مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ شهر کرج/

شعار سال را باید جدی گرفت

کارشناس روابط عمومی ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۸

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن، اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا حقوق خانواده را کامل رعایت می‌کنند و نسبت به اعضاء خانواده شفقت و مهربانی دارند. در آیه ۷۴ سوره مبارکه فرقان به دو صفت دیگر از اوصاف عباد الرحمن اشاره می‌کند، می‌فرماید: «وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَذُرِّیّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُن وَاجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماما»؛ و عباد الرحمن کسانى هستند که مى‌گویند: پروردگارا، به ما از همسران و فرزندانمان آن ده که مایه روشنى چشمان ما باشد و ما را پیشواى پرهیزگاران گردان.

دو کار مهم که در روش بندگان صالح خدا بیان شده یکی توجه تام به خانواده و دیگری اهتمام ویژه به پیشرفت جامعه است. در مورد اول، از خدا درخواست می‌کنند که همسر و فرزندانشان مایه روشنی چشمشان باشند. همه انسان‌های صالح در طول تاریخ این منش و خواسته را داشته‌اند به‌خصوص انبیاء الهی که در دعاها و خواسته‌هایی که از خدای تعالی داشتند مشهود است. قرآن کریم هم به آن‌ها اشاره کرده است. مثل دعاهای حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهماالسلام که خیرخواهی برای نسل و ذریه خود خواستند و اینکه پیامبری در بین فرزندانشان رواج داشته باشد. این دعای حضرت ابراهیم در زمان رسول خدا اجابت شد. چون در بحار روایتی دارد که رسول خدا فرمودند: «اَنَا دَعْوَهُ اِبْراهیم» من دعاى ابراهیم هستم.

خب ما از قرآن چه یاد می‌گیریم؟ اینکه در زمانی دعا به اجابت نزدیک است برای صلاح و عافیت خانواده و فرزندان دعا کنیم. روش عباد صالح خدا همین است که به خدا عرض می‌کنند: «رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَذُرِّیّاتِنا قُرَّهَ أَعْیُن» پروردگارا، کاری کن که همسران و بچه‌هایمان چشم‌وچراغ و مایه عزت ما باشند…

قره عین سه بار در قرآن بکار رفته یعنی نور و روشنی چشم؛ و این در جایی استفاده می‌شود که خیلی خوشحالی به ما رسیده باشد. معمولاً فرزندان را نورچشمی می‌گویند؛ بنابراین هر جا که به چیزی علاقه شدید داشته باشند این لفظ را بکار می‌برند. همسر فرعون هم وقتی حضرت موسی را از آب گرفت همین را به فرعون گفت: «وَقالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّهُ عَیْن لِی وَلَکَ لا تَقْتُلُوهُ عَسى أَنْ یَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدا». این کودک نور چشم من و تو خواهد بود. او را نکشید، شاید براى ما سودمند باشد یا او را به فرزندى بگیریم.

خلاصه در این آیه شریفه از خداوند خواسته می‌شود که فرزندانمان به‌گونه‌ای باشند که وقتی به آنان نگاه می‌کنیم دلمان شاد و مایه روشنى چشم ما باشند و نگرانشان نباشیم. خدای تعالی علاقه به زن و فرزند را بر اساس حکمتش به‌صورت فطری در ذات انسان قرار داده است. مثل بقاء نسل بشر که اگر غریزه دوست داشتن همسر و فرزند نبود انسان‌ها حاضر نبودند مسئولیت تشکیل خانواده را بپذیرند و بعدازآن زندگی اجتماعی را شکل دهند.

خدای تعالی بر اساس همان حکمتش برای اینکه ارتباط بین مرد و زن ادامه داشته باشد، بین آنان الفت و مودت ویژه‌ای که بعد از پیمان زناشویی به وجود می‌آید را برقرار کرد؛ که در قسمتی از آیه ۲۱ سوره مبارکه روم فرمود: «وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَه»؛ و میانتان دوستى و رحمت قرار داد.

