مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۵ اسفندماه ۱۴۰۱ شهر کرج/

صحیفه سجادیه کتاب انسان‌سازی است

کارشناس روابط عمومی ۰۵ اسفند ۱۴۰۱ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۱۴۰۱/۱۲/۰۵

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت الله حسینی همدانی

بِسمِالله الرَّحمَنِ الرِّحیم

اَلحَمدُالله رَبِّالعالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّین

عباد الرحمن، اوصیکم و نفسی بتقوی الله . اهل تقوا موحدند و شرک به خدا ندارند و در همه حال خدا را می‌خوانند. بخشی از اوصاف عباد الرحمان که در مقام بیان آن با توجه به آیات سوره مبارکه فرقان هستیم، صفاتی است که نباید انجام بدهند و از آن‌ها مبرا هستند. در آیه ۶۸ ‌فرمود: «وَالَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللهِ إِلهاً آخَرَ وَلا یَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللهُ إِلاّ بِالْحَقِّ وَلا یَزْنُونَ وَمَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ یَلْقَ أَثاما». و آنان که با خدا معبودى دیگر نمى‌خوانند، و کسى را که خداوند خونش‌ را حرام کرده است‌ جز به‌حق نمى‌کشند، و زنا نمى‌کنند، و هرکس چنین کارهایى انجام دهد مجازات سختى خواهد دید.

آیه شریفه به سه گناه بزرگ که تبعات بدی را به همراه دارد اشاره‌کرده است که عبادالرحمان از آن دور هستند. گناه شرک، قتل نفس و آلودگی‌های جنسی. که به ترتیب توضیح می‌دهم. بندگان خدایِ رحمان به همراه خداوند معبود دیگری را نمی‌خوانند. «وَالَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللهِ إِلهاً آخَرَ». اولین درسی که همه انبیاء داده‌اند توحید بوده و اولین مبارزه‌ای هم که داشتند مبارزه با شرک بوده است.

در سوره مبارکه نحل آیه ۳۶ می‌فرماید: «وَلَقَدْ بَعَثْنا فِی کُلِّ أُمَّه رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَاجْتَنِبُوا الطّاغُوت». و همانا در میان هر امتى فرستاده‌اى برانگیختیم که: خدا را بپرستید و از طاغوت دورى گزینید. شرک گناه کبیره است و خداوند متعال مشرک را نمی‌آمرزد. در آیه ۱۱۶ سوره مبارکه نساء فرمود: «إِنَّ اللهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاء». مسلّماً خداوند این را که به او شرک ورزیده شود، نمى‌آمرزد و غیرازآن را براى هر کس که بخواهد مورد بخشش قرار مى‌دهد.

یکی از موعظه‌های لقمان به فرزندش نفی شرک است که در آیه ۱۳ سوره مبارکه لقمان فرمود: «یا بُنَیَّ لا تُشْرِکْ بِاللهِ إِنَّ الشِّرْکَ لَظُلْمٌ عَظِیم». اى پسرم! به خدا شرک نیاور که به‌راستی شرک ستمى بزرگ است. بحث شرک از مباحث مهم و گسترده است که انواع و مراتبی دارد.

شرک اعتقادی، شرک عملی، شرک در خالقیت، شرک در ربوبیت. مثلاً کسی که در اعمال عبادی، ریا می‌کند مبتلا به شرک عملی است. یا کسی که برای تدبیر و اداره عالم غیر از خدا را هم مؤثر می‌داند شرک در ربوبیت دارد. کسی که در مشکلات و مسائلی که دارد به‌جای این‌که از خداوند مطالبه کند دست به دامان دیگری می‌شود مشرک است و امثال ذالک.

رسول خدا به ابن مسعود فرمود: مبادا لحظه‌ای به خدا شرک‌ورزی حتی اگر اره شوی یا تکه‌تکه‌ات کنند و یا به دار آویزانت کنند و یا به آتش بسوزانند. مردم مبتلابه شرکی که آنان را از دین خارج می‌کند و موجب ارتداد آنان می‌شود نیستند اما خیلی‌ها مبتلابه شرک پنهان هستند، که باید خود را از این شرک نجات دهند. خدای تعالی می‌فرماید بیشتر مردم ایمانشان به شرک آلوده است.

