خطبه/

مشروح خطبه های نمازجمعه ۲۹بهمن ۱۳۹۵ شهر کرج

روابط عمومی ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۱۱/۲۹
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین سعی می‌کنند که بدون دلیل موجه جماعت را ترک نکنند. به جماعت بسیار اهمیت می‌دهند. به‌خصوص نماز جماعت صبح. به نماز جماعت صبح توجه ویژه دارند. سعی کنید مساجد را صبح‌ها باز نگه‌دارید. ما به ائمه‌ای که نماز صبح را برپا می‌کنند یک جایزه‌ای می‌دهیم. مردم هم که آنجا شرکت ‌کنند یک جایزه از خدا بگیرند ان‌شاءالله.

روزی رسول خدا صلی‌الله علیه و آله وسلم بعدازاینکه نماز صبح را با اصحابشان اقامه کردند برگشتند رو به جمعیت و با ذکر نام، عده‌ای از افراد را نام بردند و سؤال کردند که آیا فلانی در نماز صبح حاضر بود؟ در جماعت حاضر شد؟ چند نفر را نام بردند. آن‌ها هم گفتند که نه یا رسول‌الله این‌ها نیستند. حضرت فرمودند مگر در سفر هستند؟ گفتند نه یا رسول‌الله منزلشان هستند. حضرت فرمودند هیچ نمازی برای منافقان سخت‌تر از نماز صبح و عشا نیست. اگر مؤمنان می‌دانستند که این دو نماز چه فضیلتی دارد باحالت سینه‌خیز خود را به مسجد می‌رساندند و در نماز جماعت شرکت می‌کردند؛ یعنی دیگر روی پا نمی‌آمدند به حالت سینه‌خیز در نماز صبح شرکت می‌کردند.

حالا یکی از آن چیزهایی که فراموش‌شده، جماعت صبح در مساجد است. این را احیا کنید. خصوصاً همسایگان مسجد به این مسئله اهمیت بدهند. توجه کنند. دقت کنند. هم امام هم مأموم سعی کنید که شرکت کنید. نباید به دلایل واهی جماعت مسلمین را کم‌رنگ کرد. همه باید تلاش کنند تا مساجد فعال بشود. پرشور شود. آماده کار شود. در زمینه‌های مختلف فرهنگی اجتماعی فعالیت داشته باشید. در مساجد گروه‌های همفکر باهم دیگر جمع شوند. مسائل مربوط به محله را رصد کنید. دنبال کنید. حل کنید. خصوصاً مسائل اجتماعی را. ساعت جماعت قبل و بعد از نماز را در نظر بگیرید وقت خوبی است که همدیگر را ببینید باهم سخن بگویید. مسجد را مرکز تربیت الهی و اسلامی قرار بدهید. همان‌طور که بوده و از ما همین را می‌خواهند به این توجه داشته باشید. خدا همه ما را اهل تقوا و موفق به انجام این امور بگرداند ان‌شاءالله.

بحث درباره آیات نورانی قرآن کریم بود که به آفات انقلاب به دست خودی‌ها اشاره می‌کند. یکی از آن آفات بی‌انضباطی و نافرمانی از رهبر است که از آیه ۱۵۳ سوره مبارکه آل‌عمران این مطلب به دست می‌آید إِذْ تُصْعِدُونَ وَلَا تَلْوُونَ عَلَى أَحَدٍ وَالرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ فِی أُخْرَاکُمْ فَأَثَابَکُمْ غَمًّا بِغَمٍّ لِکَیْلَا تَحْزَنُوا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا مَا أَصَابَکُمْ وَاللَّهُ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ البته آیه قبلش هم اشاره دارد که عرض می‌کنم. این آیه می‌فرماید به این‌که به یاد بیاورید هنگامی‌که از کوه بالا می‌رفتید و به هیچ‌چیزی توجه نمی‌کردید و پیامبر از پشت سر شمارا صدا می‌زد پس خدای تعالی اندوه را یکی پس از دیگری به شما جزا داد این به خاطر آن بود که دیگر برای از دست دادنِ (چون مربوط به جنگ احد است) آن غنائم جنگی غمگین نشوید به خاطر مصیبت‌هایی که بر شما وارد می‌شود غم نداشته باشید که البته خدای تعالی از آن چیزی که انجام می‌دهید آگاه است.

