خطبه/

مشروح خطبه های نمازجمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ شهر کرج

فضای مجازی ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۲/۸

 استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

 بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین

العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد

و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

واللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. اهل تقوا از هر فرصتی برای تکمیل فضایل اخلاقی و ایمانی خودشان استفاده می‌کنند. در روایت معروفی که جلسه گذشته خواندم و در جلسات گذشته، ۱۰۳ خصلت مطرح است که بعضی های آن بیان شد.

رسول خدا فرمودند در ادامه که ” یطْلُبُ مِنَ الْأُمُورِ أَعْلَاهَا ” از بین کارها همیشه بالاترین را انتخاب می‌کند. اهل ایمان این‌گونه هستند بلند همت است. به کارهای بزرگ اهمیت می‌دهد. خدای تعالی هم همین را دوست دارد إِنَّ اللهَ تَعَالَى یُحِبُّ مَعَالِیَ الأُمُوِر خدا کارهای بزرگ را می‌پسندد. همت عالی را می‌پسندد.

” وَ مِنَ الْأَخْلَاقِ أَسْنَاهَا ” از اخلاق هم مرتبه بالای آن را انتخاب می‌کند. دستور خدای تعالی در آیات فراوانی از قرآن کریم همین است که در اخلاق هم فضایل اخلاقی را برای خودتان انتخاب کنید. “مَشْمُولًا بِحِفْظِ اللَّهِ ” در مقابل شیطان و هوای نفس مورد لطف خداست ” مُؤَیداً بِتَوْفِیقِ اللَّهِ ” از توفیقات الهی برخوردار است. این را دائماً باید از خدای تعالی بخواهیم و درخواست کنیم. گاهی تلاش می‌کنیم و نمی‌شود. این نشان می‌دهد که باید با طلب از خداوند تبارک و تعالی این مهم به دست بیاید؛ یعنی توفیق دادنی است. توفیق را باید با طلب گرفت. داستان‌هایی از بزرگان و علما راجع به توفیقات ایشان و تأییدات الهی درباره آن‌ها در ذهن دارم که فرصت بیان نیست. بعضی‌ها خیلی عجیب است.

“ذَا قُوَّهٍ فِی لِین” درعین‌حال که قدرتمند است نرم خو و ملایم است. در قدرت نرم خویی معنا ندارد. جلوه‌ای ندارد. شاید نشانه عجز هم باشد؛ اما اگر قدرتمند بود و نرم بود نشان دهنده ایمان اوست ” وَ عَزْمَهٍ فِی یقِینٍ ” با یقین و علم کار می‌کند با شک جلو نمی‌رود. پیگیری کارها را با اطمینان و یقین انجام می‌دهد. با شک و تردید اقدام به کاری نمی‌کند ” لَا یحِیفُ عَلَى مَنْ یبْغِضُ ” به دشمنان خودش که مورد غضب او هستند ظلم و ستم نمی‌کند” وَ لَا یأْثَمُ فِی مَنْ یحِبُّ ” به دوستانش و هر چیزی که مورد محبت او هست ظلم نمی‌کند و می‌توان گفت که در چهارچوب حب و بغض برنامه‌های خودش را و مسیر خودش را تنظیم نمی‌کند و مسیر مسیر تقوا است. خدای تعالی تقوی همه ما را زیاد بگرداند.

بحث ما درباره این مطلب بود در این مدت که انقلاب اسلامی یک حرکتی است مستند به قرآن و دستورات دینی؛ و می‌توانیم عرض کنیم که قرآن کتاب انقلاب است؛ و لذا در بحث اصول انقلاب، مبانی انقلاب، عوامل پیروزی انقلاب، موانع بقا انقلاب، عوامل بقا انقلاب، همه اینها با توجه به آیات قرآن کریم مواردی را خدمت شما عرض کردم. در بحث آفات انقلاب اسلامی که به دو بخش تقسیم کردم توطئه‌هایی که در داخل کشور و از طرف خودی‌ها متوجه انقلاب می‌شود و توطئه‌های دشمنان انقلاب که عرض کردم؛ که آن قسمت که مربوط به خود است، ضعف خودی‌ها است و دومی توطئه‌های دشمنان است و در این باره هم نمونه‌ها و مثال‌هایی را برای شما زدم.

در بحث توطئه دشمنان به آفاتی نظیر نفوذ، تخصیص بودجه و مصرف او برای نابودی، تبلیغ بر عدم احتیاج به سلاح و ادوات که بازدارنده است و همچنین محاصره اقتصادی، تهاجم فکری و فرهنگی اشاره کردم. این نوبت آخرین مطلبی است که مربوط به کتاب انقلاب است. این بخش و این بحث را به فضل پروردگار به پایان می‌برم که ان‌شاءالله از نوبت و با قید حیات و توفیق الهی موضوع دیگری را شروع کنیم.

