آیت‌الله حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج:

قسمت زیادی از مشکلات، بی‌تدبیری و سوء مدیریت دولت‌های گذشته است / مهم‌ترین قدم در برطرف کردن موانع و رشد اقتصاد، مردمی کردن یارانه‌هاست / دولت به فکر سیاست‌بازی و کارهای نمایشی و پوپولیستی نیست/ همه مخالف بی‌عدالتی هستیم / تلاش دولت ارائه خدمات مستقیم به مردم است

کارشناس روابط عمومی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰

نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و سوم اردیبهشت‌ماه شهرستان کرج به امامت آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز و امام‌جمعه کرج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) اقامه شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله حسینی همدانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه بیست و سوم اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج بابیان اینکه پانزدهم شوال سال ۳ قمری سالگشت شهادت سیدالشهدا حضرت حمزه بن عبدالمطلب است، بیان داشت: حمزه بن عبدالمطلب هم عموی پیامبر بود و چون هر دو از بانویی به نام ثُویبه شیر خورده بودند؛ برادر رضاعی هم بودند.

حضرت حمزه در دفاع از دین اسلام تا پایان زندگی شمشیرش را زمین نگذاشت

وی در ادامه افزود: وقتی حضرت حمزه اسلام وایمان خودش را اعلام کرد، سران قریش را به خاطر نیرومند شدن رسول خدا و مدافع قوی‌ای چون حمزه، وحشت گرفت و از طرح‏ها و نقشه‏هایی که علیه پیامبر و اسلام کشیده بودند، منصرف شدند.

امام‌جمعه کرج با تأکید بر اینکه حضرت حمزه با شجاعت کم‌نظیرش که دوست و دشمن به آن اذعان داشتند، در دفاع از دین اسلام تا پایان زندگی شمشیرش را زمین نگذاشت، اظهار داشت: اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز در مقاطع مختلف به مناسبت از او تمجید کرده‌اند.

ائمه جماعت در نماز صبح برای مأمومین خود مسئله بگویند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه اذعان داشت: مرحوم مجلسی در جلد ۲۴ بحارالانوار ذیل آیه ۶۹ سوره مبارکه نساء که فرمود: «وَ مَنْ یُطِعْ اللّه َ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنْ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُوْلَئِکَ رَفِیقاً». نقل می‌کند انس بن مالک گفت: «روزی با رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏و‏آله) نماز صبح را به‌جای آوردیم، آن حضرت پس از نماز رو به ما نشست، من عرض کردم: ای رسول خدا، اگر صلاح بدانید تفسیر این آیه «وَ مَنْ یُطِعْ اللّهَ…» را بیان کنید؛ پیامبر فرمود: مصداق «نبِیِّین» من هستم و مصداق «صِدِّیقِین» برادرم علی و مصداق «شهداء» عمویم حمزه و مصداق «صالحان» دخترم فاطمه و دو فرزندش حسن و حسین می‏باشند».

وی در ادامه این روایت، توصیه کرد: خوب است در نماز صبح آقایان ائمه بزرگوار جماعت که در مسجد حاضرند؛ یک نکته‌ای را برای مأمومین خودشان بگویند و فقط به نماز اکتفا نشود.

حضرت حمزه بنیان‌گذار دفاع از ولایت و حریم ولایت است

نماینده ولی‌فقیه در البرز در ادامه به تشریح ابعاد شخصیتی حضرت حمزه پرداخت و گفت: با توجه به جلالت قدر و عظمت شخصیت حمزه که رسول خدا او را «سیدالشهدا» خواند، بعد از شهادتش نام او را از کتب حذف کردند؛ بااینکه از صحابه و رکن شدید برای رسول خدا بود؛ و امیرالمؤمنین از نبود او، گله داشت و زهرای اطهر هفته‌ای دو بار؛ دوشنبه و پنج‌شنبه بر مزار او حاضر می‌شد.

