خطبه/

مشروح خطبه های ۲ تیر ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۰۴ تیر ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۴/۲
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمان اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا در کنترل زبان دقت دارند چون می‌دانند که اگر مراقبت زبان را نکنند به دنیا و آخرت آنها ضرر خواهد زد.رسول خدا در بیانی ‌فرمودند: بیشترین خطاهای انسان در زبان اوست؛ و امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه فرمودند: زبان درنده‌ای است که اگر رها شود گاز می‌گیرد. این حیوان هار اگر کسی را گاز گرفت هاری را به دیگری منتقل می‌کند. اثر زبان اینگونه خطرناک است.

از آفات زبان که هفته گذشته مطرح کردیم و این هفته ادامه می‌دهیم و به احتمال قوی هفته دیگر هم باید به او بپردازیم با قید حیات نمامی و سخن چینی است؛ و عرض کردیم بیماری خطرناکی است که گذشته از ضررهای فردی آثار و تبعات اجتماعی هم دارد؛ و یکپارچگی اجتماعی را و وحدت اجتماعی را از بین می‌برد. آن چیزی را که خدا امر کرده که با هم اتصال داشته باشید و متصل باشید و ارتباط داشته باشید آن را از بین می‌برد؛ و وقتی معلوم می‌شود که چه اتفاقی افتاده که بستگان و دوستان و برادران همه از هم جدا شدند. خبر ندارند قطع رابطه شده است. هم قطع رابطه روحی شده است هم قطع رابطه جسمی شده است. از هم اطلاعی ندارند.

مطلب دیگر اینکه اگر سخن چینی در جامعه رواج پیدا کند رحمت الهی از آن جامعه گرفته خواهد شد. در زمان حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام خشک‌سالی شدیدی اتفاق افتاد. حضرت برای نجات از خشک‌سالی دست به دعا بلند کردند و طلب باران کردند. هرچه دعا کردند اثری محقق نشد و دعا به اجابت نرسید. خدای تعالی فرمودند «لَا أَسْتَجِیبُ لَکَ وَ لَا لِمَنْ مَعَکَ «من دعای تو و کسانی که با تو هستند را به اجابت نخواهم رساند» وَ فِیکُمْ‏ نَمَّامٌ‏ قَدْ أَصَرَّ عَلَى النَّمِیمَهِ«چون در بین شما یک انسان سخن چین است که اصرار بر سخن چینی دارد.

فرض کنید جمعیت زیادی دست به دعا بردارند و دعای آنها به اجابت نرسد به خاطر یک نفر آدم که صفت او این است که نمامی می‌کند. دارد بزرگی گناه را به ما معرفی می‌کند. حضرت موسی علیه السلام از خدای تعالی درخواست کرد او را معرفی کنید تا او را از بین خودمان بیرون کنیم «فَقَالَ مُوسَى علیه السلام مَنْ هُوَ یَا رَبِّ حَتَّى نُخْرِجَهُ مِنْ بَیْنِنَا فَقَالَ اللَّهُ یَا مُوسَى أَنْهَاکُمْ عَنْ النَّمِیمَهِ وَ أَکُونُ نَمَّاماً فَتَابُوا بِأَجْمَعِهِمْ فَسُقُوا» خدا فرمود یا موسی من دارم شما را از نمیمه نهی می‌کنم خودم نمامی کنم؟ حضرت موسی علیه‌السلام با قوم خودش در میان گذاشت که یک نفری اینگونه در بین ما هست بیایید همه با هم توبه کنیم همه توبه کردند و بعد باران آمد. ببینید اهمیت این گناه است و اثری که دارد.

