خطبه/

مشروح خطبه های ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ شهر کرج

روابط عمومی ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۶/۶/۲۴
  • استان البرز، شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب‌العالمین والصلاه والسلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضین و اللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

ایها المؤمنون و المومنات اوصیکم و نفسی بتقوی الله. در جلسه گذشته عرض کردیم که متقین از مشاجرات لفظی که به صورت خصومت، مراء و جدال خودش را نشان می‌دهد اجتناب دارند و هرگز به این امور نزدیک نمی‌شوند. راجع به مراء و اصرار به خطا کاری و لجاجت که بیماری است که پیوند اجتماعی را از بین می‌برد، سست می‌کند، مودت و ارتباط بین افراد را از بین می‌برد نکاتی به عرض رسید و به روایاتی اشاره شد و به بعض آثار سوء او هم اشاره کردیم. چون اگر روحیه لجاجت و مراء خدای نکرده در انسان ایجاد شود دائماً انسان تلاش می‌کند تا حرف خودش را به هر صورتی که شده به دیگران تحمیل کند، به کرسی بنشاند، بقبولاند.

زیر بار اشتباه خودش نمی‌رود با اینکه می‌داند اشتباه است ولی باز تأکید و پافشاری دارد. این شخص ریشه این لجاجت و مرائش خودبزرگ‌بینی اوست و تحقیر دیگران. یک چنین آدمی دوستی‌ها را از دست می‌دهد. ارتباط اجتماعی‌اش سست می‌شود. برادری هایی که او با دیگران دارد برادری را از دست می‌دهد. امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه به کمیل سفارش کردند از مراء بپرهیز که همانا انسان‌های نادان را فریب می‌دهی و با این کار برادران دینی را فاسد می‌کنی. رابطه ات با برادرانت به هم می‌خورد. چرا لجاجت؟ چرا یک حرف او بزند یکی شما بگویی؟ این آثاری بود که آن جلسه گفتیم. یک سری از آثار را هم این جلسه می‌گوییم.

یکی از آن آثار که سوء هست و گرفتاری ایجاد می‌کند ایجاد کینه و نفاق است. کسانی که مبتلا به مراء هستند کسانی که مبتلا به لجاجت هستند دچار نفاق می‌شوند. چون در خیلی از مواقع نمی‌توانند دشمنی خودشان را نسبت به دیگری ابراز کنند ناچار در ظاهر ابراز دوستی می‌کنند اما در باطن با آن شخص دشمنی دارند و نفرت دارند از او بدش می‌آید و چون نمی‌تواند باطنش را در ظاهر نشان بدهد دچار دورویی و نفاق می‌شود. امام صادق علیه‌السلام فرمود از مراء و دشمنی بپرهیزید همانا این دو دل‌های برادران را بیمار می‌کند و نفاق را بر آن دو می رویاند. ریشه نفاق است. اینکه افراد با همدیگر دو جور عمل می‌کنند یک قسمتش همین لجاجت هاست.

یکی دیگر از آثار سوئی که مراء به جا می‌گذارد این است که فرد برای رسیدن به خواسته خودش که خوار کردن طرف مقابل و توهین به آن شخص است شروع می‌کند به ناسزا گفتن. بد دهنی کردن. مراء باعث بد دهنی می‌شود. لجاجت باعث بد دهنی و ناسزاگویی می‌شود. امام سجاد علیه‌السلام فرمودند وای بر آن مردم فاسقی که خلق و خوی آنها مراء است. باید با ترک این صفات ناپسند و مذموم از نظر شرع و عقل چون به ما تأکید کردند که دنبال این قضیه نباشیم و اگر هست در خودمان از بین ببریم تلاش کرد تا آبروی انسان‌ها را حفظ کرد. اگر شما آبروی دیگری را حفظ کردید بدانید که آبروی شما در آن جایی که در معرض از بین رفتن هست حفظ خواهد شد.

امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود کسی که از آبروی خود واهمه داشته باشد باید از مراء چشم‌پوشی کند. اگر برای خودت می‌ترسی مواظب زبانت باش. نسبت به دیگران لجاجت نداشته باش. نکته دیگر اینکه می‌دانیم یکی از صفات خوب و پسندیده‌ای که در هر کدام از ماها باشد بسیار فضیلت خوبی است تواضع است. فروتنی است. اهل کرنش بودن در مقابل دیگران است. این صفت خیلی خوبی است. ان‌شاءالله در فرصتی به مسئله تواضع هم خواهیم پرداخت؛ اما آن چیزی که در اینجا بیان می‌شود این است که کسانی که متواضع هستند اهل مرا نیستند.

