خطبه های 12 شهریور 1395 شهر کرج

برجام بحث اقتصادی و تحریم‌ها بود/ذائقه مردم و فکر مردم را تغییر ندهید

روابط عمومی ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۶/۱۲
  • استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

                                                                بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضینواللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. سه جمله از خاتم‌الانبیاء برای شما نقل می‌کنم به عنوان تذکر تقوایی که اگر همه ما به این جملات توجه داشته باشیم قطعاً مسیر زندگی و اخلاق ما تغییر خواهد کرد و وابستگی ما به دنیا و زخارف دنیا و اعتباریات دنیا کم خواهد شد . حضرت فرمودند ” إن روح القدس نفث فی روعی:أحبب ما أحببت فإنک مفارقه ” یکی از آن جملات این است که جبرئیل در قلبم دمید , جبرئیل در جان من دمید : هر آنچه را که می‌خواهی دوست بدار که از او جدا خواهی شد . یعنی آن چیزهایی که محبوب تو است در مقطعی از زمان است , بعد از تو گرفته خواهد شد . وابستگی‌های عاطفی مانع رشد و ترقی معنوی ما است مگر اینکه تعدیل شود.

” و عش ما شئت فإنک میت ” هرچه می‌خواهی زندگی کن که بالاخره از این دنیا خواهی رفت .اینها را با دقت در ذهنمان نگه داریم . اینکه انسان فراموش کند که در این دنیا مسافر است, مقیم نیست , دنیا پل است , باید از او عبور کرد , دچار آرزوهای طولانی می‌شود . اگر انسان مبتلا به دنیا شد جز آه و حسرت در پایان کار برای او چیزی نخواهد ماند ” و اعمل ما شئت فإنک مجزی به ”  و این هم نکته آخر و اساسی . هر کاری می‌خواهی بکن که جزایش به تو خواهد رسید. یعنی فکر کن که چه کار داری می‌کنی.

دنیا دار مکافات است .حالا در دنیا و آخرت یا در دنیا و در آخرت یا فقط در آخرت . به هر جهت مکافات عمل خواهد بود حتماً . البته بعضی از کارها مرگ فُجئه را به همراه دارد, مرگ زودرس را. دنیا دنیای عکس‌العمل است. در جهان هر عملی موجب عکس‌العملی است , آنکه شد صرف ستم پیشگی اندیشه او , عاقبت برکند اندیشه او ریشه او. این قانون دنیاست. توجه به این نکات داشته باشیم که از مکافات اعمال خودمان در امان نیستیم .اعداذنا الله من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا.

بحث ما درباره نماز از منظر امیرالمومنین سلام الله علیه در نهج‌البلاغه بود. غیر از اهمیت نماز و ترغیب به انجام برپا داشتن نماز در بعضی از خطبه‌ها و نامه‌ها و کلمات حضرت تأکید بر اوقات نماز هم داشتند. درباره اهمیت نماز بیاناتی شد. مثلاً در خطبه ۵۲ راجع به اوقات نماز و وقت نماز حضرت تبیین کردند که نماز صبح چگونه است, نماز ظهر کی و چطور است. زیبا آنجا بیان شده است. درباره اهمیت به نماز جمعه بیانی دارند. چون نماز شقوق مختلفی دارد. نماز به بیان امام رضا علیه‌السلام ۴ هزار مسئله دارد هزار واجب و۳ هزار مستحب. چند تا از واجبات نماز را شما الان بلد هستید ؟ هزار مسئله واجب دارد همه نمازها. نماز میت,  نماز آیات, نمازهای مختلف روی همدیگر هزار واجب‌ دارد و ۳ هزار مستحب.

در نامه ۶۹ به حارث همدانی مرقوم فرمودند ” لا تُسافِرْ فی یَومِ الجُمُعهِ حَتّی تَشهَدَ الصّلاهَ، الاّ فاصلاً فی سبیلِ‌اللهِ أوفی أمرٍ تُعذَرُ بِه أَطِعِ اللَّهَ فِی جُمَلِ أُمُورِکَ فَإِنَّ طَاعَهَ اللَّهِ فَاضِلَهٌ عَلَى مَا سِوَاهَا ” به حارث می‌فرماید به اینکه  در روز جمعه سفر نکن تا اینکه نماز جمعه را حاضر شوی. نماز جمعه را که حاضر شدی بعد به مسافرت برو. مگر آن که در راه خدا برای جهاد آماده شده باشی یا این که در کاری که برایت پیش آمد کار عذر داری ‌باشد که نتوانی تا ظهر بمانی. و در همه کارهایت از خدای تعالی پیروی کن. چون اطاعت از خدا بر هر چیزی افزونی دارد .