با این‌همه تأکید که در ادیان الهی راجع به خانواده و تحکیم روابط شده است اما در دنیا به خاطر تغییر سبک زندگی، بنیان خانواده دچار تزلزل جدی شده و آسیب‌هایی دیده است. مسیری طی می‌شود که عملاً خانواده‌ای تشکیل نشود؛ و این سقوط رسیده به‌جایی که با هم‌جنس یا با حیوان و یا با اشیاء ازدواج می‌کنند؛ و اعلام می‌کنند و افتخار هم می‌کنند.

وقتی جامعه از راهنمایی‌های انبیاء و دستورات خدای تعالی فاصله گرفت، اوج تمدنی که بشر با فکر و اندیشه خودش می‌تواند بسازد همین است که امروز می‌بینیم. البته دستور قرآن و انبیاء و اولیاء حفظ اعتدال در همه زمینه‌هاست. اینجا هم باید رابطه محبتی با همسر و فرزندان معتدل باشد تا مشکلات دیگری را به وجود نیاورد.

گاهی شدت محبت به فرزندان باعث جهنمی شدن شخص می‌شود چون پا روی حق می‌گذارد و به عدالت رفتار نمی‌کند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نهج‌البلاغه فرمودند که ما در راه انجام تکلیف و فرمان الهی پدر و فرزند و برادر و عمو نمی‌شناختیم و رابطه دوستی و خویشاوندی ما را از انجام‌وظیفه بازنمی‌داشت. در همین انقلاب خودمان دیدیم که بعضی نتوانستند درجایی که لازم بود این روابط را نادیده بگیرند و لغزیدند.

مرحوم شیخ صدوق در خصال روایتی را از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند که حضرت فرمودند: پنج چیز است که هر کس یکی از آن‌ها را نداشته باشد پیوسته زندگی‌اش لنگ است عقلش سرگشته است و فکرش مشغول. اول تندرستی. دوم امنیت. سوم فراخی روزی. چهارم همدم سازگار. راوی می‌گوید عرض کردم منظور از همدم سازگار چیست؟ فرمود: زن نیک و فرزند نیک و هم‌نشین نیک. بعد امام در ادامه فرمود: و پنجم که جامع همه این‌هاست آسایش است.

به‌هرتقدیر عباد الرحمن دائماً مواظبت دارند که امر خدا را نسبت به خانواده رعایت کنند. خدای تعالی رسیدگی درست و خداپسند نسبت به خانواده را نصیب همه ما بگرداند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا از نعم دنیا بهره‌مند هستند ولی وابستگی به دنیا ندارند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۲۹ از حکم نهج‌البلاغه در مذمت دنیا فرمودند: «إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَهً فَتِلْکَ عِبَادَهُ التُّجَّارِ. وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَهً فَتِلْکَ عِبَادَهُ الْعَبِیدِ. وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُکْراً فَتِلْکَ عِبَادَهُ الْأَحْرَارِ». جمعى خدا را از روى میل بندگى مى‏کنند که این عبادت بازرگانان است و گروهى خدا را از ترس بندگى مى‏کنند و این عبادت غلامان است و دسته‏اى از روى سپاسگزارى بندگى مى‏کنند که این عبادت آزاد مردان است.

امام عبادت عبادت‌کنندگان را برحسب هدف‌هایى که دارند به سه دسته تقسیم کرده است: عبادت از روى میل و عبادت از روى ترس و عبادت براى سپاسگزارى. امام علیه‌السلام به این مطلب در جاى دیگرى نیز اشاره‌کرده‌اند که: الهى تو را از ترس عذابت و به امید اجر و پاداشت عبادت نمى‏کنم، بلکه تو را شایسته عبادت یافته‏ام، پس عبادتت مى‏کنم. خدای تعالی همه ما را از عبادت‌کنندگان واقعی قرار دهد.

‏در هفته پیش رو روزها و شب‌های قدر را داریم. حواستان باشد که روز قدر هم مثل شب قدر، قدر دارد. همه آنچه برای شب قدر گفتند روز قدر هم دارد. ضربت خوردن و شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام هم در همان ایام است. چند جمله راجع به هر دو موضوع عرض می‌کنم.