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه حضرت حمزه بنیان‌گذار و پایه‌گذار دفاع از ولایت و حریم ولایت است لذا با او مخالفت شد، خاطرنشان ساخت: نام او را حذف کردند و فضائل او را در کتاب‌ها نیاوردند؛ چراکه او کسی است که مستقیماً از ولی خدا حمایت کرد و بعدها، بقیه به او تأسی کردند و این برای عده‌ای گران آمد که تا امروز هم حمایت از ولی خدا هزینه‌بردار است.

حمایت از ولی خدا هزینه‌بردار است

وی در ادامه یادآور شد: در همین دوران ملاحظه کردید که عده‌ای از خواص اولاً درست تشخیص ندادند و بعد هم که روشن شد قدرت و جربزه حمایت نداشتند؛ خدای تعالی توفیق دهد که خوب وظائفمان را بشناسیم و به‌موقع عمل کنیم.

حضرت عبدالعظیم حسنی به خاطر عرضه دین به محضر امامش، موردتوجه و تائید ائمه علیهم‌السلام بود

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری بابیان اینکه در همین تاریخ ۱۵ شوال، در سال ۲۵۲ قمری بنا بر قولی یکی از مهاجران مجاهد، باتقوا و امانت‌دار، صادق در گفتار، با اخلاص و زمان‌شناس، محدث و عالم برجسته شیعه، امام‌زاده انقلابی و با بصیرت، سیدالکریم حضرت عبدالعظیم حسنی به شهادت رسید، گفت: ایشان غیر از مبارزه با طواغیت و تلاش برای تشکیل حکومت اسلامی و مبارزات سیاسی، در عرصه علم و رساندن پیام و معارف اهل‌بیت به شیعیان سعی بلیغ داشت؛ همچنین در خدمت‌رسانی به نیازمندان و محرومان جامعه فعالیت می‌کرد؛ حضرت به خاطر جهاد، هجرت، ولایت مداری و عرضه دین به محضر امامش، موردتوجه و تائید ائمه علیهم‌السلام بود و ثواب زیارت ایشان هم معروف است.

با «عرضه دین» از باورهای ارزشی فرد و جامعه صیانت می‌شود

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه عنوان کرد: در نوبت قبل راجع به «عرضه دین» عرض کرده بودم و اینجا اضافه می‌کنم که در این مهم در مرحله اول، بازخوانی و تصحیح باورهای فرد و جامعه صورت می‌گیرد؛ اینکه شخص می‌رود پیش امامش و مطالب را می‌گوید لذا شما در این دوره، زیارت آل یس را به‌عنوان عرضه دین به امام عصر ارواحنا فداه بخوانید؛ چون بخش‌هایی از این دعا «عرضه دین» است و شما به این عنوان بخوانید و در مرحله دوم، رفتارها با آن باورها تطبیق داده می‌شوند؛ یعنی با «عرضه دین»، از باورهای ارزشی فرد و جامعه صیانت می‌شود و اعتقادات تثبیت می‌گردد.

مردم به خاطر علم وافر عبدالعظیم حسنی به او رجوع می‌کردند

وی در ادامه با تأکید بر اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی به خاطر علم وافری که داشت گاهى ائمه آن عصر، مردم را به او ارجاع می‌دادند، گفت: مثلاً میرزای نوری در مستدرک الوسائل از ابوتراب رویانى نقل می‌کند که: «شنیدم که ابو حماد رازى مى‏گفت در سامرا بر امام هادی علیه‌السلام وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم؛ چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینى در حلال و حرام، مسئله‌ای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنى سؤال کن و سلام مرا به او برسان».

