خطبه های 9 مهر 1395 شهر کرج

اگر از علمای ربانی و مراجع بخواهند تقدس‌زدایی کنند؛ و مرکز مرجعیت، قم را بخواهند آلوده‌ کنند؛ این قابل تحمل نیست

روابط عمومی ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۷/۹
  • استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

                                                                بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المومنون اوصیکم و نفسی بتقوی الله. پیروی نکردن از هوای نفس مهم‌ترین امری است که تقوا را در ما محکم می‌کند و پایدار می‌کند. باعث تقویت تقوا در ما خواهد شد. من یک روایتی را برای این بخش می‌خوانم  که کاملاً گویا است دوستان خوب توجه کنید. یک شخص است به نام  مشاجع خدمت رسول خدا رسید عرض کرد یا رسول‌الله راه شناخت حق چیست؟ حضرت فرمودند شناخت نفس. نفست را بشناس حق را می‌شناسی “من عرف نفسه فقد عرف ربه” عرض کرد که راه متابعت و پیروی از حق چیست؟ فرمود مخالفت نمودن با خواسته‌های نفس. پرسید راه رضایت و به دست آوردن خشنودی حق چیست؟ فرمود دشمن داشتن و بدبینی به نفس .

سؤال کرد راه اطاعت کردن از حق چیست ؟فرمود دوری کردن از خواسته‌های نفس. عرضه داشت راه در یاد حق بودن چیست؟ فرمود فراموش کردن نفس. سؤال کرد راه نزدیک شدن به حق چیست؟ فرمود فاصله‌گرفتن و دور شدن از نفس. سؤال کرد راه آشنایی و مأنوس بودن با حق چیست؟ فرمود ترس از نفس. در آخر پرسید راه رسیدن به همه این‌هایی که گفتم چیست؟ حضرت فرمود استمداد و یاری خواستن از خدا برای سرکوبی نفس. این روایت بسیار روایت زیبایی است که اگر همین را به کار ببندیم یعنی مبارزه با نفس داشته باشیم قسمت‌هایی مبارزه با نفس بود و مقابله داشت ,آن مقابله ها را خوب توجه کنیم و یاد بگیریم به مقامات و کمالاتی خواهیم رسید .خدایا همه ما را از اهل تقوا قرار بده .

هفته گذشته وعده کردیم که به ریشه‌های انقلاب اسلامی با توجه به آیات قرآن کریم بپردازیم. از این هفته یک مجموعه ای از بحث که سلسله‌وار هم خواهد بود راجع به این مطلب عرض خواهد شد. اعتقاد ما این است که انقلاب اسلامی ایران اساسش و مبانی اش از قرآن و عترت گرفته شده است و از شیوه رسول خدا. همان طور که انبیای الهی مهم‌ترین هدف خودشان را از بعثت دو چیز می‌دانند که قرآن کریم هم تعبیر می‌کند در قسمتی از آیه ۳۶ سوره مبارکه نحل “ولقد بعثنا فی کل امه رسولا” خدای تعالی در هر امتی پیغمبری را برانگیخت .برای چه کاری؟ ” ان اعبدوالله و اجتنبوا الطاغوت” که بندگی خدا را کنید. یعنی تمام تلاش انبیای خدا این است که نظام‌های طاغوتی را براندازی کنند تا زمینه‌های عبودیت و بندگی و اطاعت خدا فراهم شود.

همان طور که رسول خدا هم برای رسیدن به این هدف ۲۳سال مبارزه ها و جنگ‌ها و جهادها کرد تا به نتیجه رسید, انقلاب اسلامی ایران هم از همین الگو استفاده کرده و مردم را با پیروی و تبعیت از رهبری, شخصیتی که مجاهد است و عالم, کفر ستیز است و از نسل پیغمبر خدا, مجتهدی عامل, در کنار او ایثار و از جان گذشتن جوانان مؤمن و متعهد, طاغوت را سرنگون کردند و نظام ستم‌شاهی را به مزبله انداختند . محور کار همان دستور انبیا بود که فرمود “ان اعبدوالله و اجتنبوا الطاغوت”  از طاغوت جدا شوید. انقلاب برای ریشه‌کن کردن طاغوت بود.

 امام در بیانی در وصیت‌نامه شان اینگونه فرمودند: همین آیات قرآنی که توانست روزگاری انسان‌هایی را تربیت کند با دنیای کفر و ظلمات بستیزند همین معارف است که ملت بزرگ ما را وادار کرد و مجهز نمود که با دنیای جاهلیت مدرن جاهلیت قرن بیستم مقابله کند. یعنی ریشه حرکت انقلابی امام و مردم انقلابی, آیات قرآن و دستورات تربیتی قرآن بود. در یک بیانی رهبر معظم انقلاب هم همین را فرمودند. فرمودند :قرآن کامل‌ترین نسخه ها را در اختیار دارد. ما مردم ایران به بخشی از این کتاب مقدس عمل کردیم و نتیجه این شد که خودمان را از ذلت متابعت استکبار خلاص کردیم. به بخشی از آیات عمل کردیم و آزاد شدیم. اینها گویاست .

