گستاخ و جری می‌کند.

متأسفانه بحث شرب خمر مدتی است در جامعه مطرح است باید با جدیت عمل کرد؛ با دقت و سرعت و قاطعیت. این حرام الهی که همه ادیان آن را حرام می‌دانند کلید همه بدی‌هاست؛ کلید همه شرارت‌هاست. مولای ما امیرالمؤمنین فرمود: اگر قطره‌ای شراب در چاهی ریخته شود از آب آن چاه بکشند به مزرعه آب بدهند و گوسفندی از آن مزرعه بخورد من از گوشت آن گوسفند نخواهم خورد.

حالا این شراب در جامعه پیدا شده. از فیلم‌هایی که در شبکه‌های مجازی و سینمای خانگی و ساترا و امثال این‌ها که دوستان می‌دانند ازآنجا شروع می‌شود عادی‌سازی می‌شود بعد در سطح جامعه به نحو مختلف توزیع می‌شود. چرا جلوگیری نمی‌شود؟ کسی که شرب خمر می‌کند باید حد بخورد. حکم خداست. تعارف نداریم. باید جلوگیری کرد؛ نه اینکه به دیدنش بروند و بعضاً دلجویی کنند. من به دوستان تذکر دادم که نباید این کار شود.

بله شیطنت‌هایی بعضاً صورت می‌گیرد دوستان توجه داشته باشند برای اینکه چهره نظام را مخدوش کنند چنین جنایت‌هایی را فراهم می‌کنند؛ کما اینکه دیدید راجع به دانش آموزان حرکت‌هایی را انجام دادند. این دشمنی است. گفتند با جنس تقلبی برخورد کردیم؛ واردکننده و تولیدکننده آن را گرفتیم؛ یعنی جنس اصلی آزاد است؟ خب آن را هم باید بگیرید. در همه مسائل این هست که وقتی جنس تقلبی وجود دارد یعنی جنس خوب زیاد و فراوان است و توسعه دارد. تقلبی را درست کردند که یک عده سودجویی کنند.

مثال دیگری اگر بخواهم بزنم این‌همه هجمه راجع به دولت آقای رئیس‌جمهور هست؛ درحالی‌که ایشان مشغول کار است؛ مشغول فعالیت است. دستاوردهای مهمی هم برای کشور داشته. زیرساخت‌هایی را هم فراهم کرده. سختی‌های زندگی و سفره هم معلوم است؛ من مسیر را دارم عرض می‌کنم باز نیایند از حرف من استفاده دیگری کنند. بعد یک عده‌ای به‌دروغ حرف‌های خلاف واقع می‌زنند و شروع به تخریب و تضعیف می‌کنند و با این تخریب‌ها جامعه را ناامید می‌کنند. چون دارد اصلش جای دیگر انجام می‌شود؛ با دروغ چیزهایی را درست می‌کنند که مردم را اذیت کنند.

به‌هرتقدیر باید برخوردها بازدارنده باشد. باکسانی که دارند تخلف می‌کنند برخورد جدی باید کرد. با تولیدکننده، واردکننده، توزیع‌کننده، مصرف‌کننده، برخورد جدی باید شود. دستگاه انتظامی ما به جد دارد کار می‌کند؛ چون گزارش‌هایش به سمت ما می‌آید. با دقت می‌گیرند و پیگیری می‌کنند بازداشت می‌کنند. از آن‌طرف معلوم می‌شود که توطئه عمیق است که این‌همه این‌ها می‌گیرند بازهم هست و فراهم است. هم ساخته‌شده از بیرون می‌آید هم داخل می‌سازند. برای اینکه تلاششان این است که جامعه را آندلسی کنند. به جدم قسم که دشمن داریم و دارد دشمنی می‌کند. مسیر در مسیر آندلسی شدن دارد پیش می‌رود. چرا بعضی‌ها غافل هستند؟ چرا بعضی‌ها توجه نمی‌کنند؟ دقت بیشتری باید بکنند.

مواظب باشید مدیریت کار به دست دشمنان نیفتد. اگر این‌گونه شد نیروهای ارزشی را به جان هم می‌اندازند و ناامیدی ایجاد می‌کنند. مدیریت صحنه باید در دست خودی‌ها باشد. از غیر خدا در برقراری احکام خدا نترسید. اقدام کنید و اقدامتان عاجل باشد. دستگاه قضا به‌شدت برخورد کند. نیروی انتظامی باقوت و صلابت انجام بدهد درباره همه منکرات و گناهان و خطاهایی که علنی انجام می‌شود؛ و بدانید که نصرت خدا با شما خواهد بود.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.