خطبه/

مشروح خطبه های ۷ مهر ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۷/۷
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. بحث ما این بود که جدل و جدال چیزی است که اهل تقوا به شدت از آن گریزان هستند و زبان خودشان را از این خطا حفظ می‌کنند. مگر مواردی که برای اثبات حق و از بین بردن باطل می‌باشد که آنجا احتیاج به جدال باشد. جدال حسن و جدال احسن را عرض کردیم. رسیدیم به ریشه‌ها و انگیزه‌های درونی این صفت زشت؛ یعنی در جدال قبیح علمای بزرگوار اخلاق مواردی را ذکر کردند.

مثلاً یکی از آن عللی که بیان می‌کنند ریشه جدل را خشم می‌دانند. فرد عصبانی برای غلبه بر طرف مقابل که زیر بار حق نرفته گاهی زبان به پرخاشگری باز می‌کند. بد دهنی می‌کند و به هر تقدیر چون خشمگین شده است دست به جدال قبیح می‌زند.

گاهی به خاطر حب به دنیاست. برای جمع آوری مال است. جدل می‌کند تا مال به دست بیاورد. بعضی از افراد علم یاد می‌گیرند تا بتوانند با دانشمندان جدل کنند و خودشان را به نمایش بگذارند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در وصیتی به امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند، ای علی کسی که دانشی را برای مراء با سبک مغزان یا جدال با دانشمندان یا فراخواندن مردم به سمت خود بیاموزد از اهل آتش است. مراء و جدال با دانشمندان. یکی دیگر از صفات زشت و پلیدی که می‌تواند ریشه جدال باشد تکبر و فخر فروشی و خودخواهی است. موارد زیاد است همین چند نمونه را عرض کردیم.

این امور و مثل این‌ها را در خودمان اگر وقتی یک جوانه نازک و یک شاخه باریک هستند کنترل نکنیم بعد از مدتی هر کدام یک درخت تنومند ریشه‌داری می‌شود که ما دیگر توان کندن او را هم نداریم. انسان تا وقتی جوان است باید به اصلاح نفس خودش بپردازد و الا وقتی سن بالا رفت کار مشکل می‌شود. مثل درختچه می‌ماند. شما الان یک نهالی را که در زمین می کارید هنوز ریشه نزده. ریشه‌های عمیق نزده. یک جوانی با دو بار تکان دادن نهال آن را از ریشه در می‌آورد. خیلی راحت.

اما اگر این کار نشد. آرام آرام آن درخت تنومندی شد. ریشه‌های آن عمیق شد و این شخص هم آرام آرام سنی از او گذشت. هرچه که آن ریشه ها عمیق‌تر شد سن این بیشتر شد. یک پیرمرد فرتوت شد حالا می‌خواهد این درخت را از جا بکند. در جوانی با دو تکان درش می‌آورد الان هرچه زور بزند در نمی‌آید. اخلاق بد در ما این‌گونه است. اگر همان اول آن را ریشه‌کن نکنیم در دورانی که فرتوت و پیر و میان‌سال شدیم دیگر نمی‌شود درخت ریشه‌دار را به این سادگی‌ها نابود کرد. به هر جهت اگر جدال آمد باید منتظر پیامدهای زشت آن هم بود.

یکی از آثار بد جدل تضعیف حق است. اگر جدال کننده در بیان مطالب خودش ضعیف باشد و نتواند از عقاید حق خودش دفاع کند طرف مقابل خودش را محق می‌داند باطل خودش را حق جلوه می‌دهد و اگر شکی هم داشت که نکند یک وقت اشتباه گفته باشد با این دفاع نابجا بر باطل خودش مصر خواهد شد و خودش را محق تصور می‌کند و این اثر بدی است که شخص را دچار جهل مرکب هم می‌کند. لذا در این موارد اصلاً صلاح نیست کسی که تسلط کافی ندارد وارد بحث شود. چون هم خودش را آسیب می‌زند و هم دیگری را در باطلش محکم‌تر می‌کند.