لذا ما برای اینکه باورهای جوانانمان بیشتر شود , ریشه ارزش‌های انقلاب اسلامی قابل درک تر باشد و بهتر درک کنیم شبهاتی را که خناثان و مزدوران داخلی و خارجی دارند را خنثی کنیم و در عین حال امیدواری در آینده هم در ما بوجود بیاید و تقویت کنیم خدمت قرآن کریم می‌رسیم و از آیات او به عنوان کتاب انقلاب بهره می‌بریم. این عنوان کتاب انقلاب را هم خود رهبری در یک بیانی ‌فرمودند. در سال ۶۰ سالی که افتتاح اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بود در آنجا ایشان این را فرمودند: کتاب انقلاب ما قرآن کریم مجیدی است که از وحی حکیم خبیر منشأ گرفته و در اختیار عامی و عالم,  بزرگ و کوچک بوده, قابل فهم و استفاده همگان است.

اسم قرآن را گذاشتند کتاب انقلاب. یعنی ریشه انقلاب در قرآن است. ما حالا شروع می‌کنیم آیات را یکی یکی با یک نواختی و با یک سرفصلی و عناوینی برای شما مطرح می‌کنیم. یکی از آیاتی که مورد نظر است و اشاره به سنت الهی دارد این است که انسان‌ها خودشان سرنوشت خودشان را در دست دارند و تغییر می‌دهند. در قسمتی از آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد فرمود ” إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ” این قسمتی از آیه است.  یقیناً این گونه است که خداوند سرنوشت هیچ ملتی را تغییر نمی‌دهد تا اینکه خود آن‌ها چیزی را که در وجودشان قرار داده شده اقدام کنند و تغییر بدهند.

در طول تاریخ نداریم موردی را که افراد توانسته باشند بدون خواستن و بدون حرکت کردن و طلب کردن و اقدام کردن و قیام کردن و انجام دادن مقدمات و موخرات به نتیجه‌ای رسیده باشند. خواست واقعی مردم باید تغییر باشد تا آن تغییر حاصل شود. این سنت قطعی خدای تعالی حرکت آفرین است. این بیان خدا در قرآن که مردم باید خودشان اقدام کنند به تغییر, یک هیجان ایجاد می‌کند. ایجاد انگیزه می‌کند. ایجاد حرکت می‌کند تا افراد برای طاغوت زدایی از جامعه خودشان قیام کنند. همین که می‌بینید در بحث بیداری اسلامی حرکتی که در جوامع اسلامی به وجود آمد ریشه اش همین بود  . اگر نمی‌خواستند بنایشان بر تغییر نبود هنوز هم باز مصر و لیبی و کشورهای دیگر تحت سیطره طاغوت‌ها بودند. اگرچه که قسمتی از آن نیمه‌کاره ماند و ادامه ندادند. آن انگیزه حرکت, تغییری بود که خودشان ‌خواستند .

در اجتماع اسلامی و انسانی افراد نسبت به هم نباید متفاوت باشند. سنت الهی سنت تغییر را باید خودمان داشته باشیم و در دستورات هم داریم که نسبت به حال همدیگر بی‌تفاوت نباشید. اگر فسادی یا ظلمی یا جنایت اجتماعی صورت می‌گیرد همه باید قیام کنند و جلوگیری کنند و الا آثار آن دامن همه را می‌گیرد .برای اینکه این دامنگیری نشود نظام اسلامی الهی و دینی سیستم نظارتی قوی مردمی را به نام امر به معروف و نهی از منکر تدبیر کرده است تا از کژی ها جلوگیری شود. به مسیر مستقیم و راست همه حرکت کنند. در مقام هشدار خدای تعالی در آیه ۲۵ سوره مبارکه انفال این‌گونه فرمود ” وَاتَّقُوا فِتْنَهً لَا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّهً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ ” از عذابی بپرهیزید که فقط به ستمکاران شما نمی‌رسد بلکه وقتی نازل می‌شود فراگیر خواهد بود.

ستمکاران را به خاطر ستم, اهل ایمان را به خاطر اختلاف و ترک امربه‌معروف و نهی از منکر همه را می‌گیرد. این آیه بسیار آیه حساسی است ” وَاتَّقُوا فِتْنَهً لَا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّهً ” بترسید و بپرهیزید از آن عذابی که فقط به ستمکاران نمی‌رسد .خیالتان راحت نباشد که شما ستمکار نبودید پس با شما کاری ندارند. بدانید که خدا سخت کیفر می‌کند. می‌بینید که این آیه شریفه گذشته از هشدار تشویق به حرکت هم هست .هم هشدار می‌دهد از طرف دیگر هم دارد تشویق می‌کند که اگر اقدامی نداشته باشید در مقابل خدای تعالی جوابی برای گفتن ندارید و عذابی سخت خواهید داشت. این یک هشدار است. از آن طرف همین هشدار عامل حرکت می‌شود که پس باید یک قیامی کرد و یک اقدامی کرد.