اولاً شب‌های قدر و ایام قدر را قدر بدانیم. معانی مختلفی برای قدر گفته‌شده مثلاً مرحوم طبرسى می‌گوید: چون شبی است که بلندپایه و دارای شرف و عظیم‌الشان است. شبیه آیه شریفه «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ». یا قدر گفتند به معنای ضیق و تنگی است. شب قدر به خاطر کثرت فرود فرشتگانی که تا صبح با احیاکنندگان همراه‌اند تنگ می‌شود؛ و آن معنای معروف که قدر همان تقدیر و اندازه‌گیری است. چون در این شب، همه نیازهای انسان و جهان اندازه‌گیری مى‌شود و برای سال آینده رقم می‌خورد.

شب قدر، شب تغییر و تحول در انسان است. شبی که با نزول فرشتگان، سرنوشت هرکس لااقل برای یک سال معین و مقدر می‌شود؛ که قبلاً هم عرض کردم شاید بعض این تقدیرات آثاری برای همه عمر داشته باشد. لذا از هیچ لحظه‌ای از لحظات آن نباید غافل بود. هر کس به‌اندازه خودش با برنامه‌ریزی از آنات شب قدر بهره‌گیری کند و در همه این شب‌ها توجهش به ولی‌الله ‌الاعظم ارواحنا فداه باشد که توشیح کننده همه حاجات و خواسته‌ها، ایشان است؛ به‌خصوص شب بیست و سوم.

ماه مبارک رمضان ماه امام زمان است و شب قدر پیوند با حضرت قوی‌تر و محکم‌تر است. ملائکه عالم به محضرش می‌رسند و امضاء دست ایشان است. در تفسیر قمی روایتی را ذیل سوره قدر آورده است که: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَهُ وَ رُوحُ الْقُدُسِ عَلَى إِمَامِ الزَّمَانِ وَ یَدْفَعُونَ إِلَیْهِ مَا قَدْ کَتَبُوهُ مِنْ هَذِهِ الْأُمُور». فرشتگان و روح القدس بر امام زمان فرود می‌آیند و هرچه از این امور نوشته‌اند را به امام تحویل می‌دهند.

شب قدر، دعا و استغفار و قرآن و مناجات و بندگی را نباید از دست داد. در زندگی عادی و روابط عادی این‌گونه است که مثلاً در همین کارهای اداری و بودجه‌ریزی و محاسباتی که وجود دارد اول یک برآوردی از سال گذشته می‌کنند که چه‌کار کرده چه مقدار بودجه داشته و چه مقدار هزینه کرده و بعد بر اساس آنچه انجام داده برای سال آینده‌اش بودجه‌ای می‌ریزند و تخصیص می‌دهند.

شب قدر باید یک بررسی نسبت به سال گذشته خود داشته باشیم و بعد بر اساس آن برای سال آینده از خدای تعالی درخواست کنیم. ما به سال گذشته خودمان که نگاه می‌کنیم می‌بینیم خبری نیست. چیز قابل‌ذکری نداریم جز یک‌مشت حرف‌ها و خطاها و لغزش‌ها که اگر بخواهند بر اساس آن‌ها آینده ما را رقم بزنند خیلی خطرناک می‌شود. اول باید گذشته را با توبه و استغفار درست کنیم، بعد که زمینه نوشتن مطالب جدید فراهم شد از خدای تعالی بخواهیم تا او با رحمت عامش به ما نظر کند و مقدراتمان ترسیم شود.

در این شب همه برای هم دعا کنیم و در دعا کردن بخیل نباشیم. یکدیگر را ببخشیم تا خدای تعالی ما را ببخشد. در روایت دارد، برای دیگران هرچه بخواهید خداوند چند برابر به خود شما آن خواسته را می‌دهد.

