خطبه های 2 مهر 1395 شهر کرج

آرمان‌خواهی ما که ریشه در عقلانیت ما دارد، می‌گوید آمریکا دشمن درجه یک ما است

روابط عمومی ۰۴ مهر ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۷/۲
  • استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

                                                                بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله . اهل تقوا در وظایف فردی و اجتماعی خودشان مواظبت دارند. یکی از آن وظایف عیادت از مریض است. از دوستان و آشنایان و اقوام اگر کسالت و بیماری دارند و در بستر هستند یکی از وظایف ما بازدید از آن‌ها است. در روایات فضایل فراوانی برای این مسئله شمرده شده است. مثلاً پیغمبر اکرم فرمودند: عیادت کننده بیمار غرق در رحمت الهی شده است و در آن فرو می‌رود .شما به دیدن بیماری می‌روید کأن داخل رحمت الهی خواهید شد. و هنگامی که در پیش مریض بنشینند پوشیده در رحمت خدا شوند و مستحب است که برای بیمار دعا کنند.

یکی از دعاهایی که وارد شده است این است که بگوید” اللهم رب السموات السبع و رب الارضین السبع و ما فیهن و ما بینهن و ما تحتهن و رب العرش العظیم اشفه بشفائک ” شبیه این جمله را در چند جای دیگر داریم ولی در این نسخه به این صورت بود “اشفه بشافئک و داوه بدوائک و عافه من بلائک واجعل شکایته کفاره لما مضی من ذنوبه و لما بقی ” شکایت و آه و ناله ای که می‌کند خدایا کفاره گناهان گذشته و آینده‌اش قرار بده. برای بیمار مستحب است که دعا کند آن کسانی را که به عیادت آمده‌اند . چون دعای بیمار به اجابت نزدیک است. و البته زیاد نشستن در نزد بیمار کراهت دارد. باید ملاقات کرد و زود منصرف شد.

یک مناجاتی حضرت موسی دارد که در قسمتی از آن مناجات راجع به بیمار هست که با خدای تعالی این‌گونه عرض می‌کند: پروردگارا مرا آگاه کن که پاداش عیادت مریض چیست؟ به دیدن مریض بروم چه پاداشی دارد؟ خدای تعالی فرمود: گناهان او را می‌شویم مانند روزی که از مادرش متولد شده است. فرشته‌ای بر او موکل میکنم تا روز رستاخیز او را عیادت کند . فرشته‌ای مامور می‌شود تا روز قیامت مدام به دیدن ما بیاید. چون دیدن او ثواب دارد این ثوابها برای ما نوشته می‌شود. خدای تعالی همه ما را از متقین و اهل تقوا قرار بدهد ان‌شاءالله .

بحثی را که از جلسه قبل مطرح کرده بودیم بحث عزت بود از منظر امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در نهج‌البلاغه و سه چهار بیان از بیانات امیرالمؤمنین را عرض کردم. چون بنای ما بر اختصار و اشاره مطلب است و ارائه سرفصل است که خود دوستان به آن بپردازند من برای توضیح و شرح و تفسیر کلمات, زیاد ورود پیدا نمی‌کنم. فقط بیان اجمالی داریم. بنابر تعریف, عزت یک حالت روحی است که نمی‌گذارد انسان مغلوب دیگری شود و در مقابل کسی یا چیزی دچار شکست یا خواری شود. این را عزت می‌گویند. خود کلمه عزت, عزیز ,عزاز, به معنی غیر قابل نفوذ است. سنگی که باران می‌بارد و به آن نفوذ نمی‌کند به آن سنگ عزیز می‌گویند. یعنی دائماً غلبه دارد و چیزی در او نفوذ نمی‌کند ومغلوب واقع نمی‌شود.

البته عرض کردیم که افراد انسانی در مقابل مسائل مختلف متزلزل هستند و مختلف هستند. اوحدی از انسان‌ها هستند که بسیار محکم هستند. بعضی‌ها در مقابل مال و ثروت و قدرت و منصب و شهرت و عناوین مختلف تن به ذلت می‌دهند. خودشان را خوار می‌کنند. راغب اصفهانی در معنای عزیز می‌گوید :عزیز کسی است که غلبه می‌کند و خود هرگز مغلوب نمی‌شود. این یعنی خدا. این صفت خداست که هر عزیزی غیر از ذات خدای تعالی ذلیل است در مقابل خدا. البته تمام عزت برای خداست که به هر کس بخواهد می‌دهد. انسان اگر بخواهد به عزت روحی برسد و از قوت معنوی بهره‌مند باشد  باید حتماً به خدای عزیز تکیه کند که عزت واقعی از او است.

