مشروح خطبه‌های نماز جمعه ۳ خرداد‌ماه ۱۳۹۸ شهر کرج /

راهبرد مقاومت سبب عقب‌نشینی دشمنان می‌شود

روابط عمومی (۲) ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ ۰

متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۸/۰۳/۰۳

استان البرز، شهرستان کرج

توسط آیت‌الله حسینی همدانی

بِسمِ‌الله الرَّحمَنِ الرِّحیمِ

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ وَالصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ

اَلعَبدِ المُوَیَّد وَالرَّسولِ المُسَدَّد اَباالقاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد

وَ عَلی آلِه الطَّیِبینَ الطّاهِرینَ المَعصُومِینَ سِیَّما بَقِیَّهِ اللهِ الاَعظَم فِی الاَرَضِینَ

وَاللَعنَهُ الدّائِمَه عَلی اَعدائِهِم اَجمَعینَ مِنَ الآنِ اِلَی قیامِ یَومِ الدّینِ

ایهاالمومنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله متقین در عمل کردن به دستورات اجتماعی اسلام پیش‌قدم هستند. یکی از موارد بسیار مهم در ارتباطات اجتماعی که آثار فراوانی دارد اصلاح ذات البین است؛ یعنی درجایی که بین دو برادر، دو طایفه دو طرف از اجتماع مسلمین، دور و نزدیک کدورتی پیدا شد، بلافاصله مسلمین اقدام کنند و در رفع کدورت اهتمام داشته باشند که در نوبت قبل مطرح کردم و آیه و روایتی هم به‌عنوان شاهد خواندم.

این مسئله آن‌قدر مهم است و اولیاء دین به ارتباط داشتن افراد خانواده و دیگر مسلمین و جدا نبودن و وحدت داشتن باهم تأکید اکید داشتند که وقتی روایات را بررسی می‌کنیم می‌بینیم می‌توانیم حتی گاهی از وجوهات و سهم امام برای اصلاح ذات بین استفاده کنیم. مثلاً شخصی است به نام ابوحنیفه سابق الحاج که هرسال مکه مشرف می‌شد و چون حیوان سریعی داشت زودتر به مقصد می‌رسید لذا به او سابق الحاج می‌گفتند. می‌گوید: «مَرَّ بِنَا الْمُفَضَّلُ» مفضل بن عمر که یکی از شاگردان امام صادق علیه‌السلام بود، در مسیر به ما برخورد کرد. «وَ أَنَا وَ خَتَنِی نَتَشَاجَرُ فِی مِیرَاثٍ» من با یکی از بستگانم (خَتَن داماد یا شوهر خواهر هم گفته می‌شود البته به مطلق فامیل سببی هم ختن گفته‌شده) در ارث‌ومیراث درگیر مشاجره لفظی شدیم. بعضاً دیده می‌شود که در بین خانواده‌ها این اختلافات هست افراد وصیت بنویسند درست بنویسند با دقت بنویسد وصیت نوشتن مرگ نمی‌آورد بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر وصیت‌نامه بنویسند می‌میرند این‌طور نیست وصیت‌نامه را همه باید بنویسند خصوصاً کسانی که مسائل مالی در اختیار آن‌هاست مقید به نوشتن باشند که گرفتاری درست نشود.

در ادامه حدیث است که «فَوَقَفَ عَلَیْنَا سَاعَهً» مفضل ساعتی ایستاد و به مشاجرات ما گوش داد. «ثُمَّ قَالَ تَعَالَوْا إِلَى الْمَنْزِلِ» سپس خطاب به ما گفت همراه من به منزل بیایید. «فَأَتَیْنَاهُ فَأَصْلَحَ بَیْنَنَا بِأَرْبَعِمِائَهِ دِرْهَمٍ فَدَفَعَهَا إِلَیْنَا مِنْ عِنْدِهِ حَتَّى إِذَا اسْتَوْثَقَ کُلُّ وَاحِدٍ مِنَّا مِنْ صَاحِبِهِ» و ما در منزلش حاضر شدیم؛ بین ما به چهارصد درهم مصالحه ایجاد کرد و خودش آن چهارصد درهم را به ما پرداخت؛ و دستور داد که از یکدیگر وثیقه‌ای بگیریم (قراردادی بنویسیم) که با یکدیگر نزاع و اختلاف نکنیم؛ و ما نیز تعهداتی به هم دادیم و آشتی کردیم و از هم راضی شدیم. «قَالَ» سپس خطاب به ما گفت «أَمَا إِنَّهَا لَیْسَتْ مِنْ مَالِی وَ لَکِنْ أَبُوعَبْدِاللَّهِ علیه‌السلام أَمَرَنِی إِذَا تَنَازَعَ رَجُلَانِ مِنْ أَصْحَابِنَا فِی شَیْءٍ أَنْ اُصْلِحَ بَیْنَهُمَا وَ اَفْتَدِیَ بِهَا مِنْ مَالِهِ فَهَذَا مِنْ مَالِ أَبِی عَبْدِاللَّهِ علیه‌السلام» این پولی که به شما دادم از خودم نیست بلکه مولایم حضرت امام صادق -علیه‌السلام- دستور دادند که اگر دیدی بین شیعیان ما اختلافی هست از پول من خرج کن و بین آنان اصلاح نما این پول از مال حضرت امام صادق -علیه‌السلام- است. این روایت اهمیت موضوع را خوب روشن کرد که همه باید سعی کنیم که نزاع و تنشی پیش نیاید اما اگر واقع شد در این صورت هم سعی همه در رفع کدورت باشد. وحدت اسلامی اگر به هم بخورد مورد مذمت و نکوهش است دو برادر دو خانواده دو فرقه مذمت شده است که اختلاف داشته باشند. حضرت می‌گوید از پول من خرج کن تا هیچ برادر مسلمان باهم اختلاف نداشته باشند.