در سوره مبارکه یوسف آیه۱۰۶ فرمود: «وَما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللهِ إِلاّ وَهُمْ مُشْرِکُون». بیشترشان به خدا ایمان نمى‌آورند جز این‌که چیزى را با او شریک مى‌گیرند. افرادی که در کنار خدا، مستقلاً به نیروهای دیگری که در انجام کارهای شخص مؤثر هستند اعتقاد دارند و یا اساساً خدا را فراموش کرده‌اند و شبیه این‌ها، مشرک‌اند. بله اگر با تمام وجود اعتقاد دارد که خداوند همه امور را اداره می‌کند و همه‌چیز تحت اراده و قدرت خداست و خدای تعالی نظام عالم را بر اساس اسباب و علل تنظیم کرده است و اگر کسی واسطه‌ای طلب می‌کند، آن وسیله و یا واسطه را مستقل در انجام کار نمی‌داند، این منافات با توحید ندارد.

مثلاً اگر با اعتقاد کامل می‌گوید: «اللهُ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَیَقْدِرُ لَه». خدا روزى را براى هر کس از بندگانش که بخواهد گشاده مى‌کند و یا بر او تنگ مى‌گرداند. دیگر نباید برای به دست آوردن مال بیشتر ده‌ها کلک و حقه بکار ببرند و نقشه بکشند تا خودشان درآمد بیشتری داشته باشند. پس بنابراین اگر حاجتی و یا نیازی داشتیم و اقدام به توسل کردیم و یا واسطه‌ای آوردیم اصل این کار بر اساس آیه شریفه که فرمود: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ»؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید؛ و وسیله‌اى براى تقرب به او بجویید.

اشکال ندارد، فقط باید توجه داشته باشیم که هیچ موجودی مستقل از اراده الهی کاری ازش برنمی‌آید. لذا اگر حتی به اهل‌بیت علیهم‌السلام هم متوسل می‌شویم چون خودِ خدای تعالی بر اساس قاعده لطف و از روی شدت محبت به بندگانش آنان را واسطه فیض قرار داد و الا مستقل از خدا و در عرضِ خدا دیدنِ اولیاء الهی شرک است و با همین آیه شریفه منافات دارد که فرمود: «وَالَّذِینَ لا یَدْعُونَ مَعَ اللهِ إِلهاً آخَرَ». پس تا این‌جا این آیه شریفه، عباد الرحمن را کسانی معرفی می‌کند که اهل شرک به خدا به هیچ نوع نیستند. البته آن دو بخش دیگر باید با مقدماتی عرض شود که فرصت کم است. خدای تعالی دل ما را ظرف معارفش و توفیق عمل به آن‌ها قرار دهد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ ﴿۲﴾ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین طبق فرمان الهی به کسی ستم نمی‌کنند و اهل احسان و بخشش هستند. مولانا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۲۳ از حکم نهج‌البلاغه که از حضرت درباره آیه شریفه: «انَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الِاحْسانِ». سوال ‌کرده ‌بودند، فرمود: «الْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ». عدل، ستم نکردن، و احسان، بخشش نمودن است.

امام در معنای عدل و انصاف به دو کلمه‌ای که معنای روشن‌تری دارد اشاره فرمودند که عدل یعنی ستم نکردن و احسان هم یعنی بخشش کردن. البته این آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل که قسمتی از آن اینجا مطرح شده از آیاتی است که باید دقت بیشتری کرد. امام باقر علیه‌السلام در خطبه جمعه این آیه را می‌خواندند. مرحوم فیض کاشانی در تفسیر صافى فرموده: اگر در قرآن همین یک آیه بود، کافى بود که بگوییم: قرآن، «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ» است. حتماً به تفاسیر مراجعه کنید.