جالب است که ریشه این حرکت مردمی همان نهی از منکر است. قیام و اقدام برای جلوگیری از منکر ریشه اش این خواهد بود .باز اینجا اهمیت این فریضه الهی معلوم می‌شود .در یک روایت است از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که فرمودند: همانا خداوند مردم را به خاطر گناه جمعی خاص عذاب نمی‌کند مگر آنکه منکرات و زشتی‌ها در میانشان آشکار شود. خوب دقت کنید . آنان قادر بر جلوگیری از آن باشند اما اقدامی نکنند. خدا عذاب که می‌کند ریشه عذاب بی‌تفاوتی است.

عذاب هم در هر زمانی به فراخور حال آن زمان است. الان امکان دارد که عذاب استیصال نیاید که عالیها سافلها بشود. سنگ از آسمان ببارد. یکدفعه می‌بینید که فسادی در جایی حاصل می‌شود .مشکلی در جایی به وجود می‌آید. خشک‌سالی می‌شود و امثال ذلک .حالا نمی‌خواهم مثال بزنم بعضی از اتفاقاتی که می‌افتد کاملاً مشهود است که عذاب است. طبیعی به آن معنای خاصش نیست .سیل و آتش فشان و چه و چه به وجود می‌آید اما بعضی از اتفاقات خیلی عجیب است.

رسول خدا فرمودند: خدای تعالی عذاب نمی‌کند مگر اینکه در بین مردم گناه آشکار شود. عده‌ای توانایی جلوگیری داشته باشند و آن کار را نکنند. در این هنگام است که خدای تعالی به خاطر گناه آن گروه اندک همه را عذاب می‌کند. چون یک عده ساکت هستند. ساکتین هرگز از عذاب خدا در امان نخواهند بود. این دو آیه ای که تلاوت شد به عنوان نمونه برای ریشه حرکت انقلاب و تغییر طاغوت و نجات از ستمگر هست بیان شد که این از سنت‌های الهی است .  که افراد و ملت‌ها باید خودشان اقدام کنند. البته آیات دیگری هم داریم که در جلسات بعدی شروع می‌کنم راجع به مبانی انقلاب بیشتر می‌خواهم برسم به یک مقطع خاصی از آیات و آنجا را بیشتر تکیه کنم.

به عنوان ریشه این دو آیه بیان شد. البته باید مواظب بود. این روایت که خوانده شد شیطنت‌هایی بعضاً دیده می‌شود. الان در همین دوران خود ما در بین بعضی از مناطق کشور توسط بعضی از دستگاه‌ها که قبح ‌زدایی کنند درباره بعضی از منکرات و خلاف‌ها و عادی‌سازی کنند بعضی از مفاسد اجتماعی را و منکرات اجتماعی را . این سنت‌های الهی قابل تغییر نیست. “لا تبدیل لخلق الله” خدای تعالی با کسی عقد اخوت نبسته. اگر ما توانستیم و این تحمل را داشتیم که دین خدا در اختیار ما باشد و او را حفظ کنیم دست ما هست و الا خدای تعالی دینش را حفظ خواهد کرد. از ما می‌گیرد به دست دیگری می‌دهد. این آیه قرآن است که عرض کردم. باید مواظب باشیم که این نعمت از ما گرفته نشود.

 به خاطر لودگی و بی حیایی و بی‌توجهی عده‌ای که هوی مدار و هوس مدار هستند متأسفانه مسیری دارد طی می‌شود که از یک جهت قابل پیش‌بینی است. اما دستگاه‌ها و مسئولین محترم را می‌طلبد که به آن بپردازند. من در خطبه اول بنای بر مباحث این‌گونه ندارم. اما لازم است که این را اینجا بگویم تقدس زدایی از داشته‌های ما آن محورهای اصلی حیات طیبه ما زندگی دینی و الهی ما اگر این‌ها را بگیرند بعد تسخیر و ضربه زدن آسان خواهد شد. اگر از روحانیت و علمای ربانی, مراجع تقلید ,حوزه‌های علمیه, مثلاً بخواهند تقدس‌زدایی کنند, عش آل پیغمبر ,مرکز فقه شیعه ,مرکز مرجعیت, قم را بخواهند آلوده‌ کنند این قابل تحمل نیست .این قابل قبول نیست .

حرکت‌های مرموزی شروع شده است در سایه حمایت‌های دستگاه‌های دولتی متأسفانه که قبح بعضی از منکرات و خلاف‌ها گرفته شود .اینجا برای بار چندم به همه مسئولین که در این زمینه نقش دارند و دست دارند تذکر می‌دهیم. این را به عنوان نصیحت و به عنوان خیرخواهی و به عنوان تقاضا هر جور که می‌خواهند تصور کنند این را عرض می‌کنیم. نگذارید غیرت دینی مردم نسبت به مسائل که حساسیت دارند تحریک شود و خدای نکرده کاری که مرضی دشمن است و می‌خواهد که اختلاف و تفرقه و تنشی در جامعه بوجود بیاید محقق شود. همه ارزش‌های دینی و ارزش‌های اسلامی را پاسداری کنند.

بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم و محترمه را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم . اهل تقوا وظیفه‌شناس هستند .در مسائل اجتماعی فعال شرکت می‌کنند .از اموری که دین بر او اصرار دارد و آثار فردی و اجتماعی دارد یکی مسئله امر به معروف و نهی از منکر است آنقدر مهم و مورد تأکید است که اگر ترک شود دعای دعا کننده به اجابت نمی‌رسد. این قضیه خیلی مهم است. امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در وصیتشان به امام حسن مجتبی و امام حسین علیهماالسلام این‌گونه فرمودند : خدا را خدا را در نظر داشته باشید. در جهاد با مال و جان و با زبان خود در راه خدا امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدکاران شما بر شما مسلط می‌شوند .آنگاه دعا میکنید و دعایتان مستجاب نمی‌شود .

بعضی‌ها می‌گویند چرا هرچه دعا می‌کنیم به اجابت نمی‌رسد. اهل امر به معروف و نهی از منکر هستی؟ منکر از بغل تو رد می‌شود و بی‌توجه هستی .این هشدار مهمی است که امام معصوم علیه‌السلام دادند. حتی در بیان دیگری از امیرالمومنین هست که ملاک خوبی اولیاء امور در همین است که آیا آنها اهل امر به معروف و نهی از منکر هستند یا نیستند .می‌گویند اگر می‌خواهی متصدی کاری که مسئولیتی در اختیار او است بشناسی” اعرفوا” نکاتی را می‌گویند بعد می‌فرمایند” اولی الامر بالامر بالمعروف و العدل و الاحسان” اولیاء امور خودتان را از راه اجرای امر به معروف و نهی از منکر و اقامه عدل و احسان بشناسید. اهل تقوا اینگونه هستند در وظیفه الهی شان کوتاهی نمی‌کنند.

اتفاقاً از مهم‌ترین مناسبت‌های هفته که شروع می‌کنیم به بیان مناسبت‌ها, شروع ماه محرم الحرام و آغاز سال جدید قمری که با هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر همراه است. با توجه به سخنان حسین علیه السلام و وصیت حضرت به محمد حنفیه غرض اصلی قیام و حرکت امام علیه‌السلام امر به معروف و نهی از منکر و اقامه عدل و قسط بود . که در این راه  تا بذل جان, جان خودش و عزیزانش و همچنین به اسارت رفتن خاندانش پیش رفت . چون امر به معروف و نهی از منکر مقدمه واجبات دیگر است. بسترساز بقیه واجبات است. البته نباید دایره امر به معروف و نهی از منکر را در یک مسئله جزیی فقهی خلاصه کرد .دایره امر به معروف و نهی از منکر بسیار وسیع است. خیلی از شئون فردی و اجتماعی را شامل می‌شود.

منکرات فقط مسئله حجاب نیست. فقط بیرون انداختن موهای تعدادی از بانوان در خیابان و ملأ عام به عنوان منکر فقط این نیست. اگرچه منکر است و باید تذکر داد. نباید دایره‌اش را فقط به آن خلاصه کرد. این وظیفه همگانی همه شئون را در بر می‌گیرد .من به بعضی از موارد اشاره کنم. امروز اسراف و مصرف بی‌رویه منابع حیاتی در جامعه از بزرگ‌ترین منکرات است. در خوراک بگیرید .در پوشاک بگیرید .در استفاده از منابع بگیرید. آب ,برق, گاز ,مبتلا هستیم . اسراف یکی از بزرگ‌ترین منکرات است. خصوصاً برای جامعه‌ای مثل جامعه ما که بحران آب داریم. بحث انرژی را داریم. مباحث این گونه را داریم .باید خیلی مواظب بود .یعنی اگر کسی فکر کند که چون پول این چیزها را می‌دهد پس اختیار دارد هر جور دلش خواست مصرف ‌کند اشتباه بزرگی را مرتکب شده است.

اسراف به هر طریقی باشد همه فقهای بزرگوار ما حرام می‌دانند و او یک منکر است. کم کاری و رشوه در بعضی از ادارات, حقوقهای نجومی ,استفاده شخصی از بیت‌المال, هدر دادن بیت‌المال با بی‌توجهی نسبت به استفاده و سپردن کار به افرادی که صلاحیت لازم را ندارند ,اهمیت ندادن به کرامت انسان‌ها و ارباب‌رجوع و ترجیح منافع خود و حزب و گروه خود به دیگران ,پخش شایعه و تهمت زدن, غیبت کردن, دروغ گفتن, بردن آبروی مؤمن ,زندانی که باید دوران محکومیتش را در زندان به سر ببرد در جامعه حاضر است به دلایل مختلف و به بهانه‌های مختلف بیرون است و مشغول کار خودش است ,این‌ها همه‌اش منکر است و موارد دیگری که مصادیق منکرات است.

