خطبه های 17 دی شهر کرج:

قوه قضاییه با توکل بر خدا و با صلابت تمام وارد میدان مبارزه انقلابی و قاطعانه با مفاسد شود

روابط عمومی ۱۸ دی ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۱۰/۱۷
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

یا ایها الذین آمنوا اوصیکم و نفسی بتقوی الله. مسجد پایگاه اسلام و محل ترویج احکام قرآن و بیان معارف الهی است؛ و اهل تقوا از فرصت حضور در مسجد غفلت ندارند؛ و این فرصت را از دست نمی‌دهند. مسجد محل ذکر خداست. خدای تعالی در آیه ۴۰ سوره مبارکه حج در قسمتی از این آیه فرمود “وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرًا” مساجدی که نام خدا در او بسیار برده می‌شود؛ یعنی محل نام بردن و یاد خداست. رسول خدا فرمودند “خیرُ البُقاع المساجد “بهترین مکان‌ها مسجدها هستند. چون محل تجمع و محل نشست و برخاست انبیای الهی است.

“المسجد بیت کل مؤمن” مسجد خانه هر انسان مؤمنی است پس در تکریم مساجد با حضور خودمان و استفاده از جماعت و برنامه‌هایی که در مسجد برگزار می‌شود بر تعمیر و آبادانی مسجد که آبادانی معنوی است کوشش کنیم که مشمول آیه شریفه “إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ” بشویم نه مشمول این روایت که رسول خدا فرمود “مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ لَمْ یُوَقِّرِ الْمَسْجِدَ” ملعون است، مورد لعن خداست، از رحمت خدا دور است، دو مرتبه این را تکرار کردند کسی که توقیر نمی‌کند، تکریم نمی‌کند، احترام نمی‌گذارد به مسجد. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد ان‌شاءالله.

بحث ما درباره عوامل بقای انقلاب اسلامی که توسط مردم باید توجه شود و رعایت شود بود. یکی از عوامل بسیار مهم در بقای نظام اسلامی اعتماد به خدا و توکل به او و جلب رضایت خدا و راضی بودن به قضای الهی است. قبلاً هم به مناسبت عرض کردیم. یکی از سنت‌های قطعی و حتمی خدای تعالی که در قرآن کریم به او اشاره فرموده پیروزی قطعی و نهایی جندالله حزب‌الله و انصارالله است. قطعاً این‌ها پیروز خواهند بود. نظیر آیه ۱۷۱ تا ۱۷۳ سوره مبارکه صافات که فرمود “وَلَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ ” و شبیه این آیه که وعده قطعی ما برای بندگان فرستاده ما از پیش مسلم شده که آنها یاری شدگان هستند و لشکر ما پیروز هستند.

این آیه آیه معروفی است و آیات دیگری که شبیه به این هست. این بیان قرآن کریم وعده قطعی الهی است که انصار الله و کسانی که خدا را یاری می‌کنند قطعاً پیروزند و شواهد تاریخی فراوانی هم در این باره داریم تا آخرین مرحله که ان‌شاءالله در زمان حضرت حجت سلام‌الله‌علیه واقع شود. یکی از وعده‌های اثربخشی که حرکت آفرین است و از قرآن کریم به دست می‌آید خدای تعالی وعده پیروزی داده آن وعده‌ای است که برای متوکلین بر خدای بزرگ مقرر شده که با آرامش و سکون همراه است.

آیه ۵۱ و ۵۲ سوره مبارکه توبه ” قُلْ لَنْ یُصِیبَنَا إِلَّا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ وَنَحْنُ نَتَرَبَّصُ بِکُمْ أَنْ یُصِیبَکُمُ اللَّهُ بِعَذَابٍ مِنْ عِنْدِهِ أَوْ بِأَیْدِینَا فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ ” این دو آیه آیه دقیق و نکته داری است. هیچ حادثه‌ای برای ما رخ نمی‌دهد مگر آنچه که خدای تعالی برای ما نوشته است. او مولا و سرپرست ماست و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند “وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ” بعد ادامه می‌دهد، بگو آیا درباره ما جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید؟ یعنی یا پیروزی یا شهادت. ولی ما انتظار داریم که خدای تعالی عذابی از خودش به سوی شما برساند. در دنیا عذابتان کند یا در آخرت عذابتان کند یا به دست ما در دنیا مجازات شوید. اکنون که چنین است شما انتظار بکشید ما هم با شما انتظار می‌کشیم.