مطلب دیگر آنکه گاهی پیش می‌آید که برای اصلاح لازم می‌شود دروغ و خلاف واقعی گفته شود که فرمودند نه‌تنها ایرادی ندارد که گاهی واجب و پاداش دارد؛ یعنی همان دروغ و کذبی که در روایات دارد، هرگز دروغ نگویید و حتی اگر از روی شوخی بود بازهم عقوبت و مجازات دارد، بااین‌حال در مورد اصلاح بین مردم موضوعش عوض می‌شود و اشکال ندارد.

معاویه بن عمار از امام صادق -علیه‌السلام- نقل می‌کند: «المصلح لیس بکذاب» کسی که برای اصلاح بین دو نفر اقدام می‌کند و حرفی را خلاف واقع می‌زند که اختلافی که به وجود آمده است از بین برود دروغ‌گو نیست. یا اگر دقیق‌تر بخواهیم بگوییم روایت دیگری است از امام صادق -علیه‌السلام- «قال: الْکَلَامُ ثَلَاثَهٌ صِدْقٌ وَ کَذِبٌ وَ إِصْلَاحٌ بَیْنَ النَّاسِ» ما سه نوع کلام داریم؛ راست، دروغ و اصلاح بین مردم. «قَالَ قِیلَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ مَا الْإِصْلَاحُ بَیْنَ النَّاسِ» معاویه بن عمار می‌گوید کسی از امام سؤال کرد که مراد از اصلاح چیست؟ «قَالَ تَسْمَعُ مِنَ الرَّجُلِ کَلَاماً یَبْلُغُهُ فَتَخْبُثُ نَفْسُهُ فَتَلْقَاهُ فَتَقُولُ سَمِعْتُ مِنْ فُلَانٍ قَالَ فِیکَ مِنَ الْخَیْرِ کَذَا وَ کَذَا خِلَافَ مَا سَمِعْتَ مِنْه» امام فرمودند: شما درباره فردی کلامی و مذمتی از کسی می‌شنوی که این کلام اگر به آن فرد ب رسد او ناراحت می‌شود. شما می‌روی و به آن فرد می‌گویی که من از فلانی شنیدم که زید انسان خوبی است. امام فرمودند آنچه که شما به زید گفتید خلاف آن چیزی بود که شنیدید. این کلام شما نه صدق است و نه کذب چون دروغ به معنای کلمه نیست بلکه اصلاح بین الناس است؛ که نوع سومی از کلام است.

