مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

دولت انقلابی با عملکرد جهادی از مردم تشکر کند

کارشناس روابط عمومی ۲۰ آبان ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۸/۲۰

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا از همه انواع صبر بهره‌مند هستند. در ادامه بحث تواصی رسیدیم به مبحث صبر.

باید در معنای صبر و این فضیلت بزرگ بیشتر دقت کرد. صبر به معنای سکوت و زیر بار ظلم رفتن نیست. در بعض روایات معتبر آمده است که اگر به کسی ظلم شود و برای دفاع از حقش کشته هم بشود حکم شهید دارد. مسلمان باید در مقابل ظلم اهل ایستادگی و مقاومت باشد و در مرحله بالاتر در دفاع از دین و ارزش‌های الهی مقاوم باشد و اجازه از بین رفتن ندهد.

توجه دارید، هر کاری که ما با اراده و اختیار خود انجام می‌دهیم و یا تصمیم بر انجام آن داریم ممکن است با مشکلات و موانعی روبرو شود. می‌خواهیم وسیله نقلیه‌ای تهیه کنیم منزلی بخریم، جوانی قصد ازدواج دارد و امثال این‌ها که برای انجامشان مقدماتی لازم است، یکی از مقدمات رفع موانع احتمالی و یا قطعی است.

 موانع هم درونی است و هم بیرونی؛ یعنی دروناً دلش راضی به انجام نیست فکر می‌کند مثلاً کاری که در نظر دارد انجام دهد سختی‌های زیادی دارد. گاهی مانع بیرونی است اطرافیان برای او مانع درست می‌کنند و نمی‌گذارند تصمیمش را عملی کند. گاهی موانع طبیعی مثل بیماری باعث می‌شود کار به تأخیر بیافتد.

 پس می‌بینید یک تصمیمِ به کار است اما با موانعی می‌تواند مواجه باشد. به مقاومتی که انسان در مقابل این موانع می‌کند و بالاخره کارش را به انجام می‌رساند، صبر می‌گویند. لذا صبر در امور فراوان و میدان‌های مختلف مطرح است و فقط معنای جزع‌وفزع نکردن در برابر مشکلات خاص نیست. مثلاً گاهی در شخص میلی به خطا و معصیت پیدا می‌شود، مقاومت می‌کند و انجام نمی‌دهد، این صبر از معصیت است؛ و امثال این‌ها.

خوب در چه جاهایی باید صبر کرد؟ عصاره همه موارد را در روایت نبوی و علوی مشهوری که هفته گذشته اشاره کردم، هست. حضرت بیان فرمودند: صبر سه قسم است: یک قسم صبر در مصیبت است.

بالاخره زندگی ما در دنیا پیچیده شده با سختی‌ها که در روایت دارد: «دار بالبلاء محفوفه» و در آیه ۴ سوره بلد فرمود: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِی کَبَدٍ»؛ یعنی انسان را در رنج و سختی آفریدیم. اساساً هیچ راحتی در دنیا بدون سختی کشیدن به دست نمی‌آید حتی اگر بخواهیم به مقامات معنوی هم برسیم باز باید مدتی سختی و ریاضت بکشیم.

ممکن است کسی با دزدی و فریب چیزی به دست بیاورد اما برای او دوامی ندارد بعلاوه اینکه آبرویش می‌رود و اتفاقاً خود همان مکری که بکار می‌برد تا به چیزی به‌راحتی برسد برای او سختی و مشقت دارد. بالاخره در دنیا چیزی آسان به دست نمی‌آید. باید صبور بود.

قسم دوم، صبر در هنگام انجام وظایف محوله و اطاعت است. شیطان است و نفس و وسوسه‌ای که عامل درونی است و از هر طرف انسان را محاصره می‌کند باید در مقابل همه آن‌ها مقاومت کرد؛ و گاهی عامل بیرونی است که با تهدید و یا مسخره کردن و امثال این‌ها نمی‌گذارند که مسیر اطاعت و بندگی طی شود.

حجاب را ببینید این روزها. صبح تابستان و خواب شیرین صبحگاهی و نماز صبح برای جوانی که تازه بالغ شده است. روزه تابستان و هفده ساعت روزه‌داری برای یک نوجوان پرجنب‌وجوش و فعال، پس صبر در مقابل اطاعت و بندگی باید داشت.