خدا را شاکریم که توفیق درک ماه شعبان المعظم را به همه ما داد. ماهی که در آن انسان فرصت فراوانی برای آماده‌سازی و پاک‌سازی خودش به‌خصوص با استغفار پیدا می‌کند. لذا این ماه، تمرین است تا با سنخیتی که در خودمان به وجود می‌آوریم ماه رمضان المبارک را خوب درک کنیم. از تربیت خودمان در این ماه غافل نباشیم. این ماه، ماه خودسازی است و مقدمه است برای اینکه انسان خودش را پاک کند تا ماه رمضان را درک کند.

سخن از تربیت و پالایش و پاک‌سازی و تزکیه به میان آمد، جا دارد همین‌جا به هشتم اسفند که روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است اشاره‌کنم. این مهم را باید جدی بگیریم و غفلت نکنیم. ازنظر اسلام تربیت یعنی به فعلیت رساندن قوا و استعدادهایی که داریم. همچنین برقراری تعادل بین قوا و حرکت به سمت کمال مطلوب که همان قرب خدای تعالی است. اصل تربیت معنایش این است.

فرقی بین نظام تعلیم و تربیت اسلامی با نظام آموزشی سکولاریستی وجود دارد و آن این است که در نظام اسلامی، تربیت مقدم بر آموزش است. اگر نظام تعلیم و تربیت کار خودش را به‌درستی انجام بدهد نتیجه آن را ما در جامعه می‌توانیم ببینیم که یک بخش آن دانش‌آموز در تراز انقلاب اسلامی است که هم ازنظر اسلامی در یک سطح بالایی قرار دارد، هم ازنظر علمی در سطح بالا قرار دارد، ازنظر اخلاق و تعهد و تعاملات اجتماعی از نصاب لازم برخوردار است و این شخصیت را در کنار محتوای آموزشی معلم می‌سازد.

درست است که یک متن آموزشی باید داشته باشیم اما آن متن آموزشی چگونه به خورده این دانش‌آموز داده شود و چگونه استفاده کند کار معلم است؛ لذا معلم‌ها مهم‌ترین و اثرگذارترین رکن نظام تعلیمی و تربیتی کشور هستند. نتیجه کار آن‌ها هم دانش آموزان هستند.

اگر معلم نصاب لازم را داشت، اهل مبارزه با جهل بود و خوی استکبارستیزی و استقلال و استقامت در مبانی اسلامی داشت، روحیه و تفکر انقلابی داشت، ارزش‌های والای انسانی مثل ایثار و مواسات و امثال این‌ها برایش اهمیت داشت، قطعاً دانش آموزان هم در همان تراز قرار خواهند گرفت.

نظام آموزشی باید فرهنگ کشور را منتقل کند. دهه‌های اول انقلاب همه درگیر مبارزه با دشمن بودیم. در مبارزه با نظام ستم‌شاهی دانش آموزان به‌خصوص بخش زیادی از بدنه را تشکیل می‌دادند و بعد هم انقلاب پیروز شد و بعد از پیروزی انقلاب هم درگیر هشت سال دفاع مقدس شدند دانش آموزان. با مفاهیم ایثار و شهادت و حق‌طلبی و مبارزه رودررو با دشمن و امثال این‌ها آشنا شدند.

نظام تعلیم و تربیت ما در آن سال‌ها مفاهیم مقدس تعلیم و تهذیب را عملاً از فضای پرنور جوانمردی و مقاومت رزمندگان اسلام دریافت می‌کرد؛ و دانش آموزان در آن برهه الگوی عملی داشتند. خیلی‌ها تربیت شدند که دیدید و خوانده‌اید.

اما امروز مدت طولانی است که دشمن تمرکز خودش را به روش جنگ نرم درزمینهٔ سست کردن بنیان‌های خانواده و ایجاد شبهه در مسائل اعتقادی و مذهبی و ارزش‌های نظام اسلامی برده روی جوان‌ها و نظام تعلیم و تربیت را هم دچار چالش کرده است. اینجا برای خنثی‌سازی نقش معلم به‌مراتب پررنگ‌تر و حساس‌تر از گذشته است.