یکی از توطئه‌های شوم دشمنان بر علیه نظام اسلامی تفرقه‌افکنی، فرقه‌گرایی و اختلاف است. این از آیات متعددی از قرآن کریم به دست می‌آید. در جوامع روایی ما هم به آن پرداخته شده؛ اما آن آیه ای را که من در این نوبت به آن اشاره می‌کنم ایه چهارم سوره مبارکه قصص هست که فرمود ” إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا یَسْتَضْعِفُ طَائِفَهً مِّنْهُمْ یُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَیَسْتَحْیِی نِسَاءهُمْ إِنَّهُ کَانَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ “

فرعون در زمین برتری‌جویی کرد و اهل زمین را گروه‌گروه و قطعه قطعه و شیعه شیعه کرد. گروهی را به ضعف و ناتوانی می‌کشاند، پسران شان را سر می‌برد، زنانشان را برای کنیزی و خدمت زنده نگه می‌داشت، به یقین او اهل افساد بود. این ترجمه تحت اللفظی آیه شریفه.

از آیه شریفه یک قاعده عمومی که مورد استفاده همه مستکبران و نظام‌های متجاوز برای سلطه‌گری در جوامع است فهمیده می‌شود؛ یعنی یک سنت است. یک سیره بیان می‌شود برای اهل ظلم و آن تفرقه است؛ یعنی ظالمان و مستکبرین برای اینکه سلطه پیدا کنند تفرقه‌ایجاد می‌کنند. هرجا تفرقه بود کس دیگری بر آن گروه سلطه دارد. بر آن مجموعه سلطه دارد؛ یعنی تا وقتی متحد باشید هیچ قدرتی توانایی انجام کاری بر علیه شما را ندارد.

آیه کریمه فرعون که عنوان عامی برای پادشاهان مصر بود، نه این‌که اسم آن شخص فرعون باشد، مثل‌اینکه مثلاً در روم می‌گفتند قیصر. در ایران می‌گفتند شاهنشاه. در آنجا هم فرعون می‌گفتند. فرعون یک عنوان عام است برای پادشاهان مصر. او را به‌عنوان یک مصداق روشن خوی استکباری و علو و برتری‌جویی در زمین خدای تعالی نام برده است ” إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الأَرْضِ ” علو داشت. خودش را برتر می‌دانست.

همیشه تفرقه که در جایی پیدا می‌شود و مردم گروه‌گروه می‌شوند اول تضعیف می‌شوند؛ یعنی شما ۵۰ نفر متحد باشید بگویید ۲۵ نفر این‌طرف باشند ۲۵ نفر آن‌طرف باشند تضعیف می‌شوید. ضِعف یعنی دو برابر شدن. به آن معنا که از وسط نیم شدن تضعیف است، شکست می‌خورد. ۵۰ نفر یکدست باشند با دو تا ۲۵ نفر باهم قابل‌مقایسه نیست. با ۱۰ تا پنج نفر بودن که قابل‌مقایسه نیست. اول تضعیف می‌شوند و وقتی‌که تضعیف شدند سرها از تن جدا می‌شود. هتک نوامیس می‌شود. آیه قرآن همین ترتیب را بیان می‌کند و در جامعه ذلیل می‌شوند.

اول شِیَعًا است؛ یعنی فرقه و گروه‌گروه. بعد بلافاصله می‌فرماید که یَسْتَضْعِفُ اینها مستضعف می‌شوند. قدرتشان کم می‌شود. بعد یُذَبِّحُ سرهایشان از تنها جدا می‌شود. بعد وَیَسْتَحْیِی نِسَاءهُمْ بعد هم نوامیس شان هتک می‌شود. در تاریخ هم تا دلتان بخواهد مواردش هست. آنچه قرآن کریم به آن تصریح کرده است این است که تفرقه‌افکنان مفسدان هستند. اگرچه گاهی ممکن است به اسم اصلاح و بهتر کردن اوضاع و تغییر و تغییرات امثال‌ذلک بخواهند حرکتی را داشته باشند و در جامعه حاضر باشند؛ اما اصل هدف معلوم است، افساد.

معلوم می‌شود جامعه تفرقه زده به این تعبیر قرآنی یک جامعه فرعونی است. فکر او روش او و منش او فرعونی است؛ یعنی غرق شدن این جامعه حتمی است. خوب است دوستان به تفسیر این آیه شریفه مراجعه کنید. نکات نغز و مطالب مفیدی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. نکته‌ای که هست این است که دشمنان از همه زمینه‌های تفرقه استفاده می‌کنند. اختلاف‌ها ممکن است در زمینه‌های اعتقادی باشد، دینی باشد، اخلاقی باشد، سیاسی باشد، مسائل داخلی باشد، خارجی باشد.

تفرقه دینی یکی از روش‌های شایع دشمنان است که در جریانات اخیر جهان اسلام کاملاً مشهود است و شما می‌بینید. الآن جریان تکفیری و سلفی که مستکبرین راه انداختند از مهم‌ترین اهداف آن‌ها تفرقه در جهان اسلام است. رهبری دائماً به این موضوع تذکر دادند و بیان می‌کنند. در یک بیان فرمودند: ایجاد اختلاف و تفرقه میان امت اسلامی از اهداف مسلم و برنامه‌ریزی‌شده صهیونیست‌ها و بقیه مستکبران است. این بیان ایشان است.

در یک جای دیگر فرمودند: امروز یکی از مهم‌ترین شگردهای دشمنان امت اسلامی ایجاد اختلاف است. اختلاف ایجاد می‌کنند. اگر قبول کند کسی که حرکت اسلامی و بیداری اسلامی منافع قدرت‌های بزرگ را تهدید می‌کند قهراً می‌تواند بفهمد که قدرت‌های بزرگ همه تلاش خودشان را متمرکز می‌کنند برای اینکه میان مسلمانان اختلاف ایجاد کنند. این قاعده کار دشمن است. این در بعد اختلاف بین فرقه‌ها اعتقادات و اختلافات دینی شیعه و سنی و امثال‌ذلک.