قسم دیگر، صبر در برابر معصیت است؛ که روشن است. گناهان رنگارنگ از هر طرف رخ نمائی می‌کنند و باید خویشتن‌دار بود و تن به ذلت معصیت نداد و این بدون ملکه صبر نمی‌شود.

به این نکته توجه داشته باشید که مفهوم صبر گسترده است. از مفاهیم انتزاعی است که مصادیق متعدد دارد و از مجموع آن‌ها عنوانی کلی انتزاع‌ می‌شود ولی فعل خاصی رانشان نمی‌دهد. یک مفهوم عام است. مثل تقوا، یعنی ترس از خدا یک عنوان کلی است اما کدام رفتار نشان‌دهنده تقوا در شخص است؟ از نمازخواندن تا ترک معصیت همه را می‌گیرد. صبر هم همین‌طور است، همه فضائل را شامل می‌شود.

وقتی موارد استعمال کلمه صبر را بررسی می‌کنیم و مخرج مشترک می‌گیریم به این نتیجه می‌رسیم که در همه موارد صبر؛ عامل یا عواملی درونی، مثل شهوت، راحت‌طلبی، خودخواهی و یا عوامل بیرونی مثل مصیبت‌ها می‌خواهند انسان را به ‌سمتی   و شخص در برابر آن صبر می‌کند؛ یعنی همان مقاومت. چه معصیت باشد چه طاعت باشد چه مصیبت.

حالا با این توجه اگر به موارد استعمال کلمه صبر در قرآن کریم توجه بفرمائید می‌بینید که فقط کنترل جزع‌وفزع نیست بلکه معنای وسیع‌تری دارد. مثلاً در آیه ۱۲۵ سوره مبارکه آل‌عمران که فرمود: اگر دشمن ناگهان به شما حمله کرد و شما در مقابل حمله شدید دشمن صبر کنید و تقوا داشته باشید، خداوند پنج هزار فرشته به کمک شما می‌فرستد. «بَلَى إِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ…» صبر در اینجا به معنای اینکه جزع‌وفزع نکنید نیست بلکه اگر مقاومت کنید چنین پاداشی دارید که ملائکه به کمک می‌آیند.

یا آیه ۳۰ سوره مبارکه فصلت که فرمود: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا…» گفتند خدا و صبر کردند نه اینکه گفتند خدا و جزع نکردند.

و نظیر آیه ۵۹ سوره مبارکه عنکبوت که فرمود: «الَّذِینَ صَبَرُوا وَ عَلى‌ رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»؛ یعنی کسانی که اهل مقاومت بودند و زیر بار نرفتند و بر خدا توکل کردند موارد فراوان است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا تا لازم نباشد سخن نمی‌گویند و بیشتر اوقات ساکتند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۱۵ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «بِکَثْرَهِ الصَّمْتِ تَکُونُ الْهَیْبَهُ» به سکوت زیاد هیبت و شکوه پدید آید.

امام علیه‌السلام در این حکمت به هفت فضیلت اشاره فرموده، ترغیب کردند. اول: سکوت زیاد است. اگر شخصی این فضیلت را در خود محقق کند، در بین مردم، هیبت او زیاد می‌شود.

 البته سکوت هم می‌تواند نشانه عقل یا کمال عقل باشد، هم نشانه بی‌خردی یا گنگی و لالی باشد. سکوت معنایش این است که مقدار سخن نگفتنش از سخن گفتنش بیشتر باشد. اولیاء خدا این‌گونه بودند. کمتر حرف می‌زدند. تا لازم نمی‌شد حرف نمی‌زدند. دیده‌اید بعضی وقت‌ها کسی چیزی بلد است درجایی هم دارد بحث می‌شود این شخص دلش طاقت نمی‌آورد می‌خواهد اظهار فضل کند. اینجا سکوت بکند خوب است.

به‌هرتقدیر سکوت، ارزشمند و از صفات مؤمن است. در روایت دارد سکوت اولین قدم بندگی است. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: سکوت نشانه هوشمندی و میوه خرد است. رسول خدا فرمودند: سکوت طولانی موجب طرد شیطان می‌شود. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد.