یکی از مسائل مهم در عبادات شناخت امام است. یعنی اعمال عبودی ما باید همراه شناخت امام زمان مان باشد. در هر زمانی امام زمانی هست و مکلفین در هر زمان باید اعمالشان را با شناخت آن امام انجام بدهند .امام علیه‌السلام در حکمت ۹۳ به همین نکته اشاره فرمودند  “وَ سَمِعَ علیه‏السلام رَجُلًا مِنَ الْحَرُورِیَّهِ یَتَهَجَّدُ وَ یَقْرَأُ فَقَالَ نَوْمٌ عَلَى یَقِینٍ خَیْرٌ مِنْ صَلَاهٍ فِی شَکٍّ ” این عبارت خیلی عبارت مهمی است.  دقیق توجه کنید. حضرت می‌فرماید به اینکه امام علیه‌السلام یک نفر از حروریه را دید.

حروریه همان خوارج هستند. خوارج که پیشانی هایشان پینه بسته بود  شب‌ها به تهجد بلند می‌شدند و قرائت قرآن و روزها صائم و روزه دار بودند اما زیر بیعت امام معصوم نبودند.  امام را تبعیت نمی‌کردند. بر امام شمشیر هم کشیدند. ۴ هزار نفر آنها در یک شب کشته شد به دست امام معصوم. حضرت شنید یک نفر از حروریه دارد عبادت می‌کند. نماز شب می‌خواند و قرآن تلاوت می‌کند. حضرت بلافاصله فرمودند  خوابی که با یقین باشد یعنی یقین به امام زمان, اینکه امامش را بشناسد و بگیرد بخوابد بهتر از نماز و روزه ای است که با شک و تردید انجام شود. اگر انسان ولایت نداشته باشد اعمالش مورد قبول نیست. می‌شود خوارج.

علامه مجلسی رضوان‌الله علیه در جلد ۱۸ بحار در آنجا از ارشاد القلوب دیلمی نقل می‌کند که امیرالمومنین روزی در جنگ صفین مشغول شمشیر زدن بودند ولی دائماً توجهشان به آفتاب بود. مدام آفتاب را نگاه می‌کردند که ظهر شده است یا نه. ابن عباس نزدیک می‌شود و عرض می‌کند یا امیرالمؤمنین این چه کاری است که شما دارید انجام می‌دهید. توجه شما به جنگ نیست. دائم آفتاب را نگاه می‌کنید. این هنگام که هنگام نماز نیست .الان وقت جنگ و مبارزه است. این مبارزه ما را از نماز باز داشته است. حضرت فرمودند به این که ما نمی‌جنگیم مگر برای نماز. اصلاً جنگ ما برای برپا شدن نماز است.

 ابن عباس می‌گوید هرگز ندیدم که حضرت نمازش را ترک کند. نماز شبش را حتی ترک کند. حتی در شب لیله‌الهریر هم  امیرالمؤمنین نماز شب را خواند .در بحبوحه جنگ مشغول نمازش شد. اینها به خاطر اینکه می‌دانند که نماز چیست آثار و برکات نماز را بر زندگی و در مسائل فردی و اجتماعی و خانوادگی و سیاسی می‌دانند. کسانی که مبتلا به کژی و کژ رفتاری می‌شوند بررسی که کنید نمازشان خراب است. کسانی که در معاملات و مسائل مالی بعضاً مشکلاتی برایشان پیش می‌آید نگاه کنید نمازهایشان یک مقداری مشکل است. بخصوص نماز صبحشان. به نماز اهمیت بدهید. نماز ارتباط را محکم می‌کند. انسان را نگهداری می‌کند. حافظ انسان است .امیرالمؤمنین نماز را خوب چشیده است. خوب ذوق کرده.

غیر از نهج‌البلاغه در درر و غرر حضرت فرمودند ” لَوْ یَعْلَمُ الْمُصَلّى ما یَغْشاهُ مِنَ الرَّحْمَهِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ ” اگر نمازگزار هنگامی که نماز می‌خواند بداند چگونه رحمت خدا او را احاطه کرده است هرگز راضی نیست سرش را از سجودهایی که دارد بردارد. نماز را نمی‌فهمیم, الله‌اکبر می‌گوییم آخرش متوجه می‌شویم که سلام دادیم. اگر نماز را متوجه شویم و بفهمیم آثاری دارد. در کلمه ۱۳۱ راجع به این که نماز قربانی انسان است و مقرب و نزدیک کننده انسان به خدای تعالی است, فرمود نماز وسیله نزدیک شدن هر پرهیزکاری به خدا است ” الصلاه قربان کل تقی” راجع به نماز بخواهیم صحبت کنیم فراوان است .من می‌خواهم بحث نهج‌البلاغه و نماز را امروز تمام کنم.