در بعد داخلی و مسائل کوچک‌تر هم ببینید که باز دشمن روی تفرقه بیشتر حساب می‌کند تا بتوانند جناح‌های مختلف را به جان هم می‌اندازند. گاهی اختلاف و دعواهای ساختگی درست می‌کنند و از این گل‌آلود شدن آب‌ها به اهداف خودشان می‌رسند و استفاده‌های خودشان را می‌برند. هنوز از آتش خاموش شده نفاق و تفرقه‌ای که در فتنه ۸۸ درست کردند دود متصاعد است. هنوز می‌بینید حرف‌هایی را که زده می‌شود. کارهایی که می‌شود. افرادی که به کار گرفته می‌شوند.

رهبری فرمودند: چالش‌های درونی ما این‌هاست. سرگرم شدن به اختلافات در داخل کشور. اختلافات فرعی و اختلافات سطحی ما را سرگرم کند. در مقابل هم قرار بدهد. تعارض به وجود بیاورد. ما را از مسائل اصلی و خطوط اصلی غافل کند. این یکی از مصادیق آن چالش اصلی است که عرض شد. قبلش نکاتی را فرمودند که من این قسمتش را انتخاب کردم. از دست دادن انسجام ملت از چالش‌های ما است.

پس ببینید تفرقه چه در داخل و چه در خارج باعث از بین رفتن نیروها، انسجام لازم و فشل شدن و کار انجام نشدن و مسائل این‌گونه است. باید خیلی مواظب بود که مبتلا به اختلاف و فرقه‌گرایی و تفرقه نشویم. یکی از توطئه‌های دشمنان برای زمین زدن نظام اسلامی از صدر اول یعنی انقلاب اسلامی پیغمبر تا الآن در هرجایی که یک تشکل اسلامی جور شد این بود که با اختلاف آن تشکل را زمین بزنند؛ و الآن نظام اسلامی در معرض این توطئه است. ان‌شاءالله همه ما بصیرت لازم و توجه لازم را داشته باشیم که در زمینه دشمن و زمین دشمن حرکت و بازی نکنیم ان‌شاءالله.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ  وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد

و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین

و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد

و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه

حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. در تکمیل ایمان رسول خدا درضمن روایتی طولانی ۱۰۳ صفت را بیان کردند. تعدادی را اشاره کردیم در ادامه حضرت فرمودند ” صَبُورٌ فِی الشَّدَائِدِ ” ایمان انسان کامل نمی‌شود مگر این‌که در سختی‌ها صبور باشد. صبر یکی از کمالات و مقامات عالی است که انسان به او می‌رسد؛ که همه ما باید تلاش کنیم در زمینه‌های مختلفی صبر را به دست بیاوریم. صبر در معصیت، صبر در مصیبت، صبر در طاعت، در همه ما به وجود بیاید یکی از مقامات معنوی است.

“لَا یجُورُ وَ لَا یعْتَدِی ” به کسی تعدی و ظلم نمی‌کند ” وَ لَا یأْتِی بِمَا یشْتَهِی ” بر اساس شهوت و خواسته‌های نفسانی کار نمی‌کند معیار عمل او خداست ” الْفَقْرُ شِعَارُهُ ” فقر جامه و لباس ظاهر اوست ” وَ الصَّبْرُ دِثَارُهُ ” صبر لباس زیرین اوست. یک لباس رو داریم یک لباس زیر داریم؛ یعنی صبوری چسبیده به اوست. از او جدا نیست. ” قَلِیلَ الْمَئُونَهِ ” هزینه‌های زندگی او کم است. مخارج زندگی او کم است. اهل تجمل و زرق و برق و ریخت و پاش و امثال‌ذلک نیست؛ اما به جایش ” کَثِیرَ الْمَعُونَهِ ” مَعُونَهِ یعنی عون و خدمت، کمک. کمک او فراوان است. اهل این است که به افراد خدمت کند. از سفارشات اهل بیت عصمت و طهارت هم همین به دست می‌آید. مصرف تان کم باشد اما تولیدتان زیاد باشد. مصرف تان به اندازه قناعت باشد؛ اما تا می‌توانید کار کنید.

“کَثِیرَ الصِّیامِ ” زیاد روزه می‌گیرد. خصوصاً ایامی را که وارد شده است از دست نمی‌دهد. ” طَوِیلَ الْقِیامِ ” قیام و شب زنده‌داری های او زیاد است ” قَلِیلَ الْمَنَامِ ” اما خوابش کم است؛ یعنی از فرصت‌ها استفاده می‌کند. فرصت‌هایش را به خواب و بطالت نمی‌گذراند. به اندازه نیاز جسم و بدن استفاده می‌کند ” قَلْبُهُ تَقِی ” قلب و دلش با تقواست ” وَ عِلْمُهُ زَکِی و علم او پاک و پاکیزه است ” إِذَا قَدَرَ عَفَا ” هنگامی که قدرت پیدا می‌کند می‌گذرد و عفو می‌کند ” وَ إِذَا وَعَدَ وَفَى ” و هر وقت وعده می‌دهد به وعده‌اش وفا می‌کند که از نشانه‌های مهم ایمان وفای به عهد است. یادتان باشد پیمانی نبندید که نمی‌توانید به آن وفا کنید. خدایا تقوای ما را بیش از پیش بگردان.