لازم است بین مدرسه و مسجد به‌عنوان یکی از پایگاه‌های مهم تعلیم و تربیت و یکی از ارکان مهم تربیتی کار شود و پیوند قوی‌تری برقرار شود. اگر اضلاع تعلیم و تربیت در کنار هم قرار بگیرند اتفاق مبارکی خواهد افتاد؛ یعنی منزل، مسجد و مدرسه این سه اگر در کنار هم باشند ما شاهد مسائل بسیار بسیار نورانی در سطح جامعه خواهیم بود.

امروز روز سوم شعبان است؛ روز ولادت حسین علیه‌السلام و روز پاسدار است. این روز را به همه شما اهل ایمان و همه پاسداران حریم دین و انقلاب و کشور به‌خصوص عزیزانمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که امروز مهمان تعدادی از عزیزانمان در نماز جمعه شهر کرج هم هستیم به همه این عزیزان تبریک عرض می‌کنم. روزشان را به آن‌ها مبارک باد می‌گویم و خدا قوت میگویم به همه شما که فعالیت می‌کنید در عرصه‌های پاسداری از دین و انقلاب و ارزش‌هایی که وجود دارد.

قبلاً هم عرض کردم که نام‌گذاری روز سوم شعبان به نام روز پاسدار نام‌گذاری بامسمایی است. امام حسین علیه‌السلام پاسدار دین است، پاسدار انقلاب است، پاسدار انقلاب پیغمبر بود و ارزش‌های الهی را حمایت کرد و از آن‌ها دفاع کرد. فرزندان عزیز پاسدار ما هم همان روش را دنبال می‌کنند.

البته در هرزمانی با توجه به مقتضیات زمان اقدام لازم را دارند و برای همین عرض کردم که سپاه فراتر و گسترده‌تر از یک نهاد انقلابی تا امروز عمل کرده است؛ چون همه نهادهایی که بعد از انقلاب به وجود آمدند هرکدام متوجه یک کاری هستند. جهاد کشاورزی، بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، این‌ها وقتی به وجود آمدند متمرکز روی کارهای مشخصی هستند؛ اما سپاه پاسداران این‌گونه نبود؛ فراتر از همه نهادهای انقلابی عمل کرده و نقش بسیار سازنده و پررنگی در عرصه‌های مختلف نظام اسلامی داشته.

البته دشمنان جدی و قسم‌خورده‌ هم دارد که همین نشانه قدرت و صلابت این نیروی خدمتگزار به دین و مردم است. امروز سپاه پاسداران امید مظلومان و همه مردم به استضعاف کشیده شده جهان به دست مستکبرین است. این نیروی متدین و مقتدر خواب را از چشمان استکبار گرفته است و به فضل الهی با رهبری‌های فرمانده کل قوا همان‌طور که تا امروز هیمنه قدرت‌های پوشالی را شکسته‌اند، با حمایت‌های مردم مؤمن و قدرشناس کشورمان تا نابودی کامل استکبار و نظام سلطه این راه را ادامه خواهند داد.

حضرت آقا هم در پیامشان دیروز این‌گونه فرمودند که «از سپاه انتظار می‌رود به جذب و پرورش و آموزش جوانان مستعد در تراز انقلاب اسلامی و رساندن سپاه به توانایی‌های کامل برای حراست از انقلاب و تقویت بنیه‌های معنوی و انقلابی و نظامی سپاه اهتمام خود را مضاعف کند».

روز حسین علیه‌السلام است یک عرض ادبی کنم به ساحت مقدس حسین علیه‌السلام. همه ائمه علیهم‌السلام وظیفه‌دارند که دستورات خدا را محقق کنند. در این مسیر هم کوتاهی ندارند و تمام عمرشان را در این مسیر طی می‌کنند و بدون خستگی فعالیت می‌کنند.

