مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

بانوان باید خودشان از کرامت خودشان دفاع کنند

کارشناس روابط عمومی ۱۵ مهر ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۰۷/۱۵

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

بندگان خدا اوصیکم و نفسی به تقوی الله. اهل تقوا نظاره‌گر میدان در فتنه‌ها نیستند؛ بلکه با روشنگری و هدایت از گسترده شدن آتش فتنه جلوگیری می‌کنند.

در نوبت قبل اشاره کردم که سران فتنه قابل برگشت نیستند. نمی‌شود نصیحتشان کرد و با آن‌ها صحبت کرد و یا آن‌ها را ارشاد و راهنمایی کرد؛ اما کسانی که ابتدای راه هستند یا به اشتباه افتادند را می‌شود با آن‌ها صحبت کرد و آن‌ها را ارشاد کرد و در مسیر قرار داد و آن‌ها را تنبیهشان کرد.

تنبیه کردن یعنی آگاه کردن. کلمه تنبیه به معنای آگاهی بخشیدن است. بعضی‌ها از آن سوءاستفاده و سوءبرداشت نکنند. تنبه دادن و تنبیه کردن آگاه کردن است. باید دید که چگونه می‌شود یک نوجوانی را متوجه اشتباهش کرد.

یادم هست در همان اوایل که به مرحوم آیت‌الله دکتر بهشتی اهانت می‌کردند و جسارت می‌کردند و تهمت می‌زدند و حرف‌های نامربوط می‌زدند، در محل ما تعدادی از بچه‌ها بودند که از همین حرف‌ها می‌زدند. ما هرچه برای آن‌ها توضیح می‌دادیم قبول نمی‌کردند. یادم است که یک وقتی گرفتیم از آیت‌الله بهشتی و این مجموعه را برداشتیم با یک تعدادی بردیم خدمت ایشان. ایشان هم یک نیم ساعت ۴۰ دقیقه‌ای صحبت کرد و حرف زد و آن‌ها تنبیه شدند؛ یعنی آگاه شدند و تنبه پیدا کردند و مسئله روشن شد. این یک نوع تنبیه است.

به هر جهت این همان تواصی به حق است؛ که شخص، انسان دیگری را متوجه حق کند و نباید چرخه آن را در بین مؤمنین قطع‌شده ببینیم. تواصی به حق در بین اهل ایمان باید ادامه داشته باشد.

کسانی که فتنه‌گر نیستند و نقشی هم در به وجود آمدن فتنه ندارند، حتی تلاش هم نکردند که تثبیت شود -که در همین جریانات اخیر دیدید یا در گذشته مطالب را شبیه این دیده‌اید که مطلب روشن شده بود برای همه، همه فهمیده بودند که قضیه چیست اما بازهم از گوشه و کنار تکرار می‌شود و افراد را تهییج و دعوت می‌کنند- غیراز این‌ها که در معرض این مسائل نیستند، می‌شود با آن‌ها صحبت کرد، راهنمایی کرد و از حیله فتنه‌گران نجاتشان داد.

کسی که در دام افتاده و به ضرر اسلام و انقلاب دارد حرکت می‌کند، می‌شود او را نجات داد و نگذاشت که بیشتر از این فرو برود. باید فوراً اقدام به کمک کردن به این افراد کرد و آن‌ها هم پذیرش دارند. منشأ پذیرش این افراد چیست؟ یعنی چه چیزی باعث می‌شود که این افراد خدای‌نکرده در دام فتنه‌ها بیفتند؟ این یک مطلب مهمی است.

عرض کردیم که سه گروه هستند. هر سه گروه را جلسات قبل توضیح دادم. این جلسه دارم گروه سوم را بیشتر توضیح می‌دهم که کمک کنیم ببینیم چه‌کار می‌شود در حقشان کرد. یک عده در دام فتنه می‌افتند. چرا در دام فتنه می‌افتند؟ عوامل مختلفی دارد.

بخش زیادی از آن برمی‌گردد به علم و شناخت و اینکه خود شخص اولاً اهل تشخیص و تحلیل درست نیست و دنبال هم نکرده است؛ یعنی در یک جریانی، اصل مطلب و حقیقت برای شخص روشن نیست. صبر هم نکرده تا حقیقت را بفهمد اما به خاطر عوامل مختلفی که در شخص باور غلطی را به وجود آورده، موجب شده که اقدام به کاری کند که مطلوب فتنه گران است و خودش را گرفتار عواقب آن کند.