همین اول خطبه باید یک بار دیگر تشکر کنم از حضور گرم و حماسی مردم فهیم و موقعیت‌شناس کشورمان بخصوص استان البرز و شهر کرج در راهپیمایی روز ۱۳ آبان که زبان یاوه‌گویان را بست و به مستکبرین نشان داد علیرغم همه مشکلاتی که وجود دارد که قسمت عمده را هم خود آنان به وجود آورده‌اند اما بر سر آرمان‌های اسلام و انقلاب محکم هستند و برای برقراری ارزش‌هایی که خون عزیزانشان را داده‌اند عقب‌نشینی ندارند؛ و برای دفاع از دین و ناموس وطن و به رخ کشیدن ایران قوی ازخودگذشتگی دارند؛ و در این بازار کفر و ایمان، عده‌ای دین فروشی می‌کنند و در مسیر باطلی که حرکت می‌کنند از هم سبقت می‌گیرند.

چقدر حقیر و پست و نمک نشناسند آن کسانی که با پول ملت و با اعتبار و اقتدار نظام اسلامی به عنوانی رسیده‌اند و در مجامع بین‌المللی با همین اعتبار اجازه حضور پیدا می‌کنند، اما جلوی چشم همه، ذات بی‌هویت خود را نشان می‌دهند. سرود ملی و پرچم کشور هویت شماست که اجازه دادند در آن جمع حاضر باشید به خاطر همان پرچم و سرود است. اگر قبول نداشتید حق نداشتید با این عنوان در مجامع حاضر شوید.

بدانید حق بدنه ملت که از جیبش زده تا شما رشد کنی و بدرخشی را ضایع کردید. در دنیا اگر جبران نکنید روسیاه هستید در آخرت هم باید پاسخگوی همه آن‌کسانی باشید که بیش از هزار سال تلاش کردند و خون دادند و سیاه‌چال رفتند و شکنجه شدند تا این نظام برپا بشود.

البته فقط شماها نیستید که باید پاسخگو باشید؛ بلکه مسئولین بی‌دردی که با توجیه و سر در برف‌کردن اجازه اصلاح و پاک‌سازی افراد منفعل واداده را نمی‌دهند و یا سیاست‌های تدوین‌شده و ابلاغی از طرف حضرت آقا و منویات مترقی رهبر معظم انقلاب که پیش برنده نظام است را در همه موضوعات عملیاتی نمی‌کنند هم باید پاسخگو باشد.

عده‌ای به‌اصطلاح انقلابی و عده‌ای مسئول و گروهی روحانی در محدوده اختیارات و امکاناتی که داشتند، در دستگاه‌های مختلف چه در تعلیم و تربیت چه در دانشگاه چه در تبلیغ، وظائف خود را انجام ندادند هم باید پاسخگو باشند.

خیلی از این امور در محلات و در مساجد قابل حل است. مساجد آباد شوند کشور آباد خواهد شد؛ اما آقا مسجد را گرفته و نه کار می‌کند و نه می‌گذارد دیگران کار کنند. صد عن سبیل الله می‌کنند؛ مناع للخیر هستند. باید به این مسائل توجه بیشتری کرد.

مردم در هر مقطعی که لازم باشد باقدرت وارد می‌شوند و انجام‌وظیفه می‌کنند اما لازم است مسئولین هم از مردم تشکر کنند. حمایتشان را از اقشار کم‌درآمد و محروم با تصمیمات درست و اجرای به‌موقع بیشتر کنند. تلاش کنند با مدیریت صحیح و برقراری ثبات اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی از مردم تشکر کنند.

دولت انقلابی با عملکرد جهادی و به‌کارگیری مدیران جهادی در مدیریت‌ها که هنوز این اتفاق کامل انجام نشده از مردم تشکر کند. سریع مدیریت کشور را بسپارند به دست انقلابیون و به دست آن‌کسانی که دغدغه کار برای مردم را دارند؛ نه آن‌کسانی که هنوز وضعیت موجود منوط به عملکرد آن‌هاست و عده زیادی از آن‌ها هنوز مسئولیت در اختیارشان است و مانع خیر هستند. این تشکر از مردم است. مردم کارشان را انجام می‌دهند؛ دولت مردان هم باید کارشان را درست انجام بدهند و تشکر کنند.

تشکر دیگر بنده از شما مردم کرج در رابطه با تکریم و تشییع شهید بزرگواری است که به دست اشرار بدکردار و سفاک با آن شیوه به شهادت رسید.