این آیه نکات بسیار آموزنده‌ای درباره موضوع بحث دارد. اولاً اعلام می‌کند که مومن موحد است و مومن موحد خودش را تحت ولایت خدا می‌بیند و کارهایش را بدون اذن ولیش که خدای تعالی است انجام نمی‌دهد. آن خدایی که علیم است و حکیم است برای او هرچه که مقرر و مقدر کرد براساس او کارش را انجام می‌دهد ” هُوَ مَوْلَانَا ” این یک نکته. ثانیاً آن چیزی که خدای تعالی برای انسان‌ها به خصوص اهل ایمان می‌خواهد خیر است. خدای رحمان و خدای رحیم هرگز نسبت به بندگانش بدی ندارد و آن چیزی که می‌نویسد و نوشته است خیر محض است. پس تنها تکیه گاه انسان خداست و غیر از او تکیه‌گاهی ندارد.

اگر این باور در همه ما محقق شد آن حالت معروف در ما زنده خواهد شد که ما مأمور به تکلیف هستیم و ضامن نتیجه نیستیم. به وظیفه در زمانی که باید انجام دهیم و عمل کنیم عمل می‌کنیم. لازم باشد جهاد می‌کنیم. لازم باشد سکوت می‌کنیم. ولی یقین داریم که قلم نوشتن مقدرات به دست خدای تعالی است” إِلَّا مَا کَتَبَ اللَّهُ ” این آیه نکات بسیار بلندی دارد. من در مقام تفسیر نکات آیه نیستم. فقط می‌خواهم قسمتی از او را ترجمه کنم که با موضوع بحث ما سازگاری دارد. توصیه می‌کنم که مراجعه کنید به تفاسیر و ذیل آیه ۵۱ و ۵۲ سوره مبارکه توبه دقت لازم را داشته باشید.

لذا مومن در این مرحله آرام است. چون خدای تعالی برای او تقدیر می‌کند. او علیم است. حکیم است. به اندازه می‌نویسد. مقدرات عالم در اختیار اوست. قلم به دست اوست. مشغول کار الهی خودش است. مومن بر اساس دستور خدا کارش را انجام می‌دهد. بر اساس وظیفه کارش را انجام می‌دهد و با آرامی مشغول کار می‌شود و از ملامت ملامت کننده هم ناراحت نیست. ولو در کارهایی که انجام می‌دهد عده‌ای ملامت کنند که چرا این گونه و چرا آن گونه؛ اما چون طبق وظیفه انجام می‌دهد ملامت‌ها سر جای خودش. این یعنی توکل به خدا که شرط ایمان است.

” فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ” یعنی همه کس نمی‌توانند بگویند که ما اهل توکل هستیم باید اول ایمان را در خودشان راسخ کنند اهل ایمان هستند که بر خدا توکل می‌کنند. کارهایشان را با اعتماد الهی انجام می‌دهند و پیش می‌برند. برای توضیح بیشتر این مطلب خدای تعالی فرمود که خدا مولای اهل ایمان است و جز خیر نمی‌نویسد “قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنَا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ” چیزی که می‌نویسد یکی از این دوتاست. بگو آیا درباره ما جز یکی از این دو تا را انتظار دارید؟ یا پیروزی است یا شهادت؛ یعنی حتی اگر شهادت‌ هم مقرر کند باز خیر است و نیکی.” إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ”

امام باقر علیه‌السلام در ذیل همین آیه در تفسیر “إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ” فرمودند مراد یا مرگ در راه خداست و یا درک ظهور حضرت حجت سلام‌الله‌علیه. آن چیزی که برای اهل ایمان مهم است، دوستان توجه دارید این است که تا آخر در مسیر الهی ماندگار باشند. شهادت و پیروزی را هر دو را موفقیت بدانند و می‌دانند. لذا اهل ایمان با توکل بر خدای تعالی به هدف و نتیجه کار خودشان یقین دارند “فَتَرَبَّصُوا إِنَّا مَعَکُمْ مُتَرَبِّصُونَ” به نتیجه کار خودشان ایمان دارند. می‌گویند ما در این مسیر حرکت می‌کنیم یا به نتیجه می‌رسیم و پیروزی را در آغوش می‌گیریم یا در این مسیر به شهادت می‌رسیم که هر دو تای آن نزد ما و نزد خدای تعالی خیر است.