بیشتر مناسبت‌های هفته معنوی است. اولاً حلول ماه شعبان‌المعظم ماه سید الانبیاء ماه روزه و دعا و استغفار و ذکر و توجه این ماه نورانی را به همه شما تبریک عرض می‌کنم. در روایات راجع به فضیلت روزه برای محبت رسول خدا و قرب الی‌الله در این ماه سفارش فراوان شده است. امیدوارم همه ما بتوانیم از فرصت شعبان بهترین بهره معنوی را ببریم و آمادگی لازم را برای درک رمضان المبارک به دست بیاوریم ان‌شاءالله.

سوم شعبان روز ولادت امام حسین علیه‌السلام شخصیت بزرگی که در علم و تقوا و بندگی و آزادگی و شجاعت و صدها خصلت دیگر سرآمده بود بر شما مبارک باشد ان‌شاءالله. بزرگ‌ترین ویژگی حسین‌ابن‌علی علیه‌السلام پاسداری و از انقلاب نبوی و ارزش‌های اسلامی بود. روز ولادتش را روز پاسدار نامیدند تا علامت مشخصه و نماد محوری جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همین باشد. جهت‌گیری فکری این نهاد و روش عملی آن‌ها با مکتب تربیتی امام حسین علیه‌السلام عجین شده و اسوه آن‌ها برای مسائلی که پیش رو دارند در آن جایگاهی که باید دفاع از انقلاب اسلامی کنند حسین علی‌بن‌ابی‌طالب است.

آن‌ها ایثارگرانه با روحیه شهادت‌طلبانه برای حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و مبارزه با ظلم و فساد از هیچ کوششی فروگذار نبودند؛ و تا بذل جان و شهادت قیام و اقدام دارند. عملکرد انقلابی این مولود انقلاب در طول مدت نزدیک به ۴۰ سال در داخل و خارج از کشور در عرصه‌های مختلف چه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و بخصوص اقتصادی ستودنی و قابل‌تقدیر است. در قسمت‌های زیادی خودکفایی ایجاد کردند که از همه این عزیزان پاسدار قدردانی و از زحمات بی‌دریغ آن‌ها تشکر می‌کنیم.

البته اینجا لازم است این را هم عرض کنم که تا الآن هم این‌گونه بود که در مسئله دفاع از اسلام و انقلاب در مقابل استکبار و به‌خصوص آمریکا همه مردم لباس پاسداری به تن دارند و یکپارچه وسط میدان مبارزه هستند. چهارم شعبان روز ولادت عباس بن علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام که به روز جانباز نام‌گذاری شده است. این روز را هم تبریک عرض می‌کنیم و برای جانبازان و خانواده‌های آن‌ها صبر و اجر مضاعف طلب می‌کنیم.

عرض می‌کنم که دوستان سعی کنید برنامه منظمی داشته باشید که به این عزیزان سر بزنید. به خانواده‌هایشان، خانواده‌های ایثارگران، جانبازان و شهدا و آزادگان از احوال آن‌ها و خانواده‌هایشان با خبر باشید. آسایش امروز ما مرهون رشادت‌ها و ایثارگری‌های دوستانی است که در مکتب قمر بنی‌هاشم مواسات و وفا و جانبازی را آموختند. دیدار آن‌ها هم برای ما خوب است هم برای خود آن‌ها خوب است. البته برای مسئولین لازم و قطعی است که بروند و برنامه داشته باشند و از روی عشق و علاقه هم بروند و از روی رفع تکلیف و با سختی و اکراه نروند.

بروید ببینید چه کسانی چگونه دست‌وپا و چشم و اعصاب خودشان را و حتی درنهایت جان خودشان را باختند و دادند در این راه ایثار کردند. باختند را آن افرادی می‌گویند که با این فرهنگ آشنا نیستند. اینها برنده میدان هستند. آن‌هایی که ماندند و در آن مسیر حرکت نکردند آن‌ها باختند. اینها برنده شدند. این سبق لسان بود. برویم اینها را ببینیم. کسانی که چشم و گوش و دست و اعصاب خودشان را در راه فداکاری و در راه ایثار و دفاع از ایمان ایثار کردند و دادند تا شماها در جایگاهی بنشینید که جای خدمت است.

همه باید بروند. مسئولین به‌خصوص به این مسئله مقید باشند. مدیرانی را سراغ دارم که اصلاً با این مسائل ارتباطی ندارند. از او می‌پرسی تا حالا رفته‌ای سر بزنی؟ که یک تفقدی کنی برای خودت خوب است! می‌گوید موفق نشدم؛ اما موفق است که در دوران مدیریتش حتماً یک سفر کیش برود با پول بیت‌المال.

