رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز:

عده‌ای شادی را تنها در اختلاط‌ حرام خلاصه می‌کنند / نگاه مسئولین به نشاط جامعه، سطحی و مقطعی نباشد

فضای مجازی ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ۰

سید علی‌اکبر هاشمی راد، رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز، به مناسبت سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی در شانزدهم مردادماه ۱۳۵۹، با حضور در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، با ایشان دیدار کرده و ضمن ارائه گزارش فعالیت جهاد دانشگاهی استان البرز به شرح طرح پژوهشی “تعیین میزان شادکامی مردم استان‌های البرز و تهران” گروه علوم شناختی این مجموعه، پرداخت.

در این دیدار، آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، با مفید و سازنده دانستن چنین پژوهش‌هایی، بیان داشت: نکته مهم در این پژوهش‌ها، ارائه‌ی راهکارهای عملی و صحیح افزایش تراز شادی و نشاط در جامعه، با تکیه‌بر الگوهای اثبات‌شده‌ای چون دستورات الهی در این راستا است.

امام‌جمعه کرج تصریح کرد: شناسایی و معرفی مؤلفه‌های شادی صحیح، اقدامی عملی در راستای تأکید اسلام بر شادی و نشاط مردم، و حفظ و گسترش آن است.

وی با بیان اینکه نگاه مسئولین به شادی و نشاط فرد و جامعه، نباید به‌صورت مقطعی و سطحی باشد، خاطرنشان ساخت: شادی واقعی، اثر عمیقی بر روح و جان و کیفیت زندگی انسان خواهد داشت و می‌توان گفت جامعه‌ی امروز، از این شادی صحیح، محروم شده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با گلایه از بعضی اظهارنظرهای غیرمسئولانه و بدون کارشناسی مسئولین، گفت: عده‌ای شادی و نشاط را خلاصه‌شده در ایجاد و توسعه اختلاط‌های حرام دختر و پسر به هر بهانه‌ای می‌دانند و این نگاه، به دلیل اثرات مخرب خود، آسیب جدی بر شادی و نشاط فرد و جامعه دارد.

وی خاطرنشان ساخت: اثری که یک ساعت حضور در طبیعت و بهره بردن از موسیقی های طبیعی چون صدای حرکت آب و آواز پرندگان، یا صدای عبور باد از میان شاخ و برگ درختان، بر انسان می‌گذارند، تا مدت طولانی انسان را محظوظ و بانشاط و پرانرژی می‌کند؛ درحالی‌که، گوش دادن یا شنیدن موسیقی غیر طبیعی، چه پاپ باشد و چه سنتی، غیر از اثر روحی و خلسه آنی و لحظه‌ای خود، هرگز چنین سطحی از نشاط و انرژی را در انسان ایجاد نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز ادامه داد: به همین دلیل است که در سیره‌ی نبی مکرم اسلام (ص) مشاهده می‌کنید که ایشان مؤمنین را به رفتن و حضور در طبیعت، تشویق می‌کردند، یا اینکه مسلمین را به مزاح و شوخی ترغیب نموده و خود نیز گاهی به مزاح و مطایبه با دیگران می‌پرداختند.

وی با اشاره به حدیثی از امام باقر در مدح لحن و خلق خوش شیعه، گفت: حدیث معروف “شیعتنا حلویون” از این امام همام، اشاره به شیرینی رفتار و اخلاق مؤمنین دارد که یکی از مصادیق آن مزاح و شوخی است و یا اینکه شیعیان ما میل به شیرینی ها دارند.

آیت‌الله حسینی همدانی یادآور شد: البته باید توجه داشت که برای این تمام این اخلاق، حد و اندازه‌ای نیز قرار داده‌شده و طبق دستورات اسلامی، نباید مزاح و شوخی را از حد گذراند که باعث کدورت و قساوت قلب نگردد.

وی گفت: اسلام، بحث مفصلی در حوزه رنگ‌ها دارد که بروز و مصداق آن، بیش از هر فضایی در شکل پوشش و لباس مردم نمایان می‌شود؛ به‌عنوان‌مثال رنگ سفید که در اسلام فراوان مورد تأکید قرارگرفته، و اثبات‌شده است که مشاهده آن این رنگ، تأثیر مستقیمی بر افزایش نشاط انسان دارد.

امام‌جمعه کرج یادآور شد: می‌بینید که استفاده از رنگ سیاه، به‌جز در پوشش‌هایی چون چادر و عبا و البته عمامه سادات -که وجه تمایز پوشش آنان است- نهی شده است و حتی توصیه‌شده که سادات نیز در هنگام نماز، از عمامه سفیدرنگ استفاده کنند، اما در سایر موارد و علی‌الخصوص در پوشش خانوادگی، توجه به استفاده از رنگ‌های نشاط‌آفرین، توصیه‌شده و مفید است.

وی با گلایه از افراط بعضی و تفریط بعضی دیگر در حوزه شادی و نشاط، گفت: در حدیثی امام صادق (ع)، ناخن بلند برای دختران به‌عنوان یک زینت معرفی‌شده است که البته در این صورت، وجوب پوشاندن این زینت از نامحرمان نیز باید موردتوجه باشد، اما می‌بینیم که امروز بعضی افراد بر این مسائل نیز سختگیری دارند و آن را ناپسند می‌دانند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: نور و روشنایی در افزایش نشاط تاثیر دارد و طبق روایات، در هر چیزی اسراف تحقق می‌یابد الا نور و روشنایی معبر و مسجد، که نشان از تأکید اسلام براثر شادابی بخش روشنایی بر روحیه مردم دارد؛ البته امروزه چنین اقداماتی بهتر و گسترده‌تر شده، ولی امروز هم نوع نورپردازی و ترکیب‌های نور و رنگ مورداستفاده در اماکن، باید شکل دقیق‌تری به خود بگیرد و بهینه گردد.

وی تصریح کرد: امروزه مبلمان شهری نامنظم و نورپردازی‌های خارج از قاعده و عرف و اماکن تجاری و سایر ابنیه، خود عاملی برای خستگی بیننده و عابران هستند و اصلاح ساختاری جلوه‌های بصری شهر، برای جلوگیری از آزردگی مخاطبین، لازم و ضروری است.

امام‌جمعه کرج ناهماهنگی و جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌ها در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را یک آسیب دانسته و تأکید کردند: چنین پژوهش‌هایی نباید تنها به یک مقاله یا کتاب ختم شوند و سایر مجموعه‌ها چون شورای شهر و شهرداری یا مجموعه‌های اجرایی فعال در عرصه فرهنگ و اجتماع، باید از نتایج آن استفاده کرده و اقدام به رفع مسائل نموده، نتیجه این تحقیقات را عملیاتی و ملموس کنند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.