“إِحْدَى الْحُسْنَیَیْنِ” وقتی این دیدگاه شد. این دیدگاه حرکت آفرین است. انسان را از سکون بازمی‌دارد. یکی از راه‌های ماندگاری انقلاب اسلامی این است که ما به این نکته توجه داشته باشیم که توکل ما بر خداست و طبق وظیفه عمل می‌کنیم در این مسیر پیروزی و شهادت هر دوتای آنها حسن است. رهبری در یک بیانی این نکته را تذکر دادند. آخرین نکته من باشد در این خطبه فرمودند: جامعه ما ام‌القرای اسلام و مرکز توجهات اسلام است. ان‌شاءالله طبق وعده الهی با همان شکلی که اسلام خواسته به صورت کامل که ما از آن صورت کامل هنوز فاصله داریم خیلی فاصله داریم ساخته خواهد شد؛ و به آنجا خواهیم رسید. این وعده الهی است.

وقتی این وعده اول تحقق پیدا کرد شما باید دل‌هایتان را محکم و یقین هایتان را کامل کنید که وعده‌های بعدی و بزرگ‌تر هم که این هم باز مضمون آیات قرآن کریم است تحقق پیدا خواهد کرد. راهش این است که ما مجاهدت را از دست ندهیم؛ یعنی خدای تعالی بدون کار مقام نمی‌دهد. بدون کار پاداش نمی‌دهد. راهش این است که ما مجاهدت را از دست ندهیم. همه جهاد به جبهه رفتن نیست. هر جا باشید می‌توانید مجاهد فی‌سبیل‌الله باشید. این یک نکته است که انسان اگر برای خدا و در راه خدا در راه تعالی کلمه‌الله قدم بردارد آن حرکت جهاد در راه خداست. خدای تعالی ان‌شاءالله همه ما را موفق به انجام وظایفمان بگرداند.

بسم اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَالْعَصْرِإِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِی خُسْرٍ إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. رسول خدا فرمودند “المساجد بیت کل تقی” مساجد خانه هر پرهیزکاری است. در مسجد است که فکر و اخلاق و بصیرت و دین انسان تقویت می‌شود. مسجد مقدس ترین محل روی زمین است. ابو بصیر می‌گوید از امام صادق علیه‌السلام درباره بزرگداشت مساجد پرسیدم حضرت فرمود: اینکه به بزرگداشت مساجد امر شده ایم به خاطر این است که آنها خانه‌های خداوند بر روی زمین هستند. باید خانه خدا را تکریم کرد. باید اهل تقوا و ایمان ظاهر و باطن مسجد را آراسته نگه دارند.

یکی از امور مستحبی خوشبو کردن مساجد است. به خصوص در طول هفته یک بار شب‌های جمعه ورود دارد. روایت دارد لااقل هفته‌ای یک بار در خوشبو کردن مسجد. البته بهتر است که دائماً خوشبو باشد؛ اما اقلش این است که هفته‌ای یک بار آن هم شب جمعه و روز جمعه این کار صورت بگیرد. روایات در این باب زیاد است. مطلب دیگر اینکه روایتی از رسول خدا است صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم کسی که در مسجد صدای اذان را بشنوند و بدون سبب از مسجد بیرون رود منافق است. مگر اینکه دوباره برگردد بخواهد که دوباره برگردد.