در روایت دارد که به خداوند عرض می‌کند مى‏خواهم به تو نزدیک شوم، می‌فرماید: قرب من از آن کسى است که شب قدر بیدار شود، می‌گوید: خداوندا رحمتت را مى‏خواهم، می‌فرماید: رحمتم از آن کسى است که در شب قدر به مسکینان رحمت کند. می‌گوید: خداوندا جواز گذشتن از صراط را از تو مى‏خواهم. می‌فرماید: آن، از آن کسى است که در شب قدر صدقه‏اى بدهد. خلاصه به‌غفلت نگذرانید.

و اما راجع به امیرالمؤمنین علیه‌السلام مگر می‌شود در چند دقیقه در خطبه چیزی گفت؟ وجود بی‌نظیر و مبارک امیرالمؤمنین را هرکس به هر مقدار که نزدیک شد به همان مقدار شناخته است. هرچه فاصله کمتر، شناخت بیشتر. رسول خدا فرمودند: یا على، تو را جز خدا و من کسى نشناخته است. در زمان امیرالمؤمنین عده‌ای آن‌قدر دور بودند که سؤال می‌کردند: علی حق است یا معاویه؟ یا همان‌طور که حضرت گلایه فرمودند که من را با معاویه مقایسه می‌کنند.

حالا ما که خود را شیعه می‌دانیم چقدر به حضرت نزدیکیم و از چه مقدار شناخت برخورداریم؟ با نهج‌البلاغه که کلمات حضرت است چه مقدار آشنایی و انس داریم؟ من یک‌وقت عرض کردم لااقل سالی یک‌مرتبه نهج‌البلاغه را مرور کنید. با نهج‌البلاغه که کلمات حضرت است انس بگیرید که در روش زندگی، کسب‌وکار، اداره، برخورد با فرزندان، همسر و همسایه بسیار تأثیرگذار است. ما چقدر از امام در این رابطه‌ها تأثیر گرفتیم؟ باید شناخت خودمان را بالا ببریم تا بتوانیم بهره بگیریم و تغییر کنیم. ما خیلی در مسیر کج قرار داریم. شیعه علی بن ابیطالب خودمان را می‌دانیم ولی با آن حضرت فاصله زیاد داریم.

امام در جهات مختلف و برای اقشار مختلف الگو است. یکی از مهم‌ترین صفات امام علیه‌السلام، ندیدن خود است. در طول زندگی‌اش در مقابل تکالیف الهی برای خودش، خودی قائل نبود. دعوت رسول خدا را قبول کرد و تا آخر با تمام مشکلاتی که داشت پای آن ایستاد. این عبارت در خطبه‌۱۹۷ نهج‌البلاغه است که فرمود: یک ساعت از قبول و اجابت و لبیک در مقابل پیغمبر عقب نماندم. این را آگاهان و حافظان میراث پیغمبر می‌توانند شهادت بدهند. در این راه، به هر کارى و اقدامى که لازم بود، دست زدم و در جایگاه‌هایى قرار گرفتم که پهلوانان و قهرمانان و گام‌هاى محکم، در آن جاها دچار تردید و تزلزل و عقب‌نشینى می‌شدند.

اگر بخواهید با تعدادی از ویژگی‌های حضرت آشنا شوید، در همین شب‌ها که دعای افتتاح که منقول از امام عصر ارواحنا فداه است را می‌خوانید بعد از حمد و ثنای الهی و عرض ارادت به رسول خدا، به امیرالمؤمنین و بقیه ائمه توجه می‌کنید و در آنجا برای حضرت صفات متعددی را بیان می‌کند که مراجعه بفرمائید.

اگر اهل سیاست و حکمرانی بخواهند از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روش مدیریتی خود را الگو بگیرند و عمل کنند جامعه گلستان خواهد شد. مثلاً حضرت به‌شدت در انتخاب مدیران به شایسته‌سالاری اهمیت می‌داد. نهج‌البلاغه گواه این مطلب است و بر شایسته گزینی تأکید دارد. رسیدگی به حقوق عامه و اجرای عدالت برای حضرت زمان و مکان نداشت. مسئله فقرزدائی از مسائل مهمی بود که امیرالمؤمنین علیه‌السلام دنبال می‌کرد.