در آیه ۷۸ سوره حج فرمود «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ» که راجع به ائمه است. شبیه این عبارت در زیارت جامعه کبیره آمده که «وَجاهَدْتُمْ فِی اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ» یعنی همه توان خودتان را در راه خدا آن‌گونه که شایسته است به کار گرفته‌اید؛ و بعد در زیارت امام حسین علیه‌السلام می‌خوانیم که «أَشْهَدُ أَنَّکَ جَاهَدْتَ‏ فِی اللَّهِ‏ حَقَّ جِهادِهِ» همان صفتی که برای همه ائمه است اینجا به امام حسین عرض می‌کنیم که حق جهاد را در راه خدا به تمام ادا کرده‌ای.

جهاد حضرت قطعاً فقط یک جنگ در روز عاشورا که نبود؛ توسعه داشت. امام حسین علیه‌السلام یک سال قبل از مردن معاویه یعنی در سال ۵۹ قمری جهادش را شروع کرد آن هم در سرزمین منا. روش حضرت هم جهاد تبیین بود.

حضرت در حج آن سال دستور داد که در منا همه کسانی که از اصحاب رسول خدا هستند و معروف به صلاح و سداد و عبادت و بندگی هستند جمع شوند. بیش از ۷۰۰ نفر از تابعان و نزدیک به ۲۰۰ نفر از اصحاب رسول خدا در خیمه امام حسین جمع شدند.

حضرت شروع به بیان خطبه کردند و تبیین کردند. جریانات بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام و علت سلطه معاویه و مسائل مختلف اجتماعی را روشن کردند؛ و بعد به خطرهای آینده و تهدیدهایی که دشمن برای نظام اسلامی دارد اشاره کردند؛ و اینکه اگر مسلمانان قیام نکنند و خواص وظیفه خودشان را انجام ندهند اسلام از بین خواهد رفت.

خوب است دوستان خطبه منای حضرت را با دقت بخوانند. به محورهای کلام امام توجه کنید؛ که چگونه از فضائل امیرالمؤمنین و اهل‌بیت با استفاده از آیات و روایات نبوی دفاع کردند و به مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر تأکید کردند؛ و یکی از فرازها و محورهای مهم خطبه حضرت یادآوری وظیفه علما و لزوم قیام آن‌ها در مقابل ستمگران و مفاسد بود. این نکته خیلی مهم است.

بعد حضرت تأکید می‌کنند که سکوت عالمان در مقابل زورگویان و همین‌طور سهل‌انگاری آن‌ها در انجام وظیفه‌ای که دارند چه تبعات خطرناکی را به دنبال دارد. امروز این خطبه امام حسین علیه‌السلام زنده است و گویا است. همان کلمات را که امام حسین فرمود ما از دهان و بیان نائب الامام می‌شنویم.

دیروز قطعاً دنبال کردید سخنرانی ایشان را که با اعضای خبرگان داشتند. دعوت کردند به جهاد تبیین. همین بیان امام حسین علیه‌السلام بود که ما درباره امام حسین علیه‌السلام شهادت می‌دهیم که حق جهاد را به‌جا آوردی؛ آقا فرمودند: «علما فارغ از داشتن و نداشتن مسئولیت‌های دولتی برای حفظ این سرمایه عظیم وظایف سنگینی دارند که مهم‌ترین آن جهاد تبیین است. ضمن اینکه تقوا و صداقت و پاک دستی و پرهیز از موارد شبهه‌ناک و انگیزه خدایی و دعوت کردن با عمل، نه‌فقط به زبان (خیلی کارها را باید انجام داد) مردم را دلگرم و خاطرجمع می‌کند».

وظیفه سنگین است؛ معلمان، اساتید، خطبا، سخنرانان به‌خصوص امامان مساجد این سنگر مهم و اساسی را جدی بگیرند. اگر خودشان هم نمی‌تواند و فرصت ندارند یا حال‌ندارند و به هر دلیلی از دیگران کمک بگیرند. همان‌طور که آقا فرمودند وارد میدان عمل شوید. لجنه‌های فکری و فرهنگی محلات را راه‌اندازی کنید. راجع به موضوعات مورد ابتلا روشنگری کنید.