که این موارد جدیداً در فضای مجازی هم زیاد است. تا دلتان بخواهد زیاد شده است. افراد وارد می‌شوند و بحث‌هایی می‌کنند که هیچ نتیجه‌ای هم ندارد. نتیجه عکس هم دارد. تا مسلط بر مسئله‌ای و جوانب مختلف او حقوقش شرایطش اجزائش اطرافش نشده‌اید با کسی بحث نکنید. بخصوص در امور عقیده و دین. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند إیّاکمْ وَ الْجِدالَ فَاِنَّهُ یُورِثُ الشَّک فِی دِینِ الله. در دین و عقیده جدل نکنید چون در شما شک به وجود می‌آورد. اگر جواب خوبی هم پیدا نکنید آرام‌آرام انسان به سمت بی‌دینی می‌رود.

گاهی از مواقع شخص فکر می‌کند که می‌تواند جدل را پیش ببرد اما در بین بحثی که می‌کند می‌بیند که توان ندارد و شکست می‌خورد. لذا بهتر است که اینجا بحث را تمام کنند؛ اما نمی‌شود هوای نفس می‌آید وسوسه می‌کند. هوای نفس بر او غلبه می‌کند اقدام به کارهایی می‌کند که دیگر خداپسندانه نیست و اثر کار خیری که می‌خواست بکند عکس می‌شود. امام حسین علیه السلام در بیانی ‌فرمودند همانا شیطان فرد را وسوسه می‌کند و می‌گوید با مردم بحث کن تا گمان نکنند که ناتوان و نادان هستی. شیطان می‌گوید چرا می‌خواهی ول کنی بگو. خرابش می‌کند.

اثر بدترش این است که کسانی که اهل حق هستند و ناظر این مباحثه هستند می‌بینند که حق مغلوب شد در آنها هم شک به وجود می‌آید. شما یک کار خواستید بکنید چند کار ناپسند در کنارش به‌وجودآمد. باز در همین رابطه رسول خدا از این کار نهی کردند و فرمودند هیچ گروهی بعد از هدایت الهی گمراه نشدند مگر آن که به جدال کشانده شدند؛ و از اثر بد دیگر جدال این است که کسی که توان بحث ندارد را به نفاق می‌کشاند. دچار نفاق عملی؛ و وقتی می‌بیند توان بحث ندارد نمی‌تواند بحث را ادامه بدهد به طرف مقابلش می‌گوید که حق با شماست شما درست می‌گویید. نمی‌تواند ادامه بدهد در حالی که در درونش کاملاً مخالف با عقیده طرف مقابل است. قبول هم ندارد و او را هم حق نمی‌داند؛ اما ناچار است در رفتار بیرونی اش او را حق جلوه بدهد. می‌شود نفاق.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند از ستیزه‌جویی در دین بپرهیزید زیرا دل‌ها را از یاد خدا بازداشته نفاق را به ارث می‌گذارد و کینه و دشمنی را زنده می‌کند که این کینه و دشمنی را زنده می‌کند اثر بد دیگر جدال است. متأسفانه کسی که مبتلا به جدال قبیح است کرامت انسانی خودش را از دست می‌دهد. عزت نفسش از بین می‌رود. کسی که پافشاری بر باطل می‌کند شأن خودش را از بین می‌برد. این مطلب هم از روایات فهمیده می‌شود. امام صادق علیه‌السلام فرمودند کسی که در بحث با دیگران پافشاری و لجاجت کند مروت و کرامت او از بین می‌رود.

