خطبه های 29 مرداد شهر کرج

اجازه ندهید به بهانه نظارت،به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند

روابط عمومی ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ ۰
  • متن کامل خطبه نماز جمعه ۹۵/۵/۲۹
  •  استان البرز , شهرستان کرج
  • توسط آیت الله حسینی همدانی

                                                                بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین العبد الموید والرسول المسدد ابالقاسم المصطفی محمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم فی الارضینواللعنه الدائمه علی اعدائهم اجمعین من الان الی قیام یوم الدین

عباد الرحمن اوصیکم و نفسی بتقوی الله. متقین طبق وظیفه عمل می‌کنند  و بر وظایف محوله مواظبت دارند. نباید فراموش کنیم که بنده هستیم .عبد خدای تعالی هستیم و باید طبق قاعده عمل کنیم. بندگی کنیم. البته بندگی فقط نماز و روزه و حج و امثال ذلک نیست که نماز بخوانیم و روزه بگیریم. باید همه وظایفی که برای ما مقرر شده آنها را به خوبی انجام بدهیم. گاهی افرادی به نظر خودشان کاری را ترک می‌کنند یا کاری را انجام می‌دهند و فکر می‌کنند که وظایف خودشان را انجام دادند. درحالی‌که بنده این گونه عمل نمی‌کند. بنده طبق نظر مولای خودش کاری را انجام می‌دهد یا فعلی را ترک می‌کند.

اینکه هر چه دلمان خواست بگوییم هر چه دلمان خواست بپوشیم هرجا دلمان خواست برویم سر هم سفره‌ای که دلمان خواست بنشینیم این بندگی خدا نیست. خروج از دایره بندگی است. مگر در موردی که خدای تعالی ما را آزاد گذاشته باشد. والا در مواردی که دستوری دارد اگر برخلاف آن عمل کنیم و به نظر خودمان عمل کنیم این بندگی کردن نیست .از حکمت‌های امیرالمومنین است حکمت ۱۲۱ انجا نکته‌ای را حضرت بیان می‌کنند . خوب است که در معنای آن دقت کنیم بعد از نماز جمعه هم ان‌شاءالله درباره این عبارت و این کلام مولا امیرالمومنین تأملی داشته باشید.سید-محمد-مهدی-حسینی-همدانی-نمایندهولی-فقیه-در-استان-البرز-و-امام-جمعه-کرج-1

حضرت فرمودند”شَتّانَ ما بَینَ عَمَلَین: عَمَلُ تَذهَبُ لَذَّتُهُ وَ یَبقی تَبِعتُهُ وَ عَمَلُ تَذهَبُ مَؤونَتُهُ وَیَبقی اَجرُهُ؛” عبارت عبارت کوتاه ولی قشنگی است. چقدر فرق است بین دو عمل: عملی که لذتش تمام می‌شود  و روسیاهی اش می ماند و عملی که زحمتش تمام می‌شود و اجرش باقی می‌ماند. گاهی عامل انجام کاری دل و لذت است. کاری ندارد که خدای تعالی چه می‌گوید. دلش چه می‌گوید. بر اساس خواسته دل آن کار را انجام می‌دهد. لذت می‌برد. اما این لذت تمام خواهد شد و تبعات آن لذت باقی می‌ماند. لذت تمام می‌شود و گرفتاری‌های آن شروع می‌شود. فردا هم انسان باید پاسخ‌گوی آن عملی که داشته است باشد.

گاهی واقعاً انجام کاری رنج و سختی دارد اما ثمره آن عالی است. در دنیا بهره می‌برد در آخرت هم بهره می‌برد. احتمال دارد که بهره‌های دنیایی آن کم باشد اما بهره ابدی خواهد برد .در این مسئله هم فرقی بین زن و مرد و کوچک و بزرگ نیست. برای همه ما مطرح است. یک مثال می‌زنم البته خیلی بندگی کردن دایره اش وسیع است عرض کردم که فقط نماز و روزه نیست. بخواهم موارد و شواهد را بگویم باید بحثمان همین باشد. فقط یک اشاره اجمالی می‌کنم. بعضی وقت‌ها دیده‌اید مثلاً زن و شوهری است ازدواج کردند زن و شوهر جوان هستند اقدامی به فرزند آوری نمی‌کنند. می‌گویند می‌خواهیم راحت باشیم و خوشی کنیم استراحت کنیم لذت ببریم.

مدتی است که ازدواج کرده اند و سر خانه و زندگی‌شان رفتند. از همین مسائلی که هست بگیرید تا مسائل عمیق‌تر و پیچیده‌تر . امیرالمؤمنین می‌فرمایند این لذتی که شما دارید میبرید این لذت زودگذر است و تمام خواهد شد . اما تبعات آن باقی می‌ماند. عواقب آن برجا می‌ماند. همین که برای بچه اقدام نمی‌کنند هزاران انسانی که باید از این زندگی به وجود بیاید متوقف می‌شود. نقایص اجتماعی به وجود می‌آورد. مشکلات زندگی را در جامعه زیاد خواهد کرد که حالا به مناسبت‌ها این‌ها را تذکر داده ایم. اما با یک مقدار سختی کشیدن و تحمل کردن ببینید که چه آثاری را به دنبال خواهد داشت. این نکته تقوایی بود که خواستم عرض کنم که اهل تقوا مواظب هستند بندگی خدا را کنند و بر اساس میل و خواسته خودشان عمل نمی‌کنند .