پس گاهی عامل اصلی، عدم علم و آگاهی است. راه نجات هم همان‌طور که همه انبیا پیمودند و سفارش کردند، روشنگری و آگاهی بخشیدن است. همه انبیا منذر بودند. انذار می‌کردند. تذکر می‌دادند. هشدار می‌دادند؛ بنابراین در چرخه تواصی به حق که یک وظیفه اجتماعی و همه‌گیر است و نباید در این چرخه از آن غفلت کرد، این است که هشدار بدهیم و انذار کنیم. یکدیگر را از عواقب کار مطلع کنیم.

شخصی که تازه در ورطه اشتباه افتاده است، با انذار برمی‌گردد. وقتی متوجهش کنیم که این مسیر چه مسیر خطرناکی است، متوجه اشتباهش می‌شود. توجه بفرمایید رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمؤمنین را برای رسیدگی به یک فتنه جنگی، نه فرهنگی اجتماعی، بحث، بحث نظامی بود و یک قیامی صورت گرفته بود. حضرت، امیرالمؤمنین را به یمن فرستادند. در دستورالعملی که پیغمبر به امیرالمؤمنین دادند همین بود که از هدایت یک نفر هم غافل نباش. جنگ بود اما هدایت یک نفر هم مهم است.

اینکه باید دائم در این امور ارشاد و راهنمایی کرد، یک اصل است. باید دائماً گفت‌وگو کرد، راهنمایی کرد، ارشاد کرد. در تاریخ خوانده‌اید و زیاد شنیده‌اید در جنگ‌های صدر اسلام و حتی واقعه کربلا، همه وقتی به میدان می‌رفتند اول نصیحت می‌کردند. اول تذکر می‌دادند به ‌طرف مقابل، بعد وقتی او توجه نمی‌کرد و بی‌اعتنایی می‌کرد دست به قبضه می‌شدند. وقتی حجت تمام می‌شد دست به اسلحه می‌شدند و اقدام صورت می‌گرفت.

این هدایتگری وظیفه همه است. نباید از آن غفلت کرد. در همین جریانات اخیر هم اگر سران فتنه را کنار بگذاریم، دیدید بقیه که اعتراض دارند را باید فرصت داد؛ که رئیس‌جمهور محترم هم اشاره‌ای داشتند؛ اما این را باید عرض کنیم که قبل از این‌ها هم بیان کرده بودم سال‌های گذشته، تبیین سخنان حضرت آقا را کرده بودم که فرموده بودند: کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه و جاهای دیگر برقرار کنید. یکی از آن فرصت‌ها همین است.

مسئولینی که امور مختلف اجرایی در دستشان است، در بین مردم و جوانان حاضر شوند. پاسخگو باشند. یکی از آن مسائلی که کار را سبک می‌کند همین است. مسئول اجرایی و کسی که کار به دستش است برود در بین جوان‌ها و بین کسانی که سؤال دارند به سؤالاتشان پاسخ بدهد که زمینه برای توطئه و شیطنت فراهم نشود. اگر مردم علت بعضی از رفتارها را بدانند قانع می‌شوند. بحث شفاف‌سازی اگر عملیاتی شود خیلی مفید به حال جامعه خواهد بود.

تاریخ بسیار درس‌آموز است. شما فتنه‌های صدر اول را بررسی کنید. عواملش را دقت کنید. مثلاً کسانی که فتنه‌گر شدند چه کسانی بودند؟ واقعه کربلا چگونه اتفاق افتاد؟

عوامل بیگانه و خارج از دایره اسلام و مسلمین ناآگاه و کسانی که قدرت تحلیل درست نداشتند اما در همه‌چیز خودشان را صاحب‌نظر می‌دانستند یک گروه بودند. گروه دیگر تحصیل‌کرده‌ها و اهل عبادت و بندگی و تهجد و امثال این‌ها بودند اما بی‌بصیرت بی‌خاصیت. آن‌وقت شما در همان جمع، کسانی را می‌بینید که برای استقرار حکومت علی بن ابیطالب علیه‌السلام شمشیر زدند، زخمی شدند؛ اما روز عاشورا در جبهه مقابل فرزند امیرالمؤمنین قرار گرفتند.

در بحث تواصی به حق همه ما وظیفه‌داریم تمام همت خودمان را برای این گروه صرف کنیم تا برگردند و طاغوت نشوند. ما به اراذل‌واوباش و سران فتنه کار نداریم؛ اما کسی که به‌غفلت افتاده و شبهاتی دارد با او باید کار داشته باشیم.