می‌بینید چقدر زیبا اهل بیت دستگیری می‌کنند. همه زوایا و قسمت‌های مختلف هر بحثی را با دقت برای ما تبیین می‌کنند. اگر همه اینها را خوب بفهمیم و بعد عمل کنیم زندگی بشر چقدر آباد می‌شود؛ اما حیف که این جهالتها و تعصب ها و خودخواهی‌ها و هواهای نفسانی بشر اجازه نمی‌دهد که از این چراغ‌های پرفروغ و نورانی در زندگی استفاده شود و سعادت دنیا و آخرت برای افراد تحصیل شود.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند هیچ گاه جبرئیل بر من نازل نشده مگر این که مرا پند داد و آخر کلامش به من این بود که از جدال با مردم بپرهیز؛ یعنی دائماً این را تذکر می‌داد. به‌درستی که جدال عیب‌ها را آشکار کرده عزت را از بین می‌برد. یک بار مطلب را می‌گویید و گفتید تمام، ول کنید. این بحث البته مفصل است. موارد دیگر هم دارد چون بنای ما بر این بود که فقط با بحث آشنا شویم این یکی دو جلسه راجع به جدال صحبت شد. لذا بحث خصومت مراء و جدال این قسمت از رذیله اخلاقی زبان هم تمام شد. تا ان‌شاءالله فرصت کنیم به رذیله دیگری بپردازیم. خدای تعالی توان عمل به دانسته‌هایی که داریم را به همه ما عنایت کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. بنای اهل تقوا این است که تا می‌توانند در کسب فضایل و مناقب برای رضای خدا بکوشند تا از پاداش عمل هم نصیب ببرند. یکی از اعمال پر ثواب زیارت امام حسین علیه السلام است از دور و از نزدیک. امام صادق علیه‌السلام فرمودند کسی که دوست دارد در روز قیامت بر سفره های نور بنشیند پس باید از زوار حسین‌بن‌علی بن ابی‌طالب علیهم‌السلام باشد.

در یک روایت دیگری از امام صادق علیه‌السلام هست که حضرت فرمودند ایام زیارت امام حسین جزء عمر زائر شمرده نشده و از اجلشان محسوب نمی‌گردد. ۱۰ روز ۲۰ روز یک ماه که می‌روید به زیارت و می آیید این خارج از اجل مقدری است که برای شما در نظر گرفته شده است. این خارج از آن اجل است؛ و باز از امام صادق علیه السلام روایت است که فرمودند کسی که حسین علیه‌السلام را زیارت کند در حالی که عارف به حقش بوده باشد و به آن حضرت اقتدا کند خداوند متعال گناهان گذشته و آینده او را می‌بخشد.

اینکه زیارت باید از روی معرفت باشد و عارفا بحقه باشد در روایات متعددی به آن اشاره شده است و تقریباً درباره همه معصومین آمده است که باید زیارت آنها را عارفا بحقه انجام دهیم؛ یعنی این که زائر حق امام را بشناسد که او حجت خداست. عارفا بحقه فقط این نیست که محبت امام در دل ما باشد و دوستش داشته باشیم. نه بدانیم که او حجت خداست واسطه فیض الهی است. پدر امامان بعدی است. اگر بخواهم خلاصه کنم این است که قبول کرده باشیم اثنی عشری بودن را.

البته این مطلبی را که عرض می‌کنم بحثی دارد که این عارفا بحق به چه معناست. خلاصه او این است که او را حجت خدا بدانیم. خدای تعالی زیارت با معرفت برای همه معصومین بخصوص حسین‌بن‌علی بن ابی‌طالب را نصیب همه ما بگرداند ان‌شاءالله.

ایام شهادت سالار و سرور شهیدان روز عاشورا و روز تاسوعا که علت مبقیه دین و زنده ماندن احکام الهی تا قیامت است در آن قرار داریم. خیمه امام حسین علیه السلام که برپا می‌شود کأنّ یک دانشگاهی علم می‌شود که هر کس به اندازه سعه وجودی خودش از او بهره ببرد تربیت شود. در همه زمینه‌ها هم رشته تحصیلی دارد. فارغ‌التحصیل هم تحویل جامعه بشری داده است. اختصاص به مسلم و شیعه و اینها ندارد. او با فطرت بشر کار دارد. پیش‌نیاز زبان تحصیلی این دانشگاه عظیم فطرت است. هر کس ضمیری روشن و غیر آلوده داشته باشد تحت تأثیر این آموزش‌ها قرار می‌گیرند و بعد بالنده می‌شود و رشد می‌کند اوج می‌گیرد تا به مقصد برسد.

نمونه‌اش را در این چند روز دیدید. شهید حججی که جا دارد از مردم تهران و اصفهان و مشهد و نجف آباد به خاطر سنگ تمامی که گذاشتند تشکر کنیم و بنده این را مطمئن هستم که اگر به هر کوی و برزن ایران این پیکر را می‌بردند همین جمعیت و همین استقبال مشاهده می‌شد. این یعنی اسلام و انقلاب زنده است. این رویش تازه انقلاب و ارزش‌هاست.