 در درر و غرر هست از بیانات امیرالمومنین فرمود: آن کسی که در پرتو اتکا به خدا عز و بزرگی پیدا کند هیچ سلطان قدرتمندی نمی‌تواند او را ذلیل و خوار کند. چون کسی که خدا به او عزت داده چه کسی می‌خواهد این عزت را از او بگیرد؟ چه کسی می‌تواند او را ذلیل کند؟ هیچ کس. البته مواردی است که با عزت انسان منافات دارد و در بیانات اهل‌بیت آمده است. در کلمات امیرالمؤمنین هست . مواردی هست که با عزت انسان منافات دارد. یکی از آن موارد که خوب دقت کنید توجه به تملق دیگران است. که متأسفانه در این دوره تملق گویان و تملق پذیران زیاد شدند. یک عده اهل تملق و چاپلوسی و بیان مطالب ناواقع راجع به افراد و یک عده‌ای هم انتظار چنین حرف‌هایی را دارند که هر دو تا جزو رذایل اخلاقی و مفاسد روحی است.

البته این تملق پذیری و تملق گویی از فرصت‌های  شیطان است. این را خوب توجه داشته باشید. یکی از آن فرصت‌هایی که شیطان پیدا می‌کند برای حمله کردن و ضربه زدن به ما آن زمانی است که دارند خوبی های ما را می‌گویند. بهترین فرصت است برای نابود شدن انسان. در روایتی دارد در همین بحث امیرالمؤمنین وقتی که انسان خوشش بیاید که دارند خوبی‌هایش را می‌گویند. در قسمتی از نامه ۵۳ که امیرالمؤمنین مرقوم کردند برای مالک در آنجا این‌گونه فرمود ” وَ إِیَّاکَ وَ الاِعْجَابَ بِنَفْسِکَ وَ الثِّقَهَ بِمَا یُعْجِبُکَ مِنْهَا وَ حُبَّ الاِطْرَاءِ فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّیْطَانِ فِی نَفْسِهِ لِیَمْحَقَ مَا یَکُونُ مِنْ إِحْسَانِ الْمُحْسِنِینَ ” خیلی این عبارت دقیق‌ است و باید به آن توجه کرد.

 بپرهیز از خودپسندی و تکیه به چیزی که تو را به خودپسندی وادار کند. اعمالت را نگاه نکن. کارهای خوبی که داری انجام می‌دهی, مسائلی که برایت پیش می‌آید اینها یک وقت تو را نبرد به آن سمتی که خودت را بهتر از دیگران بدانی و از اینکه دوست بداری مردم تو را بسیار ستایش کنند .زیرا این حالت از مهم‌ترین فرصت‌های شیطان است” فَإِنَّ ذَلِکَ مِنْ أَوْثَقِ فُرَصِ الشَّیْطَانِ ” اعتماد شیطان به این لحظه بسیار زیاد است. می‌گوید یکی از آن جاهایی که من یقیناً می‌توانم صید کنم و در صیادی خودم خطا نمی‌کنم همین جاست. از مهم‌ترین فرصت‌های شیطان است تا نیکوکاری نیکوکاران را از بین ببرد.

یا در شماره ۸۰ از کلمات قصار امیرالمومنین درباره شخصی که داشت راجع به حضرت ستایش می‌کرد جلوی حضرت ایستاده بود و داشت مطالبی را می‌گفت و ظاهراً هم اعتقادی به آن حرف‌هایی که میزد نداشت .معمولاً متملقین همین‌طور هستند.  آن کسانی که می‌آیند و تملق می‌کنند و مدام چاپلوسی و سالوسی دارند و سخنانی می‌گویند که طرف مقابل خوشش بیاید ,معمولاً این‌طور است که اعتقادی به آن حرف‌هایی که می‌زنند هم ندارند. چون در مقام عمل چند روز بعد و چند ساعت بعد  و چند هفته بعد آدم در حالات آنها می‌بیند. اینجا امیرالمومنین در کلمات قصار ۸۰ همین را اشاره می‌کند. کسی خدمت حضرت آمده است مطالبی را می‌گوید که خود حضرت می‌گوید ظاهراً هم اعتقادی ندارد. یعنی از عبارت اینطور فهمیده می‌شود.

حرف‌هایش را که زد ,حضرت فرمودند “أَنَا دُونَ مَا تَقُولُ وَ فَوْقَ مَا فِی نَفْسِکَ” من از این همه مدح و تمجیدی که بر زبان می آوری کمتر هستم. فضایلی را داری می‌گویی که درباره پیغمبر و اولیای خداست. امیرالمؤمنین تواضع کرد . گفت من از این حرف‌هایی که می‌زنی خیلی پایین‌تر هستم .از آن چیزی که در اندیشه داری و در درونت هست و آنها را نمی‌توانی بیان کنی البته من از همه آنها که در ذهن تو هست بالاتر هستم .این خیلی نکته درس‌آموزی است .کسی که از مدح دیگران خوشش می‌آید مثل یک انسان مستی است که تا به هوش نیاید نمی‌فهمد که چند تیر خورده است. آنها که دارند تعریف می‌کنند کأن دارند تیر می‌زنند. این آدم مست است تا هوش نیاید نمی‌فهمد که چند تیر خورده است.