این آیات مربوط به جنگ احد است که ابتدا مسلمین به پیروزی رسیدند؛ اما چون به اخطارهای الهی و هشدارهای نبوی توجه نکردند و اهمیت ندادند و از رهبر و فرمانده میدان اطاعت نکردند دچار شکست و تلفات سنگین و خسارت‌های فراوانی شدند. وقتی‌که به مدینه برمی‌گشتند باهمدیگر راجع به وعده الهی و نصرت خدای تعالی باهم سخن گفتند که چرا این نصرت به ما نرسید؟ این وعده شامل حال ما نشد؟ در این فضا آیه ۱۵۲ آیه قبل، اول نازل شد که وعده خدا درست بود و شما پیروز شدید. به‌فرمان الهی بر دشمنان غلبه پیدا کردید. بر آن‌ها سلطه پیدا کردید؛ اما وقتی دست از استقامت و پیروی از رهبر یعنی رسول خدا کشیدید شکست شما شروع شد.

«وَلَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَعَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاکُمْ مَا تُحِبُّونَ» حواستان به دنیا جمع شد. رفتید آن‌طرف. آیه شریفه با صراحت بیان می‌کند تمام وعده‌های پیروزی و نصرت الهی مشروط به پیروی از خدا و حجت خداست. امکان ندارد نصرتی باشد بدون پیروی از دستور خدا و پیروی از دستور حجت خدا؛ اما اگر به فکر دنیا شدید و به فکر غنائم دنیایی شدید فراموش کردید فرمان الهی را دیگر انتظار پیروزی هم نداشته باشید «مِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ الدُّنْیَا وَمِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ الْآخِرَهَ» یک عده دنیاطلب شدید یک عده آخرت طلب. البته آن دنیاطلب‌ها ضرر می‌زنند به جامعه.

حفظ پیروزی و انقلاب از به دست آوردن او سخت‌تر است. انقلاب یک هیجانی است. حرکتی است انجام می‌شود. پیروزی به دست می‌آید؛ اما بعد از او باید آن را حفظ کرد. این حفظ، کار سختی است. اگر فکر عده‌ای بعد از پیروزی این شد که بر مسند بنشینند طاغوت گونه عمل کنند دیگر خدای تعالی وعده نداده است که انقلاب توسط آن‌ها حفظ شود. ولو برای پیروزی و به ثمر رسیدن این انقلاب خود آن‌ها تلاش کرده باشند. زحمت‌کشیده باشند. باز این‌طور نیست که همیشه دست آن‌ها باشد.

امیرالمؤمنین علیه افضل صلوات المصلین در قسمتی از خطبه ۱۶۹ فرمودند: همانا حکومتی که از طرف خدای تعالی برپاست نگهبان کارهای شما است. پس فرمانش را گردن نهید از بن دندان نه از روی کراهت. نکاتی را فرمودند بعد ادامه دادند «والله لتفعلن او لینقلن الله عنکم سلطان الاسلام، ثم لا ینقله الیکم ابداً حتی یارز الأمر إلی غیرکم» خیلی عبارت، عبارت زیبایی است. شبیه این بیان را در خطبه ۲۱۶ هم مولا امیرالمؤمنین بیان فرمودند. به خدا سوگند اگر در پیروی از حکومت و امام اخلاص نداشته باشید خدا دولت اسلام را از شما خواهد گرفت و هرگز به شما بازنخواهد گرداند و در دست دیگران قرار خواهد داد.

شبیه این را در خطبه ۲۱۶ و جاهای دیگر هم داریم برگرفته از آیه قرآن است. در آیه ۳۸ سوره مبارکه محمد در قسمتی از آیه می‌فرماید «وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ ثُمَّ لَا یَکُونُوا أَمْثَالَکُمْ» اگر سرپیچی کنید هر وقت سرپیچی کنید خدای تعالی گروه دیگری را جای گروه شما می‌آورد. پس آن‌ها مثل شما نخواهند بود که به فکر خودتان باشید. انفاق نکنید از جان و مال و برای حفظ او تلاش نداشته باشید «یَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَیْرَکُمْ» یک گروه دیگری غیر از شما می‌آید. همیشه وعده نداده که انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی در اختیار ما باشد. مگر اینکه خودمان نصاب لازم را در اختیار داشته باشیم.