البته در مباحث مربوط به صدق و کذب بحثی به نام توریه مطرح است که در این موارد اگر کسی بلد باشد توریه کند، توریه مقدم بلکه واجب بر دروغ گفتن صریح هست. روایتی را عطا از امام صادق -علیه‌السلام- نقل می‌کند؛ از قول رسول خدا که حضرت فرمودند: کلامی که مصلح بیان می‌کند کذب محسوب نمی‌شود. «لَا کَذَبَ عَلَى مُصْلِحٍ ثُمَّ تَلَا أَیَّتُهَا الْعِیرُ إِنَّکُمْ لَسارِقُونَ ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ مَا سَرَقُوا وَ مَا کَذَبَ ثُمَّ تَلَا؛ بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ هذا فَسْئَلُوهُمْ إِنْ کانُوا یَنْطِقُونَ ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ مَا فَعَلُوهُ وَ مَا کَذَب‏» رسول خدا دو آیه را به‌عنوان شاهد مطلب ذکر می‌کنند. آیه اول؛ «أَیَّتُهَا الْعِیرُ إِنَّکُمْ لَسَارِقُونَ» که راجع به پیدا شدن پیمانه‌ای است که در بارِ برادر یوسف بنیامین پیدا شد. پیامبر فرمودند که و الله که برادران یوسف سرقت نکرده بودند و آن‌ها نیز دروغ نگفتند چراکه قصدشان اصلاح بود. آیه دوم؛ «قَالَ بَلْ فَعَلَهُ کَبِیرُهُمْ هَذَا فَاسْأَلُوهُمْ إِن کَانُوا یَنطِقُونَ» که راجع به شکستن بت‌ها توسط حضرت ابراهیم است؛ که حضرت در جواب سؤال مشرکین فرمود: بزرگ این بت‌ها این کار را کرده است. پیامبر در اینجا فرمودند و الله که آن بت‌ها این کار را نکرده بودند و از طرفی حضرت ابراهیم هم دروغ نگفت چون هدفش اصلاح و برچیدن بت‌پرستی بود. بالاخره این حدیث و امثال آن اهمیت اصلاح بین مردم را می‌فهماند. خود این‌که شخصی بتواند پیش‌قدم در این امور بشود هم توفیق الهی است که باید از خداوند طلب کرد. به‌هرتقدیر چون کذب که از گناهان کبیره است را در هنگام اصلاح می‌خواهد بفرماید دروغ نیست.

رسول خدا فرمودند نشانه‌های شخص خیرخواه چهار چیز است. به‌حق قضاوت می‌کند؛ و از خود به دیگران حق می‌دهد. برای مردم همان می‌پسندد که برای خود می‌پسندد؛ و به‌حق هیچ‌کس دست‌درازی نمی‌کند.

خدای تعالی همه ما را عالم و عامل به وظائفمان بگرداند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

اَلحَمدُالله رَبِّ‌العالَمینَ اَلصَّلاهُ وَالسَّلامُ عَلی سَیِّدِ الاَنبیاء وَ المُرسَلینَ اَبَالقاسِمِ مُحَمَّد

وَ صَلِّ عَلَی اَمیرِالمُؤمِنینَ عَلیِ بنِ اَبی طالِب وَ عَلَی فاطِمَهَ الزَّهرا سَیِّدَهِ نِساءِ العالَمینَ

وَ عَلَی الحَسَنِ وَ الحُسَینِ سَیِّدَی شَبابِ اَهلِ الجَنَّه وَ عَلَی عَلیِ بنِ الحُسَینِ وَ مُحَمَّدِ بنِ عَلی

وَ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّد وَ موسَی بنِ جَعفَرِ وَ عَلیِ بنِ موسی وَ مَحَمَّدِ بنِ عَلی وَ عَلی بنِ مُحَمَّد

وَالحَسَنِ بنِ عَلی وَ الخَلَفِ القائِم الحُجَّه حَجَجِکَ عَلی عِبادِک وَ اُمَنائِکَ فِی بِلادِکَ

خودم و همه‌ی شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. متقین در سراسر عمر تلاش می‌کنند تا کسب کمالات کنند و در مسیر فضائل انسانی و الهی حرکت کنند لذا می‌آموزند و عمل می‌کنند. امیرالمؤمنین -علیه‌السلام- در حکمت ۷۸ از حکم نهج‌البلاغه توصیه فرمودند «أُوصِیکُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَیْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَکَانَتْ لِذَلِکَ أَهْلًا» شمارا به پنج چیز سفارش مى‏کنم که اگر شتران را با شتاب براى دسترسى به آن برانید سزاوار است؛ یعنی تحمل رنج سفر کنید و با سرعت بروید و این چیزها را به دست بیاورید «لَا یَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِلَّا رَبَّهُ» هیچ‌یک از شما جز به خداى خود امیدى نداشته باشد؛ که هر کس به‌غیراز خدا امید بست ناامید شده. «وَ لَا یَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ» و جز از گناه خود نترسد. گناهان است که انسان را از پا درمی‌آورد «وَ لَا یَسْتَحِیَنَّ أَحَدٌ مِنْکُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یَعْلَمُ أَنْ یَقُولَ لَا أَعْلَمُ» و چون از یکى از شما چیزى را که نمى‏داند بپرسند، شرم نکند که بگوید نمى‏دانم. اینکه انسان بگوید نمی‌دانم هنر است خدا رحمت کند مرحوم آمیرز عبدالعلی آقا تهرانی پدر حاج‌آقا مرتضی و حاج‌آقا مجتبی تهرانی آقای مجتهدی همیشه نقل می‌کردند که در مسجد امام فعلی و مسجد شاه قبل می‌آمد و مجتهد و مسلط کسی از ایشان سؤال کرد ایشان سرش را پایین انداخت و بعد از چند دقیقه بالا آورد و گفت مثل شیر نمی‌دانم. کسی که نمی‌داند باید بگوید که نمی‌دانم بعضی وقت‌ها افراد دیگران را با ندانستنشان به جهل می‌کشانند نمی‌خواهند بگویند نمی‌دانم امیرالمؤمنین می‌فرماید که این‌یکی از چیزهایی است که مهم است «وَ عَلَیْکُمْ بِالصَّبْرِ» و بر شما باد به صبر «فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ کَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ» که صبر ایمان را چون سر است تن را، همه کار داشته باشید صبر نداشته باشید به درد نمی‌خورد «وَ لَا خَیْرَ فِی جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ» و خیرى در جسد بدون سر نیست «وَ لَا فِی إِیمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ» و نه در ایمانى که با شکیبایى نبود. خدای تعالی همه ما را از متقین قرار دهد. ان شاء الله.