امام صادق علیه‌السلام فرمود از فروتنی است که راضی باشی در جایی که از نظر شأن پایین‌تر از توست بنشینی. باید برود بالای مجلس بنشیند. نه هر جا که جای گیرش آمد می‌نشیند. این شخص متواضع است؛ و کسی که با تو روبه‌رو می‌شود سلام کنید. منتظر سلام نباشی. بعضی‌ها را دیده‌اید همین‌طور به آدم نگاه می‌کنند تا آدم یک سلام بدهد بعد می‌گوید علیکم السلام. تواضع ندارد. پیغمبر اکرم به هر کسی می‌رسید سلام می داد؛ و دیگر اینکه مراء را ترک کنی. یکی از علامت‌های تواضع این است که اهل مراء و لجاجت نباشی. بعد فرمود اگر چه حق با تو باشد. اصلاً آنجا باید حرف تو به کرسی بنشیند اما بگو ولش کن و بیا کنار؛ و نیز دوست نداشته باشی تو را به سبب تقوایت ستایش کنند. بعضی‌ها اگر دو رکعت نماز می‌خوانند دوست دارد که دیگران بگویند. این هم تواضع ندارد. این‌ها آثار ترک مراء است.

یک سری درباره این بود که اگر انسان مراء داشته باشد لجاجت داشته باشد اصرار بر خطا داشته باشد چه ثمراتی دارد. یک بخشی مربوط به این است که اگر در جایی که جای مراء است مراء را ترک کند چه خواصی دارد. این‌ها الان مربوط به آن جاست. آثار خوبی را به همراه دارد. مثلاً امام سجاد علیه‌السلام در یک بیانی فرمودند هیچ بنده‌ای حقیقت ایمان را کامل درک نمی‌کند مگر آنکه مراء را رها سازد اگر چه به نفع او باشد. اگرچه حق با او باشد. این یعنی اگر کسی ترک مراء کند قصدش رسیدن به حقیقت و فرار از باطل باشد به حقیقت خواهد رسید. خیلی صفت خوبی است. خیلی راهکار خوبی است.

از همه این‌ها بالاتر این صفت بد اخلاقی خداوند برای ترک او پاداش‌های فراوانی در نظر گرفته است. امام صادق علیه‌السلام از قول رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند من یعنی رسول خدا ضامن خانه‌ای در بالای بهشت و خانه‌ای در وسط بهشت و خانه‌ای در باغ‌های بهشت هستم. برای کسی که مراء را ترک کند اگرچه حق با او باشد. می‌گوید نه اینجا حق با من بود. خیلی خب تو گفتی او هم شنید او هوای نفسش اجازه نمی‌دهد که قبول کند ولش کن. ول نمی‌کند هی می‌گوید تا آخر سر یک دعوای دیگری درست شود یک اتفاقی بیفتد و جدا بشوند. از هم رسول خدا می‌فرماید من تضمین می‌کنم در بالای بهشت یک خانه، معلوم می‌شود که بهشت هم بالا و پایین دارد.

چون درجات افراد در کسب معنویت متفاوت است بهشت درجاتی دارد. این طور نیست که همه در جایگاه شهدا باشند. این طور نیست که همه مثلاً در جایگاه صدیقین باشند. لذا شما ببینید بعضی از کارهایی را که افراد می‌کنند می‌گویند به این کار ثواب شهید می‌دهند. در آن جایگاه نمی‌برند. اگر برای آن شهید یک ثواب هایی هست آن ثوابها را به او می‌دهند. نه اینکه او را به آن محلی که او دارد زندگی می‌کند جایگاه را به او نمی‌دهند. ثوابهایش را به او می‌دهند. این‌ها با هم فرق دارد یک مقدار توجه داشته باشید.

نکته پایانی اینکه برای نجات و خلاصی از این رذیله چاره‌ای نیست اگر کسی مبتلا به این صفت است چاره‌ای ندارد جز اینکه بعد از توجه به زشتی او و آثار بدی که روی روح او می‌گذارد مذمتهایی که عقل کرده شرع کرده همچنین آثار زیبایی که ترک مراء دارد دائماً در مقام عمل برخلاف مراء عمل کند؛ یعنی سریعاً به اشتباه خودش اقرار کند. اگر جایی اشتباه کرد بگوید حرف شما درست است من اشتباه کردم عذرخواهی می‌کنم. این آن صفت را از انسان می‌گیرد. وقتی می‌خواهد حرف بزند کلامش نیک باشد. گفتار پسندیده کلام خوش با مهربانی سخن بگوید. از زبانمان باید مراقبت کنیم هرز نرود. اگر این زبان را ول کنیم چموش است ما را به این‌طرف و آن‌طرف می‌برد و در دره هلاکت می‌اندازد.

تا شروع به سخن کردید دیدید که دارید به مجادله می‌روید و بعد هم لجاجت و مراء، بلافاصله دهنه را بکش. جلویش را بگیر تا سخن نیکو گفتن ملکه ات شود. وقتی که سخن خوب گفتن ملکه شد دیگر انسان راحت زندگی می‌کند. پس گفتیم که جنگ لفظی سه جور خودش را نشان می‌دهد. یک خصومت بود که مطرح کردیم. یکی لجاجت و مراء بود و دیگری جدال است که ان‌شاءالله جلسه آینده عرض می‌کنیم. خدا را قسم می‌دهیم به اولیائش که هیچ کدام از ما اهل خصومت و مراء و جدال نباشیم ان‌شاءالله.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