به ما گفتند اگر خواستید بر عزیزانتان خود بگرید اول بر حسین علیه‌السلام گریه کنید. ما در روایات داریم و امام سجاد علیه‌السلام فرمود پدرم را به قتل صبر کشتند؛ یعنی او را دوره کردند و هر کس هر حربه‌ای داشت به حسین علیه‌السلام وارد کرد. کسی که شمشیر داشت با شمشیر زد، آن‌کسی که نیزه داشت با نیزه زد، آن‌هایی که هیچ‌چیز نداشتند با سنگ زدند. بعضی پیرمردهای آن صحنه با عصا زدند. این روضه را مکرر خوانده‌ایم و شنیده‌ایم؛ و صحنه دل‌خراش شهادت بسیجی عزیزمان هم همین را تداعی کرد.

آن‌ها که دم از مردم می‌زنند، مردم این افرادی هستند که میلیونی در صحنه‌های مختلف حضور دارند و البته در این وقایعی هم که پیش می‌آید صبوری می‌کنند تا مسئولین اقدام لازم را داشته باشند و قطعاً و قطعاً خواسته جدی مردم همان‌طور که بارها گفته‌اند برخورد فوری و قاطع دستگاه قضا با مفسدان و خرابکاران و قاتلان و برهم زنندگان آرامش و امنیت مردم است.

اگر از وقتش بگذرد حکم قاطعی هم که باشد اثر خودش را از دست خواهد داد. وقت ویژه گذاشته شود و رسیدگی عاجل باشد. در بقیه اموری هم که افراد خلاف قانون مرتکب می‌شوند باید با قاطعیت قانون را اجرا کرد؛ و تعلل جایز نیست. در هرکجا و هرجایی که هستند، اگر به قانون عمل بشود همه امور اصلاح می‌شود. البته مطلع هستم که عزیزان بررسی می‌کنند و ان‌شاءالله به‌زودی نتیجه را اعلام خواهند کرد.

تشکر سوم من از دستگاه اطلاعاتی کشور بخصوص عزیزانمان در اداره کل اطلاعات استان است؛ که با تلاش بی‌وقفه و دقیق توانستند تا قبل از تدفین شهید بزرگوار از بین تمام کسانی که درصحنه حاضر بودند، مجرمین اصلی را شناسایی و دستگیر کنند بااینکه هرکدام به سمتی متواری بودند؛ و این نشان‌دهنده قدرتمندی است و نحوه عمل و سرعت عمل و دقت عزیزان ستودنی است. بنده تا حدودی مطلع هستم که چه زحمت سنگینی را این دوستان کشیدند. تیم مفصلی آماده شدند تا توانستند در عرض مدت کوتاهی تمام عوامل را به‌درستی شناسایی کنند و مستند کنند با عکس و تفاصیلی که دارند که دیگر راه فراری برای آن‌ها نباشد؛ که به‌موقع اعلام خواهد شد و قسمتی هم اعلام شده.

هم‌زمان مأموریت‌های پیچیده دیگری در زمینه‌های مختلف من‌جمله کشف و ضبط مقدار بالای مواد مخدر و منفجره و سلاح امثال این‌ها هم داشته‌اند که صمیمانه تشکر می‌کنم.

دو نکته را هم باید عرض کنم. اول اینکه قسمت عمده موفقیت عزیزانمان در دستگاه اطلاعاتی کمک شما مردم است. وقتی یک‌چیزی دیده‌اید و یا شنیده‌اید آن را بی‌اهمیت رها نکنید. گاهی بیان یک مطلب کوچک سرنخی می‌شود و باند بزرگی در دام می‌افتد همان‌طور که امنیت کشور ما مردم پایه است و این حسن است که هرچه این موضوع تقویت شود امنیت بیشتر و ماناتر می‌شود. اطلاعات ما هم مردم پایه است. لذا دوستان از بیان مطلب به عزیزان دستگاه اطلاعاتی دریغ نداشته باشید و ارتباط خودتان را بیشتر کنید. شماره‌ها در دسترس است. در همین قضیه دستگیری هم گفته‌های مردمی نقش مؤثری در سرعت کار داشته است. همان عکس‌ها و فیلم‌های کوچکی که گرفته‌شده مؤثر بوده.