بنیاد شهید برای مدیران و مسئولان و هرکسی که تمایل دارد برنامه‌ریزی مدونی داشته باشد در این برنامه فرهنگی و تبلیغی را در جهت تربیت نفوس انسان‌ها توسعه بدهد و از این فرصت بهره‌برداری لازم را بکند؛ و خود همین مسئله یک معیار ارزشی باشد برای انتخاب افراد. همین چند هفته قبل شاید اینجا عرض کردم یادم نیست یکی دو هفته قبل بود رفتم به یکی از همین جانبازها سر زدم. کاسه سرش را چهار مرتبه برداشته بودند. شما فرض کنید یک دستتان بشکند یک‌پایتان خدای‌نکرده آسیب ببیند. ۳۰ سال تمام دوران جوانی‌اش ۷۰ درصد جانبازی. ۷۰ درصد به خاطر قاعده‌ای است که در آن نهاد گذاشته‌شده است و الا اینها خیلی بیشتر از این‌ها اذیت می‌شوند. چهار مرتبه عمل کنند و کاسه سر را بردارند در کمال رضایت و صبر بود. وقتی با او صحبت کردم که خواسته‌ای داری؟ مطلبی را دارید که بگویید و من دنبال کنم؟ در کمال صبر.

اما تقریباً می‌شود گفت همه‌کسانی را که رفتیم و سر زدیم و دیدیم چه خانواده شهدا و چه ایثارگران همه آن‌ها از وضع اقتصادی و معیشتی از وضعیت سیاسی، فرهنگی و بخصوص مسائل فرهنگی نالان هستند. ناراحت هستند و متأسفانه می‌بینیم و می‌بینید که عده‌ای از متولیان امر فرهنگ اصلاً دغدغه فرهنگی ندارند و به این امور اهمیت نمی‌دهند. کاری هم با اسلام و انقلاب اصلاً ندارند. الآن که فکر سکولار را دارند توسعه می‌دهند.

بعد از شهادت امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه ۲۰ سال تمام امام حسین علیه‌السلام مشغول کار کشاورزی و کار دام‌پروری شد. در یک قصه‌ای هزار گوسفند صدقه داد؛ یعنی حضرت این‌قدر کار کرد و تلاش کرد که یک سرمایه‌دار اقتصادی بود. از مال خودش تلاش کرد و فعالیت داشت و فعالیت اقتصادی می‌کرد. هم در بعد کشاورزی هم در بعد دام‌پروری. در همین سفر کربلا عبایی که امام حسین علیه‌السلام هدیه داد به کسی که در مسیر بود عبایی از جنس خز بود. امام حسین اموال فراوانی کسب کرد.

جالب است روز ولادت امام حسین علیه‌السلام امسال مصادف شده با ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر؛ و روز تقدیر و تشکر از مجاهدان نستوه عرصه کار و تولید هم در اسلام و هم در عرف و منش جامعه. همه این‌طور می‌گویند در دنیا هم همین‌طور است که موتور محرکه رشد و پیشرفت جامعه در بعد اقتصادی، کار است. لذا کار عبادت است. کار عمل صالح است. طبق تعالیم اسلامی سبک زندگی مسلمانان تولید است و بر اساس تولید زندگی‌شان را ترسیم می‌کنند و فعال می‌شوند. نه مصرف. نه بی‌حالی و تنبلی. کرامت انسان در گرو کار کردن اوست. تا نیازمند دیگران و کل بر دیگران نباشد.

در روایت دارد اگر انسان طنابی بردارد و سر به کوه بگذارد و هیزم بر پشت بکشد بهتر از آن است که دست نیاز پیش دیگران دراز کند. با یک طناب بر پشتش کار کند. اسلام اجازه سربار شدن به هیچ‌کس را نداده است. اسلام کار را جهاد در راه خدا می‌داند. حتی در دعاها اگر دقت کنید از کسالت و بیکاری تنبلی به خدا پناه بردند؛ یعنی داعی دائم از خدا می‌خواهد که کسل نباشد. بیکاری مصیبت بزرگی است که باعث فقر و از کارافتادن چرخه تولید و اقتصاد است که در اسلام نهی شده است.

در یک بیانی رهبری فرمودند: خلأهای اقتصادی ما خلأهای بزرگی است. یکی مسئله بیکاری است. به‌خصوص بیکاری جوانان و به‌خصوص بیکاری جوانان تحصیل‌کرده. این یک خلأ است. این یک حفره است. این بیان ایشان. بعد راهکار هم دادند. این را باید تأمین کرد. راهکارهای متعدد. بحث اقتصاد مقاومتی یکی مربوط به اشتغال است. امروز اقتصاد مقاومتی با تلاش و کار کارگران است که تحقق پیدا می‌کند. تولید با تلاش کارگران بالا می‌رود. کیفیت تولید بادقت کارگران بالا می‌رود. توسعه اقتصادی وقتی پیدا می‌شود که کار رونق پیدا کند. پس ریشه اقتصاد تولید است. ریشه تولید هم کار کارگران است.

وقتی تولید و کار کارگر ارزش پیدا می‌کند که ما تولید او را مصرف کنیم. جلسه تکریم گذاشتن و یادواره گرفتن و بزرگداشت گرفتن و تعریف کردن خوب است؛ اما وقتی حقیقت دارد و واقعیت پیدا می‌کند که ما تولیدات کارگر را مصرف کنیم؛ و الا همه‌اش می‌شود شعار. مثل بقیه چیزهایی که می‌گوییم. بیایید این شعار را به گفتمان تبدیل کنیم که مصرف کالای تولید داخلی تشکر از کار کارگران است. این را سرلوحه کارمان قرار بدهیم. می‌خواهیم از کارگر تشکر کنیم تولید داخلی مصرف کنیم. بخصوص دستگاه‌های دولتی اقدام کند. اولین اقدام شان این باشد. لوازم‌التحریر، خرید ملزوماتی که دارند، میز و لوازم اداری، حتی پذیرایی و وسایل پذیرایی همه اینها را ایرانی انتخاب کنند. امروز کشور ما نیاز به تلاش و کار مضاعف دارد.