 شهادت مولانا امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب -علیه‌السلام- را به همه شما شیعیان و موالیان و محبان حضرت تسلیت عرض می‌کنم. این نادره عالم خلقت که کسی جز خدا و رسولش با حقیقت وجودی او آشنا نیستند. شخصیتی که رسول خدا هنگام دعا کردن او را وسیله قرار می‌دهد و به‌حق او خدا را قسم می‌دهد که به‌حق علی فلان مسئله را حل کن. امامی که رسول خدا درباره‌اش فرمود: اى على! خداوند متعال را نشناخت به حقیقت شناختنش جز من و تو و تو را نشناخت آن‏گونه که حق شناختن توست، جز خدا و من. این جایگاه امیرالمؤمنین است که شناخت او فقط نصیب خدا و رسول خداست.

او امام ماست و لازم است در همه عرصه‌ها نظیر عدالت محوری در امر اداره جامعه و برقراری عدالت اجتماعی سیره او الگوی رفتاری و عملکرد ما باشد به‌خصوص در نظام دینی روش امیرالمؤمنین علیه‌السلام بسیار درس‌آموز و امیدبخش است. به فرزندانش دروصیتنامه سفارش فرمود که از مظلوم پشتیبانی کنید و دشمن ظالم باشید « کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا». سعه ظالم زیاد است و فراوان دیده می‌شود.

در بُعد مبارزه با فقر و تبعیض طبقاتی، غارت بیت‌المال و ویژه خواری چگونه عمل می‌کرد و ما چگونه عمل می‌کنیم؟ شما تاریخ را ورق بزنید اگر دیدید که حضرت کوچک‌ترین چشم‌پوشی و اغماضی نسبت به کسی داشته باشد! نهج‌البلاغه را بخوانید. هر کس به‌اندازه وسعش با کلمات امیرالمؤمنین انس بگیرد و عمل کند دنیا آخرتش آباد خواهد شد. توجه به سیره علی -علیه‌السلام- در کار، در اقتصاد و رونق تولید، امیرالمؤمنین یکی از کسانی است که در اقتصاد مقاومتی به تعبیر امروز پیش‌قدم است و در رونق تولید بی‌نظیر است و شواهدش زیاد است. در سیاست ورزی و نوع تعاملش با بیگانگان برای سیاستمداران الگوست و اینکه دیپلماسی او دیپلماسی ویژه است انسان و جامعه را مقتدر و عزت مدار خواهد کرد و می‌کند.