این را هم بگویم که ممکن است در بین این گروه سوم خواص هم باشند. اتفاقاً در همین گروه سوم یک عده خواص هستند. افرادی که به هر دلیلی مردم به آن‌ها توجه دارند، مخاطبانی دارند که حرف آن‌ها را گوش می‌دهند. افراد تحصیل‌کرده هستند، ملا هستند، افراد باتقوای نماز شب خوان متدین و مورد اعتماد هستند؛ اما با ندانم‌کاری آسیاب دشمن را پررونق نگه داشتند. بدتر این‌که خیال می‌کنند دارند به وظیفه خودشان هم عمل می‌کنند. با این‌ها باید تواصی داشت. اگر حفظ بشوند و اگر برگردند و در مسیر قرار بگیرند اثرگذار خواهند بود. باید به این گروه بصیرت داد. خواص هستند اما باید به آن‌ها بصیرت داد. بعضی از خواص بی‌بصیرت هستند. آن‌ها را باید با دشمن آشنا کرد.

این مطلب را هم بگویم که دوستان باید بیشتر روی آن کار کنند و آن این است که ما راجع به دشمن زیاد صحبت می‌کنیم. می‌گوییم باید همه دشمن‌شناسی داشته باشیم و این خیلی خوب است. باید دشمن را بشناسیم که کیست؛ اما روی مطلب دیگری باید بیشتر کارکنیم که از آن غفلت می‌شود. من مدتی است دارم این مسئله را تکرار می‌کنم. دوستان روی این مطلب کار کنند.

از دشمن‌شناسی آن چیزی که مهم‌تر است دشمنی شناسی است. گاهی همه دشمن را می‌شناسند اما دشمنی‌های او را توجه ندارند. فکر نمی‌کنند الان کاری که دارد انجام می‌گیرد یک دشمنی است. با تسامح از کنار آن رد می‌شوند. لطمه می‌خورند. امروز دشمن ما کاملاً معلوم است که کیست. اگرچه باز برای یک عده معلوم نیست؛ اما عامه و بدنه مردم همه می‌دانند دشمن چه کسی است. خصوصاً که عریان هم شده و خودش را دارد خیلی شفاف نشان می‌دهد.

ما در بحث دشمن‌شناسی شاید زیاد کاری نداشته باشیم، اگرچه باید بخشی از بیان ما دشمن‌شناسی باشد؛ اما مهم‌تر از آن بحث دشمنی شناسی است. باید بیشتر دقت شود و روی آن کار شود. گاهی بعضی‌ها فکر می‌کنند که دشمن، خیرخواه آن‌هاست. در مسیری که او می‌خواهد حرکت می‌کنند و در بزنگاه متوجه می‌شوند که در چه وضعیتی افتادند. دشمنی شناسی را دقت کنید. مطلب مهمی است که باید روی آن بیشتر کار شود.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزار را به تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین از حرص و طمع دوری می‌کنند. مولانا امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه در حکمت ۲۱۰ از حکم نهج‌البلاغه فرمود: «أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ»؛ بیشتر لغزشگاه‌های عقل‌ها، زیر درخشش حرص و آزهاست.

آن قوه‌ای که در مقابل خواسته‌های نامشروع نفس می‌ایستد و شخص را حفظ می‌کند، عقل است. تلاش نفس اماره این است که عقل را از مسیرش منحرف کند و تحت کنترل خود قرار دهد. لذا حیله می‌کند، زندگی دنیا را آراسته می‌کند. مقام و ثروت را برای او جلوه می‌دهد تا در او دل‌بستگی به وجود بیاورد. اینجا جنگ و کشمکشی به وجود می‌آید. اگر شخص فریب نخورد و در برابر نفس خاک نشد و پشتش به زمین نرسید پیروز میدان است.

حضرت کلمه مصارع را برای شکست خوردن عقل از نفس اماره استعاره آورده است؛ یعنی عقل را شبیه کشتی‌گیری فرض کرده که تحت و خاک شده حریف که آز و طمع است، قرارگرفته. خدای تعالی فهم درست و قوت مبارزه با نفس به همه ما عنایت فرماید.

سالگشت یکی از اتفاقات در این هفته که ۱۵ سال قبل از بعثت رسول خدا در دهم ربیع‌الاول واقع شد، ازدواج حضرت خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها این بانوی مکرمه و بهشتی با پیغمبر اکرم است که به همه شما تبریک عرض می‌کنم.

۱۶ ربیع‌الاول هم در سال اول هجرت، اولین نماز جمعه اقامه شد که آن هم جای تحلیل و دقت دارد.