درست در زمانی که عده‌ای که خودشان در انقلاب نقش داشتند خود را پدر و مادر انقلاب می‌دانند اما از سابقه خودشان پشیمان شدند و شرمنده هستند حرف‌های بی‌ربط می‌زنند بعضا حرف‌هایی می‌زنند که دشمن شادکن است آن وقت کسانی مثل حججی که دوره قبل را که ندیدند دوره جنگ را که ندیدند دوران طاغوت را که ندیدند اما با همان روحیه بلکه قوی‌تر حاضرند کیلومترها خارج از مرز ایران به دفاع از انقلاب بپردازند جان بدهند سر بدهند این رویش تازه است؛ و این رویش امیدوارکننده است.

البته این حضور مردم و این حماسه‌ای که ایجاد کردند در این چهار شهر و هیجانی که در شهرهای دیگر هم بود یک پیام روشن و یک پیام گویا برای استکبار به خصوص آمریکا و اذناب او رژیم غاصب کودک کش و پیروان او دارد که مردم ایران برای حفظ ارزش‌های دینی اسلامی و انقلابی سر می‌دهند اما عزت نمی‌دهند و با قدرت تمام در مقابل تمام دنیای استکباری شما ایستادند.

این شهید عزیز به خاطر اخلاصی که داشت ماندگار شد. راز ماندگاری اخلاص است. پیکره وجودی هر عملی را نیت تشکیل می‌دهد. وقتی عملی با نیت الهی شروع شود و در آن هیچ شائبه‌ای نباشد و فقط برای خدا انجام شود یعنی خالصانه باشد آن عمل می‌ماند. خون حسین بن علی‌بن‌ابی‌طالب و خاندان و اصحاب گران قدرش باعث احیای اسلام و ماندگاری دین تا قیامت است. چرا؟ دقت که می‌کنید به خاطر اخلاصی است که همه آنها یکپارچه داشتند. در ایثار و نثار خون خودشان خالصانه وارد میدان شدند. شبیه همان بیانی که خدای تعالی در سوره دهر راجع به خمسه طیبه بیان کرد. انَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ که در آن آیه دارد یعنی هر چیزی که لوجه‌الله باشد باقی است؛ یعنی خالص.

چون همه چیز از بین می‌روند. همه چیز فانی هستند و از بین رونده هستند مگر وجه خدا که در آیه ۲۷ سوره الرحمن فرمود وَیَبْقَى وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلالِ وَالإکْرَامِ اگر اعمال ما متصل به وجه‌الله شد باقی می‌ماند. کسی که نه خودش را می‌بیند نه عمل خودش را می‌بیند نه به فکر اثر عمل خودش هست فقط به موقع وظیفه خودش را انجام می‌دهد دستور خدا را در جایش و به موقع انجام می‌دهد پاداش برای او ماندگاری نام او و ماندگاری آثار اعمال او خواهد بود. در دنیا این‌گونه است؛ و در آخرت هم سعادتمند است.

لذا می‌بینیم رهبری در بیان کوتاهی راجع به این شهید فرمودند اخلاص نیت پاک و به موقع حرکت کردن این جوان و نیاز جامعه به این‌گونه شهادت موجب شده است که خداوند متعال نام شهید شما را بلند کرده است. هم به اخلاص اشاره می‌کند هم به نیت اشاره می‌کند و اینکه انسان به موقع بفهمد که چه کند. دوران دفاع مقدس تمام نیروهای بسیج نیروهای نظامی و مردمی ما این‌گونه عمل کردند. آن کسانی که در صحنه‌های جنگ وارد شدند شخصیت‌های بصیری بودند که به موقع وظیفه خودشان را انجام دادند.

مردم به حمدلله به این شهید سر جدا که بدنش هم مثل علی اکبر قطعه‌قطعه شده بود احترام کردند؛ اما مردم نامرد دوران حسین علیه السلام با او چگونه رفتار کردند. روز هشتم محرم به نام علی اکبر است. علی‌اکبر شخصیت ویژه‌ای است دارای کرامت هایی است. مثل عمویش امام حسن کریم است. نار القری است. کسی است که بالای خانه‌اش چراغ روشن می‌کرد کسانی که در راه مانده بودند به منزل او بیایند. سفره دار بود. در زمان عثمان به دنیا آمد عثمان در سال ۳۵ کشته شد لااقل ۲۷ سال از سن شریف علی اکبر در کربلا می‌گذرد.