از پیامدهای زشت سخن چینی رسوایی خود نمام است. سخن چین چون دنبال عیب‌ها و نقص‌های مردم می‌رود تا او را ابزار کند برای رفتار زشت خودش در همین مسیر خودش در آن چاه خواهد افتاد و رسوا می‌شود. امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: کسی که در پی عیب‌های مسلمانان است عاقبت رسوا خواهد شد. از همه اینها مهم‌تر اینکه اعتماد مردمی را از دست می‌دهد. مردم دیگر او را امانت‌دار نمی‌دانند. سعی می‌کنند هر جا که او هست سکوت کنند و ساکت بنشینند. می‌گویند این الان این حرف را از اینجا برمی‌دارد و در جای دیگر می‌گوید. امیرالمؤمنین فرمودند «لا تَجتَمِعُ أمانَهٌ وَ نَمیمهٌ» امانت‌داری و نمامی با همدیگر قابل جمع نیستند؛ و در بیان دیگری فرمودند «إیاک والنمیمه، فَإِنهَا تزرع الضغینه و تبعد عن الله و الناس» نمیمه دشمنی ایجاد می‌کند و انسان‌ها را از خدا و مردم دور می‌کند. اینها مشکلات دنیایی آن است.

گذشته از مشکلات دنیایی آثار بد آخرتی هم دارد. مثلاً نمام دچار عذاب قبر می‌شود. در وصایای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین علیه‌السلام هست که فرمود «یا علی اِحذَرِ الغیبَهَ وَالنّمیمَهَ، فَاِنَّ الغیبَهَ تُفطِرُ والنّمیمَهَ تُوجِبُ عَذابَ القَبرِ» از غیبت و نمامی برحذر باش غیبت باعث افطار می‌شود. اگر روزه‌داری غیبت کرده روزه‌اش باطل می‌شود؛ و نمیمه هم باعث عذاب قبر است. «عذاب القبر یکون من النمیمه» یکی از آن چیزهایی که عذاب قبر را از ما دور می‌کند این است که نه نمامی کنیم و نه در مجلس نمامی بنشینیم. نه به کسی اجازه بدهیم که در مقابل ما سخن چینی کند.

همان‌طور که می‌دانید روز قیامت روز کشف حقایق و برملا شدن نیات و اعمال است. هر کسی آن چیزی را که عمل کرده به صورت واقعی‌اش می‌بیند و خودش هم به صورت حقیقی محشور می‌شود. واقعیت او فصل مقوم او در آنجا خودش را نشان می‌دهد. نمام در قیامت به چه شکل است؟ رسول خدا فرمودند: سخن چین به صورت میمون محشور می‌شود. عده‌ای واقعاً بدون ترس از این امور خیلی راحت حرف می‌زنند. از این‌طرف به آن‌طرف هر جور دلش می‌خواهد می‌گوید. بعضی‌ها اضافه بر سخن چینی یه طرفه، سخن چینی دو طرفه دارند؛ یعنی دوبهم زن هستند. انگار نه انگار که قبری هست قیامتی هست پاسخ‌گویی به اعمالی هست.

بترسید از خشم خدای تعالی و عذاب الهی که خدا در این امور بسیار بسیار سخت گیر است و برای نمام راحتی نخواهد گذاشت. این را بدانید کسی که عامل تفرقه بین مردم است قطعاً وارد بهشت نخواهد شد. در یک قسمت از بیانات رسول خدا که بسیار بیان شیوا و زیبا و مفصلی است حضرت فرمودند «نَهَی عَنِ النَّمِیمَهِ وَ الِاسْتِمَاعِ إِلَیْهَا» نهی از نمیمه کردند و اینکه شما بنشینید در مجلسی که نمامی می‌کنند «لَا یَدْخُلُ الْجَنَّهَ قَتَّاتٌ یَعْنِی نَمَّاماً» قتات یعنی همان سخن چین داخل بهشت نخواهد شد؛ و مولایمان امام باقر علیه‌السلام فرمودند «الجنه محرمه علی القتاتین المشائین بالنمیمه» بهشت را خدا حرام کرده بر این گروه از انسان‌ها.

قرآن کریم به نمام هشدار می‌دهد و او را از عذاب قبر و جهنم می‌ترساند. یکی از نمونه‌هایش جریان ام جمیل است. ام جمیل یکی از همسران ابولهب است. با پیغمبر خدا هم دشمنی سرسختی داشت. به طوری که بر سر راه حضرت هیزم می‌ریخت خار میریخت و مسیر حضرت را پر از عواملی می‌کرد که رسول خدا را اذیت کند. او را در قرآن کریم حماله الحطب نام برد. حالا این به معنای همانی هیزمهایی باشد که می‌رفت می‌ریخت بر سر راه پیغمبر یا به معنای کسی است که نمامی میکند. این خانم کارش نمامی بود. کسی که به اصطلاح ما می‌گوییم آتش بیار معرکه است. نمام آتش بیار معرکه است. این خانم اینکاره بود. مواد لازم برای این آتش را تهیه می‌کرد که در حقیقت آتش جهنم خودش را حمل می‌کرد.