قرآن در نهج‌البلاغه را جلسه گذشته به پایان بردیم .البته بیاناتی را امیرالمؤمنین باز در نهج‌البلاغه داشتند راجع به قرآن من فقط خواستم فضایی را برای شما فراهم کنم و نکاتی را از کلام مولا امیرالمومنین به عرضتان برسانم. از این هفته به حول الهی چون هفته جهانی مساجد را در پیش داریم و همچنین در یکی دو ماه آینده ان‌شاءالله استان میزبان همایشی سراسری و کشوری خواهد بود راجع به نماز بحث نماز در نهج‌البلاغه را از این هفته شروع می‌کنیم. چند هفته‌ای را هم در خدمت این بحث از نهج‌البلاغه هستیم .چون محور بحثمان را نهج‌البلاغه قرار دادیم. لذا نماز در نهج‌البلاغه را بیان می‌کنم.

از احکامی که بعد از بعثت رسول مکرم اسلام تشریع شد نماز بود. دو روز بعد از بعثت رسول خدا جبرئیل سلام الله علیه از ملکوت عالم از بهشت ظرف آبی را آورد و نحوه وضو گرفتن و نماز خواندن را به پیغمبر خدا آموزش داد .بعد از رسول‌الله اول مردی هم که اقدام به نماز کرد مولا امیرالمومنین سلام الله علیه است که اولین جماعتی که خوانده شد پیغمبر اکرم امام بود . امیرالمؤمنین و خدیجه کبری سلام‌الله علیهما مامومین این نماز جماعت بودند .خود حضرت به این مطلب اشاره می‌کند.

در خطبه ۱۳۱ فرمود ” اَللَّهُمَّ إِنِّی أَوَّلُ مَنْ أَنَابَ وَ سَمِعَ وَ أَجَابَ لَمْ یَسْبِقْنِی إِلاَّ رَسُولُ اَللَّهِ ص بِالصَّلاَهِ ” بار خدایا من اولین کسی و نخستین کسی هستم  که با تضرع به درگاه تو آمدم و شنیدم و لبیک گفتم .در نماز جز از رسول خدا از همه پیشی گرفته ام. فقط تنها کسی که در نماز از من جلو بود خود رسول خدا بود .امیرالمؤمنین به عنوان اولین نماز گزار بعد از رسول‌الله با نماز یک انس ویژه‌ای دارد. شما در طول تاریخ شنیده‌اید از گویندگان محترم مطالب زیادی شنیده‌اید .کسی که محل ولادت او قبله مسلمان‌ها است کار امیرالمومنین از همان جا شروع می‌شود . با نماز. انس و علاقه شدید حضرت بر کسی پوشیده نیست.

حالات خاص آن حضرت ۱۰۰۰ رکعت نماز در شبانه‌روز و حالاتی که در خود نماز داشت این‌ها را مکرر شنیده‌اید. در بحبوحه های جنگ بعضی وقت‌ها وقت نماز که داخل می شد حضرت به نماز می‌ایستاد. بعضی‌ها اعتراض می‌کردند که وسط جنگ است یک مقدار تحملی, تأملی, فرصتی. بعد حضرت می‌فرمودند اساس جنگ ما برای نماز است. برای برپایی احکام الهی است و دستور دین است .اهمیت نماز و ارزش نماز از جهات مختلف در نهج‌البلاغه در موارد فراوانی گفته شده. اولین مطلبی را که عرض می‌کنیم از امیرالمومنین در نهج‌البلاغه راجع به نماز بخش اهمیت نماز است .مطالبی را حضرت در ضمن خطبه‌ها نامه‌ها و کلمات قصار شان مطرح می‌کنند.

یکی از آنها در خطبه ۱۹۰ هست. در آن خطبه حضرت می‌فرماید ” تَعَاهَدُوا أَمْرَ الصَّلَاهِ وَ حَافِظُوا عَلَیْهَا”  امر نماز را رعایت کنید و از آن حفاظت کنید .یعنی وقت نمازها را غنیمت بشمارید. بعضی وقت‌ها دیده می‌شود که افراد نسبت به اوقات نماز بی‌تفاوت هستند .امام صادق علیه‌السلام فرمود شیعیان ما را به وقت نماز امتحان کنید. وقت نماز داخل می‌شود افراد مشغول کارهای دیگر هستند .بعضی وقت‌ها در جاهای مختلف دیده می‌شود دارد برای نماز اذان می‌دهد مثلاً مردم تازه از حرم دارند بیرون می‌آیند. به وقت نماز اهمیت بدهید. شیعیان ما را به اوقات نماز آزمایش کنید .شیعه به محض این که اذان داده شد باید به نماز بلند شود. این علامت شیعه است. اما ببینید که بعضا ما چقدر فاصله داریم