نکته دوم: این‌همه کشف و ضبط افراد و سلاح و مواد مخدر و مواد منفجره و امثال این‌ها توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی ‌-که واقعاً مجاهدت خاموش دارند و نمی‌توانند بگویند و توضیح بدهند که حتی کجا دارند کار می‌کنند. بعض از این افراد حتی افراد خانواده هم نمی‌دانند که شغل پدرشان چیست و وقتی به شهادت برسند شاید معلوم شود. بعضی وقت‌ها شاید شهادتشان را هم نشود گفت؛ این‌ها مجاهدان مجاهدت خاموش هستند؛ سربازان حضرت ولی‌عصر-‌ نشان‌دهنده عمق تخاصم بیگانگان با جمهوری اسلامی است که از همه وسایل برای ضربه زدن به اقتدار ملتی که قیام کرده و گفتمان جدیدی را در دنیا به وجود آورده و دل‌های آماده مردم دنیا را به سمت خودش برگردانده و نظام لیبرال دموکراسی غرب را و دیگر مدیریت‌های انسانی را با چالش جدی روبرو کرده فراهم می‌کنند.

این‌ها از همه کوپن‌های خودشان در این دوره دارند استفاده می‌کنند، می‌بینید که هر کس وابستگی و دل‌بستگی دارد وارد میدان شده و چیزی می‌گوید؛ حتی افرادی که آن‌ها را خاموش نگه‌داشته بودند برای مقاطع خاصی که یک‌وقتی صحبت کنند، از آن‌ها هم استفاده می‌کنند تا شاید مفری پیدا کنند و خود را بازیافت کنند؛ اما ضربه‌ای که انقلاب و گفتمان پیش‌رونده انقلاب به آن‌ها زده و آن‌ها این ضربه را خوردند، آن‌چنان کاری است که با این عملیات چیزی به دستشان نخواهد آمد.

آمریکا که کارش تمام شده است و خودش و اذنابش لگد پراکنی می‌کنند و بقیه هم دنباله‌رو او هستند. فرصت تحلیل جامع نیست تا ثابت کنم اینکه می‌گوییم کارش تمام است یعنی چه. بر اساس همان‌ شاخص‌هایی که خودشان‌ در تحلیل موقعیت کشورها می‌گویند بر اساس همان‌ها دیگر کلاهشان پشمی ندارد؛ اما دردسر و گرفتاری درست می‌کنند.

می‌دانید این اضطراب و استیصالی که امروز غربی‌ها دارند و نمی‌توانند تحمل کنند و به درودیوار می‌زنند برای چیست؟ چون در صورت شکست مذاکرات برجام، پسا برجام را هم ازدست‌داده‌اند.

 اگر یادتان باشد آمریکائی‌ها یک‌زمانی دائم از گزینه‌های روی میز و زیر میزشان می‌گفتند؛ اما امروز روی میزشان، زیر میزشان حتی جیبشان هم خالی است. به قدرت نظامی خود دل‌خوش بودند که در آنجا هم دستشان ‌بالاست. حالا توله‌های‌ دست‌آموزشان ‌رجز بخوانند که می‌زنیم و چکار می‌کنیم که اگر کاری بکنند قطعاً حماقت کرده‌اند و زمان نابودی خود را جلو انداخته‌اند.

شما ببینید در یک روز ابری که هیچ سرویس اطلاعاتی نمی‌تواند ردگیری زمان پرتاب موشک را داشته باشد عزیزانمان در سپاه، موشکی را آزمایش کردند که نیویورک و واشنگتن را در دسترس قرار داد. یک موشک دومرحله‌ای با موتور رافع و موتور سلمان خاک اروپا و پایگاه‌های آمریکا در آن سر دنیا را در اختیار دارد. حالا که موشک سه مرحله‌ای آزمایش شد؛ یعنی از آن بالاتر و باقدرت بیشتر.

 و البته در موازنه قدرت امروز ایران دست پری دارد و باید این برتری را حفظ کند. آن‌ها هم این را می‌دانند. این‌همه سروصدا و هجمه عظیم را می‌بینید که در تاریخ سابقه ندارد که همه این‌ها باهم جمع شوند؛ مگر در جنگ احزاب به آن صورت و در دوران دفاع مقدس در یک مقطعی و حالا با جنگ نرم ادراکی و هیبریدی و ترکیبی و این‌ها دارند کار می‌کنند.