به‌هرتقدیر آیه شریفه تذکر می‌دهد هر نوع سستی در پیروی از رهبری خسارات جبران‌ناپذیری را متوجه امت اسلامی می‌کند. کما اینکه نمونه‌هایش کاملاً این روزها هم محسوس است. می‌بینید هر جا که پیروی و تبعیت نمی‌شود چه مشکلاتی برای جامعه اسلامی فراهم می‌شود که حل آن‌ها زمان طولانی‌تری را از جامعه و از اموال و از اوقات خواهد گرفت. غفلت و بی‌نظمی موجب بروز ناگواری‌هایی می‌شود که به روی‌هم انباشته می‌شود و یکی پس از دیگری به امت وارد می‌شود؛ و باعث ناراحتی خواهد بود. تفسیر آیه شریفه را حتماً در کتب تفسیر مراجعه کنید. نکات نغز و زیبایی را ان‌شاءالله آشنا خواهید شد.

بسم‌الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

اذا جاء نصر الله والفتح ورأیت الناس یدخلون فی دین الله افواجا فسبح بحم ربک واستغفره انه کان توابا

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. اهل تقوا تلاش می‌کنند تا راه‌های نفوذ شیطان را در خودشان ببندند. گاهی شیطان در نماز سراغ انسان می‌آید. گاهی در نماز جماعت سراغ انسان می‌آید. هم به امام رحم نمی‌کند هم به مأموم. به هر دوتا. محراب که گفته می‌شود محل حرب با شیطان است. محل جنگ با شیطان است. به هر دو حمله‌ور می‌شود. مشغول می‌کند تا به هر جهت جماعت تشکیل نشود. اگر هم تشکیل شود بی‌خاصیت شود.

حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه در کتاب ۴۰ حدیث خودشان نکاتی را راجع به جماعت و امام جماعت و مأموم که هر دو تا گرفتار شیطان می‌شوند نکات زیبایی را بیان کرده است. توصیه می‌کنم که عزیزان به اربعین حدیث امام مراجعه کنند و این مطالب را آنجا مطالعه کنند. شیطان تلاش می‌کند تا کار خیر و حسنات ما را از بین ببرد و باطلشان کند. باید مراقب اعمال خودمان باشیم. در یک روایتی است از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم که فرمودند: در آخرالزمان مردم در مساجد اجتماع می‌کنند ولی از دنیا سخن می‌گویند و دنیا را دوست دارند. پس با این افراد معاشرت نکنید و خدا کاری با این مردم ندارد؛ یعنی این‌ها را مورد لطف خودش قرار نمی‌دهد.

اهل نماز جماعت به خاطر حضورشان در جماعت خدای تعالی آتش را بر آن‌ها حرام کرد. در روایتی است که باز پیغمبر اکرم فرمودند دستور داده می‌شود اشخاصی به جهنم رانده شوند و خداوند متعال جل‌جلاله به نگهبان جهنم می‌گوید به آتش بگو پاهایشان را نسوزان، چون برای رفتن به مساجد گام برداشتند. این‌ها باید به جهنم بروند ولی پایشان را نسوزان. شرمگاهشان را نسوزان چون وضو را به‌طور کامل گرفتند. دستانشان را نسوزان چون برای دعا دست‌ها را بلند می‌کردند. زبان‌هایشان را نسوزان زیرا بسیار قرآن را تلاوت می‌کردند. کاسب هم که باشید باید این‌ها را از دست ندهید. روحیه تجارت هم اگر داشته باشید اهل‌معامله هم اگر باشیم باید حواسمان باشد. دنیا یک بازاری است که به تعبیر امیرالمؤمنین متجر اولیای خداست؛ یعنی انسان باید برای خودش بهشت کسب کند.

این زبانی که می‌تواند قرآن بگوید چرا غیبت می‌کند. چرا تهمت می‌زند. چرا بذیء اللسان است. چرا با خانواده با همسر فرزند تندخویی می‌کند. بددهنی می‌کند با دوستان و اطرافیان. مواظب زبان باشیم. قرآن زیاد بخوانید. دستتان را در موقع خلوت خودتان به‌موقع دعا بلند کنید خدا نمی‌سوزاند. پاهایی که به سمت مسجد و جمعه و جماعت حرکت می‌کند خدای تعالی آن پا را نمی‌سوزاند. باز در اهمیت جماعت رسول خدا فرمودند این روایت را شاید قبلاً هم اشاره کردم یا در مساجد حاضر می‌شوید یا اینکه خانه‌هایتان را بر روی شما می‌سوزانم، رسول خدا در یک بیانی ‌فرمودند. این نشان‌دهنده اهمیت جماعت است. ان‌شاءالله همه این فرصت را از دست ندهند. به جماعت اهمیت بدهیم. خدایا ما را از برپاکنندگان نماز جماعت قرار بده.