یک شخصیت علمی است. دارای ویژگی‌های منحصر به فرد. برای پدر خیلی سنگین است او را به میدان فرستاد. من راجع به شخصیت علی اکبر در نوبت‌های گذشته صحبت کردم که چرا وقتی او به میدان رفت این همه تعداد لشکر در مقابل او ایستاد. آن قدر لشکر زیاد بود نیزه و تیر و شمشیر و حربه‌های جنگی زیاد بود که از میانه میدان صدایش بلند شد و ثقل الحدید اجحدنی. نه اینکه فقط به معنای این است که زره به من سنگین شد. نه. آهن‌های زیادی به سمت من آمده است. فقط زره نبود که. آنها که اهل زره بودند.

تعداد کسانی که به علی‌اکبر علیه السلام حمله کرده بودند خیلی زیاد بود. لذا وقتی حسین علیه السلام این جوانش را که دارای ویژگی‌های خَلقی و خُلقی است شبیه پیغمبر است دارای کرامت‌های وجودی است به میدان می‌فرستد چند قدم دنبال این جوان حرکت می‌کند. در مقتل می‌نویسند به او نگاه کرد اما نگاه کسی که دیگر از او مأیوس است. علی‌اکبر ۱۲ مرتبه به جنگ رفت بار آخر وقتی عمود آهن به سر مبارکش خورد خون‌ها ریخت و روی چشم اسب را گرفت. اسب اشتباه کرد به سمت دشمن حرکت کرد دشمن کوچه باز کردند هر کسی هر حربه‌ای که داشت بر این بدن…حسین علیه‌السلام وقتی که بر بالین فرزندش آمد هر قسمتی را که بلند کرد قسمت دیگر روی زمین ریخت. چاره‌ای نبود جز اینکه جوانان بنی‌هاشم را صدا کند أَلا لَعْنَهُ اللَّهِ عَلَى القومِ الظَّالِمِینَ.

یازدهم محرم هر سال هم‌زمان با مصیبت جان‌سوز اسارت آل الله و عترت پیامبر و آن همه مصائبی که در مسیر اسارت تحمل کردند و حماسه کربلا را در طول همین سفر اسارت گزارش کردند و نگذاشتند که تاریخ گم شود روز تجلیل از اسرا و مفقودان نام گذاری کردند تا از اسرای آزاده ایران که در دوران آزادگی شکوه و صلابت و اقتدار و عزت در مقابل دشمن زبون به وجود آوردند و کلمه‌الله را پر آوازه کردند و بلند کردند تقدیر و تشکر شده باشد.

شخصیت‌های نام‌آشنای گمنامی که با وفاداری و عشق به ولایت و اسلام و انقلاب خالصانه درد و غم اسارت را تحمل کردند و عملاً پیروزی حق را به عالم نشان دادند. جا دارد که در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی طوری عمل شود که از وجود عزیزان و خاطراتشان بیشتر بهره برده شود و در ماندگاری آثار آنها تلاش شود. به خصوص برای نسل جوان باید برنامه‌های ملاقات و گزارش و رفت‌وآمد با این خانواده‌ها خانواده شهدا و ایثارگران جانبازان آزاده‌ها بیشتر از قبل باشد.

می‌بینید که دشمن برای همه این‌ها برنامه‌ریزی کرده. از کتب درسی دارند حذف می‌کنند. نام شهید را از کتاب درسی دارند بر می‌دارند. چند سال قبل شاید نزدیک به ۱۰, ۱۲ سال قبل باشد یادم است در خطبه نماز عید فطر آن سال که در تهران می‌خواندیم آنجا من گفتم که یک قرآنی را در ترکیه چاپ کردند تمام آیات جهاد آن را حذف کردند. تمام آیاتی که مربوط به جهاد است با پول غرب چاپ شده و توزیع هم شده است. به جای ۱۱۴ سوره ۷۷ سوره دارد. طراحی می‌کنند برنامه‌ریزی دارند. ما هم باید از این طرف این سرمایه‌ها را حفظ کنیم.