بااینکه در دوران کوتاه حکومتش، در آن دوران چهار سال و چند ماه با سه جنگ تحمیلی مواجه بود؛ جنگ تحمیلی نابرابر و تعداد زیادی از مسلمین هم در این جنگ‌ها کشته شدند و علی‌القاعده با سختی‌های زیادی در اداره جامعه مواجه بود و به خاطر جنگ نمی‌توانست به جامعه‌ای که تحت اشراف و حاکمیتش بود بپردازد؛ اما خود ایشان می‌فرماید: در زمان من در کوفه به‏عنوان بزرگ‌ترین شهر جهان اسلام، وضعیت را طوری قرار دادم که همه مردم از حداقل‌های زندگی‏ یعنی سرپناه، گندم برای تغذیه و آب سالم برخوردار باشند. چقدر زیبا حضرت فرمودند؛ یعنی در حکمرانی هم اگر کلمات امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه در دست مسئولینمان باشد می‌توانند بهره بگیرند و استفاده کنند.

در مسئله بیت‌المال و کسانی که تعرضی داشتند خیلی قاطع و درس‌آموز برخورد می‌کرد. اول با فرد خاطی نامه‏نگاری می‌کرد و او را محکوم و از مقامش خلع می‏کرد. بعد اموالی را که از بیت‏المال برداشته بود را پس می‌گرفت. بعد اسامی خاطیان و خیانت‌کاران به بیت‏المال را اعلام عمومی می‏کرد تا مردم آن‏ها را بشناسند.

حالا ما با م‌ح و ج‌د و شطرنجی کردن قیافه اسم می‌بریم. یک‌وقت اینجا عرض کردم اسم‌هایشان را در نهج‌البلاغه آورده ۱۴۰۰ سال است که آبرویشان را برده است. دست‌درازی به بیت‌المال کردی؟ باید جامعه تو را بشناسد؛ یعنی باید خائن به بیت‌المال و غارتگر اموال عمومی را بی‌آبرو کرد این سیره علوی است.

این روش را ببینید؛ با بحث شفافیتی که می‌شود و افراد زیر بار نمی‌روند و طفره می‌روند. این راه امیرالمؤمنین است؛ این هم ما هستیم که می‌گوییم در مسیر امیرالمؤمنین قدم برمی‌داریم. نماینده مجلس هستیم، وزیر هستیم، وکیل هستیم، زیر بار نمی‌رویم برای شفافیت.

به‌هرتقدیر معلوم است که تحمل چنین کسی را نخواهند داشت؛ لذا تصمیم به ترور حضرت گرفتند و این واقعه توسط شقی‌ترین افراد انجام گرفت در یک صبحدم در محراب عبادت هنگام نماز صبح تیغ برانی فضا را درنوردید و بر پیشانی فرزند کعبه نشست. محراب غرق خون شد. امیرالمؤمنین از خاک محراب روی سر می‌گذاشت و می‌فرمود همه از خاک خلق شده‌ایم و به خاک می‌رویم. علی لعنه‌الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون.

چند مناسبت داریم که باید راجع به آن‌ها مطالبی را عرض کنم مثل ۲۰ فروردین روز ملی هنر انقلاب که روز شهادت سید بزرگوار آوینی است. همان روز، روز ملی فناوری هسته‌ای است. ۲۰ فروردین سال ۸۵ روز بزرگی بود. ایران در اوج تحریم‌ها توسط دانشمندان جوانش به فن‌آوری غنى‏سازى اورانیوم و راه‌اندازی یک زنجیره کامل غنى‏سازى در نطنز دست یافت.