لازم می‌بینم مجدداً از مردم فهیم و بصیر کشورمآن‌همچنین استان البرز به خاطر خلق حماسه عظیم ۲۲ بهمن در امسال تشکر کنم که با حضور هوشمندانه و باصلابتتان آن‌ها در شرایطی که دشمن تهدید می‌کند و با تحریم‌ها فشار می‌آورد عزت و آبرویی برای کشور کسب کردید. این حضور پررنگ و پرشور پر از رمز و راز و پیام بود. پیام‌هایی برای داخل و برای خارج به غرب و بخصوص آمریکا نشان داد که هرچه صدایش را بلندتر کند و با مردم ایران از سوی تهدید و نخوت و غرور سخن بگوید نه‌تنها ترس و هراسی ایجاد نمی‌کند بلکه اتحاد و انسجام مردم در مقابل او بیشتر شده و جواب او را مردم در میدان عمل می‌دهند. این پیام خارجی حضور مردم که دشمنان قطعاً خوب او را لمس کردند و فهمیدند. کما اینکه در طول این ۳۸ سال این پیام‌ها را این‌ها تجربه کردند و دیدند و شنیدند.

اما پیام داخلی او هم از ابعاد مختلف قابل‌بیان است. خوب دقت بفرمایید چه عرض می‌کنم. توجه دارید مدتی عده‌ای تلاش می‌کنند هر طور شده رئوس فتنه را به مسند برگرداند. لذا سعی می‌کنند به انحا مختلف صورت‌مسئله را پاک کنند و کسانی که به‌نظام ظلم کردند و باعث به شهادت رسیدن بیش از ۲۰ نفر از جوانان و مؤمنین شدند و خسارت فراوان مالی و جانی و آبرویی برای کشور به بار آوردند را طلبکار جلوه دهند. می‌خواهند با جوسازی کاذب بابیان اینکه مردم انسجام لازم را ندارند و از طرف دیگر مورد تهدیدات خارجی دشمن قرار گرفتند و آن‌ها دارند به ما فشار می‌آورند، بدون عذرخواهی و محاکمه دوباره وارد نظام و حاکمیت بشوند.

این جریان سیاسی فتنه‌گر برای ادامه حیات سیاسی خودش احتیاج به دوقطبی سازی کاذب در جامعه دارد تا به آن اهدافی که دارد برسد. لذا این روزها دوقطبی آشتی و صلح در مقابل جنگ‌طلبی و آتش‌افروزی را مطرح می‌کنند. رویش مانور می‌دهند. بحث می‌کنند. این‌ها مثل همیشه سیل خروشان ملت را ندیدند که متحد و منسجم از اقشار مختلف حتی نسل چهارمی‌ها به دفاع از نظام به میدان آمدند. دفاع کردند. همین راهپیمایی بیست و دوم بهمن بسیار گویا بود. بسیار پرحرف است. چه کسی را با چه کسی می‌خواهند آشتی بدهند؟ مردم که نه باهم قهر بودند نه با نظام.

خود مردم را شما دیدید در شهر همراه بودید. دیدید جوان‌هایی را که باهم عکس سلفی می‌گرفتند. بااینکه شاید باهم آشنا هم نبودند خیلی دوست و رفاقت گونه خیلی خوب. رهبری هم در دیدارشان با مردم آذربایجان شرقی فرمودند که مردم با چه کسانی قهر هستند. البته آنجا بیان کردند که آن‌کسانی که مردم با آن‌ها قهر هستند هرگز هم با آن‌ها آشتی نمی‌کنند آن‌ها چه کسانی هستند. این‌ها را کاملاً ایشان بیان کرد؛ اما لازم است اینجا مقداری راجع به طرح آشتی ملی که این روزها صحبتش می‌شود نکاتی را عرض کنیم. اگرچه شما الحمدالله اهل بصیرت هستید اهل دنبال کردن موضوعات هستید. این‌ها را خوب می‌دانید؛ اما از باب تذکر و یادآوری که منفعت دارد برای اهل ایمان من این را تکرار می‌کنم.