بنده با فرصت کمی که دارم غیر از سر زدن و دیدار با اقشار مختلف. بعد از نماز جمعه، روزهای چهارشنبه و بعد از درس اخلاق برای عموم و روزهای سه‌شنبه برای عزیزان روحانی و دانشجو وقت را اختصاص داده‌ام. دوستان دیگر هم هر کس به‌اندازه خودش کوتاهی نکند.

روش را هم از خود امام علیه‌السلام یاد بگیریم. حضرت در همین خطبه چهار هدف را تبیین کردند؛ یعنی اول هدف‌گذاری انجام دادند. ماهیت ضد اسلامی بنی‌امیه را برای مردم شرح کردند. خب ما اگر در مقابل خود و بر علیه اسلام و انقلاب دشمنانی داریم، باید ماهیت آنان را خوب بشناسیم و به مخاطب بشناسانیم.

امام علیه‌السلام با بیان خودشان روحیه‌ انقلابی و ضد استکباری مردم را زنده کردند و به مردم فهماندند اگر کسی قدرت داشت و با نیرنگ و زور و پول، قدرت را به دست گرفته بود نشانه حقانیت او نیست؛ و در مرحله چهارم حضرت راه و رسم مبارزه با بنی‌امیه را نشان مردم دادند.

کار امام کار بسیار حساس و دقیقی بود، همایشی ترتیب داده بود که این تعداد از شخصیت‌های دینی و سیاسی از زن و مرد را در یکجا جمع کرده بود و قبل از اینکه اقدام به جهاد نظامی کند، اقدام به جهاد تبیین کرده بود؛ و این درس است.

حضرت آقا دربیانی فرمودند: «امام حسین را فقط به جنگ روز عاشورا نباید شناخت؛ آن یک بخش از جهاد امام حسین است. به تبیین او، امربه‌معروف او، نهی‌ازمنکر او، توضیح مسائل گوناگون در منا و عرفات، خطاب به علما و نخبگان باید شناخت».

بعد از امام حسین و واقعه کربلا، امام سجاد علیه‌السلام مسئولیت اداره مسلمین را به عهده گرفت و به تعبیر حسن الامین و جعفر مرتضی (این دو عالم بزرگوار) امام سجاد علیه‌السلام، اسلام را دوباره بازسازی کرد. ولادت امام سجاد علیه‌السلام و روز صحیفه سجادیه است. از صحیفه سجادیه غافل نباشید. کتاب انسان‌سازی است.

در آن یک دوره معارف بلند انسانی، الهی و مسائل تاریخی و مسائل عقیدتی حتی تشکیلات جامعه اسلامی و حکومت اسلامی بیان شده است؛ یعنی اگر کسی حوصله کند می‌تواند نظامنامه حکمرانی اسلامی را از صحیفه سجادیه به دست بیاورد که در صحیفه سجادیه در قالب دعاها مطوی است. صحیفه سجادیه مهجور است. باید آن را مطالعه کرد، شرح کرد و راجع به آن دقیق بود. کلمات بلندی را بعضی از علمای اهل سنت راجع به صحیفه سجادیه دارند. آن عالم سنی الازهر می‌گوید که از بدبختی ما مسلمین است که به این کتاب توجه نداریم.

ولادت قمر منیر بنی‌هاشم عباس بن علی و روز جانباز را هم به همه شما به‌خصوص جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های محترمشان تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم همه ما قدردان رشادت‌ها و ایثارگری‌های عزیزانمان در عرصه‌های مختلف باشیم.

اما درباره مسائل اقتصادی که این روزها جامعه به آن گرفتار است نکته‌ای عرض کنم. برای همه روشن است که وضعیت چگونه است و سختی معیشت و گرفتاری‌هایی که وجود دارد را همه توجه داریم؛ اما باید متوجه حیله‌های دشمنان برای از بین بردن روحیه امیدواری باشید.