قل هو الله احد الله الصمد لم یلد و لم یولد و لم یکن له کفوا احد

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما مؤمنین و مؤمنات نمازگزاران محترم جمعه را همه را به رعایت تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. حدیث تقوی که هر جلسه می‌خواندم این جلسه در ضمن بحث به یک مطلبی می‌رسیم ان‌شاءالله آن حدیث را که اهل تقوا چگونه باید باشند آنجا برای شما مطرح می‌کنم. لذا بلافاصله وارد بحث مناسبت‌ها می‌شوم. اولین مناسبت که مربوط به خود امروز است روز ۲۴ ذی‌الحجه روز مباهله رسول خدا با مسیحیان نجران است. شما این قصه را شنیدید مکرر در قرآن آمده است و داستان مهمی است.

گسترش اسلام و آوازه اسلام به حدی شد که پیروان مذاهب دیگر فکرها و نحله‌های دیگر آیین‌های دیگر به سمت مدینه سوق پیدا کردند که بیایند و از نزدیک ببینند که این آیین جدید چه می‌گوید و کجاست. مبنایش چیست تحقیق کنند. لذا به انحا مختلف به مدینه می‌آمدند برای بحث کردن و پی بردن به حقیقت. یکی از این گروه‌ها نجران بود که عرض می‌کنم قصه اش مفصل است. در آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران مفصل به آن پرداخته است. وضعیت این گروه جوری شده بود که مباحث علمی و استدلالات مختلفی که رسول خدا برای آنها آورد آنها زیر بار نرفتند. لذا دعوت به سمت حق برای آنها سودی نداشت. دستور خدا به مباهله صورت گرفت که اینها باید با یک وضعیت خاص در یک مکان خاص حاضر شوند و برای همدیگر بر علیه هم قسم بخورند. آیه مبارکه هم نازل شد.

شما خوب است که به این آیه مراجعه کنید به تفاسیر مراجعه کنید مطالب عمیق و دقیق و ظریف معرفتی و کلامی بلکه اخلاق هم در آن به دست خواهید آورد. مباهله یکی از معجزات جاوید رسول خداست که با همین مباهله حقانیت خودش را ثابت کرد. مسئله نبوت را اثبات کرد. فضیلت اهل بیت را ثابت کرد؛ و البته می‌دانید که مباهله یک روشی است در اسلام که هر حق مسلمی را انسان میتواند با مباهله که دیگری انکار کرده و می‌کند برای خودش ثابت کند و فقط اختصاص به جریان مسیحیان نجران و در زمان پیغمبر ندارد. الان هم اگر کسی بخواهد انکار حقی را اثبات کند با مباهله این یک روش اسلامی است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله خانواده خودشان را که شامل ابناء و نساء و انفس بود با آن کیفیت خاص در آن جلسه حاضر کردند و در مباهله ریشه دروغ‌گویان کنده شد؛ که نتیجه دعای مستجاب رسول خدا است که در آیه هم به آن اشاره دارد. البته برای این روز در مفاتیح الجنان اعمالی هم آمده است نمازی دارد دعایی دارد روزه دارد غسل دارد دوستان تا آنجایی که مقدورشان است انجام دهند مسئله بسیار مهمی است.

در ادامه در کنار مسئله مباهله که در همین روزها مطرح است که مربوط به فضیلت اهل بیت عصمت و طهارت می‌شود مسئله نزول آیات مبارکه سوره انسان هَلْ أَتى عَلى الانسنِ حِینٌ مِّنَ الدَّهْرِ به خصوص ایه هشتم و نهم و آیات پیرامونی او که به فضیلت اهل بیت اختصاص داده شده است. ایثار و اخلاصی که اهل بیت داشتند. همه اعمالشان برای خدا بود و غیرخدا را نمی‌دیدند. إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ که البته هر کسی در این مسیر اخلاصی قدم بردارد همان طور که اهل بیت عمل کردند عمل کند این آیه در حق او نازل است. کمااینکه در کنار اهل بیت عصمت و طهارت فضه خادمه هم بود و این آیه فضه را خارج نمی‌کند. معلوم می‌شود که اگر کسی خالصانه ایثار کند و غیر از خدا و وجه‌الله چیزی را در نظر نداشته باشد در حق او این آیه و پاداشی که در این آیه وارد شده برای او هم هست.

آیه شریفه پر از نکات تربیتی است. مثلاً اگر بحث از کمک به مسکین و امثال ذلک است چون مسکین و یتیم و اسیر را آنها سیر کردند اگر چنین مطلبی هست از روی ترحم نبود. از روی دلسوزی نبود که مسکین بود فقیر بود بیچاره بود داریم فقر و فلاکتش را می‌بینیم چیزی کمکش کنیم. اصلاً این‌طور نبود. برای اینکه اگر کسی به مسکین کمک کند برای او بهشت و پاداشی است از این باب نبود. بلکه لِوَجْهِ اللَّهِ بود. إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ خالصانه برای خدا فقط برای اجرای فرمان خداست. این‌طور است که فضیلت می‌شود و آیه در حق فرد نازل می‌شود و دارای اهمیت است که دارد درس اخلاص می‌دهد.