یک جریان سیاسی در انتخابات سال ۸۸ اعلام کرد که ما رأی ملت را قبول نداریم. با کمک غربی‌ها و اروپایی‌ها و بعض سفارتخانه‌ها در ایران اردوکشی خیابانی راه انداختند. دست به جنایت زدند؛ و از طرف دیگر دوستانشان تحریم‌های ظالمانه را علیه ایران تشدید کردند و به‌وسیله بوق‌های شیطانی آمریکایی و انگلیسی جنگ روانی راه انداختند و هشت ماه کشور را معطل کردند. بیانیه دادند مردم را تحریک کردند و با مردم جنگیدند تا نظام را از کار بیندازند؛ اما مردم بصیر مردم هوشیار بااقتدار جلوتر از عده‌ای خواص بی‌عرضه واداده بیگانه‌پرست چهره آن‌ها را افشا کردند. در نه دی پرونده سیاه آن‌ها را به هم پیچیدند.

حالا این جریانی که پادوی اسرائیل در ایران است که از شعارهای روز قدسشان به‌خوبی می‌توان فهمید که سرشان در کجا گرم است و نظام و مردم و رهبری را قبول ندارند. همان‌هایی که می‌گفتند انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است. همان‌هایی که بر اساس اسناد موجود هیچ مرزبندی با دشمنان نظام ندارند و حاضرند تا عزت و شرف و استقلال کشور را به هر قیمتی برای ارتباط با بیگانگان زیر پا بگذارند. همان‌هایی که مردم عزیز کشور را در روز بیست و دوم بهمن به خیابان ریختند آمدند در خیابان و شعار استقلال دادند و از آرمان‌هایشان دفاع کردند را ندیدند. سخن از آشتی می‌گویند و می‌خواهند آشتی کنند. نخیر ملت غیور و فهیم ایران باکسانی که حاضرند برای رسیدن به اهداف شوم خودشان به استقلال و عزت کشور صدمه بزنند و با دشمنان ملت هم‌کاسه شوند هرگز آشتی نخواهند کرد.

اگر طلب عفو از مردم و نظام داشته باشند و مورد رأفت قرار بگیرند تازه شاید به دامن مردم برگردند نه به قدرت. این‌ها که دم از آشتی می‌زنند رئیس‌جمهور جدید آمریکا را تهدیدی برای ایران می‌دانند. اولاً از روز بعد از پیروزی انقلاب و بلکه قبل از او آمریکا با ایران دشمنی داشت. مگر تا حالا آمریکا با ایران دشمنی نداشته. همیشه دشمنی داشت. برای ایران دشمن اصلی بود و هنوز هم هست. نه اینکه امروز دشمن شده باشد، اولاً. ثانیاً آنچه امروز برای ایران تهدید است فکر و اندیشه خود شماست. فکری که حاضر است برای وابسته شدن کشورش پیشنهاد تحریم ملت را به غرب بدهد. آیا با این عقیده باکسانی که این عقیده را دارند می‌شود آشتی کرد؟ طرح آشتی ملی و عنوان نجات ایران فتنه جدید فتنه‌گران است.

مردم مثل همیشه با بصیرت کامل به این سخنان بی‌اعتنا هستند. ولو کلمات شیرین گفته می‌شود. ولی این را بدانید که باطن این کلمات تلخ‌تر از حنظل است. اقوام مختلف عقاید مختلف نحله‌های فکری و سیاسی مختلف این‌ها همه باهم مشغول فعالیت هستند. قدرت خودشان را هم در روز ۲۲ بهمن نشان دادند. البته باید توجه داشت طرح چنین مطالباتی و چنین مسائلی در چنین زمانی که مطرح می‌شود بیشتر برای این است که مردم از مسئولین خواسته‌های اصلی‌شان را فراموش کنند. الآن ما مشکلاتی مثل بیکاری داریم. تورم داریم. رکود اقتصادی داریم.