عزیزانی که کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوند و شدند باید برنامه‌های خودشان را در جهت رونق اقتصادی، تولید، اشتغال از بین رفتن رکود و بیکاری، بنگاه‌های تجاری کوچک و متوسط، فعال شدن صنعت و معدن، فعال شدن بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری خارجی، در بخش فنّاوری و امثال‌ذلک شفاف بیان کنند. بگویند که چه برنامه‌هایی دارند و رهبری هم روی همین مسئله تأکید کردند؛ که حتی وعده هم دادید بدهید اشکالی ندارد؛ اما توجهتان به داخل باشد. نه به بیگانگان. وعده معقول و از روی صدق و کارشناسی اگر داده شود هیچ مشکلی ندارد. به‌شرط اینکه بعدش هم زیرش نزنند.

برای همه عزیزان با شرافت و غیور در جامعه کارگری که کار را عبادت می‌دانند و بی‌منت مشغول به خدمت به مردم هستند توفیق روزافزون از خدای تعالی مسئلت دارم. پنجم شعبان ولادت باسعادت امام سجاد علیه‌السلام را تبریک عرض می‌کنم؛ و ولادت ایشان مصادف شد با ۱۲ اردیبهشت روز شهادت معلم شهید استاد مرتضی مطهری که به دست گروه منحرف و فرقه نادان فرقان به شهادت رسید؛ که نام آن روز را روز معلم گذاشتند.

روز معلم روز تقدیر است. ایثار است و عشق. تقارن زیبایی پیدا کرد با ولادت امام سجاد. امام سجاد هم معلم بود. درس عبودیت و نحوه بندگی کردن را به همه ما آموخت. آموخت که چگونه آرمان‌ها و ارزش‌های لگدکوب شده توسط جهل و نادانی را زنده کنیم و حفظ کنیم. روز معلم را به همه معلمان و مدیران و برادران و خواهرانی که در امر تعلیم و تربیت خالصانه و بی توقع با کمترین امکانات مادی و رفاهی فعالیت می‌کنند و در مسیر رشد علمی و فکری فرزندان ما قدم برمی‌دارند تبریک عرض می‌کنم.

توجه دارید که کتاب و دفتر و قلم و درس و بحث و همه و همه در اختیار معلم است. تا با هنر خودش و ایثارش به فرد هویت ببخشد. شخصیت مؤثر برای کشور تربیت کند. لذا مسئولیتش سنگین است. کسانی که در اختیار او هستند کسانی هستند که فردا، در اختیار آن‌ها خواهد بود. باید افراد با ایمان و مصمم و سخت‌کوش با سلامت جسمی و فکری که دارای روحیه انقلابی و استکبارستیزی هستند و درعین‌حال مفید به حال محرومان تربیت کرد. کوتاهی در امر تعلیم و تربیت پذیرفته نیست.

گاهی سعادت و شقاوت فرد با برخورد معلم عوض خواهد شد. یک معلم، خوب برخورد می‌کند یکی سعادتمند می‌شود. یک کسی بد برخورد می‌کند شقاوت برای او می‌آید. معلم چه بخواهد چه نخواهد غیر از درسی که به دانش آموزش می‌دهد غیر از آن درس رسمی و آموزش عمومی که مهم‌ترین عامل توسعه اجتماعی هم هست مطالب فراوانی را به متعلم خودش می‌آموزد. باید بداند اگر انسی بین او و دانش‌آموز برقرار شد الگوی او در رفتارش خواهد بود.

البته متولیان امر باید توجه به این نکته هم داشته باشند که امور زندگی معلمان را توجه کنند. بدانند که خرج کردن در این بخش همه‌اش سود است. اضافه شدن سرمایه است. در نظام اسلامی معلمان نباید دغدغه معاش داشته باشند. اتفاقاً در برنامه کاندیداهای ریاست جمهوری خوب است این را دقت کنید که آیا برنامه مدونی برای آموزش و پرورش دارند یا ندارند. مسئله تعلیم و تربیت آنقدر مهم است دوستان که یک مقدار هم به آن بی‌توجهی می‌شود. در رسانه‌ها کمتر به آن پرداخته می‌شود. گویندگان کمتر به آن می‌پردازند و پشت پرده حرکت‌هایی دیده می‌شود.