نمامی به تعبیر روایات از غیبت هم بدتر است. چون صاحب این صفت مبتلا به چند رذیله است. هم اهل دروغ است. هم مکر است. هم خیانت است. هم غیبت است. هم تهمت است. هم کینه است. هم حسد است. هم نفاق است. همه اینها را باید داشته باشد تا نمامی ‌کند و مهم‌تر از همه اینها افساد در بین بندگان خداست؛ و رسول خدا فرمودند: همان‌طور که شبان و چوپان با عصایش می‌زند برگ درختان را می‌ریزد غیبت و سخن چینی هم ایمان را بی شاخ و برگ می‌کند. خدای تعالی کمک کند که همه ما زبان‌هایمان حفظ بشود و موفق به حفظ زبان باشیم ان‌شاءالله. در جلسه آینده ان‌شاءالله بقیه مطلب را خواهیم گفت به قید حیات.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فی‏ دینِ اللَّهِ أَفْواجاً فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت تقوا تقویت و تسدید او دعوت می‌کنم. بیانات اهل‌بیت علیهم‌السلام تقوای ما را زیاد می‌کند. تقوای ما را محکم می‌کند. حدیثی را هفته گذشته شروع کردم بندهای مختلفی دارد از قول مولای ما امیرالمؤمنین خواندم ادامه او این است که «واما الثلاث التی تستحیی منهن» و سه چیز را باید از او حیا کنی. اگر یادتان باشد سه چیز سه چیز بود. این یک سه چیز دیگر است. «استحی من مطالعه الله إیاک وأنت مقیم على ما یکره» خیلی مطلب مهمی است. حیا کن از اینکه خدای تعالی متوجه توست در آن حالاتی که داری و تو در حال انجام عملی هستی که خدای تعالی آن عمل را بدش می‌آید.

«واستحی من الحفظه الکرام الکاتبین» حیا کن از آن دو ملک کریمی که محافظ بر تو و اعمال تو هستند «واستحی من صالح المؤمنین» و حیا کن از مؤمنین صالح. خدای تعالی خیلی به ما رحمت دارد و رأفت دارد. همین دو ملکی که با ما هستند می‌دانید که در طول شبانه روز ۱۲ ساعت با ما هستند. پستهایشان عوض می‌شود.۱۲ ساعت اول از غروب آفتاب تا طلوع فجر. ۱۲ ساعت بعدی از طلوع فجر تا غروب آفتاب. ملائکه شب هستند و ملائکه روز. شاید ساعتش مساوی نباشد؛ اما آن دو نفری که از صبح تا غروب آفتاب با ما هستند فقط یک بار هستند. عمر ما ۲۰ سال باشد ۵۰ سال باشد ۱۰۰ سال باشد این دوتا فقط یک بار می‌آیند و ۲ تای شب فقط یک بار می‌آیند و می‌روند تا قیامت.

در بعضی از روایات دارد که چرا این‌ها تکرار نمی‌شوند؟ خدای تعالی فرمود: امکان دارد این بنده من در زمان پست آنها گناه کند که اگر پست آنها تکرار شود امکان دارد بنده من گناه دیگری کند و آبروی بنده من پیش این ملائکه برود نمی‌خواهم ملائکه من نسبت به این بنده من فکر بدی کنند. اگر هم در زمان مأموریت آنها بود مثلاً اتفاقی آنطور شده است. این خدای ماست. ماه رحمت و ماه مغفرت و برکت عن قریب در حال تمام شدن است. این روزهای پایانی و ساعات و آناتش را از دست ندهید که شقی آن کسی است که ماه بر او بگذرد و مورد رحمت خدا واقع نشده باشد. خدایا ما را جزء مرحومین در این ماه قرار بده و ما از محرومین نباشیم.