از همه این‌ها بالاتر در بحث امر به معروف و نهی از منکر همان تعبیری است که رهبر معظم انقلاب فرمودند نسبت به تشکیل حکومت اسلامی حفظ و حراست از او که یکی از بزرگترین معروفات خواهد بود.  یعنی حفظ تشکیل حکومت و حفظ حکومت معروف به حساب می‌آید. جلوگیری از تشکیل یا تضعیف و سنگ‌اندازی در جهت تحقق اهداف حکومت اسلامی از منکرات به شمار می‌آید. اما این که واجب که به تعبیر قرآن کریم کسانی که در روی زمین حاکم میشوند یکی از وظایفشان باید احیا و عمل به آن باشد متأسفانه فراموش شده است. جایگاه خودش را ندارد .نه جایگاه دستگاهی نه جایگاه بین مردم. از مردم هم این قضیه گرفته شده است .متأسفانه طوری عمل شده است که مردم به آسانی و به راحتی از کنار منکر عبور می‌کنند .به خوبی تشویق نمی‌کنند.

امیرالمؤمنین میگوید کسانی که امر به معروف و نهی از منکر ندارند انسان‌های مرده هستند که ایستاده اند. مرده های عمودی هستند. می‌گوید میت هستند .انسانی که اهل این نباشد که تذکر بدهد و تشویق به کار خیر کند حالا قدرت جلوگیری از شر را ندارد, به کار خیر که می‌تواند تشویق کند, امر به معروف که می‌تواند بکند ,نهی از منکر سختش است نمی‌تواند بگوید که این کار را نکن اما به خوبی که می‌تواند تشویق کند. این کار را هم نمی‌کند .متأسفانه جایگاه بدی برای او خواهد بود .همین الان هم همین است. می‌بینید با اینکه قانونش تصویب شده است ,مجلس هم تأیید کرده است ,شورای نگهبان هم تأیید کرده است, یک رفت و برگشتی داشت و به مرور انجام شد, اعلام هم شد, اما آن قسمت مهمی از آن که مربوط به دستگاه‌ها است و دولت هست عمل نمی‌شود .در اجرای آن مسامحه می‌شود. کم کاری می‌شود.

شاید به صورت صوری بعضی از دستگاه‌ها کارهایی را انجام داده باشند. اما به هر جهت خروجی دیده نمی‌شود. فقط برای اینکه یک نمونه بگویم که اهتمامی متأسفانه وجود ندارد موارد زیاد است و در ذهن من هم هست .خیلی از موارد را که بخواهم بیان کنم در عرصه‌های مختلف اجتماعی مسئله منکر و انجام ندادن را و این که متأسفانه اهتمامی در دستگاه‌ها نیست مواردش در ذهن من فراوان هست. نمی‌خواهم وقت را بگیرم و تصدیع بدهم . اما فقط برای نمونه ببینید در همین استان بعد از دو سال تلاش هنوز مسئولین محترم استان به این نتیجه نرسیدند که لااقل ستاد امر به معروف خود این تشکیلات کاری که دارد ,عضوهایی که دارد ,بالاخره یک دفتر می‌خواهد, یک میزی می‌خواهد, یک صندلی می‌خواهد, یک کسی را می‌خواهد که آنجا بنشیند مراجعات را انجام دهد, برای کارهای اداری و امور دیگرش یک اتاقی داشته باشد.

با اینکه لااقل پیش خود بنده آقایان چندین مرتبه قول دادند قطعاً که ما حتماً چنین کاری را خواهیم کرد. و جالب‌تر اینکه طرح دیدیم نمی‌شود بحث اجاره را مطرح کردیم. طرح اجاره‌ای یک ساله که یک محلی برای ستاد امر به معروف که آن قدر مهم است و این استان  در معرض خیلی از این بلاها است گفتیم یک محلی را اجاره کنیم به‌صورت یک ساله طرحش در شورای شهر رأی نیاورد. ۱۵۰ ,۶۰ میلیون برای اجاره یک محل, حالا بقیه مسائل که رأی می‌آورد بماند .نمی‌خواهم ذائقه شما را تلخ کنم .معلوم است که کار پیش نمی‌رود .

معلوم است که در قم یک عده‌ای بلند می‌شوند و یک حرکت جلفی را انجام می‌دهند که ساحت مرجعیت, ساحت حوزه علمیه ,کریمه اهل بیت را ضایع کنند و از بین ببرند. مسئولین باید یک مقدار پیش‌قدم باشند.  در دستگاه‌ها لااقل باید مسئولین قدم بردارند .همان مرّ قانون را عمل کنند. شاید بعضی از دستگاه‌ها این کار را کرده باشند اما خروجی ندارد.مطبوعات استان و دوستانی که در امور خبر هستند که روزنامه‌هایی را تولید می‌کنید و در طول هفته در اختیار می‌گذارید به این مسئله بپردازید که مسئولین نسبت به مسئله امر به معروف و نهی از منکر گزارش بدهند که یکی از وظایف آنهاست. لااقل در حیطه مدیریتی خودشان چه کار کردند . این را به مردم گزارش بدهند و بیان‌کنند.

