آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

دختران محور تمدن نوین اسلامی هستند / امروز باید نسل تمدن ساز تربیت کرد/ بعد از نسل‌کشی گسترده در غزه نگاه دنیا نسبت به رژیم صهیونیستی اصلاح شد / اهمیت دور دوم انتخابات مثل دور اول است/ کار را که کرد آنکه تمام کرد

کارشناس روابط عمومی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و یکم اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمه‌الله علیه کرج با اشاره به حلول ماه ذی‌القعده، بیان داشت: ماه عظیمی است و ماه‌های حرام از ذی‌قعده شروع می‌شود؛ ماه توبه و انابه و بازگشت به سمت خداست. ماه مراقبه و تمرین مواظبت بر خود و اعمال خود است. اعمالی دارد بخصوص نماز روزهای یک‌شنبه که تأکید شده برنامه بریزید انجام دهید.

وی بابیان اینکه اول ذی‌قعده سالگشت میلاد باسعادت بانوی باکرامت اهل‌بیت، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها و آغاز دهه کرامت بر همه مسلمین و شما دوستداران خاندان اهل‌بیت علیهم‌السلام مبارک باشد، اظهار داشت: دهه پربرکتی که با میلاد پر خیر دختر گرامی امام کاظم علیه‌السلام شروع و با میلاد مسعود خورشید مشعشع ایران‌زمین، سلطان قلوبِ عشاق اهل‏بیت، علی‏ بن موسی‌الرضا سلام‌الله‌علیهما به پایان می‌رسد، دهه‌ای پر از علاقه و مهر و کرامت و معرفت.

دختران در سبک زندگی ایرانی، اسلامی از جایگاه ویژه برخوردار هستند

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه روز ولادت حضرت معصومه که در دامن امامت و ولایت پرورش یافت و الگوی دختران جامعه اسلامی قرار گرفت، بهترین بهانه است تا روز ملی دختران نام‌گذاری شود، عنوان کرد: دختران در فرهنگ اسلامی و در سبک زندگی ایرانی، اسلامی از جایگاه ویژه برخوردار هستند لذا دشمنان استکباری به‌ویژه غربی‌ها جهت سقوط و انحطاط جوامع اسلامی، برنامه‌های مدون با تبلیغات دروغ، با استفاده از ابزارهای مختلف برای منحرف کردن عقیده، تفکر، تعهد و اخلاق دختران ما به‏عنوان مادران آینده و کسانی که از دامن آنان مردان به معراج می‌روند کشیده‌اند.

غرب به دختران و زنان در فضای اجتماعی نگاه ابزاری و جنسیتی دارد

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه فرهنگ غربی تلاش دارد تا جایگاه والای بانوان در فرهنگ اسلامی را تخریب کرده و با ادعاهای بی‌اساس، نقش دختران را در آینده‌سازی و تمدن سازی اسلامی از بین ببرد، گفت: غرب به دختران و زنان در فضای اجتماعی ‌نگاه ابزاری و جنسیتی دارد. اسلام وقتی می‌خواهد بانوان را معرفی کند این‌گونه است؛ که رسول خدا فرمود: «زن نیکوکار بهتر از هزار مرد ناشایست است»؛ یعنی آنچه محور ارزش است انسانیت و کرامت و تقوا و نیکوکاری است.

وی با تأکید بر اینکه کرامت از آن دخترانی است که مسئولیت خود را به‌خوبی درک می‌کنند که در آینده محور خانواده و تربیت نسل‌ هستند، گفت: آنان باید دانشمند و فرهیخته و انسان تربیت کنند لذا خانواده را مهم‌تر از هر مسئولیت دیگری برای خود می‌دانند و خود را برای این عرصه جهاد آماده می‌کنند. البته بعضی خیال می‌کنند رسیدگی به خانواده و خانه‌داری یعنی خانه‌نشینی؛ خیر این نیست. من در نوبتی عرض کردم که آیه شریفه که می‌گوید مردها چشم‌هایشان را پایین بیندازند در خانه که نیست؛ چون خانم‌ها بیرون هستند و مشغول فعالیت‌اند آقایان باید غض بصر داشته باشند. با حقه‌بازی و حرف‌های قشنگ، زنی که مظهر عشق و عاطفه و آرامش ‌هست را از کار انداختند و به اسم آزادی او را به بیگاری کشیدند. امروز می‌بینیم پسران و مردان بیکاری را که خواهران و دختران و همسرانشان مشغول کار هستند با مزدی کمتر از معمول.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز تأکید کرد: یکى از ویژگى‏هاى انسان نسبت به سایر موجودات این است که به میزان رسیدگى به نفس و حالات نفسانى، تعالى روحى و معنوى پیدا می‌کند؛ و رشد معنوی بدون انتخاب الگوی صحیح به دست نمی‌آید. ولو در تربیت انسان عوامل مختلفی نقش دارند اما تأثیر الگو از اهمیت بالائی برخوردار است؛ و برای اینکه انسان در گذر زمان در مسیر ضلالت و گمراهى قرار نگیرد باید از الگو بهره بگیرد. الگو کسی است که شخص آگاهانه یا غیرآگاهانه از او پیروی می‌کند؛ چه در مسیر صلاح و چه انحراف.