ما باید این برتری را حفظ کنیم بخصوص با توجه به پیروزی راست‌های افراطی جنگ‌طلب و سفاک و نژادپرست در سرزمین‌های اشغالی که برای منطقه خطرآفرین هستند و سران خودشان آن را مرگبار می‌خوانند و برای ایران هم شاخ و شونه می‌کشند.

در انتخاباتی که در رژیم صهیونیستی کودک کش واقع شد، صهیونیست‌های افراطی غلبه کردند. الان آن‌ها حاکم شدند و بعد کابینه و نیروهایی که می‌خواهند تشکیل بدهند قطعاً آن‌ها انسان‌های عادی نخواهد بود. از همین سفاک‌ها و خون‌ریزها دوباره بالا می‌آیند؛ کما اینکه قبلی‌ها هم همین‌طور بودند ولی کمتر؛ این‌ها بیشتر هستند و افراطی‌تر هستند.

بنده به نظرم می‌رسد، این قدرت‌گیری دوباره با شرایط تند و افراطی که دارند سودی برای آنان ندارد و زودتر از آن‌که فکر کنیم از بین خواهد رفت.

مسئله ادعای فروش پهپاد به روسیه را مطرح می‌کنند تا شاید بتوانند امتیازی بگیرند میگویند ایران به روسیه پهپاد فروخته و در جنگ اکراین کذا و کذا؛ که آن‌هم دروغ است؛ دیدید بااینکه ایران راضی شد به تحقیقات، جلسه هم تشکیل، ساعتش هم مقرر و جا هم معین شد؛ اما آن‌ها به دستور آمریکا حاضر نشدند و زیر بار نرفتند؛ چون اگر زیر بار می‌رفتند و معلوم می‌شد که ایران نقشی ندارد که معلوم هم هست؛ منافع آمریکا به هم می‌خورد. این‌ها نمی‌دانند که امریکا با طول کشیدن جنگ در آن منطقه دارد سود می‌برد.

حسن ختام این مطالب کلام امام راحل (ره) باشد که فرمود: «جهان‌ باید بداند که ایران راه خود را پیداکرده است و تا قطع منافع امریکاى جهان خوار، این دشمن کینه‌توز مستضعفین جهان، با آن مبارزه‌اى آشتى‌ناپذیر دارد و حوادث ایران نه‌تنها ما را براى لحظه‌اى عقب نخواهد نشاند، که ملت ما را در نابودى منافع آن مصمم‌تر خواهد کرد. ما مبارزه سخت و بى‌امان خود را علیه امریکا شروع کرده‌ایم و امیدواریم فرزندانمان با آزادى از زیر یوغ ستمکاران، پرچم توحید را در جهان بیفرازند ما یقین داریم اگر دقیقاً به وظیفه‌مان که مبارزه با امریکاى جنایتکار است ادامه دهیم، فرزندانمان شهد پیروزى را خواهند چشید».

 ۲۴ آبان روز کتاب و کتاب‌خوانی است که به همه دوستداران کتاب و اهل مطالعه تبریک عرض می‌کنم. کسی نقش مهم و حساسی که مطالعه در رشد فردی و اجتماعی بشر دارد را انکار نمی‌کند. در مکتب اسلام همه می‌دانیم که خداوند اولین خطابش را به آخرین پیامبرش با اقرء آغاز کرد؛ و معجزه آخرین فرستاده‌اش را کتاب قرار داد. انقلاب رسول خدا هم فرهنگی بود؛ و ببینید حالا چقدر ظلم می‌کنند به انقلاب پیغمبر.

یکی از ضعف‌های عمده ما متأسفانه، کمبود سرانه مطالعه است. اگرچه ممکن است مدت‌ها در فضای مجازی افراد پرسه بزنند اما آنچه مفید است و ارزشمند است مطالعه مفید، هدفمند و سیر مطالعاتی است. نسل جوان و نوجوان باید نسبت به کتاب و کتاب‌خوانی ولع داشته باشد.