در این دوران حفظ دین برای مؤمنین سخت از عصر حضور ائمه علیهم‌السلام است

خطیب نماز جمعه کرج در ادامه تصریح کرد: به نظر باید این سنت در این عصر هم استمرار داشته باشد چراکه در این دوران حفظ دین برای مؤمنین سخت از عصر حضور ائمه علیهم‌السلام است و رسول خدا درباره سختی این دوره تعبیر به یتیمی کرده‌اند؛ یعنی کسی که از امامش جداست و دسترسی به نظر امامش درباره مسائل مبتلابه فردی و اجتماعی‌اش ندارد، این فرد یتیم است.

وظیفه علما در عصر غیبت سنگین‌تر است / علما در این عصر باید پاسخگو باشند و هدایت و راهنمایی کنند

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه وظیفه علما در این عصر سنگین‌تر است چون سرپرستی و رسیدگی به ایتام آل پیامبر بر عهده آنان است، تأکید کرد: علما در این عصر باید پاسخگو باشند و هدایت و راهنمایی کنند؛ امروز که بحث «جهاد تبیین» مطرح است؛ بخشی از آن مربوط به همین امور است؛ لذا دوستان بزرگوار باید نسبت به این قصه فعال‌تر باشند و دقیق‌تر عمل کنند.

عده‌ای مطالبی می‌گویند که امنیت روانی جامعه را به هم می‌زنند

وی در بخش دیگری بابیان اینکه یکی از بحث‌های داغ و مهم روز بحث اصلاح یا مردمی کردن یارانه‌هاست، گفت: می‌بینید در این فضا شیطان هم دست‌به‌کار شده و بازار دین فروشی را رونق داده است؛ عده‌ای بدون اینکه واقع‌بین باشند و یا به همه جهات موضوع اشراف داشته باشند، راه افراط و یا تفریط را طی می‌کنند و مطالبی می‌گویند که امنیت روانی جامعه را به هم می‌زنند.

قسمت زیادی از مشکلات، انباشت از سال‌های قبل، بی‌تدبیری و سوء مدیریت دولت‌های گذشته است

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه گفت: در این روزها تحلیل گرانِ کارشناس، مطالب خوبی را عرضه می‌کنند و مستنداً و بر اساس آمار و ارقام نظر می‌دهند که قابل‌استفاده است و همه باید توجه کنند و بنده هم در این مسائل بااینکه نکاتی دارم وارد نمی‌شوم.

آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: نکته‌ای که نباید فراموش کرد، این است که؛ قسمت زیادی از مشکلات، انباشت از سال‌های قبل، بی‌تدبیری و سوء مدیریت دولت‌های گذشته است؛ نه یک دولت که اول، این‌ها باید اصلاح شود تا مسیر آینده هموار شود.

رئیس‌جمهور محترم بدون اظهار بی‌اطلاعی مطالب موردنیاز را برای مردم بیان کرد

وی در ادامه تأکید کرد: این خیلی مهم است و جای تقدیر و تشکر دارد که رئیس‌جمهور محترم؛ صادقانه بدون اینکه اظهار عدم اطلاع کند و خود را به بی‌خبری بزند، مطالب موردنیاز را برای مردم بیان کرد. بالاخره مردم در سختی بسر می‌برند و باید قدردان مردم بود به خاطر صبوری‌ها و همراهی‌هایی که دارند.

وقتی ناچار به جراحی‌شده‌ایم باید مقداری درد و سختی و دوران نقاهت را تحمل‌کنیم

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز تأکید کرد: مردم ما به‌خوبی این را متوجه هستند که تلاش‌ها برای بهتر شدن اوضاع است و همان‌طور که نوبت قبل هم عرض کردم، وقتی ناچار به جراحی‌شده‌ایم باید مقداری درد و سختی و دوران نقاهت را تحمل‌کنیم تا از این مرحله عبور کنیم و بدانیم که قطعاً «ان مع العسر یسرا» خواهد بود.