 اگر به نماز واجب خلل وارد شود کار خراب خواهد شد . لذا مستحبات اگر به واجبات ضرر داشته باشد در عبادات مستحبات را باید ترک کرد. با اینکه خیلی اهمیت داده شده به مستحبات اما اگر واجب دارد از بین می‌رود باید مستحب را ترک کرد. در حکمت ۳۸ فرمود ” لَا قُرْبَهَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض  ” وقتی که مستحبات دارد به واجبات ضرر می‌زند حق ندارید مشغول مستحبات شوید. ماه رمضان است تابستان است گرم است بخواهید ماه رجب را روزه بگیرید ماه شعبان می‌خواهید روزه بگیرید تمام توانت را از دست می‌دهی بعد ماه رمضانت هم خراب می‌شود, نباید بگیری. مستحب دارد به واجب ضرر می‌زند.

اطاعت از پدر و مادر واجب است. زیارت حضرت رضا سلام الله علیه مستحب است. حق نداری وقتی مادرت می‌گوید راضی نیستم, به زیارت حضرت رضا بروی. اگر بروی باید توبه کنی نمازت را هم در آنجا باید جمع بخوانی چون مسافر نیستی. بعضی وقت‌ها ما مسیرها را اشتباه می‌رویم. حواسمان باشد اطاعت از پدر و مادر واجب است. باید گوش بدهیم. در حکمت ۲۷۱ شبیه همین آمده است ” إِذَا أَضَرَّتِ النَّوَافِلُ بِالْفَرَائِضِ فَارْفُضُوهَا ” اگر مستحبات به واجبات ضرر می‌زند آن را کنار بگذارید.

 و در قسمتی از نامه ۴۵ به شب زنده‌داری و شب زنده داران اشاره می‌کند و حالات خوشی که آنها دارند و صفایی که در شب شب زنده داران دارند آن را بیان می‌کند. خود حضرت هم در شب نوزدهم در حالی که در محراب نماز بود ضربت خورد و در شب بیست و یکم در حالی که وصیت میکرد به صلاه  ” الله الله فی الصلاه ” به شهادت رسید. و امام صادق علیه‌السلام هم در آن لحظات پایانی عمرشان سفارش به نماز کردند که شفاعت ما به کسانی که نماز را سبک می‌شمارند نمی‌رسد. خدای تعالی همه ما را از نمازگزاران و برپاکنندگان نماز قرار بدهد ان‌شاءالله   .

بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما نمازگزاران محترم را به رعایت و تقویت تقوای الهی دعوت می‌کنم . رسول خدا سفارشاتی را به ابن مسعود دارند خیلی زیباست. مثل همان سفارشاتی که به اباذر دارند. بسیار آموزنده است. حضرت در مقام بیان خطاها و گناهانی که از انسان سر می‌زند به ریشه گناه اشاره می‌کند و از قرآن کریم استدلال می‌آورد. دوستان بزرگوار به این روایت مراجعه کنند. این حدیث نورانی بسیار زیباست در تربیت نفوس و بیان معارف . در این بیان اینجا اشاره می‌کند که اساس لغزش‌ها به جاه‌طلبی و حب نفس انسان برمی‌گردد. این امور باطن انسان را از کار می‌اندازد. انسان را کور می‌کند.

مثلاً در این قسمت این‌گونه فرمودند : ابن مسعود از مستی گناه بپرهیز ” یَابنَ مَسعودٍ! أحذَر سُکرَ الخَطیئَهِ فَإنَّ لِلخَطیئَهِ سُکراً کَسُکِر الشَّرابِ، بَل هِیَ أشَدُّ سُکراً مِنهُ” ابن مسعود از مستی گناه بپرهیز که گناه مستی دارد که مستی آن از مستی شراب  بدتر است. شراب مست کننده است در مغز انسان تأثیر می‌گذارد. تعادل شخص را می‌گیرد. دست و چشم و پا و اعضا و جوارح او از تعادل خارج می‌شود. می‌گویند این انسان مخمور شده است. مست شده است. تعادل از دست می‌رود دیگر اعضا در اختیار صاحبش نیست. گناه مثل شراب قوه عاقله انسان را از کار می‌اندازد. درک انسان را از انسان می‌گیرد. انسان را بی‌اختیار می‌کند. شخصی که گناه کرد قوه تشخیص خوب و بد را از دست می‌دهد .دیگر موعظه هیچ واعظی در او اثر نمی‌گذارد. هیچ بیانی او را تکان نخواهد داد. این بیان رسول خداست به ابن‌عباس.

 بعد حضرت به آیه قرآن استدلال می‌کنند که ” یقول الله تعالی صم بکم عمی فهم لا یرجعون”  شخص تمام اعضای درکی خودش را از دست می‌دهد. آن چیزی که فطرت اولیه انسان را سالم نگه می‌دارد یکی تفکر و اندیشه است, یکی واعظ درونی ما است, یکی هم انبیا و اولیای الهی و علمای ربانی که به ما نصیحت کنند . کسی که قوه عاقله اش را از دست داد به خاطر گناه نه واعظ درون برای او کاری میکند نه واعظ بیرون. وجدانش را از درون می‌کشد از بیرون هم خبر هیچ مخبری در او تأثیری نخواهد گذاشت . ولو آن مخبر خدا باشد. و لو آن خبر دهنده انبیای الهی باشند. گناه با انسان این‌گونه خواهد کرد. این روایت را در طول هفته ان‌شاءالله همه ما مورد توجه داشته باشیم که” یَابنَ مَسعودٍ! أحذَر سُکرَ الخَطیئَهِ ” از مستی گناه حریم بگیر و خودت را حفظ کن ان‌شاءالله .