همین بحث اقتصاد مقاومتی، رهبری در این دیدار اخیرشان برای بار چندم در این سال به مواردی اشاره کردند که بی‌توجهی به آن‌ها باعث خسران کشور خواهد شد. یکی‌اش همین اقتصاد مقاومتی بود. عملکرد اقتصاد مقاومتی. سال اقدام و عمل تمام شد هنوز بیکاری بیداد می‌کند. یکی از مطالبات جدی مردم همین مسئله است. کار است. ما دائماً در دفتر، بیرون، این‌طرف و آن‌طرف مواجه هستیم. دیگرآن‌هم همین‌طور که وضعیت کار چگونه است. به خانواده شهدا سر می‌زنیم کار ندارند. خانواده مستمندان سر می‌زنیم مشکل کاردارند. در خیابان در مجالس همه می‌گویند.

باید مشهود باشد اگر عملی انجام‌گرفته. هنوز وارداتی که به کشور می‌شود محصولاتی است که یا در کشور خودمان داریم یا اگر واردشده فنّاوری‌اش نیست. مورد مصرفش ما شدیم. جدیداً پرتقال را از مصر وارد می‌کنند. مربا را از اتریش و شیلی دارند وارد می‌کنند. همین چندروزه من هر هفته یکی دو تا واردات را دارم برای شما می‌گویم. سنگ پا، بیل و دسته بیل را قبلاً گفتیم. مربا از دانمارک بیاورند. از شیلی بیاورند. ما خودمان مربا نداریم؟ حالا مربا جزو ضروریات اصلی است دیگر اگر نباشد یک‌طرف زندگی را نمی‌شود انجام داد.

تعرفه ورود میوه را کم کردند که کسی که می‌خواهد میوه وارد کند بتواند وارد کند. آن‌وقت باغدار ما اینجا. همین استان می‌دانید که ازنظر میوه‌های هسته‌دار در خاورمیانه حرف اول را می‌زند. در بعضی از قسمت‌های دنیا گیلاس اینجا آلوزرد اینجا هلو و شلیل این منطقه کارخانه‌هایی که اینجا هست این‌ها را باید علاج کرد. وضعیت اسفبار خوزستان که نه آب دارند نه برق نه تلفن. او را بروید درمان کنید. رسیدگی به سیل در استان فارس را دستور کار عاجل خودتان قرار بدهید. قطع گاز بعضی از استان‌ها را برایش فکری کنید. طوری برنامه داشته باشید که قبل از حادثه طراحی لازم شده باشد. در همین استان خودمان یک برف آمد آن روز زندگی در شهر مختل بود.

آقا راجع به اقتصاد مقاومتی فرمودند و دائم هم این را می‌گویند. سؤال می‌کنیم آیا امکان دارد که آقایان یک گزارش بدهند برای اقتصاد مقاومتی؟ شاید هم گزارش بدهند؛ اما همیشه باید خروجی کار را دید. بعضی از کارها هست که دیر بازده است با آن‌ها کاری نداریم. ولی می‌شود ساختارش را گفت که این مقدار کارشده این مقدار هم انجام خواهد شد دو سال دیگر جواب می‌دهد؛ اما بالاخره یک‌چیزی بروز کند. آن چیزی که ملموس است را بیان کنید. در همین استان خود بنده مکرر از این تریبون بیان کردم هنوز هم می‌خواهیم قبلاً هم خواستیم که گزارش بدهند. رسانه‌ها هم اگر وامدار نیستند و بعضی‌هایشان زبان‌هایشان را نبستند مطالبه کنند. مشخصاً چه تعدادی در این استان اشتغال ایجادشده است؟ چند واحد تولیدی باز به چرخه کار برگشته است؟ در کشاورزی چه رشدی صورت گرفته است؟ دامداری چگونه شده و امثال‌ذلک.

من آمار را تا حدودی دارم و می‌دانم کارهایی هم صورت گرفته است؛ اما برای مردم بگویید. آن کاری که صورت گرفته است را بیان کنید تا مردم دلگرم شوند. بعضی نهادها کارهای خیلی خوبی انجام دادند. با امکانات کمی که داشتند اشتغال‌زایی فراوانی را انجام دادند و در کار اشتغال‌زایی موفق بودند. سپاه پاسداران، کمیته امداد، بعضی از مراکز آموزشی این‌ها کارهای خیلی خوبی را انجام دادند؛ اما داشته‌های آن‌ها محدود است. به‌اندازه محدودیتی که داشتند کارهای خوبی انجام دادند؛ اما بقیه بااینکه امکانات داشتند کاری را ما ندیدیم. همه ما چه مردم چه مسئولین هرکدام در محدوده خودمان موظف هستیم طوری عمل کنیم که خدای‌نکرده نظام متهم به کارآمدی نشود.