آیت‌الله حسینی همدانی با اشاره به اینکه قرآن یکی از اصلی‌ترین شئون انبیاء به‌خصوص رسول خدا را شأن الگویی ایشان دانسته است؛ و درباره امیرالمؤمنین علیه‌السلام هم فرمودند: «میزان الاعمال است» و درباره عترت طاهره هم داریم، بیان داشت: به برکت نظام اسلامی بحث شناساندن منطقی شخصیت‌های نورانی در بین بانوان نظیر صدیقه طاهره و زینب کبری و فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیهم به‌طورجدی و گفتمانی برای جامعه بخصوص بانوان مطرح شد؛ مثل روز زن، روز پرستار، روز دختر، روز خانواده. به ما بگوئید کجای دنیا این‌گونه بانوان را تکریم کرده‌اند و عزت داده‌اند؟!

نسل بشر به‌خصوص بانوان را به اسم فمینیسم و انقلاب جنسی و امثال این‌ها نابود کردند

وی با تأکید بر اینکه نسل بشر به‌خصوص بانوان را به اسم فمینیسم و انقلاب جنسی و امثال این‌ها نابود کردند، گفت: در داخل کشور یک عده غرب‌زده، دنبال بهانه می‌گردند تا ساختارهای اصیل را تخریب کنند؛ و نقش حیاتی بانوان را ولو با شعارهایی مثل زن زندگی از بین ببرند و اربابان خود را خوشحال کنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز بابیان اینکه در این الگو پردازی عرصه‌های مختلف و نقش‌هایی که دارند مثل نقش دختری، همسری، مادری، خواهری و نقش اجتماعی و رفتاری مطرح می‌شود، عنوان کرد: این الگو پردازی که هویت‌بخش است را رهبر معظم انقلاب در بیانی فرمودند: «امروز وظیفه‌ی زنان مسلمان، به‌خصوص زنان جوان و دختران آن است که هویت والای زن اسلامی را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند». دختر ما باید این باشد. بعد ببینید دشمنان چه نقشه‌های شومی برای دختران دارند و کسانی که باید به فکر باشند منفعل‌اند.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: دشمن برای کار خودش طراحی دارد و اگر لازم باشد با فشار کار خودش را پیش می‌برد؛ لذا برای حضور در فلان مجمع باید اجازه داده شود بانوان به ورزشگاه بروند و مسئولین هم تمکین می‌کنند اما احتمالاً نمی‌دانند چه آسیبی به خانواده و جامعه و حیثیت و کرامت زن مسلمان وارد می‌کنند.

دختران محور تمدن نوین اسلامی هستند

وی در ادامه با طرح پرسشی تصریح کرد: سؤال این است که والدین و یا مجموعه‌های فرهنگی چگونه می‌توانند دختران تمدن ساز تربیت کنند؟ چون ازنظر فرهنگ دینی ما دختر محور همه این کارهاست. چون دختر است که مادر می‌شود. دختر است که همسر می‌شود. از دامن دختران در آینده است که مردان بزرگ تربیت می‌شوند. تمدن نوین و تمدنی که در آینده راجع به آن صحبت می‌کنیم محورش دختران هستند. برای همین دشمن روی دختر سرمایه‌گذاری کرده است با این وضعیت که گاهاً می‌بینید چگونه است. کار بسیار سختی است. باید نکات اصلی شخصیتی و زندگی الگوها را خوب شناخت و متناسب با زندگی امروز و شرایط سنی دختران، هنرمندانه و دقیق سرفصل‌هایی را تعریف کرد.