در بیان زیبایی است در کتاب شریف کافی که امیرالمومنین فرمودند : کسی که از تملق دیگران خوشش بیاید حکیم نیست. یعنی عقلش عقل کاملی نیست . و چه زیبا در قسمتی از نامه ۳۱ قاعده کلی را بیان فرمودند که ” و لا تَکُن عَبدَ غَیرِکَ و قد جَعَلَکَ اللهُ حُرَّاً” عبد دیگری نباش خدا تو را حر آفریده است .  این بیان بیان بسیار بلند و از درر و کلمات زیبای امیرالمومنین است . انسان بیچاره ی تملق آزاد نیست و اسیر است. دائماً منتظر است و در بند است تا کسی بیاید او را با گفتن چیزی  و با بیان مطلبی و تعریف کردن از او, او را آزاد کند . چنین انسانی با دست خودش حریت و آزادی خودش را از بین برده و خودش را ذلیل حرف‌های گزاف و پوچ دیگران کرده است .

از مواردی که امیرالمومنین علیه افضل صلوات المصلین در نهج‌البلاغه راجع به عزت و عزتمندی بیان می‌کند و فراوان هم تأکید می‌کند مسئله جهاد در راه خداست و فداکاری برای خداست که باعث عزت است .هم عزت فرد هم عزت جامعه. از ویژگی‌های جهاد در راه خدا این است که عزت فرد و عزت جامعه  را بالا می‌برد. فرار از جنگ و جهاد چیزی جز ذلت و خواری برای فرد و جامعه به ارمغان نمی‌آورد . از همین جا فهمیده می‌شود , از بیان امیرالمومنین در نهج‌البلاغه که عزت فقط مخصوص فرد نیست .بعضی وقت‌ها فرد عزیز است اما جامعه ذلیل است .مجموعه جامعه در مقام عمل در برخورد با مسائلی که برایش پیش می‌آید عزتمندانه عمل نمی‌کند .جامعه خودش را ذلیل می‌کند.

جوامع ذلیل را همین الان در عالم شما می‌بینید که چگونه خوار کشورهای قدرتمند هستند. هر چه که آنها بگویند این‌ها مثل سگ تعلیم دیده دم تکان می‌دهند و همان را بدون چون و چرا انجام می‌دهند. این جامعه جامعه ذلیلی است.الان آل سعود پلید و منحوس و منفور یک نمونه جامعه ذلیل در بین جوامع انسانی است .اما جامعه ایران را ببینید ,به واسطه رشادت ها و به واسطه ایثارها و فداکاری‌های جوانان این ملت و مرز و بوم چه عزتی را برای کشور فراهم کردند .دوران دفاع هشت ساله دوران بزرگی برای ملت ما بود و عزتی را به‌وجودآورد که مسئولین الان می‌توانند در جاهای مختلف عزتمندانه عمل کنند.

امیرالمومنین در خطبه ۲۷ خطبه‌های نهج‌البلاغه به همین مطلب اشاره فرمود .فرمود” أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ الْجِهَادَ بَابٌ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّهِ فَتَحَهُ اللَّهُ لِخَاصَّهِ أَوْلِیَائِهِ “جهاد یکی از درهای بهشت است .یعنی کسی که شمشیر به دست می‌گیرد و اسلحه به دست می‌گیرد برای دفاع از دین و ارزش‌های دینی ,او درب بهشت را باز کرده است که این البته برای همه کس باز نیست. خدای تعالی این در را برای اولیای خودش باز کرده است “وَ هُوَ لِبَاسُ التَّقْوَى”  جهاد لباس تقوا و لباس پرهیزکاری است “وَ دِرْعُ اللَّهِ الْحَصِینَهُ” زره محکم الهی است “وَ جُنَّتُهُ الْوَثِیقَهُ” نگهبان مطمئنی است “فَمَنْ تَرَکَهُ رَغْبَهً عَنْهُ أَلْبَسَهُ اللَّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ” کسی که از روی بی‌ اعتنایی از جهاد اعراض کند و به دنبال آن نرود به وظیفه مقدس سربازی خودش عمل نکند و بی‌اعتنا باشد ,خدای تعالی بر تن او جامه ذلت می‌پوشاند “وَ شَمِلَهُ الْبَلَاءُ وَ دُیِّثَ بِالصَّغَارِ وَ الْقَمَاءَهِ”  بلایی او را در بر می‌گیرد به خاطر توجه نکردن به جهاد و حقارت و خواری شدید او را دچار خواهد کرد.