نقش دستگاه قضا در برخورد قاطعانه با متخلفین و اخلال گران، محوری است

آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها به همراه خود مردم وظائفشان را به‌خوبی ادا کنند و بازهم تأکید می‌کنم در این میان نقش دستگاه قضا در برخورد قاطعانه با متخلفین و اخلال گران محوری است، گفت: هم اخلال گران اقتصادی، هم کسانی که نظم اجتماع را به هم می‌زنند. اینکه به خیابان ریخته شود و به اموال عمومی ضرر بزنند چه مشکلی را حل می‌کند؟ وقتی در حال حرکت به سمت اصلاح هستیم باید کمک کنیم تا اصلاح صورت بگیرد.

مهم‌ترین قدم در برطرف کردن موانع و رشد اقتصاد، مردمی کردن یارانه‌هاست / دولت به فکر سیاست‌بازی و کارهای نمایشی و پوپولیستی نیست

وی در ادامه یادآور شد: آنچه مسلم است، راه نجات مشکلات اقتصادی کشور عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که اولاً باید موانع سر راه آن برداشته شود؛ و مهم‌ترین قدم در برطرف کردن موانع و رشد اقتصاد، همین مردمی کردن یارانه‌هاست؛ تا آنجا که ما دقت کردیم و رصد می‌کنیم، این دولت به فکر سیاست‌بازی و کارهای نمایشی و پوپولیستی نیست و دغدغه درست شدن ساختاری مشکلات به‌خصوص مسائل اقتصادی را دارد که از همین سال اول برخلاف دولت‌های گذشته اقدام خودش را شروع کرده است و الا می‌توانست به روش گذشتگان عمل کند و خود را به دردسرهای این‌چنینی نیندازد.

عده‌ای امروز به‌جای پاسخ گوئی به تخریبی که به اقتصاد زده‌اند، مطالبه گر شده‌اند

امام‌جمعه کرج افزود: معمولاً دیده‌اید که بنده تعریف آن‌چنانی نمی‌کنم؛ اما چون دقیق رصد می‌کنم می‌بینم که مسیر فعالیت به این سمت است، پس ما هم باید صبوری و کمک کنیم؛ البته بیگانگان نمی‌خواهند مشکلات کشور حل شود و در رسانه‌ها با دروغ و دغل مطالب متناقض را نشر می‌دهند و دشمنی می‌کنند؛ یک عده‌ای هم که وضعیت امروز کشور دست‌پخت سیاست‌های غرب‌زده آن‌هاست، امروز به‌جای پاسخ گوئی به تخریبی که به اقتصاد و سیاست و باورهای مردم زده‌اند، مطالبه گر شده‌اند و در همان مسیر دشمن حرکت می‌کنند و قلم‌فرسائی و نطق می‌کنند.

بشکند قلم‌هایی که در این روزگار سخت به‌جای دلداری به گردش آسیاب دشمن کمک می‌کند

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه بشکند قلم‌هایی که در این روزگار سخت به‌جای اینکه دلداری دهند و همراهی کنند به گردش آسیاب دشمن کمک می‌کنند، گفت: مگر ما دشمنی‌های مستکبران نسبت به خودمان را لااقل در این ۲۰۰ سال گذشته فراموش می‌کنیم ولو با ژست خدمت و کمک چه بلاها که بر سر ملت نیاوردید؛ همین اقتصاد امروز کشور را شما با تحریمتان تحمیل کردید، حالا داعیه چه چیزی دارید؛ مردم نباید در این جنگ روایت‌ها صحنه را از دست بدهند و فریب بخورند.

همه مخالف بی‌عدالتی هستیم

وی با تأکید بر اینکه همه مخالف بی‌عدالتی هستند، گفت: جایی خواندم نمی‌دانم چقدر درست است این مطلب و این‌یک نمونه است که دولت روی بلیت هر مسافر که به یکی از این کشورها سفر می‌کند که اسم کشورش هم بود، حدود ۵ میلیون تومان یارانه می‌دهد که این خرج یک ماه زندگی یک نفر است.