” وَ اسْتَکْثِرُوا مِنْهَا ” و بسیار نماز به جا بیاورید” وَ تَقَرَّبُوا بِهَا”  و به وسیله نماز به خدا نزدیک شوید .خود حضرت فرمودند ” الصلوه قربان کل تقی ” نماز نزدیک کننده هر متقی است به خدای تعالی .چون به فرموده خدای تعالی در آیه ۱۰۳ از سوره مبارکه نساء “عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتَابًا مَوْقُوتًا ” بر مؤمنین فریضه‌ای است که وقت آن معلوم شده است بعد حضرت ادامه می‌دهند”  أَلاَ تَسْمَعُونَ إِلَی جَوَابِ أَهْلِ النَّارِ حِینَ سُئِلُو  ” آیا گوش دل به پاسخ اهل دوزخ نمی‌دهید آن موقع که از آنها پرسیده می‌شود آیات مبارکه سوره مدثر که ” مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ  قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ “چه شد که شما اهل دوزخ شدید اهل جهنم شدید ؟

اینها را امیرالمؤمنین در مقام بیان دارد از قرآن استدلال می‌کند .می‌گوید نشنیده‌اید که روز قیامت به اهل دوزخ این گونه می‌گویند .بعد به آیات سوره مدثر اشاره می‌کند که چه شد که وارد دوزخ شدید ؟آنها گفتند که ما از نمازگزاران نبودیم. بعد حضرت به تعدادی از آثار نماز اشاره می‌کنند ” وَإِنَّهَا لَتَحُتُّ الذُّنُوبَ حَتَّ الْوَرَقِ ” خاصیت نماز این است که گناهان را مثل ریختن برگ درخت از درختان می‌ریزد .بالاخره ما خطا و لغزش و ناراحتی داریم و بعضا اشتباهاتی داریم و خطاهایی داریم .یکی از آن چیزهایی که لمم و خطاها را از بین می‌برد به نماز ایستادن است .

در روایت دارد که شخصی آمد خدمت رسول خدا عرض کرد که آقا من پزشک هستم .در حال درمان بیماران بدن آنها را می‌بینم و لمس می‌کنم .بعضی وقت‌ها بانوان می‌آیند من بی اراده بدن آنها را نگاه می‌کنم یا لمس می‌کنم. سعیم بر این است که نشود   اما بعضی وقت‌ها می‌شود و این من را اذیت می‌کند .حضرت فرمودند آیا به نماز حاضر می‌شوی در جماعت؟ عرض کرد که بلی یا رسول‌الله. حضرت فرمودند “ان الحسنات یذهبن السیئات” نماز حسنه‌ای است که آن را از بین می‌برد. اهمیت دادن به نماز و توجه به نماز این ویژگی را دارد که گناهان را می‌ریزد

” وَتُطْلِقُهَا إِطْلاَقَ الرِّبَق” انسان را رها و آزاد می‌کند .مثل رهاکردن بندهایی که به دست و پای حیوانی می‌بندند بعد او را آزاد می‌کنند و رها می‌شود. باعث آزادی انسان است ” وَشَبَّهَهَا رَسُولُ اللهِ -صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ- بِالْحَمَّه تَکُونُ عَلَی بَابِ الرَّجُلِ، فَهُوَ یَغْتَسِلُ مِنْهَا فِی الْیَوْمِ وَاللَّیْلَهِ خَمْسَ مَرّاتٍ، فَمَا عَسَی أَنْ یَبْقَی عَلَیْهِ مِنَ الدَّرَنِ ” بعد فرمود به این که رسول خدا نماز را تشبیه کرده به یک چشمه آبگرم که جلوی خانه انسان قرار گرفته و انسان‌ روزی پنج مرتبه خودش را در این چشمه شست‌وشو می‌دهدو دیگر باید در انسان هیچ آلودگی نباشدو این که می‌بینیم نماز می‌خوانیم و دروغ می‌گوییم نعوذبالله, نماز می‌خوانیم و غیبت میکنیم نعوذبالله ,نماز می‌خوانیم و بازارمان اینگونه است, نماز می‌خوانیم اقتصاد فرهنگ و سیاست و خیلی از امور ما قابل قبول اسلام نیست, معلوم می‌شود که خودمان را در این آب گرم خوب شست‌وشو نمی‌دهیم.

 چونگ إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ “همان‌طورکه فحشا و منکر تَنْهی عَنِ الصَّلاهَ .اگر اهل منکر و فحشا بودید بدانید که نماز خوان نیستید و نمازگزار تراز و دارای نصابی نیستید. این رابطه دو طرفه است .در حکمت ۲۹۱ به ما آموزش می‌دهد که در برخورد با اشتباهاتمان چگونه باشیم. بحث دیگری است راجع به نماز و اهمیت نماز” مَا أَهَمَّنِی ذَنْبٌ أُمْهِلْتُ بَعْدَهُ حَتَّى أُصَلِّىَ رَکْعَتَیْنِ وَأَسْأَلَ اللّهَ الْعَافِیَهَ ” این هم عبارت قشنگی است .اندوهگینم نکرد گناهی که پس از او مهلت یافتم. یعنی نمردم به اندازه‌ای که دو رکعت نماز بخوانم و از خدای تعالی اصلاح آن را بخواهم.

 یعنی نماز خاصیت زدودن دارد. حالت پاک کنندگی دارد. نماز را کفاره خطا می‌داند امیرالمومنین در کنار توبه. توبه میکنید بعد با نماز آن خطا برداشته خواهد شد   و خدا کیفر نمی‌کند. و باز در اهمیت نماز در آن وصیت نامه‌ای که به امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام نامه ۴۷ نهج‌البلاغه است در آنجا امیرالمؤمنین بیان فرمودند” اللَّهَ اللَّهَ فِی الصَّلاهِ ، فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ” از خدا بترسید از خدا بترسید درباره نماز که آن ستون دین شماست.  یعنی نماز ستون دین شما است. نکات دیگری را هم داریم که ان‌شاءالله در جلسات بعد.