آن‌وقت این کوه رحمت و شفقت و جوانمردی را این مظهر عدالت و دادگستری و صدها صفت زیبای دیگر را پلیدترین و شقی‌ترین فرد در بهترین حالت در سجده نماز به شهادت رساند. صدای علی بلند شد که رستگار شدم و اهل آسمان گفتند که پایه‌های هدایت فروریخت و رشته‌های تقوا از هم گسست؛ و این مسیر متوقف شد. اگر امیرالمؤمنین زنده بود اوضاع جامعه بشری طور دیگری بود اما چه بگوییم از آن سختی‌هایی که بر امیرالمؤمنین گذشت. حضرت می‌فرماید ۲۵ سال به‌زحمت زندگی کردم. در این ۲۵ سال مثل کسی بود که خار در چشم داشت. یک‌وقتی خاک بلند می‌شود و گردی به چشم شما می‌رود چشم‌ آسیب می‌بیند و دائم اشک می‌آید. گاهی وقت‌ها به پزشک هم ناچار می‌شویم که مراجعه کنیم. شما فرض کنید که به‌جای آن گرد یک خار در چشم باشد آن‌هم نه یک‌لحظه و دو لحظه ۲۵ سال. حضرت وقتی می‌خواهد زحمت را بیان کند این‌گونه می‌گوید. بعد می‌فرماید در گلو استخوان بود. می‌فرماید «وفِی الحَلقِ شَجاً» استخوان عَظم است اما حضرت می‌فرماید شَجا یعنی استخوان شکسته. استخوان شکسته لبه‌هایش تیز است. ۲۵ سال در گلوی حضرت استخوان شکسته بود. ببینید که چه مصیبتی کشید. آن‌قدر زحمت برای حضرت ایجاد شد که وقتی آن ضربه به فرق مبارکش آمد صدایش بلند شد که «فُزْتُ وَ رَبِّ الْکَعْبَه» به خدای کعبه رستگار شدم خدای تعالی همه ما را از شیعیان و محبان و دوستداران اهل‌بیت به‌خصوص علی‌بن‌ابی‌طالب قرار بدهد ان‌شاءالله.

شب لیالی قدر و روزهای قدر شروع می‌شود. فرصت ویژه و فوق‌العاده‌ای که از رحمت بیکران الهی نشأت می‌گیرد برای دستگیری بندگان. شب تقدیر و برنامه‌ریزی برای سال آینده افراد است که توسط ملائکه به حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه ابلاغ می‌گردد. شب ذکر و دعا و انابه و تفکر. کثرت روایات راجع به فضیلت شب‌های قدر را ملاحظه کنید. عاقل لحظه‌ای از آن را از دست نمی‌دهد.

این بیان معروف رسول خدا را شنیده‌اید که فرمودند: حضرت موسی به خدای تعالی عرض کرد: الهى من قرب تو را خواهم. فرمود: قرب من از براى کسى است که بیدار باشد در شب قدر. گفت: الهى رحمت تو را مى‏خواهم. فرمود: رحمت من براى کسى است که رحم کند فقرا را در شب قدر. گفت: خدایا من گذشتن از صراط را مى‏خواهم. فرمود: این براى کسى است که تصدق کند به صدقه‏اى در شب قدر. گفت: خدایا از درخت‏هاى بهشت میوه‏هاى آن را مى‏خواهم. فرمود: این براى کسى است که تسبیح کند به تسبیحه‏اى در شب قدر. (سبحان‌الله بگوید) گفت: خدایا نجات مى‏خواهم. فرمود: نجات از آتش؟ گفت: آرى. فرمود: این براى کسى است که استغفار کند در شب قدر. گفت: خدایا رضاى تو را مى‏خواهم. فرمود: خشنودى من از براى کسى است که دو رکعت نماز بخواند در شب قدر؛ یعنی در شب قدر شما هر کاری که انجام بدهید وسیله نجات شما است.

حتی روز شب قدر هم قدر است و باید توجه شود و به بطالت نگذرانیم. توجه داشته باشیم دعا بخوانیم ذکر بگوییم. بهترین کار در این شب‌ها استغفار است و دعا که اگر در مسجد باشد بهتر است. در دعا کردن هم بخیل نباشید برای خودتان و دیگران، زنده‌ها و اموات، برای سلامتی و طول عمر امام المسلمین، برای سلامتی رزمندگان اسلام در سراسر عالم برای پیروزی و موفقیت مقاومت و مسلمین جهان، برای آزادی اسلام که اسیر دست اشرار سعودی و مرتجعین است، برای حل شدن مشکلات کشور چه اقتصادی و چه فرهنگی و چه اجتماعی، برای جوانانمان و رفع و دفع خطراتی که مواجه هستند، برای شفا و سلامتی بیماران، جانبازان و معلولان و مهم‌تر از همه برای فرج حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه بیشتر دعا کنید و توجهتان به امام عصر باشد. این کمترین راهم فراموش نفرمایید تا بتوانیم به وظایفمان عمل کنیم ان‌شاءالله. بنده برای همه شما دعاگو هستم چه کسانی را که می‌بینم چه کسانی را که نمی‌بینم چه کسانی که دوست دارند نماز جمعه شرکت کنند ولی نمی‌توانند چه کسانی که شرکت می‌کنند چه کسانی که شرکت نمی‌کنند دعا را عمیم بگیرید و همه‌جوره بگیرید گسترده بگیرید خدای تعالی هم رحمتش واسعه است. ان‌شاءالله به همه تفضل می‌کند.