همه مخالف دزدی، رانت‌خواری و فساد هستیم

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در ادامه افزود: برای شخصی که می‌خواهد برود آنجا و تفریحی کند و برگردد، دولت ۵ میلیون یارانه می‌دهد. این بی‌عدالتی نیست؟ جلوی امثال این‌ها گرفته شود آیا درست نیست؟ همه مخالف دزدی و رانت‌خواری و فساد هستند پس همه باید کمک کنیم، دولت و ملت تا بار دیگر کشور در مسیر عدالت و پیشرفت قرار گیرد و سرعت گیرد.

کاپیتولاسیون، اصل حاکمیت و استقلال کشور را متزلزل می‏ساخت

آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: توجه دارید اگر انقلاب نشده بود، معلوم نبود با همان قرارداد کاپیتولاسیون که این روزها سال گشت لغو آن است، چه بلائی بر سر ملت می‌آورده بودند چراکه کاپیتولاسیون، اصل حاکمیت و استقلال کشور را متزلزل می‏ساخت، به قوانین خارجی اعتبار برون‌مرزی می‏بخشید، اتباع کشور را از حمایت کامل قضایی محروم می‏کرد و حق مشروع آنان را به بیگانه می‏داد.

امام کشور را از کاپیتولاسیون نجات داد

وی در ادامه با تأکید بر اینکه امام کشور را نجات داد، گفت: در آبان ۱۳۴۳ اعلامیه داد: «آیا ملت ایران می‏داند که مجلس به پیشنهاد دولت سند بردگی ملت ایران را امضاء کرد؟ سند وحشی بودن ملت مسلمان را به آمریکا داد… قلم سیاه کشید بر جمیع مفاخر اسلامی و ملی ما… اهانت به ارتش محترم ایران و صاحب‌منصبان و درجه‏داران نمود… حیثیت دادگاه‌های ایران را پایمال کرد… اکنون مستشاران نظامی و غیر‏نظامی آمریکا با جمیع خانواده و مستخدمین آن‏ها آزادند هر جنایتی بکنند، هر خیانتی بکنند، پلیس حق بازداشت آن‏ها را ندارد… اکنون من اعلام می‏کنم که این رأی ننگین مجلسین مخالف اسلام و قرآن است و قانونیت ندارد…» و در ادامه دارد: «امروز اقتصاد ایران به‏ دست آمریکا و اسرائیل است و بازار ایران از دست ایرانی و مسلمان خارج‌شده است…».

دشمن تلاش دارد که بازار ایران در دست ایران و ایرانی نباشد

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز ادامه داد: جالب است امروز هم تلاش دارند که بازار ایران در دست ایران و ایرانی نباشد و امروز برای وابسته کردن ملت جور دیگر، با تحریم و جنگ‌های شناختی وارد عرصه شده‌اند البته آن روز مردم به آمریکا و اذنابش سیلی زدند و امروز آمریکا و تابعان خارجی و داخلی‌اش بدانند سیلی که از مردم بصیر و هوشمند ایران اسلامی خواهند خورد محکم‌تر و مؤثرتر خواهد بود.

تلاش دولت این است که خدمات مستقیم به مردم داده شود

آیت‌الله حسینی همدانی بابیان اینکه تلاش دولت این است که دست دزدها از بیت‌المال قطع شود و خدمات مستقیم به مردم داده شود، گفت: البته آینده‌نگری چنین اقتضائی دارد که با توجه به شرایط جهانی و منطقه‌ای باید در عرصه اقتصادی با تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مصون‌سازی صورت گیرد؛ و دارد در این مسیر حرکت می‌شود لذا همکاری و همراهی مردم را می‌خواهد، کسانی هم که بعضی وقت‌ها حرکت‌های بی‌ربطی دارند باید به این موضوع توجه داشته باشند و فاصله خودشان را حفظ کنند.