از همین آیه استفاده کردند چون درباره شأن خاندان نبوت و اهل بیت عصمت و طهارت بود این روز را روز خانواده و تکریم بازنشستگان نامیدند. روز نزول آیه مبارکه سوره هَلْ أَتى را گفتند روز تکریم خانواده و بازنشستگان. بازنشستگان را هم داخل کردند. مسئله خانواده در اسلام مسئله خیلی مهمی است. رکن اساسی تشکیل جامعه است. اجتماع انسانی است که برای اجتماع هم در معارف اسلامی مطالب فراوانی داریم. ارتباط اعضای خانواده باید از روی تکریم و احترام باشد. در زمان‌های مختلف به هم کمک کنند که خود کمک کردن بسیار فضیلت دارد. بعضی از افراد در خانه به هیچ وجه کمک نمی‌کنند. این خیلی صفت بدی است.

روایاتی را دارم که اگر لازم شد یک وقتی برای شما بخوانم در بعضی از روایات دارد کسی که کنار سفره نشست سفره را پهن کردند و خورد و کشید کنار فهو ملعون ٌ مورد لعن است. بعضی‌ها چنین انتظاراتی دارند باید کمک کرد تا آنجا که مقدور است. انسان کمک کند نه این که بلند شود حالا همه ظرف‌ها را بشوید ولی تا جایی که مقدور است یک کمکی بکند. خدمت کردن خیلی ثواب دارد. آن نکته تقوایی را که می‌خواستم برای شما بگویم آن روایت را برای شما اینجا می‌خوانم البته یک مقدار طولانی است دقت کنید شاید هم قبلاً این روایت را به مناسبتی خوانده باشم یا شما از دیگری شنیده باشید اما تذکر او خالی از لطف نیست که بالاخره اهل تقوا سعی می‌کنند در منزل خدماتی را داشته باشند مهمان‌ خانه نباشند. بعضی‌ها در خانه خودشان مهمان هستند دائماً باید پذیرایی شوند. یک گروهی آنها را پذیرایی می‌کنند برای اینکه آقا می‌رود و می‌آید. این گونه نباید عمل کرد.

عن علی علیه السلام قال دخل علینا رسول الله، راوی روایت امیرالمومنین است. می‌گوید نشسته بودیم رسول‌خدا بر ما وارد شد، دَخَلَ عَلَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ فَاطِمَهُ جَالِسَهٌ عِنْدَ الْقِدْرِ، صدیقه طاهره کنار یک ظرفی یا قابلمه ای نشسته بود، وَ أَنَا أُنَقِّی الْعَدَسَ، من هم داشتم عدس پاک میکردم. امیرالمؤمنین عدس پاک می‌کرد. قَالَ یَا أَبَا الْحَسَنِ قُلْتُ لَبَّیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ، پیغمبر خدا گفت یا علی من هم گفتم بله، قَالَ اسْمَعْ منی وَ مَا أَقُولُ إِلَّا مَا أَمَرَ رَبِّی، شما از من حرفی را غیر از آن چیزی که خدا به من دستور داده باشد نمی‌شنوید. بشنو می‌خواهم نکته‌ای را بگویم. اینجا رسول خدا به امیرالمومنین می‌فرماید می‌خواهم چیزی را به تو بگویم و من تا حالا حرفی غیر از چیزی که خدا به من امر کرده باشد نگفتم.

مَا مِنْ رَجُلٍ یُعِینُ امْرَأَتَهُ فِی بَیْتِهَا إِلَّا کَانَ لَهُ بِکُلِّ شَعْرَهٍ عَلَی بَدَنِهِ عِبَادَهُ سَنَهٍ، هیچ مردی نیست که کمک می‌کند همسر خودش را در منزل الا این که هست برای او به تعداد هر مویی که در بدنش هست عبادت یک سال برای او نوشته می‌شود. صِیَامُ نَهَارِهَا وَ قِیَامُ لَیْلِهَا، عبادت یک سال که شب‌هایش را تا صبح بیدار است روزهایش را هم روزه دارد، وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ مِنَ الثَّوَابِ، خدا ثواب می‌نویسد، مَا أَعْطَاهُ اللَّهُ الصَّابِرِینَ، مثل چیزی که به صابرین می‌دهد. این آدمی که در خانه به همسرش کمک کرده است این‌طور ثواب می‌دهد، وَ دَاوُدَ النَّبِیَّ وَ یَعْقُوبَ وَ عِیسَی علیهم السلام، ثوابهایی که به این انبیا داده است به خاطر سختی‌هایی که در زندگی‌شان کشیدند به آنها همین ثواب را می‌دهد.