درس‌هایی که از قیام اباعبدالله می‌گیریم این است که از دشمن نترسیم. ارزش‌های الهی را حفظ کنیم. زیر بار ظلم نرویم  انقلابی و استکبارستیز باشیم. خود حسین علیه السلام یک عنصر انقلابی است. کاری که استکبار می‌کند ترویج منکرات است. می‌خواهد اسلام نباشد. کار و تلاش و سازندگی در کشور نباشد. رشد علمی و فناوری نباشد. امنیت و اقتدار و عزت نباشد. امور اقتصادی در کشور رونق نداشته باشد. حسین علیه السلام به ما می‌آموزد و می‌گوید که در مقابل تمام دنیای آنها بایستید و فقط از خدا بترسید که پیروزی با شماست. ما با آموزه‌های حسینی است که تا حالا در مقابل استکبار جهانی به خصوص آمریکا ایستاده‌ایم. او سلطه‌گر است و سعی دارد که سفره سلطه خودش را در کشور ما دوباره پهن کند.

متأسفانه عده‌ای وا داده غرب‌زده تا اسم آمریکا می‌آید قند در دلشان آب می‌شود. از روش اعتدالی بعضی از دولتمردان استفاده کرده و تلاش می‌کنند نظام اسلامی را به سمت غرب ببرند .با حرف‌های پوچ و بی‌معنا فضاسازی کنند که چاره‌ای جز ارتباط با کدخدا نباشد. استکبارستیزی را تندروی می‌دانند. بعد می‌گویند این همه ناآرامی و خشونت نتیجه تندروی است. و باید با گفت‌وگو و مذاکره مسائل را حل کرد و رفاه و آسایش را برای مردم به ارمغان آورد. لذا حاضر هستند زیر بار هر قراردادی که تعهدآور است و منافع ملی و امنیت ملی را به خطر می‌اندازد زمینه را برای جاسوسی و مسائل دیگر در ایران آسان می‌کند و فراهم می‌کند برود تا شاید گشایشی حاصل شود.

اگر مردم و مسئولین به اصول اولیه و ریشه انقلاب و فرامین امام و رهبری توجه نکنند خسارت‌های سنگینی متوجه کشور خواهد شد. شعارهای انقلاب را آقایان بی‌توجه نباشند .می‌خواهند روحیه استکبارستیزی که از شعارهای انقلاب اسلامی است را از ما بگیرند تا بتوانند دوباره بر این کشور سلطه پیدا کنند .اما تا شعار مرگ بر آمریکا هست سلطه آمریکا بر ایران نخواهد بود. این درس امام حسین است به ما که اگر شما را مخیر بین عزت و ذلت کردند  هرگز زیر بار ذلت نروید. این روحیه ها کجا تولید می‌شود؟ در مساجد, در هیئات, در محافل حسینی, این را آنها فهمیده‌اند . مدتی است سعی می‌کنند مجالس را از کار بیندازند.

با ترفندهای مختلف, با تبلیغ و توسعه مسائل خرافی, سخنرانی و مداحی هایی که از یک طرف بوی تفرقه داده می‌شود و ایجاد تنش می‌کند و از طرف دیگر سعی می‌کنند نتیجه جلسه‌ای که شخصی آمد در مجلس آنها نشست و رفت نتیجه‌اش بشود بی‌تفاوتی. به مسائل پیرامونی کاری نداشته باشد. یعنی ترویج جدایی دین از سیاست .یعنی ترویج سکولاریسم. طرف وارد یک هیئت می‌شود ۱۰ شب در هیئت هست سینه‌زنی می‌کند وقتی بیرون می‌آید رابطه‌اش با دین خراب شده است. در حالی که ما شیعه هستیم. پیرو علی‌بن‌ابی‌طالب هستیم. پیرو اهل بیت عصمت و طهارت هستیم. مگر آن‌ها این‌طور بودند که ما این‌طور باشیم؟! امیرالمؤمنین نسبت به بیگانگان غیر از مسلمین بی‌تفاوت نبود. چه برسد به خودی‌ها.

اما اینکه با پولهای کلان که استکبار در اختیار آنها می‌گذارد خود را اداره می‌کنند ببینید که یک کلمه راجع به کشتار شیعیان در اقصی نقاط عالم می‌زنند ؟ اعلامیه می‌دهند؟ کمک می‌کنند؟ داعش و تکفیری را آیا محکوم می‌کنند ؟ در همین هیئات همین‌هایی که پولهای کلانی را هم مصرف می‌کنند  شاید هر شب اطعام هم بکنند و هزینه‌های زیادی را انجام بدهند برای دفاع از حرم اهل بیت آیا اقدامی کردند؟ قیامی ‌کردند؟ سینه‌زنی و خرافه‌پرستی و امثال ذلک را تبلیغ و ترویج می‌کنند اما برای دفاع از حریم اهل بیت حاضر نیستند اقدامی ‌کنند. این می‌شود آن اسلام آمریکایی. همان تعبیری که رهبری کردند, شیعه لندنی .این را ترویج می‌کنند .