شهادت امام جوادامروز روز شهادت امام جواد علیه‌السلام است. امام محمد تقی سلام الله علیه دهم ماه رجب در سال ۱۹۵ به دنیا آمد. مادرش بانوی محترمی بود از مصر به نام سبیکه و شخصیت بزرگی است .حضرت رضا سلام الله علیه هم راجع به امام جواد هم راجع به این بانوی محترم  بیانی دارد .می‌فرماید به این که من دارای پسری شده ام که همچون موسی شکافنده دریاهای علم است و مانند عیسی مادری پاک دارد .به دو نکته اشاره می‌کند. امام جواد علیه‌السلام در سن هفت‌سالگی به امامت رسیدند ۱۷ سال امامت کردند. دو خلیفه خبیث عباسی را درک کردند .مأمون و معتصم عباسی .که معتصم نسبت به حضرت بدتر عمل کرد  و او را تحت فشار شدید قرار داد.

مأمون برای اینکه تقویت عباسیان را بکند و پایه‌های حکومت خودش را تقویت کند و تحکیم کند. و هم به جهت عوام‌فریبی و گول زدن مردم و همچنین تبرئه خودش که متهم بود امام رضا را به شهادت رسانده از علویان هم به خاطر محبتی که به اهل بیت داشتند می‌ترسید .همه اینها دست به دست هم داد تصمیم گرفت دخترش ام الفضل را به عقد امام جواد دربیاورد.  با این که فاصله سنی خیلی زیاد بود البته یک عامل نفوذی می‌خواست در بیت امامت داخل کند. امام بزرگوار ما هم این نکته را خوب متوجه بود .در بغداد نماند به مدینه برگشت .با هوشمندی تمام کارها را انجام می‌داد .این از نامه‌هایی که ام الفضل برای پدرش می‌نویسد کاملاً معلوم است. فرصت تبیین کامل را در این فضا ندارم ولی تاریخش و بیانش بیان زیبایی است اگر دنبال کنید که چه جریاناتی در دوران امام جواد علیه‌السلام واقع شده .

بعد از مرگ مأمون معتصم اولین کاری که کرد دستور داد امام را از مدینه به بغداد آوردند .تحت الحفظ باشد و تحت تدابیر شدید امنیتی و نظارتی حضرت را قرار داد. و زندگی را سخت گرفت. دوران امامت امام هم دوران خاصی بود. نحله‌ها و فرقه‌های مختلف گسترش پیدا کردند. واقفیه , زیدیه , غلات … و امثال ذلک توسعه پیدا کردند . فعال شدن اعتقادات و باورهای ادیان دیگر, ترجمه فلسفه یونانی و امثال ذلک در جامعه رواج پیدا کرد. لذا امام در دو جبهه می‌جنگید . یک , جبهه تفکرات و اعتقادات حفظ باورهای شیعی , دو , سیاست . کارش سخت بود. در جوانی هم به امامت رسیده بود .می‌خواستند تخطئه کنند که بچه‌ای را آوردند امام خودشان قرار دادند ناچار بود بروز علمی هم داشته باشد.

که جریانات بروز علمی آن حضرت مناظراتی که داشت جریان یحیی بن اکرم و امثال ذلک مفصل است .جای خودش را دارد. امام برای اینکه بتواند اشراف اطلاعاتی کاملی بر جامعه مسلمین داشته باشد شبکه وکلا را تأسیس کرد. البته بود , آن را تقویت کرد . وکلایی را به مناطق مختلف بلاد اسلامی فرستاد . به اهواز فرستاد. به همدان فرستاد .به ری فرستاد. به سیستان فرستاد. به قم فرستاد .به کوفه و بصره فرستاد . تمام آن مناطقی که شیعه و غیر شیعه بودند نمایندگانی را فرستاد . برای اینکه در دستگاه خلافت نفوذ داشته باشد و بتواند آمار و اطلاعات مجموعه خلافت را هم داشته باشد به بعضی از موالیان و شیعیان و دوستداران اجازه داد که در دستگاه‌ حاکمه مشغول فعالیت و کار بشوند .