دوازدهم ربیع‌الاول آغاز هفته وحدت است. به همه مسلمین جهان و بر شما بزرگواران حاضر تبریک عرض می‌کنم. قبلاً هم این روایت را برای شما از نهج‌البلاغه به مناسبتی خواندم که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: برای تو همین کافی است که راه و رسم رسول خدا را سرمشق خودت قرار بدهی و از آن اطاعت نمایی؛ «لَقَدْ کَانَ فِی رَسُولِ اللَّهِ کَافٍ لَکَ فِی الْأُسْوَهِ». لذا خود حضرات معصومین علیهم‌السلام مقید بودند که سیره و سبک زندگی رسول خدا را برای مردم بازگو کنند که حضرت این‌گونه می‌نشست، این‌گونه می‌خورد، این‌گونه به جنگ می‌رفت، این‌گونه صلح می‌کرد و … همه را می‌گفتند.

رسول خدا معجزه گون با تدبیر و به کار بردن روش‌های خاص، بعد از هجرت اسلام را توسعه داد. حکومت دینی را محکم کرد. یکی از مهم‌ترین اقدامات حضرت ایجاد اتحاد و انسجام ملی و وفاق و برقراری امنیت در جامعه آن زمان بود. مدینه طیبه به وجود آورد. رسول خدا با به کار بردن سیاستی دقیق و ویژه، هم اعتقادات، هم اخلاق، هم تدین و اجرای احکام الهی را پیش برد، هم بین آحاد جامعه وحدت دینی سیاسی و فرهنگی ایجاد کرد.

حضرت باحوصله و آرامش سه سال به‌طور سری مردم را دعوت به اسلام کرد. این روش پیغمبر بود. خوب دقت کنید. بعدازاین سه سال در مرحله بعد، یعنی بعدازاینکه افراد را تک‌تک شناسایی کردند و با آن‌ها صحبت کردند و یک هسته‌ای را درست کردند، در مرحله بعد، قوم و عشیره خودش را دعوت کرد. دایره را یک مقدار گسترده‌تر کرد. بعد اعلام عمومی کرد و دعوت از همه مردم را انجام داد؛ اعم از مکه و غیر مکه. بعد هم با فرستادن نامه به سران کشورهای غیر عرب جامعه جهانی را دعوت کرد. با این تدبیری که رسول خدا به کار برد، وحدتی ایجاد کرد که اگر خوب دنبال شود و در این زمان سران کشورهای اسلامی به رسالت خودشان توجه کنند و امت اسلامی در مسیر درست حرکت کند، حکومت جهانی اسلام محقق خواهد شد.

پیروزی جمهوری اسلامی با امدادهای غیبی بر طاغوت ۲۵۰۰ ساله که آرمان‌هایش بر اساس آرمان‌های رسول خدا پی‌ریزی شده، این نوید را داد که از بین بردن طاغوت و استقرار حکومت جهانی اسلام شدنی است؛ و اسلام سیاسی و اجتماعی را نظام جمهوری اسلامی علم کرد. البته دشمنان نیمه خفته هوشیار شدند و برای جمهوری تازه پا گرفته دردسر درست کردند و تا امروز هم بیشتر و بیشتر این مسیر را ادامه دادند و مردم هم مقاوم‌تر و مقاوم‌تر و مقاوم‌تر شدند و پیروزی نهایی البته نزدیک است.

حضرت امام رضوان‌الله‌علیه در ضمن جملاتی فرمودند: «این انقلاب بزرگ با تاییدات غیبی الهی پیروز گردید. تردید نیست که این یک تحفه الهی و هدیه غیبی بوده که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارت‌زده عنایت شده».

تمام تلاش دشمنان اسلام و قرآن و اهل‌بیت که می‌بینید هرروز یک روشی ولو با کاریکاتور، اسلام هراسی و شیعه هراسی قرآن سوزی، مسجد سوزی، بی‌حرمتی به مقدسات، مسلمان کشی، از خودشان نشان می‌دهند، تمام این تلاش برای این است که وحدت مسلمین را با ایجاد اختلاف از بین ببرند. هم اختلاف بین دولت‌ها ایجاد کنند، هم اختلاف بین ملت‌ها.

این روزها در اطراف‌واکناف شروع کردند؛ هم آذربایجان، ارمنستان و امثال این‌ها، هم در کردستان و خوزستان و بلوچستان شیعه و سنی و کذا و کذا. مگر گروه‌های مختلف تکفیری جلاد و خونریزی را با اسم‌های گوناگون این‌ها تربیت نکردند و جان مردم را به‌عنوان جنگ دینی و فرقه‌ای در مخاطره نینداختند؟! این‌ها را به جان هم انداختند و گرفتاری‌هایی درست کردند. وحدت جهان اسلام خار چشم مستکبران عالم است و ان‌شاءالله در هفته وحدت امسال، پوزه استکبار و صهیونیست‌ها را اقوام و مذاهب مختلف در ایران، با وحدتی که دارند به خاک خواهند مالید.