در همه عرصه‌ها بعضی از عملکردها باعث تحقیر ملت می‌شود. خوب دقت کنید چه عرض می‌کنم بعضی کارها اساساً نقض حاکمیت ملی است. مثل همین مهمانی که در منزل سفیر سوئد گرفته شد. متأسفانه تعدادی از مسئولین در آن جلسه شرکت کردند. چرا قوانین و پروتکل‌های تعیین‌شده رعایت نمی‌شود؟ گاهی سخن از عرف بین‌الملل و دیپلماسی و این‌جور مطالب گفته می‌شود. این عرف را هم که برقرار بود شما به هم زدید. چرا ملت را این‌قدر تحقیر می‌کنید؟ در کجای عرف دیپلماتیک در جهان به منزل سفیر مهمان می‌روند و در آنجا قرارداد امضا می‌کنند؟ آن‌هم با آن وضع حضور مختلط و شرم‌آور شما مسئول کشور اسلامی هستید؟

آن‌هم در روزهای پیروزی انقلابی که مردم ریختند به خیابان و همین افتضاحات را بیرون کردند. بعضی از مسئولین تا کی می‌خواهند به احکام اسلامی و قوانین دینی توهین کنند؟ آن مسئولی که نجومی حقوق می‌گیرد و با او برخورد نمی‌کنید او را ذخیره نظام هم می‌دانید این توهین به قوانین اسلام است. وقتی نمی‌نشینید بانکداری را از ربوی بودن خارج کنید یا لااقل قوانین بانکداری اسلامی را اجرا کنید این توهین به‌نظام اسلامی است. قوانین کنترل جمعیت که برای مقطعی ریخته شد ولی امروز به‌عناوین‌مختلف از بین بردن نسل را دستور کار خودتان قراردادید و نمی‌گذارید تولید نسل در این کشور محقق شود این‌ها همه برخلاف اسلام است. برخلاف تأکید و تأیید رهبر معظم انقلاب است.

ایشان فرمودند اگر قانونی هم برای این مسئله ریخته شده است آن قانون ملغی است؛ اما باز در بیمارستان‌ها و در مراکز بهداشتی چه و چه شیطنت‌هایی می‌کنند که عن‌قریب برای شما آماری را بیان خواهم کرد و مطالبی را خواهم گفت که خود شما باید به فکر خودتان باشید. چون بعضی از این‌ها مسئله نفوذی که رهبری مکرر در مکرر فرمودند صورت گرفته و درجاهایی نشستند که می‌خواهند نسل را از بین ببرند. خون به دل مردم مؤمن و رهبری نکنید. این چندروزه مسئولیت را برای آخرت خودتان کارکنید.

فرصت مجلس در اختیار یک عده‌ای است قوانین را که باید به نفع ملت وضع کنند، دوفوریتی برای یک قانونی وضع می‌کنند که مخالف نظر اسلام است. اسلام می‌گوید مردم باید جوری باشند که بتوانند جلوی حاکم اسلامی بایستند و از او سؤال کنند و مطالبه کنند این‌ها قانون دوفوریتی در مجلس وضع می‌کنند اگر کسی بلند شد و صحبت کرد شش ماه تا دو سال زندان برود. این خلاف است. این‌ها را اگر نگوییم چه‌کار کنیم. من در خطبه می‌توانم درس اخلاق بگویم هم یک انگشتر دستتان کنید تسبیح بگیرید یاالله بگویید التماس دعا من هم آدم خوبی خواهم بود. طرفدارهایم هم زیاد می‌شوند.

کارکنید برای مردم. این است که عرض می‌شود اهل ملاحظه نباشید. رودربایستی نکنید. ملاحظه‌کاری نکنید. مصلحت‌اندیشی موقع رأی دادن نداشته باشید. چه ریاست جمهوری چه شورا که در آینده اتفاق خواهد افتاد. برای اینکه مسئول هستید. باید هوشیار باشید که چگونه رأی می‌دهید. آثار سوء عملکرد افراد برای رأی‌دهنده نوشته خواهد شد. شما با رأیتان آقا را به قدرت رساندید. شما با رأی خود آن شخص را حاکم بر خودت در شهر کردی در کشور کردی. چون پسرعمه‌ات بود و هم‌قبیله‌ات بود رأی دادی. حالا باید بسوزی. آن موقع که داریم میگوییم آقا این‌ها ملاک رأی دادن شما نیست مواظب باشید برای همین بلایایی است که به سرمان می‌آید.