اینها نشان دهنده مسیر دفاع از حق و جهاد است .یکی از آن چیزهایی که عزت بخش جامعه و فرد است مسئله جهاد است. پس جهاد باب عزت را برای فرد و اجتماع  گشوده نگه می‌دارد و زمینه رشد جامعه است. موارد دیگری هم راجع به عزت در نهج‌البلاغه هست به همین مقدار اکتفا می‌کنم. بنای ما این است با توجه به اینکه بعضی از دوستان هم اشاره کردند راجع به خود انقلاب اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی ان‌شاءالله با توجه به آیات و روایات و دستورات دینی مباحثی را مطرح کنیم که مفصل خواهد بود به قید حیات ان‌شاءالله.

بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت و تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم . یکی از حالات اهل تقوا پندپذیری است .نصیحت ناصحان و پند پند گویان  و واعظان را توجه می‌کنند و بر اساس او عمل می‌کنند .من اینجا قسمتی از مجموعه ای از سفارشاتی را که لقمان حکیم به فرزند خودش دارد برای شما می‌خوانم به عنوان سفارش و پند که بحث تقوایی ما باشد . پند‌های لقمان قابل توجه و دقت است .دوستان فرصتی داشته باشند اینها را دنبال کنند. چراغ راه خوبی است برای رشد معنوی ما .

ای پسرم خروس از تو زیرکتر نباشد و نگهداریش به نماز از تو بیشتر نباشد .آیا نمی‌بینی آن را در سحرها هنگامی که برای نماز اذان گفته می‌شود صدایش را بلند می‌کند و حال آن که تو در خواب هستی . یعنی خروس از ما در مسئله نماز جلوتر است. پسرم خروس از تو جلوتر نباشد .این به همه ما است. مواظب نماز باشیم. نماز وسیله رشد و کمال ما است.  دنیا و آخرت ما در نماز است. ابتدایی‌ترین مسیر تعالی ماست و انتهایی ترین. از اول تا آخر مسیر رشد ما در نماز است.

پسرم هر کس مالک زبانش نباشد پشیمان می‌شود .هر کس جدال را زیاد کند فحش می‌شنود .هر کس در جاهای بد برود تهمت زده می‌شود. هر کس همراه رفیق بد باشد سالم نمی‌ماند. این‌ها حرف‌های ساده‌ای است اما اگر به آن دقت کنید می‌بینید که بیشتر آفت‌هایی که ما می‌خوریم از همین هاست .هر کس هم‌نشینی دانشمندان را کند غنیمت دانش می‌برد و دانشمند می‌شود. پسرم توبه را عقب نینداز زیرا که مرگ ناگهانی فرا می‌رسد. نگو که هفته دیگر توبه می‌کنم .اختیار مرگت که دست خودت نیست. پسرم بی‌نیازی خویش را در دلت قرار بده و هرگاه فقیر و نیازمند شدی فقر خود را به مردم نگو که باعث حقارت تو است  و با کوچکی به تو نگاه می‌کنند. ولی از فضل خدا بخواه آنچه را که نیاز داری.

پسرم دروغ گفته است کسی که بگوید شر و فتنه را با فتنه و شر باید خواباند .دیده‌اید که بعضی‌ها می‌گویند شر را باید با شر بخوابانید .مگر نمی‌بینی که آتش آتش را خاموش نمی‌کند. بلکه آتش با اب خاموش می‌شود و همچنین شر جز با خیر  خاموش نمی‌شود. پسرم به گرفتاری‌های دیگران شاد نشو و گرفتاران را سرزنش مکن  و مانع خوبی‌ها نشو زیرا که آنها پس‌انداز هستند برای تو در دنیا و آخرت. با قناعت زندگی کن که همیشه ثروتمند و بی‌نیاز باشی .پرهیزگار باش که همیشه عزیز باشی .خدای تعالی همه ما را به پندپذیر و اهل تقوا قرار بدهد ان‌شاءالله .

دو واقعه مهم تاریخی در این روزها در صدر اول واقع شده است که عظمت رسول خدا و جایگاه ویژه اهل بیت عصمت و طهارت را نزد خداوند تبارک و تعالی بیان می‌کند. یکی جریان مباهله است. ۲۴ ذی‌الحجه سال ۱۰ قمری روز مباهله ی رسول خدا با مسیحیان نجران است که تاریخش را شنیده‌اید که من آن را تکرار نمی‌کنم .مسئله مسئله زیبا و قشنگی بود که اتفاق افتاد و پرمعنا و پرمغز. مباهله به معنای رها کردن است. قید و بند چیزی را برداشتن را می‌گویند مباهله .در دعا می‌گویند ابتهال دارد یعنی تضرع و زاری به درگاه خدا و واگذار کردن امور به او. با گریه و زاری کار را رها می‌کند و می‌گوید خدایا خودت درست کن .این معنای لغوی آن است.