امروز باید نسل تمدن ساز تربیت کرد

خطیب نماز جمعه کرج ادامه داد: مثلاً حضرت معصومه به‌عنوان یک دختر چه مسائلی برایش اهمیت و اولویت داشت. یا نقش‌هایی که در آینه به عهده آنان خواهد بود مثل همسری و مادری و نقشی که در اجتماع پیدا می‌کنند. بعد می‌بینیم مهم‌ترین وظیفه را در مرحله اول خانواده می‌دانستند و تربیت نسل که امروز باید نسل تمدن ساز تربیت کرد. به علم و ایمان و تقوا و ساده زیستی و بهداشت اهمیت می‌دادند. در مقابل روش‌های جاهلی در نگاه به دختران و زنان که نگاه ابزاری و ارزان‌قیمت و تأمین غرایز بود می‌ایستادند.

خود بانوان و دختران باید بدانند که در زمین دشمن بازی نکنند

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه از زندگی الگوها اصول فراوانی مثل اصل همراهی با همسر در شرایط سخت و بحرانی، اصل وفاداری، اصل اصالت تربیت فرزند، اصل نصرت ولی خدا و یاری امام زمان و امثال این‌ها را می‌توان به دست آورد و نشر داد، گفت: خود بانوان و دختران باید بدانند که در زمین دشمن بازی نکنند. جایگاه بلند و رفیعی که نظام خلقت و خدای تعالی برای آن‌ها در نظر گرفته را خودشان ارج بنهند. در دام سیاست‌های استکباری و دشمنان نیفتند. فرصت خطبه‌ها خیلی کم است برای دادن آمار و نقشه‌هایی که کشیدند و ثبت است که خودشان هم در مجلات و روزنامه‌ها تئوریسین‌هایشان بیان می‌کنند که چه نقشه‌هایی دارند.

وی ادامه داد: من روایتی هم تبرکاً راجع به دختران بخوانم: رسول خدا فرمود: «بوی فرزند از بوی بهشت است و دختران را جز مؤمن کسی دوست ندارد. خانه‌ای که در آن دختران زندگی می‌کنند در هرروز دوازده برکت و رحمت الهی نازل می‌گردد و آن منزل مورد زیارت ملائکه قرار می‌گیرد و آن ملائکه برای پدر آن دختران در هرروز و شب ثواب عبادت یک سال را در نامه عمل او می‌نویسند».

توافق صلح ابراهام یا ابراهیم

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در بخش دیگری با اشاره به سیاست خارجی و محور مقاومت، بیان داشت: شما می‌دانید که چند سالی است صهیونیست‌ها تلاش دارند بر انجام توافقی به نام توافق صلح ابراهام یا ابراهیم. بیشترین نفعی هم که برای آنان دارد مربوط می‌شود به نفوذ شرکت‌های امنیتی و سرمایه‌گذاری اسرائیل به اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. امارات حدود بیست سال به‌عنوان دیپلماسی پنهان با رژیم صهیونیستی روابط مخفی داشت. چهار سال پیش در ضمن توافق ابراهیم عادی‌سازی روابط را رسماً اعلام کرد. بعد از امارات بحرین در همان سال امضاء کرد؛ و بعد سودان و مغرب به این توافق پیوستند. این مسیر کج دار و مریز با یک نواختی پیش می‌رفت که کابینه جدید نتانیاهو سرکار آمد و با تشدید افراطی‌گری و خشونت علیه فلسطینی‌ها بخصوص کرانه باختری توافق را به خطر انداخت، در حال توافق با عربستان بودند که طوفان الاقصی برپا شد و همه‌چیز را به هم ریخت. توافق هم با ان‌قلت‌های جدی کشورها مواجه شد و کشورهای منطقه همه به فکر ارتباط گرفتن با ایران افتادند.