این را عرض می‌کنم آقایان محترم در هر رده‌ای که هستند و مسئولیتی که دارند اگر در روز ۲۲ بهمن نشنیدند امروز این صدای تأیید و تکبیر گوشه‌ای از مردم را که از آنان می‌خواهند در برنامه‌ها و اجرای آن کرامت و استقلال و عزت اسلامی آن‌ها را حفظ کنند را بشنوند. تأکید دیگر رهبری روی مسائل فرهنگی و جنگ فرهنگی بود. وارد آن بحث بخواهم بشوم باید یک فرصت طولانی از شمارا بگیرم. دیگر فرصت بیان ندارم؛ اما اول اسفند که جنگنده‌های رژیم عراق به هواپیمای مسافربری حمله کرد ۴۰ نفر را به شهادت رساند که در بین آن‌ها حضرت حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج‌آقای محلاتی رضوان‌الله علیه در آن هواپیما بودند. سال ۱۳۶۴ آن روز شد روز روحانیت و جنگ.

روز اول اسفند را هرسال پاسداری این روز را می‌کنند. روز روحانیت و دفاع مقدس. این روز را گرامی می‌داریم. در طول تاریخ تشیع روحانیت شیعه در همه عرصه‌ها سیاسی اجتماعی جلودار بود و در دوران اخیر هم در ایام دفاع مقدس تعداد شهدای روحانی نسبت به تمام اقشار کشور نسبت به جمعیت آن قشر بیشتر بوده. چند برابر بوده؛ یعنی در بین دانشجوها تعدادی شهید شدند. در بین کسبه تعدادی شهید شدند. نسبت به این‌ها را به هم بگیریم روحانیت بیشتر بوده.

همین الآن که جنگ خارج از کشور وجود دارد و مسئله مدافعان حرم مطرح است تعداد شهدای مدافعان حرم تعداد روحانی‌شان بیشتر از بقیه اقشار است. همین الآن لذا روحانیت همیشه جلودار بوده است. در دفاع از مظلوم و دفاع از ارزش‌ها پیش‌قدم بوده. از اول خلقت تا الآن این‌گونه بوده که دفاع می‌کرده و دفاع کننده بوده روحانیت. منظورم انبیای الهی هستند بعد اولیای خدا و به تبعش علمای ربانی همین‌طور. لذا برای ارواح همه شهدا شهدای صدر اول تاکنون و شهدای روحانیت طلب علو درجات و رفعت مقام داریم.

این ایام هم توجه داشته باشید روزهایی است که ثبت‌نام می‌کنند برای حوزه‌های علمیه. این پایگاه امام زمان را شماها باید تقویت کنید. فرزندانتان را بفرستید این دوده و این شجره ادامه پیدا کند. تا روحانیت در کشور وجود دارد روحانیت به معنای اتم کلمه به معنای آن جایگاه اصیل که ادامه‌دهنده سلسله انبیا است آسیب به مملکت نخواهد رسید. روز سوم اسفند هم روزه کودتای رضاخان است که در سال ۱۲۹۹ آغاز سلطنت نکبت‌بار ۵۰ ساله پهلوی بود که فرصت بیان دیگر نیست.

فقط توصیه می‌کنم مردم به مسئله سیل و گرفتاری‌هایی که در منطقه خوزستان هست و جاهای دیگر کشور کمک کنید و هم‌وطنانمان را تا آنجایی که مقدور است یاری کنیم. مسئله حوزه‌های علمیه را هم جدی بگیرید. هم کمک مادی که همیشه حوزه‌ها توسط مردم اداره شده وقف کنید مراکزی را وقف کنید برای اینکه این‌ها اداره شوند وابسته به دستگاه و سازمان‌ها و نهادها نباشند. هرکسی هر توانی دارد پنج‌نفری ۱۰ نفری باهم جایی را وقف کنید تا این سلسله ادامه پیدا کند این را برای خودتان جزو باقیات‌صالحات بدانید.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.