یَا عَلِیُّ مَنْ کَانَ فِی خِدْمَهِ عِیَالِهِ فِی الْبَیْتِ وَ لَمْ یَأْنَفْ، ای علی کسی که به خانواده‌اش در خانه کمک کند و از این کمک هم عار نداشته باشد خیلی به راحتی چنین کاری را انجام دهد، کَتَبَ اللَّهُ اسْمَهُ فِی دِیوَانِ الشُّهَدَاءِ، خدای تعالی اسم او را در کتاب شهدا می‌نویسد، وَ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَهٍ ثَوَابَ أَلْفِ شَهِیدٍ، برای هر یک روز و یک شبی که به خانواده‌اش کمک کرده است و برایش ثواب ۱٬۰۰۰ شهید را می‌نویسد، وَ کَتَبَ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ ثَوَابَ حَجَّهٍ وَ عُمْرَهٍ و برای هر قدمش ثواب حج و عمره می‌نویسد، وَ أَعْطَاهُ اللَّهُ تَعَالَی بِکُلِّ عِرْقٍ فِی جَسَدِهِ مَدِینَهً فِی الْجَنَّهِ و به تعداد رگ هایی که در بدنش هست شهری در بهشت برایش می‌نویسد.

یَا عَلِیُّ سَاعَهٌ فِی خِدْمَهِ الْبَیْتِ، ای علی لحظه‌ای در خدمت خانواده بودن، خَیْرٌ مِنْ عِبَادَهِ أَلْفِ سَنَهٍ، بالاتر از عبادت ۱۰۰۰ سال است، وَ أَلْفِ حَجٍّ وَ أَلْفِ عُمْرَهٍ، ۱۰۰۰ حج و هزار عمره، وَ خَیْرٌ مِنْ عِتْقِ أَلْفِ رَقَبَهٍ، بهتر است از آزادکردن هزار بنده، وَ أَلْفِ غَزْوَهٍ، و ۱۰۰۰ جنگ، وَ أَلْفِ مَرِیضٍ عَادَهُ، و ۱۰۰۰ عیادت مریض، وَ أَلْفِ جُمُعَهٍ، ۱۰۰۰ شرکت در نماز جمعه، وَ أَلْفِ جَنَازَهٍ، ۱۰۰۰ تشییع جنازه، وَ أَلْفِ جَائِعٍ یُشْبِعُهُمْ، ۱۰۰۰ نفر را سیر کردن، وَ أَلْفِ عَارٍ یَکْسُوهُمْ، ۱۰۰۰ نفر را لباس پوشاندن، وَ أَلْفِ فَرَسٍ یُوَجِّهُهُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ، اینکه ۱۰۰۰ اسب را تجهیز کنی بفرستی برای جنگ با دشمنان خدا، وَ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ دِینَارٍ یَتَصَدَّقُ عَلَی الْمَسَاکِینِ، و بهتر است برای این شخص از ۱٬۰۰۰ دینار در راه خدا برای فقرا خرج کند، وَ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ یَقْرَأَ التَّوْرَاهَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ الزَّبُورَ وَ الْفُرْقَانَ، بهتر از این است که قرآن بخواند زبور بخواند انجیل بخواند تورات بخواند، وَ مِنْ أَلْفِ أَسِیرٍ اشْتَرَاهَا فَأَعْتَقَهَا، ۱٬۰۰۰ اسیر را آزاد کند، وَ خَیْرٌ لَهُ مِنْ أَلْفِ بَدَنَهٍ یُعْطِی لِلْمَسَاکِینِ، بهتر از ۱٬۰۰۰ شتر است که به مساکین اعطا کند، وَ لَا یَخْرُجُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّی یری مَکَانَهُ مِنَ الْجَنَّهِ، و از دنیا خارج نمی‌شود مگر اینکه جایگاه خودش را در بهشت می‌بیند. ببینید که چه کاسبی خوبی است.

یَا عَلِیُّ مَنْ لَمْ یَأْنَفْ مِنْ خِدْمَهِ الْعِیَالِ دَخَلَ الْجَنَّهَ بِغَیْرِ حِسَابٍ، کسی که ننگش نباشد که خدمت زنش را بکند خدمت فرزندانش را بکند بدون حساب وارد بهشت می‌شود. یَا عَلِیُّ خِدْمَهُ الْعِیَالِ کَفَّارَهٌ لِلْکَبَائِرِ وَ یُطْفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ، غضب خدا را می‌خواباند، وَ مُهُورُ حُورِ الْعِینِ، مهریه حورالعین است، وَ یَزِیدُ فِی الْحَسَنَاتِ وَ الدَّرَجَاتِ، درجات و حسنات شما را بالا می‌برد، یَا عَلِیُّ لَا یَخْدُمُ الْعِیَالَ إِلَّا صَدِّیقٌ أَوْ شَهِیدٌ أَوْ رَجُلٌ یُرِیدُ اللَّهُ بِهِ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ، کسی خدمت خانواده‌اش را نمی‌کند مگر شهید و صدیق باشد یا مردی که خدا اراده کرده در دنیا و آخرت به او خیر برساند.