مثلاً نوح بن دراج مدتی قاضی بغداد بود و بعد از قاضی کوفه شد. محمد بن اسماعیل نیشابوری یکی از وزرای عباسیان بود. هر کدام از این ها قصه های مفصلی هم دارند . تعدادشان زیاد است .من یکی دو نمونه عرض کردم. امام در چینش این نیروها هم با دقت تمام عمل کرد. از نظر فکری و سیاسی به شدت دقت کرد که افراد چگونه باشند و محرمانه این‌ها را جابه‌جا می‌کرد که اینجا هم قصه‌های دارد که حضرت چگونه بعضی‌ها را نامه داده بود. گفته بود تا فلانی نمرده این نامه را به فلانی نده و تا زمانی که من زنده هستم این نامه در اختیار کسی قرار نگیرد. به هر جهت امام تا سن ۲۵ سالگی این وضعیت را حفظ کردند .اما دشمن تحمل نکرد توسط ام الفضل جام زهر را به کام امام معصوم ما ریختند .

دو تا از امامان ما خیلی مظلوم هستند .عقبه داخل خانه هم نداشتند .امام حسن مجتبی علیه‌السلام و امام جواد سلام الله علیه که حتی در داخل منزل هم امنیت نداشتند. وقتی که این زهر در بدن امام تأثیر گذاشته بود و امام مثل مار گزیده به خود می‌پیچید و تقاضای آب کرد آن ملعونه پشت در این کنیزها را صدا کرد .گفت هلهله کنید که صدای امام به کسی نرسد. چقدر امامان ما مظلوم بودند .بعد از شهادت بدن مطهر امام را آوردند روی پشت‌بام گذاشتند و سه روز این بدن بر روی بام بود. اما این بدن کجا و بدن حسین کجا. سه روز هم بدن حسین زیر آفتاب بود. اما این پرنده‌ها آمدند بدن امام جواد را طبق نقل سایه انداختند که بدن آسیب نبیند. اما بر بدن حسین حجت خدا اسب دواندند .

از مظلومیت این امام همین بس که در شب شهادت او در این شهر عده‌ای رجاله , عده‌ای پلید , دست به پای‌کوبی و رقص و آواز زدند و متأسفانه و متأسفانه نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی خوابند .نمی‌دانم چه کار می‌کنند. چرا باید اجازه بدهید در شب شهادت مولایمان امام جواد در این شهر عده‌ای مفسد عده‌ای فاسق دست به پای کوبی بزنند. مگر شما خوابید ؟! چرا این کار را می‌کنید ؟ چقدر باید تذکر بدهیم؟ بسیج باید حواس خودش را جمع کند. دستگاه‌های امنیتی باید حواس خودشان را جمع کنند .به هر بهانه‌ای یک انسان بی‌ربط و بی‌دین و فاسق بریزند در خیابان. در بعضی دیگر از جاهای این شهر به نیروی انتظامی زنگ زدند.

من از فرماندهی محترم نیروی انتظامی مطلع هستم تلاش می‌کند دارد کارش را انجام می‌دهد. اما بعضی از افراد در جاهای مختلف و در بعضی قسمت ها و بدنه کار, کار را ساده گرفته اند. کار ساده نیست آقا. ما در هجمه هستیم . باور کنید که در هجمه هستیم. خانواده هیچ کدام از ما در امنیت قرار ندارد .در مسائل فرهنگی زمان طاغوت هم کسی اجازه نداشت شب شهادت اهل بیت هر کاری دلش می‌خواست انجام دهد .می‌آمدند مجوز می‌گرفتند .نباید ساده‌اندیشی کرد .عضو شورای شهر به پلیس منطقه زنگ زده است .چند بار زنگ زده و کسی نیامده. این قابل قبول نیست. آقایان اگر توان ندارند واقعا کار را نمی‌خواهند انجام بدهند, بسپارند.

اعلام کنید که ما کاری نمی‌کنیم تا خود بنده با تعدادی از همین جوان‌های شهر, شهر را اداره کنیم .این‌طور که نمی‌شود. نه مؤمنین به پارک می‌توانند بروند. نه در خیابان می‌توانند قدم بزنند .نه در مراکز فرهنگی می‌توانند حاضر شوند. با گردن کلفتی تمام یک عده دارند امیال پلید خودشان را به خورد مردم می‌دهند. تحمل هم یک حدی دارد. محدودیتی دارد. حرف هم که می‌زنیم می‌گویند عصبانی است. اگر کسی حرام را ببیند و تکان نخورد دین ندارد. غیرت ندارد. بگذار بگویند عصبانی است .به این عصبانیت خودمان افتخار می‌کنیم .چون این روحی است که امام حسین علیه السلام در دل مومن در دل بنده مؤمن می‌ریزد .اگر یک اپسیلون از خون امام حسین در رگ بنده وجود داشته باشد که قطعاً دارد, به خاطر اینکه فرزند او هستم هرگز تحمل نمی‌کنم که گناه و حرام باشد.