در کتاب تحف العقول روایتی است از امام عسکری علیه‌السلام که حضرت فرمودند: هیچ گرفتاری و بلایی نیست مگر آنکه نعمتی از خداوند آن را در میان گرفته است؛ «ما مِن بَلِیّهٍ إلاّ و للّه ِ فیها نِعمَهٌ تُحیطُ بِها». سال‌هاست تلاش دارند ایران را ساقط کنند؛ اما این درخت تنومندی که خون پاکان و اصفیاء و مظلومان پای او ریخته شده، با این بادها تکان نمی‌خورد.

نقشه می‌کشند و توطئه می‌کنند در امور مختلف و برای سقوط نظام اسلامی هزینه‌های گزاف درست می‌کنند اما با حضور مردم در صحنه، همه را خنثی می‌بینند. سعی می‌کنند مردم را از صحنه خارج کنند اما نمی‌توانند. دو قطبی به وجود می‌آورند اما نتیجه نمی‌گیرند. از فشارها و اهرم‌های مختلف سیاسی و اقتصادی استفاده می‌کنند اما مردم مقاوم‌تر می‌شوند. به مقدسات آن‌ها توهین می‌کنند اما انسجام بیشتر می‌شود. به اصل نظام و استقلال کشور و اصل ولایت‌فقیه حمله می‌کنند اما می‌بینند با یک سخنرانی هوشمندانه رهبری همه‌چیز خنثی می‌شود.

چهره کریه و شیطانی آن‌ها و نقشه‌هایی که دارند برملا می‌شود؛ لذا هر از چندی سعی می‌کنند حملات خودشان را متوجه خود رهبری کنند و جایگاه و شخصیت او را مورد هجمه قرار دهند که باز با بصیرت و آگاهی مردم، سرشان به سنگ می‌خورد. مردم ما از استکبار و صهیونیست‌ها تنفر دارند و هر جمعه این را با شعار خودشان نشان می‌دهند.

باید در همه حال قدردان نعمت رهبری باشیم. خدا را بر این نعمت شکرگزاری کنیم که رهبری حکیم و خردمند مدیر و با درایت داریم؛ که ضمن خنثی کردن نقشه‌های شوم دشمنان، جو روانی جامعه را هم به‌خوبی مدیریت می‌کنند و در تراز جهانی رهبری بی‌بدیل هستند.

تلاش دشمنان نابودی و یا منزوی کردن جمهوری اسلامی بود اما با رهبری‌های حکیمانه امام المسلمین، جمهوری اسلامی علاوه بر بهره‌مند شدن از قدرت بازدارندگی نظامی، در برابر انواع تهدیدها خود به مؤلفه‌های اصلی قدرت دست یافت. ایرانی را که می‌خواستند ساقط کنند خودش شد یک قدرت.

امروز توان بازدارندگی و دفاع از تمامیت ایران فقط در پشت مرزها نیست. شما کاملاً به این مسئله واقف هستید. مگر نظام سلطه نمی‌خواست برای به وجود آوردن نظام تک‌قطبی، منطقه غرب آسیا را آمریکایی کند؟! به بهانه ۱۱ سپتامبر افغانستان و عراق را اشغال کردند. بعد نقشه کشیدند که لبنان و سوریه را هم اشغال کنند اما مدیریت محور مقاومت توسط رهبر معظم انقلاب شکست‌های راهبردی را برای آمریکا و متحدانش به‌جا گذاشت که از مناطق تحت سلطه یک‌به‌یک با افتضاح می‌بینید که در حال خارج شدن هستند.

باید شکرگزار این نعمت بود. فرصت نیست ویژگی‌هایی که خدای تعالی به ایشان داده و کشور را متنعم کرده بیان کنم. یادم هست که در یک نوبت در یک خطبه مفصل راجع به ایشان فقط در موضوع خروج از بحران بود به نظرم یا بعضی از نکات دیگر را بیان کردم که دوستان اگر آن مطالب را بازپخش کنند امروز مفید است.

امیدبخشی و اعتماد به مردم، صداقت در رفتار و گفتار، زندگی زاهدانه، صلابت در مقابل دشمنان، نظریه‌پردازی و دادن ایده‌های فرهنگی و اجتماعی و درایت ایشان در امور مختلف که خودش فصل مفصلی است. اگر درایت ایشان در امور نظامی نبود امروز ما این قدرت بازدارندگی را نداشتیم. این قدرت و توانمندی‌های نظامی که هست ریشه‌اش در درایت ایشان و فعال کردن این بخش از نیروهای نظامی است. اگر درایت ایشان در امور علمی نبود امروز ما نانو و سلول‌های بنیادی و هسته‌ای و فضایی نداشتیم. اگر به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که ایشان ابلاغ کرد و اقتصاد مقاومتی، مسئولین اهتمام داشتند، امروز اقتصاد از تحول چشمگیری بیش از این که هست بهره‌مند می‌شد.