سوم خرداد، سال گشت آزادی خرمشهر را گرامی می‌داریم و علو درجات شهدای گران‌قدر دفاع مقدس به‌خصوص شهدا آزادسازی خرمشهر را از خدای تعالی خواستاریم. ماه خرداد در تاریخ انقلاب اسلامی به خاطر اتفاقات فراوانی که در آن رخ‌داده و پیروزی هائی که به‌واسطه مقاومت مردم به‌دست‌آمده ویژگی خاص دارد. سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر، برای تصرف خرمشهر ارتش بعث با تمام تجهیزات و عده و عده ۳۴ روز تلاش کرد و مقاومت مردم ستودنی بود تا سال ۶۱ که در یک نبرد بی‌امان ۲۴ روزه از دست بعثی‌ها آزاد شد.

چهارم خرداد که به نام مردم دزفول زده شد به خاطر ایثار و مقاومت و ازخودگذشتگی و صبری که در مقابل دشمن داشتند. تحمل ۱۷۶ موشک، ۲ هزار و ۵۰۰ گلوله توپ و ۳۳۱ راکت هواپیما و تخریب بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونى و تجارى، با تقدیم ۲ هزار و ۶۱۰ شهید جز با صبر و ایمان و مقاومت محقق نمی‌شود. مقاومت مردم دزفول از سقوط خوزستان جلوگیری کرد و مقدمات فتح المبین را فراهم کرد.

پنج خرداد البته مربوط به انقلاب اسلامی نیست ولی از آثار و مثبتات انقلاب اسلامی است. روزی که ارتش صهیونیستی در مقابل مقاومت لبنان زبون شد و از جنوب لبنان فرار کرد.

چهارده خرداد ارتحال جان‌سوز حضرت امام رضوان‌الله علیه است.

پانزده خرداد روز بزرگی که مردم تمام‌قد در مقابل ظلم و فساد داخلی و خارجی ایستادند و حماسه آفریدند. از این‌همه صبر و ایثار و رشادت این درس را می‌گیریم که راه مقابله با دشمن عنود و لجوج حضور درصحنه، ایستادگی و مقاومت است. تقویت توان دفاعی و موشکی، همان‌که دشمنان ما به آن چشم دوخته‌اند و می‌خواهند با فشار اقتصادی ایران را مجبور به مذاکره کنند که توان موشکی‌اش را و نفوذ منطقه‌ای‌اش را کنار بگذارد. دشمنان ما این را بدانند که همه ایران در وقت حادثه مثل اهل خرمشهر و اهل دزفول، اهل مقاومت هستند که با دست‌خالی شمارا مجبور به تسلیم کردند؛ و اگر شما پشت‌به‌پشت هم دهید که از اراده ملت ما نسبت به استکبارستیزی و دشمنی با خودتان کم کنید و با فشار اقتصادی ما را مجبور به کنار گذاشتن موشک‌ها و توان دفاعی‌مان کنید نخواهید توانست. در این فقره برخلاف برجام که کوتاه آمدیم و اجازه دادیم عده‌ای خطوط قرمز و تذکرات رهبری را نادیده بگیرند اعلام می‌کنیم هم واداده‌های غرب‌زده داخلی و هم به دشمنان کم‌عقل خارجی، بدانید که توان موشکی ما قابل‌مذاکره نیست.

آقایان مسئول این را خوب دقت کنید آنچه که ما را تا امروز پیروز میدان کرده و دشمنان را در زمان‌های مختلف مجبور به عقب‌نشینی کرده مقاومت بوده نه مذاکره که معمولاً در هر مذاکره‌ای به‌جای به دست آوردن، چیزی ازدست‌داده‌ایم. بیایید گوش به حرف رهبری بدهید و از راهبرد مقاومت برای پیش برد کارها استفاده کنید. راهبرد مقاومت امروز آمریکا را مجبور به عقب‌نشینی کرده است این را بدانید که لحظه‌به‌لحظه بر این عقب‌نشینی اضافه خواهد شد همین امروز صبح رئیس‌جمهور آمریکا این دلقک کاخ سفید در سخنرانی‌اش گفته است که ایران بازیگر خطرناک و بدی است و بعد به مردم ایران اهانت کرده است و بازگفته است ملت تروریست ایران تروریست بودن را به‌کل مردم ایران نسبت داده است و گفته است که ما با آن‌ها کنار نمی‌آییم البته قرار هم کرد که قصد حمله و جنگ با ایران را ندارد و این نداشتن و اقرار هم به خاطر این است که توانش را ندارند و قدرتش را ندارند همه این‌ها از نتایج راهبرد مقاومت است آمریکا تا آمریکاست ملت ایران را دشمن خودش بداند.