۱۳ مهر روز نیروی انتظامی است. این نیرو مثل دیگر نیروهای نظام در برهه‌های مختلف انقلاب حضور پررنگ داشته. مأموریت‌های محوله را به خوبی انجام داده است. شاهد این ادعا هم گزارش عملکرد است. من بعضی از چیزها را که مطلع هستم برای شما بگویم. تا امروز نیروی انتظامی ۱۳٬۰۰۰ شهید تقدیم اسلام کرده است. ۸٬۰۰۰ شهید مربوط به دوران دفاع مقدس و بقیه در مسیر تأمین امنیت داخلی و مرزهای کشور بوده است. ۲۲٬۰۰۰ جانباز که ۱۲٬۵۰۰ نفر از این جانبازان مربوط به دوران دفاع مقدس بودند. ۲٬۱۰۰ آزاده که اینها همه نشان دهنده حضور مستمر در عرصه‌های جهاد و دفاع بوده. فقط در امر مبارزه با مواد مخدر ۳٬۷۰۰ شهید و ۱۲٬۰۰۰ جانباز تقدیم کردند. کم نیست.

ناجا مسئولیت تأمین اجتماعی مردم را به عهده دارد تا در سایه امنیت آحاد جامعه بتوانند وظایف خودشان را در قسمت‌های دیگر انجام بدهند. لازمه این مهم اقتدار این نیرو است که باید در کنار صلابتی که دارند مظهر رأفت و رحمت هم باشند. مظهر محبت هم باشند. نیروی انتظامی باید مظهر اقتدار از موضع رحمت باشد تا از یک طرف تبهکاران را به وحشت بیندازد از طرف دیگر برای مردم آرامش می‌آورد. ضمناً در اعمال قانون نسبت به هیچکس ملاحظه نداشته باشد تا از اعتماد مردمی هم برخوردار شوند که هستند.

یکی از وظایف قطعی نیروی انتظامی مبارزه قاطعانه و مستمر با مظاهر فساد و ناامنی اخلاقی است. این‌ها باید دائم حضور داشته باشند تا فساد در جامعه نهادینه نشود. ریشه دار نشود. رهبری در یک بیانی ‌فرمودند ناامنی اخلاقی یک مرحله کار فرهنگی دارد. یک مرحله کار مخفی دارد. یک مرحله ریشه‌یابی دارد. آنها کار دستگاه‌های دیگر است؛ یعنی مراحل مختلفش را باید دیگران انجام دهند؛ اما آن جایی که جلوی چشم قرار می‌گیرد و موجب عدم امنیت اخلاقی جامعه می‌شود آن کسی که باید وارد میدان شود نیروی انتظامی است؛ یعنی باید با مظاهر فساد مقتدرانه مبارزه کرد.

آنجا دیگر کار فرهنگی نیست و به بهانه کار فرهنگی نمی‌شود از زیر بار کار و وظیفه شانه خالی کرد. جوری نشود که اگر دستگاه‌های دیگر کار مربوطه را انجام ندادند و کوتاهی داشتند بگوییم صبر می‌کنیم آنها کارشان را انجام بدهند. وقتی آنها کارشان را انجام دادند حالا ما هم وارد عمل می‌شویم. نه این طور نیست. باید قاطعانه وارد شوند و کار را تمام کنند. الحمدالله در استان ما تا حالا سعی و تلاش شده کار با قدرت و توان تمام انجام شود. من بعد هم ان‌شاءالله همین طور خواهد بود. به اندازه وسع و توان کارهایی که موظف بودند این نیرو در استان انجام داده است.

این را هم نیروی انتظامی بداند که مردم بزرگوار ما قدردان تلاش‌های بی‌وقفه و خالصانه شما بوده و هستند و در برخورد با معضلات و مفاسد اجتماعی از شما حمایت می‌کنند. از شما پشتیبانی می‌کنند و کمک شما هستند. همان‌طور که رهبری فرمودند موفقیت شما در عملکرد تان زمینه ساز تأمین آبروی نظام جمهوری اسلامی خواهد بود. کما این که تا حالا هم این‌گونه بود. خوب است که نیروی انتظامی استان در راستای آگاه‌سازی قسمتی از توانمندی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای و روزآمد خودش را برای مردم به نمایش بگذارد که قطعاً زمینه همراهی و همفکری بیشتر مردم با ناجا خواهد بود و موجب اعتماد و اطمینان بیشتر خواهد شد.