 موضوع بعدی سالروز ازدواج امام علی ابی‌طالب و صدیقه طاهره سلام‌الله علیهما است که مشهور است اول ذی‌حجه است. این روز را روز ازدواج نام‌گذاری کردند. آنچه که مهم است این است که ما درس‌هایی را از این ازدواج ساده و مبارک باید بگیریم. آیا جامعه اسلامی ما به روش پیشوایانش که خدا دستور داده است و آنها را راهنمایی کرده است و بعد بیان کرده که این راهنمایان را به عنوان هادیان و راهنمایان و به عنوان اسوه و الگو و قبول کنید, جامعه ما به دنبال این راهنماها هستند؟

هرساله گفته می‌شود و این قضایا تکرار می‌شود برای اینکه الگو بودن آنها فراموش ما نشود و روش آنها را با زمان تطبیق بدهیم .مسائل مهمی مثل دوری از اشرافی‌گری, تجملات, ریخت و پاش زاید .همین ریخت و پاش زائد و تجملات را دقت کنید.  چقدر ازدواج‌ها را به تأخیر می‌اندازد. سن ازدواج را بالا می‌برد .مشکلات رفتاری به جامعه تحمیل می‌کند.

مسئله کفو بودن و همتا بودن عنصر مهم دیگری است. در ازدواج فقط اهمیت دادن به مسائل مالی نیست .در کفائت فقط نباید مسائل مالی را در نظر گرفت. سطح خانوادگی افراد, سواد افراد ,تحصیلاتشان, ارزش‌های الهی و همسو بودن در آرمان‌ها هم مورد کفائت است .باید رعایت شود. بزرگ‌تر بودن دختر و کوچک بودن داماد اینها را باید در نظر گرفت. فاصله طبقاتی را باید در نظر گرفت. یک وقت شاید روایتش را در همین‌جا خواندم. حضرت رسول خدا فرمودند در بدقدمی دختر همین بس که مهریه او زیاد باشد. یعنی یکی از نشانه‌های بدقدمی زیاد بودن مهریه است.  مهریه باید باشد نه اینکه نباشد ولی باید معقول باشد .

جنبه‌های اخلاقی و دینی بسیار بسیار در طرفین مهم است. باید به بی ظرفیتی و کم ظرفیتی , ترسو بودن و ثبات شخصیتی نداشتن و امثال ذلک در ازدواج توجه جدی کرد .آنچه خدای تعالی فرموده است ازدواج و تشکیل خانواده را از آیات خودش دانسته است ” مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا ” او را خدای تعالی از آیات خودش می‌داند. ملات کار را هم محبت بین همسران قرار داده است. یعنی اگر غیر از این دو باشد دیدگاه در ازدواج, طرفین گرفتار می‌شوند. مثلاً به  ازدواج فقط با دید ارضای غرایز حیوانی توجه شود, در کنار هم قرار گرفتن نر و ماده فقط در نظر باشد بعد از فروکش کردن غرایز مشکلات شروع می‌شود .چون ملاکشان غیر از آن بود که خدای تعالی فرمود.

اگر محبت محور نباشد انگیزه مالی, ثروت , زیبایی , چشم و ابرو و امثال ذلک مورد توجه باشد اینها حد یقف ندارد. زیاد است و به علاوه اینکه پایدار هم نیست. زیبایی و سلامت و اموال این‌ها همه در معرض دگرگونی است. باید تشویق به ازدواج آسان کرد. مگر دختر رسول خدا شخصیت کمی بود؟ مگر خواستگار نداشت ؟ مگر خواستگاران او مالدار نبودند؟ بعضی‌ها تا چند ده شتر سرخ مو که بر جهاز آنها پارچه‌ها و حله های قیمتی و جواهرات باشد به عنوان مهریه پیشنهاد داده بودند برای صدیقه طاهره. بعضی‌ها نیایند بگویند این حرف‌ها برای آن موقع است. همان موقع را هم تصور کنید ببینید که چگونه بود .جایی که مثلاً ۵۰ تا ۱۰۰ شتر با بار جواهر به کسی بدهند و او با یک تعداد کاسه گلی راضی به ازدواج بشود فرق نمی‌کند.

 آن معادله الان هم هست. روش‌ها را باید یاد گرفت . در این دوران با این وضعیت فرهنگی اجتماعی جامعه اگر کسی مسیر ازدواج آسان را طولانی کند راه‌بندان درست کند نزد خدا پاسخ‌گو نیست. ایجاد رسم‌های من درآوردی و سنگ‌اندازی‌های که بی‌مورد است و خانواده‌ها مبتلا به او هستند نتیجه‌اش جز سخت شدن کار و بالا رفتن سن ازدواج چیز دیگری نخواهد بود. از اول کار ,کار را باید با سادگی شروع کرد. مسئله ازدواج را نباید متوقف کرد. توقعات را باید کم کرد. اگر ساده باشد همه اقدام خواهند کرد. و همه اقدام ‌کنند. به این که این مسئله را ساده بگیرند  خانواده‌ها مسئول هستند.