مسائل گوناگونی در این هفته مطرح است که بیشتر آنها به بد عهدی و شرارت‌ها و جنایات آمریکا و صهیونیست‌ها بر می‌گردد. بمباران شیمیایی سردشت در هشتم تیر ۱۳۶۹ که به نام روز مبارزه با سلاح‌های شیمیایی و میکروبی نامیده شد. بمباران وحشیانه جنوب لبنان توسط صهیونیست‌ها در چهارم تیر ماه سال ۱۳۶۱ و ششم تیر سال ۱۳۶۰ ترور رهبر معظم انقلاب و جانبازی حضرتشان. هفتم تیر انفجار حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین و شهادت ۷۲ نفر از یاران انقلاب که سیدالشهدای این مجموعه مرحوم شهید آیت‌الله دکتر بهشتی بود. این مرد بصیر عالم متقی مدیر مدبر که به حق شهادت او ضایعه‌ای برای انقلاب و نظام بود که آن هفته را هم هفته قوه قضاییه نامیدند.

در همه اینها آمریکا و اسرائیل نقش داشتند. لذا این هفته یعنی از ششم تا دوازدهم تیر را هفته حقوق بشر آمریکایی نامیدند؛ که اینها که دم از حقوق بشر می‌زنند در این هفته چقدر جنایت انجام دادند و این نام‌گذاری نام‌گذاری دقیقی است. خوب است همه اینها یا بیشتر جنایاتی که مرتکب می‌شوند به اسم حقوق بشر است؛ و مهم‌ترین مناسبت که یادگار امام عظیم‌الشأن است روز قدس است. آخرین جمعه ماه مبارک رمضان که مردم سراسر دنیا قیام می‌کنند برای دفاع از مظلوم و با وحدت و یکپارچگی انزجار خودشان را از سگ هار منطقه اعلام می‌کنند.

یعنی عملاً بیان می‌کنند وقتی روز قدس مردم در دنیا به خیابان می‌ریزند این یعنی روز قدس را ما علامت صدور انقلاب می‌دانیم یعنی انقلاب صادر شده است. چون یکی از مبانی انقلاب تحقق پیدا کرده است. با بیداری ملل اسلامی و روشن شدن خیانت‌های بعض سران کشورهای اسلامی که با همکاری اسرائیل بر علیه مصالح مسلمین اقدام دارند آرام آرام به سمت آزادی قدس شریف و اضمحلال رژیم صهیونیستی و ریشه کن شدن این جرثومه فساد از سر کشورهای اسلامی بلکه دنیا حرکت می‌کنیم و به زودی به فضل پروردگار بینی منشأ ظلم و فساد در دنیا یعنی اسرائیل پلید خاکمال خواهد شد.

لذا روز قدس روز حیات اسلام است و همه مسلمین باید در زنده نگه‌داشتن او قیام و اقدام داشته باشند. چون برادر بزرگوارمان جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج آقای ابوترابی راجع به قدس و مسائل مربوط به قدس بیاناتی را داشتند و شما هم بهره بردید من دیگر راجع به قدس صحبت نمی‌کنم.

دو سخنرانی مهم مثل همیشه در هفته گذشته رهبری داشتند. حتماً مسائل مطرح شده که از موضوعات اساسی کشور هست دنبال شود. یکی در جمع خانواده‌های شهدای مدافع حرم و شهدای مرزداران و شهیدان اطلاعات امنیتی کشور بود. دو مسئله مهم و اساسی تشکیل‌دهنده بیانات حضرتشان بود. یک تبیین مفهوم شهادت و اثر او در حفظ دنیا و آخرت مردم و همچنین احترام به خانواده‌های شهدا که بحث مفصلی را دارد ما هم در اینجا به مناسبت نکاتی را عرض کردیم. دوم آن پاسخ دندان‌شکنی که به تهدیدهای حاکمان آمریکایی داده شد و مقدماتی که ایشان بیان کردند بعد هم پاسخ داده شد.