اما در اصطلاح به معنای نفرین کردن دو نفر نسبت به هم است. وقتی که در بیان حقیقت مسئله ای در دین عقل و استدلال و آیات و روایات و همه اینها که گفته می‌شود کارآیی ندارد و در مقام محاجه و استدلال هر چیزی این طرف می‌گوید طرف مقابل قبول نمی‌کند دو گروه در یک محل جمع می‌شوند به درگاه خدای تعالی دعا و تضرع می‌کنند تا خدای تعالی حقیقت را روشن کند و دروغ‌گویان را رسوا کند. در مباهله ای که رسول خدا انجام داد این قضیه واقع شد همراه با اهل بیتش که چهار نفر بودند .آمد که قصه اش بسیار مفصل است . با یکی دو خطبه قضیه حل نمی‌شود باید مفصل با ظرایف و ریزه‌کاری‌هایش بگویم. آیه ۶۱ از سوره مبارکه آل عمران که برای تثبیت این موضوع آمده است کاملاً تبیین شود. تفسیر بسیار دقیقی دارد.

عصمت صدیقه طاهره از این آیه فهمیده می‌شود. مسئله جان پیغمبر بودن امیرالمومنین از این آیه فهمیده می‌شود .بسیار مسئله مهم و بلندی است .به هر جهت رسول خدا همراه اهل بیتش آمد و حقانیت دین را ثابت کرد و آنها هم پذیرفتند .جریان دیگری که در همین روزها یعنی ۲۵ ماه ذی‌الحجه واقع شده و آن هم در شأن اهل بیت عصمت و طهارت هستند آیات مبارکه سوره هل اتی است که در شأن پیغمبر و خاندان او  نازل شد و البته این روز را روز تکریم از خانواده و بازنشستگان نامیدند .آیات نورانی که بیان از اخلاص دارد. آیات نورانی که بیان از ایثار دارد . کمال اخلاص و بندگی خدا.

لازم است اینجا راجع به مسئله خانواده به مناسبت این روز مطالبی را خدمت شما عرض کنم .ولی این قسمت خطبه قسمت طولانی‌تری خواهد شد اما لازم است که بیان کنم .جامعه سالم و صالح جامعه‌ای است که در آن خانواده‌ها سالم و صالح باشند و افراد صالح البته در این خانواده‌ها رشد می‌کنند. بنابراین تشکیل خانواده یکی از اساسی‌ترین مسائل اجتماعی است که اسلام عزیز با تأکید فراوان آن را توصیه کرده است و برای خانواده و ارکان خانواده برنامه دارد. خانواده‌های خوب باعث پیشرفت جامعه و کشور خواهند بود. در همه زمینه‌ها, اقتصادی ,سیاسی, فرهنگی, اجتماعی .و از مهم‌ترین ارکان خانواده زن است که به عنوان همسر و مادر با داشتن عواطف و احساسات قوی نقش مهمی را در برقراری آرامش و تربیت افراد به عهده دارد.

البته به شرط آن که مردان هم به وظایف خودشان خوب عمل کنند و بلد باشند .تأکید اسلام بر حفظ کرامت و عزت زن در خانواده و اجتماع مسئله مهم و قابل توجهی می‌داند که معمولاً با بی‌توجهی به مسئله کرامت زن برخورد می‌شود و مطرح می‌شود و رد می‌شوند و بی‌تفاوتی هایی را انسان می‌بیند . همین ما نمازخوان ها, مومنین, نماز جمعه‌ ای ها, مسجدی ها, آیا واقعاً دستورات دین را راجع به بانوان رعایت می‌کنیم ؟ اصلاً بلد هستیم؟ نمی‌خواهم بگویم همه, اما کم و بیش دیده می‌شود و شنیده می‌شود که رعایت نمی‌شود .تعریف ما از زن و زن خوب چیست؟ زن داری و همسرداری را آیا بلد هستیم؟ می‌دانیم که باید چگونه رفتار کنیم ؟

رسول خدا در یک عبارت کوتاهی فرمودند “المرأه سیده بیتها” زن بزرگ خانه اش است. این یک عبارت بسیار دقیق است .عبارت کوتاهی است ولی می‌گوید که بزرگ خانه زن خانه است .مردی که او را در خانه کوچک می‌کند خودش را کوچک می‌کند. بعضی می‌گویند این خانم زنیت ندارد. چون محل مراجعه هستیم و بعضا برای مشاوره می‌آیند یک حرف‌هایی زده می‌شود. می‌گوییم بگو چه کار می‌کند که زنیت ندارد؟ بعد یک مجموعه ای و لیستی از کارهایی که خدمتکاری را از بیرون بگیریم و به خانه بیاوریم که آن کارها را انجام بدهد به علاوه کارهای دیگری که باید انجام بدهد و مسائل مختلف لیست می‌کند که این شخص باید بدون تعطیلی همه این کارها را انجام دهد, تازه بشود خانمی که زنیت دارد .