آنقدر مهم است که دشمنان ما سرمایه‌گذاری‌های کلان کردند. تلاش دارند محتوای آموزشی ما خالی از تفکر و تعالیم اسلامی باشد. کتاب‌ها را ببینید. بنده کتاب‌ها را رصد می‌کنم. خیلی مرموزانه دارد حرکت‌هایی صورت می‌گیرد. چند وقت قبل به نمونه خطرناکی از همین تریبون اشاره کردم که کسی هم به او نپرداخته بود. بعد از او پرداختند. اگر با بی‌توجهی همان مسئله عملیاتی شود که یونسکو دنبال آن قضیه بود که برای آموزش و پرورش ما نقشه کشیده اگر او عملیاتی شود در مدت کوتاهی تمام آموزش و پرورش ما از بین خواهد رفت؛ یعنی بُعد معرفتی و اسلامی و دینی اش نابود می‌شود. آن بعد آموزشی اش همه جا هست. مشکلی ندارد. به هر تقدیر این روز را به همه خانواده آموزش و پرورش تبریک عرض می‌کنیم. امیدواریم در مسیری که دارند آموزگاران و مربیان و مدیران و متولیان موفق و مؤید باشند.

اما نکته‌ای را هم درباره انتخابات عرض کنم. بعضی از دوستان پیام داده بودند به بنده و بعضی‌ها هم نامه‌ای را به من رساندند که شما از تریبون جمعه بعضاً دولت را نقد می‌کنید. این کار را نکنید؛ و مثلاً دولت را بیان نکنید یا مثلاً نکات را نگویید. عرض می‌کنم که وظیفه امام جمعه روشنگری است. توجه دادن به نکاتی است که اگر غفلت شود آثار سوء اجتماعی دارد و ضرری را متوجه جامعه می‌کند. بدون بدگویی و با کمال احترام معمولاً ایراداتی که هست در قالب سؤال مطرح می‌کنیم. بعضی‌ها را هم کاملاً تبیین می‌کنیم و روشن می‌کنیم. معمولاً هم مستند و با دلیل بیان شده و اساساً این وظیفه امام است.

نماز جمعه نماز عبادی سیاسی است. مسائل سیاسی روز باید مطرح شود. مکرر هم عرض کردیم که با شخص کاری نداریم. گفتمان و مسیر و روش و دستاوردها و حرکت را بیان می‌کنیم و ترسیم می‌کنیم. افراد هم گوش می‌دهند و بحمدالله هوشیار هستند. بصیر هستند می‌شنوند پذیرفتند که پذیرفتند. نپذیرفتند هم کسی مجبور به پذیرش نکرده است. ولی وظیفه وظیفه تبیینی است. اگر جایی بنده غیر از تبیین نکته‌ای را عرض کردم بفرمایید تا اصلاح شود. علت این‌که از رو می‌خوانم و بعضاً نکات را نگاه می‌کنم و عرض می‌کنم برای اینکه قبلاً راجع به آن موضوع توجه می‌کنم و دقت می‌کنم که نکته ای برخلاف گفته نشود.

تا از مسئله‌ای هم مطمئن نباشم سعیم بر این است که عرض نکنم. این وظیفه‌ای است که داریم. معمولاً هم ادله را بیان کردیم. به شخصیت افراد هم اهانت نکردیم. مگر اینکه به رهبری خدای‌نکرده تعرض کرده باشد. یا به امام معصوم تعرض کرده باشد که آنجا وظیفه هرکسی است که در مقابل او قیام کند و مربوط به این تریبون هم نیست. هرکسی در هرجایی که توان دارد باید جلوی آن عمل خلاف را بگیرد و نگذارد که این کار صورت بگیرد.

یکی از راه‌های انتخاب صحیح بیان عملکردها است. شما تا عملکرد شخص را نقد نکنید توضیح ندهید و از او توضیح نخواهید نمی‌توانید انتخاب کنید. البته عرض کردم نباید به شخصیت افراد بی‌احترامی کرد. وقتی از تریبون‌های مختلف که در دست افراد هست مکرر مطلب خلاف به مردم گفته می‌شود باید صحیح او از تریبونی که اطمینان به او هست و مدافع نظام و ارزش‌های الهی و اسلامی است و مبین نظرات رهبری است بیان شود.

تقوای سیاسی همین است که افراد با مسائل سیاسی صادقانه و با دلسوزی برخورد کنند. والا آنچه معروف است در بین بعضی از سیاسیون که به مردم دروغ بگویند و پشت هم اندازی کنند و فریب دهند که اسلام چنین اجازه‌ای را به احدی نداده است. یک تعبیری را رهبری دارند: تقوای سیاسی یعنی انسان در میدان سیاست صادقانه عمل کند. این وظیفه همه ماست. لذا این تریبون هم بنایش بر این است که صادقانه نقد منصفانه کند؛ و توجه داشته باشید که بنای ما بر همین است بدون گرایش به چپ و راست. همه ما در ۲۹ اردیبهشت پای صندوق رأی حاضر می‌شویم ان‌شاءالله تا رئیس دولت تراز اسلامی را انتخاب کنیم.

باید شاخص‌ها را خوب دقت کنیم؛ و الا دولت دولت ترازی نخواهد بود. امروز احتیاج داریم به یک مدیریت قدرتمند و توانا، انقلابی و پرکار که اعتقاد به کار جهادی داشته باشد؛ و خود را خدمتگزار مردم بداند. خدمت به مردم را ارزش بداند. ضد اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی و ویژه خواری باشد. رابطه صدر و ساقه دولت با فتنه ۸۸ را کاملاً شفاف و مشخص بیان کند. معتقد باشند که جوانان کشور توانایی‌های بالایی در زمینه‌های مختلف دارند؛ و ایمان داشته باشند به شعار ما می‌توانیم. در مقابل دشمن منفعل نباشد و خطر دشمن را تشخیص دهد و شجاعانه عمل کند. ما الآن به چنین دولتی نیاز داریم؛ و توجهی به آن طرف مرزها نداشته باشد.