لذا بعضی وقت‌ها دیده می‌شود اذان می‌دهند بعضی از مسجد یا که مثلاً از حرم حضرت رضا حرم حضرت معصومه دارند می‌آیند بیرون. موقع نماز بدون عذر اگر باشد جایز نیست. سعی کنید در مساجد قرآن تلاوت کنید. محافل قرآنی را فراوان کنید در مسجد. رسول خدا فرمودند “إِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدَ لِلقِرآنِ “مساجد را برای خواندن قرآن و فهمیدن قرآن و تفسیر قرآن و امثال ذلک بنا کردند. اینها را توجه داشته باشیم. ما نسبت به مساجد بی‌توجه و کم‌توجه هستیم. نکات بسیار فراوانی مسئله مسجد دارد. امام رضوان خدا بر او باد فرمودند ما انقلاب کردیم برای اینکه مساجد را آباد کنیم. ریشه کار را بردند در مسجد. خدای تعالی همه ما را از متقین و اهل مسجد قرار بدهد ان‌شاءالله.

اما مناسبت‌هایی که بیان می‌کنیم در این فرصتی که در اختیار ما هست، دهم ربیع‌الثانی وفات کریمه اهل بیت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها است که من مطالبی را راجع به این بزرگوار در خطب گذشته به مناسبت بیان کردم. نکته‌ای را که این جلسه عرض می‌کنم به بیان بعضی از مورخین و محققین حضرت توسط یک زن پلید در ساوه مسموم شدند. غذایشان را مسموم کردند؛ که اگر این باشد روز وفات در حقیقت روز شهادت آن حضرت است. ۱۷ یا ۱۹ روز هم بیشتر طول نکشید. با همین حالت مسمومیت وارد شهر قم شدند که البته قصه اش را می‌دانید. با تعدادی از علویون آمده بودند برای ملاقات برادر بزرگوارشان که نامه‌ای نوشته بودند که سال ۲۰۱ قمری درخواست کرده بودند که این خاندان امام رضا به او بپیوندند.

در این مسیر در آنجا درگیر شدند. عده ای حمله کردند ۲۳ چهار نفر از اهل بیت و همراهان حضرت معصومه کشته شدند. حضرت معصومه هم آمدند قم در منزل موسی بن خزرج سکنا گزیدند؛ که از مشایخ و بزرگان قم بود. عرض می‌کنم ۱۷ روز یا ۱۹ روز در آن مکان ساکن بودند. در آن محل مشغول عبادت و بندگی شدند که اسم آن محل را گذاشتند بیت النور. الان در میدان میر قم آنجا در کنار همان ساختمان مجلل و نورانی یک مدرسه‌ای به نام ستیه معروف است که مسجدی دارد و حجره هایی که استفاده می‌کنند.

لقب معصومه را امام رضا علیه‌السلام به خواهر خودشان اعطا کردند. در یک روایت می‌فرمودند “مَنْ زَارَ الْمَعصُومَهَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى” هر کس در قم معصومه را زیارت کند، کأنّ منِ امام رضا را زیارت کرده است. درنتیجه معروف به معصومه شدند و این نشان‌دهنده جایگاه والا و عظیم این بانوی بزرگوار است. او از محدثین و از روات شیعه است. روایات متعددی از طریق حضرت فاطمه معصومه به ما رسیده که اسناد او اسناد دقیق و متقنی است؛ که بعضی از آنها معروف به فاطمیات است.

که مرحوم علامه امینی در الغدیر مجموعه ای از این روایات را جمع‌آوری کرده است که از طریق فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به ما رسیده است؛ که از معروف‌ترینش که شما هم شنیده‌اید همین روایت “مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ” است که از طریق فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به دست ما رسیده است. امام رضا علیه السلام در یک بیانی فرمودند: هر کس نتواند به زیارت من نایل شود، برادرم را در ری یا خواهرم را در قم زیارت کند ثواب زیارت مرا در می‌یابد. خدای تعالی توفیق زیارت و درک حضور در خدمت این بانوی مکرمه و برادر بزرگوارشان حضرت رضا علیهماالسلام را به همه ما عنایت کند.