این هرگز اسلامی نیست .با روح اسلام سازگاری ندارد. یک وقتی من در مسجد گفتم که آقایان در خانه چه کار بکنند. روایت خیلی قشنگی دارد یک وقتی برایتان می‌خوانم .این را به عنوان شوخی این ایام برایتان می‌گویم .خیلی روایت قشنگی است که مرد در خانه باید چه کار کند .آن شبی که این روایت را خواندم همه به هیجان آمدند که از این به بعد در خانه کمک کنند .دو سه روز بعد خانمی نامه داد ,حاج آقا تو را به خدا بیعتت را بردار. این صحبتی که کرده‌اید هر چه لوازم خانه داشتیم شکست. این آقا برای کمک کردن به ما همه را از بین برد .نمی‌خواهیم کمک کنند .همین که یک گوشه بنشینند و مهمان باشند بهتر است .

متأسفانه هم مردها هم زن‌ها به حقوق خودشان آشنا نیستند .از همدیگر مطالبه هایی می‌کنند که خلاف اسلام است. باید اینها را یاد بگیریم. حتی بر اساس قوانین اسلامی اگر اجازه داده شود که زن بیرون از خانه کار کند نباید کاری کند که با ویژگی و خصوصیات جسمانی و روحی او منافات داشته باشد. به عنوان تساوی زن و مرد او را راننده لودر می‌کنند. به دست او پیکور می‌دهند که کار کند یا کمپرسور می‌دهند شروع کند زمین را سوراخ کردن و کارهای عجیبی که معمولاً همه مردها توانایی انجام آن کارها را ندارند .حتماً باید کارهای سنگین نباشد و با خصوصیات و روحیات زن هماهنگی داشته باشد . خوب دقت کنید کشورهای غربی سعی دارند خانواده‌ها را از بین ببرند تا زودتر به آن مطامع خودشان برسند.

برای این کار هم از رکن اصلی خانواده یعنی زن شروع کردند .حریم و قداست او را از بین بردند. به هر وسیله‌ای سعی می‌کنند تا در معرض دید و تبرج و  جلوه‌گری قرارش بدهند تا وسیله تفریح و تلذذ و تفرج مردان فراهم بشود. وظیفه اصلی و حیاتی که برای زن در نظر گرفته شده است کم شود .که نتیجه‌اش خراب شدن خانواده است .خانواده که از بین رفت انواع مفاسد به جامعه هجوم می‌آورد. آن وقت تصرف این جامعه سخت نخواهد بود .باید به تشکیل خانواده و تحکیم خانواده اهمیت داد. آن مسائلی که زمینه سست شدن بنیان خانواده خواهد شد آنها را شناسایی کرد و از بین برد .الان فضای مجازی سم مهلکی شده است برای این زمینه که باید دستگاه‌های متولی در تولید محتوا و در طریقه صحیح استفاده از این فضا بیشتر سرمایه‌گذاری داشته باشند .

ترویج و تبلیغ انواعی از زندگی که در او خانواده بی‌معناست توطئه‌ای است که امنیت ملی ما را در آینده به خطر خواهد انداخت. با تهیه و نشر برنامه‌های مختلف سعی می‌کنند خانواده‌ها را از بین ببرند و متأسفانه دیده می‌شود که خیلی‌ها هم دچار این برنامه‌ها هستند .سعی‌شان این است که خانواده‌ای که تشکیل شده از بین برود .این اولین مرحله است . یا از تشکیل خانواده جلوگیری کنند .الان بعضی از مطالبی که در سطح جوامع مطرح است مثل ازدواج سفید و امثال ذلک تلاششان این است که اصلاً خانواده‌ای تشکیل نشود. آنهایی هم که زیر بار این حرف‌ها نیستند, نه ماهواره‌ای دارند نه در این فضاها هستند با ترفندهای مختلف به آنها القا می‌کنند که فرزند نداشته باشید .متأسفانه بعضی از دستگاه‌ها هم آن را ترویج می‌کنند .

یا با خوراندن بعضی از محصولات مثل محصولات تراریخته ای که الان این هم یک بلیه هست. اگر درست مدیریت نشود و تحقیق لازم درباره‌اش انجام نشود بلای جان بشر خواهد بود. سعی می‌کنند که افراد اصلاً بارور نشوند. اگر هم خانواده‌ای تشکیل شد الان فرزند هایی که ما داریم نوه‌های بعضی از شماها و فرزند هایی که بعدا جوان‌ها به دنیا می‌آورند تعدادی از آنها شاید اولاد آور نباشند .به خاطر نوع غذاهایی که در طول این سالیان به خورد جامعه داده شده است. غذاهایی که با سرعت پخته می‌شود. نوع موادی که در آن استفاده می‌شود .همین بحث تراریخته که عرض کردم بسیار مسئله خطرناکی است .هجوم محصولات تراریخته به کشور باید جلویش گرفته شود .مسئولین, به خصوص مجلس محترم راجع به این مطلب توجه زیاد و جدی داشته باشند .