چند سال قبل با قتل‌های زنجیره‌ای که دوستان یادشان هست بین جناح‌های سیاسی مختلف فتنه‌ای درست کرده بودند و قصد ضربه زدن به ستون فقرات امنیت کشور یعنی وزارت اطلاعات را داشتند، درایت حضرت آقا مطلب را تمام کرد و فتنه را خاموش کرد؛ و آنجا هم از دست‌های پنهان و آشکار دشمنان خارجی و داخلی و طراحی‌هایی از پیش صورت گرفته گفتند و دشمن را رسوا کردند.

همین سخنرانی چند روز گذشته حضرتشان شاهد بر ادعای بنده است. خودتان توجه دارید که همین سخنرانی چقدر راهگشا بود؛ چقدر تبیین‌کننده بود. خودش یک روش تبیین بود برای کسانی که می‌خواهند روش یاد بگیرند. گفته می‌شود که رهبری باید مدیر و مدبر باشد. این‌ها را ما کی می‌توانیم بفهمیم که یک رهبر مدیر و مدبر است؟ در بحران‌ها می‌شود فهمید. در مهار بحران‌ها می‌شود این را فهمید. شما دوران مدیریت بیش از ۳۰ سال ایشان را با همه هجمه‌ها و بحران‌هایی که بوده رصد کنید که بعضی از آن‌ها به‌تنهایی می‌توانست یک کشور و یک حاکمیت چندین ساله را ساقط کند.

تقویت جایگاه رهبری امروز وظیفه همگانی است. وقتی می‌بینیم که دشمن به این نقطه حمله کرده است، باید دفاع کنیم. تقویت ولایت یعنی محکم کردن ستون اصلی خیمه انقلاب. در این جریان اخیر به‌خوبی دیدید که شعارها علیه دولت و مشکلات اقتصادی و فلسطین و لبنان و هسته‌ای و حتی حجاب نبود. از اول به اصل ولایت‌فقیه و خود حضرت آقا بی‌احترامی کردند.

درباره گروه‌های تجزیه‌طلب جوان‌ها مطالعه کنند و ببینند که آن‌ها که اول انقلاب در بعضی از زمان‌ها توانستند جولان بدهند و کارهایی را انجام بدهند، چه جنایاتی را در همان مدت کوتاه انجام دادند. نمی‌شود گفت و بیان کرد که چه خباثت‌هایی را آن‌ها انجام دادند.

مردم البته مثل همیشه آمدند وسط میدان و باصلابت عرصه را مدیریت کردند. چهره افرادی هم که باید واضح می‌شد واضح شد. کسانی که موضع نگرفتند و سکوت کردند یا با حقه‌بازی خودشان را ناصح و خیرخواه جلوه دادند و در حقیقت به نفع دشمنان اقدام کردند را مردم بهتر شناختند و بهتر فهمیدند که این‌ها چه کسانی هستند.

در همین استان هم الا نادر، از مجموعه‌ها و کسانی که ادعای انقلابی بودن دارند انتظار بیشتری داشتیم. نه محکوم کردند، نه تأیید کردند؛ حتی در صفحات مجازی خودشان اثری نگذاشتند. الحمدلله بدنه مردم مثل همیشه جلوتر از خواص عمل کردند؛ که باید اینجا تشکر کنیم از مردم و خدا را شاکر باشیم به خاطر مردم فهیم و بصیر و حاضر درصحنه.

از عزیزان در دستگاه دیپلماسی کشور این را می‌خواهیم که در قضیه جاری باقوت بیشتری وارد عمل بشوند. فقط به تذکر دادن و درخواست و دعوت به خویشتن‌داری اکتفا نکنند. دستگاه دیپلماسی را عرض می‌کنم. چون این روششان بازدارندگی لازم را ندارد. وقتی بعضی از مسئولین کشورها رسماً اعلام می‌کنند و از خبرنگارها و خبرسازها و مردم، آشوب و مخالفت مدنی را می‌خواهند، ادعا می‌کنند که در کنار آشوبگران هستند و مستقیم و غیرمستقیم با حمایت و هزینه‌هایی که می‌کنند تنور آشوب‌ها را گرم نگه می‌دارند و در بعضی از مواقع عوامل سفارتخانه‌ها در بین اغتشاشگران هستند، به نظر باید با سفرای این کشورها برخورد جدی‌تری صورت بگیرد.