که جا دارد مراتب تشکر خودمان را از برادران سپاه که مقتدرانه بعد از ۱۲ روز از حادثه تروریستی تهران همان طور که اعلام کرده بودند با یک حرکت دقیق و حساب شده و انقلابی پاسخ خون بی‌گناهان و کسانی که به امنیت کشور تعرض کرده بودند را دادند برسانیم و قدردانی کنیم از این بزرگواران. شش فروند موشک را از مرزهای غرب کشور به محل استقرار فرماندهان و نیروهای داعش در دیر الزور سوریه که منطقه دیر الزور از نظر سوق‌الجیشی چقدر مهم است الان فرصت تبیین ندارم برایتان که چه منطقه حساس و خاصی بود که راه‌هایی که به آنجا می‌رسد و آنها چگونه در آنجا مستقر بودند و چه کار می‌کردند با فاصله ۶۵۰ کیلومتر قریب به ۷۰۰ کیلومتر خواب تروریست‌ها را بی‌خواب کردند.

توجه دارید که این عملیات نظامی در این سطح کار سختی است. کار پیچیده است. تقریباً قریب به محال است. دارای خطرات فراوان در ابعاد گوناگون است. کسانی که با مسائل نظامی آشنا هستند این را می‌دانند. شما مثلاً فرض کنید یکی از این موشک‌ها از مدار اصلی خودش و مدار کنترلیش خارج میشد و در یک منطقه دیگری غیر از آنجایی که می‌خواستند بزنند می‌خورد. چه جریانی درست می‌شد؟ البته فرزندان دلیر و رشید و انقلابی به مدد الهی و دعای پاکان پدران و مادران شهدا و مدافعان حرم با آن فرمان مقتدرانه فرمانده کل قوا و انجام اطلاعات و عملیات دقیقی که بچه‌های سپاه و نیروهای سپاه انجام دادند از پس این کار به خوبی برآمدند و کاری شبیه معجزه در سطح جهان را به نمایش گذاشتند.

در این عملیات ایران با صلابت تمام اعلام کرد در قبال منافع حیاتی خود انعطاف ندارد و اگر کسی بخواهد امنیت کشور را بهم بزند باید منتظر موشک باشد. لذا نفس آمریکا و اسرائیل و عوامل منطقه‌ای آنها مثل آل سعود پلید در سینه‌های شان حبس شد و امیدواریم سیلی که داعش خورد صدای این سیلی را دیگران هم شنیده باشند. این اقدام پیام های روشنی برای منطقه و جهان داشت. مثلاً بدانند همه توان موشکی ایران واقعیتی است که نمی‌توانند او را با قطعنامه و مذاکره حذف کنند. این پیام این موشک‌ها بود.

بطلان حرف‌هایی که یک عده در داخل می‌زدند و می‌زنند بعضاً که البته چند روزی است ساکت هستند و توان موشکی را زیر سؤال می‌بردند معلوم شد که این حرف‌ها چقدر باطل است. یک عده که می‌گفتند باید مثل ژاپن و بعضی از کشورها ما اصلاً تعطیل کنیم بگذاریم کشور رشد علمی پیدا کند. پول آن‌ها را خرج مسائل علمی کشور کنیم. چه حرف گزاف و باطل و بی ریشه ای بود که رهبری فرمودند گوینده این حرف عقل ندارد. حرف کاملاً باطل. روشن شد امروز که اقتدار ملی مؤلفه‌هایی لازم دارد و بعضی‌ها خواسته و امیدواریم که ناخواسته باشد و از روی برنامه نباشد کشور را بعضاً به یک سمتی هدایت می‌کنند که آن صلابت و اقتدار از آن گرفته شود.

سخنرانی دیگری در جمع اساتید و دانشگاهیان داشتند رهبری که در آنجا هم مطالب مهمی را فرمودند تکرار نمی‌کنم؛ اما مسئله سند ۲۰۳۰ این را باید حتماً عرض کنم اگرچه به مناسبت‌هایی باز بنده عرض کردم و آن اینکه مطرح می‌شود که تصویب شده و کنار گذاشته شده. حقیقت مطلب این است که این طور نیست. مصوبه‌ای که می‌گویند دوپهلو است و هرگز بر ابطال سند استعماری ۲۰۳۰ دلالتی ندارد و حتی طوری شده است که دست مجریانی که تمایل به غرب دارند و روحیه انقلابی ندارند واداده و وابسته هستند ضربان قلبشان با آمریکا کوک می‌شود و می‌تپد دست این‌ها را باز گذاشته است تا بتوانند به بهانه عدم مغایرت با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نسبت به اجرای بخش‌های مختلف سند اقدام کنند.