این بیان سنگینی است که رهبری فرمودند. چند وقت قبل این را ایشان فرمود : لعنت بر آن کسانی که بر خلاف سنت‌های اسلامی و سنت ازدواج با سنت ازدواج صریحاً مخالفت می‌کنند و بعضی از منشورات ما و دستگاه‌های فرهنگی ما متأسفانه آن را ترویج می‌کنند. باید با این‌ها مقابله کرد. ببینید زبان به لعن گشود .  افرادی که جریانات در دستشان است و فضا را از بالا می‌بینند این سنگ‌اندازی‌های را که لااقل خانواده‌ها می‌کنند مورد قبول نیست و باید توجه بیشتری به این قضیه داشت. خوب است اینجا این تذکر را هم بدهم که توطئه تحدید جمعیت خزنده و خاموش با شکل‌های مختلف دارد دنبال می‌شود که دستگاه‌های مسئول مراقبت بیشتری داشته باشند.مسئولین هوشیار باشند و کسانی که عامدانه در این مسیر حرکت می‌کنند متوجه باشند که برای قیامت خودشان هیزم تهیه می‌کنند .

مناسبت‌های زیادی در این هفته داریم که نمی‌رسیم به همه آنها بپردازیم . روز مبارزه با استعمار انگلیس. مناسبت سالروز شهادت رئیس علی دلواری رضوان‌الله علیه در سال ۱۲۹۴  واقع شد. شهادت  آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب. سرتیپ وحید دستجردی رئیس کل شهربانی در سال ۶۰ به دست منافقین. کشتار جمعی کثیری از مردم در ۱۷ شهریور در میدان ژاله تهران که به میدان شهدا تغییر نام پیدا کرد. و در سال ۵۷ توسط رژیم منحوس پهلوی واقع شد که جمعه سیاه نام گرفت. شهادت مظلومانه زائران خانه خدا در سال ۶۶ در مکه مکرمه توسط آل سعود پلید که یاد و خاطره همه شهدا را گرامی می‌داریم و علو درجه را برای آنها از خدای تعالی طلب داریم.

روز تعاون, روز مبارزه با بی‌سوادی, روز مردم‌شناسی,  در این هفته مناسبت‌هایش هست که بیان نمیکنم. کشته هایی که عرض کردم در شهریور در این هفته واقع شده است اگر دقت کرده باشید مستقیم و غیرمستقیم توسط استکبار طراحی و مدیریت شده. پشت سر همه این حوادث می‌شود گفت که آمریکا حاضر بوده است . یا دیده یا سکوت کرده. این‌ها و صدها مثل این‌ها مطالبی نیستند که فراموش شوند . ولی متأسفانه عده‌ای با انواع حیل تلاش می‌کنند این آلوده دامن را تطهیر کنند. به او اعتماد کنند. جنایات او را پاک کنند و بخصوص جوانان و نوجوانان را نسبت به این امور بیگانه کنند. لذا باید دائماً جنایات آمریکا را بیان کرد و تکرار کرد تا عزیزان ما دچار اشتباهات محاسباتی نشوند. دشمن را به جای دوست نگیرند. که البته نخواهند گرفت .

عده‌ای کم‌کاری عمدی دارند در بیان و روشنگری. اما بحمدالله جوانان انقلابی و پرشور و آگاه به مسائل زمان در اقشار مختلف جامعه فراوانند و همگی با روحیه انقلابی آمادگی دارند تا در عرصه‌های مختلف از ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام و انقلاب دفاع کنند. استکبارستیزی و مقابله با جریانات انحرافی امروز کمتر از دیروز نیست. شاهدش همین شهدای مدافع حرم هستند که با استواری و ایمان از مرزهای حریت دفاع می‌کنند. اگرچه انسانهای کوته بین  این حرفها را نمی‌فهمند . برایش داستان‌هایی درست می‌کنند. در داخل کشور این استحکام و وحدت که بین نیروهای حزب‌اللهی هست خار چشم دشمنان است. همین شعار محکم و کوبنده که جمعه‌ها نمازگزاران سراسر کشور می‌دهند و آمریکا را لعن می‌کنند خواب‌های عده‌ای را پریشان می‌کند.

 لذا ما مردم مسلمان هدف‌دار و آرمان‌خواه هرگز کینه شیطان بزرگ و هر کس که در مسیر او قدم برمی‌دارد را از دلمان بیرون نخواهیم کرد. دین به ما اجازه نمی‌دهد. آموزه‌های دینی به ما می‌گوید که مومن ذلت پذیر نیست و اگر او را مجبور کنند که زیر بار ذلت برود باز هم زیر بار ذلت نمی‌رود. محکم و با صدای بلند و رسا بیان می‌کند که هیهات من الذله. بعد حالا یک عده‌ای راه بیفتند کاسه لیسی کنند خودشان را منفور مردم و شهدا کنند. چون دشمنی‌های آمریکا و انگلیس دائمی است و تمام نمی‌شود باید همیشه آماده بود. باید توان نظامی و دفاعی ما در کنار توکل و توسل و ارتباط با خدای تعالی روزبه‌روز بالاتر رود.

