آیت‌الله حسینی همدانی:

بزرگ‌ترین نشانه‌ی توکل، آرامش در سختی‌ها و مهالک است

فضای مجازی ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ۰

%d8%b4%d8%a8-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85-%d9%85%d8%ad%d8%b1%d9%85

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز در هفتمین شب اقامه‌ی عزای اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در مصلای امام خمینی (ره) شهر کرج، بیان داشتند: در بیان رسول خدا، کسانی که تنها به خدا توکل می‌کنند و فقط از او هر چیزی را می‌خواهند؛ مانند پرنده‌ای خواهند بود که هرروز صبح از رزاقیّت الهی بهره‌مند می‌شود، بدون اینکه برنامه‌ی قبلی برای کسب آن رزق داشته باشد.

آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی همدانی، اظهار داشتند: رزق تقسیم‌شده است و در بیان جبرائیل امین (علیه‌السلام) تا آخرین دانه‌ی رزقی که خدای تعالی برای انسان مقدر داشته، به مصرف شخص نرسد، اجلش فرا نخواهد رسید و البته گاهی اوقات افراد رزق و روزی خود را از بین می‌برند.

ایشان تصریح کردند: رزق مقسوم انسان حتماً به دست او می‌رسد و از مسیری حاصل می‌شود که گمان انسان بر او نیست که فرمود ” و من یَتَّقِ اللَّـهَ یَجْعَل لَّهُ مَخْرَ‌جًا وَیَرْ‌زُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ “.

امام‌جمعه کرج گفتند: با اشاره به آیه ۱۶۰ سوره‌ی آل‌عمران، بیان داشتند: یکی دیگر از آثار توکل را نصرت و یاری و پیروزی در برابر دشمنان است که هیچ حول و قوه‌ای بالاتر از اراده‌ی خداوندی نیست.

ایشان خاطرنشان ساختند: بنا بر روایات معصومین (علیهم‌السلام) توکل، تفویض، رضا و تسلیم چهار اصل ایمان هستند، در روایتی از امام صادق (علیه‌السلام) نیز می‌خوانیم که کسی که خدا به او اجازه‌ی دعا کردن داده، از اجابت کردن محروم نمی‌شود؛ کسی که خدا به او فرصت شکرگزاری داده، از زیادتی نعمت محروم نخواهد شد و کسی که خدا به او اجازه‌ی توکل داده، از کفایت امورش توسط خداوند متعال محروم نمی‌گردد.

ایشان یادآور شدند: در حالات انبیای الهی و اولیای خدا نیز توکل مشهود است و درآیات قرآن هم به آن اشاره‌شده و درواقع هیچ پیامبری بدون توکل امکان انجام‌وظیفه‌ی خود را نداشته است، برای کسب این توکل نیز باید به ارکان و نتایج و ثمرات توکل توجه نمود.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بیان داشتند: اگر کسی در تمام امور خود به خداوند توکل کند و در مسیر دستورات الهی گام بردارد، خدا راهنما و حافظ او در مسیر حرکتش خواهد بود و در مسائل و مشکلات به دفاع از بنده‌اش برمی‌خیزد؛ بلاها و آسیب‌ها را از این بنده دفع می‌کند و این نیز مرحله‌به‌مرحله رخ می‌دهد تا جایی که بنده به درجه‌ی ” إلهى هَبْ لى کَمالَ الْانْقِطاعِ إلَیْکَ ” می‌رسد که قله‌ی توکل است.

ایشان بیان داشتند: این شخص محو در خدای متعال است و دیگر هیچ صدایی جز بیان الهی را درک نمی‌کند؛ به معدن عظمت می‌رسد و چنین شخصی دیگر از هیچ‌چیز خوف و حزنی ندارد؛ اگر انسان از کسی یا چیزی واهمه داشته باشد، یعنی در توکل او ضعف وجود دارد و آرامش دل نشانه‌ای از توکل انسان است.

ایشان خاطرنشان ساختند: البته مراحل توکل متفاوت است، ممکن است شخصی در امور روزانه توکل داشته باشد ولی در مسائل و مشکلات توکل خود را از دست بدهد که بیانگر مراحل توکل است.

آیت‌الله حسینی همدانی گفتند: اوج این آرامش در سیره‌ی حسین (علیه‌السلام) به‌روشنی قابل‌مشاهده است که هرچه از یاران او کم می‌شد و به لحظه‌ی شهادت نزدیک‌تر می‌شدند، به‌جای انکسار و خوف، آرامش بیشتری در ایشان دیده می‌شد و هیجان و شوقشان به لقای الهی بیشتر می‌گردید.

ایشان اظهار داشتند: با توکل، توانایی و قدرت شخص بیشتر خواهد شد و این توکل است که به حسین (علیه‌السلام) در شرایطی که هیچ یار و یاوری برایش نمانده، قدرت خطبه خواندن و اندرز دشمنان را می‌دهد تا چهره‌ی ددمنشانه و پلید آنان را در طول تاریخ رسوا کند.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.