در این دو سه هفته بنده قسمتی از خطبه را اختصاص دادم به عزیزانمان در نیروی انتظامی و تشکر لازم را بنده به نوبه خودم انجام دادم و به‌خصوص هفته گذشته مفصل از دستگاه انتظامی تشکر کردم. این هفته حضور گسترده‌ای را دارند فرماندهی محترم و معاونینشان و قبل از خطبه‌ها هم در خدمتشان بودیم در دفتر. امروز هم خود ایشان سردار فرماندهی نیرو برای شما صحبت کردند. بار دیگر بنده تشکر می‌کنم. در بخشی از این قصه همان‌طور که حضرت آقا فرمودند مظلومیت نیرو بود که بعضی‌ها دانسته و بعضی‌ها ندانسته کاری را که نباید بکنند و حرفی را که نباید بزنند زدند. البته خدای تعالی ناظر بر همه اعمال است و با اخلاص حرکاتی را که عزیزانمان انجام می‌دهند را ناظر و شاهد است و پاداش می‌دهد.

وقتی با روحیه و انگیزه بالا دستگاهی وظیفه خودش را انجام می‌دهد قابل‌تقدیر و تشکر است. یک‌وقتی ما به کار به‌عنوان یک وظیفه کاری نگاه می‌کنیم، حقوق‌بگیری نگاه می‌کنیم؛ اما یک‌وقتی نه؛ به‌عنوان یک امر الهی نگاه می‌کنیم. طرف سرش بیش از ۳۰ بخیه خورده است در یک جریانی، می‌تواند برود طول درمان بگیرد و استراحت کند و دو ماه سرکار نرود حقوقش را هم بگیرد؛ اما فردا می‌بینید دوباره درصحنه حاضر است. آیا این غیر از عشق و علاقه و یک انگیزه قوی برای اینکه در میدان حاضر باشد و از ارزش‌ها دفاع کند چیز دیگری است؟! لذا ما شاکر هستیم بر این نعمتی که خدای تعالی داده. البته همان‌طور که حضرت آقا هم فرمودند باید همه دستگاه‌ها با همدیگر متحدا و با وفاق وظایف خودشان را انجام بدهند تا بعضی از هزینه‌ها را بعضی از دستگاه‌ها تحمل نکنند.

وقتی یک عده به اسم آزادی ترویج بی‌فرهنگی می‌کنند، نعمت لباس را که خداوند بر تن بشر کرده آن را کنار می‌گذارند و مثل حیوانات برهنگی را برای زنان تبلیغ می‌کنند و خانواده را از بین می‌برند و بر روابط آزاد زن و مرد تأکید می‌کنند و ازدواج سفید را توسعه می‌دهند و ترویج می‌کنند؛ چون می‌دانید که ازدواج سفید حتی در بین حیوانات باهوش و نجیب هم وجود ندارد. درباره‌اش تحقیق کنید. در بین حیوانات چنین چیزی نیست. این‌طور نیست که آزاد باشند. بوعلی قصه‌ای را نقل می‌کند راجع به یک اسبی. در اسب امکان ندارد که اتفاق بیفتد که آزاد باشند. تحقیق کنید. در بعضی از پرندگان هم این‌طور است. کسی که این‌طور فکر می‌کند که آزاد باشد و هر جور که دلش خواست ازدواج کند، این‌ها از حیوان هم بَل هُم اَضل هستند؛ یعنی از حیوان هم پایین‌تر هستند.

خلاصه کرامت و حیا و عفت بانوان را مورد هجمه قرار دادند. بانوان باید خودشان از کرامت خودشان دفاع کنند و با عفت و حجاب در صحنه‌های مختلف حاضر باشند. عرضم این است که خودتان فعال باشید، کوتاه نیایید. یک بخشی را جامعه انجام می‌دهد اما آن چیزی که متوجه شماست حضور فعالانه در صحنه است. خانم‌های عفیف و پاک‌دامن و باکرامت این حضور متوجه آن‌هاست.

چند سال قبل بر این حضور مستمر بانوان در عرصه‌های مختلف برای از بین بردن چنین جریاناتی، تأکید کردیم. در همین‌جا شاید بیش از ۹ بار این مطلب را بیان کردم. ۹ سال گذشته و امروز خطبه ۴۷۵ است که دارم می‌خوانم؛ با احتساب خطبه‌های عید فطر و بعضی از اعیاد قربان. ۹ مهر، ۹ سال حکمی که حضرت آقا به من دادند تمام شد و وارد سال دهم شدیم. تقریباً می‌شود گفت که هرسال بنده شاید بعضی از سال‌ها دو بار به بحث حضور بانوان در عرصه‌های مختلف اشاره کردم؛ که حضور خانم‌های محجبه و متدین در سطح جامعه باید بیشتر باشد در عرصه‌های مختلف که البته توجه نشد.