در این رابطه حضرت آقا فرمودند: «اگر بیست سال پیش در این کشور کسى مى‏گفت که یک روزى جوان‌های ایرانى خواهند توانست خودشان بدون این‏که رفته باشند، جایى آموزش ‌دیده باشند، از آموزش‌های پراکنده و با فعالیت و ابتکار ذهنى خودشان مى‏توانند سانتریفیوژ درست کنند و اورانیوم را در مسیر غنی شدن قرار دهند و از اورانیوم، انرژى برق تولید کنند، در بین هزار نفر، یک نفر باور نمى‏کرد. اولین کسانى هم که رد مى‏کردند، متخصصین و درس‏خوانده‏ها بودند. مى‏گفتند: آقا! نمى‏شود، مگر چنین چیزى ممکن است؟! مگر کشک است؟! ملت ایران ثابت کرد که مى‏تواند. در همه زمینه‏ها این‌گونه است. این‌یکی بروز کرده است، در دنیا گل کرده است. در همه رشته‏ها، این ملت این استعداد را دارد، این شوق را هم دارد، این گستاخى و شجاعت را هم دارد که وارد این میدان‌ها شود». این بیان امام جامعه است راجع به جوان‌هایی که توانمند هست و می‌توانند.

برای رسیدن به این نقطه سختی‌های را مردم تحمل کردند و دشمنان خارجی و اوباش داخلی آن‌ها که در فضای رسانه‌ای و قلم‌زدن فعال هستند این داشته ملت ایران را سرزنش کردند و دائم از مورداحتیاج نبودن آن و اینکه تحریم و فشار به خاطر همین هسته‌ای شدن است مردم را مأیوس می‌کنند که نیازی به این فناوری نداشتیم در حالیکه با توجه به رشد گسترده اجتماعی و اقتصادی و محدودیت در استفاده از سوخت فسیلی در تأمین انرژی، یکی از ضرورت‌های کشور استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای است.

البته برای کشور دردسرها درست کردند و مذاکره و برجام و … هنوز هم ادامه دارد؛ اما این را به‌خوبی فهمیدیم؛ همه مردم فهمیدند؛ مسئولین هم ان‌شاءالله فهمیدند که دشمنان ما به‌خصوص آمریکای رو به افول و دیگر وابستگان بین‌المللی به استکبار نمی‌خواهد استقلال و سربلند ملت ما را ببینند.

اتفاقاً در همین ۲۰ فروردین اولین بار آمریکا علم قطع رابطه با ایران را بلند کرد و فکر کرد در همان سال‌های اول انقلاب اگر کمکی نداشته باشد به ایرانی که تماماً وابسته به آمریکا بود دچار سقوط و از بین رفتن می‌شود؛ اما این‌طور نشد. ۴۴ سال توطئه کردند نشد و امروز به فضل پروردگار چیزی از آمریکا نمانده. فعلاً درگیر بازداشت و زندانی کردن رئیس‌جمهورهای فاسد و دزد و خائن به ملتشان هستند؛ و به تعبیر حضرت آقا که چند روز پیش داشتند؛ این پیچ تاریخی که حضرتشان فرمودند و بعد امروز هم تقریباً سیاستمداران دنیا آن را تکرار می‌کنند و به آن اذعان دارند، به نفع جبهه حق در حال سپری شدن است و به فضل پروردگار مردم عالم اضمحلال و منکوب شدن نظام لیبرال دموکراسی و استکباری غرب را خواهند دید.

امام خمینی (ره) فرمودند: من بارها گفته‌ام و هم‌اکنون اعلام مى‌کنم که ایران باید تا قطع تمام وابستگی‌های سیاسى، نظامى، اقتصادى و فرهنگى خود از آمریکا، به مبارزات قاطع خود علیه این جهان خوار بى‌رحم ادامه دهد.

مردم و مسئولین ما به‌خوبی این را دیدند که مذاکره تحریم‌ها را از بین نمی‌برد بلکه تحریم‌ها شدت هم پیدا کرد. چون هر جا ببینند ضعیف عمل می‌کنیم عامل فشار خودشان را تقویت می‌کنند؛ و همان‌طور که آقا فرمودند تحریم‌ها با استحکام درونی که با اقتصاد درون‌زا به دست می‌آید از بین می‌رود و لازمه‌اش این است که وابستگی‌های خود را با رشد تولید کم کنیم. شعار سال را باید جدی گرفت و همه به‌اندازه وسع کمک کنیم تا این مهم اجرائی شود. بحث تورم بحث کلی‌تر و ملی دارد؛ اما در رشد تولید همه می‌توانند ورود داشته باشند و کمک کنند.