بعد از نسلکشی گسترده در غزه نگاه دنیا نسبت به این رژیم اصلاح شد

آیت‌الله حسینی همدانی تصریح کرد: ۲ سال قبل امارات و کویت بعد از ۶ سال، رابطه دیپلماتیک‌ با ایران را از سر گرفتند؛ و امارات از ائتلاف دریایی آمریکائی علیه ایران خارج شد. عربستان سعودی در سال گذشته ارتباط با ایران را با وساطت چین برقرار کرد. بحرین هم بعد از مدتی پیوست تا نوبت به اردن و مصر برسد، خلاصه بعد از نسل‌کشی گسترده در غزه نگاه دنیا نسبت به این رژیم اصلاح شد و تقریباً همه کشورهای منطقه فهمیدند که عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب برای آنان مصونیت و امنیت درست نمی‌کند. چه اینکه قطع رابطه بعضی نقاط دیگر مثل کلمبیا و آفریقای ‌جنوبی و کشورهای آمریکای ‌لاتین که اسلامی نیستند با رژیم پلید ددمنش به خاطر نسل‌کشی و جنایت بر انسان‌های بی‌گناه، چیزی از حیثیت نداشته‌اش باقی نگذاشته است؛ و حرکت دانشجوئی که در عالم بخصوص در آمریکا راه افتاده در مسیر همین قطع رابطه است؛ و قطع رابطه هم عملیاتی کردن شعاری است که هر هفته علیه اسرائیل می‌دهیم.

اعلام موجودیت مقاومت اسلامی بحرین

وی خاطرنشان ساخت: این‌ها را عرض کردم مقدمه برای این نکته؛ آن چیزی که این روزها از اهمیت ویژه برخوردار شده و نشان داد که این توافق اصلاً به دردشان نمی‌خورد اعلام موجودیت مقاومت اسلامی بحرین است که حمله پهپادی هم به سرزمین‌های غصب شده توسط صهیونیست‌ها انجام دادند. همین بحرینی که به دنبال عادی‌سازی بود و جزو اولین کشورهایی بود که برای عادی‌سازی توافق کرد حالا مقاومت اسلامی در آن محقق شده. اعلام موجودیت کرد و پهپاد فرستاد؛ یعنی بی‌حیثیتی این رژیم غاصب در حال تکمیل شدن است. دیگر هیچ آبرویی برایش نمانده و البته چیزی هم نداشت. بدتر از این هم خواهد شد. اخیراً هم که به دنبال آتش‌بس بودند با آن شرایطی که داشتند فراهم می‌کردند که آن‌هم باز به هم خورد. فعلاً موفق به آتش‌بس هم نشدند؛ و آن جلسه عرض کردم آتش‌بس هم بیاید شکست دیگری روی شکست‌هایشان است. البته حمله به رفح را انجام دادند تا حدودی که آن‌هم باز برایشان شکست دیگری است.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با اشاره به ۲۵ اردیبهشت ‌روز پاسداشت‌ زبان فارسی و روز بزرگداشت فردوسی، اظهار داشت: سال گذشته شعری را از فردوسی راجع به عفاف و حجاب خواندم چند بیت که چقدر به معاندان برخورد. برنامه ساختند برایش و نشان داد بی‌سواد هم هستند؛ فردوسی را هم نمی‌شناسند و بلد هم نیستند.

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه زبان فارسی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های معنوی با عقبه چند هزارساله و از مؤلفه‌های اصیل هویت ملی ماست، گفت: هم حضرت امام که اهل شعر و ادب بودند و هم رهبر معظم انقلاب که ادیب هستند به حفظ زبان فارسی از لغات ‌بیگانه اهتمام ویژه‌ داشتند و دارند لذا دستور به تأسیس ‌فرهنگستان زبان و ادب فارسی و بعد هم تأسیس بنیاد سعدی را دادند که کارهای گسترده بین‌المللی درباره زبان فارسی انجام می‌دهند. فقط در هند بیشتر از صد دانشگاه دانشجوی زبان فارسی در رده‌های مختلف دارند.

وی ابراز داشت: قطعاً می‌دانید غیر از طولانی بودن عمر زبان فارسی، گستردگی جغرافیائی هم دارد یعنی مناطق وسیعی از شبه‌قاره و ترکیه و اروپا و آمریکا در برمی‌گیرد، در بخش‌هایی از هند، چین، آسیای صغیر، بوسنی و هرزگوین، مصر و آفریقا به فارسی سخن می‌گویند؛ و صدها هزار نسخه خطی فارسی در کتابخانه‌های جهان موجود است. زبان فارسی‌زبان دوم عالم اسلام و شیعه است. زبان علم است؛ چون قبل از سروده‌های فردوسی در هزار سال پیش، طبیب نامداری به نام اَخَوینی، هدایت ‌المتعلمین را در علم طب، به فارسی نوشته است.