هیئت‌ها باید معلوم باشد که چه کار می‌کنند. فراهم‌کننده فضای بهتر برای عزاداری متولیان مساجد و هیئت‌ها تکایا و حسینیه‌ها هستند .با حسن تدبیر و مدیریت در جهت رشد معنوی و اعتقادی مخاطبین خودتان برنامه داشته باشید. برنامه‌هایتان طولانی و خارج از عرف نباشد. ایجاد راه‌بندان و بلند کردن صدا بخصوص در ساعات پایانی شب که مزاحمت ایجاد می‌کند خالی از اشکال نیست. ایستگاه‌های صلواتی که در شهر زده می‌شود نباید طوری باشد که مزاحمت صوتی و رفت و آمدی برای مردم ایجاد کند. خود مسئولین هیئت‌ها جلوگیری کنند از بعضی از خرافه‌ها و مفاسدی که هست. بعضاً دیده می‌شود که به دنبال دسته‌های سینه‌زنی خانم‌هایی حرکت می‌کنند. جلوی این کار باید گرفته شود .این خودش ترویج بی‌بندوباری بعضی وقت‌ها با بعضی از چهره‌ها که در کنار این دسته‌ها حاضر می‌شوند است .مگر این که برنامه داشته باشید. خود بنده در منطقه‌ای که قبلاً فعالیت می‌کردم گفته بودم روی پارچه‌هایی و بنرهایی پیام‌های امام حسین نوشته شود که خانم‌ها بتوانند با حفظ حجاب در دستان خودشان بگیرند و با یک فاصله‌ای به دنبال دسته عزاداری مردها بیایند. در حقیقت کار زینبی انجام بدهند. یعنی پیام‌رسان پیام‌های عاشورا باشند. اگر این طور عمل شود شاید مطلوب باشد .

هیئت ها حتماً به وقت نماز اهمیت بدهند. از پرچم زیاد استفاده کنید. نه علَم. علُم معلوم نیست که ریشه‌اش کجاست. اما علُم به معنای پرچم اشکالی ندارد .شما فرض کنید دسته ۳۰۰ نفری ۳۰۰ تا پرچم دستشان است خودش حزن آور است. در روایت دارد که این طور عمل کنید .اما بعضی از کارهایی که انجام می‌شود هیچ مستندی ندارد. از خواندن شعرهای سبک و سبک‌های غیر معمول و هر نوع بدعت جلوگیری  شود .روضه خوان‌ها و منبری ها سعی کنند روضه فاش و عیان نخوانند . روضه را باید سربسته خواند .حالا یک وقت ظهر عاشورا هست فرق می‌کند. اما در طول هفته و در طول ماه و سال روضه آشکار نخوانید .عمده کار به دست مردم است که اگر از خلاف جلوگیر باشند قسمتهایی هم که مربوط به دستگاه‌ها هست آنها هم کار خودشان را خوب انجام خواهند داد. مثل نیروی انتظامی که دنبال می‌کنند.

جا دارد که اینجا من از زحمات بی‌شائبه این مجاهدان فی‌سبیل‌الله که هنوز باب شهادت برای آنها و رسیدن به فوز اکبر باز است تقدیر و تشکر کنم. ۱۳ مهر ماه روز نیروی انتظامی آغاز هفته تکریم  از ناجاست. این روز را به همه فرماندهان افسران و سربازان و دلاور مردان عرصه امنیت اجتماعی تبریک گفته و برای شهدای دفاع از حریم جامعه و ارزش‌های الهی علو درجه و رفعت مقام مسئلت دارم . نیروی انتظامی در عرصه‌های مختلف فعال است. از مرزها بگیرید تا جاده‌ها و شهرها تا پشت درب منازل ,حتی در فضای مجازی و با برقراری امنیت زمینه‌ساز زندگی همراه با آرامش برای افراد جامعه است .امنیت در عرصه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی یکی از نعمت‌های خداست که توسط این نیرو حفظ و حراست می‌شود.

برای اینکه نیروی انتظامی در مأموریت‌های محوله به خصوص برقراری امنیت به طوری که مردم احساس ترس و ناامنی نداشته باشند موفق باشد لازم است مردم و مسئولین پشتیبانی لازم را داشته باشند که این کار به دست یک گروه انجام نخواهد شد. همه باید حمایت کنند و پشتیبانی کنند .دستگاه‌ها به خصوص در بعضی از مواقع باید معین نیروی انتظامی باشند. خود آنها به تنهایی شاید نتواند کار را به تمامه انجام دهند یا اگر انجام دادند اگر بقیه دستگاه‌ها ادامه ندهند کار خراب خواهد شد. در استان البرز کار البته پیچیدگی‌های مخصوص خودش را دارد و توان مضاعفی را می‌طلبد.

به اضافه اینکه زمینه کار نیروی انتظامی خیلی گسترده است .مسائل متعددی را در بر می‌گیرد. مسائل آسیب‌های اجتماعی, بحث فضای مجازی, بحث جرم, بحث راهنمایی و رانندگی ,مسائل متعددی را شامل می‌شود که فضا برای بیان نیست که قطعاً قبل از بنده برادر بزرگوارمان جناب آقای کامرانی صالح گزارش را خدمت شما داده‌اند .بنده امیدوارم که فرماندهی محترم نیروی انتظامی کل کشور با اهتمامی که برادر بزرگوارمان سردار کامرانی صالح دارند برای رشد کمی و کیفی ناجا در استان نگاه ویژه داشته باشد تا عزیزان بتوانند مأموریت خودشان را به نحو احسن بیش از پیش دنبال کنند. از حضور عزیزانی هم که امروز در نماز فعال شرکت کردند تقدیر و تشکر می‌کنیم.