نکته ای را هم راجع به کردستان عراق عرض کنم. از بعد دوران عثمانی تمام تلاش استعمار کوچک شدن و کوچک کردن و تجزیه کردن ملت‌ها به قسمت‌های کوچک کوچک بود. تا با تضعیف آنها بتوانند آنها را زیر سلطه بگیرند. منابع آنها را چپاول کنند و حضور خودشان را در منطقه توجیه کنند. رژیم صهیونیستی بعد از پیروزی‌های اخیر که نیروهای مقاومت اسلامی بر داعش داشتند چاره کار را در این دیدند که با باز کردن چهره جدیدی در این منطقه حضور ایران را در اطراف خودشان کم‌رنگ کنند.

من چون قبلاً سه چهار هفته قبل راجع به این موضوع نکاتی را عرض کردم دیگر آنها را تکرار نمی‌کنم. در بعضی از جلسات هم تحلیل کاملی را ارائه کردیم فقط به نکته‌ای اشاره می‌کنم که در تمام دنیا و منطقه و خود عراق با همه پرسی مخالف هستند و او را غیرقانونی می‌دانند. عقلای عالم همه گفتند که این کار غیرقانونی است و چه تبعات وخیمی را برای خود اقلیم خواهد داشت. برای منطقه خواهد داشت. برای کشور ما خواهد داشت. ما که به همین سادگی‌ها تن به خیلی از این حرف‌های گزاف نمی‌دهیم. ایران که استقلال خودش را به این سادگی‌ها از دست نخواهد داد. اجازه ورود پرچم بیگانه را به داخل کشور که نمی‌دهد. این چه خیال خامی است.

دارند طراحی می‌کنند. حالا اصل کار هم که کلاً خلاف قانون است. قوانینی است که خود ملت‌ها ریخته‌اند و چالش‌های بزرگی را برای منطقه به وجود می‌آورند. گذشته از اینکه وقتی موج ناسیونالیستی راه بیفتد کنترل او بر اساس شواهد تاریخی سخت خواهد بود. اینجا بحث مفصل است. من فرصت بیان ندارم فقط به همین غیرقانونی بودن او اشاره کنم. کسی که دستور به برگزاری داد رهبر حزب دموکرات کردستان عراق است که تقریباً دو سال قبل دوره ریاستش تمام شده است. از نظر حقوقی هم حق چنین دستور برگزاری رفراندوم را ندارد. این اولاً.

حتی پارلمان محلی که در اقلیم کردستان قانون‌گذاری می‌کرد را خود ایشان یک‌جانبه دو سال قبل باطل اعلام کرد و منحلش کرد؛ یعنی تصمیم گرفته شده در پارلمان اقلیم نیست. این هم یک خلاف قانون دیگری که اگر بخواهد کوتاه بیاییم باید در پارلمان شان باشد. به علاوه خود این همه پرسی نقض صریح قانون اساسی عراق است. چون در مقدمه قانون اساسی عراق که شخص این آقا در آنجا در تدوینش نقش داشته بر وحدت و یکپارچگی عراق تأکید شده است.

در ماده ۱۳ این قانون تأکید می‌کند که قانون اساسی عالی‌ترین قانون در کشور است و تصویب هر قانونی که به اتخاذ تصمیمی بر خلاف قانون اساسی منجر شود جایز نیست. دولت عراق همین الان و امروز می‌تواند با قوانینی که در قانون اساسی‌اش پیش‌بینی شده است برای حفاظت از نظام فدرالی خودش و جلوگیری از تقسیم عراق وارد عمل شود. حتی تحریم اقتصادی کند حتی حمله‌های نظامی کند. به علاوه یک مصوبه‌ای هم پارلمان عراق داشت که نخست وزیر را مکلف می‌کند که از هر وسیله‌ای که در اختیار دارد ولو نیروهای نظامی برای حفظ وحدت کشورش بهره بگیرد. ایران هم که هست ترکیه هم هست جاهای دیگر هم هستند. الان روابط قطع شده است معضلات فراوانی برای اینجا به وجود خواهد آمد.