در تبلیغاتی که از صداوسیما پخش میشود از کلمات بیگانه استفاده نشود

امام‌جمعه کرج بابیان اینکه همیشه موضوع زبان وسیله‌ای برای دخالت کشورهای استعماری بوده تا با آن ایجاد اختلاف و سپس سلطه‌گری کنند، گفت: امروز هم تلاش دارند که از همین حربه برای ایجاد اختلاف استفاده کنند که البته مردم ما بصیرند و توجه دارند اما مسئولین مربوطه باید دقت خود را بیشتر کنند بخصوص در تبلیغاتی که از صداوسیما پخش می‌شود از کلمات بیگانه استفاده نشود. در سر در مغازه‌ها و…که زده می‌شود فارسی را پاس بدارند. الآن ماشین تولید داخل است اما اسم آن را غیر ایرانی گذاشته‌اند.

آیت‌الله حسینی همدانی اذعان داشت: امروز زبان فارسی پیام انقلاب را، آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب را با مردم آزاده جهان به اشتراک گذاشته است؛ و می‌بینید در یک پدیده عجیب شعار دانشجویان آمریکا و اروپا به تأسی از شما به فارسی بر اسرائیل مرگ می‌فرستند. این را نباید کم گرفت. می‌نشینند تمرین می‌کنند که چطور مرگ بر اسرائیل بگویند؛ در آمریکا!

زبان فارسی باید گسترش پیدا کند

وی در ادامه به بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در این رابطه پرداخت و گفت: حضرت آقا فرمودند: «اهمیت زبان ملی یک کشور برای خیلی‌ها هنوز دانسته و شناخته نیست. زبان فارسی باید گسترش پیدا کند. باید نفوذ فرهنگیِ زبان فارسی در سطح جهان روزبه‌روز بیشتر شود. فارسی بنویسید، فارسی واژه‌سازی کنید و اصطلاح ایجاد کنید. کاری کنیم که در آینده، آن‌کسانی که از پیشرفت‌های علمی کشور ما استفاده می‌کنند، ناچار شوند بروند زبان فارسی را یاد بگیرند». این بیان یعنی یکی از ابعاد تحقق اقتدار ملی این است که زبان فارسی را به‌عنوان زبان معیار حفظ و گسترش دهید؛ و اجازه ندهید دشمنان با عناوین مختلف و ایجاد اختلاف به زبان که فرهنگ ملت است آسیب بزنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به چله موسوی، گفت: اگر کسی برای تربیت روحش و مواظبت بر نفسش می‌خواهد اربعین بگیرد از امروز شروع می‌شود. کسانی که می‌خواهند مقیداتی داشته باشند از امروز تا دهم ذی‌الحجه مواظبت‌هایی را داشته باشند. امروز را می‌توانستند روزه‌بگیرند یا ذکر و دعا و هرچه که هست در کتب ادعیه نوشته شده… مواظبت کردن بر این امور برای نفس و روح خیلی خوب است.

اهمیت دور دوم انتخابات مثل دور اول است/ کار را که کرد آنکه تمام کرد

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش پایانی با اشاره به دور دوم انتخابات، گفت: دور دوم در امتداد دور اول است و این هر دو باهم یک مجلس را می‌سازند؛ پس اهمیتش مثل دور اول است و افراد را باید با دقت و توجه انتخاب کرد تا خسارتی به مردم وارد نشود. ان‌شاءالله در این مرحله هم مردم با بصیرت و دقت رأی خواهند داد. کار را که کرد آنکه تمام کرد. باید با توجه انتخاب کرد. خدای‌نکرده خسارتی وارد نشود. مجلس مجلسی باشد که از اقتدار لازم برخوردار باشد. ان‌شاءالله در این مرحله هم مردم با بصیرت و دقت رأی خواهند داد. در شهر کرج و اطراف که باید رأی داده شود دوستان با توجه و دقت وارد شوید و قصد قربت کنید و با نیت خالص رأی بدهید؛ و البته توجه داشته باشید که باید پاسخگوی رأی خودتان در قیامت هم باشید که چرا به فلانی رأی دادم و به فلانی رأی ندادم. باید معیاری و حجتی برای رأی دادن خودتان داشته باشید.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.