بسم الله الرحمن الرحیم

والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین الصلاه و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین ابالقاسم محمد و صل علی امیرالمومنین علی بن ابی طالب و علی فاطمه الزهرا سیده نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنه و علی علی بن الحسین و محمد بی علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی والخلف القائم الحجه حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک

خودم و همه شما اعزه و بزرگواران نمازگزاران مؤمنین و مومنات را به رعایت و تقویت تسدید تقوای الهی دعوت می‌کنم. ابوذر یک روزی وارد مسجد شد. می‌گوید دیدم رسول خدا  تنها در مسجد هست و در کنار او امیرالمؤمنین نشسته است .فرصت را غنیمت شمردم خدمت رسول‌الله رسیدم و عرض کردم آقا وصیتی کنید .حضرت هم وصیتی کردند مطالبی را بیان کردند .این روایت بسیار مفصل است مراجعه کنید معروف است به وصیت رسول خدا به ابوذر. چندین صفحه است مفصل و در مباحث مختلف. خدا کمک کند و فرصتی شود این را برای دوستان به مناسبت ها مطرح کنیم.

در آنجا حضرت نکته‌ای را فرمودند فرمودند ” یا اباذر کن علی عمرک اشح علی درهمک و دینارک ” خیلی عبارت دقیق و حساسی است. برای همه ما که چگونه متأسفانه سرمایه سوزی می‌کنیم و سرمایه مان را از دست می‌دهیم .فرمود هرچه بخل داری که مبادا طلا و نقره ات را از دست بدهی بیشتر از آن را نسبت به عمرت داشته باش .یعنی مواظب باش عمر سوزی نکنی. این قدر حرص میزنی برای اینکه پولت کجا خرج می‌شود حرص بزن ببین عمرت کجا خرج می‌شود .خیلی مطلب دقیقی است ما در حال از دست دادن لحظه لحظه عمرمان هستیم که سرمایه ماست در مقابل باید چیزی بگیریم. انسان سرمایه داد باید چیزی بگیرد

” وَ الْعَصْرِ إِنَّ الْانسَانَ لَفِى خُسْرٍ ” عرب به کسی که سرمایه‌اش را از دست می‌دهد می‌گوید خسران کرد. رأس المالش را از دست داد. عمر داده و در مقابل آن چیزی نگرفته .البته ” إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ” آنهایی که عمر دادند و ایمان آوردند عمر دادند و عمل صالح گرفتند اینها نه ,این‌ها ضرر نکرده‌اند. اما عمرش را داد ۲ ساعت پای تلگرام نشست عمرش را داد چهار ساعت پای برنامه‌ای که ثمره‌ای برای او ندارد نشست با دوستش  سخن گفت چیزی بر او اضافه نشد و امثال ذلک .

حضرت می‌گوید بخیل باشید اما نه نسبت به پول. بخیل نسبت به جانتان و عمرتان باشید  .همه چیز عالم عوض دارد غیر از عمر. شما اگر چلوکباب گیرت نیاید که بخوری بالاخره با نان خشک خودت را سیر می‌کنی. اما عمرت را از دست بدهی با چه چیزی می‌خواهی جبران کنی .دیگر چیزی نداریم یک ساعت از عمر برود دیگر برنمی‌گردد .آن ساعت ساعت دیگر است. پس خدای تعالی همه ما را از خواب غفلت بیدار کند تا درک کنیم که چه چیزی به سر خودمان می‌آوریم .باید بدانیم که عمرمان را در چه راهی صرف می‌کنیم .

نکته‌ای را عرض کنم عاقل کسی است که بداند چه چیزی را آرزو کند و بی اراده چیزی را آرزو نکند  و دنبال چیزی که ثمر برای او ندارد عمرش را نگذارد که بعد از عمری بفهمد که اشتباه کرده .در یک کتابی خواندم از قول بزرگی خود نویسنده کتاب هم بزرگوار است .در آن کتاب از قول بزرگی نوشته بود : مردم گمان می‌کنند که سعادت در رسیدن به آرزوها است  (عبارت خیلی قشنگ است) مردم گمان می‌کنند که سعادتشان به آن است که به آرزوهایشان برسند ولی باید بدانند که رکن مهم نیک‌بختی آن است که انسان بداند که چه چیز را باید آرزو کند. عمرش را می‌خواهد بگذارد برای رسیدن به آن .روی این جمله خوب فکر کنید ,مثل همان جمله قبلی .

عموم مردم بدون اینکه بدانند سعادت ایشان در چیست آرزو می‌کنند دنبالش هم سال‌ها می‌روند. فکر می‌کند مثلاً زندگی مجلل و مرفه داشتن باغ و خانه و ماشین خوب داشتن آرزوی اوست. سعادت اوست. عمری تلاش می‌کند به زندگی‌ای که  فکر میکرد  برسد می‌رسد. آخر عمر می‌فهمد که ثمره زندگی اش را برای دیگران باید بگذارد و برود. اصلاً برای دیگری داشت کار می‌کرد. نوکر و کلفت دیگری بوده است. خودش هم استفاده نمی‌کند .آن موقع که به آنها می‌رسد نه دندان دارد نه چشم دارد نه گوش دارد نه حال دارد .آن موقع که دندان داشتیم نان نداشتیم حالا که نان داریم دندان نداریم. برای دیگری می‌گذارد بعد آن طرف می‌رود سر سفره ای می‌نشیند که آن سفره ابدی است.