امروز هم برای جمع شدن این بی‌عفتی سازمان‌یافته، چاره‌ای جز حضور منسجم و معنادار بانوان در جامعه وجود ندارد. لذا کار به دست خود شماست و هیچ نهاد و سازمانی نمی‌تواند کاری را که شما خودتان می‌توانید انجام بدهید را به سرانجام برساند. خودجوش و با برنامه حاضر باشید و حضور داشته باشید و این عرصه را بر تعداد کمی که عرصه نمایی می‌کنند تنگ کنید.

قصد داشتم راجع به نفوذ دشمن به‌خصوص نفوذ جریانی نکاتی را عرض کنم که فرصت گذشته است. ان‌شاءالله در نوبت دیگری با قید حیات. فقط خود دوستان بیانات رهبری را در مورد این نفوذ بازخوانی کنید.

و همچنین نکاتی را درباره راه‌های مواجهه با دشمن در جنگ شناختی در رسانه می‌خواستم عرض کنم که وقت به‌سرعت سپری شد. طرف از صبح علی‌الطلوع تا آخر شب و شب تا صبح می‌نشیند پای ماهواره و فضای مجازی که آن‌طرف تغذیه می‌کند، بعد به دوستانی که می‌خواهند به او تذکر بدهند می‌گوید من گوش به حرف‌های شما نمی‌دهم؛ شما شستشوی مغزی شده‌اید. کلاً از اول وقت تا آخر وقت مشغول شستشو شدن مغز است، بعد به حرف حق گوش نمی‌کند.

یک نگاه خیلی کوتاه به منطقه و جهان هم داشته باشید. جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگانش، هم مصوبات بین‌المللی را، هم تعامل و حسن هم‌جواری را رعایت می‌کند. در ضمن تأکید دارد بر جریانی مثل قره‌باغ که به جغرافیای جمهوری آذربایجان تعلق دارد و باید به آن پایبند بود.

هشدارهای لازم را درباره تغییرات ژئوپلیتیک در قفقاز جنوبی هم جمهوری اسلامی رسماً اعلام کرده است. لذا ارمنستان نتوانست کمک خارجی برای حمایت خودش فراهم کند. درنتیجه ناچار شد که به سمت ایران بیاید تا ایران از تمامیت ارضی این کشور در مقابل طرح‌هایی که منافع مستقیم ایران را هم در منطقه قفقاز جنوبی نشان رفته دفاع کند. با تأسیس سرکنسولگری ایران در چهارچوب احترام متقابل و برای تأمین منافع ملی خودش، مناسبات کامل‌تری را با همسایه‌های خودش تقویت کرده است.

در یمن هم انصار الله در مدت آتش‌بس که شش ماه طول کشید و دو ماه دو ماه تمدید شد و اخیراً هم آمریکا فشار آورد به عربستان که دوباره تمدید شود، اما یمنی‌ها قبول نکردند، به حمدالله این مسیر، مسیر خوبی است. در طول مدت این ۶ ماه یمن خودش را تجهیز کرده است. توانمندی‌هایش را بالا برده است. در آینده سعودی‌ها از نوع عملکرد یمنی‌ها بهت‌زده خواهند شد. هرچند عرض کردم که سازمان ملل و آمریکا تلاش کردند که آتش‌بس را تمدید کنند ولی یمنی‌ها قبول نکردند.

البته غربی‌ها از حمله به تأسیسات نفتی درنتیجه بحران انرژی و گران شدن قیمت نفت و گاز و تأمین سوخت زمستانی خودشان نگران هستند. سعودی‌ها هم به دنبال این هستند که دموکرات‌ها در انتخابات آینده به خاطر مسائل مربوط به انرژی شکست بخورند.

راجع به اوکراین هم چند ماه قبل عرض کردم که غرب هیچ کمکی به اوکراین نخواهد کرد ولو او فکر می‌کند که به او کمک خواهد شد؛ اما هیچ کمکی نخواهد شد. دیدید که همین چند روز هم خواهش کردند که عضویتشان در ناتو پذیرفته شود اما غرب قبول نکرد ولو از خطوط قرمز هم عبور شد بازهم قبول نکردند و مقبول غرب نیفتاد.

این نشان‌دهنده غیرقابل‌اعتماد بودن غرب است که مکرر گفته‌شده و اینجا باز خودش را نشان داد؛ یعنی رئیس‌جمهور اوکراین هم باید دیگر فهمیده باشد که بازیچه دست آمریکا و ناتو بوده است.

در روسیه هم البته پوتین به هر چه خواسته تا حالا رسیده و همین‌طور آرام‌آرام دارد پیش می‌رود.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.