قدردانی امام‌جمعه کرج از خدمات بسیج سازندگی استان

خطیب نماز جمعه کرج در بخش دیگری تأکید کرد: جا دارد در این ایام که سال گشت تأسیس بسیج سازندگی است از فعالیت عزیزان در سازمان بسیج سازندگی سپاه امام حسن مجتبی علیه‌السلام و قرارگاه محرومیت‌زدائی، تقدیر و تشکر کنم که بحمدالله خدمات چشمگیری انجام داده‌اند.

آیت‌الله حسینی همدانی افزود: حضور ده هزار نفر جهادگر در سال ۱۴۰۰ و خدمت‌رسانی به محرومین و در مناطق کم برخوردار خود استان؛ از لایروبی قنوات و کانال‌های آب و ساخت غسالخانه و آغل و بهسازی معابر و احداث و مرمت ساختمان‌ها و منازل بگیرید تا تشکیل گروه‌های جهادی، عملیاتی، تخصصی و قرارگاهی که در قالب اردوهای اشتغال، عمرانی و فرهنگی، برای ارائه بهتر به محرومین برقرار کردند که این فعالیت‌ها، فعالیت‌های زیادی است و چندین صفحه است. لذا به همه دوستان خدا قوت و خسته نباشید عرض می‌کنیم.

هلال‌احمر صدسال خدمت بی‌منت، بی‌شائبه و خالصانه ارائه کرده است

وی در بخش دیگری با اشاره به سالروز تأسیس هلال‌احمر، گفت: امسال، صدمین سال تأسیس هلال‌احمر است. صدسال خدمت‌رسانی بی‌منت و بی‌شائبه و خالصانه. کسی که وارد هلال‌احمر می‌شود، باید اخلاص داشته باشد چون درآمد و حقوق به آن معنا که ندارند. باید خالصانه خودش را وارد عرصه کرده باشد و برای خدمت به مردم از جان و وقت خودش گذشته باشد؛ و بعضاً از سرمایه خودشان می‌گذرند. بعضی جاها صعب‌العبور است و صعب الاقدام است اما این دوستان خالصانه اقدام می‌کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه افزود: مدیر بزرگوارشان و مسئول محترمشان امروز قبل از خطبه‌ها قطعاً برای شما آمار را دادند، بنده هم از حضورشان در نماز جمعه تشکر می‌کنم و خدا قوت می‌گویم. مردم استان به این عزیزان خدا قوت می‌گویند که مصمم‌تر و با اهتمام وظایف محوله را انجام دهند؛ خدماتی که شما در طول این سال‌ها کردید و می‌کنید، خدمت به همان ایتام آل پیغمبر است.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری افزود: روز ارتباطات و روابط عمومی را به همه عزیزانی که در این بخش از ادارات و دستگاه‌ها فعالیت دارند، تبریک و خدا قوت عرض می‌کنم.

متولیان امر ورزش استان فرهنگ پهلوانی را احیا کنند

وی در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به ۲۹ اردیبهشت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، گفت: اگر متولیان امر ورزش استان بتوانند فرهنگ پهلوانی و آن ارزش‌های والای انسانی و دینی را احیاء و در تحکیم الفت جامعه و خدمت‌رسانی اجتماعی تشویق کنند؛ آثار فراوانی خواهد داشت.

سرکوب فعالیت تروریست‌ها در شمال غرب کشور جای تقدیر و تشکر دارد

رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در خاتمه تصریح کرد: پیام‌های سفر اسد و امیر قطر مطالبی دارد که باید با مقدمه‌ای خدمت شما عرض کنم. آمدن اسد و امیر قطر حاوی مطالبی است و سرکوب فعالیت تروریست‌ها در شمال غرب کشور که یکی دو روز گذشته برادران بزرگوار ما در نیروهای مسلح به‌خصوص سپاه آنجا را منهدم کردند که جای تقدیر و تشکر دارد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.