همه نقشه‌ها و فشار حداکثری که دارند برای این است که گمان می‌کنند می‌توانند به این وسیله تاب‌آوری مردم را بشکنند و البته تا الان نتوانستند. مردم ما به‌شدت و باقدرت در همین مسئله اقتصادی پوزه دشمن را به خاک مالیدند. خیلی زحمت کشیدند و به‌زحمت و سختی افتادند. تحمل شدید این قصه‌ها سخت است. همه با این موارد یک‌جور مواجه هستیم.

و اینکه قسمتی از ساختارهای اقتصادی ما ریشه‌ای خراب است و باید اصلاح بشود را کسی انکار نمی‌کند؛ و اینکه برخی از مسئولان قبلی که همین مشکلات را به وجود آوردند امروز مدعی شدند و در مسیر شبکه‌های بیگانه قدم برمی‌دارند خیلی روشن است؛ و خیلی وقیحانه باز از سازش با غرب سخن می‌گویند.

مشکل معیشتی را همه با وجودمان درک می‌کنیم و کسی منکر نیست اما سؤال اینجاست که چرا به‌جای کمک کردن عده‌ای از رسانه‌های داخلی چه چاپی و چه مجازی، آتش دشمن را تهیه می‌کنند و تیتر می‌زنند. آیا تشکیل بازار مجازی و اتاق معاملات فردایی و قیمت دلار جاهای مختلف را برای خراب کردن بازار ارز و ناامید کردن مردم و تشویش اذهان، کمک به اقتصاد و معیشت مردم است؟ خب به خودتان بیایید! ببینید همان‌ها که تا دیروز در تنور اغتشاشات می‌دمیدند، چرا امروز این بازار را ملتهب نگه ‌می‌دارند؟ این غیر از دشمنی و جنگ اقتصادی است که فرصت را مناسب دیده‌اند تا از ضعف‌های موجود به نفع خود استفاده کنند؟

باید همه تلاش کنیم ضعف‌ها و کمبودها را برطرف کنیم. به نظر یکی از راه‌های فوری همین حرفی است که اخیراً عزیزانمان می‌زنند که بانک مرکزی کنترل همه‌جانبه بر بازار ارز و طلا داشته باشد. همان‌که از آن تعبیر به حکمرانی ارزی می‌کنند.

آرام به آخر سال نزدیک می‌شویم؛ از جهت استانی عرض می‌کنم خوب است مسئولان محترم گزارشی از چگونگی عملیاتی کردن شعار سال که توسط امام المسلمین بیان‌شده در بخش دانش‌بنیان‌ها و تولید و اشتغال و غیره به مردم خوب استان بدهند؛ که در یک سال گذشته نسبت به فرمان امام المسلمین چه کردید؟! گزارش متقنی را بدهید که برای آینده مفید است.

جشن‌های شعبانیه را جدی بگیرید. این جشن‌ها بسیار مؤثر است در روحیه و نشاط جامعه و نشاط خودمان و امیدآفرین است. به دوستان هم توصیه کردیم که تا آنجا که ممکن است باید این جشن‌ها مردمی برگزار شود. هرکدام از شما بعضی وقت‌ها با یک پرچم بر سر در منزلتان می‌توانید کوچه را شاداب و بانشاط کنید.

البته باید مواظب باشید در این جشن‌ها مبتلا به بعضی از خلاف‌ها و گناهان نشوید. بعضی وقت‌ها به اسم جشن سوءاستفاده می‌کنند و تخلفات انجام می‌دهند. مواظب باشیم که آلوده به تخلفات نشویم. بر محتوای جشن‌ها به‌خصوص مسائل مربوط به مهدویت اهمیت ویژه بدهید. مباحث محتوایی ایام مهدوی را گذشته از جشن‌هایی که گرفته می‌شود اهمیت ویژه بدهید.

خدای تعالی همه ما را موفق کند که بتوانیم وظایفمان را بیش‌ازپیش انجام بدهیم. محلات را زنده نگه‌دارید. این مربوط به خود شماست. مساجد محل، بچه‌های محل، اهالی محل، محل را زنده نگه‌داریم که زنده‌بودن محل به نشاط اجتماعی اضافه خواهد کرد.

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.