ابتکار حضرت امام با نام‌گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس به خاطر همان ارتباطی است که انقلاب ما با ارزش‌های دینی و معارف الهی به‌خصوص حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه داشته و از آن‌طرف ماه مبارک هم ‌عرض کردیم که با امام عصر ارواحنا فداه در ارتباط است و بعد نقشی که بیت‌المقدس در عصر ظهور دارد؛ این‌ها یک رشته به‌هم‌پیوسته است. به این پیوند دقت کنید و توجه داشته باشید.

ظهور حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه از کنار کعبه شروع می‏شود و مسیری طی می‌شود و با فتح بیت‌المقدس خاتمه می‏یابد. در کتاب احقاق الحق دارد که قسمتی از عبارت این است «…وَ یَسِیرُ اَلْمَهْدِیُّ حَتَّى یَنْزِلَ بَیْتَ اَلْمَقْدِسِ». مسیر را حضرت طی می‌کند تا به آن جایگاه برسد. آخر کار آنجاست.

 مبارزه با این غده سرطانی و این رژیم منحوس پلید و دفاع از فلسطین که از آرمان‌های انقلاب و اسلام است در فرهنگ انتظار مورد توجه جدی است؛ یعنی منتظران حضرت ولی‌عصر ارواحنا فدا و انقلابیون و متدینین، هرکس از هر منظری بیاید باید به اینجا ختم شود.

حضرت آقا در بیانی فرمودند: «امروز همه‏ی دنیای اسلام باید قضیه‏ی فلسطین را قضیه‏ی خود بداند؛ این، کلید رمزآلودی است که درهای فرج را به روی امّت اسلامی می‏گشاید». امروز به فضل پروردگار عالم ضربات راهبردی به ارکان قدرت پوشالی رژیم غاصب وارد آمده است؛ و انتفاضه جدیدی که شکل‌گرفته وضعیت آینده این رژیم را کاملاً معلوم کرده است و بشارت‌های خوشی در راه است ان‌شاءالله.

قطعاً وضعیت اسفبار رژیم غاصب و کودک کش را دنبال می‌کنید. محور مقاومت در مبارزه و کوتاه نیامدن در مقابل این خبیث جدی است. دیگر از گنبد آهنین کاری بر نخواهد آمد. در همین روزها دیدید که این گنبد سوراخ‌سوراخ شده. روزه‌داران مسجدالاقصی را مورد حملات خودش قرار داده تا زودتر به عاقبت کارش برسد. راکت‌ها و موشک‌ها امان شهرک‌های اشغالی را بریدند.

روز قدس امسال در جهان اسلام و در ایران دیدنی خواهد بود و قطعاً با سال‌های گذشته فرق خواهد داشت ان‌شاءالله. این رژیم منحوسی که دو رکن اساسی دارد یک زورگویی نظامی و دیگری فریب رسانه‌ای که هر دو این‌ها دیگر کارایی برای او ندارند؛ و امروز شعار همه مسلمین آزاده جهان در سراسر عالم و در ایران این است که تا آزاد شدن قدس دست از مبارزه نخواهیم کشید.

بیانات حضرت آقا را در دیدار با مسئولین و همچنین دیدار با شعرا ملاحظه بفرمایید؛ و همچنین حضور ریاست محترم قوه قضاییه دیروز در استان مغتنم بود. مصوبات خوبی داشتند که ان‌شاءالله به نفع مسائل استان خواهد بود. به‌خصوص وعده قطعی دادند که زندان رجایی شهر از استان و شهر کرج خارج شود که مقدمات کار فراهم شد تا ان‌شاءالله به‌موقع انجام شود.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.