هشتم ربیع‌الثانی ولادت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام است که در سال ۲۳۲ در مدینه واقع شد. راجع به آن حضرت هم من به مناسبت نکاتی را عرض کردم. نکته دیگری را این جلسه بیان می‌کنم. خلفای عباسی از دوران حضرت جواد علیه‌السلام محدودیت‌های شدیدی را نسبت به ائمه اعمال می‌کردند که اوج این سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌ها دوران امام عسکری بود. چون حضرت علاوه بر این که عنوان پدر کسی که با حکومت‌های طاغوتی به مبارزه برمی‌خیزد و دودمان آنها را به هم می‌پیچد و از بین می‌برد معروف بود، به عنوان رهبر شیعیانی شناخته می‌شود که در آن زمان به برکت تعالیمی که توسط امامان دیده بودند قدرت عظیمی شده بودند؛ که هم حکومت عباسیان را قانونی نمی‌دانستند و همچنین می‌گفتند که فرزندان علی علیه السلام امام هستند. لذا یک قدرتی بودند. خیلی از امام عسکری خوف داشتند و او را کاملاً تحت الحفظ داشتند.

۲۸ سال از عمر حضرت بیشتر نگذشت. مدت کوتاه ۲۸ ساله زندگی امام خیلی پر برکت بود که می‌شود سه دوره برایش در نظر گرفت. یک ۱۲ سال در مدینه بودند یک ۱۰ سال در سامرا بدون امامت و یک شش سال همین دوران امامت ایشان بود که در همین دوره کوتاه شش ساله امامت، آثار مهمی از آن حضرت باقی ماند در علوم مختلف. در تفسیر قرآن در فقه و مباحث مختلف کلامی و امثال ذلک از آن حضرت آثاری بر جامانده. خدای تعالی همه ما را از رهروان اهل بیت عصمت و طهارت ائمه معصومین و ولی عصر ارواحنا فداه قرار بدهد ان‌شاءالله.

یکی از پلیدترین ترفندهای دشمنان اسلام که برای از بین بردن ارزش‌های الهی به کار گرفته شد توطئه کشف حجاب بود؛ که توسط یکی از سرسخت‌ترین دشمنان اسلام یعنی روباه پیر و مکار استعمار انگلیس خبیث به دست یک انسان وابسته و خود فروخته وطن فروش که با کودتای سوم اسفند سال ۱۲۹۹ توسط انگلیس‌ها روی کار آمد تا بتوانند به وسیله او از جامعه دینی و اسلامی ایران در آن زمان اسلام‌زدایی کنند و ارزش‌های غربی را جایگزین کنند شکل رسمی به آن عمل دادند قانون حجاب و بی‌حجابی و او را قانونی کردند. اگرچه برای کشف حجاب از مدت‌ها قبل طراحی شده بود از زمان قاجار شروع شده بود؛ اما این مآل خودشان را، اجرایی کردن او را توسط رضاخان در ۱۷ دی سال ۱۳۱۴ انجام دادند.

بعد از تصویب شدن این قانون واکنش‌هایی در پی داشت در بین مردم. نظیر آن جریانی که در مسجد گوهرشاد واقع شد و تا یک مدتی هم ادامه داشت. زحمت‌های فراوانی هم برای خانواده‌ها به وجود آمد؛ اما این قانون با مقاومت مردم متدین و زنان بزرگوار و درخواست علما به هر تقدیر بعد از هفت هشت سال در سال ۱۳۲۳ لغو شد؛ اما آثار شوم او باقی ماند و وسیله‌ای شد برای نشانه رفتن ایمان و غیرت مردم بخصوص در این دوران؛ که می‌بینیم چگونه فرهنگ بی‌بندوباری ترویج و تشویق می‌شود توسط ایادی استکبار، چه در داخل چه در خارج.

بی‌حجابی گذشته از این که بیانگر سقوط ارزشی زن هست موجب اذیت و آزار اجتماعی، تیره شدن روابط بین همسران، بی‌علاقگی به ازدواج، رواج بی عفتی و دهها معضل اجتماعی و فرهنگی دیگر می‌شود. مسئله بی‌حجابی مسئله مهمی است. چرا باید آبرویی که به وسیله قطره قطره خون پاک شهیدان این کشور به دست آمده است با غفلت و فتنه‌گری و تن دادن به فساد مالی و اداری و اخلاقی برخی از مردم سست ایمان آدم‌های سست ایمان شکم پرست بی تقوا خدشه‌دار شود.