بخواهم تعبیر بهتری داشته باشم آقایان نه تنها مانع ابطال رسمی سند نشدند بلکه با این مصوبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز اجرای رسمی جزء به جزء سند را گرفتند و این یعنی فاجعه فرهنگی. امروز تعطیل می‌کنند کاری نمی‌کنند اما از چند روز آینده چند وقت دیگر جزء جزء پیش می‌روند. به نظر می‌رسد باید خیلی شفاف و محکم اعلام کنند که سند باطل است و دست از مماشات در این عرصه بردارند. خودتان را در مقابل بیگانگان نبازید. داشته‌های ما به مراتب بیشتر و مترقی تر است براساس قرآن و روایات و فطرت طراحی شده است. آسیب‌هایی که آنها دارند اینها ندارد. ما از منبع وحی گرفتیم. مطالب تربیتی و تعلیمی اسلام بی‌نظیر است. چرا تن به یک سند استعماری داده می‌شود و بر روی او هم پافشاری می‌شود؟

گاهی برای انحراف افکار عمومی از مسائل اصلی و محوری جامعه بخصوص اموری که مربوط به امنیت اقتدار و استقلال کشور در همه زمینه‌ها می‌شود و حتی کفر ستیزی و روحیه انقلابی و جهادی این‌ها کنار گذاشته می‌شود و به یک مسائل کوچکی پرداخته می‌شود. بعد یک مرتبه فضای مجازی را پر می‌کنند از یک مسایل غیرضروری. لذا دوستان باید خیلی هوشیار باشند. بصیر باشند و هوشمندانه عمل کنند. مطالبه گری را کنار نگذارید. یکی از آن مسائل اصلی مطالبه گری موضوعات اصلی کشور است.

و یکی از مسائل اصلی کشور مسئله برجام است. با تحریم جدیدی که صورت گرفته است که تقریباً می‌شود گفت از طرف مقابل این قرارداد پاره شده است و از بین رفته است. هنوز کلام و بیانی از آقایان در مقابله ی با حرکت آنها دیده و شنیده نمی‌شود خود اروپایی‌ها دارند اذعان می‌کنند که برجام نقض شد. آقایان می‌گویند باید مطالعه کنیم ببینیم آیا شده است یا نشده. این را باید علی الاجاله به آن بپردازند. فکر ما را و ذهن ما را و مردم را مشغول مسائل غیرضروری نکنند که ضروریات از بین برود.

مطلب دیگری که عرض می‌کنم انتخابی که در عربستان شد به نظرم می‌رسد که ان‌شاءالله زمینه اتفاقاتی است که کار آل سعود دیگر تمام شود. برای اینکه روز جمعه است و بی نصیب نباشیم آن چیزی را که باید نثارش کنید بکنید. چون در راهپیمایی شرکت کردید و جای تشکر و قدردانی دارد خیلی با صلابت و پر شور حضور داشتید که من اینجا تشکر می‌کنم از همه البرز نشینان به خصوص مردم خوب و فهیم شهر کرج و شما نمازگزاران بزرگوار سعی می‌کنم که امروز کمتر صحبت کنم دو سه نکته را فقط تذکر می‌دهم.

اولاً راجع به نماز عید رهبری نظری دارند که دوستان حتماً مراجعه به نظر امام المسلمین داشته باشند و ملتزم باشند تا صلابت و اقتدار نماز عید از بین نرود. تعداد نمازهای متعدد و متکثر در شان کرج نیست. باید نمازها با وحدت برگزار شود. دوستان دنبال کنند. همین که می‌بینید مدتی است نماز عید را در خیابان می‌خوانیم چه عظمت و شکوهی پیدا کرده است این را باید شکوه مندتر کرد. سعی کنید در نماز عید که متمرکز است شرکت کنید. به دوستان عرض کردیم این که در کرج مثلاً پنج منطقه شش منطقه فراهم شود شش نقطه هفت نقطه نماز باشکوه برگزار شود. در مساجد به طور متفرقه ۲۰ نفر ۳۰ نفر نماز زیاد لطفی ندارد. در سال دو نماز باید بزرگ برگزار شود که جنبه تظاهرات هم دارد.