مسئله حیاتی است .مسئله ملی است. به امنیت ملی ما در آینده برخورد خواهد کرد .یک وقت ما توان موشکی و دفاعی خودمان را بالا می‌بریم که باید ببریم که عرض خواهم کرد .اما یک وقت می‌رسیم به جایی که نیرو نداریم از این سلاح‌ها استفاده کند. اصلا آدم نداریم .جامعه از درون بی انسان خواهد شد. باید از او مواظبت کرد که چنین طرحی ریخته شده و دارد انجام می‌شود. باید به دستورات اسلامی و قرآنی توجه داشته باشیم. سبک زندگی اسلامی را آقایان و همه ما اهمیت بدهیم. جدی بگیریم این مسئله را. از اصولی که در مسئله خانواده داریم کوتاه نیاییم .آینده اسلام و کشور را از دست ندهیم, با طرح بعضی از موضوعاتی که قطعاً و قطعاً توطئه دشمن و طراحی دشمن پشت او قرار گرفته است .

دو سخنرانی مهم رهبر معظم انقلاب در هفته گذشته داشتند با اقشار مختلف مردم و با فرماندهان سپاه حاوی نکات مهم و تکرار دغدغه‌هایی بود که نشان می‌دهد هنوز برطرف نشده است و کار درخوری صورت نگرفته است که دائم تکرار می‌شود.تأکید بر اقتدار روزافزون نیروهای مسلح برای رفع تهدید نظامی که این مسئله مهمی است .تأکید بر ضرورت افزایش توان دفاعی و توان تهاجمی کشور. من فرصت تحلیل بیانات رهبری در طول این مدت را ندارم .بخواهم بگویم بحث طولانی خواهد شد که ایشان در مقاطع مختلف با توجه به توانی که داشتیم نکاتی را بیان کردند که الان دیگر مسئله توان تهاجمی را مطرح می‌کنند .یک وقتی بیان ایشان در یک مقطعی از زمان غیر از این بود .بحث این بود که باید توانمان را بالا ببریم .الان می‌گویند باید یک جوری عمل کنید که هراس باشد. یعنی به آیه عمل کنید. تُرهِبُونَ بِه باشید. یعنی اصلاً دشمن بترسد از اینکه نزدیک شود .باید توان این گونه باشد. این هم ان توانی که هست .

توان تهاجمی مطلب بالاتری است که اخیراً ایشان این را بیان می‌کنند. که توان تهاجمی باعث می‌شود که بازدارندگی بسیار بالا برود. نه اینکه توان تهاجمی را بالا ببریم که آغازگر جنگ باشیم .هرگز ایران دست به جنگ نمیزند با هیچ کشوری تا حالا هم نزده است .اما باید آنقدر قوی باشد اگر خطری متوجه او شد بتواند دفاع کند. ایشان فرمودند توان دفاعی کشور باید آن قدر بالا باشد که بتواند ضربه متقابل بزند .این یعنی توان تهاجمی. این یک کلام دقیق است .توجه دارید مفهوم ضربه متقابل فراتر از دفاع در داخل کشور یا لب مرز است. یعنی نقاط مورد نظر ما, در کشور مورد نظر, اگر حمله‌ای به ما صورت گرفت یا یک تعرضی صورت گرفت آن نقاط در آن کشور زده شود. این دفاع تهاجمی است. یعنی آن قدر قدرت داشته باشیم که بتوانیم نقاط مورد نظر خودمان را در کشور مقابل مورد ضربه قرار بدهیم .

همان طور که خود ایشان هم در یک بیان فرمودند که اگر بخواهند به ما تعرضی داشته باشند ما حیفا و تل‌آویو را می‌زنیم. این یعنی آن نقطه تهاجم. این قدرت تهاجمی اگر در کنار دفاع قرار بگیرد تکمیل‌کننده و تضمین‌کننده امنیت ملی است. باید جوری مجهز باشیم اولاً به سلاح ایمان و همچنین در ادوات نظامی آنگونه قوی باشیم که دشمن از دشمنی کردن خود مأیوس شود. این را هم باید دشمنان ملت ایران بدانند که پاسخ تجاوز به نظام اسلامی را در خاک و سرزمین خودشان در هر گوشه‌ای از عالم که باشند دریافت خواهند کرد.

در قسمت دیگری راجع به قدرت نرم نظام اسلامی اشاره کردند و فرمودند , باید از تحریف عوامل قدرت نرم نظام اسلامی جلوگیری کرد .این خیلی نکته مهمی بود .مطالب مهم ایشان زیاد بود. این را من اهمیتش را  بیشتر از کلمات دیگر می‌دانم. این را ایشان با یک بیان جدیدی مطرح کردند .مواردی مثل استقلال, فرهنگ و اعتقادات این‌ها مهم است. یکی از موارد تحریف را مساوی دانستن آرمان‌گرایی با عدم عقلانیت بیان کردند. یعنی یک عده آمدند گفتند افرادی که آرمان‌گرا هستند عقل ندارند که می‌بینید زمزمه‌های شوم که بعضی از افراد بیان می‌کنند و به گوش می‌رسد که می‌گویند این آرمان‌گرایی انقلابی باعث شده است که عقب بمانیم .تعامل ما با دنیا را از بین برده است .