فقط این را عرض کنم که آمریکا هم در اینجا مثل انگلیس که موذی است و پلید است و روباه صفت است از او درس گرفته و در اینجا موذیانه دارد عمل می‌کند. از یک طرف می‌گوید که با همه پرسی مخالف هستم از آن طرف دو مشاور فرستاده است برای این آقا. این کار کاملاً موذیانه است. امروز کسی که اعلام رأی‌گیری و همه‌پرسی کرده است نمی‌داند که وسیله خوبی شده است تا آمریکا و اسرائیل را به اهدافشان برساند. همین آمریکا در حمله داعش به اربیل با اینکه این آقا از او کمک خواست اما کمک نکرد؛ یعنی این که تو وسیله خدمت شده‌ای و بیچاره آن را نمی‌داند که الان ابزار و آلت دست است.

جامعه جهانی هم باید فکر کند. اروپایی‌ها هم باید فکری کنند. فکرشان عاجل و بدانند که به زودی همان‌طور که داعش به اروپا برگشت و حرکاتی را انجام داد اگر فکر عاجلی نکنند باید منتظر جریاناتی از قبیل تکفیری ها و حرکات تکفیری ها در کشورشان باشند که به ضرر آنها خواهد شد.

۱۳ مهر سال ۵۷ سالروز حرکت تاریخی امام از بغداد به پاریس بود. آغاز یک دوره جدید. حرکتی به وجود آمد که نتیجه‌اش پیروزی انقلاب اسلامی شد. امام وقتی به پاریس رفتند از این فرصت استفاده کردند و شروع کردند نظام اسلامی را تبیین کردند. حکومت اسلامی را تشریح کردند. جمهوری اسلامی را توضیح دادند. اهداف و مسائل مربوط به نظام اسلامی را در آنجا تبیین کردند. در هفته‌ای که در پیش رو داریم مناسبت‌های فراوانی را داریم که همه را صرف نظر می‌کنم.

اینجا جا دارد که از زحمات خالصانه فقیه عالی قدر و مبارز نستوه که در طول سالیان انقلاب و قبل از انقلاب در پیروزی و بعد از پیروزی خدماتی را به اسلام و نظام اسلامی داشت و چند روز قبل از دنیا رفت مرحوم آیت‌الله راستی کاشانی تقدیر و قدردانی کنم و خدای تعالی درجات او را عالی بگرداند و از سفره کرامت اهل بیت به خصوص حسین بن علی بن ابی طالب بهره‌مند باشد ان‌شاءالله.

الحمدالله شهردار شهر کرج هم کار خودش را آغاز کرد. امیدواریم در دوران مسئولیتی که دارند منشأ آثار و برکات برای شهر باشند. با چشم‌انداز و مدون کارها را دنبال کنند. شورای شهر بر کار او نظارت دقیق داشته باشند. هرجا که باید سؤال کنند شجاعانه از او سؤال کنند و او هم جواب بدهد و امیدواریم که مسیری که پیش رو است به نفع مردم و شهر باشد. قطعاً در این روزهای اول هم برای ایشان هم برای استاندار که تازه منصوب شدند حساس است. چون بالاخره افراد انتظاراتی دارند. با ایشان جلساتی گذاشته می‌شود. خواسته‌هایی دارند. لیست‌هایی را می‌دهند.

می‌گویند این لیست ماست. آن می‌گوید این لیست ماست اینها را بکار بگیرید. او می‌گوید آنها را بکار بگیرید. بالاخره حرف‌هایی زده می‌شود. بعضاً با شایسته‌سالاری و حزبی و گروهی فکر نکردن منافات دارد؛ که امیدوارم ان‌شاءالله هر دو بزرگوار توجه داشته باشند و در مقابل خواسته‌های نابجا مقاومت کنند. سعی کنید استقلال خودتان را حفظ کنید و وامدار کسی نباشید. وامدار جایی نباشید. یک مقدار مقاومت کنید. آثار مثبتی را برای شما خواهد داشت.

راجع به کمک به مصلی می‌خواستم نکته‌ای را عرض کنم و بنرهایی که در سطح شهر هست چون باید با یک مقدمه عرض کنم ان‌شاءالله در یک فرصت دیگر بیان می‌کنم. بعدازظهر امروز اجتماع عاشوراییان برقرار است کسانی که می‌توانند شرکت کنند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.