نماینده ولی‌فقیه در استان البرز:

بعضی از مدیران استان، نگاهی شهرستانی و خُرد به مسائل البرز دارند

فضای مجازی ۰۹ آبان ۱۳۹۵ ۰

%d9%87%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%aa%d8%ad%d8%b1%db%8c%d8%b1%db%8c%d9%87-%d8%a2%d9%88%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%84%d8%a8%d8%b1%d8%b2-1نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در گفتگو با سردبیر و هیئت تحریره نشریه “آوای البرز”، بیان داشتند: اگر انتقاد در جامعه وجود نداشته باشد، رشدی نیز وجود نخواهد داشت؛ البته باید چارچوب بیان انتقادی رعایت شود و هدف از انتقاد، کینه‌ورزی و تحریک افکار عمومی نباشد.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشتند: این‌که گفته شود فضای مهاجرپذیر البرز به‌طور کل تهدیدآمیز و بد است، کامل و صحیح نیست، چراکه این خاصیت البرز یک فرصت بزرگ نیز هست و باید این مسئله را موردتوجه قرار داد.

ایشان افزودند: هرچند نمی‌توان و نباید از بزه‌های موجود در استان چشم پوشید؛ ولی دانشمندان و ظرفیت‌های فراوان و قوی علمی، فرهنگی و حتی ورزشی استان را نیز نباید از نظر دور داشت؛ در همین شهرستان نظرآباد مخترعی داریم که قریب یک‌صد و پنجاه اختراع ثبت‌شده دارد و باید به چنین افرادی بها داده شود.

امام‌جمعه کرج تصریح کردند: همان‌طور که در بیان عمیق رهبر انقلاب، البرز ایران کوچک خوانده شد؛ توسعه‌ی این فضایل در این استان نیز، اثرات کشوری خواهد داشت؛ چراکه هر اقدامی در زمینه اقوام و ظرفیت‌های استان، می‌تواند الگویی برای آن مناطق و اقوام باشد.

ایشان با اشاره به پیشنهاد سردبیر این نشریه برای استقبال هر قومی با لباس‌های محلی منطقه‌ی خود، از رئیس‌جمهوری در سفر پیش روی ایشان به البرز، اظهار داشتند: این ایده‌ها، ایده‌های خوبی هستند، البته درصورتی‌که به ابتذال کشیده نشوند و در عمل، توهین به پوشش اصیل ایرانی را به دنبال نداشته باشند.

آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایرادات ساختاری موجود در فضاهای مدیریتی استان البرز، بیان داشتند: به نظر می‌رسد که تبدیل البرز به یک استان، پیش از موعد صحیح صورت گرفته است؛ لذا هنوز هم مشاهده می‌شود که بعضی از مدیران استانی، نگاهی شهرستانی و خرد به مسائل البرز دارند و در قد و قواره‌ی مسئولیت‌هایشان نیستند.

ایشان افزودند: همین مسئله موجب می‌شود تا تحمل موفقیت و عمل دیگران نیز برای این آقایان سخت باشد؛ به‌طوری‌که مسئولینی را هم که عملکرد موفقی داشته‌اند با کارشکنی‌های بعضی مجموعه‌ها و سنگ‌اندازی‌ها مواجه کنند تا آن‌ها را به‌اندازه‌ی قواره‌های خود پایین بکشند.

ایشان در پاسخ به سؤالی مبنی بر وجود فرهنگ امنیتی در البرز به‌جای امنیت فرهنگی، بیان داشتند: دایره‌ی فرهنگ وسیع است، گاهی معضلات و مسائل اجتماعی در قالب فرهنگی بیان می‌شود که بعضی از آن‌ها هم قاعدتاً امنیتی هستند و بیان آن‌ها در سطح کلان، به آرامش و امنیت روانی اجتماع آسیب می‌رساند و عقل سلیم نیز حکم به طرح چنین مسائلی نمی‌کند.

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار داشتند: فرهنگ نباید امنیتی شود ولی قواعدی هم وجود دارد که نمی‌توان از محدودیت‌های آن‌ها فراتر رفت؛ اگر شخصی بیماری واگیر داشته باشد، یقیناً هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد فرزندش با آن شخص ارتباط برقرار کند؛ ولی چطور رضایت می‌دهد که در برابر آسیب‌پذیری‌های فرهنگی و اخلاقی بی‌دفاع و آسیب‌پذیر بماند.