حضرت آقا دربیانی فرمودند: «امروز کتاب‌خوانی و علم‌آموزى نه‌تنها یک وظیفه ملى، که یک واجب دینى است. از همه بیشتر، جوانان و نوجوانان، باید احساس وظیفه کنند، اگرچه آنگاه‌که انس با کتاب رواج یابد، کتاب‌خوانی نه یک تکلیف، که یک کار شیرین و یک نیاز تعلل ناپذیر و یک وسیله براى آراستن شخصیت خویشتن، تلقى خواهد شد و نه‌تنها جوانان، که همه نسل‌ها و قشرها از سر دلخواه و شوق بدان رو خواهند آورد».

خب این کار را بکنید. پدر و مادرها نقش مهمی دارند در ترغیب فرزندانشان به مطالعه. شما خودتان چقدر کتاب دستتان می‌گیرید که بچه‌ات ببیند و دست بگیرد؟ اگر مشغول مطالعه باشید آن‌ها هم مطالعه می‌کنند. در خانواده ما نوه آخرم که دو سالش است مادرش به او یاد داده است که کتاب دست بگیرد؛ کتاب‌های سن خودش برای بچه‌ها. بچه‌های ما شب با کتابی که دستشان است خوابشان می‌برد.

باید یاد داد؛ این وظیفه پدرها و مادرهاست. هرکسی چیزی که پدر و مادر یادش می‌دهد را یاد می‌گیرد. ما کوتاهی و کم‌کاری داریم. سرانه مطالعه در کشور خیلی پایین است. البته کتاب گران است و خیلی سخت به دست می‌آید؛ اما کتابخانه‌ها هست، کتاب‌های الکترونیکی هست، کتاب‌های صوتی هست؛ یعنی آن‌کسی که تنبلی دارد که کتاب ورق بزند کسی هست که این کتاب را برای او می‌خواند؛ تو فقط بنشین و گوش کن! حاضریم هزار چیز دیگر که ارزشی برای ما ندارد و چیزی به ما اضافه نمی‌کند را گوش بدهیم اما کتاب نخوانیم. کتاب به ما رشد می‌دهد.

دراین‌بین یکی از مباحث مهم برای مطالعه، مطالعه کتب تاریخ به‌خصوص تاریخ معاصر است؛ که‌ درس‌های فراوانی برای همه اقشار دارد. با مدیریت زمان خود، فرصتی را برای مطالعه تاریخ بگذارید. در روایات و دستورات دینی ما هم تأکید بر کتاب و مطالعه و علم‌آموزی و خواندن تاریخ شده است. مثلاً خوب است برای تاریخ معاصر ایران از صفویه شروع کنید تا برسید به انقلاب. بعد مجموعه کتبی که ‌جریان شناسی فکری سیاسی معاصر را ترسیم کرده مطالعه کنید و همین‌طور بقیه مباحث دراین‌باره را. مجلات و فصلنامه و ماهنامه‌های مفیدی هم در حوزه تاریخ معاصر مطرح و قابل‌استفاده است؛ که حالا اگر دوستان مطالبه‌ای داشتند به دوستان دفتر می‌گویم روی سایت لیست آن‌ها را بگذارند.

همه باید تلاش کنیم تا فرهنگ مطالعه مفید در جامعه گسترش پیدا کند به‌ویژه که سند نهضت مطالعه مفید هم در ۱۱ ماده و یک تبصره در سال ۸۹ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده که سند قشنگی است؛ و آثار فراوانی بر آن هست؛ که اگر به جدیت اجرائی شود منشأ آثار فراوان خواهد بود که امیدوارم در استان هم طبق ماده ۹ سند اقدام عاجلی صورت گیرد. ان‌شاءالله. کتابی هم معرفی می‌کنم دوستان اگر میل داشتند تهیه کنند. «سواد مطالبه، دستگاه محاسباتی در عدالت‌خواهی امیدآفرین». نوشته محسن ‌مهدیان؛ ‌نشر معارف.

این کتاب را می‌توانید مطالعه کنید. کسانی که به دنبال این مباحث هستند سرفصل‌های خیلی خوبی دارد.

راجع به فضای مجازی و نقشی که جبهه انقلاب باید داشته باشد مطلبی را آماده کرده بودم که ورود به بحث و خروج از آن مدتی را خواهد گرفت که دیگر تصدیع نمی‌دهم. در یک نوبت دیگر ان‌شاءالله به آن خواهم پرداخت.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.