ثانیاً مسئله زکات است. زکات فطره یک واجب مستقل است. دوستان این را توجه داشته باشند باید با قصد قربت انجام شود ولو شخص روزه نگرفته باشد. نماز هم نخوانده باشد. ولی زکات فطره بر او واجب است. ربطی به روزه گرفتن ندارند؛ و باید اساساً خودشان به فقیر برسانند؛ یعنی نباید بدهند مثلاً به بنده که من بدهم به فقیر. هر کسی خودش باید فقیری را شناسایی کرده باشد زکات فطره خودش را به آن فقیر یا به دو فقیر برساند؛ اما اگر گفت که من توانایی ندارم فرصت ندارم و نمی‌شناسم آن موقع باید به دیگری بدهد. دیگری را هم باید وکیل کند؛ یعنی شما موقعی که دارید زکات فطره را می‌دهید اولاً باید قصد قربت کنید. مثل نماز که قصد قربت می‌کنید.

ثانیاً مثلاً اگر می‌آورید مصلی در صندوق‌های مصلی می ریزید بنده را وکیل کنید. بگویید نماینده آقا وکیل است از طرف من که این پول را در مصرف خودش مصرف کند. آن وکیل هم باید بلد باشد که این پول را در چه راهی مصرف می‌کند. اگر در خورد و خوراک است اجازه نمی‌خواهد؛ اما اگر در غیر خورد و خوراک مصرف کند باید از آن فقیر وکالت بگیرد. آقایان مسائل این‌ها را در مساجد شان بیان کنند؛ یعنی می‌خواهند برای یک فقیری یخچال بخرند با فطریه نمی‌شود خرید. باید از او وکالت بگیرند بگویند اجازه می‌دهی ما یک پولی داریم برای تو یخچال بخریم؟ اگر گفت بله می‌شود خرید. والا در خورد و خوراک اشکالی ندارد. اذن نمی‌خواهد. اینها مسائلی است که باید یاد بگیرید.

و آخرین مطلب مسئله فرهنگ و هنر. مسائل فرهنگی و هنری برای ما اهمیت دارد. ما دچار ولنگاری فرهنگی هستیم. در استان ما هم می‌بینید معضلات فرهنگی چگونه است؛ و من به شدت در این قضیه ناراحت هستم. نگران هستم. طرح‌هایی داریم کارهایی انجام می‌شود و فعالیت‌های خیلی خوبی هم دوستان هنری ما و اصحاب هنر و فرهنگ در استان انجام می‌دهند. قابلیت‌های فراوانی هم دارند اما متأسفانه در استان مبتلا به بی مهری هستند. من قسمت‌های مختلف را آمار دارم در عکس و فیلم و تئاتر و سینما و امثال ذلک هنرهای تجسمی خبرهایش می‌رسد گزارشهایش می‌آید کارهای خیلی خوبی انجام میشود ولی متأسفانه به خاطر تنگ‌نظری‌ها و بیشتر سیاست‌زدگی و سیاست‌بازی که یک عده دارند و اساساً با این گونه مباحث هم آشنا نیستند آسیب‌های جدی به مسئله فرهنگ و هنر در استان زده شده است؛ و کار فراوانی می‌خواهد که امیدوارم به زودی این مشکلات در این استان حل شود.

آمدند برای اداره ارشاد کسی را معرفی کردند. من از دو ماه قبل که حرف و حدیثش شد قبول نکردم با توجه به شناخت اجمالی که بود و به دوستان هم گفتم که پذیرفته نیست. وزیر هم به خود بنده قول داده بود که با همکاری و هماهنگی انتخاب شود. ولی در این وسط اتفاقی افتاد که کسی معرفی شد که مورد پذیرش مجموعه فرهنگی استان نیست. چون دوستان در این دو سه روز به من نکاتی را فرمودند من الان اینجا دارم عرض می‌کنم که از طرف من آن کاری که باید انجام شود صورت گرفته و عن قریب کاری که مورد نظر هست واقع خواهد شد. نگران مسائل دیگرش نباشید ان‌شاءالله؛ و هفته قوه قضایی و عدالت قضایی بحث مفصلی دارد که باید با مقدمه وارد شوم فرصت دیگری را می‌طلبد فقط عرض تبریک دارم به این دستگاه و فعالیت‌های مثمر و مؤثری که در استان دارد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.