آیت‌الله حسینی همدانی:

توکل بر خداوند، منافاتی با تحصیل اسباب و استفاده از آن‌ها ندارد

فضای مجازی ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ۰

%d8%b4%d8%a8-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85-95

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در اولین شب عزای اباعبدالله الحسین (ع) که در مصلی کرج برگزار شد به بازخوانی عوامل وقوع حادثه کربلا و قیام امام حسین (ع) و تحلیل آن پرداختند.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی بیان داشتند: امام حسین (علیه‌السلام) معلم و مربی تربیت اسلامی است و واقعه عاشورا، اتفاقی جزئی در گوشه‌ای از زمان و مکان نیست، بلکه ریشه‌ی آن از زمان رسول خدا آغازشده و به این روز ختم شد و البته آثار او تا قیامت باقی است.

ایشان اظهار داشتند: هر زمان و با هر دیدگاهی به این واقعه بنگریم، انبوهی از معارف و فرهنگ در ابعاد و زمینه‌های مختلف به دست می‌آوریم و این نهضت الهی از چنان غنائی برخوردار است که در همه‌ی زمان‌ها تشنگان حقیقت را به منزل مقصود می‌رساند،

ایشان با اشاره به تفاوت مفاهیم آداب و اخلاق، گفتند: مسائل اخلاقی، در تمام جوامع و بین همه‌ی انسان‌ها مفاهیم یکسانی دارند و ارزشی عام تلقی می‌شوند، اما آداب‌ورسوم بسته به اقوام و جغرافیای مختلف، متفاوت‌اند.

امام‌جمعه کرج با بیان اینکه آداب اسلامی نماد ظاهری اسلام است، گفتند: مسلمانی با هرگونه رفتار و آداب ظاهری قابل‌جمع شدن نیست؛ رفتارهای ظاهری و آداب هر شخص بیانگر نوع تفکر اوست و ارزش‌های اسلامی باید مورد مراعات و عمل فرد مسلمان قرار گیرد.

ایشان ادامه دادند: ظاهر فرد با باطن او پیوندی عمیق دارد و هر نمادی در عمل او بیشتر باشد، بیانگر پایبندی بیشتر او به فرهنگی خاص است؛ مشابه همین مسئله در پایبندی یک جامعه به فرهنگی خاص نیز مشاهده می شو؛ لذا می‌بینید که غرب و فرهنگ‌های بیگانه چقدر تلاش می‌کنند تا نمادهای فرهنگی ما را گرفته و نمادهای دیگری را به ما ارائه کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با اشاره به آیه ۳ سوره مبارکه طلاق و طرح بحث “توکل در زندگانی و قیام حسین (علیه‌السلام)” گفتند: توکل یک صفت بلند اخلاقی است و درعین‌حال یکی از مراتب سلوک است.

ایشان با بیان اینکه توکل، بحثی اساسی در زندگی است، تصریح کردند: بسیاری ادعای توکل دارند ولی عملکرد آن‌ها چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و به همین علت باید این بحث به‌طور نظری و عملی طرح شود و موردتوجه قرار گیرد.

آیت‌الله حسینی همدانی یادآور شدند: در بیان عرفا، توکل مقامی از مقامات اهل یقین و درجه‌ای از درجات مقربین است؛ البته مراحل مختلفی دارد که ممکن است اشخاص در هر مرحله‌ای باشند.

ایشان عنوان داشتند: توکل یعنی اینکه قلب در تمام امور به خدا اعتماد کند و از غیر خدا منقطع باشد؛ شرط توکل این است که اثربخشی هر امری را از خدا بدانیم و البته کسب و تحصیل اسباب و استفاده از آن‌ها برای دفع ضرر و کسب منافع به شرطی که تکیه‌ی انسان بر آن‌ها نباشد؛ منافاتی با توکل ندارد.

امام‌جمعه کرج خاطرنشان ساختند: توکل با بیکاری و رها کردن امور یکی نیست؛ انسان مکلف اهل کسب روزی و تلاش است و از همین مسیر به تقرب الهی می‌رسد.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.