امیدآفرینی و امیدبخشی را از رهبری یاد بگیرید که چگونه با اقشار مختلف مردم که سخن می‌گوید روح امید می‌دهد و همه را به آینده خوش‌بین و امیدوار می‌کند. همه باید آن را سرلوحه کارمان قرار بدهیم.

۷ خرداد به مناسبت افتتاح اولین دوره مجلس شوراى اسلامى در سال ۱۳۵۹ روز قانون‌گذاری و آغاز هفته مجلس است. همه نقش و جایگاه ویژه مجلس را توجه داریم که امام فرمود رأس امور است و عصاره فضائل ملت است و امثال ذالک. در دوره‌های مختلف، عملکردهای گوناگونی داشته گاهی از قوت بالا برخوردار بوده و گاهی هم بسیار ضعیف عمل کرده است. سؤال این است که آیا مجلس دهم در این دوره که تقریباً سه سال گذشته است در رأس امور بوده است؟ متأسفانه مجلس دهم تا امروز در حوزه‌های مختلف نمره خوبی نگرفته. چون این سال‌ها کشور با مسائل مهم و بعضاً سرنوشت سازی روبرو بوده که مجلس می‌تواند با استفاده از ابزارهای قانونی که دارد در عرصه‌های مختلف مثل جنگ اقتصادی که درش هستیم و توان کشور را گرفته با تصویب قانون جلوی مفاسد در این عرصه را بگیرد و یا در مبارزه با فساد و امثال ذالک برای استیفای حقوق عامه بهتر عمل کند؛ اما عملکرد قابل دفاع در قسمت‌هایی ندارد. مجلسی در رأس امور است که شفاف عمل کند؛ یعنی از اول نامزد شدن فرد تا تبلیغات و حضور در مجلس و رأی‌گیری شفاف عمل کند. مگر می‌شود کسی وکیل باشد و با موکل شفاف نباشد؟ من برای امری شمارا وکیل می‌کنم اما شما مسائل آن را به من نگویید، نمی‌شود. عده‌ای معنای وکالت را هم درست نفهمیده‌اند. گاهی خانه ملت را به سخره می‌گیرند کأن اصلاً نمی‌دانند در چه جایگاهی قرار دارند؛ که در رأی‌گیری‌ها خودش را نشان می‌دهد در ثبت‌نام کردن برای رأی دادن مخالف ثبت‌نام می‌کنند اما پشت تریبون موافق صحبت می‌کنند. عده‌ای از آقایان اهل منفعت‌طلبی و زد و بند شده‌اند متأسفانه.

امروز با مشکلات عدیده‌ای که داریم مجلسِ شجاع، کارآمدِ به‌روز فعالِ دغدغه مندِ انقلابی نیاز داریم که مشکلات را دنبال کند و حل کند، نه مجلسی که منفعل عمل کند دنبال منافع شخصی و لابی‌گری و جناح‌بازی باشد. چرا مجلس نباید در جایگاه نظارتی‌اش و ابزار تحقیق و تفحصی که دارد درست و قوی عمل کند؟ چرا پرونده‌های خاص و مهم را موردتحقیق قرار نمی‌دهد؟ چرا در مقابل مصوبات بیگانگان فعال عمل نمی‌کند؟ و خیلی چراهای دیگر. چون مبتلابه بده بستان سیاسی است حزب‌بازی و جناحی عمل کردن زبان نماینده را کوتاه می‌کنند و نمی‌گذارد برخورد عادلانه صورت بگیرد. مطالب زیادی اینجا مطرح هست که وارد نمی‌شوم که گاهی برای اینکه مدیری که فلان نماینده می‌خواهد در مسند باشد کار به تهدید و استیضاح و امثال ذالک کشیده می‌شود که البته در این وسط آن‌کسی که ضرر می‌کند مردم هستند. نظام است و قانون‌گذاری است.

حضرت آقا در دیدار چهارشنبه با دانشجویان نکات مهمی را فرمودند که قطعاً دنبال کردید راجع به برجام که آقایان خطوط قرمز را رد کرده‌اند. ما در خطبه‌ها دائم می‌گفتیم عده‌ای اعتراض می‌کردند که نه همه‌چیز با هماهنگی رهبری انجام می‌گیرد. چرا جلوتر از رهبری سخن می‌گویی؟ بدون اجازه ایشان قدمی برداشته نشده است. حالا خوب است که در متن صحبت‌های ایشان هست پریروز هم رسماً اعلام کردند.