ایشان تأکید کردند: بالا بردن سواد رسانه‌ای و تعلیم روش استفاده صحیح از ابزاری چون فضای مجازی، اصلی است که حتی در صورت هزینه بری بالا، ارزش سرمایه‌گذاری دارد و باید مکمل روش‌های حفاظت فرهنگی موجود و بلکه جایگزین آن‌ها شود؛ ضمن اینکه در صورت اصلاح هزینه‌ها و بریزوبپاش‌های زائد، نیازی به تعریف هزینه و بودجه‌ی جدید برای این مسائل وجود نخواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، گفتند: مدیری که در البرز فعالیت می‌کند، باید اولویت‌های خاص البرز را بشناسد و مدیریت در این استان، با تمام استان‌های دیگر تفاوت دارد؛ ممکن است مدیری در استانی دیگر بسیار موفق عمل کرده باشد ولی برای البرز مناسب نباشد.

ایشان افزودند: بنده به‌عنوان امام‌جمعه چارچوب و اصول را تذکر می‌دهم و مدیران، با امکان‌سنجی و شرایط خود باید به تصمیم‌گیری و عمل بپردازند و اینکه هرجایی که مدیری دچار مشکل یا تناقض قانونی در عملکردهایش شد، مردم را به امام‌جمعه حواله دهد و از مسئولیت خود بگریزد، کار صحیحی نیست.

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار داشتند: طبق بیان رهبر انقلاب، نظام اسلامی بنایی بر توسعه و ترویج موسیقی ندارد؛ شادی و رفاه هم در موسیقی خلاصه نشده است، باید عقلا و متخصصان امر نیز در این زمینه ورود کرده و راه شادی صحیح را به جامعه ارائه دهند؛ خواسته و مطالبه‌ی بنده از مسئولین نیز رعایت دقیق و کامل و بی‌نقص قانون است و در این مورد هم هیچ‌گونه نظر و عقیده‌ی شخصی را دخالت نداده و نمی‌دهم.

ایشان اظهار داشتند: حل بسیاری از معضلات اجتماعی وابسته به عملکرد صحیح روحانیون است و متأسفانه در البرز در این زمینه نیز ضعف داریم و بعضاً روحانیون و حوزه‌های ما هم خوب عمل‌نکرده‌اند؛ دستگاه‌های تبلیغاتی ما خوب عمل‌نکرده‌اند؛ حوزه و سازمان تبلیغات اسلامی وظایف سنگینی در این زمینه بر عهده‌دارند و باید با اهتمام بیشتری در مسائل فرهنگی وارد شوند.

امام‌جمعه کرج گفتند: با وجود ۲۷۰۰ هیئت مذهبی، نباید دچار بداخلاقی و بی‌فرهنگی در شهر باشیم و جای سؤال است که با وجود ۱۰۹۰ مسجد در استان، چرا فقط ۷۰۰ مسجد امام داشته و فعال هستند و تمام این مسائل نشانگر نیاز به اصلاح ساختارها در همه‌ی زمینه‌های فرهنگی استان است که با تأسیس نهادهایی مانند مرکز رسیدگی به امور مساجد، به دنبال انجام آن‌ها هستیم.

ایشان خاطرنشان ساختند: رسانه‌ها نباید از وظایف اصلی خود دور شده و یا از قدرت تأثیرگذاری خود غافل باشند؛ در فضایی که تعیین مدیران به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به رأی و انتخاب مردمی گذاشته می‌شود، رسانه‌ی حقیقت‌طلب و حقیقت‌گو، می‌تواند نقش مؤثری در اصلاح ساختارهای جامعه ایفا کند.

آیت‌الله حسینی همدانی اظهار داشتند: شهردار را شورای شهر و شورای شهر را نیز رأی مردمی انتخاب می‌کند، در مسئله‌ی مجلس و ریاست جمهوری و سایر موارد نیز همین‌طور است؛ پس مردم قطعاً به‌وسیله‌ی انتخاب خود، در هر تصمیمی که در فضای شهر و استان و کشور گرفته می‌شود مسئول و مؤثرند و در این شرایط، رسانه‌ی گویا است که نقش کلیدی را در هدایت صحیح یا غلط افکار و آرای عمومی بازی می‌کند.

ایشان تصریح کردند : جایگاه نمایندگی ولی‌فقیه در استان، نقشی محوری و هدایت‌کننده  و  مرجعی برای رفع اختلافات و گره‌گشایی از مشکلات است؛  نباید با این جایگاه به شکل سیاسی و جناحی برخورد شود، چراکه چنین فضاسازی‌هایی به ضرر جامعه و مولّد بی‌نظمی‌ها و ناهنجاری‌ها و تفرقه ساز است.

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه با بیان بعضی مبنی بر بی‌هویت بودن البرز مخالفم، گفتند: استان البرز مجموعه‌ای بزرگ از بزرگان و علما و اندیشمندان و هنرمندان را در شجره‌ی تاریخی خود دارد که در شهرستان‌های مختلف این استان وجود دارند و در زمینه‌های مختلف دارای الگوهای برجسته‌ی هویتی است.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.