شما همین نشست اخیری را که واقع شد کمیسیون مشترک برجام که در وین انجام شده را دنبال کنید. بد عهدی انگلیس را ببینید. برای بار چند هزارم که نسبت به خرید ۹۵۰ تن کیک زرد چه تخلفی را انجام دادند. قرارداد رسمی بسته شده است. امضا هم شده است؛ اما تخلف می‌کنند. اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را در رابطه با روح برجام شما ملاحظه کنید. در مباحث مالی و بانکی که هنوز مبتلا به چالش هستیم و هنوز گرهش باز نشده است. همه اینها را شما اگر نگاه کنید خواهید دید که آیا باید به آن‌ها اعتماد کرد؟ باید هنوز با اینها رابطه داشت؟

چه داشته باشد و چه نداشته باشند مردم ما بصیر هستند. هوشیار هستند. نسبت به آمریکا نسبت به اسرائیل نسبت به انگلیس همیشه وظیفه خودشان را انجام دادند و در مقابل آن‌ها کرنش و سر خم کردن ندارند. این همه راجع به برجام گفته شد. رهبری فرمودند، منتقدین، دلسوزان اشکال کردند، آقایان گوش نکردند. گفتند مرحله به مرحله انجام شود. دوستان توجهی نکردند. حالا خود آقایان مدعی شدند. همان دوستانی که رفتند و کار را انجام دادند مدعی شدند که چرا این‌طور شد. آمریکا بد عهد است.

رهبری فرمودند مرحله به مرحله اقدام کنید. نه اینکه همه را یک کاسه بفروشید و دست خودتان را ببندید. الآن دست بسته هستند. این روش روش درستی نیست. این‌ها کجا باید بیان شود؟ کجا تبیین شود؟ مردم کجا روشن شوند؟ اینها تضعیف نیست. اینها انتقادی است که سازنده است. اگر گوش بدهند دوستان. البته مردم ما همیشه موضعشان راجع به آمریکا مشخص بوده. روز جمعه در مصلی های جمعه در سراسر کشور یکپارچه و یکصدا آن چیزی را که لازم آمریکا هست را می‌گویند.

در مناظره ها هم عزیزان که شرکت می‌کنند به نظر می‌رسد که جواب همدیگر را ندهند. من یکی دو شب برنامه‌های تلویزیونی را که نگاه کردم دیدم که یکی چیزی می‌گوید دیگری جواب می‌دهد. در مناظره ها هم احتمالاً جور دیگری باشد. باید مسائل اثباتی را بگویند. راه کارهایشان را بگویند. آمار و ارقام را بگویند. روشی را که می‌خواهند اجرا کنند آن‌ها را بگویند تا مردم بتوانند خوب فکر کنند و تصمیم بگیرند.

اطرافیان کاندیداها هم مواظب باشند بی‌فرهنگی نکنند. دهنشان را باز نکنند هرچه دلشان خواست بگویند. بعضی وقت‌ها حرف‌هایی که می‌زنند بی‌احترامی به خود کاندیداها است. حالا نمی‌خواهم وارد این بحث شوم. ولی خیلی مسئله مهمی است. این را باید برخورد کرد که هرکسی بلند نشود هر چه دلش خواست بگوید. مطالبی هم راجع به شورای شهر دارم و شهرداری کرج و جاهای دیگر اگر لازم باشد در هفته‌های آینده بیان می‌کنم.

شهادت مرزبانان غیور کشور که ناجوانمردانه از داخل کشور همسایه مورد هدف قرار گرفتند را به امام زمان و رهبر معظم انقلاب نیروی انتظامی خانواده‌های این شهدا امت اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. اینجا هم از وزارت خارجه می‌خواهیم با جدیت بیشتری پیگیری موضوع از دولت پاکستان باشد و مسئله را به مسامحه و مسکوت و سکوت نگذارد.

مطلب بعدی جلسه هیئات عالی نظارت استانی نسبت به رد صلاحیت شده های شورای اسلامی است که عرض می‌کنیم دوستان با دقت عمل کنند. مواظب باشید که حق‌الناس به گردن تان نیاید. خدای‌نکرده شائبه‌ای به وجود نیاید. در مقام عمل هم همان طور که آن چهار نهاد و ارگان مطرح شده در قانون همان‌ها مرجع رسیدگی باشند. ان‌شاءالله.

نکته پایانی دوستان در ورزش و نوجوانان در طول سال روزهای سه شنبه را نام گذاری کردند به روز دوچرخه‌سواری. روزی که خودرو استفاده نکنند. هوای پاک و استفاده از دوچرخه و روز بدون خودرو. دوستان تا آنجا که مقدورشان هست سعی کنند این سه شنبه‌ها را غنیمت بشمارند. آنجا هم دوچرخه می‌دهند به آن‌ها که ندارند. مسیر کارشان را مسیرهایی را که می‌خواهند طی کنند برای حفظ محیط و استفاده از هوای بهتر ان‌شاءالله آن را در نظر داشته باشید. خود ما هم اگر توفیقش باشد شاید یک روزی بیاییم با مردم یک دوچرخه‌سواری هم بکنیم اگر خدا توفیق داد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.