خانواده در اسلام بسیار اهمیت داده شده است. محل رشد انسان‌های بزرگ در تاریخ مطالعه کنید. خانواده است. محیط سالم افراد سالم را پرورش می‌دهد. اگر تمدن اسلامی بخواهد شکل بگیرد لازمه‌اش تشکیل خانواده‌های تراز اسلامی است. سبک زندگی اسلامی در خانواده‌ای بروز می‌کند که این قواعد را رعایت کنند و وقتی که بروز کرد محل رشد انسان کامل می‌شود. خانه گلی علی‌بن‌ابی‌طالب را ببینید. بدون هیچ زرق‌وبرقی همه چیز گلی بود. کاسه و ظروف جهیزیه به آن معنا که الان دیدید یک کامیون جهیزیه می‌برند این طور نبود. زرق‌وبرق نداشت با معنویت تمام انسان‌هایی در این خانه گلی تربیت شدند که تا قیامت بشریت ریزه خوار خوان آنهاست.

ارکان خانواده زن است و شوهر. در این بین خانم‌ها و بانوان نقش مهم‌تری دارند تا بتوانند محیط خانواده را برای تربیت انسان‌های عالی و کامل و پاک و وظیفه‌شناس آماده کنند. من چند سال قبل همین را اینجا عرض کردم به مناسبتی؛ که غلط است گفته می‌شود بچه کمتر باشد بهتر می‌شود تربیتش کرد. اصلاً ما بلد نیستیم تربیت کنیم. تربیت و هدایت دست خداست. ما باید محیط خانواده را خوب بسازیم. اگر محیط محیط پاکی بود افراد در آن محیط خوب بار می‌آیند. حتی آنهایی را که می‌بینید یک بچه دارند نمی‌توانند تربیت‌ کنند. تربیت دست ما نیست. به آن معنایی که بتوانیم کسی را آن طور که باب میل خودمان است عمل بیاوریم. می‌بینید وقتی که بزرگ شد با اینکه در طول کودکی تابع بود بزرگ که می‌شود می‌بینید یک جوری در یک مسیر دیگری قدم برداشت. باید محیط را محیط درستی قرار داد تا بشود در آنجا انسان‌های خوب تربیت شوند.

نقشه‌های استکباری هم برای از بین بردن خانواده‌ها و بخصوص بی‌اثر کردن نقش بانوان در خانواده بیشتر است. امروزه دشمنان در کنار فعالیت‌های خودشان برای زمین زدن نظام اسلامی قوای خودشان را به کار گرفتند تا در وهله اول خانواده‌ها را از بین ببرند. با فیلم و سینما با شبکه‌های مجازی دهها ترفند تا بتوانند این کار را می‌کنند. بعد تا می‌توانند سعی می‌کنند با بیان مطالبی از تشکیل خانواده جلوگیری کنند. خوب به این بحث من عنایت کنید. دنبال فرصتی می‌گشتم تا خلاصه ای از این مطالب را خدمت شما بگویم که فرصتش امروز شد.

سنگ‌اندازی‌ها سخت‌گیری‌ها مقدمات غیرضروری تحمیل مخارج سنگین و ایجاد رسوم من درآوردی باطل رسوم جاهلی و ده‌ها مورد دیگر که افراد دانسته یا ندانسته در مسیری که دیگران برنامه‌ریزی کردند حرکت می‌کنند تا مانع کار ازدواج آسان شوند. تشکیل خانواده به سختی صورت بگیرد. دیدید الان مقدماتی را که می‌گیرند؟ مخارجی که دارد؟ طرف سالیان سال باید زیر بار مخارج ابتدای زندگی‌اش باشد. ما رسوم باطل در زندگی‌مان زیاد داریم که به اسم اسلام داخل شده و واقعاً اسلامی نیست.

الان کسی که در خانواده‌ها از دنیا می‌رود دو مصیبت به آن خانواده می‌رسد. یک مصیبت آن کسی را که از دست داده است یک مصیبت مخارجی که باید تحمل کند. می‌آیند و می‌نشینند سه روز ۴ روز رفت و آمد سوم هفتم ناهار بده شام بده در صورتی که دستور دینی این است که تا سه روز این خانواده اصلاً نباید اجاق شان را روشن کنند. دیگران باید برای آن‌ها غذا ببرند می‌روند می‌نشینند آنجا تا ظهر که می‌شود ناچار می‌شود غذا بیاورد باز می‌نشینند تا شب شب دوباره سفره می‌اندازند. مال چه کسی را می‌آورند می‌خورند؟ بعضاً صغیر دارند. بعضاً رعایت حقوق شرعی و اسلامی‌اش نمی‌شود.

