امام‌جمعه کرج در دیدار با جمعی از موکب‌داران اربعین استان البرز:

اربعین مقدمه‌ی قیام مهدوی است / «سختی» اقتضا و لازمه‌ی کار امام حسین علیه‌السلام است / زیارت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام یک سفر تربیتی و انسان‌سازی است / تأکید بر توجه به امور فرهنگی در پیاده‌روی اربعین / در روز اربعین حسینی انسان یا باید در کربلا یا حسرت جا ماندن از زیارت را بخورد

کارشناس روابط عمومی ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ ۰

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، جمعی از موکب‌داران استان البرز که در ایام اربعین حسینی پذیرای زائران اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام خواهند بود، عصر امروز (یکشنبه) با حضور در حسینیه‌ی امام خمینی رحمه‌الله علیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج با حضرت آیت‌الله حسینی همدانی دیدار و گفتگو کردند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در این جلسه با تأکید بر اینکه اربعین حسینی مسئله مهم و اساسی است که ابعاد مختلفی دارد، بیان داشت: اربعین مقدمه‌ی قیام مهدوی است که نمودی از دولت کریمه‌ی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در آن قابل‌مشاهده است.

وی در ادامه افزود: رفاقت‌ها، برادری‌ها، بدون رنگ و عنوان بودن‌ها و امثال‌ذلک در اربعین حسینی یک نمونه‌ای از دوران حکومت حضرت حجت اروحنافداه است.

امام‌جمعه کرج با اشاره به اثرات فراوان زیارت اربعین حسینی، تأکید کرد: این زیارت در شعاع زندگی ما باید چنان آثار ماندگاری داشته باشد که تا سال بعد در ما نمایان باشد.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری افزود: زیارت اربعین «حسن فعلی» دارد که اگر «حسن فاعلی» را هم داشته باشد، اثرات بزرگ و ماندگاری خواهد داشت کما اینکه تاکنون نیز داشته است.

وی بابیان اینکه «سختی» اقتضا و لازمه‌ی کار امام حسین علیه‌السلام است، گفت: روایت مشهور «أَفْضَلُ‏ الْأَعْمَالِ‏ أَحْمَزُهَا» در خصوص سفر امام حسین علیه‌السلام نیز صادق است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اینکه زیارت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام یک سفر زیارتی صرف یا تفریحی نیست، عنوان کرد: زیارت حرم مطهر حسین علیه‌السلام یک سفر تربیتی و انسان‌سازی است که سبب بزرگ شدن روح انسان می‌شود لذا سختی، لازمه و اقتضاء این سفر است.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه روایات فراوانی در خصوص فضیلت زیارت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام ذکرشده است به بیان برخی از آنان پرداخت و گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمود: «هر کس که به زیارت قبر حسین علیه‌السلام نایل شود و به حق آن حضرت معرفت داشته باشد خداى متعال او را در بلندترین درجه عالی‌مقامان ثبت می‌کند».

وی در ادامه به رواتی دیگر از امام صادق علیه اسلام در این رابطه پرداخت و گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «هر وقت خواستی امام حسین علیه‌السلام را زیارت کنی باحالتی محزون و اندوهگین، ژولیده و غبارآلوده، گرسنه و تشنه زیارت کن، چون حضرتش این‌چنین و به همین حالت به شهادت رسید سپس از اباعبدالله علیه‌السلام حوائجت را بخواه و برگرد و کربلا را وطن خود مگیر.»

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری از بیانات خود به بیان برخی نکات به موکب داران پرداخت و گفت: شما وظایفی را نسب به خودتان و وظایفی را نسب به زائران و موکب داران دیگری که در کنار شما فعالیت خواهند کرد، دارید؛ که ضروری است به آن‌ها عمل کنید.

آیت‌الله حسینی همدانی در اولین توصیه خود به موکب داران به رعایت نظم و انضباط تأکید کرد و گفت: رعایت نظم و انضباط در کار نشان از شیعه بودن ماست چراکه اهل‌بیت علیهم‌السلام همگی اهل نظم و انضباط بودند لذا ضروری است خادمان با تقسیم‌کار، وظایف محوله را به‌طور دقیق انجام دهند و در کار یکدیگر دخالت نکنند.

وی در ادامه بابیان اینکه خادمان باید تمیز و منظم باشند، گفت: خادمان باید با ظاهری آراسته و مرتب به زوار خدمت کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز با تأکید بر لزوم توجه به نظافت و تمیزی موکب، بر اقامه نماز اول وقت نیز تأکید کرد و گفت: خوب است که در موکب‌ها نماز به‌صورت جماعت اقامه شود.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه خاطرنشان ساخت: موکب داران سعی کنند که ضمن هویت داشتن موکب از نمود دادن آن خودداری کنند چراکه اربعین نشان‌دهنده وحدت جهان اسلام است و همه باید سعی کنند که با برادران عراقی رفیق باشند.

وی با تأکید بر توجه به امور فرهنگی در پیاده‌روی اربعین، عنوان کرد: کارهای فرهنگی که در مسیر پیاده‌روی قابلیت اجرا دارد را حتماً انجام دهید.

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز با تأکید بر لزوم بصیرت افزایی در مسیر پیاده‌روی اربعین، گفت: موکب داران و خادمان باید بر ترویج مسائل معرفتی اقدام کنند.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با تأکید بر توجه و حساسیت نسبت به مسائل محرم و نامحرم در پیاده‌روی اربعین، گفت: پسندیده است که بانوان برای پیاده‌روی اربعین با محارم خود اقدام کنند.

وی در بخش پایانی بیانات خود با اشاره به پیاده‌روی جاماندگان اربعین، عنوان کرد: در روز اربعین حسینی انسان یا باید در کربلا باشد یا حسرت جا ماندن از زیارت را بخورد لذا باید از مشابه‌سازی این پیاده‌روی خودداری و به برگزاری تجمعات و مراسم عزاداری پرداخت.

گفتنی است در ابتدای این دیدار حمید افضلی دبیر ستاد مرکزی اربعین کشور، علی اسلام‌خواه رئیس ستاد توسعه بازسازی عتبات عالیات البرز و تعدادی از موکب‌داران استان به بیان گزارش اقدامات، دغدغه‌ها و فعالیت‌های خود پرداختند.

در انتهای این مراسم نیز آقای کربلایی علی علی‌اکبری به مرثیه‌خوانی و نوحه‌سرایی بر مصائب حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و اهل‌بیت آن حضرت پرداخت.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.