امام‌جمعه کرج:

توکل، عامل قاطعیت و استواری انسان در مشکلات است

فضای مجازی ۱۹ مهر ۱۳۹۵ ۰

%d8%b4%d8%a8-%d9%86%d9%87%d9%85-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز، در هشتمین شب اقامه‌ی عزای حسینی در مصلی امام خمینی (ره) کرج، به ادامه‌ی بحث ” توکل در زندگانی و قیام حسین (علیه‌السلام) ” پرداخته و بیان داشتند: توکل رابطه‌ای بین اعتقادات و دل انسان است و ادعای توکل داشتن به معنای توکل نیست.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی اظهار داشتند: حقیقت توکل یعنی شخص با قلب خود قبول کند که غیر از خدا، هیچ کاری از دست هیچ موجودی برنمی‌آید و هر موجودی هم که کاری می‌کند، وسیله‌ی خداست.

ایشان افزودند: باید به جایگاه توکل رسید و با ادعا و گفتن نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود؛ توکل مقام و جایگاهی در مسیر کمال است که باید به آنجا رسید.

امام‌جمعه کرج گفتند: متوسط انسان‌ها که اهل درجه‌ای از توکل هستند، به دنبال رفع عجز خود و در مقدمات مسیر هستند، اما در ادامه‌ی این مسیر، افراد به جایگاه تفویض و تسلیم می‌رسند و در توکل خود، نگاه وکیل و موکل ندارند.

ایشان اظهار داشتند: قبل از مرحله‌ی توکل نیز جایگاه استعانت است که انسان خواستار رسیدن به جایگاه توکل است و از خدا برای کار خود مدد می‌خواهد و کسی که در هیچ‌کدام از این مرحله‌ها نیست، سیر انسانی نداشته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز خاطرنشان ساختند: توکل، قدرت قاطعیت و تصمیم‌گیری را در انسان بالا می‌برد و متوکلین در تصمیمات خود راسخ و قاطع هستند؛ در زندگانی حسین (علیه‌السلام) نیز این راسخیت مشهود است و هر جا و در هر عقبه‌ای دو ذکر ” حَسْبِیَ اللّهُ ” و ” لاحول ولا قوه الا بالله” بر زبان حضرت جاری بود.

ایشان با اشاره به آیات ۴۱ و ۴۲ سوره مبارکه نحل، افزودند: بر اساس این آیات، اهل توکل نه‌تنها در دنیا که در آخرت نیز از آثار و اجر این مقام بهره‌مند هستند و درعین‌حال باید توجه داشت که توکل در کنار مقام صبر به کمال می‌رسد.

آیت‌الله حسینی همدانی تصریح کردند: انسان بدون صبر هیچ مقامی را کسب نکرده و نخواهد کرد و البته در کنار صبر صفت توکل و تکیه بر خدا را نباید از یاد برد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.