متأسفانه در همین شهر کرج در ادارات، بیمارستان‌ها، دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها، معابر، خیابان‌ها، وضعیت خوبی نداریم. مسئله امر به معروف و نهی از منکر واقعاً واجب فراموش شده است. وقتی دولت تن به اجرایی شدن و عملیاتی شدن این قانون مهم مصوب شورای اسلامی و تأیید شده شورای نگهبان و تأکید رهبری نمی‌دهد دیگران چه کار کنند. حالا شما از حقوق شهروندی بگویید مگر آلودگی‌های صوتی و تصویری که توسط عده‌ای در شهر صورت می‌گیرد ضایع کردن حقوق دیگران نیست؟ چرا اجازه داده می‌شود در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی قانون اجرا نشود؟ این ضایع شدن حقوق مردم نیست؟

البته وقتی در منکراتی واضح و بیّن که تعرض به بیت‌المال مسلمین و غارتگری اموال مؤمنین است کریمانه عبور می‌کنید و دزدی از مردم را سعی می‌کنید قانونی جلوه بدهید و مباشر کار را ذخیره نظام و انقلاب می‌دانید و مسئله مهم و اساسی کشور را امور بی‌خاصیت برای دنیا و آخرت مردم می‌دانید خب نباید انتظاری از شما داشت و انتظاری هم نداریم؛ اما مردم آیا نزد خدای تعالی مأجورند؟ آیا نزد خدای تعالی ما عذری داریم؟ که حتی تذکر لسانی را هم انجام نمی‌دهیم. به زبان‌ هم ایراد نمی‌گیریم و بی‌تفاوت از کنار گناهان و منکرات عبور می‌کنیم.

قطعاً این طور نیست مورد مؤاخذه قرار می‌گیریم. بروید در روایاتی که در مذمت کسانی که می‌بینند و چیزی نمی‌گویند گفته شده دقت کنید. بله حکومت و حاکمیت وظایفی دارد یا انجام می‌دهد یا نمی‌دهد؛ اما مردم هم وظیفه دارند. ما هم وظیفه داریم. هر کس به اندازه خودش. او باید تحکم کند. او باید ورود قهری داشته باشد در قسمت‌هایی که وظیفه‌اش است؛ اما بقیه کار و قبل از او وظیفه مردم است. اگر ما تذکر بدهیم و وارد این قضیه شویم قطعاً قسمت زیادی از او حل خواهد شد.

قیام ۱۹ دی که هر ساله ما او را بزرگ می‌داریم و نقطه آغازین حرکت انقلابی مردم بعد از دوره فتره و سکوت است یک نهی از منکر بود. ببینید چقدر اثر اجتماعی داشت. با یک نهی از منکر شروع شد. ادامه پیدا کرد تا انقلاب پیروز شد. طاغوت از بین رفت. آیا آثار طاغوت را نمی‌توانیم با این نهی از منکر از بین ببریم؟ خود طاغوت را از بین بردیم. ویژگی حرکت ۱۹ دی مردمی بودن او بود که به تمامه مردم او را اداره کردند. البته قیام ۱۹ دی پیام‌های فراوانی را دارد. حکایت از بصیرت و زمان‌شناسی مردم و اقدام به موقع مردم دارد.

یک کسی در روزنامه رسمی چیزی نوشت و اهانتی به یکی از ارکان دین کرد. او که بصیر است می‌فهمد که توطئه‌ای پشت این یک کلمه حرف خوابیده است و نباید از آن کلمه عبور کرد. لذا افراد بصیر آن دوره قضیه را فهمیدند و رها نکردند. امروز هم همین‌طور است. در جریانات اجتماعی و سیاسی که داریم همین طور است. اگر پالس‌های که فرستاده می‌شود حرف‌هایی که زده می‌شود بی‌توجه از کنار او عبور کنیم ضرر خواهیم کرد. اینکه هی تذکر داده می‌شود بصیر باشید، توجه کنید برای همین است. شما فکر نکنید این قیافه‌ای که این‌گونه در کوچه و خیابان ظاهر می‌شود عقبه ای ندارد. قسمتی از آن ها عقبه ای ندارد، اما یک عده‌ای با طراحی دشمن با برنامه‌ریزی، اگر این فکر را کسی قبول نداشته باشد که با طراحی این کار دارد انجام می‌شود خیلی ساده اندیشی است.