حضور فرمانده معظم کل قوا در مراسم دانش آموختگی تحلیف و اعطای سردوشی دانش‌آموختگان دانشگاه افسری ارتش را داشتیم که تأکید داشتند بر آمادگی در زمینه‌های مختلف اعتقادی, ایمانی, علمی ,فنی, سازمانی و انضباطی و از رشادت‌های فرماندهان دفاع مقدس تجلیل کردند و یادآور شدند که از آنها باید الگوبرداری کرد و استفاده کرد.

اما نکته‌ای را که پایانی عرض می‌کنم چند دقیقه لازم است که حتماً گفته شود مطلبی بود که حضرت ایشان روز دوشنبه بعد از درسشان بیان کردند. باز از یک فتنه ای که می‌رفت زمینه‌هایش فراهم شود جلوگیری کردند .توجه دارید که دشمن تلاش می‌کند تا بین نیروهای انقلاب شکاف ایجاد کند. چند دستگی به وجود بیاورد و از این چنددستگی بهره خودش را ببرد. عملاً نباید چنین فرصتی پیدا کند.لذا لازمه این کار داشتن بصیرت است یا لااقل گوش دادن به حرف کسانی که دید دقیق‌تری دارند تا دچار خسارت نشویم. یکی از عرصه‌هایی که عده‌ای به او برای بر هم زدن انسجام نیروهای انقلابی و ارزشی دل خوش کردند عرصه انتخابات است . بنده تقریباً از یک سال قبل به بعضی از دوستان در داخل و خارج استان تذکراتی را دادم و همین نکاتی را که رهبری فرمودند در آن موقع اشاره کردیم و خود عزیزان هم کمک کردند که موضع واحدی داشته باشیم و بعضی از جریانها که در بعضی از استان‌ها به وجود آمد در این استان به وجود نیامد. بصیرت افراد در موضع‌گیری‌ها و اعلام نظرهایشان است که معلوم می‌شود نباید گذاشت کار به جایی برسد که خود رهبری وارد عمل شوند و هزینه کنند. این یعنی رفوزه شدن یک عده , وقتی رهبری وارد می‌شود موضوعی را که دیگران می‌توانند آن را تمام کنند.

 به هر جهت با هیجانی که در فضای مجازی پیدا شد و حرف‌هایی که زده می‌شود معلوم می‌شود جبهه مقابل نظام سیلی خورده است. نقشه‌ای داشته که آن نقشه به هم خورده است که اینگونه منفعل شده است. بد و بیراه می‌گوید و بعضاً جسارت می‌کند .اما مردم و نیروهای ارزشی باید مراقب باشند. ترفندها و روش‌های دیگری که دارند گول آن ترفندها خورده نشود. شبهاتی را هم که در فضا منتشر می‌کنند که رهبری یا نیروهای انقلابی را تضعیف کنند جنگ روانی است. او باید این کار را بکند اما شما باید بصیر باشید. افراد اگر دقت کنید به همان حرف‌ها باطل بودن آن حرف معلوم خواهد شد. با این حال کسانی که توان پاسخ دهی دارند با قوت پاسخ بدهند. رادیوهای بیگانه فضاهای مجازی که توسط استکبار اداره می‌شود دلشان که به حال ما نسوخته است . این را مکرر در مکرر دیده‌اید که دنبال فرصت هستند که به ما ضربه بزنند. اما مردم انقلابی با اطاعت از رهبری و حفظ وحدت که تنها راه نجات و موفقیت کشور در امور مختلف است نقشه دشمن را بر آب خواهد کرد.

روز همبستگی و همدردی با کودکان فلسطینی ,روز جهانی ناشنوایان, روز جهانی دریانوردی, روز جهانی سالمندان, هجرت امام از عراق به پاریس, روز دامپزشکی, روز روستا و عشایر, هفته مبارزه با سرطان ,مناسبت‌های دیگر هفته است که قطعاً نمی‌توانم به اینها بپردازم. امروز روزی است که سه سال امامت بنده در این مجموعه استان تمام شد و سال چهارمش از امروز شروع می‌شود. بنا داشتم گزارشی را و فعالیت‌هایی که داشتیم را عرض کنم راجع به فعالیت‌های ستاد نماز جمعه, مصلای نماز جمعه, کارهایی که در طول این چند سال انجام شده است, کارهای زیربنایی و روبنایی که فرصت نیست در یک وقت دیگر ان‌شاءالله بیان خواهیم کرد. البته بحث امامت جمعه امامت مراکز استان‌ها مدت ندارد که مثلاً سه سال باشد یا چهار سال باشد. این طور نیست ولی چون امروز درست مصادف شد با تمام شدن سال سوم قصد داشتم بیان کنم که فرصت نیست.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.