 مطلب مهمی که فرمودند این بود که به جوانان توصیه کردند که البته به همه است که طوری عمل شود که دولتی جوان و انقلابی و حزب‌اللهی به معنای واقعی روی کار بیاید. این مقدماتی می‌خواهد و افراد باید از همین‌الان توجهاتی داشته باشند. به نظر من این کار باید از همین مجلس شروع شود. اول مجلس پویا و جوان و شجاع و مطالبه گر حقوق مردم باید تشکیل شود. لذا بگردید دنبال جوانان لایق که کم هم نیستند و انقلابی‌اند و شجاعت و سواد لازم را هم دارند پیدا کنید صحبت کنید حمایت و پشتیبانی کنید تشویقشان کنید تا وارد عرصه خدمت صادقانه به مردم شوند البته هشت نه ماهی مانده مطالبی عرض خواهد شد با قید حیات اما از الآن به فکر باشید آن‌هایی هم که سنی از آن‌ها گذشته و تمایل دارند به نظرم می‌رسد به توصیه ولی امر عنایت داشته باشند و عرصه را برای جوانان باز بگذارند. نمایندگانی که در سراسر کشور بودند فضا را خالی کنند و اجازه بدهند که جوانان کارآمد شجاع و انقلابی انگیزه دار و دغدغه مند بیایند نماینده‌ای که می‌رود داخل مجلس و به فکر خودش است و به فکر خانواده و اطرافیانش است و به فکر توسعه دادن قدرت خودش است و به نفع مردم و توسعه و گشایش کشور فکر نمی‌کند و عمل نمی‌کند به درد نمایندگی مردم نمی‌خورد.

تذکر پایانی من این باشد که آقایانی که در امر انتخابات مسئولیت دارند مواظب رفت‌وآمدهایشان باشند. به‌خصوص در استان را عرض می‌کنم. مواظب نشست‌وبرخاست‌هایشان و جلساتی که می‌روند باشند. کسانی که مسئولیت دارند در امر انتخابات دیگر نمی‌توانند بر سر هر میزی و سر هر سفره‌ای بنشینند و با هر جناحی نشست‌وبرخاست داشته باشند. بگذارید مشارکت عمومی و مردمی زیاد باشد. خدای‌نکرده شائبه طرف‌داری از جناحی به شما نچسبد. گاهی هم شنیده می‌شود که همین روزهای اخیر بوده افراد معلوم‌الحالی را دعوت می‌کنند از افراد، دسته‌ها، حزب‌ها، گروه‌ها برای سخنرانی کردن. این را مکرر عرض کردیم که در این استان فتنه و فتنه‌گری و حرف از فتنه زدن تا زمانی که بنده هستم موضع می‌گیرم و جلوی آن را می‌گیریم. این تذکر را ظاهراً عده‌ای باز فراموش کردند. بعضی‌ها تا یک مسئولیت به آن‌ها می‌دهند خودشان را گم می‌کنند. فکر می‌کنند که باید کار نویی بکنند و کار نوی آن‌ها این است که فتنه‌گر دعوت‌ کنند. من دو تذکر شفاهی به شما دادم این هم یک تذکر دیگر. سابقه اینجا را هم دارید استاندار قبلی را ما مجبور کردیم که از مردم عذرخواهی کند. راجع به فتنه‌گر این قصه را که الآن دارم می‌گویم کم نگیرید. استان را ملتهب نکنید. برای استان مشکل درست نکنید. تا وقتی‌که بنده اینجا هستم احدی فرصت و توان سخن گفتن از فتنه و فتنه‌گر و فتنه‌گری نخواهد داشت. نمی‌گویم دعوت نکنید. نمی‌گویم جلسه نداشته باشید. نمی‌گویم برنامه تبلیغی و سیاسی و نشست نداشته باشید. داشته باشید اما چه داعیه‌ای دارید که افراد مریض را دعوت کنید. بصیرت افزایی کنید، روشنگری کنید، حرف‌هایی که صلاح است را بزنید. از حزب و دسته و گروه خودتان هم تبلیغ کنید مشکلی نیست اما خطوط قرمز را هم باید همه محکم باشند و این جزو مسائلی است که ما به‌سادگی از آن نمی‌گذریم.

مسئله روز قدس هم که هفته آینده است ان‌شاءالله به فضل پروردگار همگی ان‌شاءالله باقدرت و صلابت شرکت کنید و توطئه‌هایی که استکبار جهانی برای قدس شریف و فلسطین کشیده است به‌عنوان معامله قرن ان‌شاءالله با همین حضور در سراسر جهان خنثی شود.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.