اینها برای براندازی نظام با تمام عده و عُده به میدان آمده‌اند. یک بُعد هم ندارد. از جهات مختلف حمله می‌کنند. یک طرف او جنگ نرم است. فضای مجازی است و تغییر سبک زندگی است و امثال ذلک. بیدار باشید که در زمین دشمن بازی نکنید. بیدار باشید. یک طرف دیگر او امروز این است که مسئولین را با هم درگیر کنند. این سم مهلکی است که بین مسئولین اختلاف باشد و بعد این اختلاف را در بین مردم بکشند. گاهی احساس می‌شود عده‌ای برای اینکه بتوانند از فضاهایی که به وجود می‌آید برای انتخابات آینده استفاده کنند این هیاهوها را ایجاد می‌کنند تا آن بهره خودشان را ببرند. این خیانت به مردم و خیانت به خون شهیدان است.

قوه قضاییه یک کشور به فرموده رهبری ملجأ و پناه مردم است. عده‌ای سعی نکنند برای ماندن در قدرت به هر وسیله این پناهگاه امید و آرامش مردم را دستاویز خواسته‌های سیاسی خودشان کنند. انتقاد ایرادی ندارد. باعث رشد و بالندگی است. نصیحت و خیرخواهی جزو وظایف همه است. بخصوص نصیحت کسانی که دارند حکومت می‌کنند. النصیحه لائمه المسلمین جزو آداب اسلامی است. همه باید این کار را بکنند؛ اما تضعیف ارکان نظام و قوا توسط هر کس شرعاً حرام است. تضعیف دولت، تضعیف مجلس، تضعیف قوه قضاییه، چه توسط خودشان چه دیگران عقلا و عرفا و شرعاً این خلاف بیّن است.

این چه هجمه ای است که بر قوه قضاییه می‌کنید؟ نمی‌بینید! نمی‌شنوید! که افرادی در آن طرف مرزها چه هلهله ای راه انداختند؟! این ضرورت کشور و خواسته مردم و متدینین است که قوه قضاییه با توکل بر خدا و با صلابت تمام وارد میدان مبارزه انقلابی و قاطعانه با مفاسد اجتماعی فرهنگی اقتصادی و سیاسی بشود و ملاحظه هیچ شخص و نهادی را نداشته باشد و بداند برای از بین بردن فساد از حمایت مردم برخوردار است.

ببینید رهبری درباره همین جریانات شبیه این جریانات در سال ۹۲ که قبل از انتخابات پیش آمده بود چه فرمودند. ایشان فرمودند: اختلاف‌نظرها نباید به میان مردم کشانده و دست‌مایه‌ای برای جنجال و هیاهوی رسانه‌های بیگانه و دشمنان شود. همه باید متوجه مسئولیت خود و شرایط حساس کنونی باشند. اختلاف نظر طبیعی است اما این اختلاف نظر نباید به اختلاف در عمل و گریبان‌گیری و مچ‌گیری در مقابل مردم تبدیل شود. از امروز تا روز انتخابات (منظورشان سال ۹۲ است) هر کسی بخواهد اختلاف‌ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند قطعاً به کشور خیانت کرده است.

این بیان ایشان است. مربوط فقط به سال ۹۲ نیست. این در همه سال‌ها است. وظیفه همه را هم روشن کرده. نشان می‌دهد که رهبری از این وضعیتی که بوجود بیاید که اختلافات این طور شود ناراضی هستند. عرض می‌کنم انتقاد اشکالی ندارد. اگر انتقاد نباشد رشدی نخواهد بود. هیچ کسی در بین دوستانش رشد نمی‌کند. چون همه از هم تعریف می‌کنند. آنجایی که انتقاد صورت می‌گیرد رشد به وجود می‌آید. ایراد کار را می‌گیرند، رشد می‌شود؛ اما اگر بخواهد تضعیف باشد تضعیف اشکال دارد. الان ما خیلی انتقاد می‌کنیم. بعضاً به دولت انتقاد می‌کنیم. بعضا به دستگاه‌های اجرایی خود استان ایراد می‌گیریم. بعضا بعضی از نکات را می‌گوییم. جنبه اصلاحی و نصیحت دارد.