اینها را باید یاد گرفت. این‌ها را باید تکرار کرد و گفت بعضی از این سنت‌ها ربطی به اسلام ندارد. خانواده به سختی تشکیل می‌شود. الان در این دوره از اینها نباید غافل بود. بعد از این در صورت تشکیل خانواده مأموریت‌های دیگر دشمنان باز شروع می‌شود تا با انواع حیل تبلیغ و حرف‌های باطل ولی خوش ظاهر از تولید نسل جلوگیری می‌کنند که بچه نیاورید؛ که مدتی است چنین بلیه ای به جان کشور افتاده است. این مطلب بسیار بسیار جدی است و من به او می‌پردازم دقت کنید. سؤال بنده اینجاست وقتی نظام اسلامی به اهداف تعریف‌شده جمعیتی خودش رسیده است چرا قوانین وضع شده تنظیم خانواده هنوز در حال اجراست؟

من آمار مفصلی دارم. دیدم اگر بخواهم آنها را برای شما بگویم هم ذهن شما مغشوش می‌شود و هم این که خیلی طول می‌کشد. کاملاً این بحثی را که دارم می‌کنم پیگیری کردم. دنبال کردم. دست هایی را پشت پرده بلکه روی پرده کاملاً انسان می‌بیند که در تلاش هستند از این طریق هم که شده نظام اسلامی را زمین بزنند و طراحی آنها برای آینده است نه برای الان فقط. قوانینی وضع شد و به آن اهداف رسیدند؛ اما بعد از او دارند ادامه می‌دهند. چرا؟ که ایران را جزو یکی از سه کشور دنیا قرار داده است که به سمت پیری جمعیت در حال حرکت است. آمارگیری سال ۹۵ که در سال گذشته انجام شد حکایت می‌کند که نرخ جمعیتی ما هنوز کاهش دارد و کاهش جمعیت داریم.

سؤال دیگر من این است که بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب در سال ۹۳ عملکرد دستگاه‌های مجری مثل وزارت بهداشت چگونه بوده؟ آقا یک ابلاغی را کردند دستگاه‌ها باید انجام می‌دادند. گزارش بدهند که چه کار کردند. تنها کاری که شده است برچسب عناوین را عوض کردند. به جای تنظیم خانواده روی پوشه هایی که بوده تنظیم خانواده را برداشتند برچسب بهداشت باروری زدند و با همین اسم مادرانی که بیش از سه فرزند آوردند و می‌آورند را تحقیر می‌کنند. هنوز وسائلی را رایگان در اختیار می‌گذارند تا اهداف استعماری عملیاتی شود. به ماماها و بهورزها که در مسیر تهدید نسل کار می‌کنند و گزارش کار می‌دهند هر سه ماه یکبار هنوز پاداش می‌دهند. اضافه کار می‌دهند. می‌گویند شما در این سه ماه چند نفر را تشویق کردید که بچه دار نشوند؟ در چه مسیری حرکت کردید؟ همه اینها را بنده اسنادش را دارم.

به بهانه سزارین سوم و سن بیش از ۴۰ سال زنان را عقیم می‌کنند که در هیچ جای دنیا رسم نیست. اگر ماما یا بهورزی بانویی را که شرایط عقیم شدن در او هست با همین شرایط که گفته می‌شود ارجاع بدهند به دستگاه مربوطه از بیت‌المال به او پاداش می‌دهند. همه اینها بر خلاف ابلاغ رهبری است. سدهای گذشته را که برنداشتند هیچ، بحث غربالگری اجرایی را هم مطرح کردند که غربالگری دوران بارداری البته یک بحث خوبی است اساساً؛ اما یک‌جوری انجام می‌دهند که طرف از بچه‌دار شدن منصرف شود. حالا چه کاری می‌کنند با این غربالگری بماند. هم هزینه تحمیل می‌کنند هم روح طرف را اذیت می‌کنند که طرف می‌گوید اصلاً بچه نخواستم.

عمل سزارین هم برای مادر ضرر دارد برای بچه‌ هم ضرر دارد. با این حال می‌بینیم در بیشتر بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان‌های خصوصی این کار را دائم انجام می‌دهند. متأسفانه ایران دومین کشور جهان است که دارد این عمل را انجام می‌دهد. این عمل هم برای بچه ضرر دارد هم برای مادر. بر خلاف طبیعت انسان است. متأسفانه این طور هست و قابل پیگیری هم هست. وزارت بهداشت باید برای سلامت افراد اقدام داشته باشد. حرکت‌هایی که می‌شود همگی شک آور است؛ که بناست که نگذارند نسل تولید شود. خانواده تشکیل نشود. اگر تشکیل شد از بین برود. اگر از بین نرفت نسل تشکیل نشود. شما این‌ها را کلی بیایید از بالا نگاه کنید.

یک آماری من دارم که تا ۷۰ سال آینده جمعیت مسلمین بیش از مسیحیان در دنیا خواهد شد. یک دستور سرّی داده شده کشورهایی مثل میانمار مثل یمن مثل افغانستان و پاکستان کشمیر نیجریه اینها را با کشتن انسان‌ها نسلشان را پایین بیاورند. می‌بینید که الان دارند عمل می‌کنند. کشورهای به قول خودشان متمدن و حقوق بشری هم نطق نمی‌کشند چون در مسیر همان اهداف دارد حرکت می‌شود و قدم برداشته می‌شود. به هر جهت حرکت‌ها مشکوک است. لازم است وزارت بهداشت شفاف بیان کند که بعد از ابلاغ رهبری در زمینه رشد فرزند آوری و جمعیت چه کار کردند. این را به عنوان یک گزارش به مردم بدهند تا دیگران هم که دغدغه دارند راحت شوند. این یک نکته.