همین روزها می‌بینید به اسم آتش‌بس چه جنایاتی را دارند انجام می‌دهند .سوریه را گفتند آتش‌بس دوباره دیدید که چگونه عمل کردند .به اسم برقراری دموکراسی و تروریسم که همین روزها سالگردش است مردم افغانستان را به خاک و خون کشیدند. آیا عقلانیت می‌گوید که با این‌ها دست دوستی بدهیم ؟این آرمان‌گرایی ملت ایران بود که توانست دست قدرت‌های سلطه‌گر را از کشور کوتاه کند .این عین عقلانیت است. آرمان‌گرایی ملت بود که توانست جنگ هشت ساله را مدیریت کند. آرمان‌گرایی ملت بود که توانست به قله های بلند علم و فناوری دست پیدا کند .اینها عین عقلانیت است .این آرمان‌گرایی ها, افق‌های بلند دیدن, ارزش‌ها را مد نظر داشتن, اینها عین عقلانیت است. بعد به همین اسم می‌خواهند اینها را از ما بگیرند.

اساساً ما با بی‌اعتمادی کامل به نظام سلطه و استکبار جهانی به همه این ارزش‌ها و آرمان‌ها رسیدیم و این مسیر را هم ادامه می‌دهیم. آرمان‌خواهی ما که ریشه در عقلانیت ما دارد  می‌گوید آمریکا دشمن درجه یک ما است و به فرموده اماممان هرچه فریاد داریم بر سر آمریکا میکشیم .سگ زرد را هم فراموش نمی‌کنیم .آن کسانی را هم که جدیداً دم تکان می‌دهند برای آمریکا و اسرائیل آن را هم فراموش نمی‌کنیم .

یاد و خاطره شهید بزرگوار سید انقلابی و سیاس اهل قلم و اهل بیان, مرحوم شهید هاشمی نژاد را گرامی می‌داریم. مبارزی که اهل روشنگری و تشکیلات بود .روحیه تشکیلاتی داشت .شخصیت نورانی بود. بیان آتشین و قوی داشت که توسط منافقین به شهادت رسید. رئیس حزب جمهوری مشهد و جامعه روحانیت مشهد بود که در سال ۶۰ به شهادت رسید. همچنین یاد و خاطره پنج شهید بزرگوار از فرماندهان بزرگوار جنگ که دو سه روز بعد از جریان شکسته شدن حصر آبادان در هواپیمایی که به سمت تهران می‌آمد بعد از اینکه از مواضع آزاد شده سرکشی کردند سقوط کرد. از فرماندهان بزرگواری که در سازماندهی نیروهای ارتش و سپاه در پیروزی شکستن حصر آبادان نقش اساسی داشتند به شهادت رسیدند. یاد و خاطره آن بزرگواران را هم گرامی می‌داریم و برای آنها علو درجات را خواستار هستیم .

تذکری را هم داخلی بدهیم و آن این است که عزیزانی که با هر عنوانی از دستگاه‌های مختلف استانی نمایشگاه‌هایی را در سطح استان برگزار می‌کنند چه دستگاه‌های دولتی و چه غیردولتی توجه به این نکته داشته باشند ,این سال‌ها سال اقتصاد مقاومتی است. معنا ندارد که یک دستگاهی دولتی مجموعه‌ای را تشکیل بدهد بعد نمایشگاهی را بگذارد در آن اجناس خارجی تبلیغ کنند و بیاورند .این دهن‌کجی به همه این مباحث است که گفته می‌شود. این اصلاً قابل قبول نیست که متولیان امر این گونه نمایشگاه‌ها را برپا می‌کنند .مسئولیت عرفی و شرعی و انقلابی دارند. حتی اگر به تعبیر رهبری اسلام را هم قبول ندارند, بحث انقلاب را هم قبول ندارند ,دفاع و حمایت از هویت ملی و مسائل ملی را اگر توجه داشته باشند باید هرگز به تبلیغ اجناس خارجی در دستگاه دولتی یا نیمه دولتی نپردازند .این یک نکته ای است .چون بعضی از دستگاه‌ها را مطلع شدم  این‌گونه اجناس را می‌فروشند .

مسئله بعدی از زحمات عزیزان آتش‌نشان که در این جلسه هم حاضر هستند و حضور دارند به مناسبت هفته ایمنی و آتش‌نشانی تشکر می‌کنیم. این هفته به خصوص هفته رزمندگان ,شهدا ,جانبازان و ایثارگران و سپاه و ارتش و بسیج و همه نیروها است .از همه این عزیزان تقدیر و تشکر می‌کنیم .زحماتی که داشتند . قبل از بیان بنده فرماندهی محترم سپاه ناحیه استان البرز بیاناتی را داشتند و همه استفاده کردید .از ایشان و حضور نیروهای تحت امر ایشان در نماز هم قدردانی و تشکر می‌کنیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.