 دیدار رهبری و بیانات ایشان با فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء بسیار مهم و قابل توجه بود و احتیاج به تحلیل دارد. برادر بزرگوارمان امیر محترم سعیدی امروز برای شما مطالبی را قطعاً راجع به پدافند هوایی و وظایف و مأموریت‌هایش بیان کرد .مسئله مسئله کمی نیست .مسئله حساسی است. چشم بینای دیده‌بان انقلاب اسلامی مسائل را از بیرون رصد می‌کند و فرماندهان بزرگوار و محترم سپاه و ارتش هم تبعیت دارند. و بحمدالله آثار و برکات آن را می‌بینیم. بیان رهبری بسیار بیان دقیق و عرض میکنم قابل تحلیل است. فرمودند پدافند خط مقدم مقابله با هرگونه تهاجم است.

 دشمن می‌خواهد ما توان دفاعی نداشته باشیم. باید توان دفاعی را آن‌قدر بالا برد  تا دشمن به خودش اجازه فکر کردن درباره حمله را ندهد. این‌ها مطالب مهمی است. لذا عزیزان به خوبی تلاش می‌کنند و بحمدالله با ایمان و اعتقادی که دارند این مسائل تکنیکی و نظامی را فراهم کردند که از همین جا به همه این عزیزان خدا قوت و خسته نباشید می‌گوییم. نکته دیگری که باز تذکر می‌دهم همان مطلبی است که هفته گذشته عرض شد. عزیزان این کار را جدی بگیرند و حزب‌الله روی این قضیه کار کنید. دیگران کار کنند. بحث تقابل گفتمانی در مقابل تقابل شخصیتی. صحنه‌های جدیدی پیش رو قرار خواهد گرفت و این صحنه‌ها جدی است. در عرصه‌های مختلف به‌خصوص فرهنگی .

با اینکه رهبری فرمودند در روزهای پایانی و ماه‌های پایانی دولت و دیگران مشغول خدمت‌رسانی تا روز آخر باشند و مشغول کار خودشان باشند, اما رگه‌هایی دیده می‌شود که با جدیت تمام مشغول فعالیت‌های انتخاباتی هستند و در این مسیر احتیاج به تذکر جدی است. داده شده ولی متأسفانه ما خودمان باید مواظب باشیم .توجه به مقوله فرهنگ .اینها دارند کار می‌کنند و مسلم و مسلم بدانید که هرچند یک بار جریانی را به راه خواهند انداخت. چند سال است که رهبری فرمود و مسئولان دلسوز گفتند از تریبون‌های مختلف بیان شده بحث ولنگاری و هرج‌ومرج فرهنگی.

تازه بعد از سه سال مسئول محترمش مسئول مربوطه گفت که بله ما فهمیدیم که مشکلاتی هست. البته همین که فهمیدند و گفتند  تشکر می‌کنیم , اما به هر جهت شما مسئول بودید تا حالا چه کار کردید؟ حالا که فهمیدید برای این مدت آینده‌ای که مسئولیت دارید چه طرحی دارید و چه برنامه‌ای دارید؟ لطفاً طرح و برنامه تان را بگویید. از مردم و ما هم اگر کمکی ساخته است بفرمایید اگر ترویج فساد و فحشا و منکر نباشد قطعاً به شما کمک خواهیم کرد .

چند نکته دیگر بود راجع به هدف برجام که بحث تهدید نظامی نبود. جدیدا یک عده‌ای راه افتادند و می‌گویند که هدف ما از برجام این بود که تهدید نظامی را از سر ملت ایران برداشتیم. اولاً به محض اینکه انقلاب پیروز شد تهدید نظامی آمده تا آن مقداری هم که توانستند عمل کنند عمل کرده اند . بقیه‌اش را هم نتوانستند کاری کنند که شما بخواهید که با یک سری جریانات این کار را بکنید. بحث برجام بحث اقتصادی بود و بحث تحریم‌ها بود. ذائقه مردم و فکر مردم را تغییر ندهید.

مسئله محیط زیست و آلودگی هوا بود که در استان متأسفانه برخی از این معادن   دارند خرابکاری می‌کنند. خرابکاری‌های شان را هم توسعه دادند. مسئولین استانی به آن توجه داشته باشند. آخرین مطلب ارتحال ام الشهدا مادر شهیدان سرفراز سه شهید بزرگوار این استان مادر شهیدان کولیوند رضوان‌الله علیها را به خانواده محترمشان و مردم شریف استان تسلیت عرض می‌کنیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.