سیاست‌های نقض برجامی آمریکا نکته بعدی است که عرض می‌کنم. سعی می‌کند ایران هیچ نفعی از برجام نبرد. در عین حال به او هم ملتزم باشد. اگر بتواند تعهدات بیشتری هم از ایران می‌گیرد. لذا کسانی که با ایران در مسائل اقتصادی مشارکت دارند را تهدید می‌کند. یک طوری وانمود می‌کند که برجام برای آمریکا بدترین کار بوده است و بعد هم ما زیر بارش نمی‌خواهیم برویم و ماندنی نیست. لذا شما با ایران نرو معامله کن. این مسئله برجام به هم می‌خورد تا دیگران با ایران همکاری جدی اقتصادی نداشته باشد. از طرفی هم این گونه القا می‌کند که ایران پایبند به اجرای برجام نیست. تا برای ایران هزینه خروج از برجام را درست کند. جدیدا هم در متن برجام دنبال محملی می‌گردد تا بتواند بازرسان را وارد مراکز نظامی کشور کند و بعد هم ایران را ناقض برجام جلوه دهد.

اینها نیرنگ‌های آمریکا است. یک سرودی را آن موقع می‌خواندند مرگ به نیرنگ تو. واقعاً این نیرنگ هایی است که آمریکا دارد. هر روز هم به یک شکلی در می‌آید. اخیراً هم یکی از سیاست‌مدارانشان به رئیس‌جمهور آمریکا طرحی داده است که اگر می‌خواهی از هسته‌ای ایران نجات پیدا کنید جنگ داخلی قومیتی در ایران راه بینداز. این کار بهترین کار است آنها مشغول خودشان می‌شوند تو هم کار خودت را بکن. کلام ما این است که آمریکا این را بدان که تمام مردم ایران یکپارچه برای حفظ منافع ملی خود در مقابل تمام زیاده‌خواهی‌های تو و هم پیمانانت با تمام قوا ایستادند.

از دولت محترم هم می‌خواهیم اگر آمریکا در هر سطحی به تعهد خودش عمل نکرد ایران هم قاطعانه همان‌طور پاسخ‌گو باشد. همین‌طور می‌خواهیم در مورد مصائبی که بر مردم مسلمان جهان بخصوص این روزها بر مردم میانمار می‌رود انقلابی‌تر و فعال‌تر عمل کنند. بیانات رهبری در جلسه دیدار رئیس و اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام حاوی مطالب مهم و راهبردی بود. تأکید ایشان بر جهت‌گیری انقلابی اعضا و حاکم بودن تفکرات انقلابی و فکر امام رضوان‌الله علیه عمل کردن براساس مبانی انقلاب پاسخ به بعضی شبهات بود که وارد می‌شود که بسیار مهم بود. دنبال کنید.

نکته دیگر اینکه عرض می‌کنم مسائل مهم منطقه‌ای که قدرت‌های فرامنطقه‌ای دنبال او هستند قبلاً هم تلاش می‌کردند تا کشورهای اسلامی عربی را کوچک کنند تا سود ببرند تجزیه عراق است. رژیم صهیونیستی در پی عملیاتی کردن شعار اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات کاملاً آشکارا این روزها افتاده است و دارد همین مطلب را دنبال می‌کند. مسئله همه پرسی در سوم مهر امسال در اقلیم کردستان عراق مطرح است همین هدف را دنبال می‌کند. چون تجزیه عراق یک فرصتی است برای رژیم صهیونیستی تا به سواحل فرات دست پیدا کند و دنبال همین مسئله هم بود و قطعاً بحران‌های متعدد امنیتی سیاسی و امثال ذلک را برای منطقه فراهم می‌کند.

چالش‌های زیادی را برای منطقه به وجود خواهد آورد. از جهت دیگر باز این قصه برای اسرائیل مهم است. چون بر منافع غنی نفتی عراق در منطقه کردستان که بیشترش هست سلطه پیدا می‌کند تا بتواند با ایجاد پایگاه‌های نظامی برای کشورهای محور مقاومت هم مزاحمت ایجاد کند. این امر موجب خواهد شد که تروریست‌ها در این محل و در این منطقه مستقر شوند و باز برای کشورهای منطقه بحران ایجاد کنند که امیدواریم دستگاه دیپلماسی ما به خوبی به این مطلب اشراف داشته باشد و با دقت منافع ایران را در این منطقه رصد کند.

محرم امسال با سالگرد دفاع مقدس تقارن پیدا کرده است که باید دستگاه‌های متولی از این فرصت مغتنم که هر سی و سه سال یکبار این تقارن به وجود می‌آید بهترین نحو استفاده را ببرند. برنامه‌ریزی ویژه داشته باشند. باید شور و شعور حسینی را استفاده کرد و با تطبیق جریان انقلاب و دفاع مقدس و روحیه انقلابی و دشمن‌شناسی ظلم‌ستیزی را برای مخاطب به خصوص جوان‌ها تبیین کرد. روز شعر و ادب فارسی روز بزرگداشت استاد محمدحسین شهریار را هم گرامی می‌داریم.

 

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.