اما اگر بنا بر تضعیف باشد این کار جایز نیست. ما دشمنانی داریم که به هیچ وجه راضی به پیشرفت ما نیستند و هر چیزی که در سربلندی و عزت ملت نقش داشته باشد او را آماج تیرهای خودشان قرار می‌دهند. آماج حمله‌های زهرآگین خودشان قرار می‌دهند. آماج تیرهای زهرآگین حقد و کینه خودشان قرار می‌دهند. هر جور بتوانند که جلوگیری کنند از پیشرفت آن کار را خواهند کرد. ولو به حذف فیزیکی. در ۲۱ دی سال ۱۳۹۰ ایادی استکبار با همراهی صهیونیسم بین‌الملل دست به جنایتی کثیف و پلید زدند و دانشمند بزرگوار آقای احمدی روشن را به شهادت رساندند؛ که به خیال خام خودشان جلوی پیشرفت علمی کشور را بگیرند و در عزم ملت آن هم ملت مؤمن و انقلابی در کشور خللی ایجاد کنند؛ اما دیدید که این حرکت ادامه پیدا کرد و موفقیت‌های جهانی پشت سر هم حاصل شد. آمریکا و انگلیس و اسرائیل و کسانی که از آنها تبعیت می‌کنند بدانند با این رفتارها هرگز نمی‌توانند خللی در اراده ملت است در دشمنی با آنان ایجاد کنند.

دو تا دیدار هم هفته گذشته رهبری داشتند یکی با نخبگان بود. نخبگان دانشگاه که آنجا نکاتی را آقا بیان کردند که ان‌شاءالله نصب العین عزیزان قرار بگیرد. تأکید ایشان بر جوان مؤمن و انقلابی و پشتیبانی ایشان از آن‌ها نکته‌ای است که باید همه به آن توجه کنند. مسئله دیداری هم که با خانواده شهدای مدافع حرم داشتند و نکاتی را آنجا بیان فرمودند که اگر این عزیزان نبودند ما الان باید در اصفهان و تهران و خراسان و امثال ذلک در مقابل دشمن مقاومت می‌کردیم که تقدیر و تشکری از کار آنها کردند.

چون فرصت گذشت یکی دو تا نکته را تیتر می‌کنم. راجع به انتقال بیمه‌ها به وزارت بهداشت می‌خواستم نکته‌ای را مفصل بگویم که این ضرر بزرگی است. اشکالاتی را در آینده بوجود خواهد آورد. کاری که مجلس کرد البته ایراد نمی‌گیریم اما شبیه همان کاری بود که در برجام کردند. ۲۰ دقیقه‌ای کار را تمام کردند. راجع به این هم چنین کاری شد. باید دقت بیشتری انجام بگیرد. نکته هم راجع به آیت‌الله شرعی که خدای تعالی او را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار بدهد. رئیس حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور بود. این عالم فقیه زاهد وارسته مجاهد خستگی‌ناپذیر، کسی که تمام تلاش و وقت خودش را برای انقلاب گذشته بود و از انقلاب هم چیزی نمی‌خواست.

در آن سال ۴۲ از بلاد مختلف افرادی را گرفتند. از همدان آقای والد را گرفتند. از شهرهای دیگر هم افراد دیگری که ۸۰ نفر بودند. پدرم از همبند بودن و هم زندان بودن با ایشان نکاتی را می فرمود. بعد هم که به مرور آشنا شدیم بسیار انسان مخلص و زاهدی بود و منشأ خیر و آثار فراوانی در کشور شد و بنیان گذاشت که الان آن آثار هست. البته بی‌مهری‌هایی هم نسبت به ایشان شد. خدای تعالی بر درجات او افزوده بگرداند.

نکته هم می‌خواستم راجع به معاون محترم سیاسی امنیتی استاندار تذکر بدهم که چون فرصت گذشته در یک فرصت دیگری که وعده‌هایی را که دادید مردم منتظر عمل هستند. سربسته گفتم خود دوستان توجه به این نکته داشته باشند. مردم از من مطالبه می‌کنند آن وعده‌هایی را که دادید که زودتر عمل کنید.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.