چطور وارد می‌شود ؟ با فقر. آنجا هم کسی به آدم کمک نمی‌کند .بگوید بیا این نان مال تو .هر کاری که کردی خودت کردی. سر سفره ابد خودمان  با مسکین بودن و عدم امکانات می‌خواهیم وارد شویم تازه باید پاسخ گو هم باشیم که آن مالهایی که برای ورثه گذاشته ای اگر از حلال است چطور درآوردی؟ چطور خرج کردی؟ چرا ؟ چرا ؟ چرا ؟ حرامش که عقاب دارد حلالش حساب دارد .پس تا وقتی که در دنیا هستیم مواظب باشیم که آرزوی ما چیست برای چه داریم تلاش می‌کنیم محاسبه کنیم .عمرمان را اموالمان را دانشمان را قدرتمان را  عزتمان را توانایی‌هایمان را صرف چه چیزی می‌کنیم. باید برای ابدمان کار کنیم. اهل تقوا این چیزها را کاملاً مواظبت می‌کنند .خدایا در بیشتر شدن تقوی ما به ما کمک برسان .

مسجد .اما مناسبت‌هایی که داریم به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی که در اجلاس تهران چند سال قبل تشکیل شد روز جهانی مسجد ۳۱ مرداد ماه برابر با ۲۱ اوت هم‌زمان با سالگرد به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط جرثومه فساد و تباهی در کره زمین, صهیونیست‌ها, نام روز جهانی مسجد برای سی و یکم مرداد گذاشته شد. از آنجایی که مسجد در جامعه اسلامی نقش اساسی و مهمی را برعهده دارد سعی می‌شود که گذشته از تقدیر از فعالان و کسانی که در مسجد فعالیت‌هایی را دارند به موضوعات مهم و مختلف راجع به عملکرد مسجد و قابلیت‌ها و توانایی‌هایی که در عرصه‌های مختلف اجتماعی سیاسی فردی خانوادگی دارد پرداخته شود.

 مسجد از نظر اسلام مرکز تمام فعالیت‌های اجتماعی یک فرد مسلمان است. علاوه بر آموزش دین و اخلاق و سیاست و مسائل متنوع دیگر عامل وحدت و انسجام در جامعه است. در بین جامعه مسلمین مسجد عنوان غریب و ناآشنایی نیست . هر مسلمانی را که نام و لفظ مسجد را برایش بگویید مفهومی به ذهنش می‌آید که مسلمانان دیگر هم همان مفهوم را از آن می‌گیرند. کاملاً مفهوم روشنی دارد. لذا این عامل اجتماع و وحدت مورد تهاجم و بغض دشمنان اسلام و فرهنگ قرآن است .خصوصاً در جریان انقلاب اسلامی و نقشی که مساجد در پیروزی انقلاب داشتند حساسیت بیشتر شده تا این دستگاه مردمی کارآمد از کار بیفتد.

 الان شما نگاه کنید تروریست‌های تکفیری هر جا وارد می‌شوند اولین کاری که می‌کنند مساجد را از بین می‌برند. تکبیر می‌گویند مسجد از بین می‌برند. تکبیر می‌گویند مسجد را منفجر می‌کنند. معلوم می‌شود که جایگاه مهمی است. خدای تعالی در آیه ۴۰ سوره مبارکه حج ” لَهُدِّمَت صَوامِعُ وَبِیَعٌ”  می‌گوید یک عده‌ای جمع شدند برای اینکه محل عبادت مردم را از بین ببرند. البته در همه جا الان این قوه را ندارند که این کار را بکنند مگر با یک ویژگی‌هایی  الان آل سعود پلید و آل خلیفه ملعون ببینید که در بحرین مساجد را با خاک یکسان کردند. اینها دستشان برسد این اماکن توهینی را از بین خواهند برد  و  اساس مساجدی که زنده است و پویاست و کارا است و انسان ساز است مخالفت می‌کنند.

 بعضی از مساجد هیچ خاصیتی ندارد با او کاری ندارند. با اسلامی که خاصیت ندارد کاری ندارند. با دینی که خاصیت ندارد کاری ندارند. با اسلام انقلابی کار دارند. با اسلامی که اهل مبارزه است زیر بار زور و ظلم نمی‌رود با او کار دارند. با آن پایگاهی که مسلمان این گونه می‌سازد با او کار دارند جایگاه مهمی است. باید هوشیار بود الان در بعضی از جاها که نمی‌توانند تخریب فیزیکی کنند جوری عمل می‌کنند که کارایی مسجد از بین برود .عمران مسجد به بودن نمازگزار مسجد هست. به ساختمانش که نیست. یعمر مساجد الله به معنای تعمیر به معنای خاص نیست. بله آنجا هم باید تعمیر شود و خوب بشود. اما عمران بودن مسجد به نمازگزار مسجد است. هرچه که مسجد نماز گزارش بیشتر باشد آن مسجد معمورتر  است و آبادتر است.

 تخریب را چگونه می‌کنند؟ بی‌خاصیت می‌کنند. در کشور ما هم این کار انجام شد .به خصوص بعد از انقلاب یک خط مرموز و یک بیان مرموزانه و موذیانه شروع کرد به تخریب مساجد. نمی‌تواند که مسجد را از بین ببرد, منفجرش کند. چه کار می‌کند ؟ در دوران اصلاحات و دوران کارگزاران با یک حرف‌های زیبا و پر طمطراق بعضا و با یک انحراف جدی در کنار مساجد به فاصله‌های نزدیک فرهنگ‌سرا ساختند” لَهُدِّمَت صَوامِعُ وَبِیَعٌ ” به معنای این نیست که فقط بمب بگذارند و منفجر کنند. مسجد را از کارائی بیندازند لَهُدِّمَت است. با یک حرفهای دهن پر کن اطراف مساجد خانه‌هایی را ساختند که نمازگزاران از مساجد به سمت آنجا حرکت کنند. و در کنار بسیج در مساجد کانونهایی ساخته شد البته بعضی‌ها روی این کانون‌ها کارهایی شد یک مقداری برگشت آن جایی که باید برگردد و به بهانه‌های مختلف برخلاف آن دستوری که قرآن کریم برای زندگی یک مسلمان می‌دهد و برای او حیات طیبه می‌خواهد مطالبی را تعریف کردند. نشانی غلط دادند .

آرام‌آرام افراد به خصوص جوان‌ها از مسجد جدا شدند. البته در آن مراکز هم خوراک مناسبی و مفید حال باشد داده نشد. این یک کار برای ناکارآمد بودن مسجدها است. تلاش هم شد که آنها کارایی هایش عوض شود. قسمت دیگری از کار در بیشتر مساجد متولیان و ارکان مسجد  هستند. اعم از امام مسجد هیئت امنا بسیج کانون ها این‌ها هم در جایگاه خودشان و نقشی که باید داشته باشند نیستند. عموماً آن‌طور که باید بدهند ارائه خدمات نمی‌دهند. لذا یکی از گران‌ترین سازه‌های کشور مساجد است. ببینید با چه موادی مساجد ساخته می‌شود. با بهترین مواد با بهترین شکل اما در طول شبانه روز دو ساعت باز است. یک ساعت باز است. ۲۰ نفر آدمی که فقط برای نماز می‌آیند.

 در صورتی که مسجد با آن سازه‌ای که دارد با آن متراژی که دارد می‌تواند مرکز تحولات در محله باشد. نباید فقط دو ساعت در شبانه‌روز باز باشد. فعالیت‌های مسجد کم است. این جایگاه عظیم باید احیا شود. از امام مسجد بگیرید تا ماموم و بسیج و کانون و خادم و هیئت امنا. امام باید وقت بگذارد حضورش باید مستمر باشد. امامت را کار اصلی خودش بداند نه این که چند کار داشته باشد و بگوید یک مسجدی هم داریم.این طور فایده ندارد. امامی که در مسجد حاضر نیست هر وقت مسجد می‌رویم یا کربلاست یا مشهد است یا شاه عبدالعظیم است یا قم است. مردم با او کار دارند نیست. این به درد امامت نمی‌خورد .باید حضور فعال داشته باشد.

باید نیروها را انقلابی در مسجد بار آورد. دنیا و آخرت مردم در گرو مسجد است .  امام باید با صبر و حوصله باشد .سعه صدر داشته باشد .به‌روز باشد .پاسخ‌گوی نیازهای مردم در امور دینی و اخلاقی باشد. حوصله کافی برای کار را داشته باشد. ارتباطش را با جوان‌ها برقرار کند .از اولویت‌های کاری خودش قرار بدهد. با شبهات مطرح آشنا باشد .پاسخ آنها را بداند از نظر وضع ظاهری هم آراسته و معطر باشد. به وقت نماز اهمیت بدهد .لحظاتی قبل از نماز به مسجد حاضر شود. به بو و صوت و نور مسجد باید اهمیت داد. بعضی از مسجدها بد بو است .بعضی از مسجدها تاریک است. اسراف در نور مسجد نیست.  داخل مسجد را نورانی کنید. الان لامپ‌های کم مصرف هم هست .زیاد بگذارید مشکلی ندارد .جاهای دیگر اسراف را کم کنید. در نور مسجد اسراف نیست.

نور در راه اسراف نیست. بعضی ها بعضی چیزها را اشتباه می‌کنند .بو و صوت و نور در مسجدها باید در یک نصابی می‌باشد. هیئت امنا و دیگر فعالان مسجد اعم از بسیج و کانون‌ها اینها بازوهای امام مسجد هستند. نه مقابل امام. باید کمک امام باشند .مسائل مالی مسجد شفاف و روشن باشد. برای مسجد برنامه داشته باشید .کوتاه مدت میان مدت و درازمدت چشم‌انداز باید داشت. هر محله‌ای که در کنار هیئت امنا یک شورای فرهنگی مساجد داشته باشند تا امام را از مشاوره فرهنگی برخوردار کنند و کارها بهتر انجام شود .مردم هم در مسائل مختلف مسجد باید کمک کنند و فرزندان خودشان را به مسجد بیاورند. از کودکی باید شروع کرد. مثل سابق بچه‌ها را باید به مسجد عادت داد .مسجد قلب محله است  و امام اگر کارش را درست انجام دهد ریه محله است. پاک سازی و تصفیه خواهد کرد .

الان در شهر کرج ما بررسی کردیم نقشه gis را گذاشتیم ببینیم که با توجه به جمعیتی که داریم چند مسجد کم داریم نزدیک به ۱۰۰ مسجد کم داریم که در جاهای مختلف شهر باید ساخته شود تا به حد الان برسد تا صفر شود  .صحبت‌هایی هم با مسئولین مربوطه برای احیای مساجد شده است. کاری هم که ما در امور مساجد کردیم که دوستان فی الجمله می‌دانند غیر از تهران در کل کشور بی‌نظیر است. ساختاری را که چیده ایم و کارهایی که دارد انجام می‌شود  در هیچ جای کشور نیست. الان فقط در البرز است و تهران. حرف برای مسجد زیاد دارم اما فرصت اجازه نمی‌دهد. خوب بود که مسئول رسیدگی به امور مساجد این مطالب را بیان می‌کرد.

۳۱ مرداد ماه روز صنعت دفاعی است. قله‌ای که الان صنعت دفاعی از خود کفایی و بالندگی بر روی آن ایستاده است ۳۷ سال مجاهدت و تحمل سختی‌ها و پشت سرگذاشتن موانع را در عقبه کاری خودش دارد. صنعت دفاعی کشور یکی از مصادیق واقعی اتکا به خود و استفاده از داشته‌های درونی و درون‌گرا بودن است که توانست تحریم‌های ظالمانه را و محدودیت‌های دشمن را خنثی کند و پیش برود.لذا می‌توانیم این را بگوییم که الگوی بخش‌های دیگر هم که نیاز کشور است به خصوص اقتصاد می‌تواند باشد. رهبری از زمان ریاست جمهوری با یک نگاه عمیق و کارشناسانه دائماً راهبردهای لازم را به وزارت دفاع تذکر دادند و فرآیند خود کفایی را جلو بردند.

یکی از ارکان مهم تأمین امنیت ملی در هر کشوری صنایع دفاعی اوست. قسمتی از حفظ تمامیت ارضی استقلال و اقتدار کشور منوط به صنایع دفاعی است . یک سوال است می‌پرسیم آیا در فضایی که دشمن دائماً برای ما رجز می‌خواند و به دانش و اقتدار و استقلال و سلاح‌های ما با تمرینات ما در داخل کشور ایراد می‌گیرد صحیح است که ما برای خوش آمدن دشمن عقب‌نشینی کنیم؟ آیا امروز روز گفتن این است که دوران موشک گذشته است؟ ما دیگر به موشک احتیاجی نداریم؟ دشمنی که یک لحظه هم آرام نیست و برای از بین بردن ما دائماً از گزینه‌های روی میزش سخن می‌گوید ما باید دست خودمان را ببندیم ؟ و خودمان را لابد و بیچاره کنیم؟

 نسبت به مسائل این چنینی  آقا چند ماه قبل در بیانی این نکته را تذکر دادند به ما. این بحث‌هایی که راجع به موشک و مانند این حرف‌ها می‌شود معنایش این است مخالفت با توانمندی دفاعی. این بیان حضرت آقا است. یعنی هر نغمه‌ای که از هر کسی برای تعطیلی و تضعیف و کم‌رنگ کردن و بی‌اثر کردن صنعت دفاعی کشور بیان شود این صدا صدای دوست نیست این صدا صدای دشمن است. دشمنان برای ما یک فضای تهدید درست می‌کنند تا ما را وادار به تسلیم کنند و بعضی هم جاهلانه حرف‌هایی می‌زنند. دشمن شاد کن. اما این را دشمنان هم خوب می‌دانند ایران اسلامی با جوانان غیور و نیروهای مسلح مقتدری که دارد هر گز تسلیم افزون‌طلبی آنان نخواهد شد .

 تذکری را هم که رهبری فرمودند به عنوان مطالبه مردمی از مسئولین خواهانیم من آن عبارت را می‌خوانم. به مسئولین محترم تذکر دادیم و به شما هم عرض می‌کنیم (آن گروهی که بودند) که به هیچ وجه اجازه داده نشود که به بهانه نظارت اینها به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند. مطلقا. مسئولین نظامی کشور به هیچ وجه ماذون نیستند که به بهانه نظارت و بهانه بازرسی و مانند این حرف‌ها بیگانگان را به حصار امنیتی و دفاعی کشور راه بدهد یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند. این بیان بیان صریحی است. ما این را از مسئولین می‌خواهیم ان‌شاءالله اینگونه عمل کنند. اینجا هم تشکر می‌کنم از معاون وزیر و عزیزانی که همراه ایشان امروز در مصلای نماز جمعه کرج حاضر شدند و قدم رنجه کردند تشکر می‌کنیم از حضورشان .

مطلب دیگری که عرض می‌کنم این است یک پروژه را برای براندازی نظام توسط قدرت‌های جهانی و سرویس‌های جاسوسی هرچند وقت یکبار اقدام می‌کنند و خودش را در یک قالبی نشان می‌دهد. این بار انگلیس با یک ترفند  دیگری به کمک منافقین اقدام به تخریب و تضعیف شخصیت حضرت امام رضوان‌الله علیه و مرحوم حاج احمدآقا و متهم کردن نظام اسلامی کردند. شنیدید در هفته گذشته در فضای مجازی  جنجالی را راه انداختند و حرکاتی را انجام دادند. فایل صوتی اش در فضای مجازی پخش کردند که بیان گوینده آن کلمات نشان دهنده ساده‌لوحی آن گوینده است. با تناقضات فراوانی که در آن پیام هست. البته باز این جا ضعف دیپلماسی ما کاملاً مشهود است که چرا این‌گونه عمل می‌شود. من فقط یک روایت میخوانم که حرف‌هایی که زده می‌شود را باید با مبانی دینی و اسلامی بسنجیم. که خیلی از آنها دور از اصول اسلامی است. اسلام برای اجتماع برای مردم برای آرامش مردم برای سلامت مردم برای آسوده خاطر بودن مردم اهمیت فراوانی قائل هست.

تا جایی که اگر کسی شمشیر بکشد یعنی اسلحه به دست بگیرد و مردم را بترساند, استفاده نکند فقط بترساند, در روایت داریم کسی که فقط شمشیرش را بکشد برای اینکه مردم را بترساند یا شمشیر را کشیده است صدایش را بلند می‌کند مردم می‌ترسند او را مفسد فی‌الارض می‌داند او را محارب میداند. نه اینکه بزند و بکشد همین که فقط نشان بدهد برای ترساندن بعد این‌ها کسانی بودند که نزدیک ۱۷ هزار نفر از مردم بی‌گناه و غیرنظامی را در همین شهرهای تهران و شهرستان‌های دیگر کشور به خاک و خون کشیدند .دست به اسلحه بردند کسی که مقداری محاسن داشت او را کشتند. آیا این‌ها استحقاق اعدام نداشتند ؟ کسی که یک نفر را می‌ترساند می‌گوید بکشیدش. این‌ها چقدر بمب و نارنجک در خانه مردم انداختند. سر سفره افطار دیدید و شنیدید نارنجک انداختند در خانه مردم. با اتوی داغ شکنجه کردند.

 یک روایت برای شما می‌خوانم صحیح السند محمد بن الحسن باسناده عن محمد بن علی بن محبوب عن احمد بن محمد عن البرقی عن النوفلی عن السکونی  سند روایت سند صحیحی است عن جعفر عن ابیه عن علی علیه السلام از امام صادق از امام باقر تا می‌رسد به علی‌بن‌ابی‌طالب ” فی رجل اقبل بنار اشعلها فی دار قوم فاحترقت الدار واحترق اهلها واحترق متاعهم ” یک آدمی که یک گلوله آتش می‌اندازد در خانه کسی که خانه او آتش بگیرد و آذوقه و وسایل آن خانه هم آتش گرفته شود ” یغرم قیمه الدار وما فیها ثم یقتل ” اولاً باید پول خانه را بدهد و آن چیزی که در خانه بود سپس کشته شود دیگر بحث سر این نیست که آدمی را کشته باشد. بحث سر این است که نارنجک انداخته است در خانه مردم. کسی که نارنجک در خانه کسی انداخت حکمش اعدام است. این روایت صریح است. حالا فتوای فقها سر جای خودش. لذا حرف‌هایی که در فضا زده می‌شود برای مشوش کردن اذهان عمومی این را دقت داشته باشید.

دوم تا هشتم شهریور هفته بزرگداشت دولت است یادآور شهادت شهدای گران‌قدری چون رجایی و باهنر .خوب است در این هفته ضمن قدردانی از تمام تلاش‌هایی که دولتمردان برای بهبود وضع کشور می‌کنند  به کارنامه عملکرد آنها هم موفقیت‌های شان نقاط ضعفشان پرداخته شود. تا فرصت تقویت یا جبران مافات فراهم شود. اشکالاتی که در امر فرهنگ در امر اقتصاد در امر دیپلماسی داشتیم قابل طرح و بحث است .الان فرصت بیان نیست. مسئله برنامه ششم که بسیار حساس است محل بحث جدی است. باز هم فرصت بیان نیست. باید رویش کار شود. مسئله بیکاری, مسئله تورم, مسئله فرهنگ ,مسئله بانک‌ها خوب است که به آنها پرداخت شود.

و خوب است توصیه‌های رهبری به دولت مقدار تعهد و پایبندی که به این توصیه‌ها بود بررسی شود. وعده‌هایی که داده شده منصفانه بررسی شود که برای تصمیم‌گیری آینده مردم نقش اساسی خواهد داشت .بعضی از نمایندگان حرف‌های سخیفی و بعضی از وزرا هم زده‌اند در هفته گذشته که فرصت بیان نداریم. کشور شیعه کشور اهل‌بیت است این حرف‌ها چه حرف‌های بی‌ربطی است که بعضی‌ها راجع به حریم و حرمت می‌زنند؟ لااقل احترام خون‌های ریخته شده را داشته باشند.

شهادت شهید اندرزگو که از مبارزان انقلابی  و یار امام رحمه الله علیه بود جان خودش را برای به ثمر رسیدن انقلاب خرج انقلاب کرد گرامی می‌داریم. سالگرد ارتحال آشیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم یاد و خاطره این بزرگواران را هم گرامی می‌داریم و از خدای تعالی علو درجات این بزرگواران را خواهانیم.

در انتشار این خبر سهیم باشید:

پاسخی بگذارید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